Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:43

Ik heb Madelon van de krogt die is Da en paardentandarts ze heeft bij Daan stalker gewerkt.
Op mijn vorige stal ook ruigrok gehad en nu bij Madelon kwam eruit dat Hans de achterste kiezen nooit heeft meegenomen.

Anoniem

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:01

Daan Stalker _O- , mag hopen dat je een typefoutje hebt gemaakt, maar ik vind het wel grappig.

Ik ga eens kijken bij Madelon van de Krogt. Ik vind het nl wel prettig als er iemand bij mij aan huis komt en ik niet met mijn paard naar de kliniek hoef.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:54

Haha de dierenarts die ook de tanden doet is een vrouw, osteo een vrouw, instructrice een vrouw en de hoefsmid een man maar lijkt meer op een kabouter met bolle buik dan een hunk _O- maar ze doen allen hun werk goed en zijn goed met de beestjes ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:07

Ik voer maar één keer per dag, de ene keer s'ochtends, de andere keer eind van de middag. Maar ik prop gewoon een kuubkist vol met 3 plakken van een grote baal, dat gaat ongeveer 36 uur mee. Daar een net overheen dan. Echt slowfeeden is het niet, meer tegen de verspilling. Krachtvoer geef ik niet echt, ja die pony dan maar die neemt uit zichzelf porries. Geef haar een volle emmer, ze eet er wat van en laat het dan weer een uur of wat staan voor ze verder eet.

Mijn hoefsmid dat ben ik zelf, daar is niet zoveel aan. :') Da is een man en tevens de ostheo, niet lelijk hoor maar niet mijn leeftijd/type. Tandarts daarvoor ben ik momenteel op zoek naar een nieuwe, word denk ik een vrouwtje uit Brabant.

Wat weten jullie veel over kalken en zo. :oo

florie71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:17

Ik heb straks mn nieuwe stekkie... stallen aan huis en wei voor in de zomer. Nu wil ik een zand paddock maken maar hoe ga ik dat doen met hooi...
Wil ivm knoeiboel eigenlijk niet op het zand voeren... hoe lang kunnen ze zonder iets staan? (Wel water uiteraard)....
Ze staan nu op een pensionstal...
Dus elk uur dat ze straks buiten staan is er 1 meer dan nu in de winter maar ik wil ze uiteraard zo veel mogelijk buiten hebben.
Als ik thuis ben kan ik ze hooi geven op stal en dan rond uur of 11 naar buiten maar wanneer hebben ze dan weer iets nodig? Krijgen nu om 7u hooi en om 1u weer....
Wat kan ik het beste doen als ik werk? In stal laten... op de paddock zonder hooi.... om 4u is er altijd wel weer iemand....
Pffff moet echt nog een ritme vinden

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:44

Florie...kuubkist met een hooinet...kun je hooi,stro of een mix indoen.Kunnen ze lekker lang knabbelen...ook knoeien ze een stuk minder waardoor zandkoliek minder snel voorkomt alhoewel je wel beter preventief Psyllium kunt geven eens per 4/6 weken als ze veel op zand staan.

Ze kunnen wel een paar uurtjes zonder maar geen 12 uur,is gewoon niet goed voor hun maag.

Mooiste is 4 of meer voerbeurten p/d maar als je voldoende ruwvoer kunt geven waar ze de hele dag mee kunnen doen is 1 of 2x per dag ook voldoende.Hangt van je paarden en manier van voeren af.
De hele dag in een paddock zonder hooi of schuilmogelijkheid (denk aan de zomer en heet zand) is niet te doen.

In de zomer een doek of als het mag een overkapping is ideaal...hooi dus lekker in een kuubkist met hooinet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:06

Afbeelding
Idd een kuubkist nemen. Ik heb sinds gisteren een net van strotouw, zelf geknoopt. Het lijkt t stevigste tot nu toe te zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:19

Ik heb ook zoiets, maar dan niet met een net, maar met een soort rek van betongaas met mazen van 7,5 x 7,5 cm

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:20

Ik zal morgen eens een foto maken van mijn constructie :)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:32

Ik heb van de week om te proberen een houten kuubkist neergezet. Het werkt goed. Maar mijn paarden zijn echt knaagdieren niet normaal.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:48

Florie je kan ook een deel bestraten. Ik heb voor mijn stallen een stuk verhard, daaraan grenzend de bak/paddock. Mijn netten hangen bij de stallen zodat het zand schoon blijft.

Heeft iemand een handig oplossing om te voorkomen dat het zand de bak uit wordt gelopen bij de uitgang? Zoals hierboven beschreven lopen mijn paarden dus in en uit de bak, maar daardoor wordt best wat zand de bak uitgelopen. Wat is een handige manier om dit te voorkomen maar ook nog met een shovel of auto de bak in de kunnen om te slepen?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:49

Ipsilonka schreef:
Ik heb van de week om te proberen een houten kuubkist neergezet. Het werkt goed. Maar mijn paarden zijn echt knaagdieren niet normaal.

