Bewuste keuze: geen kind om een paard? Wie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 00:05

runningkawa schreef:
niet gaan werken als je kinderen hebt.
alleen jammer dat iedreen zo duur leeft in Nl en dat ook wil blijven doen als er kids zijn.

Dat vind ik wel heel kort door de bocht. Alsof geld voor iedere vrouw het enige motief zou zijn om te blijven werken. Zelf zou ik willen blijven werken om mijn wereldje niet te klein te laten worden, geld is voor mij niet het belangrijkste. Maar goed, dus de keus is werk of kinderen? En geldt dat dan niet voor de man?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 00:07

Helaas is het vaak zo dat de man enkele jaren ouder is dan de vrouw. Dus ook enkele jaren eerder op de arbeidsmarkt is gekomen. En dus, bijna automatisch, een beter salaris heeft.
Het is daarom al snel gemakkelijker om de vrouw minder te laten werken dan de man.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 00:08

Maar er is een groot verschil tussen 'minder werken' en 'helemaal niet werken'. Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 00:11

Ik denk dat die laatste situatie 'een van beide helemaal niet werken' steeds minder vaak voorkomt in Nld.
Economische recessie, dure euro, kosten levensonderhoud gestegen, etc. etc.. Er zijn zo steeds minder stellen die het zich kunnen veroorloven op 1 salaris te leven.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 00:14

Daarom vind ik de opmerking van Kawa dat iedereen maar zo duur wil blijven leven wat kort door de bocht. Ten eerste omdat geld niet altijd het belangrijkste punt is. Maar ten tweede ook omdat het leven nu eenmaal duur is en steeds duurder wordt. Dan kun je zeggen 'begin dan niet aan kinderen' of 'stop met werken' en klaag dan verder niet, want je wilde zo graag kinderen. Maar waarom moet het zo in extremen worden getrokken? Tussenwegen zijn toch ook mogelijk?

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 00:17

Jeetje, heb natuurlijk niet alle pagina`s gelezen, alleen maar tot en met pagina 2. Maar wel een heel interessant discussie onderwerp, dat zeker! Ben blij een keer wat "lotgenoten" te kunnen lezen, een bewijs dat ik toch echt niet de enigste ben die helemaal niks om dat hele babycircus en toebehoren geeft, die veel liever dieren heeft als kinderen!
Ik heb mijzelf eigenlijk nooit echt tot kinderen aangetrokken gevoelen... enkele vrienden om ons heen krijgen nu kinderen, of hebben er al 1 of 2, en soms worden we echt bijna ondervraagd waarom wij nog niet beginnen, en waarom wij nog niet getrouwd e.d. zijn!
Nou, nee dank je hartelijk!!!! Ik denk nog geen eens aan trouwen, ben pas 25, en zie daar helemaal niks in! Kinderen al helemaaaaal niet! Geef mij maar 1 of 2 paardjes, niks geen gekrijs, flessen, dikke buik (vind ik zelfs bijzonder lelijk, zwangere vrouwen!), luiers met stront en pis, eerder bed uit, later er in, minder geld, geen vrije tijd, dure oppas en creche, NO THANKS!!
En daarbij, ik weet niet eens zeker of ik er wel de juiste persoon voor heb momenteel... misschien als ik ooit nog een rijke vent aan de haak sla, of iemand die me echt weet te motiveren, maar momenteel... nope Scheve mond

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 00:39

runningkawa schreef:
niet gaan werken als je kinderen hebt.
alleen jammer dat iedreen zo duur leeft in Nl en dat ook wil blijven doen als er kids zijn.

want, ja als je geen kinderen hebt, moet je altijd opdraaien voor de moeders die op de meest rare tijden vrij willen, idd ineens thuis blijven en de fijnste weken van het jar vakantie hebben.
Wij moeten daarna maar eens kijken wanneer er nog tijd is.

Ik was graag thuis gebleven maarja,pa zwerft, en ik zat natuurlijk thuis op m'n luie reet te profiteren dus die schoppen we aan het werk als de jongste 5 is.
Nee hoor het gaat echt niet altijd om de luxe, en nu durf ik mijn werk niet meer op te geven omdat ik bang ben dat ik het weer alleen moet doen.
En dat ik dan een baantje aan moet nemen wat mijn rug niet aan kan met inkomsten minder dan uitkerings niveau.
Dat ik dan toch nog aan moet kloppen bij de sociale dienst.
Misschien is dat ook een luxe,voor jezelf en je kinderen kunnen zorgen.

