Nadelen 24/7 buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 18:25

Hier gaat het gewoon super goed, 2 inloopstallen van 3x3 met een fjord en kleine haflinger. Voor de stallen gedeeltelijk bestrating en voor de rest zand. Als het heel nat is komen ze gewoon uit zichzelf niet in het zand. Ze eten in de stallen en soms kom ik na een enorme plensbui bij mijn pony‘s en zijn ze beide heerlijk droog, andere keer zeiknat. Ze hebben keuze en maken daar duidelijk dankbaar gebruik van.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 23:16

SandraWierda schreef:
Hier gaat het gewoon super goed, 2 inloopstallen van 3x3 met een fjord en kleine haflinger. Voor de stallen gedeeltelijk bestrating en voor de rest zand. Als het heel nat is komen ze gewoon uit zichzelf niet in het zand. Ze eten in de stallen en soms kom ik na een enorme plensbui bij mijn pony‘s en zijn ze beide heerlijk droog, andere keer zeiknat. Ze hebben keuze en maken daar duidelijk dankbaar gebruik van.

[ [url=m/fWJS9C.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/6SxfQL.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/oC0JSe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Fijn dat het zo goed gaat.
Ben wel benieuwd waar ze slapen nu het buiten overal gewoon nat is en continu regent?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 23:19

Ik ben zoooo blij dat ik dit jaar naar een pension stal ben gegaan. Betere timing kon niet.
Uitloop is droog (deel beton, deel vernieuwde paddock en deel kunstgras matten).
Maar eigenlijk komen ze bijna niet buiten met dit weer. Ze hebben een hele grote stal waar ze in staan en daar ligt ook het eten. Ze kunnen naar buiten maar kiezen er duidelijk niet voor. Voor de mens ook fijn met dit weer, wij hoeven alleen maar in de stal uit te mesten, buiten ligt bijna niks.
Daarbij hebben we een binnenbak, dus ik heb geen last van het weer dit jaar! Ben zo blij na zoveel jaren ploeteren…

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 23:48

ajesca123 schreef:
Fijn dat het zo goed gaat.
Ben wel benieuwd waar ze slapen nu het buiten overal gewoon nat is en continu regent?

In de stal

DJZ

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 00:09

Hier is het ook natter dan nat. Gelukkig is er op het stuk achter de bak, nog wel redelijk droog, maar hoe verder naar voren, hoe natter het wordt. De wadi die ik heb gegraven is ook overstroomd.. Misschien, als het uiteindelijk droog gaat worden, ga ik een greppel over de hele lengte graven en in het gat boor ik 3 of 4 gaten en vul deze dan op met grind, zodat het water makkelijker en dieper de grond in kan zakken. Hopelijk helpt dit bij hevige regen zoals afgelopen tijd.

Zoals het is, als er wel veel water is gevallen, maar niet zo heftig als afgelopen week:
Afbeelding

Zoals het er vanmiddag bij lag:
Afbeelding

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 11:02

Hier is de wadi goed vol!
Verder droogt het elke keer weer snel op, ook de wadi blijft niet zo lang heel vol. De Arab slaapt nu elke keer in de stal maar rollen doet hij gewoon in het zand.
De ponnies slapen altijd buiten.

Hoe het er nu uitziet..(het Arabische zwijntje ligt net te rollen :D )

Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 11:35

SandraWierda schreef:

[ [url=m/fWJS9C.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/6SxfQL.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/oC0JSe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nou geweldig! De zon schijnt zelfs bij jou.
Hier is het al weken grijs

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 11:38

Wat is dat toch een prachtige plek ook. <3

Ik ben wel echt blij met al die zeikregen dat mijn paard nu 's nachts binnen staat. Op de plekken waar hij 24/7 buiten stond had ik echt niet meer rustig geslapen vanwege te weinig beschutting en overkapping en droge ligplekken..

Hier is de paddock nu ook echt volledig verzopen hoor. Maar goed de bestrating is droog en 's nachts staan ze ook droog dus dat scheelt een hoop zorgen. Er komt begin van het nieuwe jaar wel zand geloof ik. Dat is hard nodig en hopelijk helpt dat de paddock weer wat droger te houden. *\o/*

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 12:19

Jaloers op de mooie droge plekken die sommigen hebben!

Mijn track is niet meer begaanbaar.. De paddock is na een half dagje geen regen wel weer bijna droog, maarja die halve dagjes zijn spaarzaam momenteel :')

Alleen de sloot is vol en het zakt niet meer. Dus alles wat eroverheen komt, gaat mijn track en deels paddock op, waardoor ik me wel een beetje zorgen maak over m’n stallen en zadelkamer (twee containers).
Ben bang dat die weg gaan zakken.. Mijn man zegt onzin en het water komt er steeds net niet, maar nu de sloot niet meer zakt, moet ik het nog zien..

