Stalgeld omhoog vanwege prijsstijging stro??!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Stalgeld omhoog vanwege prijsstijging stro??!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:55

Ik heb geen eigen paard, maar je weet toch dat alles duurder word? De huren gaan ook omhoog, alles word duurder dus de stalling ook.

Sauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:58

bij ons op stal is het 35 euries omhoog gegaan maar die hadden al geen verhoging gedaan sinds 2000 Tong uitsteken

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:00

Bij ons is het 10€ omhoog gegaan vanwege de prijsstijging van het stro!
Opzich wel logisch hoor. Ik geef ze groot gelijk. Ik doe er niet moeilijk over (Komt eigenlijk ook omdat ik de stalling niet zelf hoef te betalen! Haha! )

ComancheIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:03

Beantsje Ik denk dat de meeste mensen geen contract getekend hebben maar een mondelinge overeenkomst. een jaarlijkse inflatie verhoging is natuurlijk redelijk standaard maar als de kosten zo de pan uit rijzen zullen stallen wel verhogen.
Ik vind het niet meer dan normaal dat ze dit van te voren aankaarten zodat je het weet maar ik weet niet of ze dit wettelijk ook moeten.
Ik ken een stal die al begin oktober heeft aangegeven in januari de prijzen met geloof ik 30 euro te verhogen vanwege de stijgende kosten. Zo weten de klanten op tijd waar ze aan toe zijn.

Ik ben sinds dit weekend verhuist met mijn paard en daar zijn ze niet ophoog gegaan per 1 januari en zijn dit ook niet van plan. Tenzij de kosten van fourage nu nog een keer over de kop gaan maar dan houdt het voor iedere staleigenaar op denk ik.

Citaat:
purny
Ik heb geen eigen paard, maar je weet toch dat alles duurder word? De huren gaan ook omhoog, alles word duurder dus de stalling ook.

Purny, paardensport in zozo al een dure hobby en tuurlijk moet je rekening houden dat kosten kunnen stijgen maar ik denk dat de meeste mensen die de paarden niet aan huis hebben niet nadenken of gedacht hebben over het feit dat een slechte zomer ook zoveel invloed heeft op de bodembedekking van hun paardenstal. De kosten van stro zijn vrijwel verdubbeld dat hakt er wel gelijk goed in.

Dat stallen het doorberekenen is niet raar maar waarschijnlijk als de stroprijzen weer zakken zullen de prijzen van de stalling niet meer zakken. Veel stallen gaan nu ook ineens over op vlas of andere bodembedekkers die goedkoper aan inkoop zijn maar zij verhogen ook gewoon hun stalgeld.

Ik sta zelf ook in pension en wil best meer betalen aan een stal maar dan moet ik wel weten dat het ook gebruikt wordt voor mijn paard en niet dat er meer dan de helft winst(zo heb ik het ook gehoord) is en dat de zorg ook hetzelfde blijft. Doordat er veel stallen verhogen is er momenteel ook veel leegloop bij stallen en verhuizingen. Ik heb zeker wel bij 15 stallen in mijn regio geinformeerd en toch beredeneerd iedere stalhouder anders en verschillen de prijzen van pensionstal enorm voor dezelfde zorg.

Het schijnt te maken te hebben met het contract wat een stalhouder heeft of niet heeft voor stroprijzen met zijn toeleverancier.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:11

De pensionstalling waar ik mijn paard ga stallen heeft ipv de prijs verhoogt een les minder per week erbij inbegrepen. Normaal waren dit er 3(nu 2 dus).

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:45

ik vind dit normaal.
brok en hooi en stro word allemaal veel duurder. ik betaal alles zelf ik betaal kale huur en hij gooit er 10 euro bovenop, terwijl we alleen een binnenstal weidegang en een natte drek bak/ stuk weiland afgezet als bak hebben.

Felientjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:06

Oh, daar wist ik nog niet van Tong uitsteken
Krijg namelijk binnen kort nieuw paardje & die moet ik toch ergens gaan stallen XD

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:45

Waarschijnlijk word het inderdaad duurder hier bij mij, we weten het niet echt precies. maar misschien gaat het nu bij mij wel zo. alleen de stalling betalen en het eten hooi en stro zelf.
zie wel hoe het loopt

Nadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:25

Ik had is gezocht of ik hier een topic over konden vinden en ja, hij is er ook nog ook!

Bij ons gaat de stalling inderdaad ook omhoog. Wij betalen nu i.p.v 225 met voer, 245 met voer, zonder voer is dat nu 220, maar dat was 200.

