Corona: Neemt jouw stal maatregelen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nickietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 16:17

LindyH schreef:
Bij ons moet je het hek achter je dicht doen zodat duidelijk is dat de stal in principe gesloten is. Maar dat heeft wel tot gevolg dat iedereen dus constant aan dat hek zit. Per keer dat je er bent moet je er vier keer aan zitten: Een keer open en dicht doen als je komt, en een keer open en dicht doen als je weggaat. En het is geen klaphek dat je open kunt gooien. Het is een zwaar schuifhek dat je echt goed vast moet pakken om het open of dicht te kunnen doen.
Het zou denk ik veiliger zijn om dat hek gewoon open te laten zoals normaal, zodat je er niet steeds aan hoeft te zitten. Maarja, dan krijg je weer van die mensen die een stukje aan het fietsen zijn en gezellig willen komen paardjes kijken. :roll:

Een half metertje open staan is voldoende om veilig te passeren en toch niet uitnodigend om te komen paardjes kijken? Gaat vanzelf niet verder open gaan als ik het zo lees.

LindyH

Re: Corona: Neemt jouw stal maatregelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 16:35

Ik zal het eens voorstellen. Dat is in ieder geval al een oplossing voor de mensen die op de fiets komen of die worden afgezet. Voor mensen die met de auto komen moet het hek dan wel verder open.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 17:35

Is jullie i.v.m. Corona al gevraagd om je oude BH’s in te leveren op stal?
Ik heb alvast een stapeltje afgeleverd. :+

Spoiler:
Je weer wel, voor die mondkapjes!

Spoiler:
Nee, niet jouw mondkapjes, maar die andere...

Spoiler:
Afbeelding

Een beetje humor moet nog kunnen toch?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 17:38

Oke, ik moest lachen... :P
Paard kijkt met 1 oog naar jou, zie je dat?? "Oh wat heeft die gek nu weer bedacht.."

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 18:30

kiki1976 schreef:
Hier ook geen extra regels, gewoon afstand houden en je gezonde verstand gebruiken.
Instructie van buitenaf mag ook gewoon komen, maar idd afstand houden.

Ben ook blij dat dit allemaal gewoon mag, ff weg uit het corona gedoe en lekker met je paard buiten bezig zijn.

Nu staan we ook op een kleine met 7 paarden waarvan er 5 pension paarden zijn en de staleigenaar heel veel doet (voeren, mesten etc, alleen in het weekend helpen we mee)

Volgens FNRS geen instructie toegestaan tenzij in uiterste nood.

Ik weet van een stal 1 dorp verderop dat ze gesloten zijn, ook omdat ze les gaven.

Ik ben zo bang dat we onze uitzonderingspositie kwijt raken omdat stallen niks doen aan beleid...

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 18:48

ruitje schreef:
kiki1976 schreef:
Hier ook geen extra regels, gewoon afstand houden en je gezonde verstand gebruiken.
Instructie van buitenaf mag ook gewoon komen, maar idd afstand houden.

Ben ook blij dat dit allemaal gewoon mag, ff weg uit het corona gedoe en lekker met je paard buiten bezig zijn.

Nu staan we ook op een kleine met 7 paarden waarvan er 5 pension paarden zijn en de staleigenaar heel veel doet (voeren, mesten etc, alleen in het weekend helpen we mee)

Volgens FNRS geen instructie toegestaan tenzij in uiterste nood.

Ik weet van een stal 1 dorp verderop dat ze gesloten zijn, ook omdat ze les gaven.

Ik ben zo bang dat we onze uitzonderingspositie kwijt raken omdat stallen niks doen aan beleid...

Maar sommige stallen zijn nou eenmaal geen lid van de FNRS of KNHS of zoiets en mogen dus hun eigen beleid bepalen. Ik zie het ook hoor dat lessen gewoon doorgaan en vind het niet wijs, maar ik kan er niets aan veranderen, anders dan zoveel mogelijk te zorgen dat ik op die momenten niet op stal ben voor mijn paarden.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 19:02

Daphara schreef:
Is jullie i.v.m. Corona al gevraagd om je oude BH’s in te leveren op stal?
Ik heb alvast een stapeltje afgeleverd. :+

Spoiler:
Je weer wel, voor die mondkapjes!

Spoiler:
Nee, niet jouw mondkapjes, maar die andere...

