Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Foreverkliek

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 19:51

Sr is al begonnen, waardes zijn al hoger dan normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 19:55

Je hebt gelijk Nathalie. Zit er niet meer tot over mijn oren midden in... :(

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:03

:(:)
Rare dingen ga je dan missen.

Het schoot laatst een keer door me heen wat kliek nu eigenlijk kost. 6 scheppen voer per dag + 2 pillen prascend. Ooit moet ik geld over kunnen houden. Maar dat ooit is te verschrikkelijk om aan te denken.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:06

Nou, de dag dat ik geld over hou, dan ben ik dood, denk ik. Als de 1 niet wat heeft, heeft de ander wel wat. Dat heb je met een hok vol vee, een man met een hobby en een kind _O-

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:09

Man verdient lekker zijn eigen geld. Van mij is alles voor kliek! (En twix, en esra en de katten. Weet wel waarom ik werk zeg maar :P )

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:29

Anke balen van die rit
Heb zelf die ritten ook gereden als begeleider, maar reken maar dat er lekker door gereden werd.
Weet je toevallig wie er voorop reed?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 21:03

Fabster schreef:
Nou, de dag dat ik geld over hou, dan ben ik dood, denk ik. Als de 1 niet wat heeft, heeft de ander wel wat. Dat heb je met een hok vol vee, een man met een hobby en een kind _O-

herkenbaar, elke keer denk je hehe dat net gehad, nieuwe maand nieuw loon en gebeurd er wel weer wat, of een deken kapot, of een kat ziek, nieuwe hooivoorraad aanleggen, wei spuiten , het geld vliegt eruit
laatst een discussie over gehad op het werk dat ik dan minder dieren moest onderhouden. Ja, katten komen ook geen nieuwe meer erbij, maar een leven zonder paarden??? dan eet ik liever droog brood

Kvulden, mooie leeftijd zeg, ik vind het echt meevallen, zeker nu die dikke vacht weg is een groot verschil, ja ze is wat schraal, maar kom op, beestje is 28 en ik ben het ermee een som te testen maar vaak kun je er erg veel voer instoppen, zoveel waar je menig pony mee kan rollen, maar oudjes op gewicht houden is heel lastig

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 21:38

Jammer dat je rit zo tegenviel Anke.

Oef, ik schrik echt van de oude shet.

Perzikkruid heb ik ook. Best veel. Vandaag hadden mijn paarden er flink van gegeten, het rook ook heel raar om de plekken heen. Grappig, ze nemen ook weleens een hapje goudsbloem. Gelukkig laten ze mijn courgette en patisson met rust.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 21:46

hypos schreef:
Anke balen van die rit
Heb zelf die ritten ook gereden als begeleider, maar reken maar dat er lekker door gereden werd.
Weet je toevallig wie er voorop reed?

Stevige meid. Wat rossig met sproeten. Deed dit als werk. Geen vakantiewerk. Hele jaar door.

Het was oersaai en ze deed ook geen moeite om er wat leuks van te maken.
Als ze voor mij werkte. Lag ze er gelijk uit. Was vooral met zichzelf bezig ipv de groep. Ik heb me wat ontfermd over de meisjes achter me.
Steekt ze op een gegeven moment over. Terwijl er fietsers aankomen die te veel tempo hadden om nog te stoppen (en te dichtbij) Ik hou halt. Anders botsten we. Zegt ze tegen mijn haf..kom doorlopen. Zeg ik "Nee we botsen dan". Dus fietsers langs en weer veilig verder.
Slecht overzicht. Ongelooflijk.
Ritten zijn geloof ik steeds uitverkocht. Kwamen ook beginners langs. Zielige dieren dan.
Nou ja. Het was gewoon geldverspilling en voelde me "genaaid". Zeker omdat we gevorderd geboekt hadden. Geen mooie rit en bijna alleen gestapt.

En beesten hebben bijna allemaal drukplekken. Voor de rest wel goed gevoerd.

Afbeelding

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:10

Oja, dat zijn wel aardig wat plekken...
En wat slecht dat ze zo slecht op de groep let! Gewoon een klacht indienen hoor!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:27

Ik denk dat ik er aangewend ben hoe ze er uit ziet. En zo wel mijn DA als mijn hoefsmid zeggen dat ze veel erger zien en dat ze blij zijn dat ik haar het leven nog gun. Haar gebit is vrijwel op en dat maakt de opname van voedsel ook slechter. Ik geef haar inderdaad 6 scheppen droog. 1,5 schep is voor pulp dan een volle emmer. De mash zet minder uit.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:29

Maar qua voeding doet pulp toch eigenlijk niks behalve buikvulling?

