Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rover_

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 19:37

Lastig in te schatten hoe dat dier zich ontwikkelt Boemel. Zou op je gevoel afgaan.

Grappig, leuk voor Johny Belker. Fijn dat rit met jonkie zo goed ging..

Oeps ondeugende Boon DF.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:48

Bij geen blij gevoel zou ik t al voorbij laten gaan.

Wat leuk Marit, uitbreiding! Ben benieuwd wat erbij komt.

Audesta, gefeliciteerd met je promotie en fijn dat de platen in de voortuin liggen.

Leuke outfit Belker :P

Ik heb vrijdag weer heerlijke les gereden. Zaterdag reden we twee menlessen, onze minis en daarna Picasso en vandaag voor het eerst onze Pietje ingespannen. Die vind ik te klein voor enkel- of tweespan maar wellicht dat hij past als voorpony in een vierspan. Afbeelding
Hij hoeft overigens niet perse ingespannen, maar dit is zo'n karaktertje dat enorm geniet als ie met ons mee buiten de poort mag :D

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 23:14

Ik zou een 2e keer gaan kijken boemel, en dan daarna je gevoel volgen.

Leuk dat Johny mee mocht Belker :D

Mooi plaatje Lys_PPA!

Ik had gisteren een gemaskerd bal in de Laurenskerk in Rotterdam.
Was leuk en gezellig, wel pijnlijke voeten :D

Verder druk bezig met meubels in elkaar zetten, de kinderkamers boven zijn eindelijk bijna af *\o/*

En sinds kort leasen wij 2 dagen per week een pony voor mijn dochter op een stal 25min hier vandaan.
1x per week les/1x per week zelf rijden.
Vandaag was 2e keer les, weer een big smile :)
4x gegaloppeerd (aan longeerlijn) en daarna los gestapt en gedraafd.
Grote stappen voor haar! (Angstig door mijn merrie)
Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 23:30

Wat zijn ze lekker stoer die kleintjes voor de wagen Lyss PPA!

Ah wat lief Karin. Een mooie constructie zo.

Was vergeten te melden dat hij uit de wei springt en dat ik m ook niet los in de bak kon zien ivm eruit springen.
Ik vind dat niet zo’n fijn idee. :o

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 23:56

Heerlijk Lysdeppa. Dat is de reden dat Johnny vandaag meemocht.

Karin, wat leuk voor je dochter. Fijn dat ze zo vertrouwen kan opbouwen.

Boemel, rustig verder zoeken.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 00:46

Karin, fijn dat je dochter zo weer vertrouwen op kan doen.

Lys, klinkt als een heerlijk weekend.

Marit, leuk uitbreiding.

Boemel, lekker laten staan.

Df, ondeugende boon.

Belker, leuke foto en outfit.

Hier is vrijdag de kitten gekomen. Honden beginnen te wennen.

Afbeelding

Afbeelding

Lekker gewandeld vanmorgen en bij terugkomst reden vriend en kind net weg dus paardjes moesten even gedag zeggen.

Afbeelding

Afbeelding

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 08:53

Fijn dat het op die manier kan Karin. Waardoor is ze angstig voor je merrie?

Ahh nee, dat er nog eens bovenop zou zeker mn voorkeur niet hebben boemel.

Schattige kitten horsii, en wat een leuk patroon op haar linkerkant :D

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-24 09:10

Ik lees nog wel stilletjes mee maar wat druk in mijn hoofd.

Ondertussen is de hond door de ct-scan geweest vorige week. Verklaring voor de bulten wat ze krijgt hebben we nog niet (deze week uitslag van de spierbiopten). Maar er is wel een ontsteking in de neus gevonden en een hernia. Volgens mij nog wat kleine dingen maar is niet blijven hangen, uitslag heb ik wel in mijn mail staan. Voor nu neusdruppels en pijnstilling voor de hernia welke ook helpt bij de ontstekingen in de mond.

Gisteren Adje weer gereden, wat is het toch lekker om geen schrikker te hebben. Nou ja hij schrok bij mijn man toen er een kluitje zand tegen de hooibak kwam, hij springt een paar passen weg, kijkt met grote ogen en weg is de stress. Stomme is wel dat hij daartegen nog niet kan dealen met het opstapkrukje. Geen idee of daar ooit iets mee is gebeurt maar dat vind hij echt doodeng om dat naast zich te hebben, zelfs erheen lopen geeft wat spanning dus ik ben spelenderwijs maar snoepjes aan het geven bij het krukje, en als het lukt kriebels geven bij de kruk. Tja en als kleine stijve kabouter is hij toch wel groot om op te stappen zonder kruk, voordeel is wel dat hij rustig blijft staan. Maar moet nog gaan testen of zadel op de plek blijft als niet iemand anders het vast houd aan de andere kant.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 10:08

Dat wil toch niemand Boemel een paard dat je niet los of in de wei kan zetten?

Wat een leukerd Horsi!