(ik weet dat het niet persoonlijk bedoeld is maar helaas zijn er nogal wat vrouwen die om verschillende redenen het alleen moeten doen,dat probeer ik duidelijk te maken)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 00:54

Idd Coydog, in sommige situaties ben je wel genoodzaakt om te werken. Dan is het niet meer simpel 'niet werken als je kinderen hebt'. In zo'n geval gaat de economische noodzaak toch voor. Je kinderen stop je tenslotte niet meer terug en je zult er toch voor moeten zorgen dat er brood op de plank komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 09:37

Idd in sommige situaties wel ja, maar in veel toch ook niet.
want 2x per jaar ver op vakantie moet nog steeds en de auto moet ook groter zijn dan die van de buurman.
Want dat deden ze ook toen er nog geen kinderen waren en willen ze nu ook doen.

Maar als we het hebben over mensen die niet van kinderen houden, waar ik er 1 van ben, dan mag je wel altijd opdraaien voor die moeders die niet komen, want kind is ziek.
Vakanties in schooltijden, wij moeten maar zien wanneer en meer van dat soort dingen.
gek hè dat er dan steeds meer tegenstand komt.
zeker als je dus weet dat diegene bij jou op het werk niet moeten, maar gewoon voor de overdreven luxe doen. dan kijk ik er zeker op een andere manier naar.

alleen jammer dat die soort moeders dat niet zien, want wij als kindloze horen dat allemaal maar te pikken, zonder maar 1 woord erover te reppen.

Maar als ik hetzelfde zou willen met mijn paard, sta ik morgen op straat.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 10:52

runningkawa schreef:
Idd in sommige situaties wel ja, maar in veel toch ook niet.
want 2x per jaar ver op vakantie moet nog steeds en de auto moet ook groter zijn dan die van de buurman.
Want dat deden ze ook toen er nog geen kinderen waren en willen ze nu ook doen.

Maar als we het hebben over mensen die niet van kinderen houden, waar ik er 1 van ben, dan mag je wel altijd opdraaien voor die moeders die niet komen, want kind is ziek.
Vakanties in schooltijden, wij moeten maar zien wanneer en meer van dat soort dingen.
gek hè dat er dan steeds meer tegenstand komt.
zeker als je dus weet dat diegene bij jou op het werk niet moeten, maar gewoon voor de overdreven luxe doen. dan kijk ik er zeker op een andere manier naar.

alleen jammer dat die soort moeders dat niet zien, want wij als kindloze horen dat allemaal maar te pikken, zonder maar 1 woord erover te reppen.

Maar als ik hetzelfde zou willen met mijn paard, sta ik morgen op straat.

Hier wil ik ook even op inhaken, want ik ben het met RK méér dan eens!

Ik werk zelf in een instelling waar veel van die parttime-doe-moeders zijn (om maar even Youp van 't Hek te quoten Haha! )
En die willen ook om de haverklap vrij om de reden: kinderen! Ze werken zowieso maar twee dagen in de week 6 uurtjes per dag, maar van die twee dagen willen ze er WEL minimaal weer één vrij, of ze komen helemaal niet opdagen en bellen om 9 uur eens op dat ze niet kunnen komen wat het kind is aan het kotsen.

Ik als fulltimer sta dan wel het werk over te nemen van die parttimer en daar wordt ik écht niet extra voor betaald hoor!

En ook met vakanties: ik heb toevallig de pech dat mijn man bij een bedrijf werkt waar de bouwvak het bedrijf dicht is, dus ik moet helaas van de bouwvak vakantie gebruik maken. Vind ik ook niet leuk maar ik wil toch graag samen op vakantie en dus ook de bouwvak vrij. Maar ieder jaar is het weer vechten met die moeders met kids die willen dat JIJ als kinderloze wijkt voor hun, want uit de ruim 6 weken vakantie die die rotjong hebben, moet ALTIJD de bouwvak worden gekozen als zijnde vakantie-periode!!! Ik maak me dan behoorlijk kwaad moet ik zeggen. Gelukkig zijn we er voor dit jaar weer uitgekomen, maar volgend jaar zal het wel weer trouble worden vrees ik.... en dan baal ik zó ontzettend he!

Wat RK zegt over de zorg voor je kind en je paard:

Ik heb het zelf meegemaakt toen Lorenzo vorig jaar ziek werd (en uiteindelijk dood moest): Ik moest steeds maar snipperdagen inleveren voor de diverse onderzoeken die gedaan zijn, terwijl moeders met zieke kinderen zorgverlof kregen! Ik had aan het einde van het jaar geen dagen meer over, terwijl zij dus lekker tussen kerst en oud en nieuw vrij konden zijn, mede dankzij het zorgverlof dus.... Boos!
Met schoolvakanties moeten ze ALTIJD vrij zijn, en dus kan ik in die weken geen vrij krijgen. Tussen kerst en oud en nieuw werken doen ze niet want dan is het toch allemaal feestdagen....

