Maartje1990 schreef:Achterom schreef:
Onderhoud.
Als je dat al exorbitant noemt, tja... het meeste is gewoon onderdeel van een goede businesscase.
Voor mij zou het trouwens zijn óf de kosten voor de eigen paarden terugverdienen, óf minimumloon. Niet én én.
Dus meer dan minimumloon terwijl je je letterlijk kapot werkt mag niet? Want in mijn ogen is er niks mis met minimumloom én kostenvrij houden eigen paarden. Want je mag best méér er aan overhouden dan enkel minimumloon.
Achterom schreef:Mag van mij best, je moet doen wat je niet laten kan, maar heel eerlijk gezegd denk ik dat dat niet realistisch is. En voor mij persoonlijk voelt het ook een beetje oneerlijk dat mijn pensionklanten én mijn hobby zouden bekostigen plus minimumloon. Maar dan uiteraard wel hetgeen ik over zou houden na het berekenen van álle kosten. Dus bijvoorbeeld ook de grond die ik extra zou kopen, afschrijving van de extra stallen die je bouwt, onderhoud van het een en ander en daadwerkelijk alle arbeid die er in gaat zitten. Dus ook de tijd die je besteedt aan administratie e.d.
Maar goed, dat is allemaal hypothetisch, want ik wil geen pensionklanten. Ik heb geen zin in dat gezeik en heb geen tijd voor dat extra werk. Het moet wel heel aantrekkelijk zijn, wil ik me dat aanhalen en ook nog eens mijn privacy daarvoor opgeven.
Los van of dat realistisch is. Maar waarom is het oneerlijk? Waarvan bekostig jij je hobby's? Van je inkomen toch? Een pensionstal ís toch je inkomen? Waarom zou het dan oneerlijk zijn om van je inkomen van je pensionstal niet je hobby (of dat nu paarden of iets anders is) te bekostigen?