Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:09

Een regel van paard niet alleen zou hier ook wel eens mogen.
Echt hier in de buurt staan zoveel ponys alleen ;(

Ja echt wat een bagger weer, bah bah. Morgen ook, daarna zou het weer wat beter worden.

Prairy

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:13

Ik ga het in de wei zaaien (strooien met compost in het gras) en op de stukken kaal zand die zijn ontstaan door het aanleggen van een irrigatie systeem in het voedselbos. En in de kale grond waar we de hagen gezet hebben.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:14

Het regent weer, voor de verandering. Ik wil voorjaar!

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:15

DuoPenotti schreef:
Een regel van paard niet alleen zou hier ook wel eens mogen.
Echt hier in de buurt staan zoveel ponys alleen ;(

Ja echt wat een bagger weer, bah bah. Morgen ook, daarna zou het weer wat beter worden.

Misschien dat die weg open gaat met dat registratie systeem waarbij elke paardenlocatie en elke paarden eigenaar moet gaan registreren. Dan komt wel het inzicht op welke locaties maar 1 paard staat.
Gisterenavond nog webinar over gevolgd van zlto.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:18

Ik heb het idee dat die pony niet eens een chip hebben, laat staan dat die eigenaren gaan registreren.
Zijn allemaal van die gazon maai pony's.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:19

@Akshay: is er dan ook een koppeling van eigenaren en lokaties... want niet elke eigenaar heeft zijn paard op de eigen lokatie staan

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:23

DubbelFun schreef:
@Akshay: is er dan ook een koppeling van eigenaren en lokaties... want niet elke eigenaar heeft zijn paard op de eigen lokatie staan

Ja, die is er.
Eigenaar registreert chipnummer op een locatie.
De locatie heeft zich moeten registreren als zijnde "paardenlocatie"
Ik ben ook enkel een "informatieverzamelaar" hoor, heeft op de voorpagina van bokt een nieuwsbericht over gestaan, met de link naar het webinar. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:27

Dus ik als thuislokatie zou me dubbel moeten registreren én ga al meteen mank want geen chipnummer, want DNA. Wel dus een levensnummer, maar geen transpondernummer.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:35

DubbelFun schreef:
Dus ik als thuislokatie zou me dubbel moeten registreren én ga al meteen mank want geen chipnummer, want DNA. Wel dus een levensnummer, maar geen transpondernummer.

Ik weet niet of je een reactie verwachtte :), maar voor de zekerheid; ik ga me er niet aan branden gericht op andermans situatie en vragen. Heb de informatie verzameld om die toe te kunnen passen op mijn eigen situatie :) op de voorpagina staan de nieuwsberichten met de koppelingen naar informatie bronnen.

Gaat in per 21-4 Dus er is nog even tijd.

Zal hier zo eens onze nieuwe drainage/waterafvoer uit de tuin checken. Vriendlief heeft geknutseld, en we kunnen het zonder pomp af nu :+:

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:37

Wow wat gaat dit topic snel! Hier ook zoveel regen, de wei is geen wei meer en gewoon een grote zandbak/ modderbak geworden. De paddock is gelukkig wel maar ook droog nog en daar staan de paarden ook graag, al is het te krap om ze 24/7 in te houden met 2 jaarlingen en een pony van 17 (Paddock is zo'n 11x22m maar de jaarlingen rennen graag).

Ik had trouwens een vraagje - ik heb 2 stroom apparaten. Had eerst de Gallagher S40 gehaald met zo'n zonnepaneel naar door het slechte weer gaat die steeds in nacht modus en dan tikt hij erg langzaam (snelheid dat pulse stroom geeft is langzaam). Daarom de Gallagher BA80 gehaald op een batterij, die tikt mooi snel en er staat volgens de spanningsmeter zo'n 6000-7000v op het draad. Nu staat hij er zo'n weer en vandaag keek ik weer en nu staat er maar 4000v op. Iemand een idee om dit weer te verbeteren? Of zou dit aan het weer kunnen liggen? Er is geen verlies door beplanting oid. Zit nu een aardpen van 1 meter in, zou een langere effect kunnen hebben?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:01

Lotte_Wessel schreef:
Wow wat gaat dit topic snel! Hier ook zoveel regen, de wei is geen wei meer en gewoon een grote zandbak/ modderbak geworden. De paddock is gelukkig wel maar ook droog nog en daar staan de paarden ook graag, al is het te krap om ze 24/7 in te houden met 2 jaarlingen en een pony van 17 (Paddock is zo'n 11x22m maar de jaarlingen rennen graag).

