Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lynn_Nikita

Berichten: 25587
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:16

Hier ook div. woningen bekeken met gastank of olietank. Is veel in de buitengebieden, aanleggen op gas kan op de meeste plekken wel maar waren wij rond de 8000 euro aan kwijt

Lynn_Nikita

Berichten: 25587
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:17

ow spannend palousaboy en Lizzie!! duim voor jullie

MizzMontana

Berichten: 5704
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:27

Spannend PB! Hopelijk snel goed nieuws :)

Claudia een veulentje <3 dat is altijd moeilijk om nee regen te zeggen. Ik ben benieuwd of het je likt met lege handen naar huis te gaan :D

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:43

Mijn man wilde absoluut geen gastank maar dat is volgens mij meer gevoel.
Mijn tante heeft ook een gastank en indd wel optijd bestellen, ze zijn niet altijd even vlug met leveren (bij hun dan...) zei hebben nu een pallet kachel aangeschaft om mindet afhankelijk te zijn van de gastank.
Warmte pomp oid is natuurlijk ook altijd nog een optie.

Hilary

Berichten: 9207
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:48

Onze verhuurster heeft ook een gastank in de tuin, er groeien planten en struikjes omheen, het ding staat vlak langs het hek en daar groeien klimplanten tegenaan. Daardoor valt het niet heel erg op. Verder idd op tijd gas bestellen.
Zij heeft ook een houtkachel, dus gebruikt die vooral. Hout komt via een houtboer die een stukje van een van de weides mag gebruiken om hout op te slaan. Hij betaalt de huur dus in hout voor in de kachel.

Karin_deB

Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:55

palousa_boy schreef:
Wij zijn momenteel aan het wachten of de mensen het eens gaan zijn met ons bod. Dinsdag een bod gedaan dus nu is het weer aan hun om een stap te zetten..


Spannend!!

@superpony, het zijn inderdaad vijvernetten.
Vandaag stond er een flinke wind en er is aardig wat blad van de netten geblazen (in de goede richting) dus dat is wel fijn :D

Ze vinden het toch stiekem wel spannender dan ze tonen, ze zijn heel mat en kleven aan elkaar.
Eten ook heel traag van hun brok en luzerne met tussenpozen en het hooi in de stal hadden ze niet aangeraakt van 17.00 (van de wei af) tot nu.
Heb ze nog een nachtje in stal gezet dus ben benieuwd of de netten morgen wel leeg zijn.

Antheman

Berichten: 11836
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 21:35

Slapen bij de paarden
Afbeelding

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 21:38

Gezellig, denk dat wij een heel groot hoofd in de tent hebben als we in de wei gaan camperen :+

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 22:22

Mooie wake up call

Lisette1205

Berichten: 301
Geregistreerd: 06-07-17
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 22:32

Heeii, nog een meelezer... Maar heb eigenlijk een vraagje voor jullie, ik denk dat bijna iedereen die een grote paardenliefhebber is wel er van droomt (later) je paard(en) aan huis te hebben... Dan gewoon wakker te worden en je doet je gordijnen open en kijkt uit op je prachtige paarden die grazen in een weiland...

Maar ik vraag me af bij hoeveel mensen komt dat uit? En waar hangt dat vanaf? Ik bedoel ik ben nu 14 en doe atheneum, maar omdat ik een hoge opleiding heb betekent het dan ook dat ik meer kans heb dat die (dure) droom uit gaat komen? Of is het gewoon geluk? Ik heb nu geen eigen paard, want ja m'n ouders vinden het te duur(wat natuurlijk ook best logisch is).


Maar ik denk er ook altijd over van: nu heb ik geen geld genoeg, daarna studeren dan al helemaal niet, daarna ga ik werken als ik dus zo'n 22 ben ofz en heb ik dus ook nog bijna geen geld... Dus wanneer kom ik dan aan een eigen paard? Over 15 jaar? Ik bedoel de enigste manier om dan eerder aan een eigen paard te komen is al door een loterij te winnen, maarja dan ben je wel een 'lucky person'... Iemand de antwoorden op m'n vragen? :?

