Stal gesloten met kerst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 15:25

nee hoor ,maar je reageerd alsof je iets aan gedaan wordt...

daarnaast geef ik al meerdere keren aan,dat ik me kan voorstellen dat mensen het niet tof vinden,heb het zelf ook nooit mee gemaakt,en daarnaast was mijn stal braaf open alle dagen,tot heel laat zelfs...

maar geef ook de keerzijde aan,en als je nu op zo'n stal staat en er wordt oktober! aangekondigd ( dus niet 1 dag van te voren,maar 2 maanden van te voren) ,kan je echt nog alle kanten op om stappen te ondernemen als dat je niet blieft...

Anoniem

Re: Stal gesloten met kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 15:31

Maar waarom pas aangeven als diegene al lang en breed op stal staat? Waarom niet bij de rondleiding al zeggen, met die en die dagen zijn wij dicht?
Ik zit er niet op te wachten om zoiets pas te horen als ik al gesettled ben, scheelt voor ponylief weer een verhuizing.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 15:33

geen idee hoe dat daar is gegaan,kan ik geen antwoordt op geven...

wie weet is het in die regio wel gewoon??dat een staleigenaar denkt dat een klant dat wel weet bijvoorbeeld....

misschien vergeten in het gesprek ,want gesprekken lopen nu eenmaal niet altijd zoals je geplaned hebt...

maar goed 2 maanden van te voren te horen krijgen is nog altijd ruim van te voren dat je je kan bedenken wat je kan doen,als je 1 dag per jaar niet naar je paard kunnen verhuizingswaardig vindt,dan weet je wat je te doen staat....
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 02-11-13 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 15:34

Dat zou inderdaad kunnen, dat weet ik niet :)
Ik weet niet beter dan dat openingstijden (dus ook op feestdagen en zondagen) in het stalregelement staan en dus uitgelegd worden bij de rondleiding.. Dan staat je pony er nog niet dus kan je nog alle kanten op :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 15:37

weet je ik had niet eens een stal regelement,niets op stal hangen ,niets op papier...openings tijden waren elke dag hetzelfde, werd mondeling mede gedeeld en dat was het... ( ook nog nooit gehad overigens ( stal regelement) ,bij geen enkele stal waar ik gestaan heb...)
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 02-11-13 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 15:38

Kan me heel goed voorstellen dat je bij een rondleiding niet denkt aan met kerst een dagje dicht zijn :=

kimmie261 schreef:
als je 1 dag per jaar niet naar je paard kunnen verhuizingswaardig vindt,dan weet je wat je te doen staat....

Ik blijf het vreemd vinden voor die ene dag als je het verder helemaal naar je zin hebt, maar goed :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 15:42

Verhuizingswaardig niet.. maar voor mij wel een reden om bij voorbaat de stal al niet bezet te houden :) Wat ik al zei, ik hoor dat soort dingen graag voor ik m'n hele hebben en houden heb verhuisd inclusief pony.. :+ Want je zegt wel, je hoort het in oktober dus tijd genoeg.. Maar dan moet er ergens anders wel plek zijn, en je zit vaak wel met een opzeg termijn.. Dus eer dat je wat hebt gevonden zit je al in het nieuwe jaar met opzegtermijnen en dat soort dingen.. :+

Ik ben gewend dat met een rondleiding je toch wel het algehele plaatje uitgelegd krijgt. Voertijden, wat voor voer, gang van zaken m.b.t. weidegang, paddocks, en openingstijden. En daar horen weekenden en feestdagen ook bij :+

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 15:44

Als pensionhouder heb je toch de verantwoording om dat goed mee te delen, voor iemand er komt te staan?
Er wordt nu net gedaan alsof alle pensionhouders heilig zijn, dat je met gratie je paard er mag stallen en dat je als klant alles maar te slikken heb. Als jij pensionhouder volledig open en eerlijk bent van te voren over dat soort dingen kan iemand tenminste een eerlijke keus maken hè. Anders wordt het een beetje moeilijk. Ik zou ervoor verhuizen als mijn paard 30 uur moet doorbrengen in een hokje, is ook meer een principe kwestie misschien. Een stalhouder die dat oké vindt strookt niet met mijn idee van paarden welzijn.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 15:49

