castratie hengsten wegens grbrek aan betaalbare stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

easygoing

Re: castratie hengsten wegens grbrek aan betaalbare stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 00:54

Ik hoef niet te fluisteren met mijn paarden om leiding te kunnen geven aan ze hoor.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 01:12

easygoing schreef:
Zoolgangster schreef:
Oh ja, en even over het verhaaltje dat "ruinen ook vervelend kunnen zijn." Ja, kun je nagaan hoe erg ze waren toen ze nog hengst waren.
Dit los van alle lieve hengsten waar je een vijfjarig kind veilig bij kunt zetten, helaas zijn ze lang niet allemaal zo.

Helaas is dit niet altijd waar.
Mijn vorige paard heb ik nooit laten ruinen omdat hij inderdaad al zo kuikenmak beestje was en ik dus bang was dat er helemaal geen karakter meer in zou zitten echt heb ik hem op 7 jarige leeftijd toch moeten laten ruinen omdat hij tijdens dekseizoen stopte met eten en dus graat mager werd.
Als net zadelmakke hengst liep hij idd braaf zijn rondje met een 10 jarige meisje in een manegelesje.
Eenmaal gecastreerd is hij als een blad aan een boom omgedraaid en was zo rillerig en sensibel als maar zijn kon. Hij maakte als ruin ook behoorlijk veel indruk op mensen.
Een gemeen paard is het nooit geweest niet als hengst en niet als ruin.

Kan best zijn dat hij ergens onzeker door werd, wat niet meer te compenseren viel met hormonen. Bij honden kun je tenminste nog chemisch castreren als je wil weten hoe die hond zal reageren op een castratie.
Maar voor het gros van de lastige ruinen, en dan bedoel ik dus niet de rillerige sensibele gevallen, maar de dominante types, geldt toch dat ze mede vanwege hun lastige karakter gecastreerd zijn.
Maar uitzonderingen bevestigen de regel.
Daarbij: elk paard kan door een trauma raar gedrag vertonen.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 01:15

Veel mensen verwarde wat jij omschijft met dominantie bij hem.
Paard heb ik helaas moeten verkopen en word nu idd gezien als dominant en bij tijd en wijlen gevaarlijk terwijl hij dat absoluut niet is.
De manier hoe mensen naar paarden kijken is vaak zo op onwaarheden en vooral onkunde gebaseerd helaas.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 01:31

even voor de duidelijkheid: een paard castreren omdat ie (oncontroleerbaar) afvalt in het dekseizoen is naar mijn idee volledig legitiem... soms kun je er geoon niet tegenaan voeren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:24

Ik heb een beetje het idee dat het nu enkel nog een wedstrijd: wie kent het gemeenste paard geworden is.....

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 11:35

het lastige is dat we het anecdotisch proberen te beargumenteren, en de een heeft nou eenmaal een veel bredere ervaring dan de andere, maar als iemand dan dus een veel groter aantal paarden heeft gehad om naar te kijken dan is diegene 'te ervaren' en telt in zijn of haar inschatting dan dus weer niet mee.

dus dan maar een filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=hAM5qMdOv8M

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:43

Ik merk juist dat de mensen hier in het topic die al langer in de paarden zitten en met zowel merries als hengsten ervaring hebben juist eerder lijken te begrijpen dat een doorsnee dorpsstal gewoon niet de faciliteiten heeft of wil hebben om beide geslachten tegelijkertijd een veilig huis te bieden.
Gevaarlijke paarden zit sowieso niemand op te wachten.
Merries die 4 maanden aaneengesloten hengstig zijn, zijn gewoon niet gezond en hengsten die mensen dood willen maken moet je ook niet willen. Dat zijn eerder de uitzonderingen. Op een gemiddelde manege of pensionstal zitten de kinderen zonder zadel achterstevoren op hun pony en zie je een zeer rood bezweete ruiter een poging doen tot dressuur waarbij het paard zijn best doet om er nog wat van te maken. Ofwel, daar lopen gewoon de normale brave dieren.
Op sportstallen mag je best wat meer inleving van de pensionhouder verwachten. Maar dan nog snap ik nog steeds prima dat iemand na enkele slechte ervaringen zijn deur sluit voor wat dan ook (of het nou hengsten, merries, shetlanders of trekpaarden zijn) en alleen neemt waar hij zin in heeft.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:49

