Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 17:33

Ik ben het met je eens, als jij een stal wil starten waarbij paarden veilig in groepen worden gehuisvest, en eigenaren kiezen daar voor, dan moeten ze dus gewoon aan jou regels voldoen,

En dan lijkt mij GEEN hengsten en GEEN ijzers helemaal niet zo'n rare eis hoor!

Ik zou het ook zo doen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 17:42

smurffie schreef:
En zelfs als je denkt alles prima voor elkaar te hebben kan het nog zo zijn dat je pensionklant daar anders over denkt. Je kunt het niet bedenken maar ik voerde teveel hooi en de paarden stonden te lang buiten.
Verder is het ook een hele rare om mensen te vragen zelf even hun mest op te ruimen uit de bak als dat niet vooraf in het contract genoemd stond dat ze dat moesten.

.

hoe herkenbaar....of zelfs vinden dat jij de strond/zooi maar moet opruimen,daar wordt tenslotte toch stalgeld voor betaald.... -O-

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 17:43

Ik begrijp je wel!

Ik hoor meer stallen waar de paarden 24/7 buiten staan in groepsverband dat daar achter geen ijzers mogen.

Zelf zou ik best op zo'n stal willen staan alleen wil ik de mogelijkheid hebben mijn paard gewoon binnen te kunnen zetten.

En aangezien ze achter niet eens op ijzers kan is zoiets voor mij ook geen probleem haha

LBLGypsyCobs

Re: Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 19:56

Ik vind het juist prima dat een pensionstalhouder er bepaalde principes op na houdt en deze vooraf duidelijk maakt.

Ik ben sinds een half jaar over op natuurlijk bekappen en bitloos rijden en kan er alleen maar positief over zijn.

Als ik m'n eigen weitjes niet zou hebben en ik zou pension moeten zoeken, zou ik zeker voor zo'n stal gaan.

Ik zou ook blij zijn als die stal klanten trekt met dezelfde denkwijze, ik zou me niet op m'n gemak voelen tussen de traditionele wedstrijdruiters.

En het lijkt me andersom ook, als je als wedstrijdruiter op een stal komt waar wel alles mag, maar waar de pensionstalhouder en veel klanten duidelijk niet voor ijzers en bitten zijn, dan is dat toch ook niet leuk?

Zoals hier al eerder werd aangehaald, binnen de traditionele wereld, maar ook binnen de 'natuurlijke' wereld is er al genoeg discussie.

Ieder z'n ding en het kan maar gelijk duidelijk zijn.

Overigens is hier in de buurt een natuurlijke stal, maar die heeft toch echt geen gebrek aan klanten.
Er worden ook lessen gegeven, zo leuk als mensen die al rijervaring hebben er op die paarden achter komen dat bitloos eigenlijk best wel leuk is.

En voor anderen zal het niet passen, maar daar zijn gelukkig ook stallen voor :)

Ik vind het jammer dat TS door sommigen zo neergehaald wordt, zij zou geen ijzers mogen verbieden, want dan is ze kortzichtig.
Maar vervolgens zie ik kreten richting TS voorbij komen, dat ik denk, jongens over kortzichtigheid gesproken...

Je kunt het niet altijd met elkaar eens zijn en alleen maar goed om je mening te geven, maar respecteer ook die van een ander.
Leven en laten leven en vooral genieten van onze paarden :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 20:14

De wereld bestaat uit meer dan wedstrijd-bit-ijzer-ruiters en nh-bitloos-en-ijzerloos-ruiters. :=

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 20:18

Dat is zeker zo, mooi he :)

Ik wilde met mijn bericht ook de rest zeker niet uitsluiten, maar blijkbaar is dat de boodschap die je uit mijn stukje haalt?

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 20:25

Ik vind het niet verkeerd, maar leg er dan wel bij uit waarom niet tegen je toekomstige klanten.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 20:26

Ik zie hier echt vaak langs komen dat men geen regels wil hebben of zelf wil bepalen...MIJN paard... maar even reeel mensen ;-) op elke stal zijn regels en die regels heb je echt nodig want een stal zonder regels met meerdere paarden ( denk bv rond 15 paarden) en iedereen bepaald dan word het echt een bende en onderling geruzie...dat gaat gewoon niet. Net als op je werk horen er ook op stal regels te zijn. Dit om 1 lijn te trekken.

