Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 06:01

TuttiFrutti_ schreef:
Ohja had eerlijk gezegd nog niet erbij nagedacht dat ze verstrikt kunnen raken... :( dankje voor de tip! Of misschien moet ik ze hoger hangen. Maar dan komt de shet er niet meer aan...

Als ik het hooi los op de grond gooi is het binnen notime naar binnen gewerkt...

Hoe hebben jullie een slowfeeder gemaakt? Of heeft iemand tips?

Op zich vind ik ze juist super hangen, dus daar zou ik niets aan veranderen zelf. Ik heb dus een soortgelijk systeem (naast andere systemen) en heb dus een ophangtouw in een buis met onderaan het touw een karabijnhaak. Het net dat ik ophang knoop ik dicht en daar doe ik ook een (grote) karabijnhaak aan. Bij het ophangen is het dus simpel de ene karabijn aan de ander klikken.

Othilly

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 07:03

Ik lees even mee..
Wat ik me altijd afvraag is waarom jullie de paarden in de nacht buiten willen hebben? Bij ons op stal gaan ze zomer en winter de hele dag naar buiten ( behalve als het weer het echt niet toelaat dan gaan ze een kortere periode naar buiten)..
Lijkt me verschrikkelijk om zeker met dit soort weer de paarden in de nacht buiten te hebben..
Zou willen weten wat jullie motivatie is dat te doen?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 07:15

Onze paarden staan ook 24/7 buiten hoor...dus ook 's nachts.
Maarja....die hebben dan ook een vacht voor -30 graden ;) Ik zie niet wat er 's nachts anders is dan overdag? behalve dat het iets kouder is? Wij hebben geen schuilstal maar ze kunnen achter een enorme schuur en de bunkers wel lekker uit de wind staan. Ze hebben nu kniehoog gras ongeveer....dus ze kunnen zich ook warm houden.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 07:40

biscaya schreef:
Ik lees even mee..
Wat ik me altijd afvraag is waarom jullie de paarden in de nacht buiten willen hebben? Bij ons op stal gaan ze zomer en winter de hele dag naar buiten ( behalve als het weer het echt niet toelaat dan gaan ze een kortere periode naar buiten)..
Lijkt me verschrikkelijk om zeker met dit soort weer de paarden in de nacht buiten te hebben..

Waarom zou je je paarden opsluiten in een box in plaats van ze zelf de keuze te geven waar ze willen gaan staan en zich prettig bij voelen?

Mijn paarden staan zelfs van juni tot september enkel in de nacht op de wei en overdag aan de stallen en paddock. Liever dat ze lekker op hun gemak kunnen eten dan dat ze knettergek worden door steekbeesten en je ze dan verplicht moet draperen met dekens. Al dat ongemak.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 07:44

biscaya schreef:
Ik lees even mee..

Wat is de motivatie om ze snachts binnen te zetten?
er is toch helemaal geen verschil op het temperatuursverschil na en dat het donkerder is? Het weer zal zich niet inhouden of verergeren enkel en alleen omdat het nacht is hoor. Dus het argument dat je ze met dit weer het liefst binnen hebt is onzin, want overdag is het weer hetzelfde dus dan zou je ze ook overdag binnen moeten zetten

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 08:01

biscaya schreef:
Ik lees even mee..

Een paard is geen holdier. En geen nachtslaper. Dus een hok waar hij s nachts in moet slapen is iets wat mensen prettig vinden (huis met slaapkamer en bed), maar weinig met een paard te maken heeft . Dus ik hou ze zelf liever in (beperkte, uiteraard. Ik heb geen uitgestrekte steppe als achtertuin)vrijheid. Alhoewel ik af en toe de voordelen van een stal wel kan zien.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:11

Mijn paarden kunnen s nachts kiezen. In de grote stallen gaan staan of buiten. Meestal tref ik ze buiten aan. Zelfs als het enorm guur,weer is staan ze in een groepje buiten,in plaats van in de stallen

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:13

Mijn merries slapen toch echt elke nacht in hun "hok", deur staat altijd open, dus ze hebben vrije keuze. Ik heb elke ochtend slaperige strohoofden en bij het minste geringste aan slecht weer staan ze dan in hun stal, waar ik ze ook maar moeilijk uit krijg als ik wil mesten. Ik heb watjes :') het is zelfs zo erg dat wanneer ik aan het mesten ben en de dames aan hun hooi staan buiten en er valt een buitje in die tijd, de jongste over de dan even dichte onderdeur naar binnen komt zeilen :oo Deze dames hebben een enorme vacht en staan bij iets warmere dagen in de winter gewoon te zweten en te puffen. Staan als ik ann het mesten ben (dan gaat de onderdeur altijd even dicht om de in -de-weg-staanders buiten te houden) ook altij met hun hoofden over de deur te jengelen: " al klaar? Al klaar? Schiet toch eens op mens, hallo het waait hier en er komt een donkere lucht aan! Hun krachtvoer hebben ze dan al op (daar lok ik ze mee naar buiten ;( ) dus van conditionering is ook geen sprake, ik voer sowieso zo veel mogelijk buiten. Wat heb ik in godsnaam voor paarden >;)
Laatst bijgewerkt door farahdiba46 op 18-11-15 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:13