Antheman

Berichten: 11836
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 22:55

palousa_boy schreef:
Gezellig, denk dat wij een heel groot hoofd in de tent hebben als we in de wei gaan camperen :+

Vriendinnetje zei al, laat de rits maar open, dan stap Vliegje wel naar binnen :D

Volgende keer een hangmat, wel tussen de paarden en zonder hek. Deden we op trektochten tenslotte ook altijd.

lizy29

Berichten: 6262
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 22:58

Antheman schreef:
palousa_boy schreef:
Gezellig, denk dat wij een heel groot hoofd in de tent hebben als we in de wei gaan camperen :+

Vriendinnetje zei al, laat de rits maar open, dan stap Vliegje wel naar binnen :D

Volgende keer een hangmat, wel tussen de paarden en zonder hek. Deden we op trektochten tenslotte ook altijd.


Iets zegt me dat we dan onze hangmat worden uitgeslingerd/ geduwd :')

@lisette1205: vooral heel hard werken en wie weet dan ooit.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 23:07

Mentjuh, wat leuk! Voeren vinden kinderen leuk en ze doen het zo precies.

Ik hou onze shet ook in conditie. Vroeger al, omdat zoonlief niet elke dag kon of wilde en nu omdat zoonlief gewoon geen tijd meer heeft.

Over de shet gesproken, ik heb dus vd week voor het eerst zelf, serieus in de bak gemend. Ik heb weleens een klein stukje in het bos gedaan, maar bakte er niks van en dat hield me tegen. Maar de shet vindt het zo leuk. ML had laatst weer stukje gemend en hij was zo vrolijk, dus ik ga mn best doen. Je moet het alleen niet zien............Ik gebruik mn zit en benen. Had het filmpje gestuurd naar iemand en die zei meteen; je hebt waslijnen, maar ik gooi inderdaad de teugels los. Sturen wil ook nog niet zo, maar zie wel wat ik verkeerd doe.

Qua gastank; In Nederland willen ze toch in de toekomst van het gas gebruik af, dus zou investeren in iets aanders beter zijn, maar dit huis komt stevig tegen ons max te besteden bedrag. Verder wel erg netjes.

ClaudiaHS, staat dus in Nederland en zoals boven; Ze willen Nederland van het gas af hebben.

PB, wat spannend.

Antheman, Dat de slippers er nog liggen, hahahaha

Lisette, nu nog niet druk om maken. Eerst je school, studie en werk. Het hangt van veel factoren af, maar dat ga je vanzelf wel merken. Als je het echt heel graag wil en je hebt er veel voor over, lukt het je wel.

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 00:59

De kunst is niet alleen goed leren, goede studie doen in vak waar je goed mee kunt verdienen, maar ook de discipline om zo min mogelijk uit te geven en veel te sparen. Met eigen geld krijg je sneller de juiste reactie. En je moet het samen doen met iemand. Alleen kun je niet genoeg lenen en risico wordt te groot.

Wij waren rond de 24 dat we ons eerste huis konden kopen. We hebben veel gespaard, gaven weinig om merken en luxe kleding of dure meubels en gingen ook niet vaak op vakantie. We werkten beiden zo goed als fulltime.

Met 30 ons huisje gekocht, en daarna is mijn man voor zichzelf begonnen en toen we 32 waren hebben we een stuk aan het huis bijgebouwd.
Jaar later de tuin en toen 2 jaar later garage en stal. Alles in stapjes. Ook nu leven we nog vrij zuinig. Gaat wel veel geld in de paarden zitten.

Karin_deB

Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 06:37

@Lisette, ik ga mee met bovenstaande!
En soms is het ook een stukje geluk hebben.
Ik heb zelf een prima baan en salaris maar daarvan had ik never nooit niet dit huis kunnen kopen en betalen, hoe zuinig ik ook zou zijn en hoeveel ik ook zou sparen.
Dankzij mijn partner kan ik dat wel.

