Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 18:54

In Zweden is er overigens wel wetgeving, en controle op naleving, voor het houden van paarden. Dus mogelijk is het wel met de lobby van de "traditionele paardenhouders" is groot in de politiek.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 18:56

Precies. En dat voor hobby.
Veeteelt is dan nog voor eten. Een eerste levensbehoefte. Nu kun je daar over discussiëren. Maar dat paarden hobby zijn is zeker.
Dus daar zouden juist regels streng moeten zijn. Of ja eigenlijk ook niet. Je zou verwachten dat mensen die van paarden houden het zelf richting perfect zouden doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 18:58

enjoymyhorse schreef:
Precies. En dat voor hobby.
Veeteelt is dan nog voor eten. Een eerste levensbehoefte. Nu kun je daar over discussiëren. Maar dat paarden hobby zijn is zeker.
Dus daar zouden juist regels streng moeten zijn. Of ja eigenlijk ook niet. Je zou verwachten dat mensen die van paarden houden het zelf richting perfect zouden doen.

Hobbydieren komen er wel vaker slecht van af..Denk aan alle bizarre rassen met bijbehorende gezondheidsproblemen.

enjoymyhorse

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 19:00

Ook waar. Helaas.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 19:36

Tango1979 schreef:
Je leest hier echt de meest bizarre dingen om weinig vrije beweging goed te praten.

Ik heb een sportpaard ( opeens een andere diersoort blijkbaar?)

Moet je dan s nachts met je paard gaan lopen (ehhh nee. Ik lees maar weinig opmerkingen dat 24/7 verplicht zou moeten worden. Ik lees veel meer rond de minimaal 8 uur vrije beweging)

Dan moeten alle paarden naar de slacht (wel eens gehoord van regelgeving geleidelijk instellen)

Ja maar stallen die dat bieden zijn er hier niet (die komen er heel snel als de markt dat eist)

Dan gaat de markt eraan (ja misschien wordt die markt dan kleiner ja. De markt voor zeehondenbont wordt ook steeds minder. Goh wat jammer)

Dan kan niemand meer leren rijden op een manege (maneges zat waarvan de paarden elke dag in de kudde uren buiten staan. Misschien in bepaalde delen van Nederland makkelijker te realiseren, dan ga je daar toch lessen)

Waarom hameren op die aantal uur, verder heeft mijn paard het beter dan... (paard is bewegings- en sociaal dier. Als je hem nog geen kwart van de dag beweging kan bieden, hoe diervriendelijk is dit dan?)

En nog maals: 24uur buiten is imo niet noodzakelijk. Dat jij je paard hebt om te rijden, hij x uur op stal staat: prima, heb ik ook. Maar 1 a 4 uurtje kale paddock per dag, zonder ruwvoer of vriendjes? Nee dat is imo niet paardvriendelijk. Paard houden is een voorrecht en misschien gewoon niet voor iedereen weggelegd.

Tango slaat hier de spijker op de spreekwoordelijke kop!

Bij sommige reacties vraag ik me af of we het wel over dezelfde diersoort hebben?! :P

Wanneer we minder dieren consumeren is er meer ruimte voor natuur, voor het verbouwen van gewassen, en behoorlijke ruimte creëren voor paarden.
Aangezien ik de veelteelt ook 3x niks vind maak ik geen gebruik van die producten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 19:44

Wildgirl schreef:
@palmera, in een paddock kan een paard niet veel bewegen, het staat vaak met zijn snoet in de hooibak. De weide zorgt voor meer beweging, zelfs als er geen gras staat lopen paarden er meer dan in een paddock en gezien paarden er op gebouwd zijn om de hele dag te bewegen en kleine beetjes te eten....
Anyway, jij bent het dus niet eens met de stelling ;)

Dat ligt wel een beetje aan je paddock en aan je paarden. Ik heb een hele grote paddock waar mijn paarden volop (en ook voluit) in kunnen rennen en spelen. Dat doen ze dan ook de hele dag door. Ze hebben onbeperkt hooi en de stallen (die elke dag uitgemest en op gestrooid worden) staan open zodat ze er zelf in en uit kunnen. Ik zou ze niet de hele dag op de wei willen hebben, omdat ik ze graag sober houd. Een paar uur per dag is voldoende. Ze zijn gezond, fit en vrolijk.

