Hoeveel uur per dag komt jóuw paard buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel komt jou paard buiten?

24/7 zowel winter als in de zomer met schuilstal met soortgenoten
70 (32%)
24/7 in de zomer, winter meer dan 6 uur per dag buiten met soortgenoten en s nachts op stal
35 (16%)
24/7 in de zomer, winter meer dan 6 uur per dag buiten zonder soortgenoten en s nachts op stal
Geen stemmen
24/7 in de zomer, winter minder dan 6 uur per dag buiten met soortgenoten en s nachts op stal
9 (4%)
24/7 in de zomer, winter minder dan 6 uur per dag buiten zonder soortgenoten en s nachts op stal
1 (0%)
24/7 in de zomer, in de winter alleen op stal
1 (0%)
24/7 buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
24/7 buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
1 (0%)
2 tot 4 uur per dag buiten in de winter met soortgenoten, in de zomer minimaal 6 uur buiten
20 (9%)
2 tot 4 uur per dag buiten winter en zomer met soortgenoten
3 (1%)
2 tot 4 uur per dag buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
2 tot 4 uur per dag buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
Geen stemmen
6 tot 8 uur per dag buiten in de winter met soortgenoten, in de zomer de hele dag 'snachts op stal
23 (10%)
6 tot 8 uur per dag buiten winter en zomer met soortgenoten
19 (8%)
6 tot 8 uur per dag buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
6 tot 8 uur per dag buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
4 (1%)
Meer dan 8 uur per dag buiten met soortgenoten 'snachts op stal
15 (6%)
Paard komt in de winter minder dan 2 uur buiten, in de zomer volle dagen op de weide alleen
1 (0%)
Paard komt in de winter minder dan 2 uur buiten, in de zomer volle dagen weide met soortgenoten
13 (5%)
Paard komt in de winter helemaal niet buiten, in de zomer enkele uren op de weide alleen
Geen stemmen
Paard komt in de winter helemaal niet buiten, in de zomer enkele uren weide met soortgenoten
1 (0%)
Paard komt niet buiten
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 218

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:56

bruintje123 schreef:
De vergelijking klopt precies.

En mensen moeten eens kijken wat kwetsend is voor hun dier niet wat niet prettig is voor hunzelf.

Wat is dan kwetsend voor een dier?
Ja, geen voeding en water, geen onderdak, geen medische zorg, verwaarlozing of dat nu buiten of op stal is.

En ik kijk ook echt wel wat prettig is voor mijzelf.
Ik zocht een plek in de buurt van het bos, omdat ik daar veel rij.
Dan ga ik echt niet naar stallen kijken, waar ik toch niet wil staan vanwege geen uitrijmogelijkheden. :)
Mijn paard heeft het goed, er zullen in de buurt plekken zijn waar het beter of minder is, maar wat maakt dat uit?
Dat hou je toch, als je voor jezelf weet dat je paard goed staat, dan is dat zo en kan iedereen roepen wat ie wil over 24/7 buiten, dekenloos, bitloos, ijzerloos, zadelloos, brokkenloos etc, maar daar heb ik dan geen boodschap aan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 11:02

Natuurlijk kijk je Ook naar jezelf.
Maar mensen die hun paard 24/7 op stal zetten kijken niet naar het paard.

Voor de goede orde en voor de mensen die over een tussen weg heen lezen.
Ik ben niet perse 24/7 buiten voorstander.
Ik ben wel tegen de 24/7 stal paarden.
Die alleen onder het zadel of stap molen bewegen.

Daarom klopt de vergelijking goed.

mika11

Re: Hoeveel uur per dag komt jóuw paard buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 11:08

Bruintje123, daar kun je wel tegen zijn, maar wat wil je eraan doen?
Dat zou ik ook zeker niet voor mijn paard willen natuurlijk.
Veel naar buiten, dat is wel een eis.

