Hype? 24/7 buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:27

Mijn merrie staat 24/7 buiten en is hoog in het bloed, M springen en nu 18 jaar (zie profiel). Ook mijn andere merrie van 6 staat 24/7 buiten met veulen van dit jaar (nu bijna 4 maanden), ook helemaal springgefokt en hoog in het bloed.

Mijn 18 jarige merrie staat al 3 jaar 24/7 buiten en heeft het nog nooit zo goed gedaan, ook heeft ze nooit iets (klop het af), ze zit goed in de bespiering en de conditie houdt ze zelf lekker op peil. Ook merk ik dat ze heerlijk soepel blijft.
Zodra ze op stal staat, krijgt ze stalbenen en wordt ze stijf als ze in de ochtend eruit moet.
Ik zal eerlijk toegeven dat ze wel echt van suiker is en zodra het regent staat ze liefst in de schuilstal, maar dat is het mooie, het kan ook! Ze kiest zelf. Het is zelden in Nederland dat het een hele dag en nacht regent.
Ook blijf ik het krom vinden dat wij de paarden altijd in de nacht binnen zetten. Ik heb al zo vaak meegemaakt dat het overdag echt bagger weer is en 's nacht heerlijk droog. Dan zou ze overdag zich zonder schuilstal echt niet prettig voelen en 's nachts in haar kleine hokje ook niet. Daarom ben ik toch erg blij dat mijn paard ten alle tijden zelf de keuze heeft voor wat ze doet.

Sorry Moratoetje maar slap excuus omdat het een sportpaard/hoog in het bloed kan het niet!
En dat het op veel plaatsen niet te realiseren is is ook bullshit. Het is maar wat je erin wil investeren! Als heeft elke stal een stuk paddock van 3 x10 eraan vast, dat is al een super verbetering dan een hokje van 3bij3. (Redelijk makelijk op welke grond dan ook te realiseren dmv bijvoorbeeld paddockroosters, alleen het kost wel wat.).

Tooske, ik denk dat moratoetje het meer heeft over hoe een paard gefokt is ('hoog in het bloed'), waardoor hij bestempeld is als sportpaard, maar correct me if i'm wrong.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:34

Wie zegt dat ze bij ons een hokje hebben van 3 bij 3m :?

Mijn oude merrie van 21 jaar, met pensioen, heeft nooit stalbenen (ook nog nooit gehad trouwens) en is ook niet stijf als ze uit haar box komt. Ze extreem gevoelig voor mok, dus voor haar is 24/7 buiten niet mogelijk. Dat ze op stal staat wil nog niet meteen zeggen dat ze stijf wordt en stalbenen krijgt. Ze doet het nu veel beter dan vorig jaar, toen ze nog in de zomer 24/7 buiten liep.

Sees

Re: Hype? 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:42

Bij ons op stal staan circa 35 paarden in alle soorten en maten. Van ± april - oktober staat alles (jong, oud, recreatie, sport (endurance, SGW, dressuur), koudbloed, warmbloed) 24/7 buiten. In de winter staan er ongeveer 20 's nachts binnen. Sommig paarden die buiten lopen krijgen een deken op, sommige niet. Sommige lopen nog wedstrijden, sommige niet, sommige zijn 4 jaar oud, andere 33 ;).

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:45

Maratoetje, waarom vat je het persoonlijk op? Er staat 'op veel plaatsen', we hadden het toch in het algemeen dat jij zegt dat het voor vele niet te realiseren is? De meeste stallen in Nederland hebben helaas een hokje van 3bij3, ik zeg niet dat het zo bij jou is...

Mok is een heel ander discussie, maar ik kan wel zeggen dat jij jouw paard (door de mok) weer als uitzondering ziet.. Als je een stal hebt met een droge paddock als uitloop, of het paard 24/7 met een grote droge paddock zie ik het verschil niet met een droog stalletje. Zoals vaker hier genoemd, het moeten wel juist omstandigheden/goede huisvesting zijn voor 24/7 buiten te houden en ben er mee eens dat dat geld kost.

