Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 09:57

En dan wordt dat vaak ook nog eens gedaan onder het mom 'ze trappen het land stuk'. Misschien dan maar gewoon geen jonge paarden nemen, omdat die juist gebaat zijn met veel beweging (voor o.a. de groei), veel buiten zijn (voor o.a. weerstand) en voor sociaal contact (voor o.a. opvoeding en sociaal kuddegedrag). Clown

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 10:05

Nadya schreef:
En dan wordt dat vaak ook nog eens gedaan onder het mom 'ze trappen het land stuk'. Misschien dan maar gewoon geen jonge paarden nemen, omdat die juist gebaat zijn met veel beweging (voor o.a. de groei), veel buiten zijn (voor o.a. weerstand) en voor sociaal contact (voor o.a. opvoeding en sociaal kuddegedrag). Clown

Ja, op zo'n stal heb ik ook nog wel een half jaartje gestaan... Toen de middelste 3,5 werd heb ik een stal gezocht met paddock/weidegang.
Uiteindelijk kwam ie 's winters maar 2 uurtjes in de paddock (werd afgewisseld met andere paarden).
En als ie in het land ging rennen (hun haalde de groepen heel erg uit elkaar om in kleine groepjes te verdelen wat mijn pony niet gewend was en dus continue liep te rennen en hinneken naar de rest) liepen ze maar te zeuren dat ie het land stuk trapte.
Het werd gewoon een complete neurroot op die stal en dat heeft mij toen ook besloten om haar daar weg te halen, en dan kan de rest van de wereld op zijn kop staan ik weet wanneer mijn pony niet lekker in zijn vel zit en dat zat ze ook echt niet...

We waren bezig met inrijden maar omdat ze zo gek was daar schoot het niet echt op. Ik heb haar toen naar de stal gehaald zonder weidegang en paddock (jaja, ook niet geweldig) maar ze werd een stuk rustiger en relaxter.
Met twee dagen longeren en erop zitten kon ik de derde dag los in de bak en de vierde dag ging ze al een klein rondje mee naar buiten.
We hebben haar verder ingereden en ze is nu gelease door mensen die paarden achter het huis hebben met paddock en weidegang...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 10:08

Om mezelf even te verbeteren, het is niet Heerjansdam waar Sliedrecht tegenaan ligt, maar Hardinxveld.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 10:29

Zat net uit pure nieuwsgierigheid heel even op MP te kijken bij stalling/weidegang en had 'Sliedrecht' ingetikt. Toen kreeg ik een advertentie van iemand uit Bleskensgraaf met goede losgooi mogelijkheden in de winter en zomer 24/7 weidegang mogelijk. Knipoog

Bij het intikken van Rotterdam zag ik dat er o.a. bij ''Bergsche Bos'' weidegang aangeboden wordt voor paarden en 2 hectare wordt er aangeboden in Rotterdam Zuid, om maar wat voorbeelden te geven. Ik zeg niet dat het wat is, maar het bestaat dus wel. Knipoog
En dat is alleen maar wat je op MP ziet, er moet dan nog wel wat meer zijn, lijkt mij. Ik zag zelfs nog veel meer staan. Er staan zelfs meer mogelijkheden voor weidegang op dan als ik mijn eigen dorp intik. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:27

tita schreef:
Uiterdaad is een paddock beter dan een stal ff lekker buiten zijn en neuzen maar dat geldt ook niet voor alle paarden.

De mijne gaat zand eten en staan suffen in een hoekje ik doe hem er geen plezier mee.

Een paard kan nog altijd beter in een hoekje van de paddock staan suffen (frisse lucht, ruimte) dan in een hok omgeven door muren/tralies, in stro staan met mest en urine en ammoniaklucht (die er altijd is, al ruiken wij mensen het niet).

Helaas eet jouw paard zand. Doet hij dat ook wanneer er volop hooi in de paddock is?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 12:53

Malibu schreef:
joyce b schreef:
Met een beetje creativiteit en een boer met vriendelijk karakter die het beste met zijn klanten voor heeft (ik ga uit van het goede van de mens) is met wat zelfwerkzaamheid en eigen investeringen om de kosten op te brengen, best wel wat te bedenken.

