Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:45

Bij ons staan de paarden overdag een paar uurtjes op de paddocks. Persoonlijk vind ik het te weinig, maar het is helaas niet mijn paard en heb er ook weinig over te zeggen.

Ik merk het aan Winston niet. Hij is niet drukker of rustiger als hij vaker buiten staat, hij is niet nukkig of juist vrolijker. Hij vind een hoop wel best.

Mijn optimale stal zou in de zomer 24/7 weidegang zijn en in de winter een soort paddock paradijs ofzo en 's nachts lekker op stal.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:20

Nens77, dat is dus stal 2?
Ik denk dat het een verbetering is in elk geval voor de zomermaanden. In de winter is het nog steeds wel erg weinig maar misschien heb jij dan in de zomer voldoende energie kunnen opladen om hem in de winter extra lang uit stal te halen :) Succes en laat weten of het bevalt!

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:36

Nikass schreef:
Nens77, dat is dus stal 2?
Ik denk dat het een verbetering is in elk geval voor de zomermaanden. In de winter is het nog steeds wel erg weinig maar misschien heb jij dan in de zomer voldoende energie kunnen opladen om hem in de winter extra lang uit stal te halen :) Succes en laat weten of het bevalt!

Yep, dat is de helft van de tijd (half jaar) zoals het hoort en een grote verbetering ten opzichte van nu.
Buiten het weideseizoen blijft het moeilijk, als ik verder weg moet, kan mijn dochter er zelf niet meer komen en kan ik er niet twee keer per dag naar toe. Gelukkig bieden ze hier de service om los te gooien waardoor hij er alsnog twee keer per dag uitkomt. Uiteraard houden we het losgooien na het rijden er ook in, waardoor hij er het hele jaar door meer uitkomt dan nu.
Probeer een binnenstal naast een buitendeur te krijgen zodat hij (de deuren zijn meestal open) alsnog uitzicht naar buiten heeft....
Eens kijken of we er uitkomen, hou je zeker op de hoogte !

Sees

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:09

Nens77 dat is al een verbetering tov nu!! Ik hoop dat het jullie gaat bevallen. Ik realiseer me wel steeds meer dat wij wel echt geluk hebben hier in de regio hoor :o.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:24

Ik heb hier een hele tijd geleden gereageerd.
En kan nu met heel veel blijheid zeggen dat ik zowaar sinds begin dit jaar op een stal sta waar paardje lekker 24/7 buiten kan lopen.
Na heel lang zoeken dit via via kunnen krijgen en wat ben ik er blij mee, en paard ook!
Geen luxe voor mij, maar hij staat lekker op een verharde uitloop met 2 andere paarden en 2 inloopstallen en 's nachts hebben ze de paddock erbij, ideaal!

Het kan dus toch in deze omgeving! :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:32

_KaWi_ schreef:
Ik heb hier een hele tijd geleden gereageerd.
En kan nu met heel veel blijheid zeggen dat ik zowaar sinds begin dit jaar op een stal sta waar paardje lekker 24/7 buiten kan lopen.
Na heel lang zoeken dit via via kunnen krijgen en wat ben ik er blij mee, en paard ook!
Geen luxe voor mij, maar hij staat lekker op een verharde uitloop met 2 andere paarden en 2 inloopstallen en 's nachts hebben ze de paddock erbij, ideaal!

Het kan dus toch in deze omgeving! :D

*\o/*
Wat heerlijk voor je paard! En voor jezelf? T wordt vanzelf weer voorjaar denk ik dan :') en dan mis je de luxe voor jezelf ook een stuk minder!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:20

Dat is heel goed om te horen! Het bestaat dus in ieder geval :)

