Slechte stallen en paard zorgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 17:15

Wintu schreef:
996981 schreef:
Geen idee wat je nog meer zou willen horen?

Ik snap niet wat je met bovenstaande wilt, dus ik leg het nog maar eens uit in Jip en Janneke taal.

Als het houden van pensionpaarden niet loont, je er eigenlijk op toe moet leggen, je er veel tijd aan kwijt bent, weinig waardering krijgt, wat is dan de beweegreden voor pensionhouders om er mee door te gaan.

Ik zeg helemaal nergens dat je er niet op mag verdienen, dat maak jij er telkens zelf van.

Je denkt dat ik dat antwoord heb namens alle stalhouders in nl ofzo?

Waarom ik het niét meer doe is toch duidelijk? Waarom zou ik voor anderen moeten verklaren waarom ze het wel doen?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 17:20

996981 schreef:
Wintu schreef:

Ik snap niet wat je met bovenstaande wilt, dus ik leg het nog maar eens uit in Jip en Janneke taal.

Als het houden van pensionpaarden niet loont, je er eigenlijk op toe moet leggen, je er veel tijd aan kwijt bent, weinig waardering krijgt, wat is dan de beweegreden voor pensionhouders om er mee door te gaan.

Ik zeg helemaal nergens dat je er niet op mag verdienen, dat maak jij er telkens zelf van.

Waarom ik het niét meer doe is toch duidelijk? Waarom zou ik voor anderen moeten verklaren waarom ze het wel doen?

Je vult de rest ook voor andere stalhouders in immers? Maar weet genoeg hoor ;)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 17:23

Wintu schreef:
996981 schreef:

Je vult de rest ook voor andere stalhouders in immers? Maar weet genoeg hoor ;)

De rest. Lekker concreet :+ maar prima. Je hebt steeds vragen gesteld, waar ik antwoord op geef zonder een verdere terugkoppeling van jou. Blij dat je nu genoeg weet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 17:43

Maartje1990 schreef:
Achterom schreef:

Onderhoud.
Als je dat al exorbitant noemt, tja... het meeste is gewoon onderdeel van een goede businesscase.

Voor mij zou het trouwens zijn óf de kosten voor de eigen paarden terugverdienen, óf minimumloon. Niet én én.

Dus meer dan minimumloon terwijl je je letterlijk kapot werkt mag niet? Want in mijn ogen is er niks mis met minimumloom én kostenvrij houden eigen paarden. Want je mag best méér er aan overhouden dan enkel minimumloon.

Achterom schreef:
Mag van mij best, je moet doen wat je niet laten kan, maar heel eerlijk gezegd denk ik dat dat niet realistisch is. En voor mij persoonlijk voelt het ook een beetje oneerlijk dat mijn pensionklanten én mijn hobby zouden bekostigen plus minimumloon. Maar dan uiteraard wel hetgeen ik over zou houden na het berekenen van álle kosten. Dus bijvoorbeeld ook de grond die ik extra zou kopen, afschrijving van de extra stallen die je bouwt, onderhoud van het een en ander en daadwerkelijk alle arbeid die er in gaat zitten. Dus ook de tijd die je besteedt aan administratie e.d.
Maar goed, dat is allemaal hypothetisch, want ik wil geen pensionklanten. Ik heb geen zin in dat gezeik en heb geen tijd voor dat extra werk. Het moet wel heel aantrekkelijk zijn, wil ik me dat aanhalen en ook nog eens mijn privacy daarvoor opgeven.

Los van of dat realistisch is. Maar waarom is het oneerlijk? Waarvan bekostig jij je hobby's? Van je inkomen toch? Een pensionstal ís toch je inkomen? Waarom zou het dan oneerlijk zijn om van je inkomen van je pensionstal niet je hobby (of dat nu paarden of iets anders is) te bekostigen?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:16

Het gaat bij sommigen echt niet landen geloof ik, dat pensionstallen geen filantropische instellingen zijn waarbij de eigenaren allemaal breatharians zijn die leven van prana.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:23

En bij andere gaat het niet landen dat ze al 30 jaar gewoon rond komen maar volgens een bepaalde bokkers dat nooit blijven doen...ondanks de geen inzage in de boekhouding.
Gewoon door de enorme ervaring van iemand die net zo oud is ongeveer dan wat zij hun bedrijf al draaien :D

Ooit bedacht dat wat jij steeds herhaalt niet DE waarheid is, alleen maar jou waarheid?
Uit een hele andere regio maar dat wel over heel Nederland uitsmeert?