Sorry, maar ik vind dit een beetje naief overkomen...
Ik sta wel bij een boer die er alles aan doet zodat de paarden er goed bij staan, het is ook echt een super vriendelijke man.
Maar ik weet ook uit ervaring dat dit heeeeel zeldzaam is. Zoals gezegd willen veel koeieboeren geen paarden, en als ze ze dan hebben dan moet er zo min mogelijk last van zijn...

Dat mag je vinden...
Als reactie op het onderste:
Daarom moet je als je ergens staat in overleg gaan met de eigenaar en als klanten aangeven dat jullie graag een paddock/uitloopmogelijkheid (of meer) zouden willen zodat de paarden ook in de winter (meer/langer) naar buiten kunnen. Dan luisteren of en welke bezwaren er zijn en dan kijken of jullie die bezwaren kunnen overkomen door zelf de handen uit de mouwen te steken, zelf de kosten op te brengen en goed mee te denken en met oplossingen te komen. Als je meerdere oplossingen aanbiedt die rekening houden met de bezwaren van de boer, en je met elkaar het werk wel wil doen en regelen en de kosten betalen, dan is het waarschijnlijk meer een principe kwestie en mag je jezelf afvragen of je daar wel wil (blijven) staan.

Bij grote perfect georganiseerde en ook nog volgebouwde pensionstallen, met zelfs zomers te weinig grond/weide zal het lastiger zijn omdat die mensen bedrijfsmatig bepaalde keuzes hebben gemaakt en waarschijnlijk veel paarden op kleine oppervlakte zetten om het rendabel te maken. Dat is een veel lastiger probleem om daar veranderingen te bewerkstelligen als klanten.

Ik heb het om me heen zien gebeuren.
Veel vraag naar stalling en weidegang en daardoor steeds meer stallen bijbouwen. Heel veel paarden op te weinig land, waardoor er geen plek meer is om om te weiden en het land rust te geven en er uiteindelijk vrijwel geen gras meer groeit.
Gelukkig wel de paarden 's winters eruit omdat de eigenaar zag dat iedereen dat belangrijk vond, maar het land stelt nu niets meer voor.
Als er paddocks waren geweest voor in de winter, dan had het land in elk geval dan nog kunnen herstellen. Maar goed, gras is niet echt noodzakelijk. Lekker naar buiten met andere paarden en voldoende ruwvoer weer wel.

Er zijn veel verschillende mogelijkheden wat betreft stalling. En ik blijf van mening dat bij een goede verstandhouding met de eigenaren en het kostenneutraal wordt gehouden, er vaak best wat te verbeteren valt. Misschien niet bij iemand die korte tenen heeft en een houding van als je iets niet bevalt vertrek je maar en verder nergens over wil praten. Maar er zijn veel meer " gewone" mensen...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:00

runningkawa schreef:
Dat vind ik ook jovi
en dan geen 10 x 10 paddock, dan kunnen ze nog niet rennen Lachen
Maar beetje ruime paddock, beter dan op stal de hele dag Lachen

Dat weidegang niet overl in nl het hele jaar door kan, dat kan ik begrijpen, maar ruime paddocks..best wel

groter is beter, maar moet zeggen dat mijn paarden in de winter als ze 's nachts op stal hebben gestaan het altijd weer fijn vinden de paddock van 16 bij 16, (met nog een 5 bij 6 hoekje extra erbij), in te gaan. Het is voor hun weer even een andere omgeving, ze kunnen lopen en spelen en eten kunnen zich dan weer lange tijd prima vermaken. Als ze de bak (20 bij 60) erbij krijgen spelen en rennen ze daar natuurlijk het liefst in, maar in die kleinere paddock kunnen ze ook behoorlijk ouwehoeren bij gebrek aan beter...
En dan lonken ze vervolgens weer naar het gras... en dan zjn ze met 20 bij 20 meter gras ook weer heel blij... Maar meer is altijd beter!