Maar mensen die dat niet doen, het is hun paard.
Je kan je er wel druk om maken, maar die mensen hebben toch ook hun verstand.
En het zal ook nooit veranderen, hoewel ik geloof dat echt 23/7 op stal niet zo veel meer voorkomt.
Misschien op handelsstallen, waar paarden alleen voor een tussenstop staan om verkocht te worden.

Cherubijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 11:17

In de zomer/bij goed droog weer wanneer het weer het toelaat staat die van mij 24/7 buiten. Bij veel regen kan dit niet ivm de grond en wordt het één drama. Dan staan ze gewoon in een paddock en dan een paar uur op het land(Maar dat moet niet te nat zijn anders is het binnen een paar uurtjes omgeploegd en dit vind ik zonde).
In de winter/koude periodes hangt het ook van het weer af. Bij vorst en redelijk goede grond gaan ze overdag het land nog op, maar zoals de laatste tijd met dit wisselende weer blijven ze overdag van ong half 9 tot 17 of iets later op de paddock. 's nachts naar binnen die van mij staat al te popelen om altijd naar binnen te gaan.
Zelfs hebben ze deze week door de vele regenval 2 dagen helemaal binnen gestaan (Toevallig wel gereden die dag ook) maar dan is het niet anders, ik laat niet mijn paard/pony's in een paddock staan met alleen maar water zonder een droog plekje. Een paar plasjes of deels nat maakt niet uit.
Bij hele harde regen overdag gaat hij ook soms wat later of eerder naar buiten/binnen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 11:26

Barbet

Daar kan ik niets aan veranderen.
Maar in een discussie topic mag er toch wel een mening gegeven worden? :)

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 11:33

maar was dit wel een discussie topic.......??

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:02

ellenimar schreef:
maar was dit wel een discussie topic.......??

Betekenis van het woord forum (wat bokt is)
forum: Oud Grieks woord voor een publieke plek, waar iedereen met elkaar van gedachten kan wisselen. Elektronische discussiegroep waar mensen met een gemeenschappelijke interesse informatie, meningen en standpunten kunnen uitwisselen.

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:03

nee hoor dit niet als discussie topic opgezet volgens mij en ik ben niet de enige die zich soms ergert aan sommige reacties.....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:05

ellenimar schreef:
nee hoor dit niet als discussie topic opgezet volgens mij en ik ben niet de enige die zich soms ergert aan sommige reacties.....

Misschien dan niet inloggen op een forum?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:58

tmr001 schreef:
bruintje123 schreef:
De waarheid is nu eenmaal dat er paard geen staldier is.
Daarnaast ook een kuddedier.

Wat wil je aan die waarheid veranderen?

De waarheid is ook dat een paard een gewoontedier is wat kan wennen aan verschillende situaties, en dat een paard niet direct doodgaat, eronder lijdt of per definitie minder gelukkig is in een -in jouw ogen- minder ideale situatie.

Je vergelijking klopt niet - je vergelijkt het -in jouw ogen- minder ideaal houden van een paard (wat verder goed te eten krijgt, alsnog sociaal contact heeft) met het stoppen van een dier in een levensbedreigende, zeer stressvolle situatie. Deze situaties zijn niet vergelijkbaar. Je zegt eigenlijk dat als je je paard niet houdt volgens de voor jou geldende normen je deze in een levensbedreigende situatie stopt. In mijn ogen kwetsend.

Een tijger in een hondenkennel is ook niet in levensgevaar. Die kan daar oeroud in worden zelfs.
Toch zal niemand het ok vinden hier, want je voldoet niet aan de basisbehoeften van het dier, we zouden het hier met z'n allen dierenmishandeling noemen.

