Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
enjoymyhorse schreef:Precies. En dat voor hobby.
Veeteelt is dan nog voor eten. Een eerste levensbehoefte. Nu kun je daar over discussiëren. Maar dat paarden hobby zijn is zeker.
Dus daar zouden juist regels streng moeten zijn. Of ja eigenlijk ook niet. Je zou verwachten dat mensen die van paarden houden het zelf richting perfect zouden doen.
Tango1979 schreef:Je leest hier echt de meest bizarre dingen om weinig vrije beweging goed te praten.
Ik heb een sportpaard ( opeens een andere diersoort blijkbaar?)
Moet je dan s nachts met je paard gaan lopen (ehhh nee. Ik lees maar weinig opmerkingen dat 24/7 verplicht zou moeten worden. Ik lees veel meer rond de minimaal 8 uur vrije beweging)
Dan moeten alle paarden naar de slacht (wel eens gehoord van regelgeving geleidelijk instellen)
Ja maar stallen die dat bieden zijn er hier niet (die komen er heel snel als de markt dat eist)
Dan gaat de markt eraan (ja misschien wordt die markt dan kleiner ja. De markt voor zeehondenbont wordt ook steeds minder. Goh wat jammer)
Dan kan niemand meer leren rijden op een manege (maneges zat waarvan de paarden elke dag in de kudde uren buiten staan. Misschien in bepaalde delen van Nederland makkelijker te realiseren, dan ga je daar toch lessen)
Waarom hameren op die aantal uur, verder heeft mijn paard het beter dan... (paard is bewegings- en sociaal dier. Als je hem nog geen kwart van de dag beweging kan bieden, hoe diervriendelijk is dit dan?)
En nog maals: 24uur buiten is imo niet noodzakelijk. Dat jij je paard hebt om te rijden, hij x uur op stal staat: prima, heb ik ook. Maar 1 a 4 uurtje kale paddock per dag, zonder ruwvoer of vriendjes? Nee dat is imo niet paardvriendelijk. Paard houden is een voorrecht en misschien gewoon niet voor iedereen weggelegd.
Wildgirl schreef:@palmera, in een paddock kan een paard niet veel bewegen, het staat vaak met zijn snoet in de hooibak. De weide zorgt voor meer beweging, zelfs als er geen gras staat lopen paarden er meer dan in een paddock en gezien paarden er op gebouwd zijn om de hele dag te bewegen en kleine beetjes te eten....
Anyway, jij bent het dus niet eens met de stelling
Rubs schreef:Ik ben het eens met de stelling: rond de 8 uur per dag buiten.
Verder zijn mijn voorwaarden: in een groepje, en in een paddock die ruim genoeg is om sprintjes te trekken, met hooi. Een wei is ook goed, maar dat is vaak niet in de winter. Verder zou ik nooit ergens gaan staan waar de stal rondom dicht is, dus buren niet kunnen zien en kop niet naar buiten kunnen doen. Maar in de praktijk is het niet overal eenvoudig om een stal te vinden die aan alle eisen voldoet, en betaalbaar is. Bovendien hangt het ook van het paard af. Mijn paard moet echt uren per dag naar buiten kunnen. Maar om nou te zeggen dat paarden die niet 6 tot 8 uren buiten staan ongelukkig zijn, nee, dat vind ik niet. Dat hangt van veel meer factoren af..
BrittOllie schreef:Een sportpaard is volgens mij een paard die op een sportieve manier gebruikt wordt, waarmee getraind wordt, en waar eventueel ook concoursen mee gestart worden. Of dit nou op B of ZZ niveau is maakt niet uit. Recreatief rijden zie ik meer als het rijden van bijv. buitenritten. Je koopt een paard en je kiest zelf of dit een sportpaard of een recreatief paard gaat worden (uiteraard is het ene ras wel beter geschikt voor het een dan voor het ander). Het lijkt mij meer dan logisch dat je anders met een sportpaard dan met een recreatief paard om gaat.
BrittOllie schreef:Gini schreef:Om paard te rijden heb je twee wezens nodig. Enkel en alleen denken aan de mentale en fysieke gezondheid van de ruiter en niet aan die van het paard is puur egoïsme.
Als de vraag naar meer welzijn ertoe zou leiden dat het paardrijden verdwijnt, waar zijn we dan nu in godsnaam mee bezig?
