[Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:43

Jeetje GamblersCup wat een zielige reactie die duidelijk weer geeft dat je een star type bent. Het is zoals jij het vindt en een andere waarheid is er niet. Wie is hier nou sneu???

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:37

Hoewel GamblersCup het misschien niet altijd even aardig brengt vind ik wel dat zij gelijk heeft. Jij neemt als paardeneigenaar genoegen met een bepaalde situatie, dan ligt het aan jouw eigen grenzen en normen, wat jij goed genoeg vind voor je paard. De een neemt genoegen met 2 uur buiten, de ander met niet minder dan 10 of 12 uur en weer anderen nemen alleen genoegen met 24 uur buiten.

Dat heb ik zelf ook, ik wil alleen paarden hebben als ze 24 uur per dag zelf kunnen beslissen over binnen of buiten staan, niets anders en ik draag er dus zorg voor dat dat kan omdat ik dat wil en anders verkoop ik ze, zo simpel is het voor mij uiteindelijk wel. Neem jij genoegen met mindere of andere situaties, prima, maar dat is dan ook omdat je niet anders wil.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:13

Depende schreef:
Hoewel GamblersCup het misschien niet altijd even aardig brengt vind ik wel dat zij gelijk heeft. Jij neemt als paardeneigenaar genoegen met een bepaalde situatie, dan ligt het aan jouw eigen grenzen en normen, wat jij goed genoeg vind voor je paard. De een neemt genoegen met 2 uur buiten, de ander met niet minder dan 10 of 12 uur en weer anderen nemen alleen genoegen met 24 uur buiten.

Dat heb ik zelf ook, ik wil alleen paarden hebben als ze 24 uur per dag zelf kunnen beslissen over binnen of buiten staan, niets anders en ik draag er dus zorg voor dat dat kan omdat ik dat wil en anders verkoop ik ze, zo simpel is het voor mij uiteindelijk wel. Neem jij genoegen met mindere of andere situaties, prima, maar dat is dan ook omdat je niet anders wil.

Kan ik me helemaal in vinden... +:)+

Sammyoo

Re: [Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:31

Tot een paar jaar geleden had ik mijn paarden in pension staan. Ze hadden een ruime, schone box en kwamen een paar uur per dag buiten. Ik dacht dat ze het goed hadden.

Sinds vier jaar staan de paarden aan huis. Omdat we niet veel ruimte hebben, hebben we een kleine actiefstal gebouwd. Ik kan ze vanuit mijn keukenraam zien. Het is een hechte groep geworden, de onderlinge verhoudingen zijn duidelijk en er zijn vriendschappen. Ze zijn de hele dag in beweging (de een wat meer dan de ander) en bezig: met eten, met elkaar spelen en kroelen, of dicht bij elkaar in het zonnetje liggen.

Als je paard het grootste deel van de dag in een box staat, net als de andere paarden op stal, dan vind je dat gewoon. Voor mij werd het pas duidelijk dat het niet gewoon was nadat ik langere tijd onze paarden in meer natuurlijke leefomstandigheden heb kunnen observeren.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:44

Jullie huisvesting is zo prachtig Sammyoo, ik heb hem al een paar keer aan willen halen als lichtend voorbeeld van wat je met beperkte ruimte voor je paarden kan realiseren. :))

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:58

Dankjewel Depende!
Financieel hadden we de keus tussen boxen laten plaatsen, of een voerstation plaatsen en een oude schuur zelf ombouwen tot schuilstal. Ik ben zo blij dat we voor het laatste hebben gekozen.
Hoewel ik graag voor comfort en meer gras meer vierkante meters zou willen, is er inderdaad niet veel ruimte nodig om een fijne plek voor je paarden (en jezelf) te realiseren

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 23:21

Sammyoo schreef:
Tot een paar jaar geleden had ik mijn paarden in pension staan. Ze hadden een ruime, schone box en kwamen een paar uur per dag buiten. Ik dacht dat ze het goed hadden.

Sinds vier jaar staan de paarden aan huis. Omdat we niet veel ruimte hebben, hebben we een kleine actiefstal gebouwd. Ik kan ze vanuit mijn keukenraam zien. Het is een hechte groep geworden, de onderlinge verhoudingen zijn duidelijk en er zijn vriendschappen. Ze zijn de hele dag in beweging (de een wat meer dan de ander) en bezig: met eten, met elkaar spelen en kroelen, of dicht bij elkaar in het zonnetje liggen.