Ik weet niet hoe jouw paard 24/7 in zomer buiten heeft gestaan, maar als het gewoon op een weiland, dan tja kan ik mij voorstellen dat dat ook niet ideaal is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:45

Hoog in het bloed maakt niet altijd wat uit. Bij ons staat er een volbloed Arabier die nooit op stal staat.

Ik blijf erbij dat je naar het individuele paard moet kijken. Mijn Gelderse merrie is niet geschikt om in de winter 24 per dag in de wei te staan.....en daar zit geen volbloed in.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:06

Ik vat het niet persoonlijk op, absoluut niet. Maar ik word soms zo moe van 24/7 buiten is het beste....dat is gewoon niet voor elk paard zo.

Mijn oude merrie krijgt mok van regen maar ook van zon, dat is echt niet leuk. Doe ik haar springschoenen aan met felle zon, krijgt ze geen mok van de zon, maar dan gaat ze weer zweten daaronder en dan krijgt ze daar weer plekken van. Voor haar is het gewoon beter dat ze 's nachts op stal staat. Ik had haar liever 's zomers 24/7 buiten, maar de DA heeft mij toch wel duidelijk gemaakt dat het voor haar geen optie is.....althans als ik haar nog lang wil hebben.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:14

Moratoetje schreef:
Ik vat het niet persoonlijk op, absoluut niet. Maar ik word soms zo moe van 24/7 buiten is het beste....dat is gewoon niet voor elk paard zo.

Mijn oude merrie krijgt mok van regen maar ook van zon, dat is echt niet leuk. Doe ik haar springschoenen aan met felle zon, krijgt ze geen mok van de zon, maar dan gaat ze weer zweten daaronder en dan krijgt ze daar weer plekken van. Voor haar is het gewoon beter dat ze 's nachts op stal staat. Ik had haar liever 's zomers 24/7 buiten, maar de DA heeft mij toch wel duidelijk gemaakt dat het voor haar geen optie is.....althans als ik haar nog lang wil hebben.

Maar waar staat dat dan? Wie zegt het dan? Er wordt alleen gezegd dat het vaak WEL kan als men er bepaalde dingen voor doet (investeren) maar men doet het vaak niet. Ik heb nog nergens zien staan dat het het beste is/ moet. Alleen minstens een dagdeel, wordt er gezegd.ik word er een beetje moe van dat er gedaan word alsof 24/7 een soort van Jehova's zijn, terwijl ze dat niet zijn. En nee mijn paard staat in de winter ook niet 24/7 buiten.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:19

Moratoetje schreef:
Bowen schreef:
Toch zijn er zat hoog in het bloed paarden die wel buiten staan, zelfs een aantal die echt hoog in de sport lopen.

Overdag wel ja, maar 24/7??? Ik ken er geen een die zijn of haar hoog in bloed staand sportpaard 24/7 zomer en winter buiten heeft staan. Althans niet hier in de buurt.

Ik ken er wel een aantal, weet zelfs van een enkele pro sportruiter dat ze zo hun paarden houden. Er is zelfs een topic over geweest pas geleden, even zoeken....
Ja, hebbes! : http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=120&t=1743224&hilit=sportpaard+buiten
Laatst bijgewerkt door Bowen op 10-10-13 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:20

Bowen schreef:
Moratoetje schreef:
Deze stallen zijn gewoon niet overal te realiseren....en ik denk dat ook niet elk paard geschikt is voor 24/7 buiten. Een hoog in het bloed staand warmbloed paard kun je bijv. niet vergelijken met een dicht bij de natuur staande Shetland pony.

Toch zijn er zat hoog in het bloed paarden die wel buiten staan, zelfs een aantal die echt hoog in de sport lopen.

Wat noem je in dit kader dan "echt hoog in de sport"? En in welke "sport"?

Welzijn schreef:
Ik begrijp best van vele hier dat ze aangeven dat een paard zelf wat rustig nodig heeft en dat hij dan het beste bijvoorbeeld in de nacht apart moet staan, maar in een stal van 9m2 (of zelfs 16m2) is gewoon totaal not done in mijn ogen. Het zijn grote dieren en een paard is een bewegingsdier: een paard legt in de natuur zo’n minimaal 5 tot 10 kilometer af tijdens het grazen. Een paard is fysiek, psychologisch en anatomisch zo ingesteld dat hij zich voortdurend moet bewegen. De drang tot bewegen is een grote natuurlijke behoefte.