Hmm ben even naar stal gelopen want ik hoor Jewel onrustig doen.
Ook nu hebben ze amper hooi gegeten :\ 1 hooinet hangt nog vol en 1 hooinet is net aan half leeg.
Hopelijk voelen ze zich gauw meer op hun gemak want niet eten is niks voor die van mij.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 06:44

@Lisette: goed je best doen op school en nooit stoppen met dromen.

Ik kocht in mijn eindexamenjaar zelf mijn eerste pony. Altijd hard voor gewerkt en alles zelf bekostigd. Hij stond voor 100 euro per maand bij een vriendin en dat was voor mij toen een hoop geld.

Ik ben gaan studeren, eerst hbo, later aan de universiteit en het paardje bleef. Na zijn overlijden weer een paardje gekocht en op pension gezet in de stad waar ik op kamers woonde. Ik had op den duur meerdere baantjes naast mijn studie om de boel te bekostigen. Was dat ideaal? Nee natuurlijk niet. Was ik gelukkig? Ja absoluut.

Nu ben ik net 30 geworden, destijds afgestudeerd op mijn 23e, en heb ik twee paarden aan huis. Hard werken, zuinig leven en niet een te dure regio kiezen hebben hierin geresulteerd.

'Later' wil ik graag verhuizen naar het midden van het land, maar we hebben eerst hier plannen.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-18 07:04

Haha de hangmat uitgeslingerd worden :D ik word opgegeten denk ik. Mijn mannen zijn van het 3x kriebelen, 4e keer HAP. Nu proberen ze dat niet als ik wakker ben maar geen garanties als ik slaap denk ik whaha.

Spannend pb en lizy29!

Ik ben heel benieuwd hoe ze NL van het gas af gaan krijgen. Ik heb gewoon een gasfornuis gekocht voor de nieuwe keuken. De warmtepomp van mijn schoonouders is niet te betalen. Ik heb al zonnepanelen maar onvoldoende om elektrisch te verwarmen. Ik denk dat dit een project wordt wat continue uitgesteld gaat worden.

Ah Karin ze moeten wel erg wennen. Bij mij stonden ze binnen een minuut met de koppen aan de grond. Het scheelt dat ze elkaar hebben. Hopelijk eten ze snel.

Lisette1205

Berichten: 301
Geregistreerd: 06-07-17
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 07:35

Maar dan heb je bijvoorbeeld op je 30e een paard... Terwijl dan denk ik ik zie zoooo veel mensen van 16 tm 23 ofz die een eigen paard hebben, hoe komen zij dan al aan een eigen paard?

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 07:49

Heel goed sparen en vooral je prioriteiten stellen... als je het heel graag wilt laat je er andere dingen voor liggen.
Ik had ook al vanaf heel jong een bijbaantje zodat ik kon sparen om een paard te kopen. Bijbaantje was 4 dagen in de week na school. Daarna was het baantje om stalling te betalen en sparen voor evt dierenarts kosten e.d. Was even puzzelen om genoeg tijd over te houden voor Mn paard maar daar kwam ik altijd wel uit haha.
Ik was 17 toen ik hem kocht, deze uiteindelijk verkocht omdat ik western besloot te gaan rijden. Toen ik 18 was kocht ik sjaak, nu staat hij bij mij in de. “Tuin” :D
Niet stoppen met dromen maar wel realistisch blijven, het komt niet zo maar aanwaaien. De meesten moeten er echt wel iets voor over hebben (“minder” wooncomfor, verder weg van vrienden/fam wonen, veel werk, enz enz) Of je moet van hele rijke komaf zijn of een rijke vent aan de haak slaan die dan ook nog eens op het boerenland wil wonen.
Sommige mensen die het altijd wilde haken uiteindelijk toch af na een tijdje. Er komt wel veel extra werk bij, dat moet je wel leuk vinden (ook in de stromende regen en de vries kouw). Maar als het echt is wat je wilt dan zou ik er voor gaan! Ik zou echt voor geen goud meer anders willen!