Skessa_ schreef:
Ik blijf het vreemd vinden voor die ene dag als je het verder helemaal naar je zin hebt, maar goed :+

ik ook hoor,mijn ervaring is dat met kerst de meeste mensen toch al niets met hun paarden deden...tuurlijk waren er mensen die wel wat met hun paard deden ( ikzelf ging er altijd uren op uit met paard,lekker rustig overal :+ ) ,maar op de stallen waar ik stond,kwam zeg 80% van de mensen voeren en weg waren ze... ( net als nieuwjaarsdag,ook zo'n dag dat mensen onderweg naar familie zijn of uitslapen van een nacht doorheisen)

op mijn eigen stal waren er mensen die helemaal niet kwamen,tja,ik kan me wel voorstellen als je deze ervaring als staleigenaar hebt dat er toch maar weinig mensen op zo'n dag komen,dat je die ene vrije dag per jaar voor jezelf ( wat nog steeds niet echt vrij is ,omdat je gewoon werk hebt aan de paarden) op zo'n dag planed ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:03

chelle_dora schreef:
Tja ik snap echt wel dat het vervelend is, volk op je erf e.d. terwijl jij in alle rust je kerstfeestje wil vieren. Maar heel eerlijk, start dan geen pensionstal op. wat ik al zei, ik snap best dat mensen kerst willen vieren en hun privacy willen.
Ik zelf wil echter geen kerst vieren en wil gewoon naar m'n paard toe die dag.. :+

Maar goed, wat ik al zei, ik zou zelf nooit op zo'n stal gaan staan. krijg d'r een naar gevoel van, niet naar je paard mogen :+ Maar dat vind ik ook van opfok stallen en trainingsstallen waar je alleen heen mag op afspraak..

Daar spreek je je zelf toch tegen. De pensionhouder mag best een dag privacy met kerst, als het jou maar niet stoort.

Als pensionhouder schiet je er eerder bij in, dan dat je je brood er mee op de plank krijgt hoor trouwens. De meesten draaien met de kosten vaak net quit en dan zijn de werkuren nog niet eens betaald. Men verwacht echter wel alle flexibiliteit van de stalhouder, maar is zelf niet flexibel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:54

Maar er is toch ook nog wel een verschil tussen heel de dag volk over je erf terwijl je met je familie aan het kerstdiner zit en de stal helemaal dichtgooien?
Ik ben een schappelijk mens. Als mijn pensionhouder tegen mij zou zeggen. Wil je het op kerstdag wat rustiger houden, tussen dat en dat uur komen en 's avonds zelf even voeren en hooi geven,.. dan heb ik daar geen probleem mee. En ik denk niet dat ik een uitzonderlijke engel ben, maar dat meerdere pensionklanten dit gewoon ok vinden. Dat er dan toch een pensiongast om 7 uur aan de deur staat, hoort inderdaad bij de job en daar moet je dan op inspelen. Als je als pensionhouder die gast dan toch om 7 uur binnen laat, tja, tot zover de geldigheid van je regels. In de toekomst zal men dan nog minder waarde hechten aan jouw wensen. Dus hou je been dan stijf en laat die niet binnen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 20:56

chelle_dora schreef:
Citaat:
Bedenk wel; bij de gratie van de stalbaas kun jij het je permitteren een eigen paard te hebben!

Voor die gratie wordt anders wel betaald.. En ik heb m'n paard voor alle dagen, niet voor alle dagen minus de dagen dat de stalhouder besluit z'n boeltje dicht te gooien omdat de stalhouder rust wil.. Regel dan vervanging.. dat je zelf moe van de paarden wordt, betekent niet dat je pensionKLANTEN daar de dupe van moeten worden.
Maar goed, ik ben dan ook een vervelende stalklant die iedere dag graag naar d'r paard wil en d'r paard er graag iedere dag uit wil hebben, een schone box wil geven aan d'r dier en wat te eten..

Dat er mensen zijn die zelf een dagje overslaan, is een heel andere discussie..

Edit: staat er wat botter dan bedoeld. Ik snap best dat iedereen toe is aan een dagje vrij. Maar regel dan vervanging en gooi niet je stal dicht. Niet iedereen heeft wat met kerst, ik persoonlijk heb d'r echt een spuughekel aan en geniet dan dus maar al te graag van de rust die dan op stal heerst :+ En om het dan de gratie van de stalbaas te noemen... Je paard staat er volgens mij niet gratis..

