[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:02

Wow, die zag ik niet aankomen Prairy. Het zijn 2 paarden die verhuisd zijn, blijkbaar ook nog een ziek, dat geeft een hoop stress. Bij de dieren, bij jou.. Ik zou zeggen probeer het nog even, maar blijkbaar heb je de beslissing al gemaakt.

Mijn 2 paarden staan nu 3 jaar samen, eerst in kudde en toch zochten ze elkaar altijd op. Was de ander altijd wel een beetje gestresst als de een mee mocht en iets te enthousiast als we terug kwamen.. Jaar geleden kwam er een dekkende ruin bij die mijn merrie bleef opjagen en dekken (zeg maar verkrachten, want ze wilde het echt niet) en mijn ruin was helemaal toegetakeld in zijn verdedigingspogingen. Sindsdien staan ze met zijn 2e en is hij héél beschermend over zijn merrie en zijn ze behoorlijk onafscheidelijk. Nu staat er sinds zondag de mini bij en als mijn merrie apart staat te eten wordt er door de ruin al mee gekroeld. Het heeft even tijd nodig. Voordeel van zo'n mini is dat je makkelijk een apart stukje voor hem af kan zetten waar hij wel kan komen en de andere niet. Zo kan hij toch rustig staan.

Leerzaam al die verhalen over slepen, cultivator enz. Ik heb straks een weidesleep (zo'n ijzeren vierkant met kettingen ertussen), cultivator en maaiarm. Nu nog dat tractortje ervoor. Zo lastig, 0 verstand van en wat is goed..

Olympia wat is die schuilstal gaaf geworden! Heel tof 8-)
Succes met je eerste pensionpaard!

Haha Ir, zo wil ik een bartafel in de nieuwe keuken, want vanaf een gewone eettafel kan ik net niet lekker uit het raam naar buiten gluren :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:06

Ik snap Prairy wel een beetje. Paarden aan huis klinkt heel leuk, maar het is een hoop werk. Als je dan ook nog aan het verbouwen bent en misschien net niet lekker in je vel zit door alle onrust en veranderingen om je heen, kan het zorgen voor 2 nieuwe en dus nog onbekende paarden je net even te veel worden.

Wij hebben ook overwogen om te verhuizen naar een andere regio waar paarden aan huis een mogelijkheid zouden zijn. Echter, door een redelijk recente ervaring met iemand die dat jaren geleden had gedaan, samen met haar man, en die doordat haar man overleed best grote veranderingen doormaakte, hebben we besloten dat niet te doen.
We blijven in de randstad wonen met paard in pension. Als we ooit zouden verhuizen naar een andere regio zou paard weer in pension komen. Voorkeur voor een paddock paradise is er zeker, vandaar dat ik hier meelees en soms reageer, maar daar ga ik zelf niet aan beginnen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:11

Maflinger_S schreef:
Ik snap Prairy wel een beetje. Paarden aan huis klinkt heel leuk, maar het is een hoop werk. Als je dan ook nog aan het verbouwen bent en misschien net niet lekker in je vel zit door alle onrust en veranderingen om je heen, kan het zorgen voor 2 nieuwe en dus nog onbekende paarden je net even te veel worden.

Wij hebben ook overwogen om te verhuizen naar een andere regio waar paarden aan huis een mogelijkheid zouden zijn. Echter, door een redelijk recente ervaring met iemand die dat jaren geleden had gedaan, samen met haar man, en die doordat haar man overleed best grote veranderingen doormaakte, hebben we besloten dat niet te doen.
We blijven in de randstad wonen met paard in pension. Als we ooit zouden verhuizen naar een andere regio zou paard weer in pension komen. Voorkeur voor een paddock paradise is er zeker, vandaar dat ik hier meelees en soms reageer, maar daar ga ik zelf niet aan beginnen.

Verstandig je eigen kunnen, beperkingen en voorkeuren goed te kennen VOOR er een paard komt. Daar doe je jezelf en het paard in kwestie een groot plezier mee.
Dit soort topics, maar ook eens gewoon ergens meedraaien of een poosje vakantiezorg overnemen van bekenden maakt al vlot duidelijk of zoiets je ligt of niet.
Dan kun je na zorgvuldige overwegingen beslissen of je wel of niet zo'n stap maakt. Het klinkt alsof jullie dat goed hebben overwogen.

