Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:43

Als je met boomloos geen steun hebt zegt dat idd iets over je rijkunst :D
Overigens heb ik in een engels zadel het gevoel dat ik geen steun heb, terwijl ik in mijn BM super stevig zit :D
BM is bekend geworden doordat een ruiter (of meerdere dat weet ik niet) er een bekende lange afstand race mee gewonnen hebben (Tevis Cup).
Met boomloos staat en valt alles met een goede pad die voor afkoeling moet zorgen op lange ritten. "Drukplekken' zijn ook vaker 'brand'plekken door slechte koeling.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:45

Gingerale schreef:
Stofzuigen??? Zodra 1 vd katten begint met niezen, of we dreigen bezoek te krijgen, dan stof ik de stofzuiger af en kijk ik of ie t nog doet :+

Hahaha, hier is het net zo :j :')

En wat betreft daten: hier ook zo iemand die gewoon niemand KAN tegen komen. Ik zit of op m'n werk, of ik ben aan het verbouwen of ik zit bij de paarden :') En aangezien zowel het verbouwen als de paarden thuis zijn, kom ik dus haast nooit buiten :o
Dit is al jaren zo, behalve het verbouwen dan en het werken was vroeger nog studeren :P
Daarbij komt nog dat ik in situatie waar ik wel iemand kan leren kennen nogal verlegen ben en de kat uit de boom kijk :D
Recept voor een hopeloos geval :+

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:50

@crimes: als je verbouwd dan kom je in bouwmarken of krijgt dingen aan de deur aangeleverd... allemaal kontakten waar een vonk kan overspringen ;)
Om van relaties die ontstaan op het werk maar niet te spreken :D
Het gaat er dus meer om of je 'zoekende' bent of niet :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:52

Hier slinger ik ook dagelijks de dyson aan. Sinds dat ik zo'n stofzuiger heb is het zo gepiept het stofzuigen. Dweilen 2x per week of het moet echt drek zijn buiten en de honden nemen dat dan mee naar binnen dan vaker.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:01

Haha leuk die verschillen kwa schoonmaken. Wij hebben een roomba, al een jaar of 5 en hij is fantastisch. Wij hebben wel maar 1 klein hondje en 1 klein kind dat flink kruimelt (ik zelf ook eigenlijk). Zou echt niet meer zonder dat ding willen.

Leuk ohjajoh op date! Veel plezier! Spannend..

Anke, klinkt alsof je er al helemaal klaar mee bent. Moeilijk hoor. Heeft hij het wel door denk je? Mijn ex zag zijn wereld vergaan toen ik niet meer verder wilde, toen wilde hij op eens alles anders doen. Maar toen was het voor mij echt al te laat. Ik had eerder/harder een grens moeten trekken dan had het misschien nog een kans gehad. Er zal toch ook een reden zijn waarom je op hem gevallen bent? Is dat helemaal weg?

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:05

@fabster: Daar heb je gelijk in hoor. Ik denk dat je bij het rijden van lange afstanden misschien wel meer vraagt vd ligging en pasvorm van je zadel dan bij andere takken van sport.
Ik heb gemerkt dat endurance ruiters vooral gaan voor kwaliteit, maar heel voorzichtig zijn met het uitproberen van iets nieuws, iets verkeerds en je hele seizoen is voorbij :+ :( . Mss komt het nog wel, maar de boomloze zadels die op internet als 'endurance'zadel worden aangeduid, zie ik niet terug op wedstrijd. In het algemeen blijft het lastig, bij de hele lange afstanden krijgen sommige paarden zelfs van passende zadels last.
Wbt balans; ik denk dat dat minder van toepassing is, de echter uitgeklede endurance zadels hebben meestal geen zweetflappen/kniewrongen en vragen ook een behoorlijke onafhankelijke zit en balans van de ruiter. Bovendien vraagt 4-10uur in het zadel zitten genoeg van je balans, welk zadel je dan ook gebruikt :Y)
Zelf ben ik heel blij met mijn Massimo boomzadel, eindelijk een passend zadel welke door de zadelmaker op de boom zelf is aangepast. Ik heb veel zadelellende gehad, dus ben wrs extra huiverig voor allerlei nieuwe dingen :Y)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:05

Kirrr schreef:
Hond is hier het ergste. Vooral de bordercollie, die brengt enorm veel zand en haar mee binnen.
Ik spoel ze buiten altijd al af, maar al het zand krijg ik er niet uit.
Ze mogen ook niet altijd binnen.. maar ze slaapt buiten niet genoeg heb ik het idee.

