[VOLG]Van wei naar equihabitat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 13:07

Mooie zonnebloem. Vroeger mislukte die altijd bij ons. Toch ook maar weer eens proberen.

Het afstand nemen naar een paard die wat slechter wordt herken ik helaas.

Met shetjes werken is echt super leuk. Onze shet werd gereden en nam hem mee als handpony. Toen onze zoon te lang werd, vond ik de shet echt minder.
Na een tijd stonden we bij menners op stal en daar voor de sulky beleerd. Ging echt super snel heel goed en gelijk zaten de oortjes er weer op.

Hij overleed in September en ik ben er nog ziek van, maar miste ook een shet, dus we hebben weer 2 shetjes <3
Merrietje kan niks en is al 22, maar we gaan het toch proberen. Ze is niet meer drachtig en ben ook bang voor hb. Haar wang was alleen vreselijk dik, dus hopelijk wordt dat minder pijnlijk nu haar gebit laatst is gedaan. Ze kan een halstertje om, maar reageerde wel.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-22 19:04

Ze zaten hier in een bloemenmengsel. Mulitmengsel 2 van ik dacht PureHorse. En we hebben er nog losse pitjes door gegooid. Ze zijn ook lang niet allemaal op gekomen overigens. Maar toch wel veel <3

Vandaag even heerlijk een rondje gewandeld met Jim. Stiekem wat van de meidoorn en wat rozenbottels gesnoept onderweg. Van die laatste was hij nog niet heel kapot. Ik had er een paar meegenomen. Polly spuugde ze uit. Noura en Ximo vraten ze op. Kliko’s zijn het :+

Wij hebben ook een nandoe in de achtertuin. Maar die loopt wel lekker vrij in een geitenweitje buiten en niet in Amsterdam :))
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-22 14:14

Merk je al verschil na de tandartsbehandeling superpony?

Ik heb mezelf een cadeautje gedaan :o <3
Om toch eens samen naar het bos te kunnen, maar ook voor het vervoeren van bijvoorbeeld hooi. Nu moesten we elke keer een trailer of aanhangwagen lenen of huren. En omdat ik maar voor een maand opslag voor hooi heb, werd dat toch wat onhandig.
Trailer uit 2010, 2-paards. Heel weinig gebruikt. Hij rook zelfs nog nieuw van binnen en er zat geen krasje op. Zo goed als nieuw dus. 2 deurtjes aan de voorkant, geen zadelkamer, klep ipv zeiltje. Voorkant is polyester, alleen de zijpanelen zijn van hout. Nieuwe banden. Heeft altijd binnen gestaan.
Zo blij mee!
Afbeelding

Afbeelding

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 16:57

Ohhhh…. Gefeliciteerd!!!
Dat is zo, zo, zó fijn: een eigen trailer!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-22 21:20

Ja ben er ook heel blij mee!

Nog een schattige foto van Ximo op de track. Ze rollen daar allemaal. Zo grappig! Daar is het gras heelmaal weg en vooral zwart zand.
Afbeelding

En hij gebruikt steeds vaker de slowfeeder in stal.

Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 12:06

Lief dat je het vraagt! Ze eet heel goed en gelijk ook meer. Ben echt benieuwd wat er in haar koppie omgaat sinds de behandeling.
Ze moest bij de eerste happen toen ze wakker was zo vreselijk hoesten.
Ze lijkt ook nog iets dichterbij te komen en wil wel makkelijker geaaid weer. Was ik al mee bezig, maar het ontdooien gaat nu wel snel.

Wat fijn zo een trailer. Je kan ook eigenlijk niet zonder als je een eigen plek hebt. En vaak gebruik je hem links of rechts ook voor andere dingen :)

Wat zei de veearts van het oude merrietje vd week?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 13:20

Fijn van jouw merrie! Met tijd komt dat vast goed :j

Polly wordt woensdag ingeslapen. Voeten zijn niet goed meer en haar achterbenen willen ook niet meer. We kunnen haar best de zomer nog doorslepen, maar voor wie? Dus de familie neemt deze week afscheid van haar. :(:)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 14:07

Och, arme polly. Gelukkig heeft ximo vast nieuwe maatjes om hem op te vangen

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 14:20

Ach jeetje, dat gaat dan ineens snel. Wel fijn dat het klikt tussen Ximo en de jouwe.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 14:34

Ja niet helemaal een verrassing. Ze heeft een verleden van hoefbevangenheid en heftig rotstraal. De knie aan het ene achterbeen wil ook niet helemaal meer. Ze is dik in de 30. Het hoofd wil nog wel, maar het lijf is op.

Ze hebben haar er elke keer nog doorgetrokken voor Ximo. Anders zou hij alleen zijn. Maar nu hij steeds beter gaat met de mijne, hebben ze er meer rust van en is het goed zo.

Maar sneu is het wel ;(

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 12:19

Vandaag wat foto’s gemaakt van Polly en de rest. Eens kijken of er wat moois tussen zit om in te laten lijsten voor de eigenaren.

Ondanks het ongunstige seizoen om boompjes te planten, doen de salixen het verrassend goed.
Afbeelding

Afbeelding

En ik heb via een weggeefhoek een vogelvoerstandaard gevonden. Niet de mooiste meer, maar nog prima bruikbaar. Ik heb via internet gerecyclede bollenhouder en pindahouder gekocht en wat inhoud en vogelzaad. Weer een stapje verder voor de biodiversiteit.
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 14:28

Vandaag even de camera meegenomen voor wat heerlijke plaatjes!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 14:44

Mooie foto's.