Sterkte met de hond Joyce, hopelijk helpt het.
Leu dat Adje het zo goed doet. Lastig dat hij negatieve ervaring heeft met krukje. Al eens iets anders geprobeerd? Zoals blok hout, stronk boomstam?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 10:25

Eentje die uit de weide springt zou ik niet kopen, dat is een ramp, ook om zelf weer eventueel te verkopen is dat niet handig en op pensionstallen weten ze er vaak ook geen raad mee.

Als je gevoel niet goed is moet je het echt niet doen, volgens mij hoef je het dan niet eens meer te onderbouwen.

Sorry, half bijgelezen. Druk, druk, druk! Hopelijk volgende week ij wat rustiger vaarwater!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 10:28

Heftig met de hond. Hopelijk gunstige uitslagen en slaat de medicatie aan.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 10:53

joyce83 schreef:

Ondertussen is de hond door de ct-scan geweest vorige week. Verklaring voor de bulten wat ze krijgt hebben we nog niet (deze week uitslag van de spierbiopten). Maar er is wel een ontsteking in de neus gevonden en een hernia. Volgens mij nog wat kleine dingen maar is niet blijven hangen, uitslag heb ik wel in mijn mail staan. Voor nu neusdruppels en pijnstilling voor de hernia welke ook helpt bij de ontstekingen in de mond.

Gisteren Adje weer gereden, wat is het toch lekker om geen schrikker te hebben. Nou ja hij schrok bij mijn man toen er een kluitje zand tegen de hooibak kwam, hij springt een paar passen weg, kijkt met grote ogen en weg is de stress. Stomme is wel dat hij daartegen nog niet kan dealen met het opstapkrukje. Geen idee of daar ooit iets mee is gebeurt maar dat vind hij echt doodeng om dat naast zich te hebben, zelfs erheen lopen geeft wat spanning dus ik ben spelenderwijs maar snoepjes aan het geven bij het krukje, en als het lukt kriebels geven bij de kruk. Tja en als kleine stijve kabouter is hij toch wel groot om op te stappen zonder kruk, voordeel is wel dat hij rustig blijft staan. Maar moet nog gaan testen of zadel op de plek blijft als niet iemand anders het vast houd aan de andere kant.

Sterkte met de hond!

Picasso had ook een negatieve ervaring met opstappen (en indirect dus het opstapkrukje) toen ik hem kreeg. Die kreeg ik met de uitleg: eerst krukje aan de rechterkant, klopje op zijn billen, klopje op zijn schouder. Krukje naar de linkerkant verplaatsen, klopje op de billen, klopje op zijn schouder en dan kun je meestal wel opstappen :') Oftewel, komt vanzelf goed Joyce maar de raarste dingen kunnen helpen :P

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-24 10:59

Omg oke, ik ga de truc proberen. Was idd al eens aan het denken om hem gewoon random naast dingen te gaan parkeren ongeacht wat.
Bedenk net rechterkant was idd minder spannend, idd nog wel vreemd maar minder spannend :D.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 11:01

joyce83 schreef:
Omg oke, ik ga de truc proberen. Was idd al eens aan het denken om hem gewoon random naast dingen te gaan parkeren ongeacht wat.
Bedenk net rechterkant was idd minder spannend, idd nog wel vreemd maar minder spannend :D.

Ik heb geleerd dat als het paard aan de ene kant een negatieve associatie heeft die niet aan de andere kant van het lijf hoeft te zitten.
Ik had een paard met opstap problemen die links moeilijk was en rechts dus zo op kon stappen. Met veel oefenen wel beter geworden.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 12:03

Er werd heel laconiek gedaan over dat uit de wei springen. Zo van “dan zet je m toch gewoon op stal”.

Later ging ik erover nadenken. We hebben bovenluiken in de stal, beetje sneu om m dan uren dusdanig op te sluiten. Of we moeten weefrekken aanschaffen.

En even spontaan andere paard buiten opstappen is er niet bij. Bovendien…. Wanneer doet ie t?

Doet ie t al als ik aan t einde rijbak ben en even uit beeld ben vanaf de paddock?
Nee, zoiets geeft me al meteen onrust merk ik.

Joyce, wat fijn dat het zo goed gaat.
Paarden verwerken alles anders aan iedere kan van hun lichaam. Dus wat ze links geleerd hebben, hebben ze niet automatisch rechts geleerd.

Ik zou dat opstapkrukje quasi nonchalant continue gaan gebruiken.

Gebruik m om te poetsen. Zet m binnen zicht in de wei en verplaats m tig keer. Zet m naast hem neer en geef wat te eten.
Houdt m langs zijn zijkant en als hij gaat lopen, zorg dat hij om je heen blijft lopen en doe t krukje pas weg als hij stilstaat. (Beloning is druk eraf halen).

Probeer iedere keer wat lomper met dat ding om te gaan.
Ga erop en eraf. Dit allemaal onder het mom desensibileren.

Er zijn ook andere benaderingen. Bijvoorbeeld spanning af laten vloeien door hoofd laag en dit in de training mee te nemen.

Of via clicker. Handig is een targetstick en de beloning na het aanraken is een click, gevolgd door een snoepje.
Snoepjes ga je afbouwen, clicks in eerste instantie nog niet.
Ze leren dit zo snel.

