[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:04

Ik heb nochtans heel goede ervaringen met aanhangernetten, al zal daar ook wel kwaliteitsverschil inzitten, net zoals je met hooinetten hebt.
Ik heb enkele jaren terug aanhangernetten van Carpoint gekocht (waren wel duurder in aankoop dan die van Action of iets dergelijks). Maar die gaan over het algemeen toch vrij lang mee.

http://carpoint.nl/index.php/product/aa ... m-x-300-cm
Deze heb ik, en dan gewoon op maat geknipt en geknoopt :)

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:11

pmarena schreef:
Zo netten ophangen werkt ook het fijnste vind ik :j

Jeetje wat een moeilijk gedoe allemaal zeg met die berekeningen -:(-
Hier voeren we gewoon zonder al die hersenbrekers :P

Eten ze te veel / worden ze te dik, dan zorg je voor slowfeeders met kleinere gaten.
Zit je op de kleinste gaten en eten ze nog steeds te veel, dan ga je deels of helemaal armer ruwvoer voeren.

Totdat ze niet meer te dik worden / te veel eten en toch nog niet urenlang zonder eten staan.
Simpel zat :)

Haha dat snap ik ... Fijn dat je het helemaal zelf in de hand hebt, lijkt me heerlijk! Is op een pensionstal altijd een stuk lastiger .....

Marvel

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:55

Pmarena: nee ik hoef niet tot op de kg nauwkeurig te weten wat ik voer. Maar een richtlijn qua kilo's vind ik wel prettig. Moet uberhaupt nog eens wegen hoeveel er in die netten gaat. Heb er wel een handige bagageweegschaal voor liggen, kan je het net zo aan hangen.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:21

Even een ideetje.
Ik heb goedkoop twee hooizakken over genomen van iemand.
Meer voor reserve erbij want ik voer uit gewone netten met maas 3x3.
De 2x2 netten gaan hier ook helaas stuk.
Zou het een idee zijn om een stuk uit een oud net vast te naaien oid in het gat van de hooizak en die dus meer slowfeeder achtig te maken?
Of er een hooinet met wat grotere gaten die nu niks ligt te doen er in te hangen zou dit meer slowen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:32

Ja dat is zeker een idee :j

Ik heb ook wel eens een klein stukje hooinet met 20mm geleverd aan mensen die een gat van een hooizak wilden "dichten" er mee en zover ik begreep werkte dat prima :)

Je moet het natuurlijk wel heel stevig vast zien te maken want er komt nogal een trekkracht van tanden op zo'n klein stukje materiaal....! :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:35

Ik knoop de gaten gewoon dicht met een strotouwtje en als het er te veel worden koop ik een nieuw net :) Of als het een groot net was maak ik er een kleinere van :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:05

Een hooitas heeft één groot gat, dus daar gaat dat niet op. Het wordt regelmatig aangeboden als slowfeeder, maar dat heb ik er nooit in kunnen ontdekken.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:49

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:07

Grit schreef:
Wij hebben met oude plunjezakken "strozakken" gemaakt. Hetzelfde idee en werkt prima :j
Voor het idee een oudere foto van de eerste versie; http://www.siebers.nl/ingrid/Strozak.jpg

Deze is leuk !!!

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:11

Dubbeldun ik heb mijn nette al meerdere keren bijelkaar geknoopt haha.
Heb nu nog een rest stuk wat functioneert als hooizak ipv hooinet aan de wand.
Maar helaas aan de wand gaan ze echt te snel stuk en mijn 3x3 netten gaan al 2 jaar zonder problemen mee ;)
Ik ga als ik een tijd over heb inderdaad is kijken wat ik kan met die hooizakken.
Die plunje zakken zien er goed uit!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:26

Worden die plunjezakken niet erg nat (en schimmelig) of hangen ze niet buiten ??
Idee is wel handig. Dus de kapotte netten toch maar even bewaren :D

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:01

Ik zie dat er veel onbeperkt hooi wordt gevoerd dmv slowfeeders. Maar hoeveel hooi is dat dan voor een paard van 500 kg? Of is dat heel verschillend? Ik sta op een pensionstal waar dat niet mogelijk is maar zou het totale dagrantsoen in 1x voeren dmv een slowfeeder een optie zijn? Of is dat dan binnen een paar uur op :(. mIjn paard is aan de forse kant dus onbeperkt lijkt me te veel van het goede zelfs via een slowfeeder. Maar 3x daags een portie in een slowfeeder gaan ze niet doen dus zou in 1x het dagrantsoen ook werken? wIe heeft daar ervaring mee????

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:07

salamaleque schreef:
Ik zie dat er veel onbeperkt hooi wordt gevoerd dmv slowfeeders. Maar hoeveel hooi is dat dan voor een paard van 500 kg? Of is dat heel verschillend? Ik sta op een pensionstal waar dat niet mogelijk is maar zou het totale dagrantsoen in 1x voeren dmv een slowfeeder een optie zijn? Of is dat dan binnen een paar uur op :(. mIjn paard is aan de forse kant dus onbeperkt lijkt me te veel van het goede zelfs via een slowfeeder. Maar 3x daags een portie in een slowfeeder gaan ze niet doen dus zou in 1x het dagrantsoen ook werken? wIe heeft daar ervaring mee????

