Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
 ) had zijn eerste winter buiten last van mok dus had ik hem in de schuilstal gezet en deze afgesloten. De dag erna kon de dierenarts komen omdat hij daar stond met olifantspoten en een koker als een voetbal 

, ik zou dus niet kunnen kiezen. Onze paarden staan met 7 op 1.5ha land verdeeld over 3 stukken, waarvan twee op dit moment geschakeld. Ze trekken regelmatig een printje, ook als de andere kudde aan de kletter gaat, doen ze vrolijk mee. Op een te klein stuk ben ik bang dat paarden zich niet af kunnen zonderen mochten ze daar behoefte aan hebben. Ik heb dat zó duidelijk gezien met de introductie van een nieuwe ruin in onze kudde, zo lang dit paard ver genoeg van de kudde af kón blijven, liet de dominante ruin hem met rust, werd de ruimte beperkt, bleef de dominante ruin hem wegjagen bij de kudde.
.                                                         
 Brendaaaa schreef:Zo, ik als TS wil nu wel eens een vraag stellen; wie kent er in mijn directe omgeving (Spijkenisse) dan een stalling waar je paard zomer EN winter de hele dag buiten mag staan? Ik ken er werkelijk waar geen 1! Ik sta nu op een hele fijne stal waar hij in de zomer dag en nacht naar buiten mag, maar in de winter alleen als de wei droog is. De rest van de tijd moet je zelf zorgen dat hij buiten komt. Nee, ideaal is het als je paard altijd zelf kan kiezen, maar dat is hier naar mijn weten echt helemaal nergens te vinden. Of toch? Vertel maar!
Sees schreef:Ik vind geen van beide goede situaties Gini, ik zou dus niet kunnen kiezen. Onze paarden staan met 7 op 1.5ha land verdeeld over 3 stukken, waarvan twee op dit moment geschakeld. Ze trekken regelmatig een printje, ook als de andere kudde aan de kletter gaat, doen ze vrolijk mee. Op een te klein stuk ben ik bang dat paarden zich niet af kunnen zonderen mochten ze daar behoefte aan hebben. Ik heb dat zó duidelijk gezien met de introductie van een nieuwe ruin in onze kudde, zo lang dit paard ver genoeg van de kudde af kón blijven, liet de dominante ruin hem met rust, werd de ruimte beperkt, bleef de dominante ruin hem wegjagen bij de kudde.
Ook met 3 of 4 maanden per jaar slechts een paar uurtjes buiten en de rest 24/7 zou ik niet kunnen leven, dat hoor imo niet bij gezonde leefomstandigheden voor een paard.
xApple schreef:Ik zal nu wel afgebrand worden maar ik houd mijn pony bewust op stal de laatste wintermaanden.![]()
Ik heb haar in oktober gekocht, ze liep toen lekker buiten, vanaf december ook 24/7 maar
in 3 maanden is ze enorm vaak ziek en gewond geweest. Ik werd er knettergek van. De
dierenarts kosten waren/zijn torenhoog en houd met moeite het hoofd boven water. Elke
keer als er een ziekte of verwonding over was, begon de volgende. Ze is nu herstellende van
een diepe wond in haar achterbeen en heb besloten dat ze nu binnen blijft tot het
weide seizoen. (die begint hier vaak eind maart/begin april)
Ze komt er elke dag uit om te rijden of wandelen (ik mag 20 minuten rustige beweging geven),
wordt uitgebreid geborsteld en ik zet haar elke dag minimaal een uurtje in de paddock om daarna
de wond schoon te maken. Ze heeft een enorm hooinet in haar stal en verder tja; wachten
tot het weideseizoen begint.

xApple schreef:Citaat:Ik denk dat mijn dierenarts wel weet hoe je grote wonden tot op de pees moet behandelen
Ja dat geloof ik direct. Ik geloof echter ook mijn dierenarts die daar een andere visie over heeft...Citaat:Volgend jaar ga ik het weer proberen hoor, maar dit jaar ben ik er klaar mee.
De paarden die 24/7 buiten lopen hebben geen schuilstal. Ze heeft bronchitis gehad,
erg hoesten/snotneus/verkouden 2 ontstoken ogen, 40 graden koorts,
een darminfectie, en nu dan die diepe wond. Daarnaast is ze in die periode
enorm veel afgevallen (te snel) door dat ze niet goed voor zichzelf durft
op te komen en daardoor niet bij het eten kwam (terwijl dat goed uit elkaar
gegeven werd)
Lootje1991 schreef:Brendaaaa schreef:Zo, ik als TS wil nu wel eens een vraag stellen; wie kent er in mijn directe omgeving (Spijkenisse) dan een stalling waar je paard zomer EN winter de hele dag buiten mag staan? Ik ken er werkelijk waar geen 1! Ik sta nu op een hele fijne stal waar hij in de zomer dag en nacht naar buiten mag, maar in de winter alleen als de wei droog is. De rest van de tijd moet je zelf zorgen dat hij buiten komt. Nee, ideaal is het als je paard altijd zelf kan kiezen, maar dat is hier naar mijn weten echt helemaal nergens te vinden. Of toch? Vertel maar!
Sorry dit komt van heel veel paginas terug maar ik moest toch even reageren. Ik ken er namelijk WEL 2. 1 heb ik de ts ook toe gemaild. Dus ja ook in de randstad kan het, maar soms moet je dan wat eigen luxe inleveren
Brendaaaa schreef:Zo, ik als TS wil nu wel eens een vraag stellen; wie kent er in mijn directe omgeving (Spijkenisse) dan een stalling waar je paard zomer EN winter de hele dag buiten mag staan? Ik ken er werkelijk waar geen 1! Ik sta nu op een hele fijne stal waar hij in de zomer dag en nacht naar buiten mag, maar in de winter alleen als de wei droog is. De rest van de tijd moet je zelf zorgen dat hij buiten komt. Nee, ideaal is het als je paard altijd zelf kan kiezen, maar dat is hier naar mijn weten echt helemaal nergens te vinden. Of toch? Vertel maar!
Gypsy schreef:Xapple ik vind je post wel interessant, maar het heeft imo niks met 24/7 versus op stal te maken.
Het heeft meer te maken met slechte huisvesting versus op stal.
Geen schuilstal, nattigheid en blubber is = slechte huisvesting imo.
xApple schreef:Nee dat vind ik ook niet hoor. Ik vind het echt niet prettig dat ze zo lang op stal
staat. Maar ik ga het risico niet meer nemen. Ik ga/moet nu eerst nog 2 weken wachten
tot de wond dicht is (we zijn daar al 2 weken mee bezig) en dan ga ik overwegen of ik haar
overdag weer buiten wil zetten. Ze stond in een leuke groep maar de paddocks waren/zijn
heel erg nat en blubberig. Daarbij is ze dus nogal onderdanig en ben ik bang dat ze straks
weer iets oploopt.. De blub is op sommige natte dagen voor haar (ze is maar 1.40) soms zo diep
dat ze niet snel weg kan lopen i.v.m. zuigen van de modder.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben echt geen voorstander van zo lang op stal maar
er gebeurt elke keer iets.. Daar word je ook gek van.