Je moet er ook wel iets van hooi indoen... :roll: >;) _O-

Daan...ik veeg gewoon maar volgens mij had DD een stuk oud tapijt liggen...

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:22

Nou zeg 2 netten hooi in de ochtend en 2 netten hooi in de avond. En hetzelfde in stal (waar ze dus altijd bij kunnen) net ook weer een artikel gelezen over ruwvoer in de paard en sport. 9 kg ruwvoer en 2 kg krachtvoer.... niet dus hihi

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:23

Yep, gewoon een flink stuk tapijt. Dit moet je wel regelmatig vegen en het zand weer terug kiepen de bak in, maar ze lopen de hoeven wel schoon :D

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:44

Maar nog niet aan het hout geknaagd, Ipsilonka? :P

Creatief Gypsy, ik heb dat ook nog overwogen, maar uiteindelijk heb ik lekker lui grote gaten gehouden. Die van mij zijn van die zeikerds die de laatste hooiplukjes afdanken en stiekem onder het draadje door bij Chico van dat fijne hooi stelen.. Ik heb trouwens 2 rubberen rijplaten bij de de kist liggen. Scheelt ook bij nat weer met het wegzakken in het zand.

Mijn voerschema is: Rond 7/8 uur krachtvoer (5 voersoorten staan voor 4 paarden), daarna naar buiten met hooi t/m een uur of 7/8. Dan weer krachtvoer + flink wat hooi voor de nacht en ochtend en rond 10 uur nog een schep lucerne met een scheutje lijnzaadolie. Ik heb echt het idee dat de kwaliteit van het leven er flink op vooruit is gegaan de laatste maanden. Voor de verhuizing stonden ze vaak alleen 's middags buiten en bijna nooit hooi tussendoor.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 07:44

Mosh...ik mijn paarden ook enorm zien veranderen na de verhuizing.Voorheen stonden ze van een uur of 9-4 buiten,de rest op stal.Het was daar niet veilig om de paarden ook 's nachts buiten te laten.

Ze kregen natuurlijk wel een flink net hooi voor de nacht en er was stro om te knabbelen maar nu is fijner.
24/7 aan de scharrel,ze zijn nog relaxter geworden en,voor zover ik kan beoordelen,enorm tevreden :)

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 09:54

Ik heb de paarden al 25 jaar buiten staan, vroeger twee grote boxen en ze liepen in de bak. nu 6 boxen waarvan 3 in de verhuur en 1 voor mezelf. Die van mij heeft een paddock en bestrating aan haar box daarvan gaat de deur 1 nacht per jaar dicht, met oud en nieuw, helaas is het voor de 3 puppy's niet mogelijk. Die gaan s'morgens rond 8 uur naar buiten.
Gelukkig beseffen veel meer mensen dat het niet van deze tijd is om die paarden 23 uur op te hokken.
Als mijn moeder van 81 op een andere stal komt vindt ze het zo triest allemaal. Dan is het zo'n luxe en zeker met dit weer dat die dieren lekker kunnen suffen, eten en rollen in het zonnetje, grote kist met vreterij, er is altijd wat te zien, afleiding zat. En als ik dan klaar ben met de stal en heb geveegd en ik zit lekker met een bakkie koffie naar dat spul te kijken dan kan ik daar zo gelukkig van worden <3

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 09:55

Maar wat is dan precies het voordeel van een stuk tapijt? En wordt dat niet glad bij regen? Ze komen bij mij nogal eens de bak uit gestormd richting de stal als ze in een gekke bui zijn.

Vanmorgen vroeg hadden mijn paarden het voorjaar in de bol, die liepen een partij gek te doen :D Het is ook echt genieten dit weer.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 10:06

Héérlijk weer inderdaad. Gisteren zijn we nog bezig geweest met het vullen van de regenwatertonnen, want daar zit nu natuurlijk niets in :D

Ben ook heel blij dat de paarden straks meer buiten kunnen. De jonge heeft 3jaar 24/24 buiten gelopen in de opfok en heeft nu 3 maand op stal gestaan, met een paar uurtjes per dag buiten. De oudste stond vroeger ook veel buiten, en toen wij hem gekocht hebben stonden we eerst op een stal waar ze 's winters niet buiten kwamen, alleen als je ze zelf even in de paddock zette maar daar was meestal file voor, dus langer dan een kwartier/half uur kon je het niet rekken. Toen heel hard gezocht naar een stal waar ze op zn minst dagelijks buiten gingen, en die stal ook gevonden, maar het is tegenwoordig toch niet evident om een goede pensionstal te vinden met faciliteiten enerzijds en paddock/weidegang anderzijds..
Dus ik denk dat die 2 knollies straks ook heel blij gaan zijn met hun nieuwe huis :D

