24/7 Buitenpaarden en koude periode is weer begonnen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

caroline_max

Re: 24/7 Buitenpaarden en koude periode is weer begonnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 12:01

Tja, mijn paarden (waaronder een tinker) hebben een kleine schuilstal. Sommige dagen zie je ze er niet, maar andere dagen proppen ze zich er met 4 in :P. Vooral de tinker staat graag lekker uit de wind, en nustaat mijn (oudere) merrie er veel in. Misschien een uitproberen met een simpel stalletje Mijn stal heb ik gemaakt van mijn oude schutting, 2 wanden en een plaat damwand erop als dak.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 12:30

Mijn paardje zal over 2 weken 24/7 op het land gaan. Wel een schuilstal van 9*6 mtr voor 4 paardjes. Was alleen een afdak en hebben gisteren er een worteldoek omheen gespannen grotendeels. Ze is 24/7 wel gewend, vorig jaar ook en momenteel staat dr stalletje in de nachten ook open.
Hebben gelukkig wel een waterpomp op het land en een boetje voor je spullen. Daarnaast heb ik een aggregaat aangekocht voor de echte donkere dagen. Wil ook nog een lichtslang op zonneenergie kopen, zodat als je alleen bij de schuilstal bezig bent je niet helemaal de aggregaat aan hoeft te zetten.
Zal wel blij zijn als dit rot natte weer snel weg gaat. Hebben gelukkig wel een gedrainneerde paddock, maar met nog een deels bevroren onderlaag schiet dat niet echt op.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 12:47

Moest even googelen wat een damwand is :o

Een simpel stalletje is ook zeker het idee.. Jullie klinken allemaal zo handig! Zowel mijn vriend als ik hebben echt 0,0 kluservaring. We wonen midden in de stad en hebben niet eens een auto om materialen e.d te halen. Ik moet of iets kant en klaar kopen wat bezorgd wordt, of een klusjesman inhuren die in de wei wat in elkaar knutseld. Is er een handige bokker in omgeving Den Bosch die een bijbaantje zoekt :+

Gelukkig gaan we langzaamaan richting voorjaar, en zodra er weer blad aan de bomen komt hebben ze schuilmogelijkheden zat, want bomen staan er genoeg. Dus nog even de tijd!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:15

@reiziger : goudengids/gemeentegids voor klussendiensten en veel bouwmarkten willen ook wel bezorgen. Uit de wind van de regenkant, dus zuid&west is het belangrijkste. Als dat stukje ook nog iets opgehoogd en verhard is zodat ze altijd droge voeten hebben ben je er al bijna. Paar schuttingen, flink lange palen (eventueel in voetje van beton) en klaar.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:27

Nou hier is t dweilen met de kraan open, wat een vieze bende, paarden stonden in schuilstal, vonden er niets aan.

Goot open gehakt, zat vol mest en sneeuw. Kan nu water deels weg lopen, beton platen waren goor, mest sneeuw en een hoop water, wat los zat op grote hoop geveegd, rest morgen maar weer want was verkleumd.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:47

bah wat vies allemaal en ben zelf ook nog ziek. heb ze snel overgezet en nu maar even afwachten of het water snel wegtrekt, blehh

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:26

Dank je voor het meedenken Tamary :)

Net terug van de paarden, de sneeuw smelt weg, en dan nog de regen.. Water kan de grond niet intrekken omdat die nog bevroren is.. Ik heb de wei nog nooit zo nat gezien. Gelukkig is de regen hier wel gestopt.
Hopelijk is de wei morgen droger, anders zet ik ze even een uurtje binnen neer.

Waterbak vriest niet meer dicht, dat is wel fijn. Ze hebben lekker veel hooi, hopelijk trekt al dat water toch snel weg. Pfff laat maar komen dat voorjaar!

Johanna01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:29

Mijn pony's staan ook 24/7 buiten.
Ze krijgen 2 maal daags hooi, geen krachtvoer. Ook heb ik normaal gesproken een
waterbak staan, maar deze heb ik weggehaald omdat het de laatste tijd alleen maar dicht gevroren was s'ochtends.
Ik heb ze daarom 4 keer per dag uit de emmer laten drinken. :)
Gelukkig is het nu lekker aan het dooien, dus zal ik straks de waterbak gewoon weer neerzetten.

