[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 09:18

Dit topic is zo handig! Erg interessant om te lezen hoe jullie bepaalde dingen doen. Gelukkig heeft mijn vader een oude trekker (uit 1951) die hij helemaal gerestaureerd heeft en die mag ik hebben :) dus kan mooi kijken wat ik nodig heb aan werktuigen die jullie gebruiken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 09:19

Daihyo schreef:
Probleem is dat de grond gewoon niet droog genoeg is door het natte weer (eigenlijk egaliseert het alleen, het trekt de bobbels glad maar ploegt niet). Het krijgt niet de kans om diep op te drogen. En dan is lostrekken weer niet zo'n goed idee. Nu blijft het water er aardig op staan omdat het zand hard en compact is. Het zakt wel weg met een dag als het droog is en het is niet glad. Maar ik denk dat als de grond wat luchtiger is, het sowieso wat beter zakt.

Wij gebruiken de weidesleep om te slepen. Die trekt een paar cm los maar meer niet. Doen we alleen als we weten dat het niet gaat regen die dag. Volgens mij is onze grond precies zo als die van jullie. Als we voor de regen de boel slepen dan wordt de boven laag egaal modder. We zorgen juist dat we niet slepen voor regen, dan blijft er wel een cm water staan maar dat zakt snel weg. De onderlaag blijft dan hard waardoor je geen modderzooi krijgt.

We hebben ook een eg liggen dit tot op 20cm komt maar die hebben we nog nooit gebruikt, daar krijgen we alleen maar meer modder mee. Loonwerker adviseerde ook maar sporadisch te gebruiken op onze grond.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 09:21

Hebben jullie ook gekeerd?
Maar dat is dus precies mijn 'angst' inderdaad. Dat je het lostrekt en je vervolgens met een soort moeras zit :=

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 09:21

Daihyo schreef:
Hebben jullie ook gekeerd?
Maar dat is dus precies mijn 'angst' inderdaad. Dat je het lostrekt en je vervolgens met een soort moeras zit :=

Ja, is vorig jaar gekeerd op 1,30 geloof ik. En je angst is precies wat hier gebeurt. :j

edit: overigens niet alleen bij ons maar de buurman gaf ons ook de tip: niet slepen op de dag van regen want dan krijg je drassigheid. Doe je t een dag te voren ongeveer dan gaat t goed. Zijn bak is al jaren terug gekeerd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 09:23

Dan gaan we dat dus maar niet doen :D
Wij hebben dat dus ook, er staat dan een paar cm water op en als het een dag droog is, dan is het weg gezakt. Maar in de winter blijven de plassen lang staan op het zand, omdat het dan te weinig tijd droog is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 09:24

Wij hebben (nog) niet gekeerd, willen hier eerst kijken hoe het deze winter houdt. Met die 200 mm in 4 dagen heb ik 1 dag niet kunnen rijden dus tot nu toe gaat het perfect.

Wij slepen juist net na regen om het natte bovenlaagje uit elkaar te trekken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 09:27

Daihyo schreef:
Dan gaan we dat dus maar niet doen :D
Wij hebben dat dus ook, er staat dan een paar cm water op en als het een dag droog is, dan is het weg gezakt. Maar in de winter blijven de plassen lang staan op het zand, omdat het dan te weinig tijd droog is.

Ja, dat gebeurd hier ook wel maar dan op plekken wat het op afwatert. De track ligt iets scheef waardoor er in de winter op een bepaald punt een langgerekte plas ontstaat die lang blijft staan. Maar dat ligt mooi langs de kant dus ligt niemand in de weg.

Als je plassen op onhandige stukken hebt zou ik eerder kijken of je de track op dat stukje op afschot kunt laten leggen zodat de plas je niet in de weg zit?