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:41

Interessant topic om te lezen. Mijn tinker die ik nu 12 jaar heb heeft tot een maand geleden altijd 24/7 buiten gestaan (zonder schuilstal) ik was nooit voor t op stal zetten van mijn pony, zij zelf werd ook helemaal wild als ze op stal stond. Heb dr wel is binnen moeten zetten om te drogen, maar haalde haar er natter uit als dat ze er in kwam. Sinds 5 jaar geleden heeft ze chronisch mok. Binnen zetten was dus geen optie. Op deze stal werd t steeds drukker. Konden niet op een andere wei, resultaat pony die bijna hele dag rond t hooi stond in de blub. Funest voor haar mok! Toen besloten om na al die jaren te vertrekken (de sfeer op stal maakte t wat makkelijker om weg te gaan) naar een plek met stal. Ze staat nu overdag buiten vanaf smorgens en gaat einde van de middag weer na binnen. En tot mijn grote verbazing gaat dat zo goed dat binnen staan! Maar toch voel ik mij soms schuldig dat ik haar nu binnen heb staan. Zomers staan ze daar van 05.00/07.00 tot 19.00 uur buiten. Met haar mok gaat t ook heel goed haar benen zijn nu altijd droog of hebben iig de tijd om te drogen op stal. Als ik de rest zo lees mag ik absoluut niet klagen maar toch voel ik mij schuldig tegen over mijn pony...

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 23:01

hipkippie schreef:
Interessant topic om te lezen. Mijn tinker die ik nu 12 jaar heb heeft tot een maand geleden altijd 24/7 buiten gestaan (zonder schuilstal) ik was nooit voor t op stal zetten van mijn pony, zij zelf werd ook helemaal wild als ze op stal stond. Heb dr wel is binnen moeten zetten om te drogen, maar haalde haar er natter uit als dat ze er in kwam. Sinds 5 jaar geleden heeft ze chronisch mok. Binnen zetten was dus geen optie. Op deze stal werd t steeds drukker. Konden niet op een andere wei, resultaat pony die bijna hele dag rond t hooi stond in de blub. Funest voor haar mok! Toen besloten om na al die jaren te vertrekken (de sfeer op stal maakte t wat makkelijker om weg te gaan) naar een plek met stal. Ze staat nu overdag buiten vanaf smorgens en gaat einde van de middag weer na binnen. En tot mijn grote verbazing gaat dat zo goed dat binnen staan! Maar toch voel ik mij soms schuldig dat ik haar nu binnen heb staan. Zomers staan ze daar van 05.00/07.00 tot 19.00 uur buiten. Met haar mok gaat t ook heel goed haar benen zijn nu altijd droog of hebben iig de tijd om te drogen op stal. Als ik de rest zo lees mag ik absoluut niet klagen maar toch voel ik mij schuldig tegen over mijn pony...

Ze doet het toch goed zo ?!
Waarom schuldig voelen ?
Dit is beter voor de gezondheid van je paard.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 23:15

Ik kan me wel voorstellen dat je je schuldig voelt. Omdat je je paard toch weer opsluit en dat is geen fijn gevoel. Neemt niet weg dat het mogelijk de beste oplossing is op dit moment. Fijner zou natuurlijk zijn als je een 24/7 buiten plek zou vinden waar je paard niet structureel in de modder staat.

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 23:23

Ik weet dat t beter is voor dr gezondheid, maar idd t gevoel dat ik dr opsluit terwijl ze altijd buiten heeft gestaan knaagd toch wat. Het is natuurlijk ook even wennen voor ons beide. Ze is ook de jongste niet meer (22) en t idee dat ze met vies guur weer binnen staat geeft me ook wel weer een fijn gevoel, dat ze lekker droog kan staam/liggen. Dus voelt allemaal zo dubbel...

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 23:29

hipkippie schreef:
Ik weet dat t beter is voor dr gezondheid, maar idd t gevoel dat ik dr opsluit terwijl ze altijd buiten heeft gestaan knaagd toch wat. Het is natuurlijk ook even wennen voor ons beide. Ze is ook de jongste niet meer (22) en t idee dat ze met vies guur weer binnen staat geeft me ook wel weer een fijn gevoel, dat ze lekker droog kan staam/liggen. Dus voelt allemaal zo dubbel...

Heb je het idee dat zij er moeite mee heeft ?
Je hebt haar in diverse scenario's meegemaakt dus je kunt daar denk ik best kijk op hebben....