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:07

Ik heb mijn paarden ook 24/7 los lopen. Heerlijk! Zaterdag voor mijn opleiding naar een stal in lunteren. Pfff, paardengevang.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:13

@daan: niet elk tapijt is geschikt. Je moet geen hoogpolig hebben :)
Bij mij galopperen ze er ook overheen hoor en ik heb ze er nog niet over zien uitglijden.
Ik heb gewone simpele van de kwantum
http://www.kwantum.nl/catalog?params=fh ... salesprice

Het stuk voor mijn schuiltent ligt er ondertussen al 4 jaar en dat ze je niet eens meer liggen, want dat heeft de kleur van het zand al aangenomen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:24

florie die kuubkisten zijn inderdaad handig. Ik heb in de bak 3 oude tractorbanden, daaronder in een rubber mat en ik vul hooinetten, die ik vastknoop in de banden. Weinig verspilling, en continu hooi tot hun beschikking....

Ik vind dat een paard echt niet langer dan een uur of 2 zonder ruwvoer hoort te staan.

Sinds ik verhuisd ben zijn mijn paarden ook wel verandert. Voorheen stond ik op een fijne pensionstal, waar ze in de zomer 24/7 buiten gingen op grote stukken land (14 paarden op 7 hectare) en in de winter werd er altijd een stuk weide opgeofferd waar ze ook elke dag buiten stonden. Het probleem met die stukken was wel dat het binnen een paar weken een ENORME prutbende werdt. Ze liepen dan echt tot halverwege het pijpbeen in de zware bagger :oo . Het is voor mij jarenlang een fijne stal geweest, maar nu ik ze in de pas gedraineerde zandbak heb lopen zie ik paarden die veeeeeel meer scharrelen (voorheen stonden ze de hele dag stil in de prut, logisch) en ze gaan nu ook vaak overdag lekker even liggen tukken. Dat kon voorheen echt niet.

En wat Jadybabe schrijft; ik word daar ook zooooo gelukkig van *\%/* . Af en toe moet ik mijzelf nog steeds even knijpen dat mijn droom nu toch echt werkelijkheid is geworden :o .

Oh Mallootje nog 3 nachtjes slapen toch? Spannend hoor!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:31

Ik heb een grote boomstronk achterop het land liggen...vaak ben ik moe als ik achterop ben en dan kan ik even zitten.Zo heerlijk genieten van de jongens,zijn lekker aan de scharrel.Twijfelen enorm of ze zullen ravotten of genieten van het zonnetje...dan maar wachten voor het draad,misschien gaat het wel open...dilemma's,dilemma's.

Of ze komen gezellig bij mij staan beetje soezelen en frutten...of elkaar plagen :D

Ik kan zo enorm genieten ook als ze in het maïsveld scharrelen,kan ik voor een deel vanuit de huiskamer zien als ik op mijn bankje lig <3

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:04

Tapijt, hoe onderhoud je dat buiten? Doe je daar iets aan, vegen ofzo? Ik vraag me eigenlijk vooral af of dat spul niet op den duur vreselijk gaat stinken? Wel slim bedacht!

Ik geniet hier ook altijd zo van mn scharrelende 24/7 paardjes. Hiervoor stonden ze bij een vriendin, hadden ze een hectare weiland voor zichzelf maar wel op kleigrond. Veewagen als schuilstal, maar herfst/winter was altijd dikke blub met hier en daar een droge plek. Alsnog beter voor deze twee dan op stal, die optie had ik daar namelijk ook wel. Maar de ene wordt daar te stijf van en de ander breekt stallen af. Met slecht weer zat het me toch nooit echt lekker omdat ze die veewagen liever niet in gingen. Ze waren best happy hoor, maar het was lang niet zo comfortabel als mn paardenparadijsje nu! Wat voor storm of ellendig weer het nu ook is, ze staan altijd goed in hun gedraineerde paddock. Schuilstal waar ze samen graag in staan met voerplek dus altijd droog eten. Ook een stukje 'bos' erbij dus natuurlijke schuilplek is ook aanwezig. Buiten ook een betonnen plaat met paal voor een hooinet, altijd schoon en met droge voetjes buiten knabbelen.
We zijn van plan volgend jaar te verhuizen, willen toch meer land maar vooral een groter huis. Maar de paarden kunnen er bijna alleen maar op achteruit gaan, ik zou hier bijna blijven wonen omdat het zo geschikt voor ze is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:36

Mijn schoonouders zijn absoluut geen paardenmensen maar verbazen zich er ook ineens zo over dat het zo normaal is dat paarden zo veel op stal gehouden worden nu ze bij ons gezien hebben hoe het ook kan. Dat vinden ze eigenlijk veel logischer nu ze zien hoeveel te beesten lopen. Grappig hoe dan een buitenstaander er tegenaan kijkt.