Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sunny43 schreef:tja zij werken door heel Europa dus hebben al zat ervaring met de wolf. Onderste twee draden zijn het belangrijkst. En mbt commercie, de mensen van Gallagher verkopen niet aan particulieren dus met hun advies ga je toch naar een ander en dan kun je net zo goed bij een ander merk uitkomen.
Ik ga niet afwachten tot het urgent is om iets te doen c.q. paarden op stal, ik ga me langzaam voorbereiden op de zwervende wolven die hier zo af en toe zijn. Een roedel zal hier niet komen.
Horsepride schreef:Wat naar.
Maar waarom zou je eigenlijk zo afrastering plaatsen, tenzij van kleine spul hebt of heel oude paard die zich zelf niet meer kan beschermen of een veulen. Ondanks de wolf hier rond zo lopen heb ik hem zelf tot nu toe nog nooit gezien. Wel dassen, reetjes, damherten en slangen. En tot nu toe heb ik nog geen verhalen gehoord dat een wolf een groot gezond paard heeft gepakt die in een kudde staat. Sterker nog, ik weet maar al te goed hoe handig mijn paarden zijn met hun hoefjes
sunny43 schreef:dierenfan schreef:Hier zou 120 cm nooit genoeg zijn. Omdat ik in Nederland woon en niet in Canada. Wij hebben hier 1 prachtige groep reeën van ongeveer 8 a 10 reeën al jarenlang. Absoluut niet meer. Een wolf die hier langere tijd zou blijven heeft verder geen groot wild en zal vogels en hazen moeten eten of weide dieren en huisdieren. Zijn doel zal niet zijn graven maar wel eten om te overleven. Dan doe je met 120 cm niets tegen zo'n wild dier met overlevingsdrang die met gemak 120 cm springt.
De omgeving speelt een grote rol in de spring behoefte. Ze kiezen voor de makkelijkste weg maar hoe dan ook kiezen ze voor eten.
Een wolf verblijft niet langere tijd in een een gebied waar te weinig eten is, maar trekt door op zoek naar een plek om een roedel te stichten. Waar een roedel zit worden geen jonge trekkende wolven geaccepteerd. Dus al er weinig te halen valt, trekt hij verder en dat kan gewoon 60 km op een dag zijn. In gebieden waar een vaste roedel zit, is er meestal voldoende wild. De boeren in de buurt weten dat de wolf er altijd is, dus maatregelen nemen is onoverkomelijk. Juist de eenzame wolven op trek komen regelmatig in gebieden waar de wolf nauwelijks komt, waardoor er ook weinig aandacht is voor beschermende maatregelen.
Onali schreef:Lijst is tot 15 oktober
https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 420345435/
[ [url=m/l8YH94.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/yh9VbW.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/h1RFFU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tAhrUz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zDL27R.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/j6H8iz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/RoyqE2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/JLjDoU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1jy3DZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/KWqwRs.jpg]Afbeelding[/url] ]
Om nog maar te zwijgen van de loslopende paarden, paarden die geeuthaniseerd moesten worden door niet op stal kunnen staan of juist door op stal te gaan staan.
Betreft beide oudere dieren.
En een merrie die zich verwondt heeft door een wolf en een zodanige blessure opliep dat ze ook geeuthaniseerd werd.
Onali schreef:Lijst is tot 15 oktober
https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 420345435/
[ [url=m/l8YH94.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/yh9VbW.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/h1RFFU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tAhrUz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zDL27R.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/j6H8iz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/RoyqE2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/JLjDoU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1jy3DZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/KWqwRs.jpg]Afbeelding[/url] ]
Om nog maar te zwijgen van de loslopende paarden, paarden die geeuthaniseerd moesten worden door niet op stal kunnen staan of juist door op stal te gaan staan.
Betreft beide oudere dieren.
En een merrie die zich verwondt heeft door een wolf en een zodanige blessure opliep dat ze ook geeuthaniseerd werd.
mysa schreef:Nou... Heb dus een 'wolfwerende' afrastering.
Echter, hij is niet eens 'hondwerend' Hondje van zoon kent de afrastering, heeft al paar keer een flinke klap op zijn snoet gehad. En wat denk je? Zojuist nam hij een enorme aanloop en knalt zo tussen de onderste draden door. (drie lage draden waarvan de onderste nog geen twintig cm boven de grond).
Dat gaan wolven ook echt wel leren, ben ik bang.
Nikass schreef:Dank je wel Onali.
Ieder individueel verhaal is heel verdrietig. Ongelooflijk als je meemaakt dat het veulen wordt gedood, en de merrie totaal in shock is en alsnog ook overlijdt. Heel zielig![]()
Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe de paarden waarmee het mis ging stonden (wel of niet in kudde), maar toch hoopvol dat de grotere paarden de wolf van zich af hebben kunnen schudden.
Wel een risico op blessures op de vlucht natuurlijk.
En is dit representatief? Stuk of twintig gevallen? Of zijn er veel meer?
criollo_yess schreef:Voor volgende week hebben wij een afspraak gemaakt met de wolfconsulent. Die komt ons adviseren over hoe ons perceel zo wolfwerend mogelijk te maken. Omheining van de wei kun je wel richtlijnen voor online vinden, maar ons gaat het vooral om de "moeilijke hoekjes".
-Zoals de poort (soort schuttingdeur) waardoor wij nu met de paarden het erf verlaten om te gaan rijden.
-Of de mestsilo, die grenst aan de ponypaddock. Muren van 2 meter hoog, maar als daar een bult mest in ligt, wandelt wolf zo naar boven en springt bij de ponnies in.
-En hoe kunnen we wolfwerend misschien hier en daar een doorgang voor de katten maken, zodat die ook nog overal op het erf kunnen lopen?
Hoe kunnen we bovenstaand optimaal beveiligen zodanig dat het ook allemaal nog werkbaar is als in- en uitgang?
En ja, ook ik vrees dat de wolf ooit gaat uitvogelen dat 1.20/1.30m makkelijk te springen is. Maar niks doen is ook geen optie met veulens op komst. En ja, (helaas) 's nachts ophokken, ook op warme zomernachten
superpony schreef:Nee, dat hou ik mezelf ook voor.
Je moet ook echt pech hebben. Ook met 24/7 buiten zullen niet alle paarden gepakt gaan worden door een wolf.
De andere risico's zijn nog steeds aanwezig en in verhouding is er veel meer ellende met en voor paarden door andere factoren dan de wolf. De meeste paarden hebben vooral te lijden door de mens.
Maar de foto's maken het vooral heftiger voor mensen. Aan koliek doodgaan, zeker als een paard buiten staat en niet gezien wordt, is ook echt een lijdensweg, maar ziet er minder naar uit.
En dan het dagelijks leed door slecht management en horken van ruiters en trainers....... Ook minder heftig, maar wel elke dag weer opnieuw, jarenlang.
Mijn merrie is nu doodongelukkig op stal, maar we hebben er deze winter voor gekozen vanwege de veulens en shetjes. Onze omheining is beter dan de standaard die je tegenkomt, maar nooit afdoende.
We willen iets gaan aanpassen, maar dat ik mn merrie nu moet dwingen op stal te staan gaat me wel aan mn hart. Dat doe ik nu al weken elke avond terwijl er misschien nooit 1 wolf komt.
Dus het is ook mijn egoïsme dat ik dan rustiger slaap en niet bang ben ze de volgende ochtend aangevreten te vinden.