Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 11:28

biancaaaa schreef:
Wij hebben nagedacht over pensionklant erbij, dat zou handig zijn omdat ik er maar 2 heb staan. Maar hoor bij een vriendin alleen maar ellende en ik zit eigenlijk niet te wachten op steeds mensen op mijn erf dus misschien zelf er maar een derde bij en dan een bijrijder (die op afgesproken dagen komt). Als je gaat rekenen (voor 1 extra paard) sta je ook echt voor heel weinig te werken.

Maar eerst even afwachten hoe mijn zwarte het doet na 4 weken omeprazole, of verdere behandeling nodig is en of het nog realistisch is om met hem te “sporten”.

Duur voer is hier bekend. De brokken van mijn maagpatient kosten inmiddels €45 per zak. En daar komen nog Pavo Vital en zak fibrebeet per week bij. Op dit moment (geen weidegang) zit ik ook al op €150 hooi en stro per paard per maand.

Ik heb om dezelfe overweging uiteindelijk voor een pensionklant gekozen. Daarbij moet ik zeggen dat ik redeijk "streng" ben :j , ze mag haar kinderen niet meenemen. Of ze mogen wel mee, maar die mogen niet bij mij op het erf spelen.

Ik wil ook geen vrienden/vriendinnen/kennissen/familei e.d. op het erf. Dat hebben we vooraf afgesproken en ze appt elke dag hoe laat ze komt :o , dan ben ik een beetje voorbereid. Neemt niet weg dat ik liever geen pensionklant zou hebben hoor.

Maar ik heb mijn oudje van 25 en mijn merrie van 10. Merrie gaat volledig in de stress als ze alleen is, dus ik heb geen andere keuze.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 11:44

Is al paar pagina's geleden.

Ik heb mijn paarden in winter op subli slobber staan en in de zomer op pavo nature best.
Vorig jaar hebben ze allemaal tijdje op vitalbix en later pavo gestaan, nu was bij Betsy (tinker) toen haar rasp echt een stuk minder, dus ga weer over op vitalbix active + en firbremix, ik twijfel nog even over of ik ook daily complete bij doe of pavo vital, daar hebben ze toen ook opgestaan, omdat je daar veel minder van hoeft te geven dan de daily complete, had geen reactie op pavo vital dus denk dat ik dat ga doen.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 11:50

Bedankt voor het delen van je ervaring Afab. Ik ben zo bang dat het echt niet bevalt en we dan weer op korte termijn afscheid moeten nemen. Dan kan het zo zijn dat mijn zwarte weer helemaal van de leg is. Dat is zo’n gevoelig paard, wisselingen kan hij niet zo goed tegen en die proberen we juist zo gezond mogelijk te houden.

Wel fijn op te lezen dat er ook mensen zijn die het wel goed bevalt! Lijkt me ook wel gezellig om soms samen bezig te zijn.

Eerst in februari samen naar kliniek (dan wordt de kleine man meteen gecastreerd). Op termijn bedenken wat we willen. Ligt ook aan prognose van mijn eigen paard.

Zit er ook wel eens aan te denken om paard in bruikleen te zoeken, waarbij ik de stalling, les, management e.d. betaal en paard train / uitbreng. Maar geen idee of daar vraag naar zou zijn.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 12:05

Hier per toeval net nog iemand aan de deur die met spoed een plek zocht.

Ik vind het meestal echt heel leuk zo’n clubje hier over de vloer, lekker veel samen rijden en doen en de sfeer is hier echt heel ontspannen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 12:18

Ik heb zowel goede als slechte ervaringen.
Door de slechte nu niemand meer. En ook omdat mijn merrie ook zo'n klit is.
Als die dan gehecht is aan een paard en die besluit te gaan dan is zij over de rooie.
Maar er zaten zeker ook heel gezellige kanten aan.
Nadeel is dat wij het ook niet echt kunnen scheiden, dus ik moet de honden dan binnen houden, mensen komen binnen om te plassen dat soort dingen.
Ik zeg niet nooit, maar heb er door de tijd heen toch al diverse afgeslagen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 12:33

Ik heb in het begin een winter iemand in pension gehad, maar dat ging niet met de paarden onderling. Dus na verschillende dingen te hebben geprobeerd is zij weer verhuist. Erna nooit meer iemand erbij gehad. Nu stoppen er regelmatig weleens mensen aan de poort die vragen om pensionstalling. Maar ik doe het niet. Mijn privacy, mijn eigen ritme en regelmaat is mij te kostbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 12:42