Ik heb erg veel moeite met het impulsief aanschaffen en weg doen van dieren. Ze zijn volkomen afhankelijk van de grillen van de mens, en mensen onderschatten welk leed die dieren ondervinden aan dat steeds weer moeten verhuizen en settelen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:21

Maflinger_S schreef:

Kom naar omgeving Apeldoorn. Ik weet nog een heel leuk paddock paradise met plek :D :))

Ethelate: mijn advies is wel om te kijken naar een echte minitractor. Die zijn wel iets duurder, maar hebben iets meer vermogen en kun je meer mee. Wij hebben een veredelde zitmaaier zonder maaidek. Is wel een soort minitrekker, maar zo mini dat je er ook niet zulke zware dingen mee kunt. Voor ons nu prima, maar als ik zou willen frezen of iets met een cultivator of maaiarm gaat hij dat waarschijnlijk niet trekken.

Ir111: ik kan het me zo goed voorstellen :D
Ik kan ook gewoon een uur zitten aan de tuintafel bij stal.
Als het mooi weer is, dan ga ik daar nog wel eens 'thuis'werken. Heerlijk! Laptopje mee, werken, paardjes kijken, bijkleuren. Alleen dat mooie weer is een beetje een dingetje _O-

Flynnieman: misschien een inkopper, maar meer de paarden er in laten lopen. Er zullen vast meer opties zijn hoor, maar dat was het eerste dat in me op kwam :D
Hier lopen de paarden er ook in. Er groeit wel iets gras, maar doordat ze er veel in lopen is het beperkt. Maar eerlijk is eerlijk, wij zijn geen fanatieke bakruiters. Het is niet ideaal voor je bak. Met name de lig/rol plekken en vooral het opstaan zijn heel duidelijk te zien. Hij is niet helemaal vlak meer.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:30

Daihyo schreef:
Ik snap Ninx wel, ook al komt het misschien wat hard over. Het klinkt als een impulsieve actie, waar de paarden nu eigenlijk de dupe van zijn. De dingen die je opnoemt had je ook van tevoren kunnen bedenken en inschatten. Waarom heb je dat lijstje voors en tegens niet gemaakt voor je de paarden naar huis hebt gehaald? Zoals ik al zei: paarden aan huis zijn geen hobby, maar een way of life. Het klinkt allemaal zo mooi, maar het is paasei veel werk. En wat research vooraf had je dat ook verteld. Dat moet je echt willen, anders kun je het beter niet doen.
Datzelfde voor het 2e paard. Je weet van tevoren hoe groot het paard is, dat is dan toch geen verrassing?
En nu mogen de paarden weer terug. Ik hoop dat ze inderdaad niet teveel onder de indruk zijn van het gesleep. In jouw geval zou ik niet meer denken aan paarden aan huis in de toekomst, maar gewoon op een volpension stal, zodat je al het werk er niet bij hebt en alleen de leuke dingen met je paard kan doen.
Er is een tijd geweest dat ik daar ook voor heb gekozen, juist om het werk en de stress er omheen niet te hebben. Dat heeft ook absoluut zijn voordelen en er is niets mis mee om die keuze te maken.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik snap het ook niet zo. Aanmodderen als je 2 weken bezig bent. Het heeft tijd nodig. Twee weken is helemaal niets, paarden hebben langere tijd nodig om te wennen. Het lijkt een beetje of je je van tevoren niet goed hebt ingelezen/voorbereid. Jammer, vooral voor de paarden.

Belker

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:57

Helaas is mijn nieuwe te groot Dayhio….. Als het goed is is mijn ene merrie verkocht. Ik wil er graag weer een oudere ijslander bij maar 2 nieuwe paarden is financieel nu niet mogelijk. Dus ik zoek een plekje voor mijn nieuwe fribi.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:07

Ja groter dan 1.55m wordt een ding met de schuilstal. Zowel de ingang als de balken die in de stal zelf hangen. De nok is wel hoog genoeg.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:14

Snap ik. Nouja, ik kan er altijd een shet bijzetten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:15

Of een niet meer rijdbare pony ofzo. Er zijn er genoeg die een huis voor een weidemaatje zoeken als er niet meer gereden kan worden....

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:16

Daihyo schreef:
Ethelate: mijn advies is wel om te kijken naar een echte minitractor. Die zijn wel iets duurder, maar hebben iets meer vermogen en kun je meer mee. Wij hebben een veredelde zitmaaier zonder maaidek. Is wel een soort minitrekker, maar zo mini dat je er ook niet zulke zware dingen mee kunt. Voor ons nu prima, maar als ik zou willen frezen of iets met een cultivator of maaiarm gaat hij dat waarschijnlijk niet trekken.

Ir111: ik kan het me zo goed voorstellen :D
Ik kan ook gewoon een uur zitten aan de tuintafel bij stal.
Als het mooi weer is, dan ga ik daar nog wel eens 'thuis'werken. Heerlijk! Laptopje mee, werken, paardjes kijken, bijkleuren. Alleen dat mooie weer is een beetje een dingetje _O-

Ja ik zoek een mini tractor met voorlader, dat lijkt mij praktisch met mest verwerken.