Zo'n kleine paddock waar ze niet voldoende in kunnen rennen en spelen zou voor mij ook geen optie zijn. Het is zeker beter dan de hele dag op stal, maar ik zou wel willen dat mijn paarden vrij kunnen rennen. Een track zoals in een paddockparadise is voor die van mij ook niet handig. Liever een wijdere omgeving waarin flink gespeeld kan worden.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 21:57

Ik ben het eens met de stelling: rond de 8 uur per dag buiten.
Verder zijn mijn voorwaarden: in een groepje, en in een paddock die ruim genoeg is om sprintjes te trekken, met hooi. Een wei is ook goed, maar dat is vaak niet in de winter. Verder zou ik nooit ergens gaan staan waar de stal rondom dicht is, dus buren niet kunnen zien en kop niet naar buiten kunnen doen. Maar in de praktijk is het niet overal eenvoudig om een stal te vinden die aan alle eisen voldoet, en betaalbaar is. Bovendien hangt het ook van het paard af. Mijn paard moet echt uren per dag naar buiten kunnen. Maar om nou te zeggen dat paarden die niet 6 tot 8 uren buiten staan ongelukkig zijn, nee, dat vind ik niet. Dat hangt van veel meer factoren af..

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 10:04

Rubs schreef:
Ik ben het eens met de stelling: rond de 8 uur per dag buiten.
Verder zijn mijn voorwaarden: in een groepje, en in een paddock die ruim genoeg is om sprintjes te trekken, met hooi. Een wei is ook goed, maar dat is vaak niet in de winter. Verder zou ik nooit ergens gaan staan waar de stal rondom dicht is, dus buren niet kunnen zien en kop niet naar buiten kunnen doen. Maar in de praktijk is het niet overal eenvoudig om een stal te vinden die aan alle eisen voldoet, en betaalbaar is. Bovendien hangt het ook van het paard af. Mijn paard moet echt uren per dag naar buiten kunnen. Maar om nou te zeggen dat paarden die niet 6 tot 8 uren buiten staan ongelukkig zijn, nee, dat vind ik niet. Dat hangt van veel meer factoren af..

Ik denk idd dat je gewoon niet kan stellen dat er een vaste norm moet zijn voor dit soort dingen. Wat jij stelt qua stal, werkt ook niet voor alle paarden bijvoorbeeld. Het is gewoon allemaal niet zo zwart wit, maar er is een groot grijs gebied. Al weet ik ook dat er echt nog veel winst de behalen valt hoor! Zoveel onkunde en betutteling onder paardeneigenaren en veel mensen doen het ook nog met liefde ook...Zag het nu ook weer, paarden met 19 graden buiten en dan op stal een deken op ' ja want hij heeft het zo snel koud' of bij ieder spettertje uit de de lucht de paarden binnenhouden. Of laatst nog een stalgenoot: paard mocht niet meer op de wei want zijn haren stonden steeds overeind dus hij had het koud en moest op stal blijven......

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 11:20

Ik denk dat een ieder die hier beweert dat de definitie sportpaard niet bestaat zelf nog nooit op hoog niveau internationaal succesvol sport heeft bedreven met een paard en geen idee heeft wat een kosten dit met zich mee brengt kwa managen e.d! En nog beter, met dik prijzengeld thuis gekomen zijn.
Geloof me, dan ben je best zuinig op dat paard.

