Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 14:36

Ik maai met een elektrische trimmer. Heb gelukkig niet hectares met gras maar twee prima controleerbare weides van 2000m2 per stuk.
Iets meer zelfs.
Maar ik laat paard grazen en maai dan alle lange stukken die hij laat staan weg. Brandnetels en zuring maai ik continue weg en hou dat kort. Voorjaar heb ik ingezaaid en wat oude paardenmest erover gedaan, dat begint nu mooi door te komen. Stuk was kapot gereden door shovels ivm werkzaamheden.

Najaar wil ik kalken. Met welk spul is dat handig? Ik doe dat met de hand.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:52

AmkevanHal schreef:
Hoelang mogen ze dan de weide niet op?

Op de verpakking staat 1 week, maar ik hou 2 weken aan.
Je kunt het ook in etappes spuiten en slechts een deel van de weide afzetten. Dan zul je het wel met de hand/rugspuit moeten doen.

AvHdG

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 10:11

Bedankt voor alle paardenbloemen tips :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 11:11

Vanochtend weer een fikse vlaag regen en hagel gehad op de weide. Kom maar op met de zon nu weer voor een paar dagen! Dan kan ik het grote weiland shetlandproof maken en kunnen ze daarheen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 11:13

Hier ook echt serieus regen gevallen 2 dagen.
Merk het ook aan de mest van de pony's word ineens een stuk natter en groener haha

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 13:05

De komende dagen wordt het weer zonnig en droog!
Vanmorgen stuurde de buurvrouw een filmpje van keiharde regen.. paard stond gewoon buiten in de wei te knabbelen..
Ben wel blij met de regen. Hoop dat de bak eindelijk weer een beetje goed nat is, dan kan ik het makkelijker nat houden nu.
Ik verwacht dat we over 1-2 weken het eerste weiland kaal hebben. dan kan de tweede open. Eerste weiland hebben we dan 6-7 weken mee gedaan. Best netjes toch?
Dan kan die straks weer bijgroeien en dan kan paardlief beginnen aan de wei waar nu vrij hoog gras staat:)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 13:15

Heeft uit de hand zaaien met gras nu zin? Of is dat sowieso maar onzin?
En wat houdt “doorzaaien” dan exact in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 13:59

Nu zaaien is pas volgend voorjaar kans op nuttig gebruik van dat gras. Dan kan je beter wachten tot het najaar.
Doorzaaien is op de bestaande grasmat zaad strooien om de grasmat te verbeteren/dichter te maken of om kale plekken weer dicht te krijgen.

Hier is er zonet alweer een massa water gevallen, nu stralende zon. Komende dagen inderdaad weer beter, ideaal om toch al eens te spuiten als ze verzet zijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 16:17

Ik heb vandaag mijn laaste spietje gras gevet. Hopelijk begint dit ook weer te groeien. Mijn twee kapotgetrapte landjes schieten ook weer een beetje en ik heb vandaag het tweede stukje in tracks gemaakt.
Basically heb ik 3 landjes van elk iets van 12-20*60 en ene extra spietje. Die ga ik allemaal in de lengte in 2 delen. 1 Stukje is hun basistrackje en van daaruit kan ik dan telkens een sliert openzetten die uitkomt in de paddock. Zo kan ik die om de paar dagen omwisselen en kunnen ze zo altijd een rondje rond lopen, minder kans om elkaar ergens in een hoek te drukken, en meer kans voor mijn jong ding om eens een lekker sprintje rondom te trekken zonder teveel sliding stops te moeten doen.
Ben benieuwd of ik zo de ganse zomer wat grasjes kan blijven aanbieden!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 20:13

Hoi,

Ik heb de laatste pagina's gelezen maar niks gevonden over hetgeen wat ik graag zou willen weten dus stel ik de vraag maar gewoon.

Bestaat er ook mest die je kunt gebruiken terwijl de paarden op het land staan?

Het land waar mijn paard deze week heen is gegaan, is echt een kalig lichtgroen stuk waarvan ik me niet kan voorstellen dat het lang genoeg gras gaat geven. Maar ik kan er niet voor zorgen dat alle paarden weer op stal gaan.

Koemest of kippen korrels kunnen die bijvoorbeeld wel gewoon gestrooid worden terwijl de paarden erop staan?

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 20:14

Kan je laten injecteren? Ik zie de boeren hier ook nog mest uitrijden. Daarna wat water en het groeit als een gek

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 10:57

Paardenfan25 schreef:
Kan je laten injecteren? Ik zie de boeren hier ook nog mest uitrijden. Daarna wat water en het groeit als een gek

Wij hebben in maart laten injecteren en laten dat in juli/augustus meestal nog een keer doen. Kan volgens mij tot 1 september als ik me niet vergis.