Op dit moment hebben ze paddock, bak, graspad naar weiland met kort gras, en stuk weiland van zo'n 2500m2 en waar zie ik ze het meest? Suffend of slapend in het zand in de bak, of grazend op het pad, en af en toe even in het afgezette stuk weiland... De keuzevrijheid vinden ze heerlijk. Afwisseling.

En dat een paddock geen alternatief is voor weidegang ben ik het dus ook niet mee eens.
Als je ruwvoer verstrekt en ze er met meerderen in kunnen staan zonder dat ze ruzie krijgen omdat ze te weinig persoonlijke ruimte hebben, dan kunnen ze er lopen, eten, spelen en sociaal contact hebben. Ze hebben er beweging en frisse lucht en veel uitzicht. Alleen geen gras. Maar ja, de hele dag gras eten is ook niet gezond voor elk paard... Als ik zie hoe die van ons nu al opgeblazen zijn na 12 uur grazen... Tong uitsteken Wacht ik nog maar even om over te gaan op 24 uur gras.

Op de droge steppes zag/ziet het er ook niet zo sappig groen uit als op onze hollandse weiden...

Bouwen en afkopen/anexeren van grond is inderdaad een groot probleem in de randstad.
Al men wettelijk vast zou leggen hoeveel paddockruimte er moet zijn per paard en dat vastleggen in vergunningen en vervolgens de gemeente verplichten die ruimte over te laten houden bij een bestaand bedrijf of ze te verplichten het bedrijf te helpen verhuizen, zou het al schelen.

Als er per paard 100/150m2 paddock verplicht zou zijn vanwege de vergunningen voor een pensionstalling/manege (houd ik even HIT-actief norm aan) en die paddocks dus ook echt gebouwd moeten worden, dan is de stap om de paarden er ook echt in te zetten veel kleiner.
Nu is het mogelijk maneges/pensionstallen te bouwen alsof het een handelsbedrijf is in goederen... Met voornamelijk regels wat betreft geluidsnormen, afstandsnormen voor geuroverlast, stof, en regels voor de mestopslag, omheiningen, rijbanen en verlichting. En natuurlijk welke activiteiten er gehouden mogen worden.

Er zijn geen regels voor grootte van stallen, aantallen m2 weidegrond of paddock per paard etc. Dat zou heel makkelijk toegevoegd kunnen worden.
Zoveel stallen van die afmeting, dan zoveel m2 aan paddock, (buiten de rijbanen om) of zoveel m2 aan weidegrond.

Dat kan de paarden alleen maar ten goede komen lijkt mij.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:52

Nadya schreef:
Zat net uit pure nieuwsgierigheid heel even op MP te kijken bij stalling/weidegang en had 'Sliedrecht' ingetikt. Toen kreeg ik een advertentie van iemand uit Bleskensgraaf met goede losgooi mogelijkheden in de winter en zomer 24/7 weidegang mogelijk. Knipoog

Bij het intikken van Rotterdam zag ik dat er o.a. bij ''Bergsche Bos'' weidegang aangeboden wordt voor paarden en 2 hectare wordt er aangeboden in Rotterdam Zuid, om maar wat voorbeelden te geven. Ik zeg niet dat het wat is, maar het bestaat dus wel. Knipoog
En dat is alleen maar wat je op MP ziet, er moet dan nog wel wat meer zijn, lijkt mij. Ik zag zelfs nog veel meer staan. Er staan zelfs meer mogelijkheden voor weidegang op dan als ik mijn eigen dorp intik. Haha!