Elke stal heeft zijn eigen regels en ik kom achterijzers verbod echt wel vaker tegen.

Op sommige stallen mag je bv niet zelf kuil of stro pakken. Bij ons hebben we bv de regel halve plak grote baal per dag inbegrepen wil je meer kost dit 0.75 cent per halve of 1.50 per hele plak en dan heb ik het over de grote 450 kg balen. op elk kastje hangt er een briefje en word netjes opgeschreven ( goed vertrouwen in stal), kuil mag altijd meer gepakt worden zolang het paard het opeet en niet door de stal heen loopt als bodem bedekking. Mijn klanten zijn super tevreden met deze regel en zeker met het kuil vinden ze fijn en er word echt netjes mee om gegaan. Maar zon regel is bv op een grote manege niet te doen.

Is er een regel waar je het niet mee eens bent dan kijk je verder naar een andere stal en anders neem je het voor lief maar het is echt aan de stal eigenaren om regels te bepalen (en hele gekke regels tja daar krijg je geen klanten mee)

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 20:41

Ik vind het ook echt niet zo gek hoor.
Heb zelf ook op een stal gestaan waar in de groepshuisvesting ijzers niet gewenst waren.
En weet je, dat vond ik best prettig, zo wist ik zeker dat mijn paard geen lel met ijzers kreeg. :D
Je vond er vooral jonge paarden en gepensioneerde, en een aantal recreatieruiters.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 20:56

Er wordt hier door sommige gedaan alsof ze het wil verbieden om je paard te rijden... :')

Ik zou het geen rare regel vinden en zie dan ook niet in waarom ik niet op zo'n stalling zou willen staan. Zijn ook meer dan genoeg mensen die hun paard ijzerloos hebben staan... en de meeste wedstrijdruiters kiezen toch voor een pension met stal en andere gemakken om het paard netjes te maken voor de wedstrijd. :+

En een pensionstal zonder regels? Sure. In welk sprookjesbos staat die?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 21:02

Air schreef:
Er wordt hier door sommige gedaan alsof ze het wil verbieden om je paard te rijden... :')

<knip>

:)* Maar wat een geweldig idee!!

Geintje natuurlijk :))

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 21:06

IJzerloos, ok, maar bitloos? >;) Why...? Waarom niet alle onkundige ruiters weren, dan ben je pas paardvriendelijk. ;)

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 21:09

bij ons op stal is deze regel ook van kracht, geen achter ijzers omdat alle paarden in 2 verschillende groepen naar buiten gaan (ongeveer 7-10 per groep) ik heb er nooit echt over nagedacht, mijn paard staat al heel z'n leven (paard is nu 14) 4kant op ijzers en ik voelde geen verschil qua beweging zonder ijzers achter, zn' hoeven moesten wel heel erg wennen, braken snel af en werden veel te kort, na een paar maanden is dit gelukkig wel over. dit is natuurlijk per paard verschillend en sommige kunnen nou eenmaal niet zonder.

Als jij een redelijk ''natuurlijke'' pensionstal wil gaan beginnen denk ik dat je al mensen aantrekt die dezelfde normen en waarden met jou delen, deze zullen er dan ook geen probleem mee hebben neem ik aan?
Als jij je paarden bij voorkeur het liefst blootsvoets ziet, dan ga je een paardeneigenaar die z'n paard perse 4-kant beslagen wil hebben daartoe niet overhalen, dan trek je deze mensen dus ook niet aan.

geen rare regel vind ik dus, mensen die dit niet raar vinden komen toch wel, en andere dan simpelweg niet :P

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 21:12

LBLGypsyCobs schreef:
Ik zou ook blij zijn als die stal klanten trekt met dezelfde denkwijze, ik zou me niet op m'n gemak voelen tussen de traditionele wedstrijdruiters.