Ik zag vanmorgen ook aan de mesthopen dat ze zelfs in deze stormwind zich comfortabeler voelen buiten dan binnen. Trof ze vanmorgen ook gewoon buiten aan.
Mijn hooinetten hangen binnen in de stallen dus ik verplicht ze in theorie wel om een aantal uur per dag binnen te staan als ze willen eten (paddock is te nat om buiten hooi te geven dan wordt alles een drekzooi en ik mag niet verharden + dat ik graag wil dat ze op zijn minst even droge voeten halen) maar als ik buiten hooi zou geven, zouden ze zelden tot nooit binnen staan.
Enkel in de zomer als het warm is en vol beesten zit, staan ze binnen te schuilen.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:17

farahdiba46 schreef:
Mijn merries slapen toch echt elke nacht in hun "hok", deur staat altijd open, dus ze hebben vrije keuze. Ik heb elke ochtend slaperige strohoofden en bij het minste geringste aan slecht weer staan ze dan in hun stal, waar ik ze ook maar moeilijk uit krijg als ik wil mesten. Ik heb watjes :') het is zelfs zo erg dat wanneer ik aan het mesten ben en de dames aan hun hooi staan buiten en er valt een buitje in die tijd, de jongste over de dan even dichte onderdeur naar binnen komt zeilen :oo Deze dames hebben een enorme vacht en staan bij iets warmere dagen in de winter gewoon te zweten en te puffen

Mijn paarden komen wel eten in de stallen maar daarna zijn ZE wel terug weg. Er ligt in elke stal,een dik pak vlas maar dat gebruiken ze enkel en alleen om op te plassen. Heel soms merk ik dat ze er in slapen. Maar niet echt veel.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:40

Ik heb er ook 1 die het liefst binnen staat met slecht weer, moet ik eerlijk zeggen. En daar tref ik hem ook vaak aan. Maar verder altijd buiten. De andere 4 staan liever buiten in de stromende regen, dan binnen. Persoonlijk snap ik dat ook niet, maar ja, ik ben dan ook geen paard... :+

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:32

farahdiba46 schreef:
Mijn merries slapen toch echt elke nacht in hun "hok", deur staat altijd open, dus ze hebben vrije keuze. Ik heb elke ochtend slaperige strohoofden en bij het minste geringste aan slecht weer staan ze dan in hun stal, waar ik ze ook maar moeilijk uit krijg als ik wil mesten. Ik heb watjes :') het is zelfs zo erg dat wanneer ik aan het mesten ben en de dames aan hun hooi staan buiten en er valt een buitje in die tijd, de jongste over de dan even dichte onderdeur naar binnen komt zeilen :oo Deze dames hebben een enorme vacht en staan bij iets warmere dagen in de winter gewoon te zweten en te puffen. Staan als ik ann het mesten ben (dan gaat de onderdeur altijd even dicht om de in -de-weg-staanders buiten te houden) ook altij met hun hoofden over de deur te jengelen: " al klaar? Al klaar? Schiet toch eens op mens, hallo het waait hier en er komt een donkere lucht aan! Hun krachtvoer hebben ze dan al op (daar lok ik ze mee naar buiten ;( ) dus van conditionering is ook geen sprake, ik voer sowieso zo veel mogelijk buiten. Wat heb ik in godsnaam voor paarden >;)

Mijn paarden zijn echt precies zo..Die hoef ik echt niet buiten te zetten met zeik weer..Die willen echt naar binnen..Vind het zelf een fijne gedachte dat de paardjes veilig en droog kunnen staan..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:38

Mijn vorige merrie ging alleen met jong veulen op stal. Het is een oermoeder die zich gerust achterover laat vallen van woede als je haar veulen uit het zicht haalt. Terwijl ze verder altijd erg braaf was, in alle situaties. Maar als ik haar boxdeur open deed liep ze naar buiten, ALTIJD, of veulen nou lag te slapen of niet, zij was weg. Buiten liep ze de hele dag achter haar veulen aan, maar terug de box in om hem op te halen? Nee hoor, beetje bij de ingang panisch staan doen. Weigerde ook geregeld de box in te gaan met binnen zetten. Lijkt me duidelijk taal toch? Terwijl als ze eenmaal op stal stond was er niks aan de hand.