Ja wij hebben wel echt alle faciliteiten los voor de klanten: kantine, 2 toiletten, keuken, badkamer, zelfs een slaapkamer als ze eens willen slapen bij hun paard. Dus ik hoef mensen alleen binnen te laten als ik daar zelf ook zin in heb. En de honden kunnen heel goed samen gelukkig.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 12:44

Ik had donderdag een briefje op mijn deur zitten. Mijn grondoppervlakte is te klein en we willen het niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 12:50

Gefeliciteerd Belker!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 12:51

Dankjewel

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 13:35

Gefeliciteerd!

Ik wil er ook niemand bij, wil geen gezeur en vind t wel lekker rustig zo :) wil wel lid worden van de rijvereniging voor wat aanspraak.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 14:03

@belker: gefeliciteerd!!

Ik had vanochtend de laatste plak van de onderste baal gevoerd en maakte net de bak schoon zoals ik altijd doe... komen er gewoon 2 handen met muizenkeutels uit :r

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 14:07

Fijne verjaardag Belker *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 14:35

Gefeliciteerd belker.

Ik zou er vandaag weer even op gaan maar heb teveel pijn dus ik ga ze beide maar longeren. Zucht.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 14:46

Robijntjah schreef:
Hier per toeval net nog iemand aan de deur die met spoed een plek zocht.

Ik vind het meestal echt heel leuk zo’n clubje hier over de vloer, lekker veel samen rijden en doen en de sfeer is hier echt heel ontspannen.

Ik denk dat als ons terrein groter zou zijn en we onze privé zouden kunnen behouden, ik er ook meer open voor zou staan, want natuurlijk kan het ook gezellig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 14:50

biancaaaa schreef:
Bedankt voor het delen van je ervaring Afab. Ik ben zo bang dat het echt niet bevalt en we dan weer op korte termijn afscheid moeten nemen. Dan kan het zo zijn dat mijn zwarte weer helemaal van de leg is. Dat is zo’n gevoelig paard, wisselingen kan hij niet zo goed tegen en die proberen we juist zo gezond mogelijk te houden.

Wel fijn op te lezen dat er ook mensen zijn die het wel goed bevalt! Lijkt me ook wel gezellig om soms samen bezig te zijn.

Eerst in februari samen naar kliniek (dan wordt de kleine man meteen gecastreerd). Op termijn bedenken wat we willen. Ligt ook aan prognose van mijn eigen paard.

Zit er ook wel eens aan te denken om paard in bruikleen te zoeken, waarbij ik de stalling, les, management e.d. betaal en paard train / uitbreng. Maar geen idee of daar vraag naar zou zijn.

Ik stond voor een soortgelijk dilemma. Mijn paard is ex maagpatiënt en toen mijn pony doodging begon ze weer als een malle met luchtzuigen -O- , volledig in de stress en ze heeft echt een volle week lopen roepen, rennen, zoeken. Hartverscheurend om te zien. Gelukkig was mijn oudje er toen voor de nodige steun. Ik durf er niet aan te denken wat er gebeurt als ze alleen achterblijft. Eerlijk gezegd denk ik dat ze door de omheining gaat, als dat gebeurt.

Voor de gezelligheid doe ik het zeker niet. Ik ben het liefst alleen bij mijn paarden. Pensionklant wil graag wel samen dingen doen, maar intussen is het duidelijk dat ik dat niet wil.

Fijne dag Belker!

Oh bah Dubbelfun..... Hier heb ik op het moment last van ratten. Ik zie dat ze de schuilstal in komen. Heb de rattenvanger al gebeld en die is langs geweest. Nu hopen dat ze snel zijn vertrokken.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 14:55

Hier is het paardengedeelte geheel gescheiden van ons huis en onze tuin. Kan de gezelligheid opzoeken maar moet niet, en vind het fijn dat we ons privé terrein niet hoeven te delen. Zometeen met de nieuwe loods blijft de oude schuur ook voor privé gebruik, alhoewel we de nieuwe loods uiteraard ook gewoon gaan gebruiken :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 15:56

Ha ha [***], moet wel een beetje lachen dat je zo lekker duidelijk bent naar je pensionklant.

Ik zou ook geen zin hebben om dingen samen te doen. Maar, me er waarschijnlijk wel bij tijden wat toe verplicht voelen.