Echt een halve dag verder en het topic draait nog steeds dezelfde cirkel....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:25

DuoPenotti schreef:
En bij andere gaat het niet landen dat ze al 30 jaar gewoon rond komen maar volgens een bepaalde bokkers dat nooit blijven doen...ondanks de geen inzage in de boekhouding.
Gewoon door de enorme ervaring van iemand die net zo oud is ongeveer dan wat zij hun bedrijf al draaien :D

Ooit bedacht dat wat jij steeds herhaalt niet DE waarheid is, alleen maar jou waarheid?

:j

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:29

DuoPenotti schreef:

Ah! Dus ondanks dat je pleit me niet te kennen, weet je toch m’n naam én leeftijd? :D

DuoPenotti

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:33

Je leeftijd weet ik niet, maar schat je op een jaar of 30
Schrijf ook ongeveer, dus ja schatting.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:51

DuoPenotti schreef:

Weet je, als jouw businessmodel voor jou werkt vind ik dat dikke prima. Mij maakt het niks uit of jij €200,- vraagt of €2000,- je moet doen wat werkt en goed voelt.

Ik heb de berekening gemaakt en kom tot de conclusie dat onbeperkt hooi voeren niet rendabel is als je €200,- vraagt en hooi moet inkopen. Als jij daar wel mee uitkomt dikke prima toch.

Ik dacht echter dat jij geen stalling bood, dus vraag me af op welk bedrijf je doelt?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:54

996981 schreef:
DuoPenotti schreef:

Weet je, als jouw businessmodel voor jou werkt vind ik dat dikke prima. Mij maakt het niks uit of jij €200,- vraagt of €2000,- je moet doen wat werkt en goed voelt.

Ik heb de berekening gemaakt en kom tot de conclusie dat onbeperkt hooi voeren niet rendabel is als je €200,- vraagt en hooi moet inkopen. Als jij daar wel mee uitkomt dikke prima toch.

Ik dacht echter dat jij geen stalling bood, dus vraag me af op welk bedrijf je doelt?

Lezen meisje, lezen....
Had je het antwoord gehad

DuoPenotti schreef:
996981 schreef:
Prijs zegt zoveel dat je voor €200,- niet onbeperkt hooi kan verwachten.
Natuurlijk zegt prijs niet alles, maar de kans dat je voor een hoger bedrag kwaliteit vindt is groter dan voor een lage prijs. Dat is met alles zo. Ook met stalling.

En ja hier in de regio zijn stallen waar je paard voor 200 goed staat.
Maar daar zijn geen 3 binnenbakken en een springtuin en luxe kantine, dat dan weer niet.
Prioriteiten verschil heet dat...

En dat dat in de randstad niet is weet ook iedereen, maar daar woont niet iedereen

Dus je gaat te kort door de bocht

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:58

Laten we in dit topic vriendelijk blijven naar elkaar :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:03

DuoPenotti schreef:
Lezen meisje, lezen....
Had je het antwoord gehad

DuoPenotti schreef:

En ja hier in de regio zijn stallen waar je paard voor 200 goed staat.
Maar daar zijn geen 3 binnenbakken en een springtuin en luxe kantine, dat dan weer niet.
Prioriteiten verschil heet dat...

En dat dat in de randstad niet is weet ook iedereen, maar daar woont niet iedereen

Dus je gaat te kort door de bocht

Ah, je hebt het dus zelf evengoed over andere stallen waar je geen eigenaar van bent en de boekhouding niet van kent. Helder ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:05

Volgens mij wordt hier sowieso een hoop gespeculeerd.

Feit is dat stallen van e200,- bestaan en rondkomen. Ondanks dat het volgens sommigen niet kan.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:06

Zo persoonlijk spelen is echt niet nodig.

Al heeft 996989 wel een punt… dat die stallen bestaan hoeft niet te betekenen dat ze rendabel zijn, zoals ik eerder ook al voorbeelden van gaf. Dan zou je moeten weten of de staleigenaar er van kan leven, of er nog hypotheek/huur op zit, of het wordt bijgehouden of gewoon afgeleefd, etc. Ikzelf heb er ferm mijn twijfels over want na btw is dat ~165 euro per maand per paard, daar hou je nooit genoeg marge op om van te leven.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:07

Lezen is moeilijk hè

DuoPenotti schreef:
Of ze dat nu vol gaan houden in de toekomst weet ik niet. Heb ze nooit naar de boekhouding gevraagt :+
Maar ze hebben het wel al jaren vol gehouden.
Met idd Alles netjes voor elkaar.

Raar dat men dan uit een andere omgeving meteen denkt dat het meteen een prut stal/bodem is.

Hier regio zuid Oost Brabant - midden Limburg is enorm veel sport. Met bijvoorbeeld de peelbergen om de hoek.
Kwaliteit is men betreft bodems juist erg verwend in. Ook voor de hobby ruiter.

Je blaat een hoop over andere, wat andere schrijven, maar lezen doe je niet.

