@fabster: Daar heb je gelijk in hoor. Ik denk dat je bij het rijden van lange afstanden misschien wel meer vraagt vd ligging en pasvorm van je zadel dan bij andere takken van sport.
Ik heb gemerkt dat endurance ruiters vooral gaan voor kwaliteit, maar heel voorzichtig zijn met het uitproberen van iets nieuws, iets verkeerds en je hele seizoen is voorbij

. Mss komt het nog wel, maar de boomloze zadels die op internet als 'endurance'zadel worden aangeduid, zie ik niet terug op wedstrijd. In het algemeen blijft het lastig, bij de hele lange afstanden krijgen sommige paarden zelfs van passende zadels last.
Wbt balans; ik denk dat dat minder van toepassing is, de echter uitgeklede endurance zadels hebben meestal geen zweetflappen/kniewrongen en vragen ook een behoorlijke onafhankelijke zit en balans van de ruiter. Bovendien vraagt 4-10uur in het zadel zitten genoeg van je balans, welk zadel je dan ook gebruikt
Zelf ben ik heel blij met mijn Massimo boomzadel, eindelijk een passend zadel welke door de zadelmaker op de boom zelf is aangepast. Ik heb veel zadelellende gehad, dus ben wrs extra huiverig voor allerlei nieuwe dingen