Problemen weide met droogte?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 13:31

Ons huis is in de verkoop, dus we baalden wel van de droogte. Maar enkele planten waren binnen no time stuk, ondanks sproeien. En anderen blijven groen. Zo ook het gras, enkele stukken geel of kaal, en rest blijft groen en mooi. Ik verwacht dat kijkers er begrip voor hebben en anders verdedigt de makelaar het wel tijdens een ronde.

Onze paarden staan op zandgrond, waar paddock ook eerst weitjes waren. Wij hebben een stuk wei, paden gemaakt en die zijn nu puur zand zoals we wilden. Maar voor de droogte groeide er op stukken paddock gewoon gras. Ben ook niet bang dat het helemaal terugkomt.
Wat je alleen niet weet is wat je straks voor weer krijgt. Hele heftige buien? Temperatuur daling? Of mooie nazomer met af en toe een flinke bui? En dan bedoel ik met name voor hooi. Als het gras goed groeit, krijg je daarna nog de kans en tijd om het goed te laten drogen.....

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 13:35

Mizora schreef:
Zo veel mogelijk met druppelslangen werken zodat het in de grond komt in plaats van op het blad en 's avonds sproeien op de plekken waar er niet met druppelslangen gewerkt kan worden. En er zit verschil tussen je tuin dood laten gaan en je tuin optimaal vochtig houden. Veel planten kunnen best wel wat krapte hebben, dus dan alleen het hoognodige sproeien.

Ik heb geen druppelslangen,wel een verstelbare sproeikop,en in de voortuin de zwenksproeier.
Mijn hele grote Rode Aalbes struik was flink dood aan het gaan,heb hem helemaal kort gesnoeid nu in de hoop dat hij het alsnog red.

Afbeelding

Afbeelding

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 13:52

ahh het staat het allemaal zielig bij.

Bij buienradar 14 dagen voorspelling: voorlopig nog steeds 28-31 graden....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 14:50

gohya schreef:
Klimaatverandering is gewoon normaal om de zoveel miljoen jaren.
De mens helpt het wel te versnellen.
Ik ben echt benieuwd of het gras straks nog wel groen gaat worden,of echt dood is. Veel bomen leggen ook al het loodje hoorde ik vanmorgen.

Klopt, daar ben ik me zelf ook heel erg bewust van. Klimaatsverandering is niets nieuws, maar gewoon de loop van de natuur. Denk maar aan de ijstijd bijvoorbeeld. In de afgelopen miljoenen jaren zijn er diverse planten en dieren uitgestorven en weer nieuwe ontstaan. Alleen nu zijn er mensen die er van alles van vinden, het versnellen en tegelijkertijd willen tegengaan. Onze manier om te overleven, denk ik, als soort.

Ik heb wat bomen staan die mijn paarden hebben aangevreten (de schors). Een paar waren in het voorjaar al echt dood en sinds een week of twee heb ik er nu drie die spontaan in de herfst zijn beland. Oranje bladjes! :') We hebben dus nog veel te kappen voordat de herfststormen er weer aankomen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 15:20

Het lijkt inderdaad op veel plekken wel herfst, veel bomen kleuren al geel en overal liggen blaadjes op de grond.

Ik geef in de tuin het hoognodige water, vind het zonde als echt alles dood gaat, maar ik sproei niks.
Op stal is het een grote stoffige bende, als er een paard beweegt in de paddock zie je niks meer door het stof...

Jessix

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 16:13

Ja hier net zo! Vanuit het huis lijkt het soms of de boel in de fik staat, maar dan zijn het gewoon de paarden die aan het spelen zijn, haha!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 16:23

Heb een hectare voor 3 paarden en voor het eerst in de zomer moet ik hooi gaan voeren midden in de zomer...
Alles is dood en zelfs onze oprijlaan ed wat ik voor mijn ballenvent als reserve heb is finaal uitgedroogd en kaal

Het voer zal komende winter waarschijnlijk achterlijk uur worden...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 16:50

Niet alleen duur, ook schaarste. Als er weinig hooi is, zie je vaak wel dat de grote stallen, groot inkopen, want die kunnen dan een goede deal sluiten en hebben veel opslag ruimte. Voor ons als klein particuliertje wordt het dan heel lastig om elke 2 weken 25 baaltjes te halen. Het was bij onze vaste boer, die aardig wat heeft in Mei ook op van 2017. Hij houdt gelukkig wat rekening met vaste mensen en importeert ook, maar dan laat kwaliteit wat te wensen over.

Je hebt ook grote kans dat paarden straks lang nog op wei kunnen en mogen. Vroeger kwamen ze echt maar een paar maanden op de wei en was het 1 Oktober gewoon afgelopen. Als je nu kijkt naar de mooie nazomers en winters die laat beginnen, zou je best langer door kunnen gaan met weidegang, als de bodem het toelaat.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 17:04

Ik heb gelukkig mijn hele hooi- en voordroogvoorraad binnen voor de aankomende seizoenen. Heb ook extra pakken ingekocht aangezien ik verwacht veel eerder/langer te moeten bijvoeren, hopelijk kom ik ermee uit.