Ik ben niet zo verwaand dat ik zeg dat ze het niet vol gaan houden dat het niet uitkan.
Want dat weet ik niet

Jij weet dat net zo min, maar doet van wel..... -O-
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 31-01-24 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:09

Maartje1990 schreef:
Los van of dat realistisch is. Maar waarom is het oneerlijk? Waarvan bekostig jij je hobby's? Van je inkomen toch? Een pensionstal ís toch je inkomen? Waarom zou het dan oneerlijk zijn om van je inkomen van je pensionstal niet je hobby (of dat nu paarden of iets anders is) te bekostigen?

Wees dan eerlijk: zeg dan gewoon, ik wil er (ik noem maar wat) 20 euro per uur uit halen. Het gaat niemand wat aan wat jij met dat geld doet, of je het nu aan je hobby besteedt of aan wat anders.

Als je zowel loon als de bekostiging van je paarden meeneemt in de berekening, neem je twee vormen van inkomen mee (alhoewel je het paard ook kunt zien als een secundaire arbeidsvoorwaarde natuurlijk :D, geen auto van de zaak, maar een paard van de zaak :D).
Want laten we wel wezen: je zult vast de pensionprijs niet omlaag bijstellen op het moment dat je je paard verkoopt. Maak het dan gewoon transparant.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:12

Elisa2 schreef:

Feit is dat stallen van e200,- bestaan en rondkomen. Ondanks dat het volgens sommigen niet kan.

Ik denk dat mijn vroegere pensionstal daar wel onder valt. Eigenaresse had het hele boeltje geërfd.
Met de inkomsten van de stal kon ze zo'n beetje de paarden, trailer en trekauto betalen. Ze leefden van het inkomen van haar man, die was vrachtautochauffeur.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:14

Achterom schreef:
Elisa2 schreef:

Ik denk dat mijn vroegere pensionstal daar wel onder valt. Eigenaresse had het hele boeltje geërfd.
Met de inkomsten van de stal kon ze zo'n beetje de paarden, trailer en trekauto betalen. Ze leefden van het inkomen van haar man, die was vrachtautochauffeur.

Ik verwacht idd zoiets maar dat versta ik echt niet onder ‘rondkomen’, zonder haar man kan ze daar niet van leven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:15

Een pensionhouder hoeft helemaal niet eerlijk te zijn over wat hij/zij eraan overhoudt of niet. De klant bepaalt of hij/zij het gevraagde bedrag ervoor overheeft of niet.
Het lastige (soms) is gewoon dat sommige pensionhouders vanalles beloven maar niet leveren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:16

Achterom schreef:

Vergeet ook niet dat als mensen er zeg maar 30 jaar zitten ze ook een heel andere prijs hebben betaald dan iemand die nu nog moet starten. Even niet over erven gesproken.

Als ik zie wat wij hier bijna 20 jaar terug hebben betaald met 3,2 hectare fijne weidegrond.
Daar koop ik hier nu in dezelfde regio amper een tweekapper voor.
En in de randstad niet eens een kleine mini tussenwoning.

En dan waren bij ons de prijzen al weer flink duurder dan 10 jaar ervoor....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:19

Poekkie schreef:
Achterom schreef:

Ik verwacht idd zoiets maar dat versta ik echt niet onder ‘rondkomen’, zonder haar man kan ze daar niet van leven.

Precies :j
Maar als je er van de buitenkant tegenaan keek, dan had je dat niet zo 1,2,3 door hoor :n

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:20

Poekkie schreef:

Dus elk echtpaar die met 2 verdienen kan er ook wel 1 zijn baan opgeven?

er bestaan zoveel bedrijven die 1 inkomen er uit halen. Waar de echtgenoot wat anders doet.
Net als met alle "gewone" banen.

En ja er zijn bedrijven die er met 2 inzitten, dan zijn er nog met mensen in loondienst, dus die ook van een inkomen voorzien, en er zijn bedrijven met wel 1000 man in dienst.... Of een ASML met 35.000 werknemers, met op het terrein winkels, restaurants en kappers enz enz

alles bestaat, zo ook in de paardenhouderij

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:22

DuoPenotti schreef:
Poekkie schreef:

Dus elk echtpaar die met 2 verdienen kan er ook wel 1 zijn baan opgeven?

er bestaan zoveel bedrijven die 1 inkomen er uit halen. Waar de echtgenoot wat anders doet.
Net als met alle "gewone" banen.

Maar in dit geval wordt er niet eens een inkomen uit gehaald :n

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:23

Achterom schreef:
Maar in dit geval wordt er niet eens een inkomen uit gehaald :n

Maar dus wel haar hobby betaald worden, wat ze anders misschien niet kon?