De drang tot bewegen is ook per paard verschillend, sommige paarden zijn daar bijna dwangmatig in, anderen vinden het allemaal niet zo nodig. Of dat goed is of niet, is een ander verhaal. De wat gemakzuchtiger exemplaren zul je dus meer moeten stimuleren, maar dat kun je ook doen met het rijden. Als je gaat rijden zit je al vrij snel aan die minimale 5 km ;) Ook als je een paard een nacht in een stal van 9 m2 (afhankelijk van de maat van het paard eventueel groter) "opsluit" kunnen ze over de rest van het etmaal ruim voldoende echt bewegen om gezond te kunnen functioneren.

Welzijn schreef:
Voor alle mensen die nu gaan zeggen dat als ze hun paard buiten in de bak of paddock loslaten ze alleen maar staan, hier het volgende. Paarden bewegen om voedsel of water te zoeken en als dat er niet is (of ze hebben voldoende), dan zal een paard uit nature hun energie besparen voor als ze op de vlucht moeten slaan. Zoals je begrijp in jouw bak of paddock waar je paard in staat zal er waarschijnlijk niet veel gebeuren. Dit betekend niet dat ze dan net zo goed op stal kunnen staan. Dit houdt in dat jij als eigenaar ervoor moet zorgen dat je jouw beweginsdier ook daadwerkelijk in beweging blijft! Hij is daar tenslotte voor gebouwd. Dit kan zijn door simpel het voer en water ver uit elkaar te zetten, of door verschillende voerplekken te creeren die ver uit elkaar staan. Door paarden samen te doen, krijg je ook al meer beweging.

De suggesties die je hierboven doet zijn ook maar beperkt werkend. Hooi en water op afstand van elkaar regelen is wel leuk, maar de meeste paarden gaan niet om de andere hap een slok water halen, bovendien heb je in de winter meestal niet de ruimte om echte afstanden daartussen te regelen. Paarden die elkaar goed kennen zetten elkaar lang niet altijd in beweging, wij hebben er eentje die heel goed is in het zich in een rustig hoekje wegzetten zodat de rest langs hem opgaat. Hij heeft niet zoveel met actief zijn, eten is leuk, maar je gaat er geen "gevecht" voor aan want er is toch wel genoeg ;) Hij is dus ook eentje die in een natte en winderige dag compleet verstijft, ook met deken op, want hij blijft in zijn hoekje staan, hij verzint het niet om zichzelf warm te lopen. Hij is dan op stal feitelijk beter af, want dan is er in ieder geval geen wind en regen. Stilstaan doet hij toch wel :roll:

Welzijn schreef:
Als je wilt dat je paard een dagdeel voor zichzelf heeft en niet 'gestoord' kan worden door anderen dan zijn ook andere oplossingen dan ze op een kleine oppervlakte (stal) op te sluiten :
1. Een individuele uitloopstal met voldoende ruimte. Het liefst waar ze deels contact kunnen hebben en deels niet zodat ze dat zelf kunnen kiezen. Dan kunnen zelf kiezen of ze binnen of buiten staan, geen beperkingen en voldoende rust.
2. Zorgen dat waar ze 24/7 buiten staan niet te veel paarden zijn op een kleine oppervlakte. Als er voldoende ruimte is kan een paard zich gaan afzonderen mocht hij dat willen.

Individuele uitloopstal betekent dat je de paarden van elkaar scheidt, daar moet je dus weer ruimte voor hebben. Bij ons staan de paarden op stal met tralies tussen de stallen, ze kunnen neuzen (net als bij je individuele uitloopstal) of juist niet. Dit werkt goed als je rekening houdt met de onderlinge relaties en voorkeuren van de paarden en dus de juiste buren naast elkaar hebt.
Je tweede punt gaat ook voorbij aan een andere behoefte, juist onzekere paarden willen niet "ver" van de groep staan, maar zijn wel heel snel het pispaaltje waar iedereen achteraan gaat. Juist voor die paarden is het prettig dat ze in een stal veilig "in de groep" kunnen staan zonder dat die "groep" ze lastig kan vallen.