Hetbspijt me zeer hoor Sizzle maar waarom blijf je nou toch zo in hokjes denken als het om mensen net bepaalde meningen betreft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:58

Welk hokje precies? Dat hokje van die gevaarlijke hengst en nog gevaarlijkere merrie?
Of het hokje van de ruin zonder karakter?
Ieder paard heeft zijn eigen karakter met hier en daar wat uitschieters om een breder gemiddelde.
Precies dat gemiddelde is waar de meeste vraag en aanbod is.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:03

Zoals ik al schreef; als het om mensen met bepaalde meningen gaat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:08

Dat is erg vaag om schreven imo.

Ik ken hele brave hengsten, hengsten waar je de zeikende merrie zo voor kon parkeren als ze los stonden die nog niks deden. (heb er zo twee staan) ik ken ook hele stoute hengsten, hengsten waar je nog niet bij de stal in wil gaan en die staan niet bij een particulier. Of een paard al dan niet "beter af is" als ruin hangt puur van het paard af. Dit topic lijkt iedereen die besluit te castreren te "veroordelen" tot "niet paardenmens genoeg om met een hengst om te gaan" en dat vind ik erg jammer.
Je kan ze verdedigen en aanbidden wat je wil, in sommige situaties is het gewoon beter als die ballen er af gaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:23

Ragdollcat schreef:
anneliesdj schreef:
Dat is ook de reden waarom het avs die castratiepremie hanteert en niet vanwege het fijnere leven wat een ruin zou hebben (zoals iemand eerder zei).

Of was dat wat je bedoelde met die premie Ayasha?

Officieel om die reden maar langs neus en lippen door ook ivm dat een ruin het beter heeft dan een hengst in het algemeen en er worden ook teveel raak gefokt zonder dat men ermee serieus bezig zijn en kijkt naar de tekortkomingen bij de merries en hengsten (bij de particulieren), werd me echt gezegd zowel woordelijk als zwart op wit via de mails...........

Heb het echt niet verkeerd begrepen ofzo.

Daarom ja, dat is niet bepaald bevorderlijk voor een ras. Zeker als je als stamboek geen papieren kunt weigeren. Zij hebben te weinig invloed op verbetering van de populatie en een castratiepremie is dan een goede manier om het te stimuleren, als je er een mooi verhaal omheen maakt dat een ruin het beter heeft nemen mensen hopelijk wat sneller de stap.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:27

Airnt schreef:
maar laten we wel wezen, hinneken, breisen, brommen, hobbelen op de plaats, wellicht een beetjeomhoog komen... dat is toch allemaal niet erg...

trappen, dekken, bijten. wel... maar bij een hengst heb je waarschuwing en kun je hem gewoon op z'n nummer zetten, en merrie komt het uit het niks, en dus is het veel gevaarlijker.

Een merrie komt ook niet uit het niets en een hengst kun je alleen op zijn plaats zetten als hij jou als eigenaar accepteert en dan nog kan het weleens gebeuren dat het toch te heet onder de voeten wordt.

Nogmaals; ik vind dat een hengst hier echt overgeromantiseerd wordt (jullie lijken wel penny's) en ik denk ook dat jouw omgeving niet vergelijkbaar is met de doorsneel nederlandse pensionstal.
Heb ik al eerder gezegd, heb je al eerder niet op gereageerd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:37

Ayasha schreef:
Ik ken hele brave hengsten, hengsten waar je de zeikende merrie zo voor kon parkeren als ze los stonden die nog niks deden.

Ik denk dat iedereen hier, of tenminste de mensen met ruim hengstenervaring, wel weet dat zulke hengsten zeer zeldzaam zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:41

Je trekt mijn post nogal uit zijn verband door enkel die zin te quoten anneliesdj.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 12:43

definieer 'zeer zeldzaam'...