Wat doet jou denken dat een ruiter die zijn paard op stal heeft staan enkel egoïstisch denkt en niet aan de gezondheid van zijn of haar paard denkt? Als we het hebben over welzijn is het minimaal aantal uur weidegang slechts 1 aspect, het hele welzijn bevat echter nog veel meer aspecten dus het is een beetje kort door de bocht om een ruiter meteen egoïstisch te noemen.
BrittOllie schreef:Nu er wat minder uren daglicht zijn per dag, is het ook logisch dat paarden minder lang naar buiten gaan. In principe is het licht van 8 tot 17. Dan zou je paard maximaal 9 uur buiten komen.
Mijn paard komt incl. weide, rijden en stappen 6,5 uur per dag buiten zijn stal, verdeeld over de dag.
Dus stel, het ene paard wordt 9 uur in de weide gezet, en gedurende die tijd wordt er niet naar hem omgekeken. Het andere paard krijgt wellicht minder uren buiten maar krijgt wel meer aandacht. Is zijn welzijn dan minder?
BrittOllie schreef:Echter vind ik onterecht dat paarden die niet de hele dag buiten staan als tekort gedaan gezien worden, en hun baasjes als egoïstisch en niet paard-waardig worden afgeschreven.
Popstra schreef:Ik denk dat een ieder die hier beweert dat de definitie sportpaard niet bestaat zelf nog nooit op hoog niveau internationaal succesvol sport heeft bedreven met een paard en geen idee heeft wat een kosten dit met zich mee brengt kwa managen e.d! En nog beter, met dik prijzengeld thuis gekomen zijn.
Geloof me, dan ben je best zuinig op dat paard.
En dan zeg ik niet dat een sportpaard niet naar buiten kan. Ja dat kan maar een kostbaar paard van rond een ton of meer ga je niet ff zomaar in een kudde flikkeren. Hooguit zet je die met 1 ander braaf maatje
En ja dagelijks 8 uur is wat mij betreft ook het minste dat een paard buiten vrij moet kunnen bewegen.
Pipodipo schreef:Maar even je andere punt: er staan inderdaad heel erg veel paarden en pony's op een zeer bedenkelijke huisvesting en heel erg vaak vanwege een gebrek aan middelen bij de eigenaar. Je kent ze wel, ze kunnen nog net een landje ergens betalen en daar moeten die knollen het maar mee doen. Ze staan wel 'lekker' buiten, maar dat is dan ook alles. Dat doet echt heel erg pijn om te zien hoe die dieren erbij staan. Daarom vind ik het kwalijk als iemand voor een paard kiest, maar geen geld heeft om hem fatsoenlijk te huisvesten.
meggiemeg schreef:Pipodipo schreef:Maar even je andere punt: er staan inderdaad heel erg veel paarden en pony's op een zeer bedenkelijke huisvesting en heel erg vaak vanwege een gebrek aan middelen bij de eigenaar. Je kent ze wel, ze kunnen nog net een landje ergens betalen en daar moeten die knollen het maar mee doen. Ze staan wel 'lekker' buiten, maar dat is dan ook alles. Dat doet echt heel erg pijn om te zien hoe die dieren erbij staan. Daarom vind ik het kwalijk als iemand voor een paard kiest, maar geen geld heeft om hem fatsoenlijk te huisvesten.
Helaas niet meid, het gebeurt echt.
japielover schreef:_Dreamer schreef:Weet iemand hier nog een goede stal in omgeving [plaats], de Bilt, Amersfoort?
als lunteren niet te ver is.
hebben wij nog plek op een 24/7 buiten stalling.
met paddock![]()
Ninx schreef:Dat is inderdaad een andere discussie.... dat is namelijk grove nalatigheid door absoluut gebrek aan kennis.Dat vind je bij dieren die binnen of buiten leven.
Waarbij ik wel aanteken dat mensen die denken dat een paard intens gelukkig is wanneer hij 23 uur op stal mag leven het ook op alle manieren aan kennis ontbreekt.
vendake schreef:Land is hier veel schaarser dan in nederland, staat hier landje te koop : 80.000 euro voor 1000 vierkante meter. Kan niet eens 1 paard op. Laat staan dat je dat zou moeten gaan draineren. En voor land kan je niet lenen , dus tenzij erg rijk vergeet het maar. Heb net voor 10×10 meter zand laten komen , 2500 euro maar liefst.Ik vindt het allemaal prima klinken op papier hoor.