Wie heeft ervaring met houtkorrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Re: Wie heeft ervaring met houtkorrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:10

de keutels gaan zo in het strooisel zitten. Bij de korrels lijkt het of het er meer op ligt. we zijn in ieder geval sneller klaar met mesten dan dat we er zaagsel doorheen gooien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:21

Ja, daar kan ik me iets bij indenken. :)
Alleen die van mij keutelen niet zo, die hopen meer. En dat zie je echt niet over het hoofd :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:43

Marena maakt ook mooie hopen...die de Fjord vervolgens door elkaar heen husselt -O-

sontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:27

Mijn paard had toch wat luchtweg problemen . Ze heeft een tijdje gestaan op een stal waar ze Rapsodie gebruikten . Daar had ze geen luchtweg problemen. Dus ben ik thuis ook overgestapt van Houtkorrel naar Rapsodie. Ik vind dit nog fijner , makkelijker en dikker bed als Houtkorrels. *\o/* *\o/*
Voor mij dus alleen nog maar Rapsodie.

Rapsodie
Topkwaliteit stalstrooisel!
Rapsodie is een puur natuur koolzaadstro- produkt. Dit koolzaad wordt milieuvriendelijk verbouwd en bevat geen bestrijdingsmiddelen. Het koolzaadstro wordt gehakseld en dusdanig stofvrij gemaakt. Speciaal voor paarden die lijden aan luchtwegenaandoeningen is dit dé oplossing. Rapsodie heeft het grootste absorptievermogen van alle stalstrooisels omdat de binnenkant van de strostengel een zachte viltlaag bevat. Tevens is het ammoniakbindend. Wat betekent dat er minder snel natte plekken en stank ontstaan. Door de praktische maat van de balen is Rapsodie minder arbeidsintensief. Door het stelselmatig verwijderen van de paardenmest en het bijstrooien is Rapsodie zeer zuinig in verbruik.

Een belangrijke factor is dat bij een goede voeding en verzorging, de paarden het koolzaadstro niet eten. Rapsodie composteert snel (ong. acht weken) in een hoogwaardig meststof. Deze meststof is een zeer goede bemesting voor tuin- en akkerbouw.

Gebleken is dat paarden beduidend minder hoefproblemen hebben bij gebruik van Rapsodie stalstrooisel. Naast het aanzienlijk praktisch werken zal Rapsodie veel bijdragen aan het welzijn van zowel paard als ruiter, zeker als het paard lijdt aan problemen aan luchtwegen en/of hoeven.

Een belangrijke factor is dat bij een goede voeding en verzorging, de paarden het koolzaadstro niet eten.

Rapsodie composteert snel (+ acht weken) in een hoogwaardige meststof. Deze meststof is een zeer goede bemesting voor tuin- en akkerbouw.

Gebruiksaanwijzing:
- Drie balen Rapsodie per paardenbox uitstrooien
- Naar behoefte om de ong. drie dagen een halve baal bijstrooien
- Voor optimaal comfort dient u mestballen dagelijks te verwijderen en natte plekken bij te strooien
- Na twee á drie maanden de box compleet uitmesten

• Hoogste vochtopnamepercentage van alle bodemstrooisels
• Voorkomt hoefproblemen
• Composteert in ong. acht weken
• Koolzaadstro is een prima bemesting
• Handzaam verpakt in balen van 25 kg
• BTW-tarief van 6 %

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 20:01

Leuke verkooptekst :) Maar ik heb het eens geprobeerd en de stofdeeltjes vlogen de boxen uit toen ik de zakken er in leegde.
Overigens moet ik het eerste product nog vinden wat écht stofvrij is, volgens mij is dat gewoon ook niet mogelijk.

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 21:29

Ik heb sinds kort Hennepvezel (hempbed ofzo) met eucalyptus. Eigenlijk zo goed als geen stof. En ik heb in 30 jaar heel wat typen stalbedding geprobeerd / langs zien komen. Ik heb het nu enkele maanden. Misschien dat het in de zomer meer gaat stoffen maar tot op heden echt super.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 22:08

Een droge zomer is idd vaak een probleem. Daarom ben ik ook van houtkorrels afgestapt.

sontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 23:03

DubbelDun schreef:
Leuke verkooptekst :) Maar ik heb het eens geprobeerd en de stofdeeltjes vlogen de boxen uit toen ik de zakken er in leegde.
Overigens moet ik het eerste product nog vinden wat écht stofvrij is, volgens mij is dat gewoon ook niet mogelijk.

:j ;)

Kaffez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:46

Eb01 schreef:
Ik heb sinds kort Hennepvezel (hempbed ofzo) met eucalyptus. Eigenlijk zo goed als geen stof. En ik heb in 30 jaar heel wat typen stalbedding geprobeerd / langs zien komen. Ik heb het nu enkele maanden. Misschien dat het in de zomer meer gaat stoffen maar tot op heden echt super.