Voor de rest, ik heb Tinkers, die kunnen tegen een stootje, ook als het regent of waait blijven ze onverstoorbaar en kou of iets zie ik nagenoeg nooit. Een paard is een kuddedier zonder dag en nacht ritme. Waarom zou je ze dan snachts eenzaam opsluiten? Het is een grazer die dag en nacht wil kunnen bewegen, en dan niet rondjes op zijn as in een box. Ook qua hygiene, liggen op de plasplek of vlakbij de mestplek vind ik er onnatuurlijk en vies. Voor de groei en stevigheid van de botten en pezen en spieren is constante beweging ook een stuk beter. En buiten dat, een buitenpaard geeft een stuk minder "ontploffingsgevaar" als je ermee gaat rijden. Hij kan namelijk zelf een rondje door de weide/paddock rennen als dat nodig is, en rent niet dat ene rondje wat al urenlang dwars zat vlak nadat jij opgestegen bent en hij dus eindelijk de ruimte heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:43

biscaya schreef:
Mijn paarden zijn echt precies zo..Die hoef ik echt niet buiten te zetten met zeik weer..Die willen echt naar binnen..Vind het zelf een fijne gedachte dat de paardjes veilig en droog kunnen staan..
Terwijl het voor de meeste paarden fijner is om lekker te kunnen bewegen wanneer ze dat willen. :)
Onze paarden kunnen ook droog staan en minimaal even veilig als paarden op stal.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:23

Als t net zoals gister echt hard regent en stormt staan die van mij net zo lief midden op t weiland. Zie ze eerder schuilen als t zonnetje flink schijnt. Van de zomer stond mijn trekpaard standaard een paar uur per dag onder het afdak, afkoelen enzo.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:40

Met de hittegolf afgelopen zomer heb ik ze op stal gehad overdag. Het was vechten wie als eerste mee naar binnen mocht. En aan het einde van de dag wie als eerste weer naar buiten mocht :')

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:39

Hier is veel omheining (lint) kapot gegaan door de storm en harde wind.

Ik heb zelf nog 1 paard in pension
3 lopen op de weide. Maar toch vind ik die voordelen van stal wel erg fijn.
Uiteraard komt die pension gelukkig veel buiten.
Overweeg het zelfs nog om haar ook de wei op te zetten. Maar de bijbehorende prut in de winter weerhoud mij heel hard om haar om te zetten.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:18

Mijne staat momenteel ook 24/7 maar overweeg toch om hem enkel de nacht op stal te zetten, al is het alleen maar voor mijn eigen gevoel.

Hebben jullie paarden ooit last gehad van rainrot?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:21

Jildau schreef:

Dat zijn van die pukkels met korsten toch? Heeft mijn Belg wel gehad. Maar toen was hij ook niet gezond. Tegenwoordig heeft hij dat nooit meer.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:28

Jildau schreef:
Mijne staat momenteel ook 24/7 maar overweeg toch om hem enkel de nacht op stal te zetten, al is het alleen maar voor mijn eigen gevoel.

Waarom voor je eigen gevoel je paard opsluiten ? }:0

Heb nog nooit rainrot gehad, ken het wel. Maar is ook wel goed te verhelpen :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:31

Nope, nog nooit rainrot gehad en heb nog nooit een paard met dekens gehad op de weide. Ook de oude pony van 30 niet en die bleef altijd in de gietende regen staan.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:02

Mijn merrie en Shetlander hebben rainrot gehad. De merrie 2 jaar en de shet nog veel langer. Soms was ze voor 50% kaal. Wassen met betadine hielp, maar tijdelijk. Tot mijn hoefsmit me adviseerde om Imaverol te gebruiken. Toen ging het gelijk beter. Het jaar erna nog iets. Eerst helemaal gewassen en later als ik maar iets zag dat plekje behandelen. Het jaar erna helemaal over. *\o/* mijn merrie kreeg het na onze verhuizing. Ik hoorde later dat het op de oude stal heersde. De shet kwam er toen bij en nam het snel over. Nu gelukkig al jaren vrij.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:08

biscaya schreef:
Ik lees even mee..

hier kunnen ze gewoon binnen ineen stal als ze dat willen voordeel is zelf kunnen bepalen wat ze willen staan. in of buiten de stal en zo veel meer ruimte hebben

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:17

biscaya schreef:
farahdiba46 schreef:

Ik vind het wel 'bijzonder' dat dit de enige post is waar je op ingaat, van alle posts die je gekregen hebt in reactie op je vraag. Komt op mij over alsof je niet bepaald openstaat voor de antwoorden.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:17

Lynn_Nikita schreef:
biscaya schreef:
Ik lees even mee..

hier kunnen ze gewoon binnen ineen stal als ze dat willen voordeel is zelf kunnen bepalen wat ze willen staan. in of buiten de stal en zo veel meer ruimte hebben

En ik snap niet waarom mensen paarden willen opsluiten. -O-
Zijn kudde en bewegings dieren. Beetje de hele nacht in je eigen urine staan te strappelen.
Niet iets wat ik voor ogen heb voor mijn paarden. En geloof dat ze mij dankbaar zijn.
Mijn middelste, heeft nog nooit van dr leven op stal gestaan, sinds kort een fjord die de laatste paar jaar 90% van zijn leven op stal gestaan heeft. Vreselijk..

Ik heb dan ook een inloopstal. En verder lopen ze op een paddock paradise.