Ik denk dat dat wellicht 30-60% van de hengsten zijn... afhankelijk van ras... of eerder bloedlijn...

natuurijk is met name in Nederland gedrag geen fokcriterium, maar veel rassen is het dat wel. (en echt niet alleen PREs)

(Als je naar de eerste of tweede pagina kijkt kun je checken wat voor rassen ik daarvoor in ogenschouw genomen heb)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:52

Dan ga je toch meer richting de 30% en dat zijn dan de hengsten die niet dekken, is mijn ervaring.
Als ik jouw berichten doorlees en dan ook dat bericht waar je het over hebt, dan lees ik toch niet echt watvoor rassen het over gaat behalve dat er veel iberische rassen bij zijn (of allemaal?)
Met die rassen heb ik dan weer weinig ervaring, maar wel met wat temperamentvollere rassen (ik bedoel dan niet dat genoemde niet temperamentvol zijn) en ja die worden doorgaans ook niet op karakter gefokt wat ik dan weer erg jammer vind.

Als iemand bij mij komt en zegt dat hij een hengst heeft die zo braaf is dat je hem los kunt laten en er een hengstige merrie voor kunt parkeren zonder dat hij wat doet, dan ga ik even een pak zout halen hoor, want dat gaat er bij mij niet in.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 21-01-15 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:53

Airnt schreef:
het lastige is dat we het anecdotisch proberen te beargumenteren, en de een heeft nou eenmaal een veel bredere ervaring dan de andere, maar als iemand dan dus een veel groter aantal paarden heeft gehad om naar te kijken dan is diegene 'te ervaren' en telt in zijn of haar inschatting dan dus weer niet mee.

Maar voor de stalhouder maakt het opzich niet veel uit hoe jij iets ervaren hebt, de meeste gaan toch van hun eigen ervaring uit. Lijkt me ook niet meer dan logisch omdat hoe je een paard ervaart vaak ook van je eigen referentie kader en voorkeuren af hangt.

Ik vind trouwens het idee dat iemand geen paardenmens is omdat ie iets niet kan eigenlijk een veel te eenzijdige manier om daar naar te kijken. Tuurlijk is kunde en kennis belangrijk maar ook topruiters en trainers zeggen toch dat ze nooit uitgeleerd zijn. Je hoeft imo in principe niet perce alles te kunnen om een goed paardenmens te zijn zolang je dat zelf ook durft te erkennen. Iemand die het makkelijk vind om hulp te vragen is imo vaak een beter paardenmens als iemand die voor eigen ego gaat en vind dat ie alles wel oplost. In sommige situaties is het echter niet altijd mogelijk om adequate hulp te krijgen of levert dat niet voldoende op dus ook opgeven is imo een optie. Als je als stalbaas begeleiding nodig hebt om een van je pension paarden onder de duim te krijgen dan kost dat je natuurlijk veel meer dan het je oplevert, ik snap goed dat mensen daar niet aan beginnen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:54

Maar wat is nou de bedoeling dan, van de 'hengstenhouders' in dit topic?

Dat heel Nederland een cursus 'hengst' krijgt voordat ze uberhaupt naar een paard mogen kijken? Ook al ben je 4? Dat alle pensionhouders hun accomodatie hengstproof maken voor als er eens een keer iemand mocht langs komen met een hengst, terwijl die zijn stal ook kan verhuren zoals ie is? Dat alle pensionhouders nieuwe klanten op hun blauwe ogen geloven wanneer deze verteld dat zijn hengst keurig opgevoed is en achter een draadje blijft?

Ik denk dat de grootste reden is dat hengsten niet welkom zijn....omdat het niet hoeft. Je kunt in NL een pensionstal hebben en daar geld mee verdienen als je alleen merries en ruinen toelaat. Voor die ene persoon die zo nodig een hengst moet hebben is geen markt. Geen markt=geen aanbod.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:05

Airnt schreef:

Leuk filmpje maar ik denk dat je even voorbij gaat aan het feit dat in dit filmpje een vaste groep hengsten gevormd wordt, hengsten die langere tijd bijelkaar komen te staan en ook niet uitelkaar gehaald worden voor trainen, paar uur buitenrit of paar uur weg voor concours.
Op pensionstallen heb je zelden of nooit een dergelijk stabiele groep, daar is altijd wel een wissel of verandering. Verandering van personeel kan al genoeg zijn om een normaal rustig paard te veranderen.