@Robijntje, ja, het is zo verschillend waar je zit en hoe de grond zich dan houdt. Daihyo zit vlak bij mij en als ik t zo inschat is onze bodem goed vergelijkbaar.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 09:31

De paarden gaan allebei terug... Moet nog afspreken wanneer. Ik vind ze toch te groot, plus alle bijkomende dingen die uiteindelijk misschien wel op te lossen zijn maar waar ik niet op gerekend had, vooral het zwaan kleef aan, plus alle stress die ik ervan krijg ipv rust, is het me niet waard. Waarschijnlijk is er ook droes mee gekomen met de nieuwste waardoor het leenpaardje nu ziek is. Heb het misschien wat onderschat allemaal. Ik vond het bedenken, ontwerpen en uitvoeren van dingen blijkbaar leuker als het daadwerkelijk hebben van paarden :')

Misschien dat ik er af en toe paarden van vrienden in laat, of het aan ga bieden voor mensen die op vakantie willen (niet hier) en die hun paarden niet alleen achter willen laten, soort vakantie pension. Maar dan dus zonder steeds volk over de vloer.

Verhuizen staat wel gepland, voor over een paar jaar, we zijn aan het overwegen om te emigreren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 09:32

Ja wij hebben ook zo'n deel op de track dat scheef ligt. Helaas aan de binnenkant van de track ipv de buitenkant. Maar ze kunnen er wel omheen lopen.
En in de bak hebben we wat kuilen. Die zie je met het blote oog niet meteen, maar wel als er veel water valt. Overgang van de bak naar de stal is ook niet gelijk. Maar ik zit er sterk aan te denken om daar een pad te betegelen (2 grindtegels breed) of zand te storten, zodat wij er met de kruiwagen fatsoenlijk kunnen lopen en de paarden ook de keuze hebben droog te lopen.

Wij hebben vergelijkbare grond vermoed ik inderdaad. Leem en dan gekeerd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 09:36

Prairy schreef:
De paarden gaan allebei terug... Moet nog afspreken wanneer. Ik vind ze toch te groot, plus alle bijkomende dingen die uiteindelijk misschien wel op te lossen zijn maar waar ik niet op gerekend had, vooral het zwaan kleef aan, plus alle stress die ik ervan krijg ipv rust, is het me niet waard. Waarschijnlijk is er ook droes mee gekomen met de nieuwste waardoor het leenpaardje nu ziek is. Heb het misschien wat onderschat allemaal. Ik vond het bedenken, ontwerpen en uitvoeren van dingen blijkbaar leuker als het daadwerkelijk hebben van paarden :')

Misschien dat ik er af en toe paarden van vrienden in laat, of het aan ga bieden voor mensen die op vakantie willen (niet hier) en die hun paarden niet alleen achter willen laten, soort vakantie pension. Maar dan dus zonder steeds volk over de vloer.

Verhuizen staat wel gepland, voor over een paar jaar, we zijn aan het overwegen om te emigreren.

Dat is wel heel snel... Je hebt toch al aardig wat aangelegd en geïnvesteerd?
Ik moet zeggen, het is ook wel een way of life, zelf beheren en paarden houden. Niet te vergelijken met volpension. Dat moet je wel liggen en kunnen.
Overigens dat zwaan kleef aan is voor mij ook echt een reden om nooit maar 2 paarden te houden. Ik zie dat te vaak mis gaan.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 09:39

Prairy schreef:

Oh wat superjammer!!!! Ik vond het -hoewel ik praktisch mijn hele leven al paarden heb- ook spannend toen we net de paarden aan huis hadden. Nou waren wij nog druk aan het klussen dus ik had helemaal geen tijd om te rijden enzo. Achteraf gezien was dat wel goed, konden we allemaal even landen. :D Zou je t niet nog wat tijd geven (en dan alleen voeren en de verzorging doen) en kijken of het makkelijker gaat als je daarna de boel rustig aan gaat oppakken (rijden etc)? Het wordt echt wel relaxed en leuk het zich eenmaal gevoegd heeft. :D

Aan de andere kant: als je niet leuk vindt kun je er maar beter nu mee stoppen. Beter voor jou en voor de paarden.