Als je paard het grootste deel van de dag in een box staat, net als de andere paarden op stal, dan vind je dat gewoon. Voor mij werd het pas duidelijk dat het niet gewoon was nadat ik langere tijd onze paarden in meer natuurlijke leefomstandigheden heb kunnen observeren.

Kijk dat is heldere taal, gesproken uit eigen ervaring ! :)

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 23:33

Helaas zijn er ook echt mensen die hun keuze meer laten afhangen van hun persoonlijke voorkeur, gezellige stal, leuke vriendinnen, kantine waar uren in door wordt gebracht, prachtige binnen-bak. Als je paard ook nog eens in zijn behoefte wordt voorzien zou dat allemaal natuurlijk ideaal zijn, dit is helaas niet altijd het geval . . . terwijl ik vroeger een periode uit noodzaak met mijn paard aan de hand maar ergens in een bos ging grazen (één los gooi bak op heul veel oaarden dus weinig kans dat je langer als 15 min terrecht kon, en geen weiland) zagen andere daar totaal het nut niet van in, uurtje de les in, hup paard zijn 3/3 weer in voor de rest van het etmaal en zelf de rest van de dag gezellig beppen in de kantine :(

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 23:39

Maar wat zou volgens jullie dan een mooi gemiddeld haalbaar aantal uur zijn dat een paard buiten de stal hoort te staan? En dan niet 24 uur maar gewoon redelijk die iedereen zou moeten kunnen halen. Want ik wil proberen de mijne van 8 tot 1 de wei op de doen en dan met haar van 1 tot 3 bezig te zijn en dan van 3 tot 7 weer de wei op.

Dus dan is ze in totaal 10 uur buiten de stal.

Wizz99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 01:27

Mijn paarden staan sinds kort 24/7 buiten. Daarvoor hebben ze jaren op diverse pensionstallen gestaan. Ik heb aan het humeur van mijn paarden, hun hechte vriendschap onderling, hun lichamelijke en geestelijke toestand in korte tijd geleerd dat ik ze nooit meer op zal sluiten, zelfs niet alleen voor de nacht. Ik moet bij tijd en wijlen echt afzien, in de winter in de barre kou gaten in het bevroren water hakken, mesten in de stromende regen en elke dag heen zonder uitzondering omdat ze afhankelijk van mij zijn geworden (ik heb ze in eigen beheer) en niet meer van het rondje voeren 2x per dag terwijl ze opgehokt stonden... Het is me goud waard. Ik heb er er allemaal voor over, als ik ze zie staan als ik aan kom rijden, als ze naar het hek komen om me te begroeten, en als ik op mijn werk zit met de wetenschap dat ze niet opgesloten staan... Ik kan ze ook voeren zoals ik dat wil, en dat vind ik ook prettig. En ik heb niet eens een toilet, haha!

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 07:54

@sammyoo: ik heb de foto's op de je profiel gezien: ziet er inderdaad super uit. Wij hebben niet voldoende grond achter ons huis (500m....nee dat lukt echt niet :n ).
@wizz99: ja je moet het zelf echt zien, ervaren en inderdaad bereid zijn je paard echt te observeren. Als ik ooit de mogelijkheid heb om een huis met voldoende ruimte te kopen zodat mijn paard (en maatje) aan huis zou kunnen staan, zou ik dat zeker doen. Nu ben ik afhankelijk van (de nukken van) een pensionstal. Hier moet ik ook veel zelf doen (herken de barre winters, kou, stromende regen, ijs bikken, en alle zaken waar je van te voren nooit bij stilstaat...), maar dat ze altijd buiten staat in paddock of weiland met haar grote vriendin, is mij ook alles waard.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 08:13

Maar die tendens vind ik ook een beetje gevaarlijk. Ik wil Sammyoo nu niet persoonlijk aanvallen, ze heeft het best wel voor elkaar. Maar je ziet nu meer en meer opkomen dat er op iedere postzegel grond een paard gehouden moet worden. 30 op 30 voor twee paarden, geen probleem!
Dan sla je jezelf op de borst omdat je paarden 24/7 buiten staan, maar dan is dat wel op een stukje wei waar je paard zelfs zijn kont niet kan keren.
Wat is dan beter? En wie gaat dat bepalen? Wie zegt wanneer het goed is en wanneer niet?
Daarom pleit ik eigenlijk een beetje voor begrip en respect. Iedereen houdt paarden op zijn/haar manier en zo lang het niet paardonwaardig is, zolang iemand echt moeite doet, is het voor mij goed. Vergeet ook niet dat paarden gewoontedieren zijn en dus gewoon gemaakt kunnen worden aan een periode op stal zonder dat ze daarmee ongelukkig worden, net zoals paarden het gewoon kunnen worden om krappe sprintjes te trekken en scherpe bochten te nemen op een klein stukje grond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 08:20