Waarom dan ineens niet als het gaat over een paard in een vergelijkbare ruimte? Dat terwijl het een bewegingsdier is?
Waarom dan ineens zeggen, ja maar die bazen doen hun best, ze werken wel 2 hele uren per dag met dat dier (22 uur op stal dus)?
Als die gast met die tijger 2 uur per dag met die tijger werkt en speelt maakt dat het ook niet goed dat hij verder in die hondenkennel moet wonen. Echt niemand hier die dan zegt, oh, maar dan is het anders, dan is het goed.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:17

bruintje123 schreef:
Graffi
Waarom kwetsend?
Als ik nu zeg dat ik in mijn grote hondenren een tijger ga houden zal heel bokt ook over me heen vallen.
Maar als het om paarden gaat is het ineens kwetsend als mensen hardop zeggen dat een paard zo niet hoort te staan.

Waarom kwetsend? Omdat het op mij overkomt alsof ik mijn dieren mishandel. Ik woon in een grootstedelijk gebied, heb paarden die liever in het bos lopen dan in de rijbak (ikzelf ook), dus heb ik een stal in de buurt van een goede uitrijmogelijkheid staan (de enige in de omgeving binnen een reistijd van 60 minuten)
De staleigenaren hier weten ook echt wel dat er veel mensen hun paarden in de buurt van het bos willen houden, vraag is groter dan het aanbod, dus is hun motto: bevalt het niet: zoek het maar lekker uit. In de omgeving zijn ook stallen waar de paarden de hele dag op de paddock staan. Staan ja, want de paddock is amper groter dan de stal, en heeft geen schuilmogelijkheid. Dan kies ik er toch voor mijn paard droog te laten staan, waarbij hij ook contact kan hebben met z'n vriendjes.

Verhuizen zou natuurlijk een optie zijn. Huis verkopen, nieuwe baan zoeken, paarden mee, alleen: waar ga je heen? Als alle paardeneigenaren uit deze regio dat zouden doen, en bijvoorbeeld met z'n allen naar het oosten van het land zouden gaan, zou dat ook niet werken lijkt mij...

Er is hier weinig ruimte, de ruimte die er is wordt zo goed mogelijk benut. Ik doe wat ik kan om mijn paarden een goed leven te bieden, en om dan te horen dat ik 'dan maar geen paarden moet houden', alleen omdat mijn wieg net aan de verkeerde kant van het land stond, vind ik kwetsend.

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:19

bruintje 123 gelukkig lees ik ook leuke posts dus ik neem die voor jou dan maar voor lief...

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:20

Maar een mening geven is iets anders dan je zin door blijven drukken. We weten dat jij vind dat iemand zijn paard weg moet doen omdat jij het er niet mee eens bent dat een paard te weinig buiten komt.

He, jou mening! Mag. Je hebt het gezegt we weten het nu, klaar want wij hebben ook een mening.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:24

Ik blijf het kwetsende niet zien.
Ik zeg niet dat jij je best niet doet.
Maar ik ben dan wel verhuisd.
Ik zou dus geen paard kopen als ik die niet kan voldoen aan basis behoefte naast eten.

Er zijn zoveel hobbies die mensen in Nederland land niet kunnen maar bijvoorbeeld elders wel.

Wortel ik zeg niet dat iemand zijn paard weg MOET doen.
Ik zeg zoek een oplossing.
En jullie drukken net zoveel door voor als je dat nog niet door had.

Ellen
Je bedoelt berichten in je straatje?

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:30

Mijn pony staat in de zomer 24/7 in een kudde op de wei.
In de winter staan ze óf 24/7 in de paddock met schuilstal en onbeperkt hooi óf ze gaan rond 20:00 uur naar binnen en rond 08:00 naar buiten in de paddock met onbeperkt hooi.
Ligt er aan of je je paard op stal wilt hebben of niet. Mijn pony gaat straks weer op stal om wat rustiger te worden met eten. :)

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:32

bruintje je doet me echt ergens aan denken... zal verder niet meer op je reageren

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:36

ellenimar schreef:
bruintje je doet me echt ergens aan denken... zal verder niet meer op je reageren

Aan iemand die het beste voor zijn paard wil en er ook naar handelt. :D

Sorry flauw grapje maar wel een inkopper.