En het lijkt me andersom ook, als je als wedstrijdruiter op een stal komt waar wel alles mag, maar waar de pensionstalhouder en veel klanten duidelijk niet voor ijzers en bitten zijn, dan is dat toch ook niet leuk?

Zoals hier al eerder werd aangehaald, binnen de traditionele wereld, maar ook binnen de 'natuurlijke' wereld is er al genoeg discussie.

Eerlijk gezegd vind ik dat een beetje onzin? Als je op dezelfde stal staat hoef je toch niet perce allemaal hetzelfde te denken (behalve over huisvesting dan natuurlijk). Imo is dat alleen maar doodsaai en leer je daar niets van als je alleen maar met "gelijkgestemde" omgaat. Ik heb eens een instructrice gehad die alleen nog maar met mensen van haar eigen methode omging en aan kon zien, het leek wel een sekte, imo moet je juist gewoon lekker allemaal door elkaar staan leer je veel meer van en houd je ook je ogen en oren open ipv dat je maar vanalles vind van mensen die je niet kent en methodes die je niet snapt :)*

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 21:14

eerlijk? Ik hou er helemaal niet van als er regeltjes worden opgelegd.. Je mag ten alle tijden je voorkeur uitspreken en misschien ben ik zelfs te overtuigen. Maar als ik dit zou lezen in je advertentie, zou ik je zowiezo overslaan..

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 21:22

Ik vind het een idiote regel.
Mijn paard is tien en heeft sinds vorig jaar in de periode maart/april/mei hoeven die net wat aan de korte kant zijn. En ik rij geeneens buitenritten. Vorig jaar heeft ze 1 keer 10 weken op ijzers gestaan. Voor het eerst in haar leven. Daarna is het goed gegaan tot dit voorjaar. Ook nu 1 keer 10 weken rondom ijzers, dan kan ze weer zonder. Haar hoeven groeien gewoon niet zo snel. Dus ja, medische reden, want ze begon gevoelig te lopen.

Paard bij ons op stal moet op speciaal beslag vanwege verbening van het hoefkraakbeen. Alweer een medische reden.

Dan maar weigeren? Wat een onzin.
Goed weidemanagement lijkt me beter.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 21:26

liedje89 schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

Eerlijk gezegd vind ik dat een beetje onzin? Als je op dezelfde stal staat hoef je toch niet perce allemaal hetzelfde te denken (behalve over huisvesting dan natuurlijk). Imo is dat alleen maar doodsaai en leer je daar niets van als je alleen maar met "gelijkgestemde" omgaat. Ik heb eens een instructrice gehad die alleen nog maar met mensen van haar eigen methode omging en aan kon zien, het leek wel een sekte, imo moet je juist gewoon lekker allemaal door elkaar staan leer je veel meer van en houd je ook je ogen en oren open ipv dat je maar vanalles vind van mensen die je niet kent en methodes die je niet snapt :)*

Maar wat moet ik dan over ijzers en bitten leren als ik daar zelf vanaf gestapt ben?

Maar eerlijk? Als ik op een stal zou staan met alleen bitloze ruiters en er zitten er een paar tussen die met hun bitloze optoming hun paard ruw behandelen, dan kijk ik toch maar liever naar een vriendelijke ruiter met bit.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 22:03

Het zal me eerlijk gezegd aan mn reet roesten of iemand traditioneel, western, natuurlijk, whatever rijd. Of je met bit of zonder rijd of helemaal niet rijd. Kom voor mn eigen paard. Stoor me er alleen aan als mensen hun paard afranselen of anderszins slecht behandelen. Voel me ook vrijwel zelden geroepen iets over iemand te zeggen. Snap al dat gedoe ook niet echt geloof ik

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 22:06

Collie2008 schreef:
Het zal me eerlijk gezegd aan mn reet roesten of iemand traditioneel, western, natuurlijk, whatever rijd. Of je met bit of zonder rijd of helemaal niet rijd. Kom voor mn eigen paard. Stoor me er alleen aan als mensen hun paard afranselen of anderszins slecht behandelen. Voel me ook vrijwel zelden geroepen iets over iemand te zeggen. Snap al dat gedoe ook niet echt geloof ik

denk dat jij de ideale pensionklant bent.... :j Velen bemoeien zich alleen maar met anderen.(ben ik blij dat ik op een berg zit :D )

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 22:39

Ik zou niet naar een dergelijke pensionstal komen. Ik vind het een dikke onzin regel.
Ik rij 38 jaar paard en nog nooit door ijzers ergere wonden gezien door blote voeten of andersom.