Ben ze wel gaan opsluiten in de nachten, vooral voor de shet, die het haat om binnen te staan en dus zo verplicht moet uitrusten en opdrogen. En voor m’n eigen gemoedsrust ook :o
Maar als het water de containers bereikt, durf ik ze niet meer op te sluiten, denk ik.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 13:43

Ellende hoor.. hopelijk wordt het ook weer eens droog ooit.
Mijn paard had gisteren een schoongeborstelde deken op gekregen maar het slechte weer maakt erg moe
Afbeelding
Vandaag blijkbaar in het nieuwe zand geslapen in plaats van het zwarte :+ ..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 14:08

Afbeelding

Vanmorgen lagen ze zo samen in het hoekje. De oceaan daarachter is onze bak :o .

Paddock ligt een stuk hoger. Ik stort bewust zand jaarlijks en hark meerdere keren per week.

Binnenkort heb ik zachte stalmatten binnen, maar ik weet 1000% zeker dat ze nóóit in de stal gaan liggen. Het is dan meer lekker zacht/warmer voor hun voetjes.

Ze liggen gewoon graag buiten, dus daarom probeer ik alles zo goed mogelijk te onderhouden. Ze liggen zeker één a twee keer per dag lekker te slapen samen......

Maar pfffff, ik ben, net als jullie, wel KLAAR met die regen, hoor!!

Fijne feestdagen allemaal {:) !!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 14:15

Ja wel rottig hoor als je veel last hebt van het hoge water. :(:)

Wat bij mij goed werkt is dat ze hooi krijgen onder het afdak voor de stal, dus ze staan sowieso niet constant in de regen en ik hoef ook niet te voeren in barre omstandigheden.
Bij mij gaan ze wel regelmatig aan de wandel en spelen als het regent, en ook gewoon een staand tukje doen maar gaan daarna weer eten en dan drogen ze weer op.
De Arab is nu een Ridgeback! :))

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 17:18

Vandaag is het al de hele dag droog *\o/*
Dat merk je meteen hier. De slechte plekken blijven slecht. Maar dat zijn er maar een paar. Bij een voerplek, bij de ingang en voor de verharding. Maar verder is het een stuk droger en het sopt niet meer :+
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 20:00

Hier giet het alweer :') Ben zo blij met onze paddocks, gewoon droog. En dat de longeerbak overdekt is sinds dit jaar is ook ideaal voor degene die mogen of kunnen longeren. Ik heb er niks aan helaas haha

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 00:21

Jeetje…wat een afschuwelijk weer ook vandaag. En ook de droge plekken op onze track kunnen deze hoeveelheden water nu niet meer aan. Ik lig er nu echt wakker van omdat ik denk aan m’n arme paardje en wat ik m aandoe. Als ik een stal had, had ik m per direct daar neergezet.
Schuilstal hebben we, maar ik weet dat ze daar geen gebruik van willen maken :(
Deken met hals op en voldoende ruwvoer. Maar toch, ik vind dit het grootste nadeel van 24/7.
Meer woelende bezorgde eigenaren?

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 00:28

Hier net gevoerd en 2 zo goed als droge paarden aangetroffen, ze hebben heerlijk in hun schuilstallen gestaan en daar staan ze nu ook weer lekker saampjes te eten *\o/*

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 00:31

Marigo schreef:
Jeetje…wat een afschuwelijk weer ook vandaag. En ook de droge plekken op onze track kunnen deze hoeveelheden water nu niet meer aan. Ik lig er nu echt wakker van omdat ik denk aan m’n arme paardje en wat ik m aandoe. Als ik een stal had, had ik m per direct daar neergezet.
Deken met hals op en voldoende ruwvoer. Maar toch, ik vind dit het grootste nadeel van 24/7.

Wat een ellende he.. Ik begrijp je zorgen, zou ook niet blij zijn als ze nu buiten zouden staan, maar denk dat zij het minder erg vinden dan wij. Heb wel de mogelijkheid om ze op stal te zetten, wat ik dus ook gedaan heb vanavond (en de afgelopen nachten vanwege een zeer zenuwachtige pony door het vuurwerk).
Denk dat je paard zich wel redt, goede deken met hals en ruwvoer moet voldoende zijn.

Je hebt er nu niets aan, maar is het niet een idee om te investeren in een (container)stal voor komend jaar? En paddockplaten op de slechte plekken op de track. Dat laatste ga ik zeker wel doen komend voorjaar, want ik kan er zelf ook amper overheen.