Laat ik ook niet meer op jou ingaan zijn we beide blij.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:39

In de zomer 24/7 in de wei.
Nu s'nachts in haar eigen paddock 10x4m met onbeperkt hooi en overdag met ze drieën op 2ha land.
Ze staat s'nachts apart omdat ze duidelijk meer voer nodig heeft dan de rest van de kudde.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 14:30

Als je paard het buiten niet leuk vind, is zijn weide niet geschikt :Y)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 16:01

Even over wat het beste voor mijn paard is. Denken mensen dan werkelijk dat het goed is voor mijn paard om hem veel op de wei te laten? Mijn paard rent zo veel langs de draad dat daar een hele geul vol modder zit. Hij galoppeert in volle vaart, maakt een slidingstop, draait op zn achterbenen om en herhaalt dit weer. Dit kan zo gerust 2 a 3 uur doorgaan met als gevolg dat hij de volgende morgen stijf van stal komt en de kans op blessures heel erg groot is met dit gedrag.

Ga mij dan alsjeblieft niet vertellen dat ik mijn paard tekort doe door hem op stal te zetten, waar ie rustig in zn paddock hooi gaat staan eten.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 16:05

Dragan maar wát is mis met zijn wei en zijn psychische gesteldheid (geen idee hoe ik het anders moet beschrijven) als ie zo doet op de wei?

Mist die maatjes? Hooi? 'Veiligheid'?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 16:08

xSlvna schreef:
Dragan maar wát is mis met zijn wei en zijn psychische gesteldheid (geen idee hoe ik het anders moet beschrijven) als ie zo doet op de wei?

Mist die maatjes? Hooi? 'Veiligheid'?

Maatjes, nee. Hooi laat ie gewoon liggen. En helaas kan ie niet praten dus ik weet niet wat er mis is met zn wei. Ik merk alleen dat ie rustig en blij op stal staat en gestrest is in de wei. Is voor mij duidelijk genoeg

Het gaat de eerste uurtjes prima. Maar dan wil ie gewoon naar binnen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 16:33

Maar jij zet hem in de wei.
Laat een da komen omdat je je afvraagt waarom hij zo druk is.

Dat is wat anders als: het is winter en nu is het 24/7 stal want zo is deze regio nu eenmaal.
Punt klaar met oplossingen zoeken.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 17:03

Dragan2008 schreef:
Even over wat het beste voor mijn paard is. Denken mensen dan werkelijk dat het goed is voor mijn paard om hem veel op de wei te laten? Mijn paard rent zo veel langs de draad dat daar een hele geul vol modder zit. Hij galoppeert in volle vaart, maakt een slidingstop, draait op zn achterbenen om en herhaalt dit weer. Dit kan zo gerust 2 a 3 uur doorgaan met als gevolg dat hij de volgende morgen stijf van stal komt en de kans op blessures heel erg groot is met dit gedrag.

Ga mij dan alsjeblieft niet vertellen dat ik mijn paard tekort doe door hem op stal te zetten, waar ie rustig in zn paddock hooi gaat staan eten.

Maar stel je voor dat geld en ruimte even geen bezwaar zijn en je het ideaalste kan maken/krijgen voor je paard.

Denk je dat niet dat een vrije ruimte met daarin een fijne stal waar ze zelf in en uit kunnen het beste is voor je paard?
Nu moet je roeien met de riemen die je hebt en is het beter voor jouw paard om dan maar wat meer binnen te staan dan buiten, daarin maak je de juiste keuze voor jouw paard in deze omstandigheden. Maar wat als je echt je ideaal samen kon stellen, hoe zou dat er dan uit zien?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:09

bruintje123 schreef:
Maar jij zet hem in de wei.
Laat een da komen omdat je je afvraagt waarom hij zo druk is.

Dat is wat anders als: het is winter en nu is het 24/7 stal want zo is deze regio nu eenmaal.
Punt klaar met oplossingen zoeken.

Zijn al bezig met onderzoeken wat het is. Gaat helaas niet zo snel