Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:59

rachelthinka schreef:
tja dan is het wat om over na te denken, er staan helaas ook paarden bij ons die alleen voor werk uit stal komen, nooit los mogen en ook niet in de wei

dat vind ik wel zielig, dus ontopic, ja liefst een stal met weide

Dat vind ik idd ook zielig. Paarden worden doodongelukkig op die manier... en sommige paarden een beetje gestoord...
Niet zo raar, ik zou ook contactgestoord zijn als ik alleen maar af en toe andere mensen zag, maar er nooit contact mee had..

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:01

Heb nog nooit gezien dat een paard door of over een stalen hekwerk van 3 meter ging....[/quote]

Tuurlijk dat gaan we ff in de wei neerzetten Nors opkijken Nors opkijken[/quote]

Nee dat snap ik ook wel..
Maar een houten omheining van 1.80 of 2 m is toch nog wel haalbaar...

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:01

Ilsuuuh schreef:
Maar omdat ie niet naar het land gaat beweegt ie juist extra veel..
Hij gaat van ma t/mvrijdag elke keer minimaal 45 min in de trainingsmolen.. op za en zo ochtend staat ie een uur los in de paddock en verder rijd ik m elke dag minimaal een uur.. meestal wel anderhalf met warming up en cooling down erbij!!

Dik een uur rijden en een klein uur in de molen (waar ik niet écht voorstander van ben, 20-30 min vind ik meer dan lang genoeg!) maakt 2 uur beweging per dag.... Dat noem je extra veel???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:04

Dat is wel echt veel minder dan wat ze krijgen als ze 8-10 uur op het land komen...
En idd een omheining van 1.80, 2m moet wel haalbaar zijn...
Punt is dat je voor dat soort dingen gewoon oplossingen moet zoeken, een paard (als er geen medich probleem is) moet imo gewoon buiten kunnen komen...

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:04

tita schreef:
Tuurlijk dat gaan we ff in de wei neerzetten Nors opkijken Nors opkijken

2 meter dan.
Wil jij je paard koste wat het kost op stal hebben ofzo? Want je bestempeld onderhand ieder argument als waardeloos.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:16

Mijn ruin zou zeer zeker zijn weiland uitspringen als 'ie helemaal alleen zou staan. Zeker als er ruinen, merries of hengsten te zien of te horen zouden zijn in een ander weiland. Ik zou hem trouwens groot gelijk geven. Ja

Sociaal contact is heel belangrijk voor hem! Heb hem ooit eens 4 dagen op stal gehad vanwege een blessure en dat arme dier wist niet waar 'ie het zoeken moest. Zodra ik met hem ging wandelen, hinnikte hij alleen maar aan 1 stuk door en maar rondkijken naar soortgenootjes. Een van de vele redenen waarom hij lekker buiten staat in een gemengde kudde (merries en ruinen). Lachen
Ziek is hij verder nooit geweest, op de blessure na.

(PS: 'fijn' ja, je paard elke dag zo lang rondjes te laten lopen in de stapmolen. Dat is goed voor je paard. Gestoord )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:35

Geloof ik best ja. Ik ken veel paarden die knettergek worden als ze ook maar 5 minuten alleen staan, die ploegen het hele land om. Niet zo raar ook, een paard is een kuddedier, moet dus contact hebben met andere paarden. En niet over een staldeur heen, maar gewoon met vriendjes in het land.
En dat contact met andere paarden kun je nooit vervangen door menselijk contact, dat is gewoon heel anders. Ik heb een merrie verzorgd, die vond haar mens ook echt heel leuk en lief enzo, en werkte altijd graag, maar was ook blij als ze na het werk weer lekker in het land kon met haar vriendjes. Stond alleen 's nachts op stal, daar kon ze wel andere paarden zien, en ook over de zijkanten wel aanraken, maar was elke morgen erg blij als ze weer naar buiten kon... sociaal contact is een must. Echt.

En idd die rondjes in een stapmolen lijken me werkelijk dodelijk saai... ik ga er zelf ook niet in, lijkt me niks. Liever een beste wandeling door het bos met de hond, veel leuker...

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:37

@Fransje: MIjn paard heeft 2 jaar lang op een zandland gestaan met een droge bodem, maar toch werden ze hoeven er slechter van...