Sproeien doe ik niet aan, de natuur moet het zelf maar oplossen. Maar jammer vind ik het wel want het lijkt erop dat er van de verwachte enorme walnotenoogst nauwelijks nog iets overblijft: de groene basten zijn aan het krimpen en vertonen zwarte plekken plus veel vruchten zijn al gevallen. Voor de appels en peren vrees ik ook wel, denk dat daar ook niet veel van overblijft.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 17:11

Ooh ja stof :')
Wij hebben een hele fijne bak in de zomer... Nooit te zacht... Ook al is het zand echt super fijn.
Alleen beter niet met open mond rijden... Of wel, als je tanden witter moeten :+

Wat betreft hooi inkopen, ik weet niet hoe jullie zitten.
Maar de eigenaar van mijn paard heeft voorgaande jaren altijd land 'gehuurd' voor het gras. Betalen per pak zeg maar en sprak vooraf af hoeveel snedes. Nu doet hij hetzelfde alleen laat hij maaien en schudden door de boer doen geloof ik. Kost een beetje meer...
Voor nu mosterd na de maaltijd natuurlijk, maar wellicht zijn dergelijke constructies in jullie omgeving ook aan te gaan. Is trouwens gewoon vogeltjeland, geen koeiengras dus.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 17:21

O, ja dat viel me net ook op. Onze paddock heeft ene grote open zandvlakte en ik heb daar echt nooit problemen, maar hij begint nu echt heel zwaar en mul te worden om met de kruiwagen doorheen te gaan.

Janine1990, super als je dat zo kan regelen, maar dat kan nooit voor iedereen.Wij zijn zoekende naar een huis met grond en gaan dan kijken wat we daar in de buurt eventueel kunnen in de toekomst. Sowieso wil ik veel groter kunnen inkopen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 17:28

Idd stof... en een van onze paarden heeft eind juni een week op de kliniek gestaan met zware ontsteking van de luchtwegen. Lekker weer om stof te vermijden :') Stal aanvegen kan dus niet, moeten we echt volledig nat spuiten en met een aftrekker schoonmaken, ook hooi moet nat gemaakt worden... Tot zover het water besparen. Maar veel dingen combineer ik wel, ik gebruik bijvoorbeeld het water van het hooi om de stalgang nat te maken en zo bespaar je wel een hoop water. Gelukkig hebben ze op de weide vooral gras en geen zand.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 17:29

Hier zijn ondanks dat de staleigenaar er heel veel aan gedaan heeft met sproeien toch van de weide gehaald.
Er waren er 2 die nu last gingen krijgen van een harde manenkam en stijf door het hoge fructaan in het gras. En om erger te voorkomen staat alles nu grotendeels in de paddock. Nu is het echt wel een ruime paddock met schuilstal. Gaan nu nog 2/3 uurtjes de weide op maar langer ook niet.
Gras groeit ook niet meer en is echt kort, dus ze kwamen ook al eerder uit hun zelf terug naar de paddock voor hooi. Daar we ze eerder altijd moesten ophalen.

Ik vond het prima hoor, zit niet te wachten op een bevangen paard al had ze nu geen symptomen nog.

Ze blijft wel volop alles spoeien (weide, paddocks/rijbak, dit laatste vanwege het stof en zandgrond)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 17:31

superpony schreef:
O, ja dat viel me net ook op. Onze paddock heeft ene grote open zandvlakte en ik heb daar echt nooit problemen, maar hij begint nu echt heel zwaar en mul te worden om met de kruiwagen doorheen te gaan.

Janine1990, super als je dat zo kan regelen, maar dat kan nooit voor iedereen.Wij zijn zoekende naar een huis met grond en gaan dan kijken wat we daar in de buurt eventueel kunnen in de toekomst. Sowieso wil ik veel groter kunnen inkopen.

Oh dan hebben wij echt geluk dat hij niet zwaar en mul word zeg!!!
Maar een buitje is wenselijk!

Kan me voorstellen dat het niet voor iedereen zo te regelen is. Het land ligt niet overal voor het oprapen natuurlijk. Maar in sommige gevallen is de fosfaatregeling wel een uitkomst voor paardenmensen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 17:54

Janine1990 schreef:
Ben benieuwd of jullie paarden ook meer jeuk hebben dan andere jaren? Eigenaar van mijn paard belt net of ik een rambo deken voor mijn paard kan halen. Gisteren al goed gewassen ivm vele plekken.

Geen eczeempaarden, geen dazen (veel zwaluwen). Wel veel vliegen.