Je kunt de Targetstick als positieve afleiding gebruiken maar beter nog een click bij iedere minimale positieve beweging bij moeilijke dingen.
Ze leren het echt super snel.

Mir heeft bijvoorbeeld dat ze bij spanning geen halster op wil. Doorzetten houdt in dat ze bijt en zich heel bedreigd voelt.
Dus als ik aan kom ga ik op een acceptabele afstand van haar bewegen. Bij hoofd afwenden stop ik. Hoofd naar me toe wenden is een click.
En zo doe ik dit steeds in stapjes. Zij wil heel graag clicks horen en ik heb al snel positieve aandacht waardoor ze niet weg loopt en stress afzakt. Het is een duidelijke positieve beloning. Bovendien krijgt ze na 5 clicks een snoepje.
Niet dat ze kan tellen, maar ze weet dat er een nog betere beloning in de lucht hangt :D
Dit om een beetje het principe uit te leggen.

Een krukje is veel beter voor z’n rug en het klinkt als een eenvoudig op te lossen probleem. Komt wel goed.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 12:08

Boemel, als het gevoel niet goed is dan lekker laten staan.
Sowieso zou ik al geen paard willen hebben wat uit omheiningen springt, of ieder geval niet willen aankopen. Ellende krijg je vanzelf, dat moet je niet kopen. :o

Karin_deB schreef:
En sinds kort leasen wij 2 dagen per week een pony voor mijn dochter op een stal 25min hier vandaan.
1x per week les/1x per week zelf rijden.
Vandaag was 2e keer les, weer een big smile :)
4x gegaloppeerd (aan longeerlijn) en daarna los gestapt en gedraafd.
Grote stappen voor haar! (Angstig door mijn merrie)
[ Afbeelding ]

Fijn dat ze op deze pony weer vertrouwen kan opbouwen.
Wat is er gebeurd dat ze zo angstig is voor jou paard ?

horsii schreef:
Hier is vrijdag de kitten gekomen. Honden beginnen te wennen.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

<3 <3 <3 <3
Té lief !
Veel plezier ermee.

joyce83 schreef:

:(:)

Jullie hadden het over blad ruimen, nou ik doe gezellig met jullie mee.
Heb 4 kanten houtwallen liggen rondom mijn paddock.
Ik dacht leuk en fijn een beschutte winter plek door die wallen maar wat een blad ieder jaar weer...
Afbeelding

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 20:00

Happinez, jeetje wat een blad.

Drie weken te laat, maar de loonwerker is begonnen met de fundering voor de nieuwe stallen. Ik kan niet wachten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 20:04

Horsii, Ah wat fijn !
Wat voor type stal word het ? Heb je een tekening ?

Ik zit hier ook te wachten op een goedkeuring van de gemeente.
Mijn geduld word flink op de proef gesteld :')

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 20:36

@horsii, beter laat dan nooit, fijn dat ze van start zijn!

@Happinez, wow wat een blad :oo

@Happinez & Lys_PPA, mijn merrie is nogal "aan" en schrikachtig dus dat is wat spannend voor mijn dochter voor het echte leren rijden.
Sommige dagen loopt ze relaxt rond te sjouwen en kan mn dochter er alles op, andere dagen schrikt ze van een blaadje wat ineens rechts ligt ipv links bij wijze van.
Dit onvoorspelbare maakt dat mijn dochter altijd alert is ipv relaxt, en bij een meisje wat van zichzelf al veel spanning opbouwt ging dat nu echt spaak lopen.
Ik denk dat als we zo door gegaan waren ze uiteindelijk het plezier verloren zou hebben en dat zou zonde zijn. Ze vindt het namelijk wel heel leuk :)

@boemel, dat klinkt als een no go idd, lekker onhandig een paard wat overal overal heen springt :\

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 21:17

Dit alleen dan komt bij ons links de opslag, midden de schuilstal en rechts drie stallen.
Afbeelding

Hopelijk jullie ook vlug een go.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 21:39

Happinez, wat een blad zeg! :=

Horsi, fijn dat de loonwerker gestart is! En dat gaat een mooie stal worden, fijn zeg! *\o/*

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 21:57

horsii schreef:
Dit alleen dan komt bij ons links de opslag, midden de schuilstal en rechts drie stallen.
[ Afbeelding ]

ooo dat is een mooi vooruitzicht ! heel netjes

Karin_deB , zeer begrijpelijk het moet ook leuk blijven voor een kind.
Dan kan je beter investeren op die manier in een brave pony waar ze de plezier erin houd.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 22:46

Mooie stal Horssii.
Verstandig Karin.
DF, Boon vandaag ook zo fris?
Happines, jep dat blad is drama……

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 23:45

horsii schreef:
[ Afbeelding ]

Is deze bij horsestables vandaan?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 23:50

Matheno schreef:
horsii schreef:
[ Afbeelding ]

Is deze bij horsestables vandaan?

Weet even niet meer welk bedrijf de stal komt plaatsen. Deal is lang geleden gemaakt.