@Anke, wat een tegenvaller!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:32

Kan Devita iets met geweekte grasbrok? Of wiesencobs / wiesenfasern? Met een leuke olie erdoor (omega 3-6-9) valt daar wellicht nog winst te behalen.
PPID testen is wel belangrijk, dan weet je waar je qua voeding rekening mee moet houden (of niet).

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:34

Normaal komen ze daar fkink van aan. In de mash zitten alle voedingsmiddelen en krijgt ze eigenlijk ruim 2x wat ze nodig zou hebben. Dus de pulp is bedoeld als dik maker en buikvuller, want hooi kan ze niet meer eten. Ze eet wel met de anderen mee, maar laat het in proppen weer vallen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:36

Ik weet niet of het veranderen van de het voer nog iets uithaald. De mash geeft haar denk ik toch wel alles wat ze nodig heeft als senior. En ze vind het erg lekker. Staat te popelen als ik het kom brengen. Olie voeg ik ook nog toe inderdaad aan de mash. Tot nu toe zonnebloem of lijnzaad.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:39

Maar waarvan worden ze dan dik wat in pulp zit? Suikers zijn er allemaal uit. Onze hoefbevangen pony mocht zelfs pulp om zijn medicijnen mee te mengen.

Ik ken wel maisvlokken/meel als dikmaker.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:48

Ik geef mijn paarden altijd pulp als ze wat schraal worden. Binnen een week is het dan weer ok.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:49

Charaz schreef:
Maar waarvan worden ze dan dik wat in pulp zit? Suikers zijn er allemaal uit. Onze hoefbevangen pony mocht zelfs pulp om zijn medicijnen mee te mengen.

Ik ken wel maisvlokken/meel als dikmaker.

Daarvoor krijgt zo toch de slobber/mash en voor de vezels de pulp. Maïsmeel kan juist niet zo veel toevoegen omdat het slecht verteerbaar is en maïsvlokken kan ze niet met kauwen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 23:29

Ze ziet er idd niet goed uit. Echter is het moeilijk om die oudjes rond en gezond te houden.

Ja na het afzadelen kwam een hele drukplekkenverzameling tevoorschijn. Niet leuk om te zien.

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 07:00

Als je een klacht wil doen, moet je bij Geraldine of Nanning zijn.
Die kunnen je ook uitleg geven over die plekken, zijn nl niet begonnen als drukking, maar als een bacterie. Overgebracht door oa de borstels.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 08:42

Ze ziet er inderdaad niet goed uit. Maar dat zag mijn oma ook niet de laatste jaren. En ik denk dat als ze er echt slecht verzorgt bijstaat dat de dierenbescherming al lang aan mijn deur had gestaan. We wonen aam een doorgaande weg en de mensen bellen al voor een zielig inrust staand paard. Haha. Maar ze krijgt alle goede zorg en ze is zelf zeer happy en tevreden. Ze staat gedeeltelijk samen bij de anderen, maar heeft ook behoefte aan haar tijd alleen. Ik houd in hoofdzaak haar gemoedstoestand goed in de gaten. Vandaag word de afspraak voor het enten van de paarden gemaakt en zal ik ook vrafen om de PPID test. Ik zal jullie zeker de uitslag laten weten.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 09:10

hypos schreef:
Als je een klacht wil doen, moet je bij Geraldine of Nanning zijn.
Die kunnen je ook uitleg geven over die plekken, zijn nl niet begonnen als drukking, maar als een bacterie. Overgebracht door oa de borstels.

>;) hoe kan dat nou.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 09:22

Wel sneu dat het net bij iedereen op de zadelplek is.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 09:28

Volgens mij heb ik dat wel vaker gezien idd maar dan kwam het uit de dekjes die voor de plekken zorgden door de bacteriën die er in zaten en idd vooral bij de schoft. Daar kwamen dan ineens korsten op die erg slecht te behandelen waren.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 09:38

wat een drukplekken inderdaad. jammer van de les, zonde
Wij gaan over een week naar Zeeland en kun je ook een starndrit boeken. Ik ben alleen verplicht om de dag ervoor een uur bakles te nemen zodat ze het nivo kunnen zien. Leuke manier van dubbel geld ontvangen. ik twijfel ook nog of ik het ga doen of niet

Over de shet, hoeveel dikke goed uitziende 28 jarige kennen jullie? De meeste die ik ken zijn echt wel magerder ondaks al het voer wat erin gaat. net als de meeste oma`s