Spoiler:
[ [url=m/J31rou.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een beetje humor moet nog kunnen toch?

Die heb ik van de week ook gedeeld op stal. :')
Kwam hem tegen op Facebook

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 19:08

Wij zijn ook geen lid, maar volgen wel het advies op. Maar je hebt gelijk, je kan niets voor een ander bepalen. Hoop gewoon dat niet de hele sector moet sluiten omdat sommigen zo doen :o

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 19:09

ruitje schreef:
Wij zijn ook geen lid, maar volgen wel het advies op. Maar je hebt gelijk, je kan niets voor een ander bepalen. Hoop gewoon dat niet de hele sector moet sluiten omdat sommigen zo doen :o

Maar 1 op 1 lesgeven mag toch nog steeds?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 19:11

Renske_W schreef:
Die heb ik van de week ook gedeeld op stal. :')
Kwam hem tegen op Facebook

Ja, ik heb het ook gejat van FB, een beetje humor moet kunnen!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 19:13

Benzz schreef:
ruitje schreef:

Het mag nog steeds, maar wordt door de FNRS afgeraden, hun standpunt is;

Citaat:
Individueel rijden van paarden is toegestaan. Dit kan enkel onder begeleiding indien dit strikt noodzakelijk voor de veiligheid van mens en dier.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 19:16

Citaat:
Het individueel beweging geven van paarden is toegestaan. Dit kan onder begeleiding indien dit noodzakelijk is en mits de gedrag- en hygiënemaatregelen aangehouden worden.

( website FNRS)

Ik heb hier over gebeld met de FNRS en noodzakelijk was niet ruim. Noodzakelijk was als er zonder begeleiding gevaar zou zijn voor de ruiter.

Dat is natuurlijk zelden.

Hij was heel duidelijk aan de telefoon, in ons geval was het dus een nee .

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 19:17

Benzz schreef:
ruitje schreef:

Dat mag ook nog gewoon.
Is ook 1 op 1 prive les in een ruime buitenbak.

Maar zie hier ook stallen die stiekem ook gewoon de groepslessen door laten gaan. Nu wat lastiger (was voordat de klok een uur vooruit ging) omdat het langer licht is. Maar die deden het in het donker en dan maar 1 baklamp aan. Dat vind ik toch wel een heel ander verhaal, al zijn het voornamelijk kinderen die daar rijden

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 19:18

Benzz schreef:
ruitje schreef:

Ligt eraan. Er mogen geen manegelessen gegeven worden, dus ook geen privelessen. Maar eigenaren mogen hun paarden wel 'onder begeleiding' beweging geven, oftewel les krijgen. En manegepaarden beweging geven mag ook, alleen niet door manegeklanten.

Volgens de richtlijnen van de FNRS dan.

EDIT: Oh, dat 'onder begeleiding' is dus nog wel iets strenger.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 19:22

LindyH schreef:
Ligt eraan. Er mogen geen manegelessen gegeven worden, dus ook geen privelessen. Maar eigenaren mogen hun paarden wel 'onder begeleiding' beweging geven, oftewel les krijgen. En manegepaarden beweging geven mag ook, alleen niet door manegeklanten.

Dit klopt niet, ik heb gebeld en prive les is alleen als er anders een gevaar is. In onze situatie, pensionstal met recreatiepaarden was hij duidelijk: geen prive les.

Blijft natuurlijk een advies he, niets wettelijks.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 19:22

Haha zag de edit niet :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 20:07

LindyH schreef:
Bij ons moet je het hek achter je dicht doen zodat duidelijk is dat de stal in principe gesloten is. Maar dat heeft wel tot gevolg dat iedereen dus constant aan dat hek zit. Per keer dat je er bent moet je er vier keer aan zitten: Een keer open en dicht doen als je komt, en een keer open en dicht doen als je weggaat. En het is geen klaphek dat je open kunt gooien. Het is een zwaar schuifhek dat je echt goed vast moet pakken om het open of dicht te kunnen doen.
Het zou denk ik veiliger zijn om dat hek gewoon open te laten zoals normaal, zodat je er niet steeds aan hoeft te zitten. Maarja, dan krijg je weer van die mensen die een stukje aan het fietsen zijn en gezellig willen komen paardjes kijken. :roll:

Hier dacht ik idd ook aan. Precies hetzelfde bij ons. Maar is vooral om toeristme te voorkomen. De eerste zijn al op het erf gesignaleerd om paardjes te aaien nu kinderboerderijen dicht zijn, dus helaas noodzakelijk.

