Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 08:45

Die van ons staan ook op de winterwei nu. Geen gras meer, maar in ieder geval ruimte, gezelschap en frisse lucht.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 09:51

Ik had al gereageerd, maar wou nog even toevoegen dat rustige beweging nog voordelen heeft, zoals tegengaan van stalbenen en goede spijsvertering. Mijn ene paard (die met COPD, ja het is een sukkeltje :') ) had zijn eerste winter buiten last van mok dus had ik hem in de schuilstal gezet en deze afgesloten. De dag erna kon de dierenarts komen omdat hij daar stond met olifantspoten en een koker als een voetbal :wow:

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:57

Gini, ik vind alleen losgooien in de piste wel het andere uiterste, maar als het echt tot drie maanden beperkt blijft zou ik het wel overwegen omdat ik die drie maanden dan misschien wel kan compenseren. Bijvoorbeeld door haar een winter vakantie te geven op de veluwe (ik ken daar een stal waar ze de hele winter het land op kan.)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:08

Ik vind geen van beide goede situaties Gini :o, ik zou dus niet kunnen kiezen. Onze paarden staan met 7 op 1.5ha land verdeeld over 3 stukken, waarvan twee op dit moment geschakeld. Ze trekken regelmatig een printje, ook als de andere kudde aan de kletter gaat, doen ze vrolijk mee. Op een te klein stuk ben ik bang dat paarden zich niet af kunnen zonderen mochten ze daar behoefte aan hebben. Ik heb dat zó duidelijk gezien met de introductie van een nieuwe ruin in onze kudde, zo lang dit paard ver genoeg van de kudde af kón blijven, liet de dominante ruin hem met rust, werd de ruimte beperkt, bleef de dominante ruin hem wegjagen bij de kudde.
Ook met 3 of 4 maanden per jaar slechts een paar uurtjes buiten en de rest 24/7 zou ik niet kunnen leven, dat hoor imo niet bij gezonde leefomstandigheden voor een paard :o.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:20

Ik zal nu wel afgebrand worden maar ik houd mijn pony bewust op stal de laatste wintermaanden. :o

Ik heb haar in oktober gekocht, ze liep toen lekker buiten, vanaf december ook 24/7 maar
in 3 maanden is ze enorm vaak ziek en gewond geweest. Ik werd er knettergek van. De
dierenarts kosten waren/zijn torenhoog en houd met moeite het hoofd boven water. Elke
keer als er een ziekte of verwonding over was, begon de volgende. Ze is nu herstellende van
een diepe wond in haar achterbeen en heb besloten dat ze nu binnen blijft tot het
weide seizoen. (die begint hier vaak eind maart/begin april)

Ze komt er elke dag uit om te rijden of wandelen (ik mag 20 minuten rustige beweging geven),
wordt uitgebreid geborsteld en ik zet haar elke dag minimaal een uurtje in de paddock om daarna
de wond schoon te maken. Ze heeft een enorm hooinet in haar stal en verder tja; wachten
tot het weideseizoen begint.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:23

Brendaaaa schreef:
Zo, ik als TS wil nu wel eens een vraag stellen; wie kent er in mijn directe omgeving (Spijkenisse) dan een stalling waar je paard zomer EN winter de hele dag buiten mag staan? Ik ken er werkelijk waar geen 1! Ik sta nu op een hele fijne stal waar hij in de zomer dag en nacht naar buiten mag, maar in de winter alleen als de wei droog is. De rest van de tijd moet je zelf zorgen dat hij buiten komt. Nee, ideaal is het als je paard altijd zelf kan kiezen, maar dat is hier naar mijn weten echt helemaal nergens te vinden. Of toch? Vertel maar!

