Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:38

Soms mis ik wel iemand op stal hoor. Ik had samen met een vriendin 2 fjorden staan en we deden alles samen. Als ik vrij was ging ik en als ik werkte ging zij. Samen rijden, stal mesten ,mest wegbrengen ,hooi en stro halen. Ik had altijd een backup. Nu heb ik geen backup en als er iets is waar ik aan twijffel is er niet direct iemamd om advies te vragen.

Maar anderzijds is het ook fijn om alleen te zijn. Als je het samen doet is het toch schipperen in hoe jij en zij het wil. Nu doe ik het zoals ikzelf wil en hoef met niemand rekening te houden.

ach elk voordeel..

dat intense met je paard herken ik ook. Meer vanuit je eigen gevoel ook. Je hebt nu echt volledig zorg over ze. Op eennstal ga je heen, poetst rijdt en gaat weer weg. Ze zijn nu echt afhankelijk van je.

ach en het is een ilusie om te denken dat ze zo hard hinniken om mij....hihi

Babbelkous

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:43

Karev dat is idd dubbel.. enerzijds ben je soms wel blij met juist wat (leuke ;) ) mensen om je heen, maar anderzijds kan dat 'alleen met je paarden' ook erg leuk zijn.. maar snap je gevoel helemaal! :)
Al zou ik nooit kunnen aarden op een grote stal denk ik.. :o

Heb nooit anders geweten dan dat ik de paarden helemaal zelf moest doen.. Dan eventjes paard gezet bij een vriendin van mij in een heel klein privé-pensionstalletje waar ze alle dagen buiten gingen etc, met enkel een grote buitenpiste. Was wel super gezellig!
Dan heel eventjes in een poepchique privéstal gestaan maar er waren ook in de zomer maar 3 pensionklanten en in de winter was m'n vriend er meestal ook en een nonkel van me.. Met 3 in de piste rijden was dus eerder uitzonderlijk. Maar dat vond ik wel ideaal.. Toch veel rust en ruimte en toch regelmatig iemand om je heen.. :)

Maar moet wel toegeven, heb jarenlang veel 'alleen' gedaan en gestaan op de wei en stal, maar nu met vriendje erbij is het wel eens zo leuk en gezellig! :D We vullen elkaar ook enorm goed aan en zitten echt op dezelfde golflengte, wat erg fijn werkt ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:44

Ja, inderdaad. Maar dat is dus compleet andere constructie, hihi. Nou, we zullen wel zien, heb wel handige vrienden die wellicht een poging willen wagen.

Ik heb er pensionstalling/opfok bij. Kleinschalig wel en zoveel mogelijk gericht op de benodigheden van elk individu, maar daardoor niet echt alleen-alleen. Vaak wel hoor, is maar een persoon die echt bijna dagelijks hier is. Maar om eerlijk te zijn was in alle jaren dat ik in pension stond pas ook in het laatste jaar dat ik iemand trof die er net als ik dagelijks was en meer deed dan hoi, rijden en doei. Ik heb in pension mijn merrie twee keer een tijd apart moeten zetten (eerste keer vanwege voerverschil, tweede keer vanwege veulen) en dan deed ik ook alles zelf. Maar toch is dat heel anders. Want hoe je het ook went of keert, nu ben je er veel meer uur. Tenminste, ik wel. Zelfs nu ik 's avonds laat niks meer hoef te voeren ga ik eigenlijk altijd wel even welterusten zeggen, ook als ik om 03 uur thuis kom van mn werk eerst nog even spieken bij de paardjes voor ik mn nest in duik :o

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:49

Ja er kruipt veel tijd in he :D En haha, idd, heel andere constructie.. vermoedde al dat je er niets mee zou zijn ;)
Heb gelukkig een ontzettend handige schoonpapa.. En vriendje is ook best handig en ik help waar kan! Ik probeer altijd jobkes te vinden die ik kan en die voer ik dan uit zodat ik toch een hulp kan zijn.. En zo wordt je zelf ook weer wat handiger! :D Maar de technische 'plannen' zeg maar laat ik aan de mannen over ;) Ik zal wel mee helpen uitvoeren :Y) :+

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:52

Ik doe hier tot nu toe praktisch alles alleen :o Omheiningen zetten oid draai ik inmiddels mn hand niet meer voor om. Vind heerlijk, maakt je dubbel trots :)) En een heleboel was hier al gedaan, dat is ook wel echt een geschenk, vooral de rijbak!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:53