Welzijn schreef:
Tegennatuurlijk om paarden te rijden klopt, en toch wil ik het blijven doen. Dat betekend dat ik juist voor de uren dat het paard niet voor mij werkt ik ervoor wil zorgen dat het paard de vrijheid heeft om paard te zijn en ik ze daar niet in beperk.

Je beperkt je paard altijd wel ergens, jij bepaalt waar het staat, met wie het staat, wat voor ruimte er is, wat voor voer er is, wat voor activiteit er is. Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn als je aandacht hebt voor de behoeftes van jouw eigen paard en daar zo goed mogelijk aan tegemoet komt.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:32

Citaat:

Pro ruiters, dressuur, springen, mensport, endurance, eventing en ga zo maar door. Eigenlijk zijn er in alle discipline's wel mensen te vinden die hun sportpaard buiten houden(ook die dat niet doen).
En al die rassen die ervoor gebruikt worden, daar zijn er ook zat die buiten staan en die dieren worden niet ineens een andere soort met andere behoeften als ze aan sport doen ;)

Nogmaals, want ik merk dat als je het er niet bij zet mensen de nuance niet begrijpen. Ik heb niets tegen de nacht op stal of bij bar en boos weer, of als je paard om andere redenen er duidelijk behoefte aan heeft. Ik heb alleen wat tegen alleen uit stal voor werk en geen direct sociaal contact kunnen hebben.
Dit gaat mij er alleen om dat het niet zo is dat bepaalde rassen niet buiten kunnen staan. Dat hoog in bloed paarden dat niet kunnen. Die kunnen dat wel en voor alle paarden, van shet tot bloedlijnen die geschikt zijn voor de GP geld dat ze dan behoefte hebben aan bepaalde zaken, zoals goede schuilmogelijkheden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:32

Moratoetje, als je merrie mok krijgt van oa de zon, is het in de zomer dan niet beter om haar juist 's nachts buiten te zetten en overdag op stal?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:39

xNikitaaa schreef:
Ik vind dat een paard 24/7 buiten hoort, ben blij zat dat steeds meer mensen dit in zien :). En het is ook nog eens goedkoper!

Edit: mijn pony komt dus ook 24/7 buiten, als ik haar morgen ophaal.

met jouw kan ik praten ;)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:45

In de zomer 24/7 buiten (net al nu nog steeds 24/7) als het land te nat word dan overdag in de verharde paddock met haar paardenmaatjes en van 20:00-8:00 uur op stal....en van 8:00- 20:00 uur buiten.
Gezien dat ik kom van een stal waar ze in de winter 23/7 op stal stond vind ik dit al een hele verbetering :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:54

Bowen schreef:
Citaat:

Pro ruiters, dressuur, springen, mensport, endurance, eventing en ga zo maar door. Eigenlijk zijn er in alle discipline's wel mensen te vinden die hun sportpaard buiten houden(ook die dat niet doen).
En al die rassen die ervoor gebruikt worden, daar zijn er ook zat die buiten staan en die dieren worden niet ineens een andere soort met andere behoeften als ze aan sport doen ;)

Nogmaals, want ik merk dat als je het er niet bij zet mensen de nuance niet begrijpen. Ik heb niets tegen de nacht op stal of bij bar en boos weer, of als je paard om andere redenen er duidelijk behoefte aan heeft. Ik heb alleen wat tegen alleen uit stal voor werk en geen direct sociaal contact kunnen hebben.
Dit gaat mij er alleen om dat het niet zo is dat bepaalde rassen niet buiten kunnen staan. Dat hoog in bloed paarden dat niet kunnen. Die kunnen dat wel en voor alle paarden, van shet tot bloedlijnen die geschikt zijn voor de GP geld dat ze dan behoefte hebben aan bepaalde zaken, zoals goede schuilmogelijkheden.