Ze zijn eindelijk de keuken aan het tegelen, dus dan is het toch een binnen en buiten geloop. Dus heb het stofzuigen deze week ook maar even opgegeven.

Probeer eens koningspoedels, zeker als ze in showkapsel staan komt daar een halve zandbak uit. Die krulletjes houden verdomd veel vuil vast >;)

Zo'n robotstofzuiger lijkt me super handig. Maar wij hebben zoveel "prul" op de grond staan, tafeltjes, stoeltjes enz. Ben bang dat hij heel de tijd vastloopt.

Anke: rottig dat je je zo voelt.... hopelijk brengt een gesprek wat lucht, op welke manier dan ook...

Mijn vriend is ook geen beestenvent, jammer genoeg. Zijn passie is computerspelletjes, wat voor mij soms een beetje gelijk staat aan vegeteren op de bank O:) maar 'k doe mijn best om in te zien dat hij het echt geweldig vindt. Sinds een tijdje hebben we samen wel een kat en een fretje waar hij gek op is en nu ziet hij toch ook wel dat beestjes heel erg leuk kunnen zijn. Paarden vindt hij domme dieren :')

ohjajoh: spannend een date :D veel plezier!

Over bitloos en boomloos... mijn oudje reed ik met een sidepull, die was altijd manegepaard geweest en kwam bij mij op pensioen. Hoefde nooit meer een bit in van mij, maar goed daar kon ik op een nekring mee springen, als manegepaard goed gedrild he ;) (hopeloze houding, het was maar een beetje prutsen voor de lol, hij vindt springen echt machtig leuk :) dus af en toe deden we een sprongetje voor zijn plezier)

Afbeelding

Voor Noah (bonte) heb ik een kaakgekruist hoofdstel en gewoon eentje met bit. Is hij jolig is het met bit, zitten we in een intensieve rij periode lekker bitloos. Als hij wilt gaan, gaat hij toch, Noah is zo'n paard waar je mee kan rijden omdat hij je duldt, maar owee als hij er even geen zin in heeft.

Elska rij ik tot nu toe met bit en boomloos. Boomloos omdat ze een ex-fokmerrie is en alles eerst een beetje in model moet komen :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:09

Ilsje_007 schreef:
@fabster: Daar heb je gelijk in hoor. Ik denk dat je bij het rijden van lange afstanden misschien wel meer vraagt vd ligging en pasvorm van je zadel dan bij andere takken van sport.
Ik heb gemerkt dat endurance ruiters vooral gaan voor kwaliteit, maar heel voorzichtig zijn met het uitproberen van iets nieuws, iets verkeerds en je hele seizoen is voorbij :+ :( . Mss komt het nog wel, maar de boomloze zadels die op internet als 'endurance'zadel worden aangeduid, zie ik niet terug op wedstrijd. In het algemeen blijft het lastig, bij de hele lange afstanden krijgen sommige paarden zelfs van passende zadels last.
Wbt balans; ik denk dat dat minder van toepassing is, de echter uitgeklede endurance zadels hebben meestal geen zweetflappen/kniewrongen en vragen ook een behoorlijke onafhankelijke zit en balans van de ruiter. Bovendien vraagt 4-10uur in het zadel zitten genoeg van je balans, welk zadel je dan ook gebruikt :Y)
Zelf ben ik heel blij met mijn Massimo boomzadel, eindelijk een passend zadel welke door de zadelmaker op de boom zelf is aangepast. Ik heb veel zadelellende gehad, dus ben wrs extra huiverig voor allerlei nieuwe dingen :Y)

Ik heb zelf ook een paard met een inmogelijke bouw en ik ben een ruiter met handicap (na een val van een paard). Dus ellende met zadels ken ik ja. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:17

Ik heb een Euroriding dressuurzadel voor Lona. Want ja toen ik paard had gekocht en dat zadel, waren er nog plannen, wat de dressuur betreft. Ik heb Lona zelf leren springen, toen ik haar nog verzorgde en dat was op een veelzijdigheidszadel, gewoon omdat ik wilde, dat ze in het bos over de liggende boomstammen zou gaan, ipv er doorheen.

En die paar keer in de maand dat ik er nu nog eens opzit, heb ik nog altijd profijt van mijn zadel.
Er is mij toch altijd gezegd, dat ik mijn tuiger super uit kon zitten, maar moet er toch niet aan denken dat hoe dat er uit gezien had, als ik boomloos was gegaan... :+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:31

Maken die robot stofzuigers niet enorm veel herrie?
Heb laatst wel de stofzuiger gebruikt om de kachel uit te zuigen maar verder gebruik ik hem nooit.Kost teveel energie dus mijn vriend neemt die taak op zich (al loopt hij graag met een boog om "dat ding"heen).