En dan zeg ik niet dat een sportpaard niet naar buiten kan. Ja dat kan maar een kostbaar paard van rond een ton of meer ga je niet ff zomaar in een kudde flikkeren. Hooguit zet je die met 1 ander braaf maatje
En ja dagelijks 8 uur is wat mij betreft ook het minste dat een paard buiten vrij moet kunnen bewegen.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 11:27

Ik heb paarden gereden van een ton en meer. Nog in de gulden tijd, maar dat was toen net zoveel geld.
En inderdaad die gooi je niet in een groep neer die je niet kent.
Maar die sluit je ook niet op. Die gingen elke dag naar buiten met andere. Gewoon in de wei.
En dan houd ze lekker fijn relaxed in het hoofd. Zodat ze concoursen veel fijner aankunnen.

En ik wil hier geen naam noemen maar bekende springruiter hier op bokt heeft ook bij haar dure internationale paarden daar ook filmpjes van geplaatst.
Ik heb wel het idee dat het in de springwereld minder betuttelend is dan in de dressuurwereld.
En daar is sport al L met een paard van 4000 euro. En dan al bang voor een schrammetje.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 11:40

BrittOllie schreef:
Een sportpaard is volgens mij een paard die op een sportieve manier gebruikt wordt, waarmee getraind wordt, en waar eventueel ook concoursen mee gestart worden. Of dit nou op B of ZZ niveau is maakt niet uit. Recreatief rijden zie ik meer als het rijden van bijv. buitenritten. Je koopt een paard en je kiest zelf of dit een sportpaard of een recreatief paard gaat worden (uiteraard is het ene ras wel beter geschikt voor het een dan voor het ander). Het lijkt mij meer dan logisch dat je anders met een sportpaard dan met een recreatief paard om gaat.

Nee, dit lijkt mij dus niet logisch. Ik snap inderdaad niet dat een paard dat een L-proefje kan lopen op vreemd terrein ineens helemaal anders gehouden moet worden dan een paard dat datzelfde L-proefje alleen thuis loopt.

BrittOllie schreef:
Gini schreef:
Om paard te rijden heb je twee wezens nodig. Enkel en alleen denken aan de mentale en fysieke gezondheid van de ruiter en niet aan die van het paard is puur egoïsme.
Als de vraag naar meer welzijn ertoe zou leiden dat het paardrijden verdwijnt, waar zijn we dan nu in godsnaam mee bezig? -O-

Wat doet jou denken dat een ruiter die zijn paard op stal heeft staan enkel egoïstisch denkt en niet aan de gezondheid van zijn of haar paard denkt? Als we het hebben over welzijn is het minimaal aantal uur weidegang slechts 1 aspect, het hele welzijn bevat echter nog veel meer aspecten dus het is een beetje kort door de bocht om een ruiter meteen egoïstisch te noemen.

Het klopt dat paardenwelzijn meerdere aspecten omvat. In dit topic gaat het echter over het aspect 'weidegang/vrije beweging', dus uiteraard heb ik het vooral daarover. Een paard amper vrije beweging gunnen (laat ons zeggen 1-3 uur per dag, ook in de zomer/bij mooi weer) doe je niet voor het paard. Dat doe je omdat de mogelijkheid er niet is om je paard langer buiten te zetten of uit persoonlijke voorkeur.

BrittOllie schreef:
Nu er wat minder uren daglicht zijn per dag, is het ook logisch dat paarden minder lang naar buiten gaan. In principe is het licht van 8 tot 17. Dan zou je paard maximaal 9 uur buiten komen.
Mijn paard komt incl. weide, rijden en stappen 6,5 uur per dag buiten zijn stal, verdeeld over de dag.
Dus stel, het ene paard wordt 9 uur in de weide gezet, en gedurende die tijd wordt er niet naar hem omgekeken. Het andere paard krijgt wellicht minder uren buiten maar krijgt wel meer aandacht. Is zijn welzijn dan minder?

Het is een utopie te denken dat paarden evenveel plezier beleven aan het rijden als mensen en verlangen naar onze aandacht.

BrittOllie schreef:
Echter vind ik onterecht dat paarden die niet de hele dag buiten staan als tekort gedaan gezien worden, en hun baasjes als egoïstisch en niet paard-waardig worden afgeschreven.