Ik word heel kriebelig van een pensionstal. De vorige en laatste waar ik stond ging ik me ergeren..swinters geen water buiten, maar 2x daags hooi, geen wormbeleid. Dan denk ik al snel het kan zo simpel wat beter maar als men het niet ziet of wil zien..

dan ga ik me ergeren en toe maar weg gegaan.

hihi en ik ben ook goed in dingen bedenken en die vervolgens door de manne uit te laten voeren. Mijn pa roept altijd, jij hebt ook elke keer wat. Hij kreeg met kerst een doosje schroeven en zei, ah die zijn voor in de stal van tamara :)

Volgende klus ligt al klaar..sleuven freesen in de betonvloer voor urine afvoer..dat kan ik denk ik niet hoor. Probeer het wel altijd maar dan staan pa en vriend er bij te zuchten en lachen..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:56

Ik doe ook alles zelf, behalve dingen waar ik de kracht voor mis.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:05

Haha Caily dat gevoel herken ik helemaal! :D vind het ook fantastisch hoe goed ik mn weg al ken in de plaatselijke (immens grote) doe het zelf zaak zeg mr. En altijd grappig om die 'stoere mannen' in werkkledij te zien kijken van: 'wow' hilarisch vind ik dat.. zo plots een blik krijgen van bewondering omdat je daar als 'vrouw' gereedschap e.d. komt halen en nog goed weet wat je nodig hebt en waar het ligt.. ;)
Vriendje zegt ook vaak dat ie dat wel enorm apprecieert dat ik altijd alles mee wil doen en niet terug deins van wat bouwwerk.. ;) maar ik vind dat juist leuk en helemaal tof als je dan achteraf bedenkt: dat heb ik toch mr mooi gedaan.. ;)
Heerlijk gevoel, toch? :D

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:16

Wat schrijven jullie veel!

Caily, vette trekker! Haha

pension heb ik ook nooit te klagen gehad hoor. Aan huis is gewoon heel anders, vind dat ook heel prettig.

Hier wel bijna altijd voordroog. Degene die te dik zijn iets minder, maar heb wel bewust hooi ruiven

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:24

Leuk topic! Ik ga alles even rustig doorlezen en zeer binnenkort waarschijnlijk om tips en ervaringen vragen.

Mijn vriend en ik hebben vorige week ons droomhuis gekocht met 4 boxen, een schuilstal, weiland en een goede eb en vloedbak *\o/*

Aan de boxen hoeft niets te gebeuren die zijn zo goed als nieuw met mooi groot buitenluik maar ik wil aan de schuilstal (3 bij 7)een goed gedraineerde paddock maken. Het stuk wat er nu aan vast zit is een stuk grasland aan een sloot vast van 3 bij 10. Deze paddock en stal wil ik als 'stal' voor mijn 2 pony's (1.39 en 80cm) gebruiken wanneer ze niet op het land lopen. Verder willen we 2 boxen verhuren en de rest gebruiken als opslag. Morgen post ik een paar foto's.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:59

Oh wat leest het heerlijk hier! :) Net in de auto terug van een familie-uitje alles bijgelezen en de foto's gekeken, zitten echt mooie dingen bij en vooral zo leuk om te zien hoe iedereen het weer een beetje anders doet en hoeveel dingen iedereen hetzelfde doet.

Ik ben nu zo blij met ons verwarmde waterleidingsysteem. We hebben daar in geïnvesteerd van 't zomer toen we alles gingen aanleggen en nu bevriest er dus niets in de schuur. Alles ligt geïsoleerd onder de grond met zo'n draadding door de buis die de boel 'verwarmt' als ik het goed zeg.

En net mijn eerste bevroren keutels van bevroren grond schep-ervaring gehad.. :') Ik dacht, dat schuif je zo op de mestboy maar dat viel nog best tegen.. in het donker.. moest nog even aan de kruiwagen van Shirley denken! :P

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:59

xApple, gefeliciteerd met jullie nieuwe huis!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 21:08

kristelhans schreef:
En net mijn eerste bevroren keutels van bevroren grond schep-ervaring gehad.. :') Ik dacht, dat schuif je zo op de mestboy maar dat viel nog best tegen..
LOL, klinkt heel bekend. Wacht maar tot je eens zere tenen hebt omdat je denkt een hoop wel 'even' los te schoppen :D

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 21:09

Waarschuwing begrepen! :')

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 21:11

Oh bevroren keutels op bevroren zand.....breek me de bek niet open. Heb die van toet, dat is het hertensch*t zo klein, maar met de handen opgeruimd...vlogen alle kante op met de mestboy haha..

