Paard 2 uur per dag op wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fem_daf

Re: Paard 2 uur per dag op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 07:23

beantsje schreef:
2 uur vind ik niet ideaal maar wel acceptabel, als het paard verder ook nog bereden wordt of op een andere manier beweging krijgt. Helaas moet je soms wel compromissen sluiten, om wat voor reden dan ook...
Een stal van 3x3 is bijvoorbeeld ook niet ideaal, maar ook daar moeten we vaak een compromis sluiten omdat de meeste maneges/pensionstallen niet grotere boxen hebben.

Compromissen sluiten? Stel je voor, je zit zelf de hele dag op de wc, want er is nou eenmaal geen ruimte voor je ergens anders. 2 uur per dag mag je de speeltuin in, een half uur per dag wordt je schoongemaakt en het andere uur mag je keihard gaan werken. Hier heb je totaal geen zin in, want je hebt je al de hele dag verveeld, je bent stijf en je wilt gewoon lekker spelen.

Je zit dus 20 uur per dag in het wc hokje gepropt, want zo zijn de huizen nou eenmaal gebouwd, en je mag 4 uurtjes de frisse lucht in... Ik denk dat je je ouders dan niet echt dankbaar bent voor dit compromis..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 08:37

Japp schreef:
Ik ben het er ook mee eens dat een paard zoveel mogelijk buiten moet zijn, maar soms is dat niet mogelijk, mijn paarden staan overdag zolang mogelijk in de paddock en grazen aan de hand en worden dan nog gereden. Maar vind het wel jammer dat wij geen weidegang hebben, dat zou het helemaal afmaken.

Andere stalling zoeken waar wèl weidegang is?

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:02

Niet het hele topic doorspit, maar mijn paard heeft een tijdje op een pensionstal gestaan waar ze maar twee uurtjes per dag buiten kwam en ze had het best naar haar zin daar. Ze kwam nooit zuur op me af, was steeds blij om binnen te komen, steeds happy om aan het werk te gaan. Ze glom er ook als een spiegel, nu staan men paarden thuis, van 's ochtends 7uur buiten tot 's avonds 8uur (soms 24 op 24) ze is zuur naar mij (of andere mensen), zuur naar andere paarden, ze glimt ook zo niet meer en raar maar waar ze blijft dat strakke sportlijntje houden?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:21

Fem_daf schreef:
Compromissen sluiten? Stel je voor, je zit zelf de hele dag op de wc, want er is nou eenmaal geen ruimte voor je ergens anders. 2 uur per dag mag je de speeltuin in, een half uur per dag wordt je schoongemaakt en het andere uur mag je keihard gaan werken. Hier heb je totaal geen zin in, want je hebt je al de hele dag verveeld, je bent stijf en je wilt gewoon lekker spelen.

Je zit dus 20 uur per dag in het wc hokje gepropt, want zo zijn de huizen nou eenmaal gebouwd, en je mag 4 uurtjes de frisse lucht in... Ik denk dat je je ouders dan niet echt dankbaar bent voor dit compromis..

Kom nou toch, je sluit toch zelf ook compromissen?
Aan deze foto uit je profiel te zien, staat ook jouw paard op stal...
Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:29

Nou, nou Beantsje.... ja, ook haar paard zal wel eens een paar uurtjes op stal staan.
En ieder paard vast wel eens, zelf het 'natural gehouden paard'.
Dit lijkt me geen bewijsmateriaal om vast te stellen dat haar paard dus altijd binnen staat.... Knipoog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:31

Ninx schreef:
Nou, nou Beantsje.... ja, ook haar paard zal wel eens een paar uurtjes op stal staan.
Dit lijkt me geen bewijsmateriaal om vast te stellen dat haar paard dus altijd binnen staat.... Knipoog

Dat zeg ik ook niet hoor! Mijn punt was dat je een beetje moet relativeren omdat bijna niemand in staat is om de perfecte stalling/verzorging/voeding/beweging te geven. ik ook niet hoor!
Mijn voorbeeld was juist, dat we bijv vaak te kleine stallen hebben. De moderne norm is immers minimaal 2x de stokmaat in het kwadraat. Dat betekent dat je in de standaardbox van 3x3 eigenlijk niet paarden groter dan 1.50 zou moeten stallen.
Toch doen velen dat wel, omdat ze nu eenmaal geen grotere stal beschikbaar hebben en proberen dat dan te compenseren door ze voldoende beweging en weidegang te geven. Dat bedoel ik met een compromis sluiten.
Ik vind het hypocriet om dat te ontkennen. Vandaar mijn reactie!