Ik WIL wel anders, maar ik kan nu niet anders. En behalve castratie kan ik 'm gewoon lekker 24/7 in het land houden op mijn eigen weide bij mijn 3 andere pony's. Alleen loop ik dan tegen andere problemen op.

Dan kan ik bijvoorbeeld niet trainen. Geen bak in de buurt (om te paard heen te gaan) en op de weide, njah, niet echt bevorderend voor het gras.
Moet je ook uitkijken met regen dat het niet schuift. Gezien het weer tot nu toe, had ik nog niet veel kunnen lessen. En het is toch belangrijk dat een jong paard zich voldoende kan ontwikkelen en loswerken. Hij heeft werk nodig als uitdaging.

Hij wordt er niet socialer op. Hij kent dan zijn 3 pony's, maar hoe doe ik dat op wedstrijd dan? Grote kans dat ie het niet snapt dat er plots zoveel paarden zijn en gaat flippen. Op stal kan ik 'm in groep leren werken onder goede begeleiding en na castratie kan hij daar ook in een gemengde groep het land in. Hoe socialer, hoe liever ik het heb. Daar kan ik trouwens met een hele groep gaan stappen met het paard ohz, dat kan thuis ook niet.

Dat zijn voor mij 2 erg belangrijke redenen om toch voor pension te kiezen, maar dan wel met weidegang. Gisteren heeft hij hele dag in de paddock gestaan, ik had een tevreden paard. Ook al staat hij alleen ja, hij was relax en in een opperbest humeur. Ik gun hem echter nog meer, dus ballen eraf binnenkort.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:29

@gini daarom zeg ik ook steeds "voldoende ruimte" er moet geen sprake zijn van een grote postzegel. Paarden houden moet aan meer voldoen dan alleen 24/7 buiten uiteraard, maar volgens mij wordt hier ook steeds gesproken over ruimte, kudde, onbeperkt ruwvoer, schuilmogelijkheid. Maar als je toch paarden houdt, en je hebt stallen en poetsruimte etc., waarom dit dan niet ombouwen in een grote loopruimte, met de mogelijkheid voor de paarden om naar buiten te lopen, te spelen en bij elkaar te zijn. Dan kom je al een stukje meer tegemoet aan de behoefte van een paard dan als de paarden alleen op een stal staan. Ik heb laatst gelezen van een paardenboer die naast weidegang een enorme loop/lig stal had voor een kudde paarden. Zag er echt super uit en overal was rekening mee gehouden. De kudde was heel rustig en stabiel. De stalhouder gaf aan dat 80% van de paarden geschikt is om op deze wijze te houden. Uiteraard is dit in combinatie met weidegang het mooiste. Maar als een paard hoef bevangen is geweest of iets dergelijks dan ben je beperkt in je mogelijkheden en dan probeer je het meest ideale te benaderen, met bijvoorbeeld een grote zandpaddock.
V.w.b. je opmerking dat als een baasje "echt moeite doet" dat dat voldoende is; dat vind ik niet. Ik zie dagelijks voorbeelden van baasjes die op hun manier echt wel moeite doen en die heel veel van hun paard houden, maar waarbij dit niet voldoende is voor het paard.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:17

Depende schreef:

Oh dus omdat ik mijn paard niet verkoop (wetende dat ze dan bij de slager terecht komt) neem ik genoegen met het feit dat ik de ideale situatie niet heb? Beetje simpel gedacht! 8)7 8)7 8)7
Mijn paard staat hele dagen op het land, zomer en winter, soms in de paddock als het niet anders kan. 's nachts op stal, omdat zij 24/7 fysiek niet redt. Onze stal heeft ruimte voor 4 paarden. Ik had haar liever in een grotere kudde gehad. Maar dat is niet voorhanden. Ook had ik liever aan het bos gestaan, want we zijn beide gek op buitenritjes en de polder is erg beperkt daarin. Maar alles hebben is niet mogelijk. Dus dan maar verkopen?? In welke wereld leven jullie eigenlijk? Heb jij ook het ideale leven voor jezelf geregeld? Nooit tegenslag, nooit dingen die financieel niet haalbaar zijn? Waarom neem je daar genoegen mee? Omdat je niet anders WIL?

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:50

Volgens mij is dat niet wat Depende (en GamblersCup) aangeven; tenminste zo lees ik het niet.
Jij bepaalt de maat, de basis, de standaard voor jouw paard. En natuurlijk kunnen er in specifieke gevallen onvoorziene omstandigheden plaatsvinden waardoor je eigenlijk niet meer voor je paard kunt zorgen op de wijze die jij wenst. Dan is het wikken en wegen wat het zwaarst voor jou weegt. Maar feit blijft dat jij die norm bepaalt. En die onvoorziene omstandigheden (met bijna geen uitweg) zijn natuurlijk in het merendeel van de gevallen niet aan de orde (gelukkig); de discussie richt zich denk ik vooral op de grote groep.
In jouw geval is het misschien niet jouw ideale situatie maar je neemt er wel genoegen mee, toch? Je vindt het dus kennelijk goed genoeg voor je paard. Voor jou is aan een aantal basisvoorwaarden voldaan. Bij jou zijn die basisvoorwaarden dus overdag buiten winter en zomer met minimaal 1 paard erbij en 's nachts op stal. Dat je niet naar het bos kan is kennelijk niet zo'n belangrijke voorwaarde voor je dat je niet aan een paard zou beginnen of je paard zou verkopen. Depende geeft alleen haar eigen norm aan.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:05

Precies Paulinebes, niemand anders moet aan mijn standaard voldoen daarom plaats ik mijn post vanuit het ik perspectief, mijn standaard en met minder neem ik geen genoegen. Ik kan niemand verplichten om zijn paard zo en zo lang buiten te hebben. Net zoals je geen paard moet hebben als jij hem niet kan bieden wat je zou willen, niemand verplicht je om het dier te kopen of te houden.

Komende oktober heb ik mijn ene pony 17 jaar, in die 17 jaar heeft hij geen dag (of nacht) verplicht binnen gestaan, hij is altijd vrij geweest om te kiezen en ik ga het hem nu niet meer aandoen om dat te veranderen. Dus als ik ze niet meer kan betalen en ze moeten verkassen (wat vrij onwaarschijnlijk is aangezien de vaste kosten een euro of 50 in de maand bedragen, als het zo ver komt dan zou ik de eventuele DA rekening ook niet meer kunnen betalen en zouden ze dus sowieso al weg zijn) dan volgt er of een enkeltje kennissen die hem al heel lang graag willen hebben omdat hun dochter gek op hem is of de slager ja.

Weet je wat zo fijn is aan het paard de keuze geven waar hij staat, het is schuldgevoel vrij paarden houden, ik hoef mij nooit af te vragen of pony niet liever binnen staat of buiten, want als hij naar buiten wil dan gaat hij en als het dan buiten te hard regent en hij heeft het koud dan kan hij lekker naar binnen. Sinds de verharde paddock hier is aangelegd (13 jaar geleden) voel ik me ook totaal niet schuldig als ik ponylief van top tot teen onder de modder aantref, hij had immers op het verharde kunnen gaan staan en niet in de wei hoeven blijven als hij er last van had. Ben ik een keer laat omdat ik de bus gemist heb of langer moet werken of of of, dan staan ze niet aan het hek te wachten tot ik eindelijk kom voeren of ze naar binnen kom brengen. Nee ik zou echt niet anders meer willen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:52

paulinebes schreef:
Volgens mij is dat niet wat Depende (en GamblersCup) aangeven; tenminste zo lees ik het niet.
Jij bepaalt de maat, de basis, de standaard voor jouw paard. En natuurlijk kunnen er in specifieke gevallen onvoorziene omstandigheden plaatsvinden waardoor je eigenlijk niet meer voor je paard kunt zorgen op de wijze die jij wenst. Dan is het wikken en wegen wat het zwaarst voor jou weegt. Maar feit blijft dat jij die norm bepaalt. En die onvoorziene omstandigheden (met bijna geen uitweg) zijn natuurlijk in het merendeel van de gevallen niet aan de orde (gelukkig); de discussie richt zich denk ik vooral op de grote groep.
In jouw geval is het misschien niet jouw ideale situatie maar je neemt er wel genoegen mee, toch? Je vindt het dus kennelijk goed genoeg voor je paard. Voor jou is aan een aantal basisvoorwaarden voldaan. Bij jou zijn die basisvoorwaarden dus overdag buiten winter en zomer met minimaal 1 paard erbij en 's nachts op stal. Dat je niet naar het bos kan is kennelijk niet zo'n belangrijke voorwaarde voor je dat je niet aan een paard zou beginnen of je paard zou verkopen. Depende geeft alleen haar eigen norm aan.

Dit is het beste dat ik in de regio kan krijgen inderdaad, ik mis het bos enorm! Maar ik heb geen alternatief, want dan staat mijn paard de hele dag binnen. Het is dus een kwestie van afwegen en keuzes maken omdat de ideale situatie (hier) niet bestaat. Ik zal wel genoegen MOETEN nemen met wat er voorhanden is, tenzij ik inderdaad mijn paard zou verkopen. Nou haar zó in de steek laten zal ik NOOIT. Ik lees toch letterlijk dat Depende schrijft dat indien de situatie voor haar paarden niet kan voldoen aan haar norm (24 uur per dag zelf kunnen beslissen over binnen of buiten) ze ze verkoopt. Dus zo lees ik het wel.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:57

Depende schreef:
Precies Paulinebes, niemand anders moet aan mijn standaard voldoen daarom plaats ik mijn post vanuit het ik perspectief, mijn standaard en met minder neem ik geen genoegen. Ik kan niemand verplichten om zijn paard zo en zo lang buiten te hebben. Net zoals je geen paard moet hebben als jij hem niet kan bieden wat je zou willen, niemand verplicht je om het dier te kopen of te houden.

Komende oktober heb ik mijn ene pony 17 jaar, in die 17 jaar heeft hij geen dag (of nacht) verplicht binnen gestaan, hij is altijd vrij geweest om te kiezen en ik ga het hem nu niet meer aandoen om dat te veranderen. Dus als ik ze niet meer kan betalen en ze moeten verkassen (wat vrij onwaarschijnlijk is aangezien de vaste kosten een euro of 50 in de maand bedragen, als het zo ver komt dan zou ik de eventuele DA rekening ook niet meer kunnen betalen en zouden ze dus sowieso al weg zijn) dan volgt er of een enkeltje kennissen die hem al heel lang graag willen hebben omdat hun dochter gek op hem is of de slager ja.

Weet je wat zo fijn is aan het paard de keuze geven waar hij staat, het is schuldgevoel vrij paarden houden, ik hoef mij nooit af te vragen of pony niet liever binnen staat of buiten, want als hij naar buiten wil dan gaat hij en als het dan buiten te hard regent en hij heeft het koud dan kan hij lekker naar binnen. Sinds de verharde paddock hier is aangelegd (13 jaar geleden) voel ik me ook totaal niet schuldig als ik ponylief van top tot teen onder de modder aantref, hij had immers op het verharde kunnen gaan staan en niet in de wei hoeven blijven als hij er last van had. Ben ik een keer laat omdat ik de bus gemist heb of langer moet werken of of of, dan staan ze niet aan het hek te wachten tot ik eindelijk kom voeren of ze naar binnen kom brengen. Nee ik zou echt niet anders meer willen.

Mijn paard volledig volgens mijn normen houden kan momenteel niet (want ik wil best een Paddock Paradise en een bos van formaat Veluwe om de hoek) al kom ik nu wel een heel eind. (de basis welzijns voorwaarden zijn er ) Niemand verplicht mij om mijn paard te houden, maar het hebben van mijn paard verplicht mij tot een bepaalde verantwoordelijkheid en dus stuur ik haar niet naar de slager wanneer het even niet mee zit. Noem dat maar schuldgevoel-vrij paarden houden.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:18

Als jij vind dat er aan de basis welzijns voorwaarden wordt voldaan is het toch goed, waarom voel je je dan zo aangevallen dat ik dat niet goed genoeg vind voor mijn eigen dieren. Ik wil niet minder dan optimale omstandigheden bieden en die heb ik m.i. op dit moment, had ik dat niet dan had ik ze nooit gekocht (of in het geval van de shet gekregen van mijn ouders, want die denken er gelukkig hetzelfde over) en mocht ik op geen enkele manier meer mogelijkheden zien om die optimale omstandigheden te blijven geven dan verkoop ik (wij) ze weer. Wat een ander doet daar heb ik misschien wel een mening over, maar die veroordeel ik niet, zoals ik al zei je hoeft niet aan mijn standaard te voldoen, als jij je goed voelt bij jouw situatie dan is dat helemaal prima. Voel je je er echter niet goed bij (zo kom je heel eerlijk gezegd een beetje over, niet banketstaaf bedoeld) dan zou ik daar persoonlijk iets aan willen veranderen en daar heb ik dan weinig grenzen in (afstand, geld etc.), ik zou dus zo ver gaan als verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:30

Varekaj schreef:
Hij wordt er niet socialer op. Hij kent dan zijn 3 pony's, maar hoe doe ik dat op wedstrijd dan? Grote kans dat ie het niet snapt dat er plots zoveel paarden zijn en gaat flippen.

Hier moest ik wel een beetje om lachen want dat is echt een beetje kul :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:41

Je wil niet weten hoe ik ermee gehuppeld heb in het begin toen hij op pension plots onbekende paarden zag langskomen :')
Idem op de paddock "oh er staat een ander paard aan de draad!" *huppelhuppelstuiter*

Op wandeling met Optiwolk geweest. Haar paard kende hij niet. Instappen op de weide, nou ik had best wel een erg vrolijk ding onder me. Elk nieuw paard zag/ziet hij gelijk als speelkameraadje en reden tot gekheid. Is ook iets typisch aan een hengst natuurlijk, dat ontken ik niet. Maar hij moet gewoon leren dat vreemde paarden geen reden zijn tot overmatig sociaal willen doen. Rij ik hem met paarden in de buurt die hij wel kent, dan doet ie het niet.
Sinds ik op de sportstal sta en hij met regelmaat vreemde/onbekende paarden ziet langskomen doet hij het amper nog, hij kijkt er nu niet meer van op. Eerder 2 minuten "oh, wie ben je?" en dan weer de focus op grassprieten zoeken. Hij heeft gewoon even moeten leren dat regelmatig onbekende paarden tegenkomen tijdens werk doodnormaal is en dat de aandacht dan bij mij moet blijven.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:58

Depende schreef:
Als jij vind dat er aan de basis welzijns voorwaarden wordt voldaan is het toch goed, waarom voel je je dan zo aangevallen dat ik dat niet goed genoeg vind voor mijn eigen dieren. Ik wil niet minder dan optimale omstandigheden bieden en die heb ik m.i. op dit moment, had ik dat niet dan had ik ze nooit gekocht (of in het geval van de shet gekregen van mijn ouders, want die denken er gelukkig hetzelfde over) en mocht ik op geen enkele manier meer mogelijkheden zien om die optimale omstandigheden te blijven geven dan verkoop ik (wij) ze weer. Wat een ander doet daar heb ik misschien wel een mening over, maar die veroordeel ik niet, zoals ik al zei je hoeft niet aan mijn standaard te voldoen, als jij je goed voelt bij jouw situatie dan is dat helemaal prima. Voel je je er echter niet goed bij (zo kom je heel eerlijk gezegd een beetje over, niet banketstaaf bedoeld) dan zou ik daar persoonlijk iets aan willen veranderen en daar heb ik dan weinig grenzen in (afstand, geld etc.), ik zou dus zo ver gaan als verkopen.

Waar het om gaat, al de hele tijd, is maar 1 ding, namelijk dat jij en vooral GamblersCup aangeven dat de ideale omstandigheden hebben voor je paard alleen een kwestie is van willen. Dus drie kwart van Nederland - of meer - wil geen perfecte omstandigheden voor zijn paard blijkbaar. Ik bestrijd dat, ik ben van mening dat er meer factoren spelen omdat de ideale omstandigheden niet voor iedereen realiseerbaar zijn, hoe hard je dat ook wil. Dit staat los van mijn persoonlijke situatie, maar als ik dan te horen krijg dat ik dan mijn paard maar zou moeten verkopen dan gaan mijn nekharen overeind staan ja. Waar ik GC al eerder op aansprak: er wordt te gemakkelijk ge- en veroordeeld. Je kent een anders situatie niet, weet niet hoe die is ontstaan en wat iemand er aan doet om die te verbeteren. Ik ben ook voorstander van paarden veel naar buiten, ben niet voor niks een paar keer verhuisd (dan ben je hier op bokt al direct een "stalhopper") en ik erger me ook aan mensen die het niets kan schelen. Maar er zijn nog een heleboel tinten grijs tussen dat zwart en wit denken hoor.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:00

Depende schreef:

Ik vind dat wel behoorlijk ver gaan, moet je zelf weten natuurlijk. Maar ik vraag mij het volgende dan echt af: stel je kunt die ideale situatie niet meer bieden, maar je krijgt je paard niet verkocht ivm het huidige paardenoverschot. Dan neem ik toch aan dat je niet voor de slacht kiest, maar voor een in jouw ogen minder ideale oplossing om je paard te stallen?

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:27

Nikass schreef:
Depende schreef:

Waar het om gaat, al de hele tijd, is maar 1 ding, namelijk dat jij en vooral GamblersCup aangeven dat de ideale omstandigheden hebben voor je paard alleen een kwestie is van willen. Dus drie kwart van Nederland - of meer - wil geen perfecte omstandigheden voor zijn paard blijkbaar. Ik bestrijd dat, ik ben van mening dat er meer factoren spelen omdat de ideale omstandigheden niet voor iedereen realiseerbaar zijn, hoe hard je dat ook wil. Dit staat los van mijn persoonlijke situatie, maar als ik dan te horen krijg dat ik dan mijn paard maar zou moeten verkopen dan gaan mijn nekharen overeind staan ja. Waar ik GC al eerder op aansprak: er wordt te gemakkelijk ge- en veroordeeld. Je kent een anders situatie niet, weet niet hoe die is ontstaan en wat iemand er aan doet om die te verbeteren. Ik ben ook voorstander van paarden veel naar buiten, ben niet voor niks een paar keer verhuisd (dan ben je hier op bokt al direct een "stalhopper") en ik erger me ook aan mensen die het niets kan schelen. Maar er zijn nog een heleboel tinten grijs tussen dat zwart en wit denken hoor.

Nee daar gaat het niet om, het gaat erom waar jij genoegen mee neemt, ken je de uitspraak argue for your limitations and sure enough they are yours. Zo lang mensen hun eigen niet ideale omstandigheden goed blijven praten (Dat gaat niet want; anders heb ik geen binnenbak, dan staat mijn paard in een kleine kudde, dat kost meer geld/tijd wat ik niet heb, daar is hier niet genoeg ruimte voor etc. etc.) zullen ze blijven bestaan. Natuurlijk is het niet alleen een kwestie van willen, als je met wil alleen dingen kon bereiken dan zag mijn wereld er heel anders uit, het is vooral een kwestie van geld en ruimte over het algemeen. Echter neemt dat niet weg dat je altijd de keus hebt om niet aan paarden te beginnen als de ideale omstandigheden nergens in je omgeving te bieden zijn. Daarbij ben ik het niet met je eens dat die omstandigheden niet overal te realiseren zijn, volgens mij is dat wel zo, maar dan zal er eerst een omslag in de paardenwereld moeten plaats vinden of de paardeneigenaren die het niet lekker zit zullen concessies op andere gebieden moeten doen.

En dan nog 1x ik zeg niet dat jij je paard maar moet verkopen, ik zeg dat ik hem zou verkopen. Neem het niet goede voorbeeld van de Sint Bernard op de flat, hoewel je met veel aandacht en uitlaten het allemaal best zou redden wil ik het niet en zou ik dus op een flat terecht komen met mijn Sint Bernard dan zou ik voor die hond op zoek gaan naar een ander baasje.

Mona81; Als het echt echt echt echt echt niet anders kan dan wel ja. Stel dat ik van mijn vader te horen krijg dat hij geen zin meer heeft in die knollen op zijn weiland en ik volgende week een ander adres kan zoeken voor ze (zie ik echt niet gebeuren, maar soit) en dat ik dan daarbij ook op magische wijze al mijn spaargeld kwijt ben. Dan heb ik ten eerste een aantal familieleden met paarden achter de hand waar ze zouden kunnen staan, dan nog vrienden, verder is mijn merrie al eens verleast aan kennissen die haar zo over willen nemen, die zouden haar dan wel willen kopen, maar als dat niet kan dan gaan ze de verkoop in en als dat dan nog niet werkt dan breng ik ze wel naar Nijkerk ja, maar daar zijn dan we al heel wat stappen verder.