en idd zere tenen..die bulten zijn hahard haha

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 21:14

kristelhans schreef:
En net mijn eerste bevroren keutels van bevroren grond schep-ervaring gehad.. :') Ik dacht, dat schuif je zo op de mestboy maar dat viel nog best tegen.. in het donker.. moest nog even aan de kruiwagen van Shirley denken! :P

:D Mestboy was bij ons een 'slechte' investering. Net als de plastic mestvork (18 tands). Nu helemaal gelukkig met mijn 18tands metalen mestvork en laarzen met stalen neuzen :D De rest was niet winterbestendig ;)

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 21:15

kristelhans schreef:
En net mijn eerste bevroren keutels van bevroren grond schep-ervaring gehad.. :') Ik dacht, dat schuif je zo op de mestboy maar dat viel nog best tegen..
Haha herkenbaar. Eerst harkje naar de filistijnen, dan een schop er tegenaan en zelf blauwe tenen :D
avaluna schreef:
@koeke: hahaha, hier ook met niets begonnen en inmiddels wordt het langzaam echt luxe. Weet je misschien welk merk rondpompsysteem hebben? Zie veel Lister en Suevia.
Had geen idee, wist niet eens dat er tegenwoordig zulke mooie complete systemen zijn. Hier is het een bij elkaar verzameld systeem: pomp van Grundfos, schakelding van Hager en verwarming kon ik niet ontwaren. Wel solide kennelijk, want het werkt al 18 jaar probleemloos. Aanleg was een aderlating, maar zeker de moeite waard. Misschien wel in mijn top 3 van slimme dingen voor paarden aan huis.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 21:15

Dag medebokkers (sters), even een dringend advies gevraagd. Bij ons lopen de paarden dag & nacht buiten en kunnen naar eigen believen op stal gaan staan maaaaar nu geven ze voor vannacht dus ijzel op. Wat zouden jullie doen? Gewoon aan hun de keuze laten of vannacht toch maar op stal zetten?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 21:18

Mollebulten, ook niet tegenaan schoppen..lijkt alsof het los zand is maar dat zijn ook ugly basterds haha.

mijn mestvork met heel veel tanden doet het ook niet op bevroren grond hihi..blijven altijd wel wat tandjes steken en krom trekken.

ik zet ze alleen maar binnen met oudejaarsavond en ijzel idd..liever een nacht teveel op stal dan stuk, al wist ik niet dat het kon gaan ijzzelen dus lopen ze nu buiten ;(
Laatst bijgewerkt door Martje80 op 28-12-14 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 21:18

@NesyD: het is vast niet de eerste keer dat ze ijzel in hun leven meemaken. Dus als dat idd zo is lekker buiten laten. Als jij er echt wakker van ligt haal je ze voor je eigen gemoedrust naar binnen, zullen ze ook niets van krijgen :D

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 21:22

Wij hebben ook een rondpompsysteem gehad, maar weinig plezier van gehad.
Ging vrij snel stuk en omdat de loodgieter die hem had aangelegd ook geen doorkijkje had gebruikt, hadden we dat niet snel door. 2e loodgieter (ander bedrijf) snapte al helemaal niks..... Was er daardoor snel klaar mee helaas.
Grote investering, veel kosten en werk nu met emmers in de winter. Blijft alles iig heel!

die bevroren hopen en blauwe tenen, herkenbaar haha

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 21:23

Klopt dubbeldun denk alleen dat als we ze opsluiten wij zelf nauwelijks slapen (onze slaapkamer ligt schuin boven de stallen). De grote merrie heeft nogal een uitgesproken manier van kenbaar maken dat ze het not done vindt om opgesloten te worden }> }>

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 21:24

Wat is een rondpompsysteem eigenlijk?

NesyD: als er nu al sneeuw ligt dan zou ik zand met evt wat zout erdoor strooien, als er nog geen sneeuw ligt zou ik het zo laten, of evt ook wat zand voor de zekerheid.. Als je een stabiele kudde hebt moet dat zeker wel lukken :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 21:26

@nesyD: de rest opsluiten en die ene merrie de vrije keus laten door de staldeur* open te laten. Grote kans dat ze wel op stal gaat staan en geen herrie maakt omdat ze ook naar buiten kan als ze dat zou willen.
*Bij mij kan dat omdat de stallen in de paddock uit komen (hoeft bij jou dus niet het geval te zijn :D )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 21:27

VogeltjeM schreef:
Wat is een rondpompsysteem eigenlijk?
Dat is een systeem waarbij het water altijd rondgepompt wordt en niet alleen maar 'loopt' als er gedronken wordt.
Stilstaand water bevriest sneller dan water-in-beweging nl.