Dat is niet compleet waar er staat alleen zomer. Maar ik ben recreatieruiter, hoe zit het met de buitenrijmogelijkheden. Aan een bak heb ik toch niks. DAT VIND MN PAARD NIET LEUK.
En in de mate waarin het geschreven is trekt mij niet aan. Geen foto's, geen opsomming wat er inlcusief of exclusief is. Hier zou ik persoonlijk denk ik niet op reageren.

hallo,

wij hebben nog 1 paardenbox te huur met goede rijbak altijd droog een aparte longeerbak en er is grote gelegenheid om los te gooien en zomers kunnen ze op het land eventueel dag en nacht heeft u intresse of vragen

bel dan even

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:23

IndianLady, het ging me om het idee. De plek waar mijn paard staat, staat ook niet op MP. Er staat niets op MP uit mijn dorp en toch zijn hier tig stallingen waar je je paard toch wel buiten (voornamelijk paddocks) kunt zetten.
En soms moet je je eigen wensen opzij zetten voor die van je paard. Heb ik ook gedaan.

Ik heb wel een bak, maar voor buiten rijden in de natuur, moet ik een dramatische rotweg over. Ik ben vorig jaar 4 weken verhuisd en toen stond ik naast het bos. Heerlijk! Maar mijn paard trok het daar niet. Ben weer teruggegaan, lang verhaal. Op dat moment ging mijn paard toch echt voor en als ik nu buiten wil rijden, ga ik wel lopend over die weg en stap er wel op als we op de heide zijn. (op het paard zo'n 30 minuutjes stappen, daarnaast duurt het ietsje langer). Het zij zo.....

Het gaat mij er om dat er wel plekken zijn (zeker bij Rotterdam zag ik heel wat), maar dat je dan moet overwegen wat je belangrijker vindt. En geloof me, ik vind in een bak rijden ook niet echt boeiend, hoor. Knipoog

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:30

Ik ben ook verhuisd (deze week) vanwege mijn werk waar ik niet meer uren kon werken en vanwege de paarden. Mijn paarden hebben genoeg asfalt en kunstgras gezien in Dordt. Maar ik ben echt op heel veel achteraf dingetjes in Dordrecht en Zwijndrecht geweest, puur voor de paarden. Maar zolang er nergens plaats is of geen weidegang of het kostenplaatje te hoog is pas ik. Ik woon nu in Ede en de paarden gaan naar Bennekom, staan de hele dag buiten en staan dichtbij het bos. Mn ouders hebben het liever niet, omdat het zo ver weg is. Maar mn paarden en mn eigen geluk gaan voor.
En tuurlijk zullen er altijd mensen zijn die het wel makkelijk vinden, maar een heleboel stalgenoten van mij zitten met hetzelfde probleem. Binnenkort wordt hier alles volgebouwd en hou je niks over. En dat is voor beide partijen (paard en eigenaar) niet leuk.
(laatste stukje gaat over Dordt dan)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:37

Nou, groot gelijk dat je voor jezelf en je paarden kiest. Nederland is geen groot land, dus de afstand valt best mee voor je ouders, lijkt me (ik heb in Italie gewoond en daar zijn de afstanden heel wat groter Knipoog ).

Hier wordt ook veel vol gebouwd en veel is van Natuur Monumenten of het Gooisch Natuurreservaat en dan wordt je ook gek van de regeltjes, maar na wat speurwerk is er wel wat te vinden in elk geval. Succes!

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:14

tita schreef:
Uiterdaad is een paddock beter dan een stal ff lekker buiten zijn en neuzen maar dat geldt ook niet voor alle paarden.

De mijne gaat zand eten en staan suffen in een hoekje ik doe hem er geen plezier mee.

Misschien vindt hij het juist wel heerlijk om lekker buiten te suffen in de frisse lucht!
Hier heeft hij tenminste de keuze tussen actief zijn en suffen! Lachen

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:22

heb niet het hele topic doorgelezen Knipoog Maar ben het wel met je eens, maar als er alleen een ruime paddock is waar de paarden dan genoeg kunnen staan, dat het ook kan Knipoog
En/of elke dag beweging geven én elke dag even lekker loslaten en een beetje opjagen Lachen
Als we dan nu toch allemaal onze mening geven Haha!

