het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 12:12

Karin_deB schreef:
Nu 5 jaar de paarden aan huis, achteraf zou ik een hoop dingen anders doen/willen maar goed je leert elke dag wat bij :D
Vandaar dat we dit jaar wat dingen gaan veranderen/aanpassen.
Wat dat betreft is ons perceel wel ongunstig ..... beste binnen de mogelijkheden.

Heb inmiddels een nieuwe partij hooi gevonden. Had bij meerdere fourages offertes opgevraagd en sloeg echter stijl achterover van de prijzen.

Afgelopen week op vakantie geweest met gezin bij een Alpaca boerderij. Was echt een fantastische vakantie <3
Nu paar dagen thuis en woensdag vertrek ik naar Ibiza met een vriendinnen voor een paar dagen.
Naar vooruitzicht :D

Vorige week wilde mn dochter ook weer eens een rondje paardrijden. Kwam er toen achter dat ze echt wel te groot is geworden voor het kinderzadeltje.
Dus gisteren heb ik een Barefoot Arizona Barry opgehaald :D
Nu nog een singeltje en andere pommel en dan kan ze weer lekker hobbelen af en toe.

Grappig, twee weken geleden was voor mij ook precies de 5 jaar mijlpaal. Dromen mag toch!

Jemig := dat belooft wat met die prijzen. Ik ben volgende maand ook wel weer toe aan nieuwe balen. Heb het idee dat er wel weer een prijsverhoging gaat zijn... -O-

Klinkt als een heerlijke vakantie! Veel plezier ook met je uitje naar Ibiza.

Kleine meisjes worden groot <3

Lynn_Nikita schreef:
Was mij net weer een ritje. Ik wilde alleen een rondje van 15km met als tussenstop een cafe, maar vlakbij de pauze plek kreeg ik een melding dat er noodweer aankwam.
Helaas, toch maar omgedraaid en in volle galop naar huis. Stonden er ineens 2 auto`s midden op het pad en een paard.

...

De eigenaar van het paard kwam ondertussen ook aan met haar vriend en die is naar huis gelopen met het paard aan een kaptoom wat ik nog in de trailer had liggen. Zal ik binnenkort wel terugkrijgen en dan ben ik benieuwd hoe het met het meisje gaat. Mijn paard vond die graaspauze met lift in de trailer niet erg en ik was blij dat ik droog thuisgekomen ben.

Oef, wat een avontuur... Meisje heeft geluk dat jij eraan kwam en zo lief was om even te helpen :D Hopelijk gaat het goed met haar.

----

@dubbelfun Wat een waterpark bij jou zeg :wow:

@Karin succes bij de kliniek

Als ik jullie zo hoor, mag ik blij zijn dat we gespaard zijn in het Noorden. Heb geen drupje gezien. Maargoed ook, want anders wordt het helemaal drama met het weide seizoen... Begint nu weer een beetje te drogen na die heftige buien van het weekend :') . Vanavond komt er nog wel wat regen, maar dat moet nog wel een beetje te verwerken zijn (ik heb goed vertrouwen... misschien een beetje hoopium :+ ).

Vandaag de dierenarts rekening mogen ontvangen van afgelopen maand. Was weer even slikken met twee bezoekjes waarvan 1 in spoedtarief... 95 euro om even langs te komen :x .

boemel

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 13:43

Ik krijg straks een paar testbalen hooi binnen. Ca 18kg per baal, eur 5,00 per baal.

Ik heb extra hooi in feite alleen nodig als we een 3e paard hebben. Voor 2 paarden heb ik ruim voldoende om in Juni een af land partij te kunnen kopen. Dat scheelt weer geld.

Maar, aangezien morgen de keuring van de Friese merrie is en hooi schaarser wordt, ben ik al wel vast bezig met hooi uit 2022.

Het gras groeit heel erg goed.
Gisteren de wei waar ze in de winter stonden met de hand voorzien van kunstmest. Door de hoeveelheid regen waren er echt drassige delen. En aangezien mijn vriend denkt dat de zitmaaier een quad is, leek het me beter om voor te zijn dat dat dure ding weer vast zit in de blub :D

Op zich ben ik wel blij met de regenval hier. Paddock en rijbak zijn prima en ik had nieuwe planten aangepoot, die nu extra water krijgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 16:28

Ik hoop ook dat er snel weer hooi bij de vaste afnemer is. Hij zegt dat het in mei al zou kunnen komen. Lijkt mij erg vroeg, maar áls het klopt hoor je mij niet klagen.