Ik had trouwens een vraagje - ik heb 2 stroom apparaten. Had eerst de Gallagher S40 gehaald met zo'n zonnepaneel naar door het slechte weer gaat die steeds in nacht modus en dan tikt hij erg langzaam (snelheid dat pulse stroom geeft is langzaam). Daarom de Gallagher BA80 gehaald op een batterij, die tikt mooi snel en er staat volgens de spanningsmeter zo'n 6000-7000v op het draad. Nu staat hij er zo'n weer en vandaag keek ik weer en nu staat er maar 4000v op. Iemand een idee om dit weer te verbeteren? Of zou dit aan het weer kunnen liggen? Er is geen verlies door beplanting oid. Zit nu een aardpen van 1 meter in, zou een langere effect kunnen hebben?

Hmm.. geen ervaring met batterij apparaten, maar.. dat het aan de aarden ligt, in deze tijd van het jaar, lijkt me lastig. Áls dat zo is heb je van de zomer helemaal geen stroom meer als de grond droog is?
Is het niet zo dat de batterij deels leeg is. Een zaklamp gaat ook steeds zachter branden?

Wij hebben hier een netstroom apparaat, overgenomen met het huis, 1x probleem gehad dat hij weinig stroom gaf, maar toen lekte er veel weg door lage draad icm hoog gras.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:08

ik moet ook nog kijken naar die registratie := stom gedoe.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:20

Zo de knetters wat gaat het topic hard, zelfs bijlezen was even moeilijk :D
En een heleboel nieuwe mensen in het topic, welkom!

Hier even druk met al het nieuwe plantgoed :D
Vanochtend de laatste 10 meter van de meidoorn haag geplaatst (in totaal 100 meter) en eerste deel van de haag met haagbeuk staat ook.

Afbeelding

Afbeelding

Kijk niet echt uit naar de voorspelde regen voor vandaag en morgen -O- . Vanochtend vroeg nog net aan droog de laatste meters van die meidoorn kunnen doen maar het begon hier ook al te regenen. Nou ja, het is niet anders...

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:37

Akshay schreef:
Lotte_Wessel schreef:

Hmm.. geen ervaring met batterij apparaten, maar.. dat het aan de aarden ligt, in deze tijd van het jaar, lijkt me lastig. Áls dat zo is heb je van de zomer helemaal geen stroom meer als de grond droog is?
Is het niet zo dat de batterij deels leeg is. Een zaklamp gaat ook steeds zachter branden?

Wij hebben hier een netstroom apparaat, overgenomen met het huis, 1x probleem gehad dat hij weinig stroom gaf, maar toen lekte er veel weg door lage draad icm hoog gras.

Heb er pas een week een nieuwe batterij in, nu net ook verwisseld met nog een nieuwe en weer hetzelfde qua spanning. Zal zo het draad nogmaals nalopen, zo maf dit! Scheelt dus dat ik nog een apparaat heb maar goed, toch irritant.

Ik hoop ook in komende maanden over te gaan op netstroom. De kabels liggen hier al onder het huis vanuit kruipruimte klaar richting wei, alleen moet dit alles nog worden aangesloten zegmaar. Zal denk ik inderdaad een stukje makkelijker zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:39

@marlies: het wordt wel gratis ingewaterd nu :)

Net toch maar gaan uitmesten, want droger zal het vandaag niet worden. Dus de 'antieke' gele regenjas aan en de capuchon op en gaan...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:40

Lotte_Wessel schreef:
Heb er pas een week een nieuwe batterij in....
Misschien een domme vraag... maar heb je wel de juiste batterij er in zitten ??

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:48

goed verhaal weer met die registratie _O- ik heb 1 kwpner en 1 met een knhs paspoort, allebei gemaild over I&R registratie; kwpn zegt 'de overheid is nog bezig' en de knhs zegt 'je moet als UBN registreren bij rvo.nl'.

lotte_wessel, ik heb geen voltmeter, en mijn stroom is op netspanning, maar bij mij gaf gallagher aan dat ik 3 aardpennen van 2 meter nodig had. als hij het voorheen wel goed gedaan heeft bij jou, kan ik me alleen niet voorstellen dat dat het probleem is.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:50

Jade schreef:
goed verhaal weer met die registratie _O- ik heb 1 kwpner en 1 met een knhs paspoort, allebei gemaild over I&R registratie; kwpn zegt 'de overheid is nog bezig' en de knhs zegt 'je moet als UBN registreren bij rvo.nl'.