Inderdaad. Viel mij ook op! Normaal hier veel dazen en nu een enkeling. Zie trouwens hier geen zwaluwen. Wel veel vliegen ook. Paard staat wel voor het eerst bij dit warme weer ook met dek. Hij had zijn vliegenkap scheef en de kaak toch vol bulten eergisteren.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 21:01

Hier werden de paarden vandaag ook echt helemaal gek van de vliegen.
De hoofden zaten werkelijk helemaal vol !
Vliegenkap ook scheef, omdat mijn paard zijn hoofd ging schuren tegen zijn benen of ons andere paard.
Mijn ouders pasten vandaag op. Zij vonden het zielig dat ze vol met vliegen zaten en daar helemaal horendol van werden en zouden ze op stal zetten.
Dat doe ik normaal ook, maar ik neem ze altijd aan de hand mee.
Mijn ouders dachten dat ik ze los mee nam en deden nu, terwijl de paarden al dol waren, de draden open en lieten ze alleen naar stal rennen.
%)
Gelukkig zijn mijn ouders nog heel en de paarden ook....maar helemaal vanzelf ging het niet!
Mijn ouders lopen tegen de 80 , hebben bijna altijd paarden om huis gehad, maar dit was niet zo’n handige zet.
Hier staan de paarden dus wel vanaf een uur of twaalf tot een uur of zeven binnen. Met hooi, voer en water.
Voor de rest staan ze op het weiland. We hebben nog wel iets gras, maar veel is het niet.
Wel heb ik mijn hooi ‘ afgezekerd ‘ voor de aankomende tijd.
Het blijft bij mijn hooileverancier op voorraad liggen en wij halen per keer op wat we nodig hebben.
Helemaal top :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 21:04

Vanmiddag keek ik naar de wei van mijn paard, ze is er nu een week vanaf, staat op paddock met hooi, en ik dacht toch een paar nieuwe groene sprietjes staan. Toch lijkt er dus nog iets van leven in te zitten. Niet dat ik een groene grazige weide verwacht... hoop dat het geen fatamorgana was.

Hier juist geen vliegen en daarom lekker even de deken en kap afgedaan. Wel gesprayd met Farnam Endure, werkt top heb nog nooit zo’n goede spray gehad.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 21:29

Die Endure is super idd

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 08:13

ik hoorde al van iemand dat ze bericht had gehad van haar staleigenaar: verhoging stalgeld met 25 EURO per maand ivm stijging kosten ruwvoer.

Ik vind dat wel wat voorbarig....

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 08:20

Ik denk wel dat dit realistisch is. Veel paarden (en koeien) zijn nu volop hooi aan het eten ipv. gras, dus extra kost. Het hooi dat nu opgegeten wordt is niet meer beschikbaar voor de winter. Je kan verwachten dat de prijs van hooi zal stijgen en op veel plaatsen zal extra hooi moeten ingekocht worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 08:31

Knakker, niet voorbarig hoor.. :n Het hooi gaat echt heel duur worden, de weides zijn nu zo kaal, als dat eindelijk eens is aangegroeid kan er niet meer gehooid worden, omdat dat in het najaar vaak niet meer lukt door te weinig zonuren. Dan kunnen er alleen nog balen oid van gemaakt worden en daar zit niet iedere stalhouder op te wachten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 08:46

Ik ben het stuk waar ze vanaf zijn gekomen aan het beregenen, het trekt wel bij maar de groei is er uit. Het stuk waar ze nu nog op lopen kan nog een aantal weken vooruit. Als dat stuk ook kaal is gaan ze ook naar de paddock terug met onbeperkt hooi. Nu ben ik nog aan het voeren van mijn voorraad van vorig jaar, mijn nieuwe voorraad heb ik ook al weer liggen voor een heel jaar, ruimschoots. Daar ben ik wel blij mee. Dus voor mij geen dure aanschaf van hooi. Mijn buren iets verder op hebben ruimte genoeg om voor een jaar op te slaan, doen ze niet, kopen elke keer een beetje in. Terwijl ze dan vele malen duurder uit zijn. Direct van het land af betaal ik 3 euro per baal, bij dezelfde leverancier zijn de balen het dubbele in de winter. Reken maar uit..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 08:53

Mirim dat viel mij ook op dat er opeens super veel vliegen waren gisteren. Massaal uitgekomen ofzo?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 09:12

Met de warmte zijn de vliegen in 5 dagen al volwassen ipv normaal 8 dagen. het kan dus dat we nu meer vliegen hebben ja

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 09:43

Hier valt het in principe erg mee met het aantal vliegen en dazen als ik jullie zo hoor.
Dazen blijven sowieso weg bij de paarden vanwege de Zebrastrepen,op een enkele na dan.
Ben nu wel klaar hoor met die droogte,er komen steeds meer problemen zo,zelfs pompstations kunnen amper bij gevuld worden omdat het water te laag staat en de schepen er niet meer door kunnen.Was op het nieuws vanmorgen.
We kunnen dit dan wel mooi Zomerweer noemen,maar je moet ook verder kijken.Mja je kan er weinig aan veranderen,dat snap ik wel.