De paddock hier is mooi opgedroogd al zie je nog wel wat van die zwarte modderachtige plekken waar het water gestaan heeft. Maar voor vanavond/vannacht komt er weer wat aan helaas.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 16:33

Ik heb altijd geleerd dat je paarden geen mei hooi moet voeren, omdat het te rijk is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 16:36

Ik wil alleen maar gras dat echt flink in de aar staat.
Hier is dat in mei nog nooit gelukt.
Ergens in juni wel.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 16:51

Afbeelding

Ik kwam net schattige viooltjes tegen in de paardenwei. Net alsof ze gezichtjes hebben.

Testbalen hooi zijn net geleverd. Erg mooie balen zo op het eerste gezicht.
Tevens als test muesli van Mijten. Zou speciaal voor eczeem paarden zijn. Nu hebben onze paarden dat niet, maar wel vaak onrustige plekken op de onderbenen, dus wil proberen of dit wat doet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 16:56

Ik hou juist niet van 'vol in het aar'. Teveel graszaad en dus eiwit. Boon haar mest wordt daar niet beter van. Ik heb liever flink wat blad en weinig harde stengels.

Ik kom ook overal viooltjes tegen zowel in het gras als tussen de stenen van de oprit. Duidelijk van zaad van vorig jaar, want toen had ik die kleur in de border staan :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 16:58

Hier vorig jaar vol in aar maar toch weinig eiwit.

Maar ook weinig suiker.
En uiteraard als je paard daar niet gevoelig op is maakt dat niet uit.
Maar hier hebben ze al jaar rond gras, dan wil ik het hooi niet te rijk aan suikers, maar juist stengel :)
Dus uiteraard verschillend aan je paarden en je stalling :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 17:00

Precies. Hier dus weinig tot geen gras én een ouder paard wat toch minder makkelijk voldoende voeding haalt uit té stengelig hooi.
Ik merk nu bijvoorbeeld al dat ze wat schraler is op de rug en meer voeren helpt daar niet echt bij, behalve dat ze wel een dikke buik krijgt :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 17:04

Ja bij mijn oudje wilde ik toen ook nog jonger hooi. Stengel werd hem ook te hard.
Maar eiwit is dan juist wel weer goed, zeker bij dat schraler op de rug worden.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 17:06

Hier al jaren laag suiker én eiwit (wij maaien in juni dus als het echt goed gebloeid heeft). Ik heb graag stengelig hooi, daar kauwen ze toch wat langer op. En liever te arm aangezien ze snel in rijke conditie zijn bij mij. Eiwit vang ik op in het aanvullende voer nu

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 17:10

Maar dan heb ik liever het komplete groenere blad dan alleen veel aren en harde stengels.
Hooi van de 2e snee vind ik vaak prettiger als van de 1e.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 17:12

Ik krijg eind mei het hooi vermoed ik. 10 grote balen onverpakt. Geen idee hoe lang ik ermee doe. Ik laat dit testen en kijk dan hoe of wat. Hier het liefst zo langstengelig en schraal.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 17:13

DubbelFun schreef:
Maar dan heb ik liever het komplete groenere blad dan alleen veel aren en harde stengels.
Hooi van de 2e snee vind ik vaak prettiger als van de 1e.

Dat durfde ik vorig jaar na de droogte niet aan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 17:14

2e snede vorig jaar was alleen maar suiker inderdaad.
Dat heb ik naar een handelaar verkocht, wilde ik niet eens als paardenhooi op marktplaats zetten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 17:17

Dat is idd wel een gevaar van 2e snee.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 19:19

Er komt hier een hoosbui over....
wow.... ik heb niet snel plassen in de bak en nog minder vlug in de wei.
Nu is het half overstroomd....
Maar dat droogt ook wel weer...een keer :D

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 19:27

boemel schreef:
[ [url=m/EEP5xO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kwam net schattige viooltjes tegen in de paardenwei. Net alsof ze gezichtjes hebben.