Karin_deB

Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 07:49

Mijn ouders hebben mijn eerste paard voor de helft betaald, andere helft heb ik zelf betaald. Ik was toen 15 en betaalde mijn helft van de spaarrekening die mijn ouders voor mij hadden vanaf geboorte en die ik meekreeg toen ik uit huis ging.
2e paard heb ik helemaal zelf betaald, ik deed toen een werken/leren opleiding waardoor ik inkomen had.

@Selka, ja hoop het ook. Ben mijn vreetzakken niet gewend zo :D :(:)

*edit, overigens hebben mijn ouders het onderhoud van mijn 1e paard altijd wel volledig betaald. Ik hoefde geen bijbaan te zoeken omdat ze liever hadden dat ik die tijd aan mijn school en paard besteedde.
Daar heb ik enorm geluk mee gehad uiteraard, niet iedereen heeft dat.

MizzMontana

Berichten: 5704
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 07:52

Ik had een eigen paard op die leeftijd, omdat ik gestopt was met mijn studie. Ben gaan werken in de paarden en kreeg dat (drachtige) paard in ruil voor mijn overuren. Ik verkocht dat paard voor de helft en daarvan kocht ik weer een (drachtig) paard. Daarnaast kocht ik ook nog een paard samen met een vriend.

Na een tijdje had ik vijf paarden en deed ik 7 dagen in de week werk wat nagenoeg niemand tot zijn 67e volhoud. Eigenlijk wou ik wel wat anders gaandoen. De paarden stonden op mijn werk gestald en werden betaald van mijn overuren. Ik kon dus geen kant op, want 5 paarden in pension zou ik nooit kunnen betalen met een andere baan zonder opleiding.

Langzaam werd ik iets verstandiger, de paarden zijn op 1 na verkocht, allemaal de sport in gegaan wat ook het plan was bij aankoop, maar daarna heb ik even niets nieuws gekocht. Ik heb een studie afgemaakt en ben iemand tegen gekomen die ook gek is op paarden. Samen zijn we verhuisd naar een ander deel van het land waar de woningen goedkoper zijn en na mijn 35e hadden we de paarden pas aan huis.

Moraal van het verhaal: luister vooral naar de tips van mijn voorgangers en maak eerst je studie af ;)

Lisette1205

Berichten: 301
Geregistreerd: 06-07-17
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 08:39

mentjuh schreef:
Heel goed sparen en vooral je prioriteiten stellen... als je het heel graag wilt laat je er andere dingen voor liggen.
Ik had ook al vanaf heel jong een bijbaantje zodat ik kon sparen om een paard te kopen. Bijbaantje was 4 dagen in de week na school. Daarna was het baantje om stalling te betalen en sparen voor evt dierenarts kosten e.d. Was even puzzelen om genoeg tijd over te houden voor Mn paard maar daar kwam ik altijd wel uit haha.
Ik was 17 toen ik hem kocht, deze uiteindelijk verkocht omdat ik western besloot te gaan rijden. Toen ik 18 was kocht ik sjaak, nu staat hij bij mij in de. “Tuin” :D
Niet stoppen met dromen maar wel realistisch blijven, het komt niet zo maar aanwaaien. De meesten moeten er echt wel iets voor over hebben (“minder” wooncomfor, verder weg van vrienden/fam wonen, veel werk, enz enz) Of je moet van hele rijke komaf zijn of een rijke vent aan de haak slaan die dan ook nog eens op het boerenland wil wonen.
Sommige mensen die het altijd wilde haken uiteindelijk toch af na een tijdje. Er komt wel veel extra werk bij, dat moet je wel leuk vinden (ook in de stromende regen en de vries kouw). Maar als het echt is wat je wilt dan zou ik er voor gaan! Ik zou echt voor geen goud meer anders willen!


