Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 20:33

Ik denk wel dat veel mensen een betere stal kunnen vinden voor minder geld.
Beter hooi.
En incl weekend mesten meer buiten. En nee dat hoeft niet 24/7 op een wei te zijn omdat dit niet bij jou wensen aansluit.
Genoeg randstad mensen die dat laten zien.

Zelf zie ik niet zo hoe het topic is gegaan van vol pension. Naar verplicht dagelijks komen in een doe het zelf stal.
Wat het voor mij betekent als je naast je stal mesten, ook nog paddock moet doen. Hooinetten klaar moet zetten, water moet geven enz.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 20:43

Ik heb een heel goede baan, maar ik heb echt geen 820 euro over voor paardenstalling.

Zeker niet als die dan maar een dagdeel buiten staat en matige kwaliteit hooi krijgt. En ik in het weekend toch nog van alles zelf moet doen (zorgen dat die buiten komt op zijn minst).
Mijn man zou me ook voor gek verklaren als dat de kosten waren voor alleen stalling, zonder les, hoefsmid en dierenartskosten.
Ik sta voor minder dan 200 euro per maand, exclusief krachtvoer.
En laten uitmesten kost mij 6 euro per week (wordt het door de week door de cliënten van de zorgboerderij gedaan, niet in het weekend), wanneer ik het krachtvoer en het laten uitmesten bij mijn stalprijs optel, kom ik bij lange na niet aan die 820 euro.
Er zijn maanden dat ik met alles erbij opgeteld (lidmaatschap rijvereniging, 1x per week privéles, diesel kosten voor de bus die mijn trailer trekt) niet aan 820,- per maand aan uitgaven aan mijn paardenhobby kom.

Dus ja, dan komt het toch neer op prioriteiten stellen.

Ik zou me trouwens ook niet kunnen voorstellen dat ik standaard 1 of meer dagen per week niet even op stal ben.
Op sommige dagen is het echt alleen voor een knuffel en een voerronde, maar toch, even eruit, even paard knuffelen, daar kom ik altijd met meer energie van thuis, zelfs als ik hartstikke moe ben.

Furst

Re: Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 20:58

Ik betaal dat nog niet eens voor 4 paarden. Misschien wel als ik de lessen erbij tel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 21:02

Hieper89 schreef:
Raar bericht. Waarom geef je geen antwoord op m’n vraag?

Omdat je alles op jezelf betrekt en dat is moeilijk algemeen discussiëren.

Maar er lopen echt moeders rond in Nederland en België die dagelijks een stal staan uit te mesten, ik snap niet dat dat zo moeilijk te begrijpen is? Zij zullen dan aan andere zaken minder belang hechten of ze moeten opgeven. Goh, zou dat de definitie kunnen zijn van prioriteiten stellen?

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 21:31

Gini schreef:
Hieper89 schreef:
Raar bericht. Waarom geef je geen antwoord op m’n vraag?

Maar er lopen echt moeders rond in Nederland en België die dagelijks een stal staan uit te mesten, ik snap niet dat dat zo moeilijk te begrijpen is? Zij zullen dan aan andere zaken minder belang hechten of ze moeten opgeven. Goh, zou dat de definitie kunnen zijn van prioriteiten stellen?

Uiteraard betrek ik het op mezelf. Ik ga toch geen algemeen praatje hier houden?

Welke zaken opgeven dan? Ik snap gewoon niet wat je bedoelt?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 21:32

Gini schreef:
Zij zullen dan aan andere zaken minder belang hechten of ze moeten opgeven. Goh, zou dat de definitie kunnen zijn van prioriteiten stellen?

:D :D :D

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 21:33

Hieper89 schreef:

Nou ja een avondje lezen op de bank, een avondje stappen met vriendinnen, een avondje tv kijken met manlief etc etc zo moeilijk is dit nou toch niet?

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 21:34

DuoPenotti schreef:
Ik denk wel dat veel mensen een betere stal kunnen vinden voor minder geld.
Beter hooi.
En incl weekend mesten meer buiten. En nee dat hoeft niet 24/7 op een wei te zijn omdat dit niet bij jou wensen aansluit.
Genoeg randstad mensen die dat laten zien.

Zelf zie ik niet zo hoe het topic is gegaan van vol pension. Naar verplicht dagelijks komen in een doe het zelf stal.
Wat het voor mij betekent als je naast je stal mesten, ook nog paddock moet doen. Hooinetten klaar moet zetten, water moet geven enz.

Het is hier niet te vinden. Bij ons staan 80 paarden op stal en ik denk dat op een aantal na, eigenlijk iedereen wil vertrekken. Hier zijn veel stallen gestopt in de regio. Overal zijn wachtlijsten.