Sorry dit komt van heel veel paginas terug maar ik moest toch even reageren. Ik ken er namelijk WEL 2. 1 heb ik de ts ook toe gemaild. Dus ja ook in de randstad kan het, maar soms moet je dan wat eigen luxe inleveren

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:27

Sees schreef:
Ik vind geen van beide goede situaties Gini :o, ik zou dus niet kunnen kiezen. Onze paarden staan met 7 op 1.5ha land verdeeld over 3 stukken, waarvan twee op dit moment geschakeld. Ze trekken regelmatig een printje, ook als de andere kudde aan de kletter gaat, doen ze vrolijk mee. Op een te klein stuk ben ik bang dat paarden zich niet af kunnen zonderen mochten ze daar behoefte aan hebben. Ik heb dat zó duidelijk gezien met de introductie van een nieuwe ruin in onze kudde, zo lang dit paard ver genoeg van de kudde af kón blijven, liet de dominante ruin hem met rust, werd de ruimte beperkt, bleef de dominante ruin hem wegjagen bij de kudde.
Ook met 3 of 4 maanden per jaar slechts een paar uurtjes buiten en de rest 24/7 zou ik niet kunnen leven, dat hoor imo niet bij gezonde leefomstandigheden voor een paard :o.

Ik ben het met je eens Sees, ik heb een poging gedaan om te kiezen uit twee kwaden. Maar in real life zou ik net zo lang doorzoeken tot ik een stal heb gevonden waarin het allebei kan (hele jaar door buiten met voldoende ruimte)
Voor mijn paard is voldoende ruimte ook erg belangrijk, ze krijgt anders geen rust, ze gaat voor ieder paard opzij. Ook als de twee "kleuters" druk aan het rennen en bokken zijn kan mijn paard gewoon een eindje verderop rustig grazen, daar is genoeg ruimte voor.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:32

xApple schreef:
Ik zal nu wel afgebrand worden maar ik houd mijn pony bewust op stal de laatste wintermaanden. :o

Ik heb haar in oktober gekocht, ze liep toen lekker buiten, vanaf december ook 24/7 maar
in 3 maanden is ze enorm vaak ziek en gewond geweest. Ik werd er knettergek van. De
dierenarts kosten waren/zijn torenhoog en houd met moeite het hoofd boven water. Elke
keer als er een ziekte of verwonding over was, begon de volgende. Ze is nu herstellende van
een diepe wond in haar achterbeen en heb besloten dat ze nu binnen blijft tot het
weide seizoen. (die begint hier vaak eind maart/begin april)

Ze komt er elke dag uit om te rijden of wandelen (ik mag 20 minuten rustige beweging geven),
wordt uitgebreid geborsteld en ik zet haar elke dag minimaal een uurtje in de paddock om daarna
de wond schoon te maken. Ze heeft een enorm hooinet in haar stal en verder tja; wachten
tot het weideseizoen begint.

Waar komen die verwondingen/ziektes dan van?
Een paard op stal loopt veel meer risico op gezondheidsproblemen.
Als er een probleem is in de kudde waardoor je paard steeds klappen krijgt, dan zou ik daar iets aan oplossen. Een paard wordt niet ziek van buitenlucht en beweging namelijk.
Als hij slecht tegen het weer kan en je hebt geen schuilstal dan zou ik m wel s nachts op stal houden, maar overdag lekker naar buiten. Verwondingen genezen beter bij een goede doorbloeding (lopen) en buitenlucht.

Vergeet ook niet dat door de verandering van situatie (je hebt hem net gekocht) er klachten/kwalen naar boven kunnen komen waar het paard misschien al heel lang mee liep.
Wat weet je van zijn verleden? Stond ie toen altijd op stal of juist veel buiten?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:38

Ik denk dat mijn dierenarts wel weet hoe je grote wonden tot op de pees moet behandelen :)

Volgend jaar ga ik het weer proberen hoor, maar dit jaar ben ik er klaar mee.
De paarden die 24/7 buiten lopen hebben geen schuilstal. Ze heeft bronchitis gehad,
erg hoesten/snotneus/verkouden 2 ontstoken ogen, 40 graden koorts,
een darminfectie, en nu dan die diepe wond. Daarnaast is ze in die periode
enorm veel afgevallen (te snel) door dat ze niet goed voor zichzelf durft
op te komen en daardoor niet bij het eten kwam (terwijl dat goed uit elkaar
gegeven werd)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:41

xApple schreef:
Citaat:
Ik denk dat mijn dierenarts wel weet hoe je grote wonden tot op de pees moet behandelen :)

Ja dat geloof ik direct. Ik geloof echter ook mijn dierenarts die daar een andere visie over heeft...