Edit: Dit is bij ons sinds 1 januari ingegaan.

veyron

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:11

Er worden steeds meer landbouwproducten, zoals mais, hooi, stro, graan en flas in grote verbrandingsovens verbrand om aan de groeiende vraag naar biobrandstof te voldoen. Dit is goed nieuws voor boeren die nu eindelijk geld gaan verdienen aan hun landbouwproducten, en hoeven straks geen subsidies meer van de overheid te ontvangen voor bijvoorbeeld het verbouwen van bijvoorbeeld hun mais. Dit heeft een positieve invloed op onze economie, gezien het feit dat deze subsidies van ons belasting geld worden betaald.

Deze groeiende vraag naar landbouwproducten voor het opwekken van biobrandstof heeft schaarste als gevolg, dus een stijging van de prijzen. Dit houd dus in dat ook paardenhouders meer moeten gaan betalen voor hun hooi, stro, flas of zaagsel. De prijzen van bijvoorbeeld hooi en stro kunnen ten gevolge van een slechte of juist goede zomer fluctueren, maar die gevolgen zijn verwaarloosbaar in verhouding tot de eerder genoemde prijsstijging door een toenemende vraag van b.v. biobrandstof, met schaarste van o.a. hooi en stro als gevolg. Ik geloof daarom ook niet dat de prijzen echt weer zullen zakken, eerder alleen maar meer stijgen.

En de verhoging van het stalgeld is niet alleen hieraan te danken, belastingen worden verhoogt, steeds strenger wordende milleu eisen (denk ook aan de hoge kosten voor de afvoer van mest! vroeger kreeg je er gratis stro voor terug, nu betalen we veel voor de afvoer), de olie die een nieuwe record hoogte heeft bereikt, enz. Hou ook rekening met de enorme conjucturele gevoeligheid van de paardensector, met name de verkoop en export. Het is dus volstrekt logisch dat ook het stalgeld omhoog gaat, net als alle andere prijzen.

bikkeltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 02:15

Wij zijn ook per direct omhoog gegaan met twintig euro per maand.

ComancheIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 08:48

Maar als de boeren nu eindelijk goed geld krijgen voor hun producten dan hoop ik dat ze daardoor ook meer gaan verbouwen. Ik heb ergens al een gerucht gehoord dat het % van de akkers dat een boer jaarlijks braak moet laten liggen dit jaar ingetrokken wordt vanwege de grote schaarste. Als dat zo is dan is er toch hoop dat het aanbod groter is en daardoor de prijzen zullen zakken.
Volgens mij hebben veel stalhouders altijd al stro uit het buitenland maar vanwege de slechte zomer is er in heel europa geen goede oogst geweest.
Door een goede zomer dit jaar ga ik er toch wel van uit dat de prijzen zeker niet verder zullen stijgen maar eerder gelijk blijven. Nu zijn de prijzen met 100% gestegen dat is wel erg extreem.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 08:54

Bij ons zijn de prijzen ook gestegen: met 10 euro voor vlasboxen en 15 euro voor stroboxen.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:15

Weet iemand hoe het precies zit met de afvoer van vlas,mag je dat gewoon tussen het stromest gooien of niet en ik heb vernomen dat de afvoer van alleen vlas duurder is ,maar omdat je minder afval hebt weet iemand te vertellen of je op langer termijn dan duurder of goedkoper uitbent met vlas?En dan bedoel ik niet de aankoop maar het afvoeren ervan?

Het lijkt mij namelijk dat je met vlas minder afvoer hebt dus dat je op langere termijn goedkoper uitkomt dan stromest,ook al schijnt het afvoeren van vlas duurder te zijn?Of heb ik het helemaal mis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:19

Verschillend per afhaal bedrijf.
Er zijn bedrijven die perse geen vlas of zaagsel willen.
Dit zijn bedrijven die hun mest gebruiken voor de champignonteelt. Daar moet stro inzitten.
Maar aangezien er veel champignonkwekers failliet zijn de laatste jaren zal er vast minder vraag zijn naar mest met stro.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:21

Wat ik ook raar vind:Ons stro komt uit Engeland omdat wij hier een slechte zomer gehad hebben,maarrr de zomers in Engeland zijn meestal nog slechter of even slecht dan hier,dus of hebben de Engelse meer voorraad of hebben ze meer hectare verbouwt??Idem voor Duitsland.!Of worden we gewoon weer door iemand voor de gek gehouden??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:23

Ik hoor verhalen van "stro verbouwers" die het hebben onder geploegd omdat er geen vraag voor was?

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:27

Bij ons wordt het mest opgehaald door een champignonnenteeler,en er mag wel wat tussen zitten maar niet te veel,wat ik ook weer raar vind want vlas is toch biologisch afbreekbaar,hoezo zou een champignon dan beter op stro kunnen groeien dan op vlas,hebben ze dat al eens uitgetest vraag ik me af?(Heb zelf totaal geen verstand van champignons koop ze ook maar kant en klaar in een blauw plastic bakje met celefaantje eromheen uit de supermarkt).