1 op 1 les mag nog. Mijn merrie mqg volgende week weer wat doen na inspuiten van knieeen en dat wil ik ook onder begeleiding doen zodat we direct op de juiste manier bezig gaan en gelijk goed recht kunnen richten. Dat lukt mij in m'n up nog niet voldoende. Heb die hulp na 4 maanden kwakkelen wel echt nodig. Gelukkig is een stalgenoot een hele fijne lesgeefster!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 23:49

ruitje schreef:
LindyH schreef:

Dit klopt niet, ik heb gebeld en prive les is alleen als er anders een gevaar is. In onze situatie, pensionstal met recreatiepaarden was hij duidelijk: geen prive les.

Blijft natuurlijk een advies he, niets wettelijks.

Wij hebben ook gebeld, had je ook Matthijs? Haha. Hij was bij ons ook net zo duidelijk.
Gewoon NEE.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 07:48

Ja :+ !

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 08:59

Ik blijf dan alleen niet snappen dat het wel toegestaan is om nieuwe klanten binnen te halen. Ik laat ze nu, onder strikte voorwaarde wel weer toe, maar snappen doe ik het niet }:0.

Ruitje, je krijgt een lief mens binnen eind deze maand. De pony heeft afentoe een Chinese gebruiksaanwijzing, maar verder is er niets mis mee.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:42

Waarom staren jullie je zo blind op de fnrs? Die maken de regels niet hè? Leuk dat zij zeggen dat er niets mag, maar dat is niet waar en zolang ze niet zoals de knvb met geld over de brug komen voor de verenigingen vind ik ze wel heel simpel met hun 'nee'.
Maar goed mijn antipathie mbt deze club zal mijn mening ook ietwat gekleurd maken, maar ik denk dat ze het nu wel heel simpel stellen met dat er niets meer mag en mogelijk is.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:40

Dreamybol schreef:
Waarom staren jullie je zo blind op de fnrs? Die maken de regels niet hè? Leuk dat zij zeggen dat er niets mag, maar dat is niet waar en zolang ze niet zoals de knvb met geld over de brug komen voor de verenigingen vind ik ze wel heel simpel met hun 'nee'.
Maar goed mijn antipathie mbt deze club zal mijn mening ook ietwat gekleurd maken, maar ik denk dat ze het nu wel heel simpel stellen met dat er niets meer mag en mogelijk is.

Dit dus, hoe halen ze het in hun hoofd om zelf regels te bepalen die afwijken van de richtlijnen van het RIVM. Die privelessen kunnen juist een aantal mensen het hoofd boven water houden.

BOKTMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:08

Afbeelding

Dit zijn onze stalregels de komende tijd. En aangezien er hier ook gecontroleerd is hebben wij gebrainstormd over hoe we het zo goed mogelijk kunnen later verlopen zonder risico te lopen dat de stal dicht moet of een boete moet betalen.
Wij zijn gekomen op het inschrijven en een hele fijne stalgenoot heeft dit netjes uitgewerkt in een map:

Afbeelding

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:56

LTO heeft dus ook een soort standaard gemaakt voor stallen?

Volgens mij is het probleem dat als je als stal onder de FNRS valt, je ook onder het NOC-NSF valt, en zij hebben bepaald dat alle sportaccommodaties gesloten moeten zijn. Er mogen nergens trainingen of lessen gegeven worden.
In principe zou je als tennisvereniging ook best privé-tennisles kunnen geven, maar dat mag dus ook niet.
Sportclubs, trainers etc, mogen op dit moment gewoon niet voorzien in trainingen.
Of dat terecht is laat ik even in het midden, maar volgens mij is dit de regel waar maneges mee te maken hebben.

Of je zelf buiten gaat hardlopen of je eigen paard gaat rijden staat daar los van, als je je verder maar houdt aan de afstandsregels.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 17:00

En ik vind dat ook wel ok: het is al duidelijk dat mensen met regelmaat op de rand van de uitzonderingen gaan zitten, met de gevolgen van dien.

Maar tegelijkertijd hoop ik wel dat 1 van de uitzonderingen die bekeken wordt, het inrichten is van buitensporten waar je goed afstand kunt houden. Waaronder paardrijden (want ik zou zoooooo graag weer willen.)