Ja oké, misschien als je 30/40 minuten enkele reis wil/kunt. Dan zal het wellicht te doen zijn.

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 21:36

Little_Gift schreef:
Hieper89 schreef:

Nou ja een avondje lezen op de bank, een avondje stappen met vriendinnen, een avondje tv kijken met manlief etc etc zo moeilijk is dit nou toch niet?

Je hoeft niet twee berichten achter elkaar te posten alsof je mede-forum genoten dom zijn.

Als je 5 doordeweekse dagen pas om 19u weg kan, dan is er geen avondje tv kijken, een avondje lezen op de bank of een avondje stappen met vriendinnen bij.

Hoe zie je dat voor je dan?
Niet beginnen met prioriteiten stellen, want dat heb ik in dit topic al 20 keer gelezen.
Laatst bijgewerkt door Hieper89 op 25-01-26 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 21:37

Hieper89 schreef:
Little_Gift schreef:

Je hoeft niet twee berichten achter elkaar te posten alsof je mede-forum genoten dom zijn.

Kun je verduidelijken waar ik in mijn post ook maar enig verwijzing maak naar dat mijn Medeforumgenoten dom zijn?

Ik post 2 posts omdat ik op 2 verschillende Medeforumgenoten reageerde

Edit: toch maar in een nieuwe post de rest
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 25-01-26 21:40, in het totaal 3 keer bewerkt

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 21:38

Little_Gift schreef:
Gini schreef:
Zij zullen dan aan andere zaken minder belang hechten of ze moeten opgeven. Goh, zou dat de definitie kunnen zijn van prioriteiten stellen?

Hier

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 21:39

Hieper89 schreef:
Gini schreef:

Uiteraard betrek ik het op mezelf. Ik ga toch geen algemeen praatje hier houden?

Nee, maar jouw situatie is de norm niet. Andere mensen kunnen hun leven anders inrichten. Iets wat je niet snapt? Ik weet niet hoe ik het dan moet uitleggen. Ik ga het nog 1 keer proberen: er zijn vrouwen die én kinderen gebaard hebben én toch nog steeds de stal van hun paard dagelijks moeten uitmesten.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 21:40

Hieper89 schreef:
Als je 4 dagen in de week werkt, en op donderdag ook pas om 18u een man thuis hebt dan is er geen avondje tv kijken, een avondje lezen op de bank of een avondje stappen met vriendinnen bij.

Ik kan iedere avond pas na 19u thuis weg. Hoe zie je dat voor je dan?
Niet beginnen met prioriteiten stellen, want dat heb ik in dit topic al 20 keer gelezen.

4 dagen in de week... Euh... De meeste werken 5 dagen in de week hoor, sommigen zelfs 6 dagen...

Als je om 19u dan ook beslist naar je paard effectief te vertrekken, dan is dat toch prioriteit stellen om toch naar je paard te gaan?
Als je om 19u beslist niet thuis te vertrekken, dan is dat prioriteit stellen aan iets anders.

Zo simpel kan het zijn...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 21:41

Vaak sluipt dat ,doe het zelven, op VOLpension stallen er vanzelf in omdat men niet wil dat zn paard in het weekend ,vies, staat. Of wanneer er enkel doordeweeks opgestrooid word toch zelf de mest dagelijks verwijderen...
Dan maar ff zelf mesten. Zo gepiept maar dat is dus meest puur uit ontevredenheid ontstaan.
Je hoeft het niet te doen. Een pension eigenaar kan dat niet van zijn klanten eisen. Dan moet de prijs daar naar zijn.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 21:41

Hieper89 schreef:
Little_Gift schreef:

Hier

Dat is niet doen alsof mijn Medeforumgenoten dom zijn, dat is een Medeforumgenoot juist briljant vinden in haar post

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 21:50

Als ik alleen stalling van >800 euro in mijn regio kon vinden, dan zouden mijn prioriteiten kunnen bestaan uit verhuizen naar een voor paarden goedkopere regio, of mijn paard weg doen.

Maar >800 euro betalen en dan nog niet 100% ontzorgd worden, daar zou ik niet aan beginnen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 21:53

@popstra
Ik zie sowieso vol pension per regio anders zijn. En ook over de jaren.

Hier in de regio is (was) volpension een stal waar de dieren van 8-16/17 uur buiten staan. Buiten en binnen gehaald door houder.
Stal word dagelijks gemest en opgestrooid. Behalve op zondag.
Op maandag ging hij dan helemaal leeg.

De diverse faciliteiten maken de prijs.

Maar ik zie ook verschuiving naar enkel bij strooien door de week en op maandag leeg trekken.
En ja dan begrijp ik wel dat mensen het er zelf uit gaan halen.