Ave

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:53

In eerste instantie ben ik het met de TS eens..
Mijn moeder en ik hebben beide een paard en zeker in mijn geval (het is een IJslander) moeten deze gewoon dagelijks naar buiten. Sterker nog mijn paard staat nu 24/7 buiten. Nu is het zo dat mijn paard vanaf hier drie kwartier fietsen staat en dat mijn moeders stal ging stoppen met het paardenpension. We waren dus verplicht te verhuizen. We hebben inmiddels een heerlijk plekje op vijf minuutjes fietsafstand gevonden waar we lekker ons ding kunnen doen mét dagelijks weidegang. De prijs gaat echter wel omhoog en we moeten alles zelf doen maar so be it.. We zijn hier voor echter bij een andere stal wezen kijken en alles was er prima naar ons zin behalve de weidegang. Er was een kleine bak waar ze 'af en toe' wel in mochten. Sorry, dan gaat het over voor ons. Dan zoeken we wel wat langer, wij willen gewoon niet anders!

Máár zo heeft een vriendin van mij haar paard altijd binnenstaan. Op haar stal zijn alle faciliteiten aanwezig behalve een wei. Het paard komt echter niets te kort! Ze mest elke dag de stal uit en onder het mesten mag het beestje op een smal stukje gras. Daarnaast rijdt ze drie of vier keer in de week en longeert de andere dagen.

Het is maar net waar jij en je paard zich goed bij voelen. Ik zou mijn paard nooit maar dan ook nóóit 24/7 op stal zetten maar dat is ook een zaak van de mogelijkheden die ik heb.. Ja

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 18:16

IndianLady schreef:
Nadya schreef:

Dat is niet compleet waar er staat alleen zomer. Maar ik ben recreatieruiter, hoe zit het met de buitenrijmogelijkheden. Aan een bak heb ik toch niks. DAT VIND MN PAARD NIET LEUK.
En in de mate waarin het geschreven is trekt mij niet aan. Geen foto's, geen opsomming wat er inlcusief of exclusief is. Hier zou ik persoonlijk denk ik niet op reageren.

hallo,

wij hebben nog 1 paardenbox te huur met goede rijbak altijd droog een aparte longeerbak en er is grote gelegenheid om los te gooien en zomers kunnen ze op het land eventueel dag en nacht heeft u intresse of vragen

bel dan even

Nu is dit toevallig een plek waar ze 'waarschijnlijk' 's zomers niet naar buiten kunnen. Maar goed, ze zeggen altijd 'don't judge a book by its cover'.... Oftewel; niet iedere land/ stalbezitter die op MP adverteert is een taalwonder of een kundig schrijver (vaker niet dan wel vrees ik). Je moet gewoon altijd de telefoon pakken en vragen wat je weten wilt.
Je moet niet direct opties afwijzen omdat ze niet mooi en volledig geformuleerd zijn natuurlijk en er geen full colour plaatjes aangeleverd worden Clown Het gaat 9 uit 10 keer om een boer, en niet om een dichter en/ of fotograaf Clown
Zou jammer zijn dat een mooie kans aan je neus voorbij gaat omdat je al op dit soort futiliteiten let.
De zoektocht naar een goede plek voor je paard is soms net zo lastig als het zoeken van de juiste partner, maar in beide gevallen meeeeeeerrrrrr dan de moeite waard!!!!!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 18:22

twickls schreef:
Ik ben van mening dat je je paard prima geen weidegang hoeft te geven, maaár dat dit wel met mate is.. dus niet 2x in de week rijden oid. Ik zou als paard zijnde gillend gek worden. Dan zou je idd echt 6/7x in de week écht moet rijden of in de bak los moeten gooien.

Maaaár ik zou daar niet aan beginnen, mijn paard staat de hele dag op de wei(als het weer het toelaat) en s'nachts gewoon op stal Ja .

Ik weet dat je het goed bedoelt, maar je eerste zinnen kunnen echt niet veel verder van de waarheid af staan..... 7 x p.w. onder het zadel kan en mag je niet vergelijken met weidegang, vrije beweging en contact met soortgenoten.
Flink wat boeken lezen doet sommige mensen geen kwaad denk ik zo wel eens te lezen.... Er is een schrikbarend gebrek aan 'basis-kennis'. Dit richt ik overigens niet alleen aan jou hoor, maar dit merk ik vaker op dit forum.... Scary thought...