OK, dat geeft enig beeld van wat je bedoelt, voor sommige mensen is M al "hoog in de sport" voor anderen begint dat pas voorbij de Z ;)
Volgens mij zitten wij niet ver van elkaar af met hoe we er tegenaan kijken, maar diverse anderen in dit topic reageren wat erg zwart/wit. En als ik iets heb geleerd van paarden is dat er geen zwart/wit bestaat :+

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:56

dat zou een idee zijn, Sees :) maar op het weiland bij stal lopen 's nachts geen paarden en zij kan niet alleen lopen. Ze loopt nu samen met een van mijn wedstrijdpaarden.

Bij echt felle zon heeft ze springschoenen aan, maar die moeten 's avonds wel meteen uit en dan moeten haar kootholtes ingesmeerd worden met speciale zalf welke ik van de DA heb gehad.

Bij echt nat weer mag ze eigenlijk niet naar buiten, ik doe het wel maar ik droog haar kootholtes dan goed af als ze binnenkomt. Omdat ze 's nachts binnenstaat heeft de huid voldoende tijd om te herstellen, tot nu toe gaat het erg goed op deze manier.

Vorig jaar heb ik geprobeerd met springschoenen (door het zweten schuurplekjes en ook weer mokplekjes), dagelijks drogen en dan insmeren met zalf van de DA maar het mocht niet baten. Haar hele benen zitten er dan onder, zelfs boven de kogel. Ik heb denk ik nog wel foto's ervan, gewoon zo zielig!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:30

De definitie van sportpaard zal voor iedereen anders zijn. Ik ben het echter met Bowen eens dat een paard een paard is en blijft, of hij nou iedere week mee op wedstrijd gaat of alleen de akkers ploegt. Ik denk dat de mensen die een sportpaard hebben en de vrije buitengang beperken om wat voor reden dan ook, dat met een recreatiepaard ook sneller zullen doen ;). Ik kan me namelijk geen enkele reden bedenken waarom een sportpaard, onder de juiste buiten omstandigheden, wèl naar binnen zou moeten en een recreatiepaard niet ;).

Moratoetje, ja dat is idd lastig. En een ander erbij 's nachts? Ik heb er ook wel eens aan gedacht om ze tóch overdag binnen te halen en 's nachts buiten te zetten als er veel dazen zaten bijvoorbeeld. En bij nat weer vóór er mok ontstaat insmeren met een dikke laag vette zalf om vocht te weren? Bij mij werkte ook alleen de eigengemaakte zalf met antibiotica van de DA. Heb je het al wel eens van binnenuit geprobeerd op te lossen? Je zal alles al wel geprobeerd hebben hoor. Mok is a bïtch.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:38

Mok is gewoon K*T! Ik ben blij dat ik het nu onder controle kan houden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:42

Heeft iemand De Nieuwe Wildernis gezien? Vergeleken bij die paarden, heeft mijn 24/7 paard met genoeg ruwvoer (en inmiddels ook een schuilstal) het heel, heel, heeeeeeel erg goed. Ik zou werkelijk niet weten welk paard het daar niet goed op zou doen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:48

Sees, paarden worden nog wel eens "te mak" van 24/7 buiten :D
Twiggy, ons kwartje zou het daar minder goed op doen dan (in de winter) 's nachts in eigen box. :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:23

Sees schreef:
Gini, een paard op de wei gooien is "niet oké" omdat hij daar een prooidier niet af zou kunnen schudden (als ik zie hoe de paarden bij ons in de kudde op vossen en honden reageren geloof ik dat dat nog wel meevalt ;)) maar een paard in een piepklein hokje zetten waar hij helemaal hulpeloos zou zijn, is dan wel oké? Sommige argumenten om het (langdurig) op stal 'goed te praten' zijn imo niet aan de order :o.

Nee, dat was geen argument om het op stal houden goed te praten.
Ik besef gewoon dat ik mijn paard onnatuurlijk hou op veel vlakken. Omheiningkje rond de wei, mals groen gras, op stal 's nachts, af en toe een roofdier op de rug ;), langs tractoren en vrachtwagens lopen, de trailer inlopen. Allemaal situaties die zo onnatuurlijk zijn voor een prooidier. Maar tot op zekere hoogte hebben we daar vrede mee (wanneer we denken vanuit het wezen van het paard). Net zoals Bowen zei, een paard maken we rustig zadelmak en leren we vanuit een positieve sfeer de trailer in gaan. Enzovoorts. Tot op bepaalde hoogte is het ok om deze onnatuurlijke situaties op een paard los te laten.