Testbalen hooi zijn net geleverd. Erg mooie balen zo op het eerste gezicht.
Tevens als test muesli van Mijten. Zou speciaal voor eczeem paarden zijn. Nu hebben onze paarden dat niet, maar wel vaak onrustige plekken op de onderbenen, dus wil proberen of dit wat doet.

Ik kan alleen maar denken aan de gemene viooltjes uit Alice in Wonderland :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:01

:= :D
Ik ken geen gemene viooltjes :=

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-23 20:52

Mooie viooltjes <3

Soms moet ik wel lachen met die twee... net stonden ze samen in een stal van 3x3...
Afbeelding

Afbeelding

Helaas heeft Guus zich de manen geschuurd. Iemand een idee of te zien is of het door voer of door vliegjes komt? Vorig jaar niet zo geschuurd, maar heeft ook grotendeels onder vliegendeken gelopen. Monty heeft altijd wel geschuurd.

Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 21:01

Mijten Quatro Boemel? Ik voer graag mijten, fijn voer De senior voor de merrie, de varkens krijgen de gerstekorrel en voorheen gaf ik aan de paarden de quatro

Joyce, als het door mugjes komt is d manenkam vaak ook dikker en harder. Is het niet omdat het 1 pluk is door kroelen?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 22:11

Lynn_Nikita schreef:
Mijten Quatro Boemel? Ik voer graag mijten, fijn voer De senior voor de merrie, de varkens krijgen de gerstekorrel en voorheen gaf ik aan de paarden de quatro

Joyce, als het door mugjes komt is d manenkam vaak ook dikker en harder. Is het niet omdat het 1 pluk is door kroelen?

Mijten Nova-mix :o

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 22:22

Paarden die snel schraal zijn en moeilijk op gewicht te krijgen/houden zijn lijkt mij lastig maar soms wou ik dat die van mij daar wat meer naar neigden.

Ze moeten echt wat kwijt en ik weeg het hooi af en pas strookbegrazing + beperkte uren toe maar nu is de ruin vandaag door de draad gegaan. Geen idee hoe lang hij heeft staan schransen.
Dus vanavond een hooinet minder gevoerd zodat hij goed kon uitbuiken + de verzorgster heeft hem aan het werk gezet in de bak en met hem gesprongen :)

Mega irritant wel als je zo je best doet _-:(

De DA was matig tevreden over de shet. Nog even apart houden en door met pijnstillers + bloedverdunners. Ze lijkt nu met name wat moeilijk te lopen door afwijkende stand rechts.
Dit moet ik laten corrigeren door smid en als ze de komende week beter gaat lopen mag ze dan weer bij de rest.
Ik hoop het want ze is nu vooral chaggie :(:)
Ook weer ietsje aangekomen (3kg) maarja dat kan ook bijna niet anders met geen beweging.
Smid is vanavond nog langsgeweest dus morgen filmpje maken en opsturen naar DA en hopelijk dan verlossende vrijheid.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 22:45

Karin,
Ik heb beide gehad. Een paard dat altijd te dik was en een waarmee ik op moet passen dat hij niet te veel afvalt. Zeker in pension was de magere erg lastig. Want een plek met fatsoenlijk passende kwaliteit en hoeveelheid ruwvoer is niet makkelijk te vinden. Bijna overal krijg je te horen dat de rest het toch ook prima doet op het ruwvoer en dat je gewoon wat meer brok moet voeren... En toch... Om dat overgewicht heb ik me meer zorgen gemaakt want als ze dat mee moeten zeulen dan kan dat niet gezond zijn. Maar ze gezond af laten vallen is ontzettend moeilijk. Zeker in een gemengde kudde. Aan huis is dat snelle vermageren minder een probleem omdat je veel sneller kunt bijsturen en ik kan nu onbeperkt ruwvoer geven. Dat scheelt enorm.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 23:02

Boemel succes morgen. Hopelijk komt ze er glansrijk doorheen.

Karin, hopelijk knapt ze verder op. Zo naar hoefbevangenheid.

Hier twee dikkies en hoefbevangen gevoelig, lastig.
Afbeelding
Afbeelding