Vorige keer was hij een onderdeel kwijt...de zuigmond.Vraagt hij aan mij waar dat ding ligt,makkelijk want als er iets kwijt is dan weet ik dat vast wel te vinden :roll: .Ik gebruik die stofzuiger nooit dus selluf kwijtgemaakt.

Gelukkig alweer gevonden dus hij kan weer aan het werk...ooit.

Hier geen honden en schoenen gaan op de mat uit,anders komt er een rauwe vloek als er weer een spoor van zand door het huis loopt.Vriendlief vergeet zijn sleutels nog wel eens..."even" van buro afpakken en tadaaa....kleinduimpje >;)

Anke :(:)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:58

Hier elke dag een zandbak binnen. Stofzuigen of vegen doe ik dus asn het eind vd middag/begin vd avond, zodat we 's avonds tenminste normaal kunnen zitten en lopen. Als ik 's morgens zuig, ligt het er 's avonds weer. Dus dat is zonde van de moeite. Zeker met dit natte weer. Van dweilen heb je dan misschien een half uur plezier....

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:04

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:05

Ilsje_007 schreef:
Ik ben gisteren naar een clinic dual aktiverung geweest, wat echt hartstikke leuk was en een aanvulling op de normale training van mijn pony. De speciale hindernissen zijn alleen erg duur :-O

Uhm, wij noemen dat de geel-blauw-methode. Honestly, het is best wel onzin. Je materialen hoeven niet geel en blauw te zijn, als het maar contrasterende kleuren zijn. Tussen twee balken doorrijden is leuk, maar kan ook met gewone hindernisbalken. En in plaats van gele en blauwe pionnen, kun je ook gewone oranje pionnen gebruiken.

Stofzuigen... tja. Ik trek op de mat mijn schoenen uit, maar soms blijkt er nog zand aan m'n broekspijpen te hangen :') Het is overigens wel mijn taak in huis om de gang schoon te houden, aangezien ik 'm smerig maak. Als ik dan ga stofzuigen, neem ik meestal de woonkamer en de trap naar boven ook gelijk maar mee. Dan heb ik eenmaal de stofzuiger uit de kast getrokken; voor 4 m2 gang vind ik dat nogal veel moeite :Y)

Ik rij mijn Quarter meestal met boomzadel en hoofdstel met bit. Bitloos wilde hij niet altijd goed op remmen; in de bak heb ik daar niet zo veel problemen mee, maar in het bos vind ik dat toch minder prettig... Was wel een zoektocht om een fijn bit te vinden; hij heeft een kleine mond, wil ook geen dikke bitten, dus dan kom je al snel op een dunne snaffle. Daar ging hij erg van achter de teugel kruipen, dus ook niet fijn. Rubberen stangetje ging goed, maar ik was bang dat hij daar snel kapotte mondhoeken aan zou overhouden. Leerbit liep hij erg goed op, totdat hij besloot om die door te kauwen. Ook niet handig als je in het bos rijdt (gelukkig heb ik altijd een touwhalster onder het hoofdstel...). Nu rij ik hem op een bus-stang, dat gaat voorlopig nog goed...
Boomloos heb ik drukmetingen van gezien en heeft daarom niet mijn voorkeur. Ik ben wel van mening dat je beter een fijne boomloze kan hebben dan een slecht boomzadel. Ik ga minimaal jaarlijks naar de zadelmaker om te controleren of alles nog goed ligt. Momenteel heb ik het idee dat mijn paard erg veranderd is de laatste paar maanden, dus dat het zadel nu niet helemaal lekker ligt. Dan rij ik dus ook niet, of even kort op barebackpad. Ter vervanging wandelen we wat meer en loopt hij wat vaker aan de dubbele lange lijnen. Afspraak bij de zadelmaker staat al :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:13

Fabster schreef:
Hier elke dag een zandbak binnen. Stofzuigen of vegen doe ik dus asn het eind vd middag/begin vd avond, zodat we 's avonds tenminste normaal kunnen zitten en lopen. Als ik 's morgens zuig, ligt het er 's avonds weer. Dus dat is zonde van de moeite. Zeker met dit natte weer. Van dweilen heb je dan misschien een half uur plezier....