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:19

Jaa! Het water is weer zo goed als ontdooid! :)
Maar wat er onder de sneeuw vandaan komt had ik toch liever niet gehad (stront, stront en nog eens stront) :P

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:25

Hier was de grond nog grotendeels bevroren (vanmorgen), dus nog wel goed te lopen. Dat zal morgen wel anders zijn...
Wel fijn dat de meeste sneeuw nu weg is!
Waterbak deed het nog niet...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:51

hier ook water op bevroren ondergrond. veel plassen dus. ook nog op de stenen want er zit ook nog weggeveegd sneeuw langs de randen. hopelijk dooit het flink door en valt err minder water dan wat ze nu voorspellen voor komende week.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:57

Het dooit, maar het is vanavond een ijsbaan in de wei.. Gelukkig kan ik ze dan in verschillende weides kwijt. De weides waar de sneeuw niet aangestampt is zijn redelijk, maar aangezien alles op lichte helling is is bv drinken nog slibberig verhaal voor de paardjes met ijzers.
Gelukkig dooit het dooi dus zal snel beter worden, de paarden zijn erg voorzichtig.

Voordeel dat de grond bevroren is is dat al het smeltwater direct in stroompjes wordt afgevoerd, dus ik hoop dat de blubber morgen mee zal vallen.

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:58

Dat het zo snel dooit heeft wel voordelen inderdaad, heb je niet zo'n smurrie..
Hopen dat het wel wat droger wordt dan dat het de afgelopen tijd word.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:38

Wat een bende op de wei zeg. Gelukkig is mijn wei goed gedraineerd dus ik denk dat het wel snel beter is.
Ik ben echt blij mt het wat warmere weer, lijf trekt het gelijk een stukje beter en ik hoef geen water meer te scheppen.

Nog een week of 8 mensen dan is het LENTE!!!!

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:43

Lente? Hoor ik daar nou het woord lente?! *\o/*

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:44

het is een bende, bah, bah bah...
maar de waterbakken waren wel fijn ontdooid!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:27

Bij mijn paardje ook een zooi.. De wei had ik gisteren al dicht gedaan, dat was al niet veel. De paddock staat blank, de uitloop is zo ongelijk en nog bevroren dat je daar ook niets aan hebt, de tegels staan onder water omdat het door de aangevroren troep niet weg kan lopen, de ingang van de stal is nat door al met smeltwater wat zo de stal in loopt.. Maar!! De stroom kon weer van het draad dus ik kan de mest weer weg brengen *\%/* dat zullen ongeveer14 kruiwagens worden.. -O- lente, daar ben ik wel aan toe!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:46

och No_No, wat een rotklus! pfff

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:02

Ja.. Als het maar droog wordt, dan is het geen probleem. Dan is het met twee dagen wel klaar. Alleen met deze natte zooi.. Ik moet namelijk door het land lopen om de mest op het maaisland te gooien. Als het droog wordt dan kan ik ook wat aan het inregenen doen.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:58

Ik denk hier wel 20 kruiwagens, uit wei, van paddock en van uitloop, meeste met sneeuw gemengd, besloten t niet in 1 dag te willen doen dus ga morgen weer verder, vandaag 8 kruiwagens gedaan ;-)

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:59

Hier ook helaas!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:00

vriendje heeft alles al gedaan vandaag! Nu viel het mee want we hebben het elke dag bijgehouden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 00:14

Gelukkig stopte het einde van de middag met regenen. Het glinstert buiten maar rond de stal zijn de stenen niet glad en het meeste water is in paddock en bak ook al weer weggezakt. Ze kunnen buiten droog liggen als ze zouden willen. Daar zag het er vanmorgen niet naar uit, dus dat is een meevaller.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 09:39

Hier ook drappie in de paddock! Gisteren doorgedooid en ook hele dag regen, dus nu zeepaardjes :+

Waterslang doet t ook weer gelukkig.
Vandaag komt wel t hooi en stro en moet een stukkie over t terrein. Zal dus alles stuk rijden denk ik :(
Ook de mest wordt dan gelijk weg gehaald. Wel fijn maar dat straks m'n terrein aan gort is is minder.....

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:31

Hier juist nu ellende!!! Met de sneeuw was alles nog begaanbaar. Gisteren is alles ontdooid en had ik plassen in de bak omdat de ondergrond nog hard was. Vanmorgen was de rijbaan een grote bevroren massa!
Gelukkig is het straatwerk wel gestrooid en mooi schoon maar nu kunnen de paarden helemaal niks.... ze lopen errug voorzichtig over het ijs in de bak en staan verder in de boxen of op het straatwerk...