Maar wat ik opmerk is dat sommige mensen suggereren dat stalpaarden vaak een slechter leven hebben als weidepaarden. Je hebt van beide kanten, stal of weidepaard, de slechte erbij zitten

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:38

het gaat ook om het gemiddelde, en niet om de extremen, gemiddeld zal een stalpaard een ongelukkiger leven leiden

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:39

Als een stalpaard de hele dag op stal staat, zonder eruit te mogen dan ben k het volledig met je eens Simone!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:40

Ik bedoel zonder meerdere uren per dag direct contact met soortgenoten en mogelijkheid tot beweging (grote paddock of weiland)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:42

Zoveel rondjes in de stapmolen lijkt me (naast dat het dodelijk saai is) ook behoorlijk belastend voor de benen van het paard. Mijn paard zou GEK worden van al die saaie domme rondjes. Ik zou het hem nooit aandoen in elk geval (is gelukkig ook niet nodig). Hij doet liever iets dynamischer en leert graag (grondwerk).

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:42

Daar heb je gelijk in. Maar van sommige mensen krijg ik het idee dat stalpaarden per defenitie zieliger zijn of een slechte leven hebben.
Als paarden weinig beweging krijgen, contact met andere paarden, beweging etc...dan is het idd zielig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:43

viewtopic.php?f=11&t=744156&hilit=

voor vel heel gewoon
toch voor andere blijbaar niet
stalpaarden hebben gewoon weinig contact met andere, door de tralies neuzen is geen contact

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:43

Een stapmolen gaat echt helemaal nergens over. Hooguit als 10 minuutjes opwarming voor ruiters die veel paarden op een dag moeten rijden. Verder zie ik er het nut niet zo van in, en mijns inziens is het dodelijk saai voor de paarden, dan kun je beter een stuk gaan wandelen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:45

Wandelen met je paard is toch ook veel leuker??? Kost wel tijd en dat moet je er maar voor over hebben......

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:45

@RK; ben het helemaal met je eens dat fysiek contact voor paarden erg belangrijk is!
Gelukkig geldt te weinig fysiek contact niet voor alle paarden

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:46

Helaas ken ik veel paarden, die te weinig fysiek contact hebben. Doordat ze vaak en te lang op stal staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:47

Citaat:
Gelukkig geldt te weinig fysiek contact niet voor alle paarden

ik snap je daar ff niet Lachen

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:48

@Nadya, ja die ken ik ook. Maar gelukkig zijn er ook stalpaarden waar dit niet voor geldt Knipoog

@RK; ZOals ik al tegen Nadya zei; gelukkig geldt te weinig fysiek contact niet voor alle stalpaarden..er zijn dus ook stalpaarden die naast het op stal staan ook gewoon genoeg, dus overdag, contact hebben. (buiten in de paddock etc, dus niet alleen door tralies heen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:50

Ow zo
Maar zijn dat dan stalpaarden?

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:51

Nouja ik noem stalpaarden paarden die alleen uit de stal komen voor werk, niet losmogen of paarden die de hele dag op stal staan.
Maar stalpaarden kunnen ook paarden zijn die alleen s ochtends of s middags in de paddock staan, maar wel fysiek contact hebben. Vind ik nogal een verschil.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:52

Wij hebben gewacht tot we in arnhem een weide konden krijgen (vooral waar wij staan is een wachtrij van 5-10 jaar).
Daarvoor hebben we op een manege gestaan, waar we mijn pony na 4 dagen al doodongelukkig hebben weggehaald omdat ze gewoon de wei niet op kon.

Als we die wei niet hadden gekregen toen, hadden we haar wss voor haar doen weggedaan, ik vertik het om mijn pony omdat ik zo nodig egiostisch moet zijn ongelukkig te laten worden.

Nou heb ik het niet over iedereen die zijn/haar paard zo houdt, maar over dit paard zelf, ze was echt doodongelukkig omdat ze totaal geen aanspraak op andere paarden had.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:53

Ik ken persoonlijk weinig stalpaarden (en dan heb ik het ook over echte stalpaarden!) die er echt goed bij staan. En geloof me, er staan heel wat pensionstallingen, maneges en boerderijen met paarden/pony's in deze omgeving. Ik zou een aardige excursiedag kunnen organiseren hierover hier in de buurt.

Eens kijken of iedereen dan nog beweert dat een paard op stal zo gelukkig is. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:54

Citaat:
Nouja ik noem stalpaarden paarden die alleen uit de stal komen voor werk, niet losmogen of paarden die de hele dag op stal staan.

Dit noem ik stalpaarden en kan me daar ook totaal niet in vinden

Die andere die voor een dagdeel in een paddock met andere mogen staan niet Lachen
Dat vind ik echt voldoende voor in de randstad Ja
Tuurlijk is de hele dag in de wei fijn, maar dat dat niet overal haalbaar is kan ik wel begrijpen.
Deze tussen weg vind ik goed.
Paard kan toch lekker ff doen wat hij zelf wil Lachen