Sterker nog mijn merrie zonder ijzers heeft een keer in een gevecht een merrie met rondom beslag grotere schade toegebracht dan zij zelf had.
Paard is gewoon sterker, vlugger en dominanter.(was overigens een paard die compleet sociaal gestort was, mijn paard vecht niet veel. )

Schade aan paarden die bij elkaar loslopen is nooit geheel uit te sluiten.

Ik kan me ook niet aan het idee onttrekken dat vals argument is.

We zeggen gewoon dat het omwille van de veiligheid is maar eigenlijk ga ik mensen op mijn stal aantrekken die het op de gewone manier doen en dan gaandeweg "bekeren" we ze wel. Achteijzers is de eerste stap.(en ik wil nog best aannemen dat het uit een goed hart komt)

Iedereen moet doe wat ie denkt dat goed is. Maar TS, ik denk dat je beter eerlijk naar jezelf kunt zijn. Je wil een wereld zonder hoefijzers. Wat prima is. Maar maak er een Natural stal van en laat in je eigen kracht zien waarom dat beter is. Leuker voor jou, leuker voor pensionklanten.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 22:51

De manier waarop de regel "gebracht wordt" in dit topic en andere opmerkingen van de TS maken voor mij dat ik niet op TS haar stal zou willen staan. Er blijkt niet echt veel kunde uit, en ik hecht veel waarde aan de kennis en inzicht van staleigenaren. Heb zelf genoeg achtergrond, maar wil ook dat er als ik er niet ben er met gezond paardenverstand met mijn paard omgegaan wordt. Hiervoor op een stal gestaan waar bij de extreem-NH-minded-staleigenaren met alleen boekjestheoriekennis me bepaald geen vertrouwen gaven wbt omgang met mijn paard, doodvermoeiend qua ergernis op den duur en paard werd er ook bepaald niet gelukkig van. Dat nóóit weer. Alle goede bedoelingen van de mensen ten spijt :)

Dat er daarnaast enige regels moeten zijn is logisch. Maar imo moeten die niet veel verder gaan dan basisprincipes voerbeleid, weidebeleid en gedragsbeleid wbt mensen op het gebied van opruimen en respect hebben voor elkaar en eigen plus andermans dieren. Zodra je aan opvoeding, optoming, ijzers, trainingswijze en dergelijke gaat zitten regelen vind ik dat te ver gaan.

Maar: jouw stal, jouw regels, en jouw regels spiegelen meteen het publiek wat je gaat aantrekken. Daarmee kun je dus wel mooi sturen wat je op je stal krijgt. Alleen: hoe meer regels en sturing, hoe minder mensen er zullen passen dus hoe lastiger het wordt de boel vol te krijgen.

Off topic: Hier een paard wat om medische redenen op ijzers staat. Na 2 jaar blootsvoets rondgestrompeld te hebben en nog steeds niet genoeg eelt op de zolen te hebben gekweekt om fatsoenlijk te lopen zonder (voor)ijzers. Kan het baasje nog zo pro blote voeten zijn, paardlief denkt er duidelijk anders over :D No way dat die ooit nog op blote voeten gaat, hoeveel gesjeesde naturals me ook vertellen dat dat moet kunnen }:0