Dat roep ik dus ook hier in huis en dan vinden ze dat maar onzin, blij dat ik niet de enige ben die zo denkt :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:33

meggiemeg schreef:
Fabster schreef:

Dat roep ik dus ook hier in huis en dan vinden ze dat maar onzin, blij dat ik niet de enige ben die zo denkt :)

Ik snap m niet. Bij jullie in huis maakt het dan niet uit wanneer je dat doet? (Volgens je huisgenoten dan). Voor de gein eens 'smorgens zuigen. Zie je 's avonds echt niks meer van. Maar kun je wel zeggen: echt gedaan hoor! }:)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:35

Ik moet als Rosie zo ver is maar eens verder in verdiepen en de verschillen testen. Hoe gaat dat eigenlijk met een jong paard. Ze groeit natuurlijk nog. Hoe doe je het dan met een zadel, want groeit ze daar dan nog uit?

Zo'n robot gaat inderdaad snel vol, maar de truc is ook dat hij veel aanstaat. Dus niet zoals met gewoon stofzuigen 1x in de week of zo. Wat ik vaak doe is hem aanzetten als we weg zijn of 's nachts. Kan alleen als de piep van vol of storing je niet wakker maakt. 1 van die van mij laat zichzelf op en gaat weer verder. De ene kan wat meer vuil aan als de andere. Die het minste aan kan, staat boven.

Ik kwam van morgen bij de paarden en Rosie lag languit op de vloerbedekking. Ik kon er helemaal naar toelopen zonder dat ze het merkte. En niks over hoe vies ze is :(
Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:38

_O- Die Rosie! Die is zo blij met haar tapijtje! Ik vind dat echt heel leuk om te zien! En vies zijn alle paarden die buiten staan. Dat hoort er bij.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:39

Hahah geweldig op dat tapijtje.

Fijn dat jullie zo tevreden zijn over die robotdingen. Toch ook even in het oog houden.
Zou het wel fijn vinden dat die stofzuigt terwijl ik buiten ben ofzo. :+

Edit: trouwens iemand die ik even mag pb'en en die zijn mening wil geven over de verkoop van de bonte. Wil de concrete situatie niet online gooien.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:47

Ja hoor. Pb maar raak.

Zo n robot lijkt me misschien ook wel wat, ja. Ga daar ook eens naar kijken.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:05

Pb'en mag altijd, Kirrr. Geen idee of ik iets nuttigs bij te dragen heb :o

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:09

Kvulden wat schattig!

Kirr mij mag je ook pben :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:15

Geef Rosie geen ongelijk, een tapijtje of modder, goede keuze Rosie!

Klopt Fabster, mijn man is van mening dat als je 's morgens gaat stofzuigen het er aan de einde van dag er nog zo schoon uitziet, terwijl ik dan al meerdere keren bij de paarden ben geweest, de honden elke keer lekker mee gaan en vanalles net als ik naar binnen lopen. Vervolgens ben ik tussen de middag dan ook nog met ze naar het bos geweest waar ze dankbaar dwars door alles heen sjezen wat ze kunnen vinden om vervolgens thuis weer lekker naar binnen gaan. Nadeel bij ons is dat je direct in de woonkamer binnen komt en geen hal of gang hebt. Wij leven aan de achterkant van onze woonboerderij wat vroeger de deel was.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:22

Bij ons komen ze in de keuken binnen.
Zijn nu bezig met een inkommetje te maken, voor de keuken, zodat de honden daar eerst kunnen drogen.
En wij vuile kleren en schoenen daar kunnen uitdoen.
Gaat hopelijk al iets oplossen.

Thanks ladies, pb's zijn vertrokken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:33

Afgelopen zaterdag avond was het weer raak bij de buren met vuurwerk. Direct de politie gebeld en dit keer waren ze er binnen een half uur. Hun verklaring waarom er vuurwerk af werd geschoten was dat de buurjongen zijn verjaardag hield. En tja dat is dan toch erg leuk....
De volgende dag kwam de buurvrouw op hoge poten verhaal halen. Waarom dat nodig was, ach ja ik wist natuurlijk niet dat hun zoon zijn verjaardag hield, nou wat dan nog? Een verjaardag is geen reden om vuurwerk af te gaan knallen zei ik toen. Heb duidelijk gemaakt dat ze voor de zoveelste keer de grens zijn overgegaan en absoluut geen rekening houden met een ander. Dat ik hoopte dat het op deze keer nu eens eindelijk duidelijk zou worden want praten had alle andere keren de afgelopen 4 jaar blijkbaar geen zin anders was dat niet nodig geweest. Ben heel benieuwd hoe het nu verder gaat :=

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:34

Kirrr schreef:
Thanks ladies, pb's zijn vertrokken.

Zal vast wel wat tussen zitten waar je wat mee kan Kirr!