Blote paarden op de wei en op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 18:37

eowijn04 ik heb ook het idee dat mijn haflinger het heerlijk vind zonder deken.
Ondanks de kou en gure wind nu bij ons.
Maar ze kan schuilen op stal dus ze hoeft niet in de gure wind te staan maar doet dat wel meestal.
Ze ligt tenminste nog elke nacht gewoon in de paddock en niet op stal.

CouCou

Re: Blote paarden op de wei en op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:04

Nou ik zie mijn jonge paard ook regelmatig buiten staan. Samen met de shettie, maar die ouwe staat nu veel binnen, maar zij is ook geblesseerd. Morgen komt de Da, want ik vertrouw het allemaal niet.
Maar idd ze kunnen in ieder geval schuilen en droog staan, en als het echt koud is, of de wind staat vol op de schuilplek, dan gooi ik ook de stal open.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 23:26

safina schreef:
Jorienn schreef:
Ik zou er dan dus wel een 0 grams dekentje op doen. Misschien alleen tot het weer goed aangemaakt is :)

Nee, want dan leg je de rest van de vacht plat. Dan kan hij zijn haren niet meer uitzetten als hij het koud heeft. En dan heb je kans dat hij het met 0 grams deken kouder heeft dan zonder deken. Dus als ik er wat op zou doen is dat altijd meer dan 0 grams. Als.. Ik vind het namelijk niet nodig .

Toen ik het er de eerste keer uitschoor was het heerlijk warm weer. Echt geen reden om met dekens in de weer te gaan. Vandaag moest ik opnieuw uitscheren. Hij was dinsdagavond met mennen in de binnenbak doorweekt en buiten adem van het hardlopen in zijn winterjas. Echt sneu. Ik had nog zo'n tondeuse van de Lidl liggen, met opzetstukken. Daarmee kan je wat hoger afscheren. Er staat dus nu nog een mooi stukje vacht op die uitgeschoren baan. Dikte a la zomervacht. Goed te doen hoor! :)

0 gram weegt nie zo veul he. Daarnaast blijft een paard niet warm door een deken, hij blijft warm door te stoken.

Kou = veeeeel extra hooi erin.
Regen en/of harde wind = dek d'r op.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:32

Eens met Koper, ik voer veel hooi in de winter.
En als het blijft regenen dan zou ik erover denken om een regendeken erop te doen. Even aankijkend naar de paarden. Bij harde wind nog niet eens.

We moeten er ook rekening mee houden, dat paarden een hele andere gevoelstemperatuur hebben als mensen!!

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 16:50

Ik kijk net op buienradar, en hier in belgie geven ze vannacht -3 met een gevoel van -10
het blijft wel droog maar nu begin ik toch te twijfelen, paardje staat met nog een pard samen op een paddock en stalgenoot geeft altijd minder hooi dan dat ik zou geven, ben nu dus serieus aan het twijfelen om eventueel toch een gevoerd regendekentje op te leggen :(

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 16:57

Wij hadden hier vannacht -3 met voelswaarde -15, maar ze hebben het hier prima doorstaan buiten hoor. Anders even bellen/sms-en met stalgenoot dat ze iets meer hooi neerlegt

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 17:00

dan krijgt haar pony weer te veel :p
ik heb hier soms echt stress van :p velen verklaren mij voor gek maar ik ga vaak savonds rond 23u nog naar de weide ( bij mij in de straat) om zeker te zijn dat ze geen koud heeft om dan om 7 uur smorgens weer te vertrekken om te gaan voeren, mijn vriend wordt er gek van :o
zou ze ook op stal kunnen zetten maar dan merk je meteen datz e dat echt niet wil..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 17:51

Is jouw pony te mager? Zie je haar ribben? Of heeft ze het heel duidelijk koud? Dan is het belangrijk dat ze extra bij krijgt. Als ze niet te mager is en het verder goed doet, denk ik dat je het moet proberen wat los te laten ;) (maar blijft natuurlijk moeilijk beoordelen op een afstand)