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 23:43

Dat vind ik lastig om te bepalen, ze loopt wel steeds makkelijker mee na stal. In t begon bleef ze stil staan als ze uit de wei kwam en draaide ze zo weer om, maar dat gebeurd nu nog amper.Ze went er natuurlijk ook steeds meer aan. Ze trekt me nu ook niet gelijk mee de stal uit als ik savonds kom om de stal te doen en ze al buiten is geweest. Dit was eerder wel anders toen sleurde ze me zowat mee na de uitgang om bij de stal weg te komen. Dus ja, of ze er moeite mee heeft, wel steeds minder denk. Ik ben zelf iemand die alles gauw zielig vind, dus misschien heb ik er wel t meeste moeite mee ;-) ze komt nu ook na de mensen toe als zij haar roepen om op stal te gaan dus t gaat steeds beter (in t begin liep ze steeds weg hoorde ik)

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 00:12

mijn tinkermerrie staat al in de winter in een paddock met schuilstal en in de zomer 24/7 op het land, normaal gesproken met 1 maatje. Haar maatje is helaas verkocht dus nu staat ze " alleen". Gelukkig staat ze wel naast een paddock met andere paarden; dat verzacht de pijn een beetje en het is ook maar voor een paar weekjes. Over een week gaat ze naar een droomlocatie...midden in het bos 2 hectare voor 2 kuddes van 6 tinkers, 24/7 in de zomer en in de winter. Alleen maar ruiterpaden erom heen maar ook een (longeer)bak aanwezig.
Het is wel een stuk verder weg (nu 5 minuutjes en dan halfuurtje met de auto), maar ik denk voor mijn merrie het beste wat ik voor haar kan doen. Ik zal minder vaak komen (3 x per week; bijrijdster 1x, nu: min. 5 x per week; bijrijdster 2x). Maar nu doe ik ook alles: mesten,voeren, etc. Daar hoef ik alleen maar te poetsen en te rijden :), alhoewel ik geen hekel heb aan de zorgtaken. Mijn gedachte bij deze keuze is steeds geweest: ze staat in een vaste en stabiele kudde, op een enorm stuk grond, met voldoende hooi en toezicht. Als ik kom, is het een leuke afleiding voor haar, maar geen noodzaak. Ik ben, zeg maar, " extra service.." . En zo moet het eigenlijk zijn; mijn paard moet het ook prima zonder mij kunnen rooien..want ik ben er natuurlijk veel vaker niet dan wel.
Ook als ze over heel veel jaren met pensioen gaat (ze wordt dit jaar 10), dan kan ze daar blijven staan of als ze eens een blessure oploopt kan ze daar prima revalideren; ja ja ook over de (hele) lange termijn heb ik nagedacht..
Het enige waar ik aan zal moeten wennen is dat ik niet meer dagelijks bij haar ben; dat zal heel erg wennen worden...maar ik denk dat dat vooral mijn probleempje is..:)

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 00:27

Zo'n locatie had ik voor mijn tinker, genoeg land, bosrijke omgeving. Had... want t werd dus zo druk dat mijne in de drek kwam te staan. Hoefde ook alleen te poetsen en te rijden. Daarom voel ik mij ook schuldig tegen over mijn pony. Dat ik kwam was ook een extra tje. Nu is ze meer afhankelijk van mij doordat ze binnen staat. Heel veel plezier alvast op je nieuwe stal :-)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:27

Hipkippie, voor nu lijkt dit me de beste oplossing, voor de toekomst kun je altijd nog rondkijken voor bv een uitloopstal toch? Dan heb je het beste van beide werelden.

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 12:08

Fijn om jullie reacties te lezen. Het is de bedoeling dat ze over een paar jaar na een stal gaat voor paarden met pensioen. Maar zolang zij nog fit genoeg is wil ik haar nog graag rijden en zal ze waarschijnlijk hier blijven staan, want die mok blijft waarschijnlijk toch niet helemaal weg en merk dat t wel beter gaat zo nu ze binnen staat. Dus t is nu gewoon t ene inleveren voor t andere. Maar daar kan ik me nog wel schuldig om voelen ;-)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:58

de winterperiode is een rotperiode voor paardeneigenaren... Ik denk dat er geen stal te vinden is waar echt alles helemaal naar je zin is.

Hier in de buurt komen bij de manege/pensionstallingen de paarden sowieso de wei niet op. Losgooien in de bak mag wel als je mazzel hebt, maar niet alle pensioneigenaren willen dit (bak is een rijbaan, geen paddock). Bij de stallen waar ze wel in de bak mogen heb je het over 1 of een paar uurtjes per dag. Is ook niks natuurlijk, maar wel het hoogst haalbare hier in de buurt!