Helemaal mee eens!!
Wij doen op stal al veel zelf. Eigenaar kan makkelijk een dagje weg. Soms is hij een weekend naar zijn vriendin, dan laat hij dat even weten en dan zorgen wij dat alles blijft lopen. Wat mij betreft geen enkel probleem. Maar als hij de stal zou dichtgooien als hij eeg wil dan haak ik direct af. Ik heb inderdaad ook mijn paard voor alle dagen, maar los daarvan heeft mijn paard gewoon recht op alle dagen aandacht, beweging en buitenlucht.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 21:08

Esmeej333 schreef:
Als pensionhouder heb je toch de verantwoording om dat goed mee te delen, voor iemand er komt te staan?
Er wordt nu net gedaan alsof alle pensionhouders heilig zijn, dat je met gratie je paard er mag stallen en dat je als klant alles maar te slikken heb. Als jij pensionhouder volledig open en eerlijk bent van te voren over dat soort dingen kan iemand tenminste een eerlijke keus maken hè. Anders wordt het een beetje moeilijk. Ik zou ervoor verhuizen als mijn paard 30 uur moet doorbrengen in een hokje, is ook meer een principe kwestie misschien. Een stalhouder die dat oké vindt strookt niet met mijn idee van paarden welzijn.

Inderdaad!!

Ik heb op een vol pension stal gestaan en bood daar aan om de kerstdagen en nieuw jaarsdag sochtends te komen voeren. Dan kon de pension houder uitslapen. Dit heb ik dus gedaan in de periode dat ik er stond.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 21:13

chelle_dora schreef:
Voor die gratie wordt anders wel betaald..

En om het dan de gratie van de stalbaas te noemen... Je paard staat er volgens mij niet gratis..

je bent +/- 1 uur per dag per paard bezig (zonder het opletten erbij te rekenen) aan binnen en buiten doen, voeren, algehele controle en uitmesten.

dat is bij een minimumloon 8,50 per uur x 30 uur (30 dagen per maand x 1 uur) = 255 euro per maand. En dan heb je nog geen stal, hooi, stro etc etc.

En dan let ie nog niet op als je paard in de wei staat ook...

*edit* bruto overigens. maar dat maakt in deze niet uit.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 21:49

Niet elke stalhouder hoor! Op de vp stal waar ik heb gestaan was de stalhouder het grootste deel van de dag nergens te bekennen. Stagaires van 17 gaven les (was een manege), voerbeurten werden overgeslagen of door een jochie van 12 gedaan. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Als je het terrein op liep kwam de amoniaklucht van de "uitgemestte" stallenje ttegemoet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:39

Nikass schreef:
chelle_dora schreef:

Voor die gratie wordt anders wel betaald.. En ik heb m'n paard voor alle dagen, niet voor alle dagen minus de dagen dat de stalhouder besluit z'n boeltje dicht te gooien omdat de stalhouder rust wil.. Regel dan vervanging.. dat je zelf moe van de paarden wordt, betekent niet dat je pensionKLANTEN daar de dupe van moeten worden.
Maar goed, ik ben dan ook een vervelende stalklant die iedere dag graag naar d'r paard wil en d'r paard er graag iedere dag uit wil hebben, een schone box wil geven aan d'r dier en wat te eten..

Dat er mensen zijn die zelf een dagje overslaan, is een heel andere discussie..

Edit: staat er wat botter dan bedoeld. Ik snap best dat iedereen toe is aan een dagje vrij. Maar regel dan vervanging en gooi niet je stal dicht. Niet iedereen heeft wat met kerst, ik persoonlijk heb d'r echt een spuughekel aan en geniet dan dus maar al te graag van de rust die dan op stal heerst :+ En om het dan de gratie van de stalbaas te noemen... Je paard staat er volgens mij niet gratis..

Helemaal mee eens!!
Wij doen op stal al veel zelf. Eigenaar kan makkelijk een dagje weg. Soms is hij een weekend naar zijn vriendin, dan laat hij dat even weten en dan zorgen wij dat alles blijft lopen. Wat mij betreft geen enkel probleem. Maar als hij de stal zou dichtgooien als hij eeg wil dan haak ik direct af. Ik heb inderdaad ook mijn paard voor alle dagen, maar los daarvan heeft mijn paard gewoon recht op alle dagen aandacht, beweging en buitenlucht.

Maar je gaat voorbij aan het feit dat de toko van de stalhouder is. En als hij iets niet wil, of juist wel, dan is dat dus zo.
Zint dat je niet, ben je vrij een andere stalling te zoeken.