Maar dat lees je dan verkeerd en dan snap ik dat je je aangevallen voelt. De uitspraak die ik deed omtrent egoïsme is dit: "Enkel en alleen denken aan de mentale en fysieke gezondheid van de ruiter en niet aan die van het paard is puur egoïsme." Ik denk dat niemand dat kan ontkennen. Nergens heb ik echter gezegd: "Je paard niet de hele dag buiten laten staan is puur egoïsme."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 13:22

Weet iemand hier nog een goede stal in omgeving [plaats], de Bilt, Amersfoort? :')

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 13:26

Popstra schreef:
Ik denk dat een ieder die hier beweert dat de definitie sportpaard niet bestaat zelf nog nooit op hoog niveau internationaal succesvol sport heeft bedreven met een paard en geen idee heeft wat een kosten dit met zich mee brengt kwa managen e.d! En nog beter, met dik prijzengeld thuis gekomen zijn.
Geloof me, dan ben je best zuinig op dat paard.

En dan zeg ik niet dat een sportpaard niet naar buiten kan. Ja dat kan maar een kostbaar paard van rond een ton of meer ga je niet ff zomaar in een kudde flikkeren. Hooguit zet je die met 1 ander braaf maatje
En ja dagelijks 8 uur is wat mij betreft ook het minste dat een paard buiten vrij moet kunnen bewegen.

Ik heb een merrie die een flinke kast vol bekers en rozetten heeft gewonnen. Er zijn ook best hele leuke bedragen voor geboden (met 5 0-en) en indd er gaat een hoop werk inzitten, trainen, de kosten voor het klaarmaken etc. Het is show, geen wedstrijd, maar net als met dressuur is het echt even flink alles op alles gedurende een paar minuten in de ring en als je mazzel hebt moet dat een keer of wat (soms 3 of 4x per dag, maar soms max 6x per dag) en dan 2 dagen achter elkaar, en elke keer moet ze kunnen pieken. Dus ze moet conditie hebben, zo'n weekend kost een hoop energie dus ze moet voldoende vet hebben en een correcte bespiering op alle punten. De kosten zijn enorm, want je kunt niet met half werk de ring in, alles moet goed zijn en dat kost eea, het materiaal, vervoer (want ze is claustrofobisch dus ze moet met een vrachtwagen), voorbrenger die je vaak per ronde betaald.

Ze staat gewoon in de wei. Sterker nog, ze heeft eens haar schouder gebroken bij een val in de weide, en ze gaat nog steeds elke dag gewoon in de kudde op de weide gedurende min. 12 uur.

Het is een keuze die je maakt, ik maak hem in het belang van het paard, die wordt er niet gelukkiger van als ze als een porseleinen poppetje wordt behandeld. En weet je waarom ze vaak wint? Precies om die keuze, want een paard dat tussen de oren goed is presteert beter! Zij draagt zichzelf over haar grenzen heen op wilskracht wanneer nodig. Ze is eens stokkreupel geweest na een ronde en moest terug de ring in voor het kampioenschap, ze liep rad in de ring en 1 stap buiten de ring nog kreupeler dan ervoor. En dat bereik je niet met een paard dat zich niet optimaal goed voelt en gelukkig is.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 15:31

_Dreamer schreef:
Weet iemand hier nog een goede stal in omgeving Utrecht, de Bilt, Amersfoort? :')

als lunteren niet te ver is.
hebben wij nog plek op een 24/7 buiten stalling.
met paddock :+ _O-

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 09:26

Pipodipo schreef:
Maar even je andere punt: er staan inderdaad heel erg veel paarden en pony's op een zeer bedenkelijke huisvesting en heel erg vaak vanwege een gebrek aan middelen bij de eigenaar. Je kent ze wel, ze kunnen nog net een landje ergens betalen en daar moeten die knollen het maar mee doen. Ze staan wel 'lekker' buiten, maar dat is dan ook alles. Dat doet echt heel erg pijn om te zien hoe die dieren erbij staan. Daarom vind ik het kwalijk als iemand voor een paard kiest, maar geen geld heeft om hem fatsoenlijk te huisvesten.