Citaat:
Volgend jaar ga ik het weer proberen hoor, maar dit jaar ben ik er klaar mee.
De paarden die 24/7 buiten lopen hebben geen schuilstal. Ze heeft bronchitis gehad,
erg hoesten/snotneus/verkouden 2 ontstoken ogen, 40 graden koorts,
een darminfectie, en nu dan die diepe wond. Daarnaast is ze in die periode
enorm veel afgevallen (te snel) door dat ze niet goed voor zichzelf durft
op te komen en daardoor niet bij het eten kwam (terwijl dat goed uit elkaar
gegeven werd)

Misschien is 24/7 zonder schuilstal een te grote overgang geweest (weet niet wat hij gewend was) of de kudde is niet stabiel genoeg. Ik kan me voorstellen dat je dan voor 's nachts op stal kiest. Maar nu breng je het terug tot 22 uur op stal ongeveer. Dat is voor geen enkel paard gezond.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:47

Nee dat vind ik ook niet hoor. Ik vind het echt niet prettig dat ze zo lang op stal
staat. Maar ik ga het risico niet meer nemen. Ik ga/moet nu eerst nog 2 weken wachten
tot de wond dicht is (we zijn daar al 2 weken mee bezig) en dan ga ik overwegen of ik haar
overdag weer buiten wil zetten. Ze stond in een leuke groep maar de paddocks waren/zijn
heel erg nat en blubberig. Daarbij is ze dus nogal onderdanig en ben ik bang dat ze straks
weer iets oploopt.. De blub is op sommige natte dagen voor haar (ze is maar 1.40) soms zo diep
dat ze niet snel weg kan lopen i.v.m. zuigen van de modder.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben echt geen voorstander van zo lang op stal maar
er gebeurt elke keer iets.. Daar word je ook gek van.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 12:50

Lootje1991 schreef:
Brendaaaa schreef:
Zo, ik als TS wil nu wel eens een vraag stellen; wie kent er in mijn directe omgeving (Spijkenisse) dan een stalling waar je paard zomer EN winter de hele dag buiten mag staan? Ik ken er werkelijk waar geen 1! Ik sta nu op een hele fijne stal waar hij in de zomer dag en nacht naar buiten mag, maar in de winter alleen als de wei droog is. De rest van de tijd moet je zelf zorgen dat hij buiten komt. Nee, ideaal is het als je paard altijd zelf kan kiezen, maar dat is hier naar mijn weten echt helemaal nergens te vinden. Of toch? Vertel maar!

Sorry dit komt van heel veel paginas terug maar ik moest toch even reageren. Ik ken er namelijk WEL 2. 1 heb ik de ts ook toe gemaild. Dus ja ook in de randstad kan het, maar soms moet je dan wat eigen luxe inleveren

Hetgeen wat jij toen hebt gemaild, is nou niet echt in de buurt hoor, maar een behoorlijk end weg. Dat KAN niet, aangezien ik dan niet op tijd terug ben voor mijn kind. Heeft niets met luxe te maken, ik heb nu ook geen luxe.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:29

Brendaaaa schreef:

Sorry dit komt van heel veel paginas terug maar ik moest toch even reageren. Ik ken er namelijk WEL 2. 1 heb ik de ts ook toe gemaild. Dus ja ook in de randstad kan het, maar soms moet je dan wat eigen luxe inleveren[/quote]

Hetgeen wat jij toen hebt gemaild, is nou niet echt in de buurt hoor, maar een behoorlijk end weg. Dat KAN niet, aangezien ik dan niet op tijd terug ben voor mijn kind. Heeft niets met luxe te maken, ik heb nu ook geen luxe.[/quote]

Sorry?! Dit was op nog geen 100 meter van je oude stal waar je toe die tijd stond!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:30

Xapple ik vind je post wel interessant, maar het heeft imo niks met 24/7 versus op stal te maken.

Het heeft meer te maken met slechte huisvesting versus op stal.
Geen schuilstal, nattigheid en blubber is = slechte huisvesting imo.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 16:14

Goede buitengang is écht moeilijk te organiseren en moeilijk te vinden.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 18:38

Gypsy schreef:
Xapple ik vind je post wel interessant, maar het heeft imo niks met 24/7 versus op stal te maken.

