Het is een mix van kleigrond en veen dus eens het nat wordt blijft het ook lang nat en erg zwaar. Het kleeft ook flink en zuigt sterk dus met dit soort weer hou ik ze liever op stal met een flinke portie ruwvoer en korte periodes buiten. Er is geen schuilmogelijkheid op de paddock en ik zie ook aan hun doen dat ze er niet graag staan. Als de bak vrij is (buitenbak) dan gooi ik ze daarin los, die kan veel beter tegen de fikse hoeveelheid water waar we nu mee te maken hebben.
Eens het frisser wordt krijgt de eerste ook alvast bij dit soort weer een ongevoerd regendek op. Hij heeft erg weinig wintervacht en geeft aan dat hij zich beter voelt met zo'n deken op. De andere blijven dekenloos tot ook zij aangeven dat het met wat aangenamer vertoeven is.
Of ik het leuk vind dat ze zo weinig buiten kunnen? Niet echt. Als ze op mijn eigen land staan is het ook 24/7 met schuilstal maar ook daar is het nu te nat en vooral spekglad. Vlak voor ik naar pension ging kwamen ze amper nog de schuilstal uit om niet uit te glijden... Het moet voor elke partij leuk blijven.
Eens het hier opdroogt en de blubber wat weggewerkt raakt gaan ze weer veel vaker naar buiten. in mijn ogen mag het dus snel gaan vriezen of ijskoud worden, zolang het maar droog is.