2 maanden terug zei rvo nog (had ze gebeld) paarden? Nee die hoef je niet te registreren. Nee hoor niks van waar..

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:52

Akshay schreef:
2 maanden terug zei rvo nog (had ze gebeld) paarden? Nee die hoef je niet te registreren. Nee hoor niks van waar..

:') :') ik wacht nog wel even tot april ofzo :))

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:55

Ik wacht het ook maar even af en mochten ze DNA ineens niet meer accepteren dan hebben ze mooi pech. Ik ga die bolle van 24 echt niet meer laten chippen.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:56

Lotte: kan je de spanning meten met een spanningsmeter? Dan kan je zien of het ergens minder wordt en gaan zoeken. Soms een kleinigheidje als bijvoorbeeld draad langs ijzeren hek loopt of schuur/muur raakt en de grond in gaat. 1 meter vind ik erg kort. Als het gaat vriezen grote kans dat er geen stroom meer op staat (of bij droge grond). Dat had ik paar jaar geleden met strenge vorst, stroom ging de grond in en 0 op de draad. Hier is daarna een koperen buis van 3 meter de grond in gegaan. Sindsdien ook met droogte, lange afstanden en wat verlies prima stroom op de draad.

Het is echt smerig weer ja, kleine paddock staat stuk blank. Drainage kan het niet bolwerken.

Kruiden inzaaien: tegenwoordig kan je ook bestaand land in laten zaaien met stroken frees. Dat is wel ideaal.

1,5 jaar geleden hier perceel ingezaaid met Bioron grassen (fructaanarm) en de kruiden erdoor van Bioron aangevuld met limagrain en wat extra klaver soorten. Het is afwachten wat erop komt. Hier bijvoorbeeld heel veel smalle weegbree. Net wat voor grond je hebt en wat goed gedijt. met die grassen wel rekening mee houden dat niet goed is als het te kort afgegraasd wordt. En ook met maaien wat meer laten staan. Dit voorjaar gaan ze er voor het eerst op. Ik kan makkelijk wisselen tussen de stukken dus paar dagen hier, dan ander stuk etc. Wil ze op dat stuk alleen als goed weer is, dus niet kapot laten lopen.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:11

Ik lees hier over zaaien. Doen jullie dat elk jaar je land inzaaien? Of is dat niet nodig? * Lees met verhuisd dus nog niet van alles op de hoogte *

En hoe doen jullie dat bv met kuilen in het land? Manlief heeft ze x op land gezet terwijl het eigenlijk al te drassig was. Resultaat flinke kuilen door hoeven overal. Ik heb geen tractor oid. Vullen jullie dat dan op en dan toch weer ff inzaaien?

wilson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:51

Hi allemaal!

Ik zou ook graag weer meelezen/praten. Ooit eerder wel meegelezen maar dat is al een paar topics geleden.

Sinds 1 jaar heb ik twee paarden aan huis. Een BWP (Darco×Walldorf) van 17 jaar en een KWPN (Ico SunxErdball) van 23 jaar. Ik heb thuis een bak, paddock en wei tot mijn beschikking en lees graag mee ter leering en vermaak.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:53

dito schreef:
Ik lees hier over zaaien. Doen jullie dat elk jaar je land inzaaien? Of is dat niet nodig? * Lees met verhuisd dus nog niet van alles op de hoogte *

En hoe doen jullie dat bv met kuilen in het land? Manlief heeft ze x op land gezet terwijl het eigenlijk al te drassig was. Resultaat flinke kuilen door hoeven overal. Ik heb geen tractor oid. Vullen jullie dat dan op en dan toch weer ff inzaaien?

zo min mogelijk opnieuw inzaaien, gras wordt sterker als het ouder is qua wortels enzo.
kuilen maken wij plat en als we eraan denken gooien we dr wat graszaad in.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:58

Nee inderdaad. Opnieuw inzaaien alleen als t net nieuwe wei moet worden. .daarna kun je beter doorzaaien als er wat "bij" moet.

Wbt "hoefkuilen" willen wij gaan walsen/camebridgeroll-en. Hier ook zo'n situatie.
Afgelopen jaar heb ik open plekken in de oude wei in oktober beetje ingestrooid met graszaad. Eind van dit jaar wil ik doorzaaien om wat meer variatie en "levenslustig" gras toe te voegen. Dit jaar wordt ook de boterbloem dood gespoten (kom er anders gewoon niet vanaf) dus dan zal er "plek zat" zijn.

:wave: wilson