Helaas niet meid, het gebeurt echt.[/quote]
Inderdaad, dit soort praktijken gebeuren nog steeds.
Wij hebben ze bij ons in de buurt, mensen uit de stad, kunnen net aan alles betalen, denken alle wijsheid in pacht te hebben omdat ze al wel 1 jaar op een manege hebben gereden.
Dieren zien er niet uit, hele jaar rond zijn alle ribben te tellen, steekt de ruggengraat uit en de heupen. Maar ze staan altijd buiten, wij houden er van om onze dieren zo natuurlijk mogelijk te houden, natuurlijk voeren we ze bij, 2 plakjes hooi per dag, ze doen het er maar mee, moet maar genoeg zijn. Gras ja hoor in overvloed, bij de buren aan de andere kant van de omheining. Maar goed dat is een andere discussie.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 09:36

Hier in de buurt ook zo'n stalletje. Paarden staan nu grootste deel van de dag in een natte kleine paddock, maar he, ze staan wel lekker veel buiten :+ . Landje ligt onderaan een dijkje, dus droog houden is daar sowieso een uitdaging in deze tijd van het jaar. Paarden zien er verder gelukkig wel goed uit. Maar mijn paard zou ik er niet neer zetten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 09:38

meggiemeg schreef:
Pipodipo schreef:
Maar even je andere punt: er staan inderdaad heel erg veel paarden en pony's op een zeer bedenkelijke huisvesting en heel erg vaak vanwege een gebrek aan middelen bij de eigenaar. Je kent ze wel, ze kunnen nog net een landje ergens betalen en daar moeten die knollen het maar mee doen. Ze staan wel 'lekker' buiten, maar dat is dan ook alles. Dat doet echt heel erg pijn om te zien hoe die dieren erbij staan. Daarom vind ik het kwalijk als iemand voor een paard kiest, maar geen geld heeft om hem fatsoenlijk te huisvesten.

Helaas niet meid, het gebeurt echt.

Inderdaad, dit soort praktijken gebeuren nog steeds.
Wij hebben ze bij ons in de buurt, mensen uit de stad, kunnen net aan alles betalen, denken alle wijsheid in pacht te hebben omdat ze al wel 1 jaar op een manege hebben gereden.
Dieren zien er niet uit, hele jaar rond zijn alle ribben te tellen, steekt de ruggengraat uit en de heupen. Maar ze staan altijd buiten, wij houden er van om onze dieren zo natuurlijk mogelijk te houden, natuurlijk voeren we ze bij, 2 plakjes hooi per dag, ze doen het er maar mee, moet maar genoeg zijn. Gras ja hoor in overvloed, bij de buren aan de andere kant van de omheining. Maar goed dat is een andere discussie.[/quote]

Dat is inderdaad een andere discussie.... dat is namelijk grove nalatigheid door absoluut gebrek aan kennis.
Dat vind je bij dieren die binnen of buiten leven.

Waarbij ik wel aanteken dat mensen die denken dat een paard intens gelukkig is wanneer hij 23 uur op stal mag leven het ook op alle manieren aan kennis ontbreekt.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 09:38

Mijn paard komt van 09.00/10.00 buiten tot 17.00. In de zomer staat hij 24/7 buiten. Hij staat op een grote weide, ik gok iets van 200x70 meter? (Als de winter zwaar wordt, wordt er een stuk van de weide afgezet en krijgen ze bijgevoerd.) Werkelijk geen idee maar ze kunnen er wel een ei kwijt. Samen met een andere ruin.
Als ik ze thuis had staan zou ik ze ook liever buiten zien van 07.00-20.00 maar ik heb deze mogelijkheid helaas niet. De stal waar ik nu sta is veruit de beste van alle 10 stallen die ik in de buurt heb bezocht!
Ik probeer dan ook s'morgens te gaan zodat hij iets vroeger buiten komt, nadat de stallen gedaan zijn zodat ik evt nog bij kan voeren, of laat s'avonds zodat de tijd op stal wordt 'doorbroken'. Helaas is het wel een halfuur enkele reis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:23

japielover schreef:
_Dreamer schreef:
Weet iemand hier nog een goede stal in omgeving [plaats], de Bilt, Amersfoort? :')

als lunteren niet te ver is.
hebben wij nog plek op een 24/7 buiten stalling.
met paddock :+ _O-