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 18:39

ik ben blij dat er betere richtlijnen worden gemaakt ism de dierenbescherming over hoe je een paard dient te houden. ik hoop dat er snel iets op paier komt dat ook echt nageleefd kan en moet worden, want ik vind het persoonlijk van de zotte dat er mensen met paarden zijn die de absolute noodzaak van het laten bewegen van hun paard niet inzien...lees dus : NOODZAAK! geen luxe...en bewegen is dan ook niet dus rijden of wandelen (dat is een mate van belasten,) ik spreek over loslopen en spelen, rennen, grazen., in een wei/ paddock met andere paarden.

Zonder iemand persoonlijk aan of af te willen vallen vind ik het echt bizar dat er dus echt mensen zijn die het geen enkel bezwaar vinden (en soms zelfs lastig) dat hun paard niet of nauwelijks buiten komt. In ieder naslagwerk en iedere deskundige schrijft over hoe belangrijk en nodig weidegang is..

Wat mij betreft is het net als: een paard heeft wel eten nodig maar daar wordt hij zo druk van dus krijgt hij maar niets meer...je ontzegt je paard willens en wetens een basisbehoefte en wat mij betreft ben je dus je dier gewoon aan het mishandelen..

Misschien is het handig dat een ieder die zich aangesproken voelt eens een boek aanschaft cq leent over het hebben en houden van paarden, waarin hun basisbehoeften nogeens duidelijk zijn weergegeven.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:34

IndianLady schreef:
waar mn pony's nog staan is in de buurt een hele mooi pensionstalling met ontzettend veel wei. Je ziet er alleen nooit paardne in staan. Alleen 2 merries en hun veulens. Geloof me als ik zeg dat ze daar een hele manege kwa weidegang kunnen onderbrengen. Maar ze gebruiken de ruimte niet want stel je voor dat er iets met je paard gebeurd op de wei.

ik weet over wie jij het hebt, ik heb daar ook een aantal weken stage gelopen, en geloof me de meeste mensen daar zorgen dat hun paarden wel naar buiten komen, net zoals D zelf die zorgt dat ze best vaak naar buiten komen, en hun jonge beesten staan zo wie zo tot hun 3de jaar buiten in de opfok, daarna worden ze beleerd en staan ze overdag heel de dag buiten. S'nachts naar binnen. Tevens kun je de achterste weide's hele dag huren. Dat is wel ene nadeel ze mogen maar een halve dag buiten staan zonder extra te betalen. Daar integen heb je wel 2 paddocks erbij, binnenbak 20x60 buiten bak 20x60 en een stapmolen. dit klinkt heel weinig maar dit is een van de weinige *duurdere* stallen waar bij je zo lang buiten kan staan.

For the record Lachen zelf staat mijn merrie van mei tot november 24/7 buiten en s'winters probeer ik haar altijd flink wat uurtjes buiten te zetten, helaas is dat niet altijd mogelijk. Maar ik heb geluk, want ik en een stal genootje pakken altijd onze eigen paarden en die van elkaar en als ik er bv smorgens bent gaan ze naar buiten, komt zij smiddags dan gaan ze weer naar buiten Lachen, dan is het mss wat minder als normaal, maar dan is het wel verdeeld over de dag.

edit: typo
nog een keer edit: ik zit ook in de randstad, als je goed zoekt is er heus wel wat te vinden Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 07:28

Joonsel schreef:
tita schreef:

Misschien vindt hij het juist wel heerlijk om lekker buiten te suffen in de frisse lucht!
Hier heeft hij tenminste de keuze tussen actief zijn en suffen! Lachen

Zucht de mijne is niet actief meer aangezien ie 25 is en als ik aan komt dan gilt ie de boel bij elkaar en een paard dat zo hard hinnikt om naar zijn baas, betekend gewoon ik vind het niet leuk.

