Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
easygoing schreef:Zoolgangster schreef:Oh ja, en even over het verhaaltje dat "ruinen ook vervelend kunnen zijn." Ja, kun je nagaan hoe erg ze waren toen ze nog hengst waren.
Dit los van alle lieve hengsten waar je een vijfjarig kind veilig bij kunt zetten, helaas zijn ze lang niet allemaal zo.
Helaas is dit niet altijd waar.
Mijn vorige paard heb ik nooit laten ruinen omdat hij inderdaad al zo kuikenmak beestje was en ik dus bang was dat er helemaal geen karakter meer in zou zitten echt heb ik hem op 7 jarige leeftijd toch moeten laten ruinen omdat hij tijdens dekseizoen stopte met eten en dus graat mager werd.
Als net zadelmakke hengst liep hij idd braaf zijn rondje met een 10 jarige meisje in een manegelesje.
Eenmaal gecastreerd is hij als een blad aan een boom omgedraaid en was zo rillerig en sensibel als maar zijn kon. Hij maakte als ruin ook behoorlijk veel indruk op mensen.
Een gemeen paard is het nooit geweest niet als hengst en niet als ruin.
Ragdollcat schreef:anneliesdj schreef:Dat is ook de reden waarom het avs die castratiepremie hanteert en niet vanwege het fijnere leven wat een ruin zou hebben (zoals iemand eerder zei).
Of was dat wat je bedoelde met die premie Ayasha?
Officieel om die reden maar langs neus en lippen door ook ivm dat een ruin het beter heeft dan een hengst in het algemeen en er worden ook teveel raak gefokt zonder dat men ermee serieus bezig zijn en kijkt naar de tekortkomingen bij de merries en hengsten (bij de particulieren), werd me echt gezegd zowel woordelijk als zwart op wit via de mails...........
Heb het echt niet verkeerd begrepen ofzo.
Airnt schreef:maar laten we wel wezen, hinneken, breisen, brommen, hobbelen op de plaats, wellicht een beetjeomhoog komen... dat is toch allemaal niet erg...
trappen, dekken, bijten. wel... maar bij een hengst heb je waarschuwing en kun je hem gewoon op z'n nummer zetten, en merrie komt het uit het niks, en dus is het veel gevaarlijker.
Airnt schreef:het lastige is dat we het anecdotisch proberen te beargumenteren, en de een heeft nou eenmaal een veel bredere ervaring dan de andere, maar als iemand dan dus een veel groter aantal paarden heeft gehad om naar te kijken dan is diegene 'te ervaren' en telt in zijn of haar inschatting dan dus weer niet mee.
Airnt schreef:
Airnt schreef:Ik zie absoluut niet in waarom het zo moeilijk is om voldoende competentie op te bouwen om een hengst de baas te kunnen, ook niet voor kinderen vanaf , zeg, 7...