Zwaan kleef aan hebben we hier en er staan er nu 3. De ene (uiteraard die niet van ons is) kan prima weg maar zodra een van onze paarden alleen iets moet is er altijd wel wat stress. Soms wel irritant (al werken we eraan en gaat het al beter), positieve eraan is dat ze echt matties zijn. Ze zijn altijd samen :)ddd wij zijn twee vriendjes, jij en ik! :)ddd Heerlijk om te zien!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 10:17

Zonde Prairy.
Ik zit wel met hetzelfde. Mijn oude ijslander kon prima even alleen staan, de merrie ook, die heeft dat geleerd. Maar straks een nieuw paard en geen oude wijze ijslander meer geeft mij nu ook al die stress. Wat willen we en hoe komt het in deze gekke paarden gezocht wereld…….

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 10:27

Tja weet je, ik ben niet zo van het blijven aanmodderen. De investeringen die we gedaan hebben, zullen zich bij verkoop wel weer terugbetalen, en anders hebben we ervan geleerd. Daar zijn we allebei vrij simpel in (en gelukkig hebben we die financiële vrijheid ook, dat scheelt natuurlijk wel).

Het lijstje tegen paarden aan huis bleek langer en belangrijker dan het lijstje van wat het zou opleveren. Ik probeer liever iets dat uiteindelijk toch niet blijkt te werken voor me en dan een beslissing maken, dan blijven wensen en hopen dat het beter wordt. Daarom ook blij met die proeftijd. Het heeft inzichten voor de toekomst opgeleverd en dat is me ook wat waard. Misschien dat ik later nog wel eens aan paarden aan huis ga denken, maar misschien ook niet. Blijkbaar is een stukje vrijheid (en geen stress) me meer waard als een paard hebben.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 10:31

Daihyo schreef:
Dat is wel heel diep. Ik zie ze wel te koop staan voor achter een zitmaaier/minitrekker. Die kunnen tot 20 cm. Bij ons staan de paarden er ook iedere dag op.
Probleem is dat de grond gewoon niet droog genoeg is door het natte weer. Het krijgt niet de kans om diep op te drogen. En dan is lostrekken weer niet zo'n goed idee. Nu blijft het water er aardig op staan omdat het zand hard en compact is. Het zakt wel weg met een dag als het droog is en het is niet glad. Maar ik denk dat als de grond wat luchtiger is, het sowieso wat beter zakt.

je kunt zo diep/ondiep als je wil door de hef in te stellen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 10:38

Prairy schreef:
Tja weet je, ik ben niet zo van het blijven aanmodderen. De investeringen die we gedaan hebben, zullen zich bij verkoop wel weer terugbetalen, en anders hebben we ervan geleerd. Daar zijn we allebei vrij simpel in (en gelukkig hebben we die financiële vrijheid ook, dat scheelt natuurlijk wel).

Het lijstje tegen paarden aan huis bleek langer en belangrijker dan het lijstje van wat het zou opleveren. Ik probeer liever iets dat uiteindelijk toch niet blijkt te werken voor me en dan een beslissing maken, dan blijven wensen en hopen dat het beter wordt. Daarom ook blij met die proeftijd. Het heeft inzichten voor de toekomst opgeleverd en dat is me ook wat waard. Misschien dat ik later nog wel eens aan paarden aan huis ga denken, maar misschien ook niet. Blijkbaar is een stukje vrijheid (en geen stress) me meer waard als een paard hebben.

Ik vond het al steeds zo bijzonder dat er enorm geïnvesteerd werd terwijl er nog geen paarden waren. "Ze zal wel heel ervaren zijn dit zomaar aan te durven" dacht ik toen nog...

Aanmodderen? Een paard heeft maanden nodig te wennen aan een nieuwe plek, aan jou, de geuren, de omgang met jou en het andere paard.
Heb je ze wel goed bekeken, laten keuren, goed kennisgemaakt voor ze kwamen? Nu ben je immers zelfs teleurgesteld over hun formaat?

Ik zal er niet teveel woorden aan vuil maken. Maar voor paarden is dit gesleep ontzettend indrukwekkend en zeer vervelend.
Afgaande op wat je schrijft is het inderdaad verstandig er niet meer aan te beginnen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 10:43

Ik snap het ook niet helemaal je hebt de nieuwe net twee weken. Ze hebben echt wel even nodig om te wennen. Je kan toch ook een pony bij je paard nemen ipv nog een groot paard?