Waarom dan niet het op stal staan? Dat een paard niet 23/7 op stal hoort, daar zijn we al over uit dat dat niet ideaal is. Maar wat is er mis met bv. het 's nachts opstallen van een paard? Waarom is dat ineens onnatuurlijker en daardoor onaanvaardbaarder dan op diens rug te gaan zitten en diens weideland af te bakenen?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:25

Hier ook erg last gehad van mok sinds ze toen behandeld is door Laarakker idd van binnenuit heeft ze nergens meer last van.

Inger1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:01

'Sees, paarden worden nog wel eens "te mak" van 24/7 buiten :D '

Merkte ik vandaag goed... het is kouder buiten en vanochtend was mijn lease Friesje echt niet vooruit te branden terwijl ze normaal energie te over heeft!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:09

Waratje schreef:
Twiggy, ons kwartje zou het daar minder goed op doen dan (in de winter) 's nachts in eigen box. :j

Niet meer opgefokt en stressie bedoel je dan, dat vind ik wel een heel naar argument om je paard binnen te houden, dan weet je namelijk dat hij met veel opgekropte energie staat. Dat je dat graag hebt om het jezelf makkelijk te maken vind ik een beetje naar. Dan heb ik veel meer begrip voor de mensen die met een medisch probleem zitten, of die gewoon zeggen ik zie geen verschil bij mijn paard.

Als je paard "mak" wordt van buiten staan dan is dat zijn eigenlijke karakter, dan doe je maar wat meer je best om het dier te motiveren ipv misbruik te maken van zijn ellende, want opgekropte energie is ellende voor dat dier.
Natuurlijk geld dit ook andersom, als je een paard hebt dat grote behoefte heeft aan rust en dat in die omstandigheden buiten niet kan krijgen en daardoor een stressie hittepetit is moet je ook niet de nacht binnen ontzeggen omdat je paard anders "te mak" wordt.

Ik hoor dat argument ook weleens en daar gaan mijn tenen dus echt van krommen.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:18

Bowen schreef:
Waratje schreef:

Niet meer opgefokt en stressie bedoel je dan, dat vind ik wel een heel naar argument om je paard binnen te houden, dan weet je namelijk dat hij met veel opgekropte energie staat. Dat je dat graag hebt om het jezelf makkelijk te maken vind ik een beetje naar. Dan heb ik veel meer begrip voor de mensen die met een medisch probleem zitten, of die gewoon zeggen ik zie geen verschil bij mijn paard.

Als je paard "mak" wordt van buiten staan dan is dat zijn eigenlijke karakter, dan doe je maar wat meer je best om het dier te motiveren ipv misbruik te maken van zijn ellende, want opgekropte energie is ellende voor dat dier.
Natuurlijk geld dit ook andersom, als je een paard hebt dat grote behoefte heeft aan rust en dat in die omstandigheden buiten niet kan krijgen en daardoor een stressie hittepetit is moet je ook niet de nacht binnen ontzeggen omdat je paard anders "te mak" wordt.

Ik hoor dat argument ook weleens en daar gaan mijn tenen dus echt van krommen.

Mijn paard wordt vet en lui van zijn vakantie op de wei, wellicht wordt zoiets bedoeld ?
Nu is hij altijd liever lui dan moe maar die extra kilo's maakten het wel een stuk erger, hij leek wel bijna uit zijn vel te knappen

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:23

Nens77 schreef:
Mijn paard wordt vet en lui van zijn vakantie op de wei, wellicht wordt zoiets bedoeld ?
Nu is hij altijd liever lui dan moe maar die extra kilo's maakten het wel een stuk erger, hij leek wel bijna uit zijn vel te knappen

Van vakantie in de mac donalds, daar wordt iedereen dik en lui van ;)