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 18:02

ze staat op gewicht,n geen ribben te zien maar dit is het 1ste jaar dat ze zo is :p
het loslaten is inderdaad niet gemakkelijk :p ze is en blijft mijn zorgenkindje :D

het gaat om een 21 jarige engels volbloed merrie
Afbeelding

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:19

Als ik haar zo zie (maar dat blijft moeilijk oordelen), zou ik me geen zorgen maken. Als ze verder goed erbij staat tenminste ;-), als ze niet staat te bibberen van de kou.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 09:53

samy24, probeer het idd los te laten. Ik vond het ook erg moeilijk. Dit jaar zonder deken, voor het eerst met een merrie van 24. Gaat dit wel goed. Elke keer voelen enz...
Ben toen een week in Nederland geweest, manlief heeft de paarden gedaan en toen ik terug kwam zag ze er nog steeds super uit. Ze hebben hier flink wat regen al doorstaan, en nu wordt het kouder.
Tuurlijk blijf ik haar in de gaten houden en mijn andere paard ook natuurlijk. Maar ik ben er niet meer mee bezig.
Dekens liggen er, mocht het nodig zijn, kan ik die altijd op doen, maar liever niet.

Nou heb ik ze aan huis staan, dus ik kan zelf weten hoeveel hooi ik geef. En wij geven altijd 4x per dag hooi. Een ruime plak (van balen van 450 kilo).
Ik kan ze niet onbeperkt geven, want dan vreten ze met recht de hele dag door en kan ik ze straks omrollen. Dat is ook niet geheel de bedoeling geloof ik.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:42

Ze krijgen hier wel onbeperkt, maar via een hooinet met kleine mazen. Ideaal. Ze eten het minder snel op (moeten er moeite voor doen), het waait minder weg en er wordt minder vertrapt of onder gepiest/gepoept.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:44

tine10 : ze staat zeker niet te bibberen van de kou, eigenlijk is ze heel vrolijk, ze rent al bokkend de wei door, vind het fantastisch om in de modder te gaan rollen,..
het zal dus wel aan mij liggen :P

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:53

Ik zou niet snel een redendek op doen. En al helemaal niet als het koud is. Nu zijn het echt van die opgepoefde beertjes en met een deken (ook 0 gram, want die weegt echt geen 0 gram) kunnen ze de haren niet goed uitzetten. Kies je dan toch voor een regendeken zou ik toch echt voor een licht gevoerde gaan.

Hier krijgen ze alleen een deken op als ik denk dat ze nog te warm(en nat) zijn na het rijden. En dan is het een wollen zweetdeken. Dat ze wel kun warmte en zweet kunnen afvoeren.

Verder hebben ze een schuilstal als ze willen schuilen/uit de wind willen staan. Maar daarvoor moeten ze wel ff omlopen want het ruwvoer staat in een andere paddock.

Verder krijgen mijn knollies naar behoefte slobber bij. Dus is afhankelijk per paard dat ik het idee heb dat ze meer voedingsstoffen/mineralen of vitamienen nodig hebben.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:07

Zag gisteren op het nieuws/weer dat het vanaf vrijdag wel een paar daen gaat regenen. Kijk daar wel tegenop voor m'n blote peerd, bij begint al snel te trillen.

What to do....

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:09

Bij aanhoudende regen en trillend paard zou ik voor een regendeken gaan. Maar ja, zoals hier al vaker blijkt, zijn de meningen daarover verschillend :+

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:12

Deze dame maak je echt niet blij met een deken, ze heeft een inloopstal (wel echte box) maar staat het liefst buiten, in de stal staat ze al snel te zweten. 2 jaar terug -20 en sneeuw en ze was op haar best.
Mijn handen verdwijnen helemaal als ik ze in haar vacht druk.
1 Nadeel ze wordt zo vies. Mijn sportpaard schimmel geschoren en onder deken is stuk makkelijker.
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-HB8FYBDJ.jpg

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:14

Maar sneeuw is iets heel anders dan regen!