Ik baal er dus weleens oprecht van dat ik mijzelf te vaak te veel moet wegcijferen voor moeders, terwijl er voor de zorg van mijn paard geen rekening wordt gehouden (en ik dat dus heus weleens heb!)
Kinderen gaan voor alles en ook ik als kinderloze heb dus ook meer last van die kinderen dan mij lief is.

Wie kinderen wil oké, maar zorg er dan zelf voor en zorg er ook voor dat je omgeving geen last er van heeft... helaas gebeurt dat dus maar al te vaak....

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 10:59

Ja, daar moet ik je inderdaad gelijk in geven.

Voor zieke kinderen altijd begrip... voor zieke paarden niet. Terwijl dat onze kinderen zijn!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 11:05

Citaat:
Wie kinderen wil oké, maar zorg er dan zelf voor en zorg er ook voor dat je omgeving geen last er van heeft... helaas gebeurt dat dus maar al te vaak....

Juist, maar dat word niet ingezien
en als je het dan eens over pokke kinderen van een ander hebt, mag dat niet.

je mag zwijgend pikken dat je op je hakken gereden word met winkel wagens
zwijgen,dat je uitgescholden word door een kleuter van 4 die je niet eens kent, als je op straat loopt
zwijgen als ze een klere herrie maken
zwijgen als je weer het werk van moeder die niet op komt dagen op moet knappen
zwijgen, als je ook eens tussen kerst en nieuw en dat soort dagen vrij wilt, maar de moeders dat zonder overleg krijgen
zwijgen dat je ook eens vrij wilt op schoolvakanties tijden
zwijgen als je ook eens vrij wilt als je paard ziek is
zwijgen dat er al genoeg kinderen zijn, dus het voor in stand houden van de mens nog lang niet nodig is

zwijgen...maar owee als je dat eens niet doet....

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 11:10

Jorie schreef:

Voor zieke kinderen altijd begrip... voor zieke paarden niet. Terwijl dat onze kinderen zijn!!

Ja maar DAT mág je niet zeggen!!!! een paard is toch "maar" een paard, en een kind.... oh nee, DAT verrijkt je leven pas écht

Quote van een mamma..... Misselijk

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 11:13

runningkawa schreef:
Citaat:

Juist, maar dat word niet ingezien
en als je het dan eens over pokke kinderen van een ander hebt, mag dat niet.

je mag zwijgend pikken dat je op je hakken gereden word met winkel wagens
zwijgen,dat je uitgescholden word door een kleuter van 4 die je niet eens kent, als je op straat loopt
zwijgen als ze een klere herrie maken
zwijgen als je weer het werk van moeder die niet op komt dagen op moet knappen
zwijgen, als je ook eens tussen kerst en nieuw en dat soort dagen vrij wilt, maar de moeders dat zonder overleg krijgen
zwijgen dat je ook eens vrij wilt op schoolvakanties tijden
zwijgen als je ook eens vrij wilt als je paard ziek is
zwijgen dat er al genoeg kinderen zijn, dus het voor in stand houden van de mens nog lang niet nodig is

zwijgen...maar owee als je dat eens niet doet....

Daarom ben IK gestopt met zwijgen... dan maar een keer kwaaie gezichten!

En soms komt me dat op heel veel ellende te staan.... maar mijn frustratie is er dan wel lekker uit! *LOL*

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 11:56

DePennyBitch schreef:
...maar mijn frustratie is er dan wel lekker uit! *LOL*

Ik lees in de laatste paar reacties idd een hoop frustratie. Toch typisch, zo heb ik dat nooit beleefd en ik draai toch ook al aardig wat jaartjes mee in het arbeidsproces. Misschien omdat ik bij bedrijven heb gewerkt waar gecommuniceerd werd over dit soort dingen, of misschien ook omdat ik bazen heb gehad (twee in totaal) die zelf paarden hebben en ik mij nooit heb hoeven verantwoorden als ik eens eerder weg moest of een vrije dag wilde vanwege mijn paard? Uberhaupt om wat voor reden dan ook, in overleg kan een boel. Ik help dit jaar in juli mee een grote wedstrijd te organiseren, ik heb rondom dat weekend een week vrij gevraagd èn zonder problemen gekregen, ondanks dat het in de schoolvakantie valt.