Polly heeft een lief grijs snoetje maar je kunt wel zien dat ze een beetje op is. Grote kans dat het sneller is gegaan nu ze ziet dat Ximo een nieuwe kudde heeft gevonden.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 15:25

Mooie foto's inderdaad maar aan Polly is inderdaad te zien dat haar lichaam op is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:55

Mooie plaatjes. Hier doen de wilgen het ook goed en gaan snel ook.

Soms is het lastig met de oudjes. Wij zijn er 3 binnen een jaar kwijt en dat had ook deels effect op elkaar.
Ondanks wat mankementen, bleven ze tot het einde redelijk goed. Alleen de laatste van 29 hebben we iets gerekt en ondersteund, omdat haar dochter op laatst liep qua dracht en we bang waren dat het effect op haar zou hebben.
Haar zoon van 23 is wel compleet van slag geweest.

Ximo zou zo een broertje of zoon van ons merrietje kunnen zijn <3

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 21:44

Morgenmiddag wordt ze ingeslapen. Toch een raar idee. Ze zoekt eindelijk wat toenadering. Ik heb haar vanmiddag verwend met wat snoepjes en kriebels op haar rug en kont :+:
Ze hecht zich zelfs op een bepaalde manier aan Jim. Ik ging vanmiddag een rondje rijden en toen we weg gingen en terug kwamen hinnikte ze een paar keer. Het is best een schatje. Ik hoop dat het inslapen rustig verloopt en dat ze de rust krijgt die ze verdient. Ze laten haar inslapen op de wei waar Ximo afscheid van haar kan nemen op zijn manier.

Wel wat leuk nieuws, ik heb vandaag een stukje bos met een paar paden ontdekt. Je bent er zo doorheen, maar met de stapritjes die wij doen is dit meer dan prima. Ik heb het onwijs gemist, de boslucht en de stilte. Even alleen op de wereld. Maar ook de landweggetjes hier zijn super rustig. Zoveel beter dan op de vorige plek.
Ook Jim was happy met het bosje. Oortjes erop, lekker briesen en zelfs momenten jolig dribbelen :+
Mafklapper is het ook af en toe.
Genieten :+:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 21:49

Wat een toffe paadjes! Wij hebben maandag een stukje in jouw omgeving gefietst, het is echt mooi daar. :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 21:51

Ja het is echt mooi. Zo anders dan Klarenbeek. En super rustig qua verkeer, dus ook over de weg is prima te doen :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 22:37

Heel veel sterkte morgen. Het is en blijft altijd rot.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 09:09

Heerlijk zo genieten in het bos!
Hier ook nog voornamelijk stapritjes, maar ook die zijn om te genieten zo in het bos!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 14:04

Wat een prachtige plek heb jij.
En wat naar van de shet. Hopelijk is het rustig verlopen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 14:09

Hoe gaat het? En hoe reageerde de andere pony's?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 20:14

Het inslapen is heel rustig verlopen. Woensdag begin van de middag was de dierenarts er. Ximo is er bij gebleven en heeft ook echt afscheid genomen. In de avond heeft de buurman haar aan de kant van de weg gelegd. Pas eind van donderdagmiddag is ze opgehaald. Dat is dan wel weer naar. Maar ja, daar kun je weinig aan doen als je op een route van de Rendac zit.
Je merkte ook echt dat er wat gebeurd was. Ximo zat donderdag aan mijn been geplakt en week niet van mijn zijde :(:)
En ook Noura en Jim waren niet helemaal zichzelf.

Ondanks dat ik het niet van plan was, heb ik toch de draden donderdag al verzet. Niet om Polly meteen de verdrijven en die van mij meer ruimte te geven, maar vooral om de aansluiting een beetje af te dwingen, zodat Ximo zich hopelijk minder alleen zou gaan voelen.
De rode strepen zijn draadjes op shet hoogte. Zo had Ximo wel zijn eigen paddockje bij de ingang (we hebben 2 ingangen gemaakt) om rustig te kunnen eten. En het achterste deel van de track, mochten die van mij gaan jagen.
Afbeelding

Maar dat viel alles mee. Met Jim gaat het verrassend goed. Alleen met eten doet hij even lelijk, Ximo mag niet uit hetzelfde net eten. Gelukkig hebben we 5 hooiplaatsen, dus hij komt wel aan zijn trekken. En Noura ziet hem af en toe nog steeds als speelgoed (dinkytoy :+ ). Maar hij weet heel goed de draadjes te vinden.
En de aansluiting gaat steeds beter en super rustig. Vandaag hebben we de achterste track ook open gezet, omdat hij daar eigenlijk geen gebruik van maakte. Zijn paddockje hebben we wel gehouden en daar staat hij wel regelmatig.
Afbeelding

Ook heel nieuwsgierig bij het bekappen van Jim.
Afbeelding

Noura en Jim zijn erg blij met de stal. Vooral Noura komt er beter tot rust.
Afbeelding

We hebben daar nu 2 netten hangen, waaronder de tunnel. Die hangt hier zo veel beter :j
Afbeelding

We hebben ook de esdoorn nog vermoord die naast de track stond.
Afbeelding

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 09:01

Fijn dat het rustig is verlopen met Polly. Leuk bosje heb je daar gevonden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 11:47

Vandaag voor de regen de wei nog gemaaid en gesleept. Weer lekker strak. En inmiddels regent het, dus mooi op tijd *\o/*
Laat de regen maar goed vallen :D
Afbeelding

En nog een *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*
Afbeelding

Afbeelding