Vergeet niet dat er onmogelijke stalhouders zijn, maar ook heeeel veel onmogelijke klanten.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:50

ik vind dat je niet erbij hoeft te halen wat zo iemand zou verdienen, ik word ook onderbetaald in me vak maar zeg met kerst ook niet jongens alleee ik wil prive met familie zijn.

vind het altijd zo drastisch als mensen het loon erbij gaan halen. tja als het daarom te doen is moet je verder leren

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:08

Ik zou er niet zoveel moeite mee hebben 1 dagje in het jaar... maar als ik zelf een stal zou hebben, dan zou ik zeggen; klanten zijn op feestdagen welkom tussen 12.00-15.00. Dan kan iedereen nog even zijn ding doen, paarden kunnen even bewegen, maar je hebt wel je ochtend en avond voor jezelf met kerst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:19

Mindim: dan begrijp je mij toch verkeerd. Ik zeg dat ik best SNAP dat een stalhouder privacy wil.
Maar dan had je in mijn ogen toch echt geen stalhouder moeten worden :+

En om dan met uurlonen te komen.. Als ik dan met uurlonen terug ga komen voor dingen die ik dan op stal doe.. Stalletje vegen. Paadje aanvegen. Mest van een ander eruit ruimen.. Krijg ik dan korting?
Onze stalhouder zet overigens niet de paarden binnen en buiten ,daar zijn wij zelf verantwoordelijk voor, evenals het uitmesten, doen we ook allemaal gewoon zelf. Dus voordat je met uren en uurlonen gaat strooien, niet iedere stal is hetzelfde. :+

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:25

StalNollie schreef:
ik vind dat je niet erbij hoeft te halen wat zo iemand zou verdienen, ik word ook onderbetaald in me vak maar zeg met kerst ook niet jongens alleee ik wil prive met familie zijn.

vind het altijd zo drastisch als mensen het loon erbij gaan halen. tja als het daarom te doen is moet je verder leren

Zo drastisch is dat niet; het argument was: ik betaal dus ik heb recht op..
Nee, nu mag dat geld opeens niet meer meetellen!

Als jij onderbetaald wordt, vind je dat toch ook niet terecht en is dat toch zeker geen reden om dat een ander te willen onthouden?

En als je het vak van stalbaas hebt gekozen, heb je dus nooit meer echt op rust, privacy of eens een vrije dag? dat lijkt me absurd!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:33

Dat er wordt 'gezeurd' omdat je het not done vind vind ik weer nergens op slaan. Kijk, dat je niet naar je paard mag 1 dag in het jaar, zou ik niet eens zo enorm over vallen. Een dagje rustig thuis zitten nixen kan ook lekker zijn :Y) Het feit dat het dan op sommige stallen als 'complete rustdag' wordt gezien wat betekend dat er NIET wordt gemest en NIET uit stallen wordt gehaald vind ik schandalig. Wij lekker vol proppen met lekkere dingen binnen, en die paarden lekker in hun stront laten rondwaggelen en opsluiten op een stukje van 3x3. Lekker diervriendelijk. Ze zullen er niet van dood gaan, tuurlijk niet. Maar neemt niet weg dat dat het dan gelijk goed praat. Als die dingen niet worden gedaan, vind ik dat schandalig. Wordt mijn paard er gewoon fijn uitgehaald, opgestrooid (desnoods alleen schone laag stro over de mest zodat het wel schoon bovenbed is en droog) dan zou ik het niet erg vinden. Maar wordt dat niet gedaan, zou ik er niet mee akkoort gaan.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:48

Tancreda4 schreef:
Dat er wordt 'gezeurd' omdat je het not done vind vind ik weer nergens op slaan. Kijk, dat je niet naar je paard mag 1 dag in het jaar, zou ik niet eens zo enorm over vallen. Een dagje rustig thuis zitten nixen kan ook lekker zijn :Y) Het feit dat het dan op sommige stallen als 'complete rustdag' wordt gezien wat betekend dat er NIET wordt gemest en NIET uit stallen wordt gehaald vind ik schandalig. Wij lekker vol proppen met lekkere dingen binnen, en die paarden lekker in hun stront laten rondwaggelen en opsluiten op een stukje van 3x3. Lekker diervriendelijk. Ze zullen er niet van dood gaan, tuurlijk niet. Maar neemt niet weg dat dat het dan gelijk goed praat. Als die dingen niet worden gedaan, vind ik dat schandalig. Wordt mijn paard er gewoon fijn uitgehaald, opgestrooid (desnoods alleen schone laag stro over de mest zodat het wel schoon bovenbed is en droog) dan zou ik het niet erg vinden. Maar wordt dat niet gedaan, zou ik er niet mee akkoort gaan.

