Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

colunder

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:16

Stal 2 !
Heb ke bij stal 2 helemaal geen uitrij mogelijkheden?
bij stal 1 heb je wel veel verplichtingen.
ik denk dat je ook duurder uit bent bij stal 1

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:59

Stal 2 ligt in landelijk gebied zeg maar.

Momenteel zit ik er alleen op aan de longe in stap in de bak. Planning is met de tijd natuurlijk wel gewoon weer te kunnen rijden met mn paard en dan vind ik het wel leuk om af en toe in het bos te rijden. Wel zal ik nooit alleen naar het bos gaan, dus ben wel altijd afhankelijk van anderen die mee willen (en moet wel klikken en qua rijstijl passen uiteraard).

talish

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 16:16

Als de staleigenaar van stal 2 af en toe naar het bos gaat en je mee zou kunnen zou ik zeker stal 2 kiezen.
Kleinschalig, incl mesten, goedkoper en geen extra verplichtingen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 19:12

JastieHorse schreef:
Maar die stal kan je toch ook zelf schoonmaken? :o Ik denk dat je je echt moet afvragen wat het beste is voor je pony..en niet voor jou.

Ja dat schoonmaken lijkt me inderdaad je minste zorg :) dat kun je zelf doen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 19:16

Pivanti stal 2 echt veel leuker voor je paard en relaxter voor jezelf. Alleen dat bos, ja dat is wel heel jammer om te moeten missen.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 19:47

Ik zou voor stal twee gaan.
Stal 1 is zo aan het bos, alleen vind daar de weidegang wat weinig en al dat genoeg met hooi en stro.
Stal 2 lijkt me voor je paardje ook veel fijner.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 20:52

Bedankt voor jullie reacties. Het bos is het enige minpuntje bij stal 2. Dat ik geen binnenbak heb vind ik geen ramp. Voor paard inderdaad fijner om zoveel buiten te staan en grotere stal. Ik ben wel voorstander van zoveel mogelijk naar buiten.
Diegene is kennis en ook mn instructrice. We hebben zelfde manier van omgang met de paarden.
Stal twee is zo'n 50 euro goedkoper.Kosten afhuren binnenbak voor les niet meegerekend.

Hooi hoef ik bij stal 1 niet te regelen dat kun je van staleigenaar kopen. Strooisel moet je wel regelen idd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 21:25

ik zeg ga lekker bij M staan, Pivanti.
Zeker gezien je toch niet zelf in/naar het bos gaat. En anders met het geld wat je bespaart een e rijbewijs halen,kan je evt altijd nog eens gaan...

CanisVeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 23:36

Ik zou zelf gaan voor een stal met de meeste mogelijkheid op buiten staan :j

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:17

Anoniem schreef:
ik zeg ga lekker bij M staan, Pivanti.
Zeker gezien je toch niet zelf in/naar het bos gaat. En anders met het geld wat je bespaart een e rijbewijs halen,kan je evt altijd nog eens gaan...

Ja maar dan moet ik ook een zware auto kopen en evt. nog een trailer ;) Alleen met een E rijbewijs ben ik er nog niet helaas... Dat is niet zo'n probleem. Zou thuis genoeg kunnen oefenen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:47

Ik heb dezelfde afweging moeten maken en heb toch gekozen voor de stal waar mijn paard het meeste buiten komt en op lekker groot land, ruime lichte boxen voor de (winter) nachten op stal, goede rijbaan, goed hooi enz.
Dit betekent voor mij verder fietsen en niet meer naar het bos kunnen. Ik mis het bos heel erg, maar denk toch dat mijn paard meer baat heeft bij deze stal omdat ze er tenslotte dag en nacht moet doorbrengen. Wat zou ik graag een heerlijke bosrit maken! Maar haar daarna in een 3x3 stal proppen zou toch een behoorlijke domper op de feestvreugde zijn.
De combinatie zou natuurlijk het beste zijn! Maar is dat niet voorhanden denk dan goed na wat voor je paard het beste is.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:09

Dank je voor jullie reactie. Ja dat probeer ik ook inderdaad te bedenken dat m'n paard er 24u per dag moet staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:52

Volgens mij moet he gewoon je eigen gevoel volgen en weet je het wel...

talish

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:06

Mijn pony gister verhuisd naar stal 2 en ze heeft het gelukkig heel goed naar haar zin!

colleen3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 09:22

Ik ben benieuwd wat jullie zouden kiezen. Buitenzetten kan bij beide stallen in groepjes van 2-3 paarden (zelf/onderling regelen). Qua prijs komen beide stallen bijna hetzelfde uit.

Stal 1
Kleine pensionstal, 10 paarden
3x3 m stal + 3x7 m verharde uitloop
20x60 rijbak. Goede bodem, jaarrond te rijden (tenzij strenge vorst/veel sneeuw).
25x25 longeerbak / paddock. Goede bodem.
15x15 paddock. Goede bodem.
Onderling/zelf buiten zetten in paddocks
4 hooibeurten (zo goed als onbeperkt) en 3x brok
Redelijke uitrijmogelijkheden
Klein weilandje, mogen paarden 's zomers half uur - 1 uur op.
Optie voor land is om paard 's zomers overdag thuis op het land te zetten (2 km afstand) of voor de zomermaanden elders op het land.
Afstand: 2 km

Stal 2
Grote(re) pensionstal, ongeveer 45 paarden
3x3 m stal
20x40 buitenbak, 20x40 binnenbak. Goede bodems.
18x18 longeerbak. Goede bodem.
4 paddocks (kan opgedeeld worden in 8) ongeveer 6x12 m, redelijk zware bodems.
Onderling/zelf losgooien in paddocks
3 hooibeurten en 2x biks/muesli (zelf klaarzetten)
Goede uitrijmogelijkheden
Van ongeveer april t/m september overdag land of dag en nacht land.
Afstand: 11 km

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 09:28

Colleen3, lastig... Stal 1 heeft een uitloop bij de stallen en veel voerbeurten, maar daarvan vind ik de weidegang zeer beperkt. Dan zou ik voor stal 2 gaan, maar daarvan vind ik de paddocks dan wel weer erg klein en het is wel wat verder rijden. Zware bodem zou me voor een paddock wat minder uitmaken. Had je de stallen bezocht?

Ik denk dat ik toch net naar stal 2 neig, mits er genoeg hooi wordt gevoerd per voerbeurt.

colleen3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 10:10

_Lorette_ schreef:
Colleen3, lastig... Stal 1 heeft een uitloop bij de stallen en veel voerbeurten, maar daarvan vind ik de weidegang zeer beperkt. Dan zou ik voor stal 2 gaan, maar daarvan vind ik de paddocks dan wel weer erg klein en het is wel wat verder rijden. Zware bodem zou me voor een paddock wat minder uitmaken. Had je de stallen bezocht?

Ik denk dat ik toch net naar stal 2 neig, mits er genoeg hooi wordt gevoerd per voerbeurt.

Ja, ik sta nu bij stal 2. Hooi wordt er ruim gevoerd, maar niet onbeperkt. Door de beperkte buitengang in de winter ben ik echter toch aan het twijfelen over stal 1, waar paard 's winters lekker in een uitloop kan scharrelen. Ben ook bij stal 1 gaan kijken. Erg gemoedelijke sfeer en relaxte paarden. Er waren 2 paarden op "wei-vakantie", de anderen stonden in de paddock of uitloop (staldeur naar uitloop staat altijd open).

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:00

Als je voor de zomer een wei kan regelen dan zou ik zeker voor stal 1 kiezen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 15:00

Tja ik vind ze dus allebei niet ideaal omdt je bij stal 1 bijna geen weidegang hebt en bij stal 2 een kleine stal en in de winter geen weidegang. Ik zou toch voor stal 2 kiezen ivm de weidegang.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 17:01

Ik zou voor stal 1 gaan en dan volgend zomer je paard elders op de wei zetten!

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 18:47

Stal 2, de uitloop bij stal 1 is maar 3x7 meter,vind ik te klein om zoveel tijd op te moeten staan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 20:51

Nou beter dan zoveel tijd in een 3x3
Ik zou voor stal 1 gaan mits je een weiland kan regelen voor de zomer.

talish

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 20:51

Ik zou ook stal 1 kiezen en in de zomer je paard ergens dag en nacht op de wei zetten.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 05:53

Ja klinkt leuk he, stal 1 met weidegang elders, maar in 9 van de 10 gevallen houden ze je stal alleen vrij tegen een hoog tarief, en betaal je dan ook nog voor de wei elders. Duur grapje lijkt me! Maar als het betaalbaar is zou ik natuurlijk ook voor die optie gaan.

colleen3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 07:32

Bedankt voor jullie reacties.

De weidegang is voor mij ook het twijfelpunt. Paard zal 's winters op stal 1 meer buiten staan, ook buiten de uitloop om. Er staan minder paarden en er wordt meer voor elkaar buiten gezet. Aangezien de winterperiode toch al gauw 7 maanden duurt, neig ik daardoor eerder naar stal 1. In de buurt zijn meerdere stallen die 's zomers weidegang voor paarden van buitenaf aanbieden. Indien ik tijdig contact leg met die stallen voorzie ik geen problemen met het regelen van weidegang elders.. Ik ga nog een keer met m'n verzorgster bij stal 1 langs, maar zoals uit dit berichtje al een beetje blijkt heb ik de keuze eigenlijk al gemaakt.