Klopt, bij lage luchtvochtigheid kan je hennepstrooisel droger worden. Het voordeel hiervan vind ik dat als je paarden toch deels op stal staan je ook langer met de strooisel doet. In de winter (hoge luchtvochtigheid) moet je misschien iets vaker de natte plek eruit halen, zeg maar 1x per 4/5 dagen en in de zomer kan dat zijn dat je het maar 1x per 7 dagen hoeft te doen. Daarom meng ik nieuw en oud strooisel door elkaar en soms bij hele warme dagen pak ik een tuingieter van 10 ltr. (met sproeikop) en giet ik één gieter over het nieuwe strooisel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:47

En dat werkt dan net een dag, dus de volgende dag stuift het weer :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:48

Mijn ruin staat op vlas en gebruik strokorrels voor extra vocht opname omdat hij veel Plast. Echter vind ik de laatste paar keer de kwaliteit van de korrels niet denderend. Ze zijn stoffig en nemen slecht vocht op. Ik wil toch weer een nieuwe zak halen omdat het in vlas gebruik toch wel veel scheelt. Ik gebruik een goed merk direct bij de organisatie vandaan en betaal 5 euro per zak. Nu kwam ik houtkorrels tegen en die wil ik wel eens proberen mits die in dezelfde prijsklasse liggen ongeveer. Wat zijn goede korrels en waar kan ik die kopen? Woon in Dinxperlo in de achterhoek.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:52

Wat voor korrels had je ??

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:12

Zeolite

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:40

Pluisje wilde je weer houtkorrels of houtkorrels proberrn. Ik moest eve lezen in welk topic zit ik nu hout of stro :-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 15:13

Tuff choice :D

Zeolite wil idd wel eens van kwaliteit verschillen, heb ik ook gehad. Ik heb geen idee wat er bij jouw in de buurt te krijgen is, anders laten bezorgen, maar vaak zit je dan ook een grotere hoeveelheid vast en dat is niet handig om eens te proberen.
Misschien overstappen op houtkorrels ?? Als je de kattebak-variant probeert (Plospan) krijg je een aardig idee hoe het werkt en die is overal verkrijgbaar . Al wil de prijs wel sterk verschillen.

Kaffez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 16:56

DubbelDun schreef:
En dat werkt dan net een dag, dus de volgende dag stuift het weer :)

Moet eerlijk zeggen ik gebruik het nu al een aantal jaren (ook bij de veulens) en alleen in de zomer dan sproei ik wat water, maar alleen als ik de stallen volledig heb uitgemest en alles nieuw is. Misschien ook afhankelijk van welk merk je gebruikt? In het verleden gebruikte ik Hemperade en daar had ik veel meer last van het stuiven dan bij Hempbed (met Eucalyptus) en dit laatste gebruik ik nu sinds 2010 en ben helemaal tevreden :j

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 17:04

Het stoft nog steeds amper. Enige stof komt denk ik van kleine stukjes verdroogde mest. Het ligt er ondertussen al maanden (4, 5?) en ik heb de stal nog nooit leeg hoeven scheppen. Ik ben echt supertevreden met dit spul. Én de zakken worden niet opengeknaagd. Ook heel fijn. Ik heb ook hempbed. Vind het wel jammer dat die frisse geur sneller verdwijnt dan dat het spul vies wordt. Nu gooi ik er soms een zak bij voor de geur maar het bedje wordt langzaam te dik :D

Kaffez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:12

Eb01 schreef:
Het stoft nog steeds amper. Enige stof komt denk ik van kleine stukjes verdroogde mest. Het ligt er ondertussen al maanden (4, 5?) en ik heb de stal nog nooit leeg hoeven scheppen. Ik ben echt supertevreden met dit spul. Én de zakken worden niet opengeknaagd. Ook heel fijn. Ik heb ook hempbed. Vind het wel jammer dat die frisse geur sneller verdwijnt dan dat het spul vies wordt. Nu gooi ik er soms een zak bij voor de geur maar het bedje wordt langzaam te dik :D

Je hebt gelijk, bij mij is de Eucalyptusgeur nog merkbaar in de hoeken die het langst schoon blijven. Het is ook Eucalyptusolie wordt gebruikt en ik (net zoals bij parfum) denk dat de geur op den duur vervliegt

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:56

ik bedoelde natuurlijk houtkorrels of strokorrels ;-)

Wanneer ik de keus had tussen houtkorrels en houtkorrels zou ik toch voor de eerste variant gaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:42

Meen je niet..ik voor de 2e :P

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:11

Tja ieder zijn ding ;-). Maar ik geef toe weinigen zien het verschil.

Nadeel van houtkorrels en strokorrels en al andere bodembedekkers vind ik wel dat ze het elke dag moeten uitmesten niet oplossen. Ik zoek een korrel die keutel eet.

Kaffez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:39

Dinopino schreef:
Tja ieder zijn ding ;-). Maar ik geef toe weinigen zien het verschil.

Nadeel van houtkorrels en strokorrels en al andere bodembedekkers vind ik wel dat ze het elke dag moeten uitmesten niet oplossen. Ik zoek een korrel die keutel eet.

Als je die hebt gevonden... dan heb ik ook interesse :j

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 12:47

Welk merk houtkorrels zijn fijn.
ik heb nog geen ervaringen met houtkorrels
Ik heb nu 2 zakken van plosplan liggen maar die zijn heel donker .
Zit veel roodhout in weinig wit.
Heb ook 1 zak kattenbak korrels van de ah die zijn een stuk witter.
Maar ook vrij prijzig

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:24

Welk merk is fijn .
Plosplan
Ghp

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:34

trouwens wanneer je paard de hele dag op stal staat op houtkorrels schijnt het niet gezond te zijn voor de hoeven van je paard. Het ontrekt namelijk vocht. Dit vertelde mij een hoefsmid.