Zo en nu ga ik me haasten naar stal dan kunnen ze nog mooi een uurtje of 2.5 in de weide voordat andere klanten komen Ja Ja ik doe mijn best maar in de winter is het prut en in de zomer moet ik dit jaar schipperen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 09:15

Ninx schreef:
Er is een schrikbarend gebrek aan 'basis-kennis'. Dit richt ik overigens niet alleen aan jou hoor, maar dit merk ik vaker op dit forum.... Scary thought...

Helemaal met je eens. Ja
En niet alleen op dit forum. In het dagelijks leven zie en hoor ik ook al hele enge dingen...... Verdrietig

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 20:39

Citaat:
Bij het intikken van Rotterdam zag ik dat er o.a. bij ''Bergsche Bos'' weidegang aangeboden wordt voor paarden en 2 hectare wordt er aangeboden in Rotterdam Zuid, om maar wat voorbeelden te geven. Ik zeg niet dat het wat is, maar het bestaat dus wel.

Die weidegang is een grote paddock Clown maar wel een lekkere grote, want daar staat mijn paardje Haha!
Die 2 hectare is 1,5 hectare en kost erg veel in verhouding tot de hoeveelheid tijd dat je paard er kan staan. Er is geen schuilstal, geen gelegenheid iets neer te zetten en geen goede watervoorziening.

Het is niet zo dat hier in Rotterdam niets is, er is wel weinig en de goede stallen hebben allemaal ellenlange wachtlijsten, of ze moeten je kennen, dan kan je er wel tussen (maar als je die contacten niet hebt kom je vrijwel nergens). Dan ben je gedwongen je paard, als je hem goed wilt neerzetten incl. wei / paddock of zoiets zeg maar 20 / 30 km buiten Rotterdam te zetten. Ben je ontzettend veel geld kwijt aan benzine / OV.
Plus dat de kosten voor het houden van een paard hier echt duur zijn. Mijn stalling kost 250 Euro per maand, bijv. En ik sta echt niet luxe.

Maar ik vind als je een dier houdt, dat je er goed voor moet zijn. Een paard is een dier van beweging, die moet hij ook kunnen krijgen. EN een jong paard zou ik altijd inscharen of zoiets, is toch vreselijk als die 20 van de 24 uur in een box moet staan Boos!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 08:14

Mooi topic Ninx:) Knipoog

Ik heb twee ijslanders en een draver. Ik ben jong begonnen met paarden en ook al was ik een 'manegemeisje', wist dondersgoed dat als ik paarden zou hebben, deze de kans moesten krijgen naar buiten te gaan, liefst hele dagen. Op onze oude stal (ja ja, sinds gisteren eindelijk verhuist naar een fijne stal) hadden we voeger geen paddocks, dus dat werd voor school en na school losgooien met de anderen en zomers weidegang. Later kregen we paddocks, maar man man man, lekker hoor, noem dat niet meer dan luchten daar, met wat mazzel komen ze e 2 uurtjes per dag uit en voor paarden die haast niets meer kunnen al helemaal om te huilen. Zat ons totaal niet lekker en er staan ook veel paarden bij die oude stal met een ondeugd, of kijken gewoon niet happy. Moet hier wel bij zeggen, datz ijn ook net de paarden die hun eigenaren vrij weinig zien en ook niet een extra rondje buiten spelen.
Nu op die nieuwe stal, ideaal, hele dagen naar buiten, tegelijk om geen onrust in de groep te krijgen.
Mn ijslanders staan 24/7 op het land met 2 stallen waar ze in en uit kunnen. Ben blij, kost veel werk, onderhoud en tijd, maar hé, daar heb ik voor gekozen en dat weet je als je aan paarden begint en ik woon ook in Het Gooi/randstad.
Genoeg mogelijkheden hier om je paard overdag naar buiten te laten gaan, maar men blijft vaak liever verstokt op zn vertrouwde stekkie of schept liever geen poep etcetc, dat soort mensen noem ik geen paardenmensen maar mensen met een paard.....
Wil hier wel even de paarden met blessures buiten beschouwing laten, die gewoon niet op weide kunnen oid, die tel ik niet mee, want dat is geen keuze, maar is helaas gewoon zo voor de paarden en hun eigenaren die het mss liever ook anders hadden gezien.
Voor mij absoluut geen paarden dus als ik geen mogelijkheid heb tot buiten staan voor ze..en met overal aanbellen en zoeken en zoeken om je al een heel eind, ben wat bezig geweest voor mn ijslanders, niet optimaal nu zonder bak en uitrijmogelijkheden zonder de drukte eerst door te moeten, maar hé, ze kunnen wel naar buiten Tong uitsteken