Kleine impressie van de kwart hectare die we 2 jaar geleden hebben laten omzetten vlakken, en laten zaaien en mesten en onkruid laten spuiten. Blij met dit fijne stukje!:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit stuk hebben we in bruikleen en hier heb ik met de hand wat graszaad opgegooid. Helaas heeft er in t midden een grote plas water gestaan de hele winter dus dat is wat minder gelukt..

Afbeelding

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 11:35

Sanet schreef:
Heeft uit de hand zaaien met gras nu zin? Of is dat sowieso maar onzin?
En wat houdt “doorzaaien” dan exact in?

Als je wilt voorkomen dat je graszaad weg waait tijdens het zaaien met de hand kan je het mengen met wit zand wat licht vochtig is, dan plakt het zaad aan het zand waardoor het wat zwaarder wordt en beter zaait en blijft liggen.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 12:10

Ik heb voor paar tientjes zo'n apparaatje gekocht waar je graszaad in mikt en dat dan de zaadjes netjes verspreid als je er mee door het land loopt. Daarmee zaai ik zelf door. Ook het stuk wat door de loonwerker is ingezaaid heb ik ermee gedaan om sneller niet meer alleen nog van die rijtjes gras te hebben. Zitten verschillende standen op en werkt op batterijen. Werkt voor ons een stuk zuiniger dan met de hand uitstrooien en scheelt ook veel tijd.

Nu ook een strooikarretje gekocht waar 25 kilo mest of kalk in kan, die ga ik vandaag eens uitproberen. Hij strooit 3 meter breed dus dan hoef ik op wei van 30 meter breed maar 10 baantjes te lopen.Vorig jaar bigbag lavagruis laten komen die nog maar half leeg is een toch wel aardig in de weg gaat staan. Dat is trouwens een messtof die je gewoon kan strooien als de paarden erbij lopen. Is wel traagwerkend, maar zou ook vocht vast moeten houden en dat kunnen we wel gebruiken nu.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 12:33

Wat voor apparaat is dat fleur? Die eerste.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 12:44

Deze: https://www.graszaaddirect.nl/wolf-gart ... GzEALw_wcB

Afgelopen najaar strooide mijn man die aan het helpen was ik denk wel bijna 7 kilo graszaad op 1000m2 die doorgezaaid moest worden. De 10 kilo zak was aardig ver leeg. Dus dan heb je het er in een keer ruim uit :o en het scheelt echt veel tijd vind ik.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:54

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:57

Annem84 schreef:
Paardenfan25 schreef:

Wij hebben in maart laten injecteren en laten dat in juli/augustus meestal nog een keer doen. Kan volgens mij tot 1 september als ik me niet vergis.

Kleine impressie van de kwart hectare die we 2 jaar geleden hebben laten omzetten vlakken, en laten zaaien en mesten en onkruid laten spuiten. Blij met dit fijne stukje!:

[ [url=m/FePl5j.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Ce9hwP.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/cZaLGI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit stuk hebben we in bruikleen en hier heb ik met de hand wat graszaad opgegooid. Helaas heeft er in t midden een grote plas water gestaan de hele winter dus dat is wat minder gelukt..

[ [url=m/II4ANb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi land... maar doe aub die prikkeldraad zo snel mogelijk weg, ook al hangt die hoger..

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 14:55

Bedankt voor je bezorgdheid, maar dit zit bovenop het heras hekwerk en daarvoor staat nog stroomdraad. Dus daar kunnen ze niet bij. Alles is dubbel omheind.

zivazoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 14:32

Ik huur een hectare wei en zou het over een tijdje gaan hooien. Helaas vandaag al moeten maaien en een poging doen om er fatsoenlijk hooi van te maken. De wei is verkocht. Iemand tips wat ik het beste kan doen met het gras?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 14:45

Zolang mogelijk het gras laten liggen, als je het redt met mooi weer 4 a 5 dagen en elke dag schudden. Daarna balen maken met plastic. Voor hooi zijn de nachten te koud, voor voordroeg zou het heel mooi kunnen zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:13

Het blijft voorlopig weer droog met koude nachten dus het hooi kun je prima een laten liggen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:23

StalNollie schreef:
Hier ook echt serieus regen gevallen 2 dagen.
Merk het ook aan de mest van de pony's word ineens een stuk natter en groener haha

Het is niet eerlijk.... het is al weer een droge vlakte hier!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 18:32

Ja echt he! Hier alles van het gras weer af, hou echt niks over.

Ochtend nog wel flinke dauw erop en nat en koud. Dus echt droog hooi zal het niet worden

zivazoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 20:08

Dan maken we er voordroeg van. Bedankt voor de reacties