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:31

runningkawa schreef:
Ik hoor verhalen van "stro verbouwers" die het hebben onder geploegd omdat er geen vraag voor was?

Meen je dat nou?!!Hoezo halen ze het er dan niet eerst af en slaan ze het op en ploegen dan de boel pas om?!Ze hebben toch meestal vaste klanten en weten toch vantevoren hoeveel ze dan moeten verbouwen?
Heb wel de indruk dat afgelopen jaar meer mensen overgestapt zijn naar vlas,misschien is dat dan de oorzaal en worden de opslagkosten voor de verbouwers te duur??

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:33

Onze stalprijs is met 10 euro per maand omhoog gegaan. Het stro is daarnaast van 3,50 naar 5 euro per baal gegaan.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:34

Maar vlasvezel is toch fijngeplet stro heb ik me eens door een dierenvoedersbedrijf laten vertellen die vlasvezel verkoopt,want ik wilde het verschil van gebruik en materiaal weten tussen houtskrul en vlasvezel omdat ik bang was voor splinters en daarom geen houtkrul of houtvezel wilde hebben.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:37

Nee, je hebt wel spul dat erop lijkt en dat is fijngemalen stro.

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:06

Bij ons is de stalgeld 't zelfde gebleven, maar hooi & stro moet je daar zelf kopen..
't wordt steeds een kwartje duurder.

Per baaltje, ong 8 plakjes:
hooi - €3.50
stro - €3.45

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:40

PERENBOOMPIE schreef:
Bij ons wordt het mest opgehaald door een champignonnenteeler,en er mag wel wat tussen zitten maar niet te veel,wat ik ook weer raar vind want vlas is toch biologisch afbreekbaar,hoezo zou een champignon dan beter op stro kunnen groeien dan op vlas,hebben ze dat al eens uitgetest vraag ik me af?(Heb zelf totaal geen verstand van champignons koop ze ook maar kant en klaar in een blauw plastic bakje met celefaantje eromheen uit de supermarkt).

Ik verwacht niet dat de champignonteler zelf het ophaalt Knipoog
Maar een verwerkingsbedrijf die er champignoncompost van gaat maken. Of een bedrijf dat het daar iig heen brengt.
Voordat het van de stal naar de champignonkweker gaat zit er nog wat werk aan Lachen

De struktuur is anders.
Stro is grover, daardoor krijg je een anders soort uitzient compost.
Afbeelding
De onderste laag is de compost die oa uit een paardenstal komt. Die grove structuur krijg je niet bij vlas.

Zaagsel heeft de verkeerde zuurgraad.

En ja dat is heel veel uitgetest Lachen
Er is zelfs een proefbedrijf.
Door de jaren heen is er dan ook al regelmatig wat veranderd.

Ik heb 10 jaar bij een champignonkweker gewerkt.
Vandaar enige basis kennis Lachen Al ben ik nooit bij bijv CNC geweest, het bedrijf dat de compost maakt.
Die kunnen het vast beter vertellen

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:54

runningkawa schreef:
PERENBOOMPIE schreef:

Ik verwacht niet dat de champignonteler zelf het ophaalt Knipoog
Maar een verwerkingsbedrijf die er champignoncompost van gaat maken. Of een bedrijf dat het daar iig heen brengt.
Voordat het van de stal naar de champignonkweker gaat zit er nog wat werk aan Lachen

De struktuur is anders.
Stro is grover, daardoor krijg je een anders soort uitzient compost.
Afbeelding
De onderste laag is de compost die oa uit een paardenstal komt. Die grove structuur krijg je niet bij vlas.

Zaagsel heeft de verkeerde zuurgraad.

En ja dat is heel veel uitgetest Lachen
Er is zelfs een proefbedrijf.
Door de jaren heen is er dan ook al regelmatig wat veranderd.

Ik heb 10 jaar bij een champignonkweker gewerkt.
Vandaar enige basis kennis Lachen Al ben ik nooit bij bijv CNC geweest, het bedrijf dat de compost maakt.
Die kunnen het vast beter vertellen

@runningkawa:Bedankt voor de uitleg.hoewel ik nogal wat (28)jaartjes meedraai in de paardenboel,ben ik nooit echt iemand tegengekomen die me dat nu eens haarfijn kan/wil uitleggen hoe dat nou zit met die afvoer,ik vraag natuurlijk her en der weleens wat uit maar krijg of vage antwoorden of verschillende,dus vandaar.
Had ook netzo goed naar een champignonkweker kunnen gaan maar ja die zitten er hier niet in de buurt,of niet dat ik weet,t is hier meer rozen en groene groente en paprika's/aubergines en zo.

Dus waarschijnlijk willen ze dan ook geen vlasvezel doordat de structuur dan niet grof genoeg is aha logisch.

En ja sorry de champignonkweker komt niet zelf langs maar die grote rode bakken met een zwart paardenhoofd erop haha