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:16

Paard staat trouwens gewoon in de buitenbak sinds een paar dagen en dit zal ook hele winter zo blijven. Ze hebben verder niet echt beschutting en waait aardig door.
Sochtends krijgen ze 3 hooinetten met hooi/kuil en dan savonds op stal weer.

Voor mij zeker niet de optimale manier van paarden houden maar is nooit helemaal naar je zin zolang je paarden niet aan huis hebt..

Hierdoor twijfel ik wel echt of we zonder deken de winter doorkomen, vooral doordat er geen beschutting is en ze alleen sochtends als ze naar buiten gaat hooi krijgen en daar de hele dag maar mee moeten doen...

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:18

Paarden kunnen ook prima tegen regen, ook veel regen. Daar zijn ze juist op ontworpen.
Paarden in het wild leggen elkaar ook geen dek op met wat regen, daar moeten ze het er ook mee doen.

Nu moet ik wel zeggen dat ik in de buitenbak zonder beschutting wel een ander verhaal vind. Dan zou ik misschien zelf ook eerder kiezen voor een deken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:32

Paarden in het wild worden ook geen 15 jaar (of ouder) ;)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:39

DubbelDun schreef:
Paarden in het wild worden ook geen 15 jaar (of ouder) ;)

Precies. En dat ze het overleven met veel regen is nog geen teken dat ze dan een comfortabel leven hebben. In de natuur worden ze in de winter ook flink mager omdat er weinig voedsel is. Maar wij geven ze in de winter toch echt gewoon extra voedsel hoor, als de wei kaal is. Ik mag toch hopen dat iedereen dat doet ;) . En in het wild worden kreupele paarden ook niet behandeld, dat is toch geen reden om onze huisdieren ook maar aan te laten modderen met blessures.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:57

Uiteraard allemaal waar, maar nee, ik geloof simpelweg niet dat de reden daarvoor zou zijn dat ze in de regen staan. Dat is imo voedseltekort, watertekort, ziekten, roofdieren ed.
Mijn paard bleef vrolijk in de keiharde plensbuien ronddartelenen grazen. Na de keiharde plensbuien werd het aanhoudende regen en nog stond ze vrolijk buiten. Ik denk niet dat ze dat gedaan zou hebben als haar vacht de regen onvoldoende tegen hield.

De meeste kreupelheden worden in eerste instantie geprobeerd op te lossen door rust. En dan niet per se boxrust. Dat vinden wij mensen niet zo leuk omdat we er per se op willen zitten. Maar ik denk dat de meerderheid van kreupelheden zichzelf oplost, en miscchien nog wel belangrijker, door ons veroorzaakt worden.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:05

Mijn merrie staat ook zonder deken 24/7 buiten, terwijl ze wel zo de inloopstal in kan lopen.
Met regen staat ze dan ook gewoon in de wei met haar kont tegen de wind in gedraaid :')
Ze is een ranke NRPS met niet te dik haar, maar ze doet het echt prima zo!
Krijgt wel onbeperkt hooi, dus daar blijft haar kacheltje goed op draaien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:08

Maar je kunt toch geen 'waarheid' ophangen aan het feit dat JOUW paard zo reageert op regen. :)
Die van mij weten niet hoe snel ze hun schuiltent in moeten komen als het begint te regenen :D Maar daarmee zeg ik niet dat paarden NIET tegen regen zouden kunnen.
Je moet alleen geen vergelijking gaan trekken met wilde paarden of daar iets al kreupelheid bij halen :)

Het ene paard kan tot op de huid nat worden en vrolijk doorlopen zonder problemen, de ander zal er misschien een longontsteking aan over houden. Heeft te maken met gezondheid, weerstand etc.

Ik hoor wel vaker 'mijn paard staat gewoon in de wei te eten als het hard regent'... dat geloof ik direct want eten gaat boven droog blijven. Daar zullen die watjes van mij geen uitzondering op zijn :D
Maar geef datzelfde paard een ruime schuilgelegenheid met een bult hooi en kijk dan waar het gaat staan bij een fikse uren durende bui....