Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DIRBIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 23:01

op het antwoord waarop de strokorrels gaan schimmelen is heel eenvoudig , bij de minste aanraking van vocht zowel in de pak als in de stal komt schimmel tot stand , de korrel is gemaakt van stro ... wat doen ze om oesterzwammen te kweken ? ze verhakselen stro en laten er zwammen op groeien van het moment dat je verhakseld of dergelijke doet met stro en er komt vocht aan dan komen er sporen in ...van welke aard dat weet men niet maar in de box is deze ideaal om te broeden ...lijkt mij geen goed strooisel , ik opteer om zuiver stro te nemen deze is nog altijd het beste dat er is , anderzijds is hennepstro een heel mooi alternatief waar bij mij weten geen of weinig nadelen aan zijn , misschien eens de moeite om daar een nieuw forum over te maken ....??

Vippie

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 08:01

Ik zou zeggen wat let je, praten we hier lekker verder over de korrels :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:34

Waar ik niet blij mee ben is schimmelsporen, die kunnen in de ruimte rondzweven en ingeademd worden. Of er schadelijke schimmelsporen tussen zitten, weet niemand, maar een schimmel kan zich hechten in de longen en daar een prettige voedingsbodem vinden....niet alleen voor de paarden maar ook voor de mens. Schimmelsporen kan je niet zo snel vernietigen....

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:04

russel schreef:
Waar ik niet blij mee ben is schimmelsporen, die kunnen in de ruimte rondzweven en ingeademd worden. Of er schadelijke schimmelsporen tussen zitten, weet niemand, maar een schimmel kan zich hechten in de longen en daar een prettige voedingsbodem vinden....niet alleen voor de paarden maar ook voor de mens. Schimmelsporen kan je niet zo snel vernietigen....

Doordat je paard op de tegels staan, waar het vocht tussen de tegels en er onder gewoon blijft, is de kans op schimmel heel groot. De vloer is en blijft vochtig. De stalbodem is warm en het vocht kan niet weg. Ideale plek voor schimmels!
Ik heb nog geen schimmel gezien in de 5 stallen die op de korrel staan. Betonnen vloeren is makkelijker schoon tehouden en het vocht veeg/schep je op.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:05

Hier ook geen schimmel in de stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:56

PhiaBink schreef:
russel schreef:

Doordat je paard op de tegels staan, waar het vocht tussen de tegels en er onder gewoon blijft, is de kans op schimmel heel groot. De vloer is en blijft vochtig. De stalbodem is warm en het vocht kan niet weg. Ideale plek voor schimmels!
Ik heb nog geen schimmel gezien in de 5 stallen die op de korrel staan. Betonnen vloeren is makkelijker schoon tehouden en het vocht veeg/schep je op.

\

Nee, het vocht schep en veeg je niet op, dat zit gewoon in het beton en dat blijft er in...verder is er natuurlijk altijd vocht in een paardenstal, immers er is een open verbinding met buiten en het is momenteel erg vochtig weer, dus vochtig buiten is vochtig binnen/op stal, dan is de adem van de paarden ook vochtig. De urine is vocht...de luchtvochtigheid maakt de korrels vochtig....je ontkomt niet aan vocht. Natuurlijk zijn er op plaatsen warme plekken, als ze geplast hebben bv en als er gaan liggen, maar de schimmel is juist aan de randen, daar waar de stalbodem niet belast wordt. Daar kom je achter als je de zijkanten naar binnen gooit als je een natte plek er uit schept, die is bij mij altijd warm, maar geen schimmel....

Misschien hebben jullie minder in de stal, misschien ligt het bij de randen niet zo hoog en amper wat, maar checken jullie je randen maar eens en dan vooral daar waar ze nooit staan.....

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:12

Er zitten bij mij wel muizen in de zakken, maken de zakken kapot, baal ik wel van. Wel korrels gestrooid, maar vond een dode muis, terwijl ik de zak uitstrooide, bah!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:13

Reden waarom ik ze niet meer op voorraad wil hebben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:36

Ze trekken muizen aan en dat is ook iets waar ik niet op zit te wachten, ze komen dan ook in je hooi, het wordt een vieze bende, want de losse korrels worden zwart en gaan beschimmelen....