Wat niet wegneemt dat ik het vervelend voor jullie vind dat jullie blijkbaar wèl met dat soort dingen te maken hebben op je werk. Maar probeer dan niet alle moeders over één kam te scheren. Ook hier is het IMO: de slechten verpesten het voor de goeden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 12:19

Heb er op mijn werk ook geen last van, maar ik werk dan ook ergens waar weinig mensen zijn met jonge kinderen (en vrij veel bewust kinderlozen).

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 12:33

Jorie"]

Voor zieke kinderen altijd begrip... voor zieke paarden niet.
[/quote]

Dat is inderdaad heel erg krom, maar ik zou het willen omdraaien... ook voor zieke kinderen moet je maar vrije dagen inleveren!

Trouwens de "zorg" vaders zijn zo mogelijk nog erger hoor! Een collega van mij had een datum vast gelegd voor haar verdediging van haar proefschrift (nogal een grote dag dus!) Zegt haar begeleider, oh sorry dan kan ik niet want mijn dochter is jarig, kan je het niet verzetten....!!!!

[quote="Jorie schreef:
Terwijl dat onze kinderen zijn!!

van dit soort uitspraken zit ik toch wel een beetje te kijken hoor! Tuurlijk geef je ontzettend veel om je paard, maar om je paard nou je kind te gaan noemen, nee dat gaat er bij mij niet in!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 12:38

Sprintje"]

[quote="Jorie schreef:

van dit soort uitspraken zit ik toch wel een beetje te kijken hoor! Tuurlijk geef je ontzettend veel om je paard, maar om je paard nou je kind te gaan noemen, nee dat gaat er bij mij niet in!
[/quote]

Voor jou misschien niet nee, maar voor anderen wél! Zoals voor mij dus bijvoorbeeld.
Probeer het je dan maar eens voor te stellen.....

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 12:40

Karin"]
[quote="DePennyBitch schreef:
...maar mijn frustratie is er dan wel lekker uit! *LOL*

Ik lees in de laatste paar reacties idd een hoop frustratie. Toch typisch, zo heb ik dat nooit beleefd en ik draai toch ook al aardig wat jaartjes mee in het arbeidsproces. Misschien omdat ik bij bedrijven heb gewerkt waar gecommuniceerd werd over dit soort dingen, of misschien ook omdat ik bazen heb gehad (twee in totaal) die zelf paarden hebben en ik mij nooit heb hoeven verantwoorden als ik eens eerder weg moest of een vrije dag wilde vanwege mijn paard? Uberhaupt om wat voor reden dan ook, in overleg kan een boel. Ik help dit jaar in juli mee een grote wedstrijd te organiseren, ik heb rondom dat weekend een week vrij gevraagd èn zonder problemen gekregen, ondanks dat het in de schoolvakantie valt.

Wat niet wegneemt dat ik het vervelend voor jullie vind dat jullie blijkbaar wèl met dat soort dingen te maken hebben op je werk. Maar probeer dan niet alle moeders over één kam te scheren. Ook hier is het IMO: de slechten verpesten het voor de goeden.
[/quote]

Tuurlijk moet je niet alles over één kam scheren, maar ik draai dus ook al behoorlijk wat jaartjes in het werkproces mee, en mijn ervaringen zijn een stuk minder positief dan als de jouwe!

Ik heb zelfs eens bij een baas gewerkt (toen ik nog single was) die tegen mij zei: "jij moet je vakantie maar verzetten want jij bent toch alleen en hebt geen kinderen". Terwijl ik dus WEL mooi geboekt had!!!!!!

Nou sorry, maar dan...... (waar is die smiley wiens broek afzakt?) Boos!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 12:50

DePennyBitch"]
[quote="Sprintje"]

[quote="Jorie schreef:

[/quote]

Voor jou misschien niet nee, maar voor anderen wél! Zoals voor mij dus bijvoorbeeld.
[/quote]

Ok, voor anderen misschien wel (niet boos worden hoor...), maar ik zeg dit omdat ik mensen heb zien veranderen met kinderen. Daaruit heb ik geconcludeerd dat het toch anders is.

Een heel ander voorbeeld, maar wel betekenisvol:
Ik heb zelf altijd gedacht dat mijn oude pony mijn alles was en dat het ergste wat me kon overkomen was als hij zou overlijden, erger dan welk persoon dan ook die zou overleden! Inmiddels is hij, nadat we hem 20 jaar hebben gehad, overleden. En weet je voor mij viel dat eerlijk gezegd toch mee! Het was wel heel erg moeilijk, en ik heb er nog steeds af en toe verdriet om, maar je gaat daar toch sneller en makkelijker mee om dan als een mens je ontvalt.