Mijn paard wordt dagelijks door de staleigenaar of mijzelf de bak in gedaan met een vriendje, een dagdeel per dag. Daarnaast een paar keer in de week rijden/longeren voor de extra beweging. Ik had ze het liefst de hele dag buiten gezien, maar helaas.....

Als het nu had gevroren of gesneeuwd dat hadden ze wel weer in de wei gemogen, wat dat betreft wel weer jammer dat het zo'n zachte winter was!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:16

Toch zou ik blijven zoeken, buitenstaan hoeft toch niet perse in de modder?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:30

Ik zou ook blijven zoeken.
Het is mij uit je verhaal pijnlijk duidelijk dat je paard liever 24/7 buiten staat, zoals ze deed, maar ze schikt zich nu eenmaal omdat het niet anders is. Als je haar over een tijdje weer een leven zonder stal kan bieden zou dat toch mooi zijn? Misschien dat dat pensioen nog wel even op zich laat wachten :)

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:41

Met de regen zijn er vrij weinig weides waar een paard ook echt droog kan staan zonder dat dr benen nat worden, dus als ik dat zou kunnen vinden zou dat natuurlijk ideaal zijn. Het gaat er eigenlijk meer om dat ze de benen moet laten drogen mochten ze nat zijn geworden en niet elkpaard gaat daarvoor in de schuilstal staan, mochten ze er ubeüberhaupt gebruik van maken
, en nu weet ik zeker dat ze droog staat. Ik kan haar op deze stal ook 24/7 buiten zetten maar dan kom ik weer uit op boven staande, geen kans om te drogen. Dus voor haar is dit toch t beste ivm de mok want die mok is natuurlijk ook heel vervelend en pijnlijk voor haar. Nu ik dit eigenlijk zo steeds opschrijf moet ik zeggen dat ik me toch wat minder schuldig begin te voelen, omdat het toch wel noodzaak is voor haar en zij vergeleken bij veel paarden in dit topic toch swinters wel veel buiten staat in een weiland

@Nickass de mok is chronisch dus ik ben bang dat ik haar nooit meer zo kan huisvesten als voorheen, want dat heb ik lang genoeg aangekeken en dat gaat gewoon niet meer helaas

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:24

Er bestaat nog altijd zoiets als een paddock. Mijn paarden staan 24/7 buiten maar hun benen zijn altijd droog hoor.en nee je hoeft niet rijk te zijn om een paar kuub zand te laten storten.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:41

Gypsy schreef:
Er bestaat nog altijd zoiets als een paddock. Mijn paarden staan 24/7 buiten maar hun benen zijn altijd droog hoor.en nee je hoeft niet rijk te zijn om een paar kuub zand te laten storten.

Wel oppassen voor zandkoliek op een paddock....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:50

Paddock vind ik verre van ideaal. :n Zeker niet voor meer dan 4 uur per dag.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:53

KaWi en Paulinebes, dat klinkt goed!!

max66 schreef:
de winterperiode is een rotperiode voor paardeneigenaren... Ik denk dat er geen stal te vinden is waar echt alles helemaal naar je zin is.

Hier in de buurt komen bij de manege/pensionstallingen de paarden sowieso de wei niet op. Losgooien in de bak mag wel als je mazzel hebt, maar niet alle pensioneigenaren willen dit (bak is een rijbaan, geen paddock). Bij de stallen waar ze wel in de bak mogen heb je het over 1 of een paar uurtjes per dag. Is ook niks natuurlijk, maar wel het hoogst haalbare hier in de buurt!

Mijn paard wordt dagelijks door de staleigenaar of mijzelf de bak in gedaan met een vriendje, een dagdeel per dag. Daarnaast een paar keer in de week rijden/longeren voor de extra beweging. Ik had ze het liefst de hele dag buiten gezien, maar helaas.....

Als het nu had gevroren of gesneeuwd dat hadden ze wel weer in de wei gemogen, wat dat betreft wel weer jammer dat het zo'n zachte winter was!

Dit klopt toch niet helemaal hoor Max66 :o. Ik ken meer stallen hier in de regio waar de paarden wèl naar buiten gaan dan dat ze binnen blijven.