Zondag ook heel de middag op de wei gezeten met een boek en paardjes kijken.
Al die paardentaal proberen te lezen, hoe ze tegen een nieuwe doen, het spectaculaire geshow van mijn Arabier, heerlijk om te kijken 8-)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:18

Ja een voorlader zou ik ook wel willen inderdaad! Zeker de moeite waard om naar te kijken :j

Mooi hè, die paardentaal <3

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:18

Daihyo schreef:
Of een niet meer rijdbare pony ofzo. Er zijn er genoeg die een huis voor een weidemaatje zoeken als er niet meer gereden kan worden....

Ik wil er het liefst een te berijden ijslander bij en maar max 2 aan huis. Dan moet die ander weer weg. Eigen shet kan altijd blijven lopen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:25

Ah dan is een shet wel handiger inderdaad :j

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:34

Belker schreef:
Ik wil er het liefst een te berijden ijslander bij en maar max 2 aan huis. Dan moet die ander weer weg. Eigen shet kan altijd blijven lopen.

En zo'n kleine terrorist erbij is natuurlijk ook wel erg leuk. :D Ik mag t niet van mezelf maar het lijkt me hilarisch om een paar van die kleine aapies erbij te hebben.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 14:03

Ir111 schreef:
Belker schreef:

En zo'n kleine terrorist erbij is natuurlijk ook wel erg leuk. :D Ik mag t niet van mezelf maar het lijkt me hilarisch om een paar van die kleine aapies erbij te hebben.

Het is zeker leuk <3
Alleen je moet er wel alles op aanpassen :')
Zo kan mijn mini dus ook door de handige openingen die ik aan beide kanten van de schuilstal had.
En nieuwsgierig als hij is, probeert mij overal te volgen <3
Afbeelding

En mijn recent aangeschafte hooikast, twijfel of die wel zo veilig is met die smalle hoefjes van hem.
Vanavond proberen te meten.
Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 14:43

Ethelate schreef:
Het is zeker leuk <3
Alleen je moet er wel alles op aanpassen :')
Zo kan mijn mini dus ook door de handige openingen die ik aan beide kanten van de schuilstal had.
En nieuwsgierig als hij is, probeert mij overal te volgen <3
[ [url=m/Vs4S1J.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hihi! Dat is precies de reden dat ik het niet mag van mijzelf! :')

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 14:53

Die nieuwe mini is wel een droppie Ethelate.

@Daihyo: verhuizen richting richting Apeldoorn en dan mijn paard bij jouw paddock paradise huisvesten. Klinkt goed. Ik denk nog even na.

Mijn vorige paard, mafje, had ooit een shet buurman. Het was net een huwelijk: ze konden niet met en niet zonder elkaar. Ik heb toen overwogen om shettie over te nemen en ze samen in 1 paddock met schuilstal te houden maar heb daar toch van af gezien, onder andere omdat je je hele omheining shetproef moet maken. Daarbij kwam dat shetje een ruintje was en in de stal een beetje een viespeuk. Dat samen een stal delen zag mijn mafje daarom niet zitten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 14:54

Ik weet zelfs nog een huis te koop :))
Zie onderschrift :D

Die mini is leuk <3

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 14:58

Daihyo schreef:
Ik weet zelfs nog een huis te koop :))
Zie onderschrift :D

Alle problemen opgelost! :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 15:48

Ja toch? :))

In het kader van oplossingen zoeken: Jim houdt niet van regen. Maar Jim houdt ook niet van stal. Hoe los je dat op? Nou, zo dus. :+
Ik kan er overigens 2 niet vinden op de camera, dus ik vermoed dat ze met 3 in stal gepropt staan. Past prima :))
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 16:43

Een camera is heerlijk! Ik heb er ook 4, ( van ome Ali dus rete goedkoop en echt fijn)
Zo kan ik de paarden in de gaten houden maar krijg ik ook een melding als iemand achterom of aan de voordeur komt

Laatst alleen een "blunder"
Ik was al op werk en kreeg een melding en zie dat mijn merrie op het terras staat en de poort open stond. Ik de overburen gebeld en gevraagd om haar terug te jagen, kreeg ik een berichtje terug "ja e staat gewoon op de paddock en de poort is dicht"

Wat bleek, in de ochtend terwijl ik aan uitmesten was op de track, liep zij het terras op en zodra ze zag dat ik er weer aan kwam sloop ze weer terug de paddock in. Ik heb geen bereik gehad en kreeg die melding en het screenshot pas terwijl ik al op mijn werk was.
:o? :o? Leermoment, op tijd van screenshot kijken alvorens in paniek buren te bellen

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 17:18

Hoi,

Ik ben al lange tijd meelezer voor inspiratie en tips. Ik hoop dat het oke is om hier een vraag te stellen.
Ik heb een paddock van ongeveer 1600 m2, ik kan helaas niet met paden werken vanwege de ligging van de mesthoop en groot geweld wat dat 1 keer per jaar komt ophalen. Toch probeer ik de paarden te stimuleren veel te lopen en zijn we de laatste tijd bezig om wat meer groen in en rond de paddock te krijgen. Deels voor het mooi, een zandbak is niet zo mooi en deels om wat wind te breken, want dat hebben we hier aan de kust genoeg.