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:17

russel schreef:
PhiaBink schreef:

Nee, het vocht schep en veeg je niet op, dat zit gewoon in het beton en dat blijft er in...verder is er natuurlijk altijd vocht in een paardenstal, immers er is een open verbinding met buiten en het is momenteel erg vochtig weer, dus vochtig buiten is vochtig binnen/op stal, dan is de adem van de paarden ook vochtig. De urine is vocht...de luchtvochtigheid maakt de korrels vochtig....je ontkomt niet aan vocht. Natuurlijk zijn er op plaatsen warme plekken, als ze geplast hebben bv en als er gaan liggen, maar de schimmel is juist aan de randen, daar waar de stalbodem niet belast wordt. Daar kom je achter als je de zijkanten naar binnen gooit als je een natte plek er uit schept, die is bij mij altijd warm, maar geen schimmel....

Misschien hebben jullie minder in de stal, misschien ligt het bij de randen niet zo hoog en amper wat, maar checken jullie je randen maar eens en dan vooral daar waar ze nooit staan.....

Raar, ik veeg/schep de natte plekken op, dan de plek open laten en het droogt. De zijkanten haal ik altijd naar binnen, dus daar geen ophoping en geen schimmel.

In Nederland hadden we een stal met tegels en daar was de bodembedekking veel eerder verzadigd dan in de andere stallen, waar de bodem van beton was.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:07

Hier dezelfde werkwijze als PhiaBink en ook geen problemen.
Ik heb de korrels buiten in het kuilhok, in plastic zakken naast een berg losgetrokken kuil. Geen muizen die overlast veroorzaken. De buurkat is een goede waker +:)+

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:48

Ik heb de korrels buiten staan, op een pallet en een zeil eroverheen, gaat prima!

DIRBIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 17:49

mag ik erop attent maken dat er eerst sporen ontstaan voordat je schimmel hebt, en deze zie je echt niet hoor , zeker als de mest warm aanvoelt dan zijn de sporen massaal aanwezig, en weet schimmel is niet speciaal wit hé maar kan alle kleuren aannemen ..
in strokorrel is zowizo een schimmelgroei aanwezig , dat is van nature zo ....daarom is het eigenlijk rotzooi , alhoewel ik hier lees er velen tevreden zijn , maar een verwittigt man is er 2 waard ...

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 07:39

Weet iemand of de zakken inmiddels al van plastic zijn?

De eigenaar van Strovan gaf op HE aan dat hij hiermee bezig was.. :)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:57

Ik heb geen strivan en die van mijn leverancier zijn standaard van plastic dus geen last van vocht of schimmel of muisjes.

Geloof dat ik eindelijk heb gevonden hoe we onze stal het netst houden. Elke dag natte plekken eruit, helemaal omscheppen en alles goed vermengen zodat het weer een "gladde" massa wordt en dan weer uitharken en verdelen.
Heb deze week maar 1 zakje bij hoeven strooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:20

Phia, heel jouw betonnenvloer is vochtig, dat is zo met beton...het beton rust op een ondergrond die al vochtig is, zand/aarde, what ever, de bodembedekker neemt vocht op uit de lucht wat weer in het beton komt. Of jij hebt een vloeistofdichte vloer....dan is hij idd droog..

Overigens de muizenoverlast moet nog komen, ze hebben nu nog genoeg te eten buiten, straks met meer regen en kou en het wegvagen van eten, zullen ze naar binnen trekken...die komen echt nog wel....en je hoeft maar 1 nestje te hebben en je zakken zijn stuk, al zijn het maar een paar zakken....de korrels worden niet echt op gegeten, maar de zakken worden wel opengeknaagt.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:44

Tanja schreef:
Ter info:
Ik heb op de eerste pagina de Gebr. Dolsma uit de lijst verwijderd aangezien deze al enige tijd geen strokorels meer verkoopt. Ik ben er vorige week nog geweest en gevraagd of zij ze nog gaan verkopen maar dat is helaas niet het geval, vandaar dat ik ze uit de lijst heb verwijderd.