En om daar maar eens op door te gaan; is dat erg? binnen bepaalde grenzen niet zo, denk ik. Zolang het welzijn van het paard maar wel zwaar mee blijft wegen.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 16:23

Ik wil geen banketstaaf zijn, maar gaan we hier nu dezelfde discussie voeren als in "het nieuwe soort sportpaard"? Die discussie duurt al 41 pagina's waarvan minstens 30 over weidegang of niets. Dit topic lijkt me dus aardig overbodig '-_-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 17:36

Dan lees alleen niet goed, bijna niemand schrijft dat een paard 24/7 buiten moet, maar wel meer dan 2 uurtjes...
Dan zit je echt nog niet aan die 24 uur buiten, zit nog heel wat tussen in Lachen

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:25

Mijn 2 shetjes staan 24 uur per dag buiten, als de ondergrond en het weer het toelaten. Als het erg slecht weer is dan staan ze in de nacht gewoon binnen, maar als het zonnetje schijnt dan staan ze 24/7 buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:26

Prima toch Ja

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:48

gaat deze discussie nog altijd door?
je hebt hier 2 totale uitersten die door elkaar lopen...
2uur versus 24 uur...

ik heb het hier nog al gezegd, er zijn paarden die met 2uur weidegang per dag veel gelukkiger zijn dan dat ze 24 uur per dag op de weide staan.
en omgekeerd kom je ze ook tegen.
het hangt van paard tot paard af, eigenaar tot eigenaar, mogelijkheden, aantal paarden, de weides zelf, gewoontes van het paard en de eigenaar, het aantal uren per dag/week dat het paard moet werken,....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:59

maar een paard dat de gewoonte heeft om na 5 min al weer aan de draad te lopen...heeft toch ooit de mens hem geleerd..
En dat was imo geen mens die het welzijn van zijn paard dan hoog had zitten...

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:02

Ik zie een verschil in buiten lopen en in de wei.
Mijn paarden krijgen allemaal gezondheidsklachten als ze 24 uur per dag op de wei lopen. Daar lopen ze dus een uur of 6 als het kan. MAAR ze lopen wel 24 uur per dag in een groep van 4 buiten.

Edit: antwoord op de vraag....2 uur in de wei KAN heel acceptabel zijn voor dier en eigenaar. Evengoed KAN het dat ook totaal niet zijn.
Voor de fjord kan ik me voorstellen dat 2 uur in een wei meer als genoeg is.. het is een sober paarden ras....Maar moet ie daarna ze hok weer in? Of kan hij in een paddock in een groepje of iig met zicht op anderen?
Is een paard in een weitje alleen zonder zicht op anderen gelukkiger als een paardje dat binnenstaat en daar wel sociaal kan zijn???
Laatst bijgewerkt door PardoesJessi op 07-08-08 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:04

dat is idd een paardje dat gewoon is/geleerd is geweest om enkele uren op stal te staan.
ik zou toch graag willen geloven dat de meeste mensen die keuze maken, omdat ze in hun ogen het beste willen voor hun paard. er zijn omstandigheden waardoor je paardje nu eenmaal op stal moet staan...

hier staan ze 24/24 op de weide btw Knipoog zowel Basje, als onze Roxanne voorwie het nog ff wennen is dat ze nu niet meer naar de stal wordt gebracht. (ik wil hiermee NIET beweren dat Roxanne haar vorige eigenaars niet het beste met haar voorhadden, absoluut niet want ik zal de eerste zijn om dat tegen te spreken Knipoog )
nu, wij hebben hier gewoon het immense geluk om een weide aan huis te hebben. maar ik ben nuchter genoeg om te beseffen dat lang niet iedereen dat geluk en die mogelijkheden heeft Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:04

Ninx schreef:

Wij hebben geen stal, dus we kunnen ze er ook niet inzetten Clown ook niet voor een uurtje

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:07

OK nog een leuke dan maar: bij mij MOGEN ze de stal in indien men wil.... En bij veel beestjes overlast of slecht weer kiezen ze er dus zelf in om binnen te staan.....
In sommige gevallen vind ik een paard zonder (schuil)stal ook maar zielig....

atlar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:12

ik vind dat je gelijk heb, maar t hangt natuurlijk ook af van de omstandigheden met t paard. mijn paard bijvoorbeeld kan inderdaad niet langer als twee uur op gras want die eet zo snel en veel dat ze dicht groeit, waardoor ze heel snel hoefbevangen raakt. ik heb dus een stal waar ze de hele dag in een groot paddock staat zonder gras dus toch lekkgroetjes atlarer buiten maar niet te dik. succes met de twist daar groetjes atlar

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:21

Ik ben het ook met je eens, zielig voor het paard dat maar zo kort op de wei kan staan. Als het paard zelf mocht kiezen zou het zeker de hele dag (misschien wel dag en nacht) op wei willen staan. Vooral met dit weer!
Zulke mensen, die zijn of haar paard maar zo'n korte tijd buiten in de wei gunnen zijn egoistische. Of er moet een goede reden voor zijn, misschien is het paard gevoelig voor hoefbevangenheid en met het niet teveel gras hebben op een dag, of heeft het een blessure waardoor het maar zo kort mag? Maar dat lijkt mij niet, anders had je dat wel geweten.
Vind het diep triest van die mensen, die denken niet aan het paard.. en dat is banketstaaf.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:25

Moelie schreef:
Ik ben het ook met je eens, zielig voor het paard dat maar zo kort op de wei kan staan. Als het paard zelf mocht kiezen zou het zeker de hele dag (misschien wel dag en nacht) op wei willen staan. Vooral met dit weer!
Zulke mensen, die zijn of haar paard maar zo'n korte tijd buiten in de wei gunnen zijn egoistische. Of er moet een goede reden voor zijn, misschien is het paard gevoelig voor hoefbevangenheid en met het niet teveel gras hebben op een dag, of heeft het een blessure waardoor het maar zo kort mag? Maar dat lijkt mij niet, anders had je dat wel geweten.
Vind het diep triest van die mensen, die denken niet aan het paard.. en dat is banketstaaf.