Afgelopen voorjaar mijn paddock grotendeels laten draineren, dit werkt als een tierelier en ik heb nooit meer langer dan 1 dag plassen staan.
Afbeelding

In 1 hoek heb ik oude grond af laten graven, hierop gronddoek, drain (in gleuf) erop en drainagezand met paddock roosters erop. Deze hoek is altijd droog dus.
Om dit vierkant heen heb ik 2 vakken gemaakt waarin ik rozenbottels en een grove den laat groeien. Wat uiteindelijk door de omheining groeit mag worden opgegeten. Ondertussen is het al heel mooi groen aan het worden.

Van de afgegraven grond heb ik een dijkje laten maken. Als windbreker. Hierop staan nu verschillende soorten rozenbottels en ik wil langs de zijkanten meer met kruiden gaan doen geschikt voor paarden.
Op de foto zie je ook mijn schuilstal (die bijna klaar is qua afwerking) van 9 x 3 met 2 openingen zodat ze elkaar niet kunnen opsluiten. Plus 2 van mijn hooiautomaten die van 3 uur smiddags tot 6 uur sochtends hooi geven om de drie uur. Sochtends krijgen ze in netten hooi, op verschillende hoogten. Volgens de theorie van de passieve fysio.
Afbeelding

Nu mijn vraag..
Ik wil graag een heuvel maken. Langs mijn toekomstige tuin. Zodat de paarden bovenop kunnen lopen en aan de zijkanten wil ik dit weer laten begroeien met paardenkruiden en planten. Plus een boom, voor de schaduw. Dit wordt een zwarte els, hiervan hebben we zoveel enten staan die ondertussen al weer 2 meter of hoger zijn (mocht iemand interesse hebben).

Hoe hebben jullie de heuvels opgebouwd? Alleen zand waait hier half weg en wordt ook wel weg gelopen denk ik.
Nu kan ik aan "vuile" grond komen:
Afbeelding
Ik dacht misschien dit mengen met zand en dan als mooie basis die beter inklinkt dan alleen zand.
Mijn loonwerker is niet zo enthousiast, die snapt sowieso al mijn plannen niet zo haha
Hij denkt dat ik met een heuvel juist weer water problemen ga creeren. Helemaal met die grond erdoor of eronder zegt hij. De heuvel hoeft trouwens niet hoog, 150 cm max vind ik al heel wat.
Ik heb dit gemaakt met de Sims:

Afbeelding

Afbeelding

Dit is een beetje het idee. Volgende foto kwam ik tegen via Facebook van paardentuinen. Op deze manier lopen ze het zand ook niet zomaar weg.

Afbeelding

Dit is mijn paddock:
Onderin de schuilstal, rechtsonderin de hoek met paddock platen waar nu dus ook die 2 plantenvakken zijn.
In het midden staat nog een rondje met omheind drainage zand, dat is ondertussen gebruikt en dus weg. Waar de trekkerbanden liggen, langs die omheining wil ik de heuvel maken.
Linkboven wil ik ook nog eens iets leuks maken waarbij ik ze wat meer moet uitdagen en aan de korte kant, naast de schuilstal, zit ook nog zo'n hoekje.
Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 17:24

Ik heb geen tips voor je maar wel belangstelling voor je zwarte els. Je zit alleen takke (om maar in de boomsferen te blijven) eind bij me vandaan. Ben je toevallig wel eens op pad in t land? Dat ik iets minder ver hoef te rijden?

Ik ga ook nog even een kennis vragen die wél bij jou in de buurt woont!

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 17:27

Ir111 schreef:
Ik heb geen tips voor je maar wel belangstelling voor je zwarte els. Je zit alleen takke (om maar in de boomsferen te blijven) eind bij me vandaan. Ben je toevallig wel eens op pad in t land? Dat ik iets minder ver hoef te rijden?

Ik ga ook nog even een kennis vragen die wél bij jou in de buurt woont!

Waar woon jij?
Vanaf hier lijkt alles wel ver weg. Ik heb 21 jaar in Almere gewoon, waarom.. dat weet ik niet, maar het was wel super makkelijk, ik was overal zo.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 17:32

Ja, ik ben altijd weer verrast als ik naar die kennis rij, hoe lang je toch nog kunt in autorijden en nog steeds in NL zijn!

Ik woon in de buurt van Zutphen.