Kortom voor mij zit er toch een verschil in de band die je met een mens (kind dus in dit verhaal) kan opbouwen dan met een paard.

Buiten dat moet ik er niet aan denken zelf een kind te hebben, daar moet ik me veels te veel voor ontzeggen (o.a. mijn hobby paardrijden i.v.m. met tijd en financien). Ik kies voor me zelf, en ik denk dat dat maar goed is ook, want daarmee zou ik ook geen goede moeder zijn Haha!

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 12:52

DePennyBitch"]
[quote="Sprintje"]

[quote="Jorie schreef:

[/quote]

[/quote]

het zal misschien ook schelen hoe je je paard houd. Wij moeten alles zelf doen en gelukkig wil ik ook alles zelf doen. Ik heb wel het idee dat je band toch wel beter is dan als je hem 1 uurtje per dag uit een pensionstal rukt (niet meteen op mijn nek springen graag.....)

2 Vriendinnen van mij hebben een paard en een kind in de pubertijd (16) Kind gaat al behoorlijk zijn/haar eigenweg. De ene staat bij ons en haar paard is ook echt haar kind. De andere heeft pas haar paardenkind verloren..... We hebben vollop met ons allen gerouwt..... Okee, misschien toch anders dan een "echt"kind verliezen, maar als je zoveel met je paard ondernomen hebt en meegemaakt hebt....... Het is een deel van het gezin gewoon....

En een kind, een paard, een hond........ ik zou zo graag eens zien dat mensen er eerst heeeel goed over nadachten voordat ze er aan beginnen!!!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 12:58

Jorie schreef:
het zal misschien ook schelen hoe je je paard houd. Wij moeten alles zelf doen en gelukkig wil ik ook alles zelf doen. Ik heb wel het idee dat je band toch wel beter is dan als je hem 1 uurtje per dag uit een pensionstal rukt (niet meteen op mijn nek springen graag.....)

En een kind, een paard, een hond........ ik zou zo graag eens zien dat mensen er eerst heeeel goed over nadachten voordat ze er aan beginnen!!!

Helemaal mee eens! en toch is de band die je kunt hebben met een mens of dier voor mij anders ook als je super intensief bij zo'n dier betrokken bent...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 12:58

DePennyBitch schreef:
Ik heb zelfs eens bij een baas gewerkt (toen ik nog single was) die tegen mij zei: "jij moet je vakantie maar verzetten want jij bent toch alleen en hebt geen kinderen". Terwijl ik dus WEL mooi geboekt had!!!!!!

Nou sorry, maar dan...... (waar is die smiley wiens broek afzakt?) Boos!

Ik kan me heel goed voorstellen dat hier je broek van afzakt. Maar... is dit dan niet gewoon een typisch voorbeeld van een bekrompen baas? IMO hebben die collega's met kinderen hier niet direct schuld aan, het is de baas die voor hen en voor jou wil beslissen wanneer jullie op vakantie kunnen.

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 13:02

Jorie schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens! En als mijn kind een grote mond op zou zetten tegen iemand, dan zou ik het niet meer dan logisch vinden dat diegene er wat van zegt. Tuurlijk mag dat, opvoeden die hap!

Maar je paard je kind noemen vind ik ook echt belachelijk. Kan ik me ook niets bij voorstellen....want hoeveel ik ook van mijn paard hou, ik zal haar nooit als mijn kind gaan zien. Het is toch maar een beest. Net als mensen die een hond of kat als een kind zien....dat zijn vaak de dieren die zoveel vertroeteld worden dat het slecht voor ze is: geen weerstand meer door vijf lagen dekens, te dik door teveel voeren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 13:06

dan zijn er toch veel bekrompen bazen

ik werk zelf in de tuinbouw
in deze sector zijn er veel huisvrouwen die dan onder schooltijd werken, dit omdat de tijden van aanvang en eindiging niet zo nauw komen.
Dus ik werk met vooral huisvrouwen.

dan kom je erachter hoe het vaak gaat
en dat is dus niet kijken naar de kinderloze, want die kunnen toch alles makkelijk veranderen?

nu werk ik partime, dus heb ik er minder last van, maar toen ik fulltime werkte en er over gewerkt moest worden (wat wekelijks een paar avonden was), dan waren hun er nooit, want na schooltijd weer thuis, nooit eens alle sh*t werk opknappen.
maar ´s avonds terug komen was er ook niet bij, want stel je voor dat man lief die jankers een keer in bed moet leggen hè
nee, echt eerlijk verdeeld
En er word dan niet eens gevraagd waarom je geen kinderen hebt, je hebt ze niet, dus niet mauwen over uren, vakanties ed.