Nou nou nou. Als mijn paard zou mogen kiezen wil ze echt niet de hele dag en nacht op het land willen staan. In de avond heeft ze het gehad op het land en wil dan lekker naar haar stal om te slapen!! Dit doet ze dan ook vrij snel en de volgende ochtend wil ze dan wel weer naar buiten als ze er zin in heeft. Met het warme weer de afgelopen dagen wilde ze haar stal niet uit!!! Ze draaide zich om met haar billen naar de deru. Ga mij dan niet vertellen dat dit paard het heerlijk zou vinden om 24/7 buiten te staan. Veel paarden zijn dit niet gewend en na al die jaren dat ze het niet gewend zijn kan je ze niet zo maar 24/7 buiten zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:33

Kenzo schreef:
Nou nou nou. Als mijn paard zou mogen kiezen wil ze echt niet de hele dag en nacht op het land willen staan. In de avond heeft ze het gehad op het land en wil dan lekker naar haar stal om te slapen!! Dit doet ze dan ook vrij snel en de volgende ochtend wil ze dan wel weer naar buiten als ze er zin in heeft. Met het warme weer de afgelopen dagen wilde ze haar stal niet uit!!! Ze draaide zich om met haar billen naar de deru. Ga mij dan niet vertellen dat dit paard het heerlijk zou vinden om 24/7 buiten te staan. Veel paarden zijn dit niet gewend en na al die jaren dat ze het niet gewend zijn kan je ze niet zo maar 24/7 buiten zetten.

Paarden slapen niet een hele nacht, zoals wij. Paarden doen slaapjes van 5 minuten tot zo'n half uur, en verdeeld over het etmaal.
Staat de deur van de stal open, zodat je paard er na haar slaapje weer uit kan?

En ja, ook paarden die geen 24/7 weidegang gewend zijn, kun je zo weer 24/7 buiten zetten, no problem, een groter plezier kun je een paard niet doen.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:37

JoviBan schreef:
En ja, ook paarden die geen 24/7 weidegang gewend zijn, kun je zo weer 24/7 buiten zetten, no problem, een groter plezier kun je een paard niet doen.

Jammer dat mensen daar zo over denken want ik weet zeker dat het niet zo is!! Waarom willen jullie dat dan niet geloven? omdat jullie paardenw el 24/7 buiten staan? Prima als jullie paarden dat leuk vinden maar lang niet alle paarden doe je daar een plezier mee. Ik vind dat je dat ook moet aannemen van mensen als ze dat zeggen omdat ze hun paard heust wel het beste kennen.

Haar deur staat niet open zodat ze naar buiten en ik weet ok wel zeker dat ze langer slaapt dan 5 minuten!! Ze kan gerust een paar uur liggen slapen

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:40

liggen wil niet perse zeggen slapen Knipoog
Basje kan ook gerust heel lang blijven liggen 'dutten' maar om dat slapen te noemen?

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:43

krak schreef:
liggen wil niet perse zeggen slapen Knipoog
Basje kan ook gerust heel lang blijven liggen 'dutten' maar om dat slapen te noemen?

Tja dat klopt. Ik vind dat persoonlijk ook een vorm van relaxen en dat doet ze alleen in haar stal en niet op het land. Of het nu slapen, luieren, dutten etc is ze doet dat alleen op stal...

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:46

als we Basje lieten doen, die zou zelfs kunnen dutten in onze armen van tijd Haha!
als we met hem aan het knuffelen zijn, kan hij daar zo van genieten dat hij begint te dutten. slapen is dat niet echt, maar je ziet hem zo enorm relaxen dat hij er bijna van in slaap zou vallen.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:55

Ik heb een tijdje geleden deze discussie ook gevolgd, en zie nu dat er nog steeds niet veel is veranderd.

Maar om weer ontopic te komen.
Ik ben het wel eens met Kenzo. Er zijn inderdaad paarden die liever niet zo lang buiten staan. Of dit nu iets is dat mensen hen geleerd hebben of niet, feit is dat ze liever op stal staan.
Ik denk dat beide partijen gewoon even heel redelijk naar elkaars mening moeten kijken, en dan toegeven dat paarden gewoon allemaal verschillend zijn, en dus ook allemaal andere behoeften hebben. Of die behoeften nu door de mens zijn aangeleerd of niet.