Wij hebben een maand geleden ofzo nog besteld bij Dolsma. Nog steeds niks ontvangen. Mijn man heeft vorige week gebeld, zou woensdag of donderdag komen. Nu net weer gebeld...zegt hij dat de koerier het heeft opgehaald en dat het dus al geleverd had moeten zijn. Beetje raar en moeilijk hoe het allemaal gaat. Maar nu ik dit lees ga ik toch wel twijfelen aan zijn eerlijkheid. Hopelijk krijgen we het nog wel. Paardjes willen toch wel graag op stal..

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:33

Ik heb gisteren een halve pallet strovan gekregen, zit nu nog in papieren zakken.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:40

Een betonnenvloer is meestal een vloer dat niet vloeistof doorlatend is. Bij een vloer van minimaal 10cm gewapendbeton, komt er ook niks omhoog.
Waarom is bij mij de bodem, sinds ik de paarden op stro korel heb, kurkdroog? Soms een plek dat zeiknat is, op vegen laten drogen. In NL stonden ze ook op beton, zonder afvoer, op stro of wat anders, Daar veegde ik de natte bende op, open laten liggen om te drogen en vlak voordat de paarden naar binnen gingen trok ik de stak recht.

Bij een tegelvloer hou je een natte vloer. Vocht blijft tussen de kieren zitten, is op laatst verzadigd en je stal blijft daardoor nat. Snap je dat niet????? Bij een betonvloer heb je daar geen last van, dus de stal blijft droog.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:55

wreckh schreef:
Tanja schreef:
Ter info:
Ik heb op de eerste pagina de Gebr. Dolsma uit de lijst verwijderd aangezien deze al enige tijd geen strokorels meer verkoopt. Ik ben er vorige week nog geweest en gevraagd of zij ze nog gaan verkopen maar dat is helaas niet het geval, vandaar dat ik ze uit de lijst heb verwijderd.

Wij hebben een maand geleden ofzo nog besteld bij Dolsma. Nog steeds niks ontvangen. Mijn man heeft vorige week gebeld, zou woensdag of donderdag komen. Nu net weer gebeld...zegt hij dat de koerier het heeft opgehaald en dat het dus al geleverd had moeten zijn. Beetje raar en moeilijk hoe het allemaal gaat. Maar nu ik dit lees ga ik toch wel twijfelen aan zijn eerlijkheid. Hopelijk krijgen we het nog wel. Paardjes willen toch wel graag op stal..

Hoop niet dat je al betaald hebt, wij hebben enorme ellende destijds gehad met hun, de ene smoes na de andere en uiteindelijk na 3 maanden (!!!) mn pallet vlas gekregen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 17:46

Das lekker dan ;( als je er echt op zit te wachten omdat je je stallen wilt vullen.

Overigens wie heeft er kortgeleden ook korrels bij Top vandaan; witte plastik zak, 20 kilo , 6,99 meen ik.
Ze liggen nu al vanaf maandag en het is nog steeds een dun laagjes, niet fluffy zoals ik na een paar dagen van korrels gewend ben. Alhoewel de korrels dus al wel kapot zijn (niet allemaal, maar genoeg).
Verder valt het me op dat er 2 'kleuren' in zitten; geel en grijs. En het gele blijkt bij dichtbij bekijken dus gewoon de hulsjes van graan te zijn en geen strodeeltjes ??

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:29

Tja... helemaal ooit aan 't begin van mijn korrelavontuur had ik ook die korrels van Top uit Harskamp. Heb ze meteen teruggebracht.. en daar begreep de goede man niks van. Geen idee waar hij die zooi vandaan haalt, maar kwaliteit is het zeker niet!

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:31

Wij hebben het gehad, 5 zakken erin, water erover heen..

Het bleef wel heel erg mooi, maar stro? Dat werd het niet, het werd gewoon een soort zand.. Wij waren er dus niet tevreden mee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:45

Het lijkt idd wel of er een soort klei in zit. Ik heb deze korrels nog niet eerder gehad, maar hoef ze ook niet meer.
Straks maar weer houtkrul bestellen dan. Als ondergrond om vocht op te vangen zal het wel voldoen :)

DIRBIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:31

Hallo Dubbeldun , inderdaad strokorrels zijn rotzooi maar ook oppassen met houtkrullen deze zijn dan de oorzaak soms van rotstraal aan de poten hé , in de schors van de boom zit een soort stof die zeer slecht is voor paarden ... , probeer maar eens een hennep stro vb hempbed met eucaliptus ...