Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Moratoetje schreef:Ik vat het niet persoonlijk op, absoluut niet. Maar ik word soms zo moe van 24/7 buiten is het beste....dat is gewoon niet voor elk paard zo.
Mijn oude merrie krijgt mok van regen maar ook van zon, dat is echt niet leuk. Doe ik haar springschoenen aan met felle zon, krijgt ze geen mok van de zon, maar dan gaat ze weer zweten daaronder en dan krijgt ze daar weer plekken van. Voor haar is het gewoon beter dat ze 's nachts op stal staat. Ik had haar liever 's zomers 24/7 buiten, maar de DA heeft mij toch wel duidelijk gemaakt dat het voor haar geen optie is.....althans als ik haar nog lang wil hebben.
Moratoetje schreef:Bowen schreef:Toch zijn er zat hoog in het bloed paarden die wel buiten staan, zelfs een aantal die echt hoog in de sport lopen.
Overdag wel ja, maar 24/7??? Ik ken er geen een die zijn of haar hoog in bloed staand sportpaard 24/7 zomer en winter buiten heeft staan. Althans niet hier in de buurt.
Bowen schreef:Moratoetje schreef:Deze stallen zijn gewoon niet overal te realiseren....en ik denk dat ook niet elk paard geschikt is voor 24/7 buiten. Een hoog in het bloed staand warmbloed paard kun je bijv. niet vergelijken met een dicht bij de natuur staande Shetland pony.
Toch zijn er zat hoog in het bloed paarden die wel buiten staan, zelfs een aantal die echt hoog in de sport lopen.
Welzijn schreef:Ik begrijp best van vele hier dat ze aangeven dat een paard zelf wat rustig nodig heeft en dat hij dan het beste bijvoorbeeld in de nacht apart moet staan, maar in een stal van 9m2 (of zelfs 16m2) is gewoon totaal not done in mijn ogen. Het zijn grote dieren en een paard is een bewegingsdier: een paard legt in de natuur zo’n minimaal 5 tot 10 kilometer af tijdens het grazen. Een paard is fysiek, psychologisch en anatomisch zo ingesteld dat hij zich voortdurend moet bewegen. De drang tot bewegen is een grote natuurlijke behoefte.
Welzijn schreef:Voor alle mensen die nu gaan zeggen dat als ze hun paard buiten in de bak of paddock loslaten ze alleen maar staan, hier het volgende. Paarden bewegen om voedsel of water te zoeken en als dat er niet is (of ze hebben voldoende), dan zal een paard uit nature hun energie besparen voor als ze op de vlucht moeten slaan. Zoals je begrijp in jouw bak of paddock waar je paard in staat zal er waarschijnlijk niet veel gebeuren. Dit betekend niet dat ze dan net zo goed op stal kunnen staan. Dit houdt in dat jij als eigenaar ervoor moet zorgen dat je jouw beweginsdier ook daadwerkelijk in beweging blijft! Hij is daar tenslotte voor gebouwd. Dit kan zijn door simpel het voer en water ver uit elkaar te zetten, of door verschillende voerplekken te creeren die ver uit elkaar staan. Door paarden samen te doen, krijg je ook al meer beweging.
Welzijn schreef:Als je wilt dat je paard een dagdeel voor zichzelf heeft en niet 'gestoord' kan worden door anderen dan zijn ook andere oplossingen dan ze op een kleine oppervlakte (stal) op te sluiten :
1. Een individuele uitloopstal met voldoende ruimte. Het liefst waar ze deels contact kunnen hebben en deels niet zodat ze dat zelf kunnen kiezen. Dan kunnen zelf kiezen of ze binnen of buiten staan, geen beperkingen en voldoende rust.
2. Zorgen dat waar ze 24/7 buiten staan niet te veel paarden zijn op een kleine oppervlakte. Als er voldoende ruimte is kan een paard zich gaan afzonderen mocht hij dat willen.