Niets aan toe te voegen... ik gun een pensionhouder ook zijn rust. Dat betekent echter wel dat het paard in kwestie niet de dupe daarvan mag worden. Een paard is een bewegingsdier en dan gaan we die in ene 36u plus ophokken, omdat de pensionhouder zo nodig rust op het erf wilt? Er valt vast en zeker nog wel over te praten. Kijk, als de paarden 's nachts/'s avonds om 22u allemaal nog een keer eruit zouden gaan en dan de avond erop ook weer laat, dan heb je het al over een andere situatie. Niet wenselijk, maar goed. Dan heeft de eigenaar van het paard nog de optie om met Kerst na al dat gevreet zijn paard te gaan doen. Hoef je als pensionhouder niet naar buiten en heb je de hele dag niemand op je erf gehad. En dan krijgen we weer de discussie.. wat maken die 12u tot de ochtend er extra bij dan nog uit. Nou veel, wat mij betreft. Als paarden gewoon goed worden verzorgd en hun portie beweging krijgen. Al is het maar 20 min in de stapmolen of de box uit, prima, dat overleven ze wel.

En het is niet een kwestie van dat overleven ze wel als ze op de box blijven staan. Tuurlijk overleven ze dat. Is het wenselijk en vind ik het paardwaardig t.o.v. het ego van de mens: NEE, maar dat is mijn mening.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 00:16

Als de stal verder perfect is zou ik er niet om zeuren als mijn paard één dag 24 uur in zijn stront staat te niksen. Zal die heus geen trauma van krijgen.
Leven en laten leven!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 00:18

Ik vind een hele dag binnen laten staan omdat er geen mensen op het erf mogen komen op zo'n feestdag ook niet kunnen...

Prima als je een dag geen pensionklanten wilt, maar dan moet je zorgen dat alle paarden er minstens een uurtje uit komen en voor de rest van de dag voldoende ruwvoer hebben.

Beter kunnen ze een max. tijd instellen, bijv. dat iedereen tussen 11 en 3 geweest moet zijn ofzo...

Ik heb eens op een stal gestaan die op zulk soort dagen tot 5 uur open was, dat is acceptabel vind ik.
Verder altijd op stallen gestaan waar je veel zelf moet doen en dus altijd meer dan welkom bent... 8-)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:04

LadyMadonna schreef:
[quoteMaar je gaat voorbij aan het feit dat de toko van de stalhouder is. En als hij iets niet wil, of juist wel, dan is dat dus zo.
Zint dat je niet, ben je vrij een andere stalling te zoeken.

Dat klopt ja. Als ik me daar al niet van bewust was, ben ik daar vaak genoeg op gewezen op eerdere stallen: "commentaar? Dan rot je toch lekker op!" en die ongelijkwaardige positie is erg onterecht. De één betaalt, de ander levert. En als één van de twee zich niet aan de afspraken houdt zou hij daar op aangesproken moeten kunnen worden. Maar als klant zit je in een kwetsbare positie. Zoals ik al zei, je kan oprotten, en waar moet je dan naar toe?
En waarom? Om dat je op de volpension stal vriendelijk vraagt of je stal misschien kan worden uitgemest (omdat je paard tot zijn enkels in de drek staat) en of ze misschien hooi willen voeren (oeps, alweer vergeten). En op de DHZ stal kwamen de dreigementen zelfs zonder dat je iets zei, maar omdat je met een stalgenoot stond te praten en de paranoia eigenaar dacht dat het wel over hem of de stal zou gaan.

En ik zou dus idd niet op een stal gaan staan waar ze met de feestdagen of wat voor dagen dan ook dicht zijn. Absurd gewoon!! En ja, hoor ik wel van te voren te vernemen als ik vraag naar de openingstijden. Hoor ik het later dan ga ik alsnog op zoek naar iets anders, maar ik bespaar mijn paard liever die verhuizing.
Ik spreek voor de stallen die ik ken, regio Amsterdam/Aalsmeer/Amstelveen/Ouderkerk. Bij het gros van die stallen is het slikken of stikken.
Mensen denken dat ze goed paarden houden als ze een stal en eten en een rijbak bieden. Verder hoort daar niet veel bij. Paardenwelzijn? Wat is dat?
En als je dan zelf creatief bent en drie keer per dag naar stal komt om met paardlief te gaan wandelen en dergelijke krijg je te horen: "ben je er nu nog steeds??? Of alwéér???" "Laat dat paard (lees ons) toch met rust. Hij staat toch prima in zijn stal? Of is die stal soms niet goed genoeg voor je? Nou dan moet je maar..."
Laatst bijgewerkt door Nikass op 03-11-13 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt