Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:40

Arrabel schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar ik wil toch wel even mijn mening geven.
Iemand zegt ook dat ze er niks aan kan doen dat ze in de randstad woont en er dus geen stallen met weiland zijn, moet ik dan maar geen paard nemen? vraagt ze, mijn antwoord: Nee.
Als je paard 24/7 binnenstaat wat ben je dan egoïstisch bezig, hoe lang ben je bij je paard? 2 uurtjes per dag? en dan moet dat beest de andere 22 uur staan wachten in een hokje om jouw vervolgens weer te vermaken.
Hoe zou je het zelf vinden als je je hele leven 22 uur lang achter elkaar in een kleine ruimte moet staan, alleen en eenzaam.
Ik vind het knap dat mensen het eerlijk durven toegeven dat hun paard 24/7 binnen staat want ik zou de ogen uit me kop schamen.
Het spijt me dat ik misschien heftig reageer maar dit raakt me echt in me hart, dat je zo'n prachtig en sterk beest die gewend is om te rennen en te spelen 22 uur per dag kan opsluiten :n
Dat doet me echt pijn.

Mijn paard is opgegroeid met drie anderen in een veelste kleine wei.. Ze is daar weggehaald als een zakje botten met een veulen erin. Dat ze het heeft overleeft is een wonder, om over de naar binnen geslagen mok, slechte hoeven en tanden maar niet te spreken.
Afbeelding

Dus mijn paard is niet gewent om te rennen en om te spelen... Integendeel zelfs.
Het is later wel een beetje gekomen, maar het zal er nooit helemaal zijn. ;)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:44

Mag ze wel naar buiten of staat ze altijd op stal?

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:45

Arrabel schreef:

Ze komt dagelijks 3/4 uur buiten in de ochtend in een groepje van 4, en is ze nog een uur aan het werk in de late middag/avond. :)
Staat ook in mijn andere post.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:47

michelle___ schreef:
Arrabel schreef:

Ze komt dagelijks 3/4 uur buiten in de ochtend in een groepje van 4, en is ze nog een uur aan het werk in de late middag/avond. :)
Staat ook in mijn andere post.

Super _/-\o_

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:50

En ik denk dat het als pensionhouder helemaal niet makkelijk is.
Zoveel mensen zoveel wensen. :D
Je doet het sowieso nooit goed, altijd is er wel iemand die het liever anders zou willen.
En zolang je niet je paarden aan huis hebt, ben je 'afhankelijk' van de staleigenaar.
Je kunt zelf zoeken naar de fijnste plek voor je paard, maar altijd zal er iets zijn wat je zelf anders zou doen.
Ik ben nu heel tevreden waar mijn paard nu staat, ze komen meer dan genoeg buiten gelukkig en qua voerbeleid is het ook prima.
Maar toch denk ik wel eens...als het mijn boerderij zou zijn, zou ik dit nog doen of dat nog anders.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:05

ik vind dat ieder het voor zich moet weten wat ze belangrijk vinden, als de paarden gelukkig ogen en er goed uitzien zie ik het probleem niet.

ik vind dat aan 24/7 weidegang in de winter ook heel veel nadeel zit en als we het hebben over "natuurlijk" moet je er ook geen bit in doen een zadel opgooien en erop gaan zitten om hem 20x hetzelfde rondje te laten lopen, want daar worden ze ook heus niet blij van :)

die van mij staat buiten als de wei het toelaat, maar zo gauw het te nat word haal ik haar binnen. Een weiland is niks natuurlijks aan, het is een stuk land door mensen afgezet, veel weilanden worden giga modderig en zeikesnat, niet echt fijn voor je paard ;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:08

Michelle, maar dat betekent dus wel dat er al op jonge leeftijd bij dat paard iets mis is gegaan. Die mist dus een heel stuk. Die moet je IMO ook niet meer proberen te dwingen in iets wat ze helemaal niet kent of niet fijn vindt, gelukkig kan ze dus iig nog wel een paar uur naar buiten.

Mendy, ik geloof niet dat hier iemand op Bokt is die 24/7 een goede optie vind hoor dus Bokt kan wel niet alles weten maar toch best eensgezind zijn :o.

Overigens vind ik het dan wel weer fijn dat de mijne, na een hoop overtuiging van mijn kant en gepruttel van hun kant, best wel op stal kúnnen staan. Áls ze een keer een blessure hebben en stalrust is per se nodig, vind ik het toch wel fijn als ze zonder tranquigel op stal kunnen :o.

Sees

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:11

Fjordowner, paarden ogen heel vaak gelukkig. Ten eerste omdat de arme volgzame donders véél te veel gelaten over zich heen laten komen zonder protest, veel meer dan goed voor ze is. En ten tweede zien veel paardeneigenaren de miniscule aanwijzingen die paarden geven om hun wellbeing aan te geven niet :o. Of ze leggen geen verbanden tussen bepaalde gedragingen/blessures en de manier waarop de paarden gehouden en getraind worden. Of ze willen het niet zien. En je hebt gelukkig en nog gelukkiger ;).

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:24

Sees schreef:
Fjordowner, paarden ogen heel vaak gelukkig. Ten eerste omdat de arme volgzame donders véél te veel gelaten over zich heen laten komen zonder protest, veel meer dan goed voor ze is. En ten tweede zien veel paardeneigenaren de miniscule aanwijzingen die paarden geven om hun wellbeing aan te geven niet :o. Of ze leggen geen verbanden tussen bepaalde gedragingen/blessures en de manier waarop de paarden gehouden en getraind worden. Of ze willen het niet zien. En je hebt gelukkig en nog gelukkiger ;).

mmmm ik ben ook voor 24/7 buiten hoor begrijp me niet verkeerd, maar niet in de winter ;)
de weilanden zijn vaak veel te klein en nat, doordat het eerst modderig was en het toen ging vriezen, krijg je gigantische ongelijke grond, waardoor je vraagt om blessures, bovendien kunnen ze veelal nergens liggen omdat de grond te hard en te koud is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:52

michelle___ schreef:
Arrabel schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar ik wil toch wel even mijn mening geven.
Iemand zegt ook dat ze er niks aan kan doen dat ze in de randstad woont en er dus geen stallen met weiland zijn, moet ik dan maar geen paard nemen? vraagt ze, mijn antwoord: Nee.
Als je paard 24/7 binnenstaat wat ben je dan egoïstisch bezig, hoe lang ben je bij je paard? 2 uurtjes per dag? en dan moet dat beest de andere 22 uur staan wachten in een hokje om jouw vervolgens weer te vermaken.
Hoe zou je het zelf vinden als je je hele leven 22 uur lang achter elkaar in een kleine ruimte moet staan, alleen en eenzaam.
Ik vind het knap dat mensen het eerlijk durven toegeven dat hun paard 24/7 binnen staat want ik zou de ogen uit me kop schamen.
Het spijt me dat ik misschien heftig reageer maar dit raakt me echt in me hart, dat je zo'n prachtig en sterk beest die gewend is om te rennen en te spelen 22 uur per dag kan opsluiten :n
Dat doet me echt pijn.

Mijn paard is opgegroeid met drie anderen in een veelste kleine wei.. Ze is daar weggehaald als een zakje botten met een veulen erin. Dat ze het heeft overleeft is een wonder, om over de naar binnen geslagen mok, slechte hoeven en tanden maar niet te spreken.
[ Afbeelding ]

Dus mijn paard is niet gewent om te rennen en om te spelen... Integendeel zelfs.
Het is later wel een beetje gekomen, maar het zal er nooit helemaal zijn. ;)

_/-\o_
Echt hoor! Ik heb zelf jaren in het westland gewoond en ken jou niet persoonlijk, maar als dit dezelfde spetter is als die ik op astrid haar FB tegenkom van je, PETJE AF!!

En niet om banketstaaf te doen, maar het is echt wel heel bar en boos met de pensionstalling in het Westland,; ik heb ze dus het grootste gedeelte zelf op wei gehouden met boxen erop, maar toen ik door mijn hartziekte dus noodgedwongen het hele zooitje had verkocht om ze van dat geld minstens een jaar lang allebei op pension te kunnen zetten, was binnen een half jaar! al het geld op aan 4! pensionstallingen en de vele DA kosten...

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:28

Grappig dat het Westland ter sprake komt, want daar sta ik nu PERFECT met knollie :).
Maar de meeste stallen hier in de regio hebben geen land of heel weinig. Of je moet uitwijken richting Schipluiden en die kant op.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:38

Sees schreef:

tja...aan alles wat wij met dieren doen zullen voor dieren beperkingen zijn,of dit nu paarden/honden of katten zijn,en er zullen dus ws bij alle dieren weleens aanwijzingen zijn ,al dan niet miniscuul,waarbij ze hun ontevredenheid zullen uiten.

denk dat we dan maar nooit meer op een paard moeten gaan zitten,want alleen al als het beest linksaf wil en jij rechtsaf en hij geeft een minimaal protest zou je al fout bezig zijn en het dier belemmeren in zijn welbevinden...

zolang een dier naar mijns inziens gelukkig is,dan zal het ook wel zo zijn,al is dat dan misschien weleens dat ze iets niet 100% hebben zoals ze het zelf graag hebben ( zo willen die van mij heel graag op de wei van de buren lopen,staat werkelijk vól met gras...terwijl ze dat niet mogen.. :(:) )

paarden buiten houden die daar overduidelijk laten zien dat ze niet happy zijn maar toch tegen wil en dank buiten blijven houden onder het mom "ze wennen er wel aan"zou dan wel geaccepteerd worden,want een paard kan natuurlijk niet onhappy zijn op een wei...en een paard die op stal moet je zelfs minimale aanwijzingen gaan lezen dat het beest zich daar niet prettig voelt en daar moet je dan meteen verandering in brengen...

dan wel met 2 maten meten natuurlijk... :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:42

die van mij heeft altijd op stal gestaan, 24-7 zeg maar... wel af en toe los of in de paddock maar niet standaard, vanaf jongs af aan.
Hij heeft absoluut nooit ongelukkig geoogd in die periode omdat hij niet beter wist denk ik.
Nu staat hij elke dag buiten met een vriendje in de paddock en in de warmere maanden 24-7 op het land in een groep, hij is nu nòg gelukkiger en is meer paard naar mijn idee en zou nu denk ik niet meer terug kunnen naar de eerdere situatie (en ik zou dat ook nooit meer willen ;) ) Maar ik kan niet zeggen dat hij vroeger ongelukkig was.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 26-09-13 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:43

Ben nog niet helemaal rond met bijlezen (wat is hier veel gepost := ) maar wil hier alvast even op reageren, ookal ben ik Kimmie niet .. ;)

VogeltjeM schreef:
Kimmie261: ik vraag me af wat jij hierover denkt.. Als je kijkt vanuit het wezen paard en zijn aangeboren natuurlijke behoeften (grote open ruimten om te kunnen vluchten, een stabiele continue kudde, continue vrije beweging om zijn darmstelsel op gang te houden), welk ander argument dan 'gewoonte' is er dan nog als reden dat een paard op stal zou willen staan (kleine ruimte, geen kudde, geen beweging)?

Mijn pony's komen van 24/7 in de weide, de ene zelfs al zijn hele leven (is nu 17 jaar). En zet nu de draad open, ookal is het midden op de dag, en ze lopen gewoon hun stal in, die ene van 17 jaar op kop (die is sneller dan ik, ook als ik de andere gewoon even uit de paddock wil halen om iets te doen is het prijs :+ ). En ja, hij gaat dan eens kijken of er eten in de bak zit, maar weet al goed genoeg dat dit overdag niet zo is. En dan staat hij daar gewoon, met een open staldeur, en gaat hij slapen.. Hij gaat niet terug de stal uit, hij gaat geen eten zoeken, hij begint zelfs niet aan zijn hooi (dat hangt al in een net klaar voor 's avonds). De blinde loopt ook gewoon naar zijn eigen stal als ik ze 's avonds ga binnen halen (is wel handig, gewoon draadje open doen, roepen & staldeuren dicht doen :Y) ).

En weet je hoelang ze daar al staan? 3 weken .. En vanaf wanneer deden ze dit? Vanaf dag 3 ofzo ... binnen de eerste week in ieder geval ... En ja, ik ben nog steeds verbaast en snap het nog steeds niet, want het hoort helemaal niet zo ... En toch is het zo en lijken ze de stal meer dan prima te vinden. En dat na 17 jaar 24/7 buiten ;)

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:46

Op de manege waar ik mijn eerste paardrijlessen heb gevolgd mochten de eigen paarden niet naar buiten. Dat was dan ook de reden dat ik daar later mijn eigen pony niet wilde stallen (nou ja ik, mijn ouders wilden dat niet).

Nu is de manege verhuisd en zie ik soms eigen pony's/paarden in de wei staan. Volgens mij is er maar 1 wei waar de eigen beestjes op mogen, dus lang is dat nooit. Maar iets is altijd beter dan niets ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:50

Sees schreef:
Heel veel is een kwestie van niet willen ipv niet kunnen :o.

Nou ... Ik kan je vertellen dat als je gezondheidsproblemen hebt dat je zoveel kan willen als je wil, maar als je het niet kan dan kan je het niet := Mede om die reden ben ik verhuist van doe-het-zelf naar volpension. Ik deed het allemaal, elke dag, voor de paarden. Maar zelf ging ik er wel (fysiek & mentaal) onderdoor (en als je de eindafrekening maakt stond ik alleen nog stront te scheppen en eten te geven, want tijd om iets met mijn paarden te doen was er niet, of dan was ik fysiek te slecht) ... En ik kon op die stal niet rekenen op anderen, je kon daar volpension gaan betalen maar dan wist je niet of je paarden wel eten kregen .. om over de mest nog maar niet te spreken ... Dus ja, mede hierdoor (en voor de blinde pony) heb ik gekozen voor een andere stal, waar ik volpension sta, evenveel betaal als ik op die stal zou doen maar er zoveel meer voor in de plaats krijg.

Maar op zich heb ik verder weinig met de discussie te maken, want die van mij staan de hele dag buiten ;) Echter staan andere paarden daar op stal wel grotendeels binnen (en dat is dan minder dan 4u weidegang) dus ik kan op dat gebied dan wel weer meepraten .. Mij verbaasde het, toen ik daar ging kijken, hoe vrolijk en gelukkig die paarden uitzagen ... En sindsdien ben ik ook over dat soort dingen wel anders gaan denken, die paarden gaan niet uit hun plaat als ze buiten komen, hebben geen stalondeugden, kijken niet lelijk als je er met een paard voorbij komt ... Dus ja, ik weet het niet, ze lijken ergens precies toch wel wat gelukkig ...

nafnaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:53

de manege waar ik rij hebben we geen weide wel een paddock, alle paarden gaan daar 2x per week in. en in de zomer hebben ze een vakantie van 2 weken op een weide. veder staan ze altijd op stal.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:53

Dat een paard niet veel op de wei komt is niet zielig. Maar zorg dan wel voor een goede ruime paddock denk ik dan. Tja dat kost wat... maar stallen kosten meer.

Mijn haflinger staat nu veel in de paddock wegens hoefbevangen. Ze ziet er nu netjes uit... van gras wordt een paard snel dik (geld niet voor alle).. na mijn mening is 24 uur gras ook niet alles. En de mijne is trouwens niet bevange van het gras hoor :)

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:00

VogeltjeM schreef:
Ik ben het compleet eens met Sees, ook al voelen veel mensen zich aangesproken.

In mijn ogen zijn er gewoon geen excuses om een paard langere tijd op stal te houden. Inmiddels weten we al zoveel over het natuurlijke gedrag en de behoeften van het paard, dat we ons ook niet meer achter onwetendheid kunnen verschuilen. En 'mijn paard is zeer tevreden op stal'? Hoe weet je dat? Hij berust waarschijnlijk, ziet er levendig uit, je ziet er niks bijzonders aan. Paarden zijn gewoontedieren. Maar wat denk je dat hij zou kiezen als hij echt de keus had, als kudde- en vlaktedier? Even zwart-wit: opgesloten staan in een hokje (met vers stro en een liksteen en een bal en whatever mensen nog meer doen om een stal aantrekkelijk te maken) waar hij enkel kan snuffelen aan zijn buurman (of soms niet eens), of buiten leven met schuilmogelijkheid in een kudde?

Er zijn altijd opties. Woon je in een regio zonder zandgrond? Dan bestraat je een groot deel van de paddock, zodat ze in de winter ook droog kunnen staan. Biedt je pensionstalling geen weidegang/paddock, of alleen een zeer natte in de winter? Je kan verhuizen (is er echt niks te vinden in je buurt? Pech, dierenwelzijn gaat gewoon voor, is mijn mening, ik rijd zelf ook 35 km). Wordt je paard te dik? Zet je hem op een armer stuk grond/paddock met hooi uit een slowfeeder. Bang voor blessures van je paard? Gooi hem méér naar buiten in een degelijke wei of paddock, met een stabiele kudde, en er zullen niet meer blessures ontstaan dan op grond van toeval waarschijnlijk is.

Het argument 'paarden zijn gedomesticeerd en hebben niet meer dezelfde behoeften als vroeger': de wetenschap spreekt dit ontzettend tegen, paarden hebben een kudde en vrije beweging nódig en waarom zou je hem slechts een deel van de dag geven wat hij nodig heeft?

Ik vind de vergelijking met andere dieren wel degelijk relevant. Om de één of andere reden doen we paarden meer oliebol aan dan welk ander dier dan ook. Waarom? Omdat het normaal is/altijd zo gedaan wordt? Paarden zijn toch onze passie? Waarom zou je je dan niet meer verdiepen in wat jouw geliefde dier nódig heeft.

Ik begrijp dat ik redelijk extremistisch overkom, maar really, verplaats je eens open en eerlijk in je paard en bedenk wat jij zou willen om happy te zijn, zonder hem daarbij te vermenselijken.

Edit: medische redenen voor op stal staan natuurlijk buiten beschouwing gelaten :+

Ik reageer misschien wat laat op deze quote, maar ik werk... :D

Ben het helemaal eens; ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden... _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:04

Het gaat over je verdiepen in de behoefte van paarden, bedenken hoe paarden het vroeger deden ... Maar dat kan je toch helemaal niet vergelijken? Er zit ZOVEEL verschil tussen de wilde paarden van vroeger en de paarden van nu. Ja, akkoord, hun spijsvertering is er nog op gemaakt om constant ruwvoer te eten, maar dat hoeft geen vettig gras te zijn. En akkoord, ze hebben beweging nodig voor de doorbloeding en dergelijke. Maar buiten dat vind ik ze nog bar weinig overeenkomsten hebben met de wilde paarden ... En ik zie hier geen enkel paard op 100 ha steppe rondlopen takjes te knagen ...

Ik heb een pony die het in de natuur niet eens gehaald had .. Als je puur naar de wilde paarden van vroeger kijkt, hoe kuddes functioneren en hoe het werkt met roofdieren enzo, zoals vroeger, in de vrije natuur, dan was die al lang opgegeten. Maar dat wetende wil het niet zeggen dat ik hem maar laat afmaken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:39

Ook hier zie ik het syndroom weer voorbij komen dat mensen in een open wei óf op stal voor zich zien. 24/7 buiten kan veel meer betekenen dan dat.

Een paard op stal lijdt in stilte. Je stopt je hond toch ook niet de hele dag in de bench? Je stopt een aapje toch ook niet in zijn eentje in een kooitje?
Een paard wat de hele dag buiten komt en 's nachts binnen staat kan heus wel gelukkig zijn en is een mooi compromis voor bijv. veiligheid of te weinig beschutting, maar 3 uur per dag in een klein vierkant zandpaddockje met wisselend een ander paard erbij is niet vergelijkbaar met echt buiten leven. Tuurlijk wil een paard uit zo'n paddockje naar binnen.

Een paard buiten houden betekent een passende groep maken, passend bij elkaar en de ruimte. Zorgen dat ze droog kunnen liggen, beschutting kunnen zoeken, elkaar kunnen ontlopen, constant wat te knabbelen, regelmatig weidegang om te kunnen grazen, wat te zien vanuit de paddock, een wat meer stimulerende vorm (bijv. meerdere stukken paddocks met paden ertussen, om bomen heen en heuveltjes e.d.) is totaal anders dan een simpel paddockje.

Dat neit iedereen dat kan realiseren is logisch, maar je paard dan maar 22 uur per dag opsluiten of in een open wieland zonder beschutting in de bagger gooien vind ik wel erg makkelijk en onverantwoordelijk.
Woon je in de stad en wil je neit ver rijden? Dikke pech; geen paard nemen.

Als je het belang van de continue interactie, verplaatsing, keuzes van waar te staan/liggen, wanneer te eten, het op een stabiele manier kunnen hechten aan een constant aanwezige kudde niet begrijpt hoor je geen paard te hebben. Een uurjte per dag buiten staan met een ander paard is gewoon echt neit vergelijkbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:42

[***] schreef:
Het gaat over je verdiepen in de behoefte van paarden, bedenken hoe paarden het vroeger deden ... Maar dat kan je toch helemaal niet vergelijken? Er zit ZOVEEL verschil tussen de wilde paarden van vroeger en de paarden van nu. Ja, akkoord, hun spijsvertering is er nog op gemaakt om constant ruwvoer te eten, maar dat hoeft geen vettig gras te zijn. En akkoord, ze hebben beweging nodig voor de doorbloeding en dergelijke. Maar buiten dat vind ik ze nog bar weinig overeenkomsten hebben met de wilde paarden ... En ik zie hier geen enkel paard op 100 ha steppe rondlopen takjes te knagen ...

Er zit amper verschil tussen. Paarden zijn fysiek en lichamelijk niet veranderd als het op sociale behoeften en spijsvertering e.d. aankomt. En omdat je geen steppe kan bieden stop je ze maar in een hok om het overdreven te zeggen?
Dat is natuurlijk onzin, daar zit van alles tussen en je best doen is erg belangrijk wat dat betreft. En als je je best doet maar het is niet genoeg en je kan je paard geen passend leven bieden moet je je eens achter je oren krabben of je dan wel die keuze op basis van puur je eigen behoeften moet maken.
Ik zeg niet dat dit bij jou zo is, maar bij sommigen wel degelijk.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:48

De één vindt het egoïstisch om het paard veel op stal te zetten.
De ander vindt het egoïstisch dat er gezegd wordt dat je je paard zo natuurlijk mogelijk wil houden terwijl je er wel op rijdt etc, zo natuurlijk is het houden van paarden sowieso al niet meer.
Dus wat dat betreft is het ontzettend dubbel en vind ik dat er over beiden wel wat te klagen valt.
Maar leven en laten leven. Mijn paard is in ieder geval dol gelukkig en zonder gebreken <3 .
En volgens mij is dat het belangrijkste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:49

Ik voel me ook niet aangesproken hoor ... Ik heb waarschijnlijk ook net weer de uitzonderingen staan, want ik lees hier bv. over kuddes en dat je passende paarden moet zoeken. Nuja, veel succes, maar om voor mijn asociale, dominante pony een passende kudde te vinden zal je toch heel erg goed moeten zijn. Komt misschien wel door zijn verleden, maarja, dat is zo geweest en daar had ik niks mee te maken. Had het ook liever allemaal anders gezien maar je moet het maar doen met wat je voor je krijgt natuurlijk. Op dit moment ben ik al blij dat hij met die blinde overdag voldoende overeen komt zodat ze samen in de paddock kunnen lopen. Moesten ze nu nog steeds 24u buiten staan zou dat niet gegaan zijn, heb ze toen ook weer uit elkaar moeten halen ... en toen ik zei dat ik op de nieuwe stal opnieuw ging proberen werd ik gek verklaard, want ik had echt een rotzak.. Weet ik wel, maarja, het blijft toch ook een paard uiteindelijk... Nu lijkt het wel goed te gaan, misschien omdat het inderdaad maar enkel overdag is en ze 's nachts hun eigen ding in hun eigen hokje kunnen doen.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:50

Nee natuurlijk is het niet hetzelfde als in de natuur. Maar de basisbehoefte blijft uiteraard wel hetzelfde.. continu ruwvoer, veel lopen, kudde gedrag (stabiele kudde).., [***]

In het algemeen, ik heb het al eerder aangegeven: boeken vol zijn er geschreven, duizenden (wetenschappelijke) onderzoeken, miljoenen uren observatie, om dan vervolgens op bokt mensen te horen zeggen dat een paard eigenlijk met 22 tot 24 uur op stal ook heel gelukkig en gezond is, sterker nog, misschien nog wel gelukkiger en gezonder dan een paard dat veel buiten komt. Hoezo blinde vlek.. En die mensen weten elkaar ook nog te vinden en elkaar te bevestigen en alle extreme omstandigheden en uitzonderingen te noemen waarom een paard beter op stal kan staan.
Het is net zoiets als zeggen dat een vis eigenlijk ook best zonder water kan...

Misschien moeten we het woord "gelukkig" wat minder gebruiken; ik weet niet of dat een goed woord is dat op een paard of dier van toepassing is. Ik vind het een beetje een mensenwoord en voor iedereen heeft geluk een andere betekenis. Ik weet niet of paarden echt geluk ervaren, zoals wij dat kunnen (is vast ook wel een keer onderzoek naar gedaan). Als eigenaar moet je er in mijn ogen voor zorgen dat de omstandigheden zodanig zijn, dat jouw paard zich zoveel mogelijk als paard kan/gaat gedragen en zo dicht mogelijk bij zijn/haar natuur en natuurlijk gedrag kan komen, zeker als je dagelijks iets van hem/haar vraagt wat eigenlijk ook niet echt in zijn/haar natuur ligt. Dit om zoveel mogelijk zijn/haar lichamelijke en geestelijke gezondheid te waarborgen. Want je bent als eigenaar tenslotte verantwoordelijk voor dit prachtdier.