Minsten 7,5 kilo hooi. Staat je paard overdag nog op gras?
Kan je ook 3 hooinetten klaarleggen dat zij die 3x per dag geven?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:15

DubbelDun schreef:
Worden die plunjezakken niet erg nat (en schimmelig) of hangen ze niet buiten ??
Idee is wel handig. Dus de kapotte netten toch maar even bewaren :D
In elk geval niet schimmelig en eigenlijk ook niet vochtig, wel rondom het net smoezelig van het gefriemel van hun lippen en neus. Ze hangen wel binnen.
Om de zoveel tijd was ik ze uit en als in een natte tijd het zonnetje er is, hang ik ze even buiten in de zon.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:17

Dat zal idd een stuk schelen. Ik zou ze niet graag buiten willen hangen nl, volgens mij gaan ze dan echt heel muf worden.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:21

Jotoma schreef:
salamaleque schreef:

Minsten 7,5 kilo hooi. Staat je paard overdag nog op gras?
Kan je ook 3 hooinetten klaarleggen dat zij die 3x per dag geven?

Nee alleen van april tot september een paar uur per dag in een kudde met een graasmasker. Bij volledige weidegang wordt hij naast te dik ook vreselijk gassig en is daarna bekaf en niet meer te rijden :(. Met een paar uur per dag gaat het prima. Maar in de winter staat hij op stal met een kleine uitloop.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:56

Ik kom even binnenvallen met een vraag, hoop dat jullie dat goedvinden :o .

Wij hebben sinds een tijdje paarden dag en nacht buiten lopen in een paddock paradise, en willen ook slowfeeders gaan maken voor ze. We willen van die grote kratten (100X70X65 cm lXbXh) maken met een zwaar rooster erop, zodat de paarden wel met het hoofd omlaag kunnen eten. Zoals op deze site: http://paddockparadijs.blogspot.nl/2009/01/hooibakken.html?m=1. Mijn handige stiefvader wil dit gaan doen, maar we lopen tegen 1 ding aan. De materiaalkosten voor slechts 1 slowfeeder zijn erg hoog. Als we er slechts 1 maken zijn de materiaalkosten ongeveer 160 euro + aanschaf van gereedschap (haakse slijptol).
Maken we er echter meer, dan neemt de prijs van de materialen al snel af.
Mijn vraag is of er hier mensen zouden zijn die voor 120 euro een kant en klare slowfeeder met maaswijdte naar keuze zouden kopen?

Ik ben benieuwd :D (pb mag ook) .

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:02

Gereedschap kan je ook huren of als de winkel waar je koopt een werkplaats hebt, dat rooster daar op maat laten slijpen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:12

En de bakken hoef je ook niet nieuw te kopen :D
Je kunt meerdere roosters maken uit één grote plaat.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:14

Femke_Tweety schreef:
Een hele poos terug (Ergens in het voorjaar) heb ik hier even meegeschreven. Ik heb toen mijn eigen slowfeeder gemaakt, dat moest vanwege een maagpatient-paard.

Het is natuurlijk wel leuk om nog even te laten zien hoe dat ding er nu, maanden later uitziet:
[ Afbeelding ]

Hij is ongeveer een meter diep, en 2,5 meter lang. De mazen zijn 3 x 3.
Ik gebruik een slowfeeder dus omdat mijn paard permanent moet kunnen knabbelen en eten, ook 's nachts. Porties voeren bleek niet te werken.
Dit is gemaakt van een aanhangernet, 5 musketons en 5 d-ringen (Had ik nog ergens zwerven in de schuur) en een heleboel tie-ribjes.

En het bevalt prima, paard kan er goed mee overweg. Het valt wel op dat die enkele keer dat er een ander paard in "mijn" stal gezet wordt, dat er dan dus vrijwel altijd gaten in zitten. Dus of het voor ieder paard werkt weet ik niet.

Filmpje: zoals je ziet vertraagt het niet echt heel erg, hij eet er vlot mee. Maar ik kan er zoveel in proppen dat hij altijd voldoende heeft. Hij eet zich gelukkig niet echt helemaal overstuur, in het begin bleef hij eten, nu merk je dat hij even heel heftig eet als hij uit de wei komt, en dat hij verder zelf netjes doseert. Hij eet een kilo of 15 a 20 per dag, schat ik. (Hij krijgt geen krachtvoer, staat wel overdag in de wei en eet daar ook nog gras)

https://plus.google.com/u/0/110020133249807937588/posts/6fhWfDRUgdA?pid=6096778135604542386&oid=110020133249807937588

sowwwwwwww

ik kom even binnen vallen.
Mooi even snel door het topic heen geraasd.

Bovenstaand net, waar vind je zoiets? Zoek me rot.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:18

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:29

Hoe bevalt dat, het bestellen uit het buitenland? Moet je ook met een credit card bestellen of gewoon?

Hier zijn we toe aan een nieuw systeem of nieuwe netten, omdat ze het trucje door lijken te hebben en hun voordroog erg lekker vinden. De aanhangernetten hebben de laatste 2 jaar goed geslowd, maar nu helaas op de manier waarop ze nu hangen minder.
Ik zit te denken aan nieuwe netten, maar investerings-technisch nu even niet voor iedereen zo praktisch dus eerst zien of we met de oude netten wat kunnen fixen.
Daarnaast willen we stro bijvoeren zodat ze nog wat te knabbelen hebben als ze hun andere eten op hebben. Wat bevalt jullie het beste, mengen met het hooi, erop of eronder leggen? En nog een voorkeur voor een type stro?

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:55

Hoe doen jullie dat met slowfeed kisten waar een net in zit? Dat net komt toch helemaal slap te liggen als het hooi een eind op is? Is dat geen probleem? Lijkt mij niet zo handig.
Ik wil wat maken voor mijn voerrek, en wil graag een net er over ipv een rooster, maar zou het liefst hebben dat ie gespannen blijft.

@Rianneh: ik doe mijn tarwe stro apart in een net. Mengen heb ik ook wel gedaan, maar vond ik veel werk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:58

Dat is juist wel handig, "slowt" alleen maar meer en hoe strakker je net, hoe sneller ze het kapot bijten :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:48

Die van mij liet het laatste dan dus gewoon liggen :)