Nederland is nu eenmaal een land met meer mensen met paarden dan paardenmensen, en juist de hoofdmoot heeft het voor het zeggen en dat betekend oa uit veiligheidsoverweging castreren.

Bekijk het van een andere kant; als je niets castreert lopen de wilde dekkingen de spuitgaten uit, krijg je overschot 'waardeloze' paarden/pony's en dus meer paardenleed.

Kijk eens wat er bij veel shetjes gebeurt, daar blijven veel hengsten hengst omdat de kosten van castreren voor velen te hoog zijn en de hengsten toch 'waardeloos' zijn, mits goedgekeurd en zelfs dan... met als resultaat dat er bij iedere paardenmarkt en handelaar veel shethengstjes eindigen in de salami/frikandellen/worst, maar het veulentje in de wei is zo leuk......

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 13:18

dat de verantwoordelijkheid van 'paardenhouden 101' niet bij hengstehouders wordt gelegd...

'iets niet kunnen'? naja... ergens houdt het op. Ergens ben je een beginner die begeleiding nodig heeft, en dat geldt voor iedereen in de wereld, totdat je je rijbewijs hebt mag je niet de weg op. dat wil niet zeggen dat je gelijk 747-piloot moet wezen... nee, gewoon de basics kennen.

Ik zie absoluut niet in waarom het zo moeilijk is om voldoende competentie op te bouwen om een hengst de baas te kunnen, ook niet voor kinderen vanaf , zeg, 7...

En ik zie niet in waarom het geslacht significant zou zijn in die competentie.
Je moet je voorbereiden op situaties, als die situaties voorspèlbaarder zijn, all the better!
De situátie is namelijk nog steeds even heftig: paarden van 500+ kg die knokken is net zo indrukwekkend onafhankelijk van geslacht.

Hier in duitschland moet je je competentie bewijzen(op papier) voordat je een pensionstal mag openen... niet heel onredelijk... dat dat niet gehandhaaft wordt, lijkt me duidelijk, maar het geeft een verantwoordelijkheid.

en die verantwoordelijkheid zou voor èlk paard welbeschouwd dusdanig moeten zijn dat hekken altijd hengstproof zijn... dat de faciliteiten het toestaan...

of een paard over een hek springt gaat meer over het springvermogen dan over geslacht.

dus hengstenhouders willen geen zondebok zijn, geen zwarte piet toegespeelt krijgen...

Incompetentie is alom aanwezig, zal altijd zo zijn, maar noem het bij z'n naam: incompetentie.

Over rassen:

Annelies dj: lijstje stonden ook belgische warmbloed, KWPN, orlov draver, russische warmbloeden, quarter, australian stock horse, tinker, murgese en friezen... bijv.... niet heel Iberisch.

naja, samen loslaten is ook wel weer een heel erge extreem..
maar ervoor zetten en braaf aan een lang teugeltje/lijntje blijven staan?... ja dat wel,
enige tijd tot reactie toelaten als een hengst vrij rondloopt? ja dat ook...

als het om wild dekken gaat... hoe veel komt dat voor?
verreweg de meeste rare foksels komen uit de 'ik wil zo graag een veulentje' -acties.

Laten we niet vergeten dat tot 7 dagen na dekking doorgaans nog afspuiten mogelijk is. heel vervelend natuurlijk, en wellicht ook wat ingrijpend... maar het is mogelijk, en het wordt ook gedaan.

Ik betwijfel ten zeerste dat er een significante influx aan fokproducten ontstaat uit stoutmoedige hengsten. (dat moet toch te quantificeren zijn? )

en de incompetentie vanhet gros is absoluut geen argument in mijn ogen omdat het hier gaat om het scheppen van een dusdanig lage mate van randvoorwaarden dat die per definitie verwacht mogen worden.

en ongegronde angst is niet nodig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:40

Onze hengst nu is een quarter en waar hij mee samen loopt een springpaard ( ras weet ik eigenlijk niet ) Die hebben beiden een andere basis, andere eigenaren en zijn toch beiden zeer braaf en goed te handelen en te rijden met andere paarden. Die andere heeft wel al gedekt.

Ik hoor wel van mensen dat ze bijv met een shet of Welsh hengst hebben gewerkt en problemen hadden. Maar als je dan kijkt hoe eigenwijs die mensen zijn en hoe ze werken met een paard, ligt dat toch echt aan hun eigen onkunde. Ze denken het met een ruin wel te kunnen? Misschien kun je bij een ruin gewoon meer fouten maken en is dat wel zo makkelijk voor mensen.

Mensen kopen graag een ruin of merrie. Maar een merrie is helemaal niet altijd zo makkelijk. Op een stal wordt je geaccepteerd, waar mensen met een hengst misschien veel meer ervaring hebben om hun hengst goed te houden. Toch is een hengst dan niet welkom en de lastige merrie, die iedereen zo makkelijk koopt, wel......

Qua buiten staan is het toch echt een kwestie van goed indelen bij voldoende ruimte. Maar er zijn zat stallen waar merries en ruinen apart moeten. En vaak gaan 2 ruinen met 1 merrie bijv ook niet.

Uiteindelijk krijgen paarden altijd de schuld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:43

Alsof Duitsland altijd paardenkennis betekend....
De helft van mijn klanten zijn Duitsers (de andere helft zwitsers en een handje vol Franse). Ook daar gaat het heus net als in Nederland en in Zwitserland (in Zwitserland is de paardenkennis nog veel droeviger).
Geen hengsten of alleen op stallen die daarvoor zijn ingericht (vaak box met stapmolen en individuele paddocks).
De hengsten in mijn klantenbestand staan bijna allemaal bij de eigenaar aan huis. De eigenaar van de best opgevoedde van alle bij elkaar heeft ook aangegeven dit dier liever niet op een pensionstal te willen omdat de kans bestaat dat het lieve dier (en dat is het echt) te veel uitgedaagd wordt. Dan liever thuis met wat shetjes.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 13:51

inkepink:

dat elk van zulke experimenten een zeker kader vertegenwoordigd en niet per sé buiten dat kader representatief is, lijkt me duidelijk.

ik haal regelmatig mijn hengst weer ff uit z'n kudde voor een paar weken en kom dan weer terug.
en ik niet alleen, en onderweg moet ie dan het redden in een nieuwe groep, nieuwe omgeving.

Sterker nog, dat is een vrij eenvoudige manier om een hengst te sturen in zijn vriendschappen: als je wilt dat je ruin en hengst elkaar lief vinden: rij (trailer) ze ver weg waar ze alleen elkaar hebben... dan zijn ze lief naar elkaar, kennen elkaar, en dat onthouden ze meestal ook.

keer op keer zie ik precies dat filmpje gebeuren... een hoop geschreeuw om weinig wol en daarna keert de rust terug. ook als er merries in het volgende paddockje staan, ook als... ook als...

het filmpje is een datapunt, dat je er meer nodig hebt om een grafiek te tekenen lijkt me duidelijk, maar het draagt bij aan het algemene beeld.

Sizzle:

ik beweerde dat de regelgeving (op papier) een competentie vereist... en dat is best wel heel comprehensive... en ik zei er ook bij dat het niet wordt gehandhaaft, en ik heb het over stalhouders.

een 'Sachkundenachweis' betenkend eigenlijk een 3 jarige studie met maandenlange stages...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:06

Airnt schreef:
Ik zie absoluut niet in waarom het zo moeilijk is om voldoende competentie op te bouwen om een hengst de baas te kunnen, ook niet voor kinderen vanaf , zeg, 7...

Waarom zou je dat willen als je gewoon met een braaf fjordenruintje door het bos rijd?
Dat voegt toch helemaal niets toe?
En waarom moet je willen dat een 7 jarige met een hengst overweg kan? Ik vraag me nu echt af of jij kinderen hebt, danwel de ervaring met hengsten hebt die je zegt te hebben. Ik heb ze beide en ik vind het ronduit onverantwoord.