Welzijn schreef:Tegennatuurlijk om paarden te rijden klopt, en toch wil ik het blijven doen. Dat betekend dat ik juist voor de uren dat het paard niet voor mij werkt ik ervoor wil zorgen dat het paard de vrijheid heeft om paard te zijn en ik ze daar niet in beperk.
Citaat:Wat noem je in dit kader dan "echt hoog in de sport"? En in welke "sport"?
Bowen schreef:Citaat:Wat noem je in dit kader dan "echt hoog in de sport"? En in welke "sport"?
Pro ruiters, dressuur, springen, mensport, endurance, eventing en ga zo maar door. Eigenlijk zijn er in alle discipline's wel mensen te vinden die hun sportpaard buiten houden(ook die dat niet doen).
En al die rassen die ervoor gebruikt worden, daar zijn er ook zat die buiten staan en die dieren worden niet ineens een andere soort met andere behoeften als ze aan sport doen
Nogmaals, want ik merk dat als je het er niet bij zet mensen de nuance niet begrijpen. Ik heb niets tegen de nacht op stal of bij bar en boos weer, of als je paard om andere redenen er duidelijk behoefte aan heeft. Ik heb alleen wat tegen alleen uit stal voor werk en geen direct sociaal contact kunnen hebben.
Dit gaat mij er alleen om dat het niet zo is dat bepaalde rassen niet buiten kunnen staan. Dat hoog in bloed paarden dat niet kunnen. Die kunnen dat wel en voor alle paarden, van shet tot bloedlijnen die geschikt zijn voor de GP geld dat ze dan behoefte hebben aan bepaalde zaken, zoals goede schuilmogelijkheden.
Sees schreef:Gini, een paard op de wei gooien is "niet oké" omdat hij daar een prooidier niet af zou kunnen schudden (als ik zie hoe de paarden bij ons in de kudde op vossen en honden reageren geloof ik dat dat nog wel meevalt) maar een paard in een piepklein hokje zetten waar hij helemaal hulpeloos zou zijn, is dan wel oké? Sommige argumenten om het (langdurig) op stal 'goed te praten' zijn imo niet aan de order
.
Waratje schreef:Sees, paarden worden nog wel eens "te mak" van 24/7 buiten![]()
Twiggy, ons kwartje zou het daar minder goed op doen dan (in de winter) 's nachts in eigen box.
Bowen schreef:Waratje schreef:Sees, paarden worden nog wel eens "te mak" van 24/7 buiten![]()
Twiggy, ons kwartje zou het daar minder goed op doen dan (in de winter) 's nachts in eigen box.
Niet meer opgefokt en stressie bedoel je dan, dat vind ik wel een heel naar argument om je paard binnen te houden, dan weet je namelijk dat hij met veel opgekropte energie staat. Dat je dat graag hebt om het jezelf makkelijk te maken vind ik een beetje naar. Dan heb ik veel meer begrip voor de mensen die met een medisch probleem zitten, of die gewoon zeggen ik zie geen verschil bij mijn paard.
Als je paard "mak" wordt van buiten staan dan is dat zijn eigenlijke karakter, dan doe je maar wat meer je best om het dier te motiveren ipv misbruik te maken van zijn ellende, want opgekropte energie is ellende voor dat dier.
Natuurlijk geld dit ook andersom, als je een paard hebt dat grote behoefte heeft aan rust en dat in die omstandigheden buiten niet kan krijgen en daardoor een stressie hittepetit is moet je ook niet de nacht binnen ontzeggen omdat je paard anders "te mak" wordt.
Ik hoor dat argument ook weleens en daar gaan mijn tenen dus echt van krommen.
Nens77 schreef:Mijn paard wordt vet en lui van zijn vakantie op de wei, wellicht wordt zoiets bedoeld ?
Nu is hij altijd liever lui dan moe maar die extra kilo's maakten het wel een stuk erger, hij leek wel bijna uit zijn vel te knappen