Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nikass schreef:Nens77, dat is dus stal 2?
Ik denk dat het een verbetering is in elk geval voor de zomermaanden. In de winter is het nog steeds wel erg weinig maar misschien heb jij dan in de zomer voldoende energie kunnen opladen om hem in de winter extra lang uit stal te halenSucces en laat weten of het bevalt!
_KaWi_ schreef:Ik heb hier een hele tijd geleden gereageerd.
En kan nu met heel veel blijheid zeggen dat ik zowaar sinds begin dit jaar op een stal sta waar paardje lekker 24/7 buiten kan lopen.
Na heel lang zoeken dit via via kunnen krijgen en wat ben ik er blij mee, en paard ook!
Geen luxe voor mij, maar hij staat lekker op een verharde uitloop met 2 andere paarden en 2 inloopstallen en 's nachts hebben ze de paddock erbij, ideaal!
Het kan dus toch in deze omgeving!
hipkippie schreef:Interessant topic om te lezen. Mijn tinker die ik nu 12 jaar heb heeft tot een maand geleden altijd 24/7 buiten gestaan (zonder schuilstal) ik was nooit voor t op stal zetten van mijn pony, zij zelf werd ook helemaal wild als ze op stal stond. Heb dr wel is binnen moeten zetten om te drogen, maar haalde haar er natter uit als dat ze er in kwam. Sinds 5 jaar geleden heeft ze chronisch mok. Binnen zetten was dus geen optie. Op deze stal werd t steeds drukker. Konden niet op een andere wei, resultaat pony die bijna hele dag rond t hooi stond in de blub. Funest voor haar mok! Toen besloten om na al die jaren te vertrekken (de sfeer op stal maakte t wat makkelijker om weg te gaan) naar een plek met stal. Ze staat nu overdag buiten vanaf smorgens en gaat einde van de middag weer na binnen. En tot mijn grote verbazing gaat dat zo goed dat binnen staan! Maar toch voel ik mij soms schuldig dat ik haar nu binnen heb staan. Zomers staan ze daar van 05.00/07.00 tot 19.00 uur buiten. Met haar mok gaat t ook heel goed haar benen zijn nu altijd droog of hebben iig de tijd om te drogen op stal. Als ik de rest zo lees mag ik absoluut niet klagen maar toch voel ik mij schuldig tegen over mijn pony...
hipkippie schreef:Ik weet dat t beter is voor dr gezondheid, maar idd t gevoel dat ik dr opsluit terwijl ze altijd buiten heeft gestaan knaagd toch wat. Het is natuurlijk ook even wennen voor ons beide. Ze is ook de jongste niet meer (22) en t idee dat ze met vies guur weer binnen staat geeft me ook wel weer een fijn gevoel, dat ze lekker droog kan staam/liggen. Dus voelt allemaal zo dubbel...
max66 schreef:de winterperiode is een rotperiode voor paardeneigenaren... Ik denk dat er geen stal te vinden is waar echt alles helemaal naar je zin is.
Hier in de buurt komen bij de manege/pensionstallingen de paarden sowieso de wei niet op. Losgooien in de bak mag wel als je mazzel hebt, maar niet alle pensioneigenaren willen dit (bak is een rijbaan, geen paddock). Bij de stallen waar ze wel in de bak mogen heb je het over 1 of een paar uurtjes per dag. Is ook niks natuurlijk, maar wel het hoogst haalbare hier in de buurt!
Mijn paard wordt dagelijks door de staleigenaar of mijzelf de bak in gedaan met een vriendje, een dagdeel per dag. Daarnaast een paar keer in de week rijden/longeren voor de extra beweging. Ik had ze het liefst de hele dag buiten gezien, maar helaas.....
Als het nu had gevroren of gesneeuwd dat hadden ze wel weer in de wei gemogen, wat dat betreft wel weer jammer dat het zo'n zachte winter was!