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 14:59

mss om deze discussi is verder te zetten op een ander punt? Ik vind dat je geen paard moet aanschaffen als je geen goede Back-up hebt (dus denk aan DA etc.)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 15:06

MaaikeUshi schreef:
Citaat:
Bij het intikken van Rotterdam zag ik dat er o.a. bij ''Bergsche Bos'' weidegang aangeboden wordt voor paarden en 2 hectare wordt er aangeboden in Rotterdam Zuid, om maar wat voorbeelden te geven. Ik zeg niet dat het wat is, maar het bestaat dus wel.

Die weidegang is een grote paddock Clown maar wel een lekkere grote, want daar staat mijn paardje Haha!
Die 2 hectare is 1,5 hectare en kost erg veel in verhouding tot de hoeveelheid tijd dat je paard er kan staan. Er is geen schuilstal, geen gelegenheid iets neer te zetten en geen goede watervoorziening.

Het is niet zo dat hier in Rotterdam niets is, er is wel weinig en de goede stallen hebben allemaal ellenlange wachtlijsten, of ze moeten je kennen, dan kan je er wel tussen (maar als je die contacten niet hebt kom je vrijwel nergens). Dan ben je gedwongen je paard, als je hem goed wilt neerzetten incl. wei / paddock of zoiets zeg maar 20 / 30 km buiten Rotterdam te zetten. Ben je ontzettend veel geld kwijt aan benzine / OV.
Plus dat de kosten voor het houden van een paard hier echt duur zijn. Mijn stalling kost 250 Euro per maand, bijv. En ik sta echt niet luxe.

Maar ik vind als je een dier houdt, dat je er goed voor moet zijn. Een paard is een dier van beweging, die moet hij ook kunnen krijgen. EN een jong paard zou ik altijd inscharen of zoiets, is toch vreselijk als die 20 van de 24 uur in een box moet staan Boos!

Ja, het is ook vreselijk als een jong paard vrijwel de hele dag opgesloten staat. Ik vind dat niet kunnen.
En ik snap best dat het moeilijk is om een fijne plek te vinden, dat is het hier ook. Dan nog vind ik dat je geen paard moet kopen, als je een paard niet eens dagelijks kan buiten laten. Vervelend als je daar net woont, maar ja...... Toen ik nog in de stad woonde en dagelijks mijn uren maakte in mijn meer dan fulltime job (inclusief de weekenden), had ik ook geen paard. Niet dat ik het niet wilde, maar ik was gewoon realistisch. Ik heb mijn paard dus ook pas op mijn 35e gekocht en voor dat ik ging zoeken, had ik al een fijne plek gevonden. Kwestie van mentaliteit, denk ik..... Knipoog

Overigens staat mijn paard ook zonder schuilstal, hoor. Lachen
Van Natuurmonumenten mogen wij ook niets bouwen (en water drinken ze uit de watertjes in het gebied).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 15:10

Ik zou zelf nooit ervoor kiezen om een paard aan te schaffen als ik geen land had. Dan heb ik het alleen over de lente en zomerperiode. Elke paard moet op zijn minst toch regelmatig écht even kunnen grazen Lachen

Al vind ik een weiland in de winter niet per-se noodzaak, als er maar een alternatief is Lachen