Het heeft meer te maken met slechte huisvesting versus op stal.
Geen schuilstal, nattigheid en blubber is = slechte huisvesting imo.

Ja daar heb je wel gelijk in. Maar het is wel een onderwerp die betrekking heeft op 24/7 buiten lopen. Ik zou dat voor mijn pony ook wel willen maar de omstandigheden zijn hier gewoon niet goed genoeg momenteel.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:56

xApple schreef:
Nee dat vind ik ook niet hoor. Ik vind het echt niet prettig dat ze zo lang op stal
staat. Maar ik ga het risico niet meer nemen. Ik ga/moet nu eerst nog 2 weken wachten
tot de wond dicht is (we zijn daar al 2 weken mee bezig) en dan ga ik overwegen of ik haar
overdag weer buiten wil zetten. Ze stond in een leuke groep maar de paddocks waren/zijn
heel erg nat en blubberig. Daarbij is ze dus nogal onderdanig en ben ik bang dat ze straks
weer iets oploopt.. De blub is op sommige natte dagen voor haar (ze is maar 1.40) soms zo diep
dat ze niet snel weg kan lopen i.v.m. zuigen van de modder.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben echt geen voorstander van zo lang op stal maar
er gebeurt elke keer iets.. Daar word je ook gek van.

Ik snap je probleem. Jammer dat je haar niet een droog paddockje kan bieden. Veel bewegingis nl wel beter voor de ggenezing. Mag je wel veel met haar aan de hand stappen? Ik las maar 20 minuten, is dat per dag...?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:10

Ja 20 minuten per dag ongeveer. Ik doe vaak een halfuurtje.
Mag ook onder het zadel dus ik 'rij' dan ook veel langs de weg om het nog een
beetje afgewisseld te houden. Langer is niet goed omdat de wond van binnenuit moet
genezen, de wond was tot aan de pees en als de pees veel beweegt geneest
het langzamer.

Vandaag was er gelukkig wel een droge paddock vrij, dus vandaag heeft ze van
half 9 tot half 2 heerlijk van het zonnetje kunnen genieten. Was ik heel erg blij mee,
en morgen kan ze er weer in.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:49

Oh dat is fijn!
Mag je dan niet meerdere keren per dag stappen met r?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:59

Volgens de DA wordt de genezing vertraagd door beweging van de pees.
Best logisch ook natuurlijk. Hij raadde echt die 20 minuten (ongeveer) per
dag aan :j

goldenjagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:17

mij lijkt dat een paard gelukkiger is op stal en in de wei. dan alleen op stal. of je een echt grootte stal hebben dus niet 3 bij 3 maar een stuk groter, en ook een meer dan een uur in een paddock doorbrengt. of zo'n uitloopstal.

ik vind dat paarden niet kleine rondjes in hun stalletje horen te lopen dag en nacht.
mijn mening. of alleen beweging krijgen als ze onder het zadel zitten.

ik vind stal wel goed als ze ook ruimte hebben om goed te kunnen lopen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:50

ja, in een 3x3 stal `loop` je geen rondjes als paard zijnde... dan stal je gewoon stil ;(

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:52

En in wat als heel groot gezien wordt 5x3 kunnen ze nog steeds niet lopen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:01

Precies, blijft gewoon een stal.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:39

Ik ga waarschijnlijk toch verhuizen met paard, 12 km verder en duurder maar daar wordt hij elke dag van april t/m september/oktober (ligt aan Rijkswaterstaat want daar wordt de grond van gehuurd) op de wei gezet (met maatje) en de andere maanden elke dag een uur los gegooid (met maatje) of in de stapmolen gezet. Hij komt er dus altijd twee keer per dag uit. Dat betekend dat ik niet meer twee keer per dag hoef en dat hij erop vooruit gaat. Want ik kan hem nu op dinsdag en donderdag s ochtends niet losgooien (werk van 09.00-21.00), en hij gaat maar 2,5 maand 24/7 de wei op.
De enige maar is dat hij van een buitenstal naar binnen gaat, hoop dat dat gaat lukken.....
Laatst bijgewerkt door Nens77 op 05-02-14 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt