Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
) Citaat:purny
Ik heb geen eigen paard, maar je weet toch dat alles duurder word? De huren gaan ook omhoog, alles word duurder dus de stalling ook.

runningkawa schreef:Ik hoor verhalen van "stro verbouwers" die het hebben onder geploegd omdat er geen vraag voor was?
PERENBOOMPIE schreef:Bij ons wordt het mest opgehaald door een champignonnenteeler,en er mag wel wat tussen zitten maar niet te veel,wat ik ook weer raar vind want vlas is toch biologisch afbreekbaar,hoezo zou een champignon dan beter op stro kunnen groeien dan op vlas,hebben ze dat al eens uitgetest vraag ik me af?(Heb zelf totaal geen verstand van champignons koop ze ook maar kant en klaar in een blauw plastic bakje met celefaantje eromheen uit de supermarkt).

Al ben ik nooit bij bijv CNC geweest, het bedrijf dat de compost maakt.runningkawa schreef:PERENBOOMPIE schreef:Bij ons wordt het mest opgehaald door een champignonnenteeler,en er mag wel wat tussen zitten maar niet te veel,wat ik ook weer raar vind want vlas is toch biologisch afbreekbaar,hoezo zou een champignon dan beter op stro kunnen groeien dan op vlas,hebben ze dat al eens uitgetest vraag ik me af?(Heb zelf totaal geen verstand van champignons koop ze ook maar kant en klaar in een blauw plastic bakje met celefaantje eromheen uit de supermarkt).
Ik verwacht niet dat de champignonteler zelf het ophaalt
Maar een verwerkingsbedrijf die er champignoncompost van gaat maken. Of een bedrijf dat het daar iig heen brengt.
Voordat het van de stal naar de champignonkweker gaat zit er nog wat werk aan
De struktuur is anders.
Stro is grover, daardoor krijg je een anders soort uitzient compost.
De onderste laag is de compost die oa uit een paardenstal komt. Die grove structuur krijg je niet bij vlas.
Zaagsel heeft de verkeerde zuurgraad.
En ja dat is heel veel uitgetest
Er is zelfs een proefbedrijf.
Door de jaren heen is er dan ook al regelmatig wat veranderd.
Ik heb 10 jaar bij een champignonkweker gewerkt.
Vandaar enige basis kennisAl ben ik nooit bij bijv CNC geweest, het bedrijf dat de compost maakt.
Die kunnen het vast beter vertellen