Ik vind alleen met de paarden heerlijk.
En af en toe spreek ik een bosrit af met iemand en dat vind ik dan leuk en gezellig. Daar hangt geen enkele verplichting aan vast :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 16:05

:o , tja het viel mij op dat ze steeds tegen mij zei: Oh we kunnen wel samen rijden, samen een instructrice uitzoeken, samen poetsen, samen mest ruimen, samen hooi geven, samen de osteopaat bellen, samen kruiden plukken enz enz.

Toen heb ik duidelijk aangegeven dat er een reden is waarom ik mijn paarden aan huis heb en dat is dat ik het juist heerlijk vind om alleen met mijn paarden bezig te zijn. Voor die tijd heb ik bijna 15 jaar op een pensionstal gestaan en was het eigenlijk helemaal zat. Continu andere mensen om mij heen op momenten dat ik lekker met mijn hobby bezig wilde zijn.

Heel soms spreek ik nog weleens een stalgenoot uit die tijd en die vragen bijna allemaal of ik de "gezelligheid" niet mis :D .

Uhhhhmm, nee.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 16:14

Gefeliciteerd Belker

Ik weet nog niet wat ik doe als mijn oude merrie overlijd, fokmerrie van mijn werk plaatsen of toch een pensionklant of mooi bij 2 laten. Mocht er ooit 1 erbij komen wil ik ook hartstikke duidelijke afspraken maken en voldoende tellen ipv de hobby van een ander te bekostigen.

Net mijn bak laten frezen, kennis had al een jaar geleden een machine gekocht om gras eruit te frezen maar nog nergens kunnen gebruiken en ik had 12 meter gras wat weg moest dus win-win
Mooi strak, paarden mochten even kijken en hebben 10 minuten als een gek rondgerend en gek gedaan ( alleen de oude merrie stond ernaast en keek ernaar) toen ik het wilde filmen stopten ze natuurlijk
Zometeen rijles dus mag de bak meteen testen.
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 05-02-22 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 16:15

Wauw Jinte, gaat echt snel die loods. Mooi.

Wij hebben wel aantal jaren pensionklanten gehad (allemaal vrienden/kennissen), en na de 2e gezegd het nooit meer te doen. Uiteindelijk aantal jaren later wel weer gedaan, en nooit problemen van gehad. Die zijn nu ook al weer een paar jaar weg, en nu is het ook echt klaar. We zitten zelf al aan het max ponies en de stallen staan vol.

Gefeliciteerd Belker :)

Robijntjah, voorzichtig aan doen hoor, als het niet gaat.

He bah DubbelFun, niet fijn. %)

Weer een productieve zaterdag. Vanmorgen begonnen met de weides mesten, buurman kwam nog helpen, mijn vader moest mest hebben voor zijn beukenboompjes aan de weg, dus goed op en neer gelopen met de kruiwagens. En daarna heeft de buurman de weides nog even gesleept. Echt ideaal een buurman met een tractortje. Sinds hij die heeft liggen onze weitjes er strak en tip top bij :+
Mijn rug is gesloopt van het scheppen, maar alles is weer schoon. Nu mezelf er wel nog even aan toe zetten om de stallen nog even uit te mesten.
En zo eventjes poetsen. Ze beginnen toch langzaam te verharen.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 21:30

MarjanB schreef:
Gefeliciteerd!

Ik wil er ook niemand bij, wil geen gezeur en vind t wel lekker rustig zo :) wil wel lid worden van de rijvereniging voor wat aanspraak.

Ik heb afgelopen donderdag een proefles gehad bij een vereniging en ik ga lid worden. Indd mis heel erg de gezelligheid en vroeger op de manege was ik hele dagen op de manege, en nu zadel is af zet der terug en klaar.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 09:55

Afbeelding
Ongelooflijk wat een regen! Onze paddock is altijd droog, maar nu voor het eerst niet meer. :(

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 09:56

Ja er is veel gevallen. Paddock hier heeft nog droog stuk van 15x4 maar verder is het heel veel water. Wij hebben gisteravond alles gedaan en kunnen vandaag een dagje overslaan. Alleen vanavond nieuwe hooinetten ophangen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:03

Hier valt het nog mee. Pas een 4 mm. Maar kijk ik buienradar gaat het hier pas echt veel regenen vanaf 11 uur en dan echt de hele middag plenzen..