Klinkt meer als dat je teveel stress hebt en het overzicht even kwijt bent.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 10:44

Ieder zijn keuze. En je kunt het er mee eens zijn of niet, maar dat is niet mijn probleem.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 10:46

Prairy schreef:
Ieder zijn keuze. En je kunt het er mee eens zijn of niet, maar dat is niet mijn probleem.

Ook niet van het paard blijkbaar....

Je toon is wat onaangenaam. Maar okay.... sterkte ermee.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 10:47

Ja dat gevoel kreeg ik bij jouw post ook, daar reageerde ik op. Ik geef uitleg hoe en wat, en blijkbaar is dat niet goed.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 11:11

Ik snap Ninx wel, ook al komt het misschien wat hard over. Het klinkt als een impulsieve actie, waar de paarden nu eigenlijk de dupe van zijn. De dingen die je opnoemt had je ook van tevoren kunnen bedenken en inschatten. Waarom heb je dat lijstje voors en tegens niet gemaakt voor je de paarden naar huis hebt gehaald? Zoals ik al zei: paarden aan huis zijn geen hobby, maar een way of life. Het klinkt allemaal zo mooi, maar het is paasei veel werk. En wat research vooraf had je dat ook verteld. Dat moet je echt willen, anders kun je het beter niet doen.
Datzelfde voor het 2e paard. Je weet van tevoren hoe groot het paard is, dat is dan toch geen verrassing?
En nu mogen de paarden weer terug. Ik hoop dat ze inderdaad niet teveel onder de indruk zijn van het gesleep. In jouw geval zou ik niet meer denken aan paarden aan huis in de toekomst, maar gewoon op een volpension stal, zodat je al het werk er niet bij hebt en alleen de leuke dingen met je paard kan doen.
Er is een tijd geweest dat ik daar ook voor heb gekozen, juist om het werk en de stress er omheen niet te hebben. Dat heeft ook absoluut zijn voordelen en er is niets mis mee om die keuze te maken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 11:16

Heel wat anders: over zwaan kleef aan gesproken :))
Mijn haflinger is tegenwoordig dikke mik met de palomino <3
Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 11:20

Daihyo schreef:
Heel wat anders: over zwaan kleef aan gesproken :))
Mijn haflinger is tegenwoordig dikke mik met de palomino <3
[ [url=m/pJGsq3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Schattig die blonde bipsjes tegen elkaar aan <3

Lijkt me een tandje verslavend; steeds die camerabeelden bekijken :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 11:26

Dat is het ook :+
Ze zijn inmiddels verplaatst. Terwijl de rest staat te soezen op de snackwei, is mijn haflinger de wilg aan het snoeien. Meteen wat passive physio voor vandaag :))
Ingezoomd is de kwaliteit iets pixeliger. Maar verder bevalt deze camera nog steeds heel goed.
Afbeelding

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 11:48

Leuk die camera, zo iets wil ik ook wel in de toekomst om ze in de gaten te houden :D.

Voor degene met een rijbak hier heb ik even een vraagje. We hebben 2 weken geleden een weide laten frezen om als rijbak te gebruiken. Zitten hier op zandleem en willen voorlopig even kijken hoe deze zich houd zonder zand bij te storten. Nu hebben we deze reeds 2 keer gesleept met onze zitmaaier en een pallet met +- 20kg gewicht erop waarvan nog afgelopen zondag. En ben nu al aan het vechten tegen opkomend gras ;(, hoe pakken jullie dat aan om dat weg te houden? Rijd er 2x per week ongeveer in en wil gerust 1x per week slepen maar heb het idee dat dat het niet weghoud. Misschien iets anders om mee te slepen? Wat zwaarder maken dat de plantjes kapot gesleept worden? Paarden staan er overigens niet in

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:01

Ninx schreef:
Lijkt me een tandje verslavend; steeds die camerabeelden bekijken :D

Hier natuurlijk IRL. Er stond binnen no time een stoel zo in de huiskamer dat we uitzicht op de paarden hebben. Het moet een leeshoek voorstellen maar ik kan daar gerust een uur naar de paarden zitten kijken. Heerlijk