Ik zit me momenteel vooral zorgen te maken of mijn overkapping, die vast zit aan de stal, niet wegwaait :=

Oh en wat mij helpt is bedenken dat morgen de laatste echt slechte dag is en het daarna wat beter wordt. Dat helpt me in ieder geval het te relativeren.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 00:51

Marigo schreef:

Die van ons staan sinds midden november op pensionstalling .
Kon er niet van slapen van de natte voeten continue
En niks kunnen doen met m'n paard , zij werd er ook sjago van !

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 00:54

lies schreef:
Wat een ellende he.. Ik begrijp je zorgen, zou ook niet blij zijn als ze nu buiten zouden staan, maar denk dat zij het minder erg vinden dan wij. Heb wel de mogelijkheid om ze op stal te zetten, wat ik dus ook gedaan heb vanavond (en de afgelopen nachten vanwege een zeer zenuwachtige pony door het vuurwerk).
Denk dat je paard zich wel redt, goede deken met hals en ruwvoer moet voldoende zijn.

Je hebt er nu niets aan, maar is het niet een idee om te investeren in een (container)stal voor komend jaar? En paddockplaten op de slechte plekken op de track. Dat laatste ga ik zeker wel doen komend voorjaar, want ik kan er zelf ook amper overheen.

Ik zit me momenteel vooral zorgen te maken of mijn overkapping, die vast zit aan de stal, niet wegwaait :=

Oh en wat mij helpt is bedenken dat morgen de laatste echt slechte dag is en het daarna wat beter wordt. Dat helpt me in ieder geval het te relativeren.

Aah thanks. Ja echt zo rot dit. Zou m’n laatste euro nog wel uitgeven op dit moment. Maar we hebben dit plekje nog tot 1 maart of 1 april in verband met verkoop. Daarna gaan we naar een plek waar dit probleem niet meer bestaat. Het is echt even de laatste 3 maanden uitzingen. Maar jeetje had echt gehoopt dat het wat minder ruig mocht gaan dan dit.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 01:04

Ik snap je zorgen hoor, ik zou nu ook niet fijn in bed liggen als ik ze nog buiten had lopen. Gelukkig is het voor jou nog een kwestie van paar maanden, maar tot die tijd is dit wel rot ja...

Mijn dame was weer flink shaggo na de hele nacht en dag regen en had ook niet gelegen. Ik heb ze daarom, maar vooral vanwege Henk en code geel op stal gezet. Verder is alles verzadigd. De paddocks vallen me nog aardig mee vanwege de drainage maar de sloten staan ook heel hoog nu waar e pomp op uitmond dus ik vraag me af hoe lang dat nog goed gaat :=

Zinzi, vanwege het weer of deed je dat altijd al in de winter? Ik snap de keuze wel met deze natte herfst/winter. Onze bak is ook echt sl maanden constant een zwembad. Blij dat ik niet meer hoef te trainen maar ook oma gym aan de hand is amper te doen grmbl

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 01:06

Ah ja, dan begrijp ik dat je het niet gaat uitgeven! Ben net nog even heen gelopen om te voeren (en de overkapping te checken :D ) en het valt eigenlijk heel erg mee, op het vele water op m’n track na. Als je in huis zit, klinkt het erger dan het daadwerkelijk is. Het regent hier nu ook niet echt, af en toe wat korte buitjes. Weet natuurlijk niet hoe het bij jou is, maar misschien valt het dus mee. Nog even volhouden, denk aan je nieuwe mooie plekje!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 01:17

Tancreda , vanwege het extreem natte weer zijn ze verplaatst

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 01:20

Ook ik sta hoofdschuddend vanaf mn keukenraam te kijken naar twee doorweekte paarden die met hun neus op de grond in de pisregen staan te slapen.... Terwijl er een riante stal beschikbaar is tegen wind en regen, met hooi tot hun oren en vers drinkwater. Inclusief sfeerverlichting :')
Gelukkig houd de paddock zich goed. Alleen op het verharde gedeelte staat water, de rest is gewoon nat zand maar het water wordt afgevoerd naar de naastgelegen beek. Verbaast met positief. Had ik niet gedacht afgelopen najaar.
Maar tis treurig dat ze in de onwijze regen staan te slapen onder een zijkant regendekentje.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 07:15

Ben echt blij dat die van mij wel dankbaar gebruik maakt van de schuilstal.
Gisteren nog een Hay bar opgehangen, ik vind de eethouding uit hooinetten niet fijn, maar had nog niets anders om uit te voeren in de schuilstal, en ik wilde hem in elk geval de keuze bieden tussen binnen of buiten eten.
Nu met de Hay bar kan hij in de schuilstal ook in een normale houding eten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 09:44

Gelukkig is het wederom niet koud...
Maar nat en harde wind hebben veel paarden echt een rot hekel aan. Hier stonden ze vanaf gistermiddag binnen...