Die is helaas wel echt flink uit de richting, maaar ik ben voorzien! :D
Stal heeft alles voor paard, én ruiter :Y)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:25

Ninx schreef:
Dat is inderdaad een andere discussie.... dat is namelijk grove nalatigheid door absoluut gebrek aan kennis.Dat vind je bij dieren die binnen of buiten leven.
Waarbij ik wel aanteken dat mensen die denken dat een paard intens gelukkig is wanneer hij 23 uur op stal mag leven het ook op alle manieren aan kennis ontbreekt.

klopt, moet ik altijd denken aan wat mijn hoefsmid zegt, je hebt paardenmensen en mensen met paarden.

vendake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:31

Ik ben het niet eens met de stelling , sommige mensen op veengrond of zwate klei kunnen dit niet.we doen met wat we het hebben.Edit : we hebben eveneensgeen cafetaria of binnenbak , en pp zijn op 2 handen te tellen in belgie ... Weiland is er eigenlijk ook niet echt voldoende dusja..
Laatst bijgewerkt door vendake op 05-11-18 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:33

vendake schreef:
Ik ben het niet eens met de stelling , sommige mensen op veengrond of zwate klei kunnen dit niet.we doen met wat we het hebben.

Daarvoor is drainage uitgevonden, en leggen loonwerkers mooie paddocks aan zodat paarden toch lekker de hele dag buiten kunnen zijn :-)

vendake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:36

Land is hier veel schaarser dan in nederland, staat hier landje te koop : 80.000 euro voor 1000 vierkante meter. Kan niet eens 1 paard op. Laat staan dat je dat zou moeten gaan draineren. En voor land kan je niet lenen , dus tenzij erg rijk vergeet het maar. Heb net voor 10×10 meter zand laten komen , 2500 euro maar liefst.Ik vindt het allemaal prima klinken op papier hoor.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:46

vendake schreef:
Land is hier veel schaarser dan in nederland, staat hier landje te koop : 80.000 euro voor 1000 vierkante meter. Kan niet eens 1 paard op. Laat staan dat je dat zou moeten gaan draineren. En voor land kan je niet lenen , dus tenzij erg rijk vergeet het maar. Heb net voor 10×10 meter zand laten komen , 2500 euro maar liefst.Ik vindt het allemaal prima klinken op papier hoor.

Je bent niet verplicht een paard te houden.
Schaarser, geen ruimte, geen geld = geen paard.
best makkelijk.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:51

Yep, ik ben het helemaal eens met de OP. Niet dat het een wet zou moeten worden, maar als vuistregel aanhouden dat een paard het hele jaar door minstens 8u/dag weidegang moet hebben, dat lijkt me al een hele stap in de goede richting.
Helaas hoor je meer en meer dat paarden de hele winter door enkel op een paddock staan. De mensen zijn dan heel trots dat hun paard 'buiten' staat, maar over de kwaliteit van dat 'buiten' wordt zedig gezwegen. Vaak wordt dan gezegd dat het paard toch 'een sprintje kan maken'? Imo is dat sprinten niet zo belangrijk, wel het langzame continue in beweging zijn dat bij grazen hoort. En natuurlijk het mentale aspect, als je de moeite neemt om paarden goed te bekijken zie je een groot verschil tussen paarden in een paddock, die staan meestal maar wat te niksen, en paarden op de weide, die zijn de hele tijd bezig.
En de excuses waarom ze niet op de weide staan zijn krek dezelfde dan die je 20 jaar geleden hoorde om uit te leggen waarom een paard 24/7 in een box stond (foute grondsoort, mok, HB, etc.)
Dus : eens met TS !