Of varianten van buiten en binnen zetten zit er niet bij.

Maar alles onder de noemer vol pension.
Terwijl dat voorheen echt half pension hete.

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 22:35

Little_Gift schreef:
Hieper89 schreef:
Als je 4 dagen in de week werkt, en op donderdag ook pas om 18u een man thuis hebt dan is er geen avondje tv kijken, een avondje lezen op de bank of een avondje stappen met vriendinnen bij.

Ik kan iedere avond pas na 19u thuis weg. Hoe zie je dat voor je dan?

4 dagen in de week... Euh... De meeste werken 5 dagen in de week hoor, sommigen zelfs 6 dagen...

Als je om 19u dan ook beslist naar je paard effectief te vertrekken, dan is dat toch prioriteit stellen om toch naar je paard te gaan?
Als je om 19u beslist niet thuis te vertrekken, dan is dat prioriteit stellen aan iets anders.

Zo simpel kan het zijn...

Hm ja, wij begrijpen elkaar duidelijk niet :) Ook prima.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 22:38

Jouw situatie is toch niet standaard voor elke moeder?

Ik ken plenty moeders die 4 dagen in de week week werken en naar stal gaan dagelijks en de stal mesten. Ik begrijp niet waarom dat volgens jou bij geen enkel gezin thuis zou kunnen.

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 22:39

Gini schreef:
Hieper89 schreef:

Nee, maar jouw situatie is de norm niet. Andere mensen kunnen hun leven anders inrichten. Iets wat je niet snapt? Ik weet niet hoe ik het dan moet uitleggen. Ik ga het nog 1 keer proberen: er zijn vrouwen die én kinderen gebaard hebben én toch nog steeds de stal van hun paard dagelijks moeten uitmesten.

Natuurlijk is mijn situatie de norm niet. Als we het alleen maar over de norm hebben, kun je het hele forum opdoeken.
Ik vind jou zelfs enorm algemeen in je berichten. Natuurlijk zijn er vrouwen die kinderen hebben gebaard en hun stal moeten mesten. Maar jullie doen alsof dát de norm is.

Er wordt ook gedaan alsof je stalwerkzaamheden er maar even bij doet. Dat is niet zo als je ook andere verplichtingen hebt die tijdrovend zijn. Maar blijkbaar valt dat niet te begrijpen en prioriteer je dan niet juist. Heel vreemd.

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 22:39

SansaS schreef:
Jouw situatie is toch niet standaard voor elke moeder?

Ik ken plenty moeders die 4 dagen in de week week werken en naar stal gaan dagelijks en de stal mesten. Ik begrijp niet waarom dat volgens jou bij geen enkel gezin thuis zou kunnen.

Waar staat dat dat volgens mij bij geen enkel gezin kan?

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 22:40

Je blijft roepen dat je niet snapt als je prioriteiten stelt hoe de stal mesten dan prioriteit kan zijn.

Dat jij geen zin hebt elke dag naar je paard te gaan is jouw keuze. Niet dat van een ander. Dat is prima , niks mis mee. Maar er zijn genoeg mensen die andere keuzes maken. Dat is inderdaad maar net welke prioriteit je er aan geeft.

Geen tijd is over het algemeen geen prioriteit.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 22:45

Deze moeder heeft 9 jaar lang 2 paarden op een doe-het-samen stal verzorgd en dat gewoon overleefd. Sinds een half jaar is het er nog eentje. Wel met verzorgsters toen het er nog 2 waren, maar buiten vakanties en ziekte om ben ik er elke dag geweest. Heb ook altijd stalgenoten met jonge kinderen gehad.

Op het moment dat ik meer dan 800 euro per maand moet betalen en het dan nog steeds niet een perfecte plek is stop ik er wel mee.

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 22:52

Marije_jiplover schreef:
Als ik alleen stalling van >800 euro in mijn regio kon vinden, dan zouden mijn prioriteiten kunnen bestaan uit verhuizen naar een voor paarden goedkopere regio, of mijn paard weg doen.

Maar >800 euro betalen en dan nog niet 100% ontzorgd worden, daar zou ik niet aan beginnen.

Jij hebt duidelijk geen kinderen en geen man met een baan? Ik ga toch niet m’n kinderen en man laten verhuizen voor het stallen van m’n paard :+

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 22:56

Tuurlijk, het ligt aan heel veel factoren. En ook aan wat je je paard gunt aan welzijn. Die kiest niet voor die meer dan 800 euro stal waar nog geen goed management is… Mijn paard staat voor een heel stuk minder op een fijne plek. En ja, dat is hard werken en soms echt concessies doen met een gezin en een baan.

Edit: he, hier stond net nog een reactie op mijn vorige post boven.