Dat ik dat wil is (in elk geval nu) echt heel erg zo, afgelopen winter ook een verzorgpaard gehad waar helemaal niks binnen was gewoon containers als stallen, oef wat was het daar steeds koud, dan probeerde je te poetsen met de dikste handschoenen die je had :+

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 09:05

Ik heb ook jaren gewerkt in de paarden, had dus genoeg paarden gezien elke dag en was blij dan s'avonds even geen paard te zien :+
Heb toen wel getwijfeld om er een te kopen maar verstandig geweest.

Heb ook altijd wel relaties gehad met meiden met paarden dus als ik vrij was, was ik daar vaak wel weer (maar dan voor 1 paard ipv 120 paarden).

Toen was ik het week eigenlijk een beetje zat en nog wat andere zaken zorgden ervoor dat we naar Frankrijk zijn verhuisd waar het allemaal een stuk beter te betalen is. M'n vrouw had hier al een huis met een beetje land dus haar paard ging mee. Die kon uiteraard niet alleen dus kwam er een 2e. Inmiddels hebben we 5 paarden aan huis voor de prijs dat 1 paard op een pension zou kosten (uiteraard kosten van het huis etc niet mee gerekend).

Inmiddels zijn we hier op zoek naar een grotere boerderij om een schapenboerderij te beginnen.
Daarnaast willen we een paarden fokkerij voor de hobby ernaast.

Iets anders dus weer als de meeste hier :)

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 09:05

Lisette1205 schreef:
Maar dan heb je bijvoorbeeld op je 30e een paard... Terwijl dan denk ik ik zie zoooo veel mensen van 16 tm 23 ofz die een eigen paard hebben, hoe komen zij dan al aan een eigen paard?


Zie mijn verhaaltje. ;) Ik was 16 toen ik mijn eerste paard kocht.

turtlelito

Berichten: 1701
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 09:26

Superpony: ik heb toevallig onlangs wat onderzoek gedaan naar gastanks (in Nl), omdat bij ons nieuwe huis (donderdag overdracht *\o/* *\o/* *\o/* ) ook een gastank aanwezig is. Aanleg is op het gasnet is idd heel duur (de tank staat er niet voor niets :D ).

Idd goed checken of de tank eigendom of huur is. Huur is ook geen probleem natuurlijk, maar dan moet je die kosten wel meetellen. In de moderne(re) tanken zit een systeem dat de leverancier vanaf afstand uit kan lezen. Je geeft dan aan wanneer je wilt dat hij bijgevuld wordt en ze komen dan vanzelf langs. Als ze er vanaf de openbare weg gewoon bijkunnen hoef je niet eens bij te zijn, bedrag kan achteraf gefactureerd worden (of per automatische incasso).

Als de huidige bewoners een gunstig (ouder) contract hebben, is het waard om te kijken of je hun voorwaarden over kunt nemen. Dit kan wel wat in de prijs schelen.

Voor de rest: voor het 'van gas los' programma is een gastank zeker geen groter probleem dan als dat je op de gasleiding zit aangesloten. Als er besloten wordt dat een wijk van het gas af gaat heb je daar zelf niet heel veel inbreng op, terwijl de gaswagens echt nog wel een tijd blijven rijden. Op den duur is all-electric natuurlijk wel het streven, maar dat zal niet over een paar jaar al gerealiseerd zijn. Als je moet verbouwen o.i.d. is het natuurlijk wel slim om al voorbereidingen te treffen.

Maar ik wacht bewust nog met bv een warmtepomp omdat ik denk dat de ontwikkelingen de komende jaren heel snel zullen gaan. Dus nu wel zonnepanelen en een cv ketel die later kan worden gekoppeld aan een warmtepomp, maar de gastank laten we nog lekker staan.