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 22:54

Vientje schreef:
De manier waarop de regel "gebracht wordt" in dit topic en andere opmerkingen van de TS maken voor mij dat ik niet op TS haar stal zou willen staan. Er blijkt niet echt veel kunde uit, en ik hecht veel waarde aan de kennis en inzicht van staleigenaren. Heb zelf genoeg achtergrond, maar wil ook dat er als ik er niet ben er met gezond paardenverstand met mijn paard omgegaan wordt. Hiervoor op een stal gestaan waar bij de extreem-NH-minded-staleigenaren met alleen boekjestheoriekennis me bepaald geen vertrouwen gaven wbt omgang met mijn paard, doodvermoeiend qua ergernis op den duur en paard werd er ook bepaald niet gelukkig van. Dat nóóit weer. Alle goede bedoelingen van de mensen ten spijt :)

Dat er daarnaast enige regels moeten zijn is logisch. Maar imo moeten die niet veel verder gaan dan voerbeleid, weidebeleid en gedragsbeleid wbt mensen op het gebied van opruimen en respect hebben voor elkaar en eigen plus andermans dieren. Zodra je aan opvoeding, optoming, ijzers, trainingswijze en dergelijke gaat zitten regelen vind ik dat te ver gaan.

Maar: jouw stal, jouw regels, en jouw regels spiegelen meteen het publiek wat je gaat aantrekken. Daarmee kun je dus wel mooi sturen wat je op je stal krijgt. Alleen: hoe meer regels en sturing, hoe minder mensen er zullen passen dus hoe lastiger het wordt de boel vol te krijgen.

Off topic: Hier een paard wat om medische redenen op ijzers staat. Na 2 jaar blootsvoets rondgestrompeld te hebben en nog steeds niet genoeg eelt op de zolen te hebben gekweekt om fatsoenlijk te lopen zonder voorijzers. Kan het baasje nog zo pro blote voeten zijn, paardlief denkt er duidelijk anders over :D No way dat die ooit nog op blote voeten gaat, hoeveel gesjeesde naturals me ook vertellen dat dat moet kunnen }:0

Waarom zo doen omdat iets voor jouw paard niet werkt?
En dan TS aanspreken op hoe ze 'iets brengt'?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 23:16

Och, ik druk me met dat "gesjeesde" misschien wat sterk uit idd (al is dat een woord wat ik zelf te pas en te onpas gebruik, dus daar heb ik echt met andermans brilletje op voor moeten teruglezen :') ). Maar om daar nou in het belang van TS over te vallen vind ik wat onnodig. Daarbij is TS mondig genoeg om zichzelf te verdedigen.

Wat nog verder off topic is als de ijzers-opmerking an sich, maar à la :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 00:15

geerke schreef:
fransje23 schreef:
Ik denk dat het voor jou het handigste is om een stal te beginnen met als doelgroep naturals :j Dan is het verbod op ijzers niet vreemd en daarbij denk ik dat jij je prettiger voelt bij gelijkgestemden :)

geloof dat dit inderdaad de oplossing is :j

Dat is toch totaal niet nodig, er zijn zoveel stallen die geen achterijzers accepteren bij paarden die in de groep gaan. Die stallen hebben dan vaak wel de mogelijkheid een paard met ijzers op de paddock te zetten, waardoor er voor ieder wat wils is.

Maar in geval van ts wil ze al geen individuele stallen hebben en blijven de paarden 24/7 buiten (ook in de winter?), geen achterijzers is niet meer dan logisch in deze setting. En met dit plaatje trek je toch al geen die hard wedstrijdruiters aan dus ik denk ook niet dat je bezwaren zult krijgen van pensionklanten. Bij het eerste gesprek zijn dit dingen die je noemt, mensen gaan daarmee accoord als ze het paard toch willen brengen.
Mocht er zich een medisch probleem voordoen waardoor een ijzer toch nodig is, dan kom je daar heus wel uit met onderling overleg. En wanneer je een stabiele groep pensionklanten hebt, zou ik niet weten waarom daar onderling wrijving om moet komen. Tenzij iemand het er zowieso al niet mee eens was, maar wat doet diegene daar dan en waarom heb je als eigenaar die persoon geaccepteerd?
Als eigenaar bepaal je gewoon de regels en wie er op stal komt, zo simpel is het.

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 09:13

Stomme vraag misschien, maar loopt Ts ook op blote voeten? :=