Ervaringen met onbeperkt hooi??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:53

terpentijn schreef:
Vind beide pony's van Sabine V op de foto's althans toch ook echt wel nog steeds te dik.
Maar wordt aan gewerkt, las ik.

Heb nu eens bij mijn 2 24/7 buitenpaarden uitgeprobeerd met gewone hooipakjes (standaard, met van twee van die oranje bindtouwtjes). Want "een grote kruiwagen" is natuurlijk een vaag begrip, ik lees hier veel over gewicht, hooi/kuil, rijke/arme kwaliteit, dus ja, dat zal allemaal mee tellen.

Als ik 'smorgens om 8.00 uur 1/2 standaard pak hooi geef, en in de namiddag 16.00 uur de andere helft, kom ik "tekort", aangezien dan de andere ochtend om 8.00 uur alles tot de laatste spriet op is.
Wel red ik het met om 8.00 uur 'smorgens een half pak standaard hooi, en om 16.00 een heel standaard pak hooi voor de hele nacht tot de andere ochtend, dan ligt er ook nog wat gespriet hier en daar.
Dan zit ik dus op 1.5 standaard pak hooi per etmaal.
Het valt mij gezien allerlei andere berichten in dit topic op, dat dit verhoudingsgewijze dus nogal weinig moet zijn voor mijn 7,5 jarige Tinker x Fries ruin (die ruim boven de 1.60 is) en 2,5 jarige (Fries x KWPN tuiger merrie), die 24/7 buitenstaan.
Toch blijft er over als ik meer geef. Er is ook geen rib aan beiden te voelen.
Zij krijgen geen krachtvoer bij. De merrie eens per twee-drie dagen apart een handje muesli.

Is dit nou zo weinig (als ik sommige hoeveelheden ruwvoer lees in dit topic staan de mijne op een "muizenhap"?). Of heb ik zulke sobere paarden?

Wat vinden jullie?

dan heb je gewoon sobere paarden :D
Zoals ik al eerder postte maakt het ook veel uit hoe het hooi smaakt.
Vorig jaar deden mijn paarden met een grote ruif ongeveer 2 dagen.
(nou, de eerste dag deed ik 4 plakken van een grooooote baal erin, en dan kon ik eigenlijk de volgende 4 dagen een plak bijdoen, en dan was het eens bijna op, deed ik weer 4 plakken, dus gemiddeld 2 plakken per dag (= 1 plak per dag per paard, geen al te dikke, wel grote baal)
ik vulde de ruif wel vol voor het gemak, als ik eens een dag later kon komen gaf het niet.
Vorig jaar was het hooi wel erg droog, het was bijna stro eigenlijk.

Dit jaar is het hooi van veel betere en rijkere kwaliteit.
dus toen ze op de paddock kwamen vulde ik weer de ruif met 4 plakken.
Ochtend erop, ALLES weg.
hu?
weer gevuld, weer ALLES weg, ze hebben het twee weken volgehouden om samen ruim 5-6 plakken te eten per dag (geen idee hoeveel dat zou zijn in kg?)
Tot ik weer een baal van vorig jaar gevonden heb, en nu krijgen ze onbeperkt oud hooi, en krijgen ze elk een hooizak nieuw hooi erbij (ong 1 grote plak).
en plots hadden ze wel genoeg met 1 plak hooi, en aten ze bijna niks meer van het oude hooi (als ik geen nieuw gaf aten ze er wel van.)
en feitelijk moesten ze vorig jaar meer gegeten hebben dan dit jaar, daar er vorig jaar niks in zat, en dit jaar het erg rijk is.
conclusie: beesten hadden absoluut geen honger, maar vonden het gewoon lekker :D

En nu doen ze het goed op een halve plak vers hooi per paard per dag, en onbeperkt oud hooi (waar ze mss elk een half plakje per dag opeten?), en 1 schep biks, aangevuld met soms wat wortels of oud brood ...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:20

[quote="keona"]
sorry maar dit is absoluut niet waar.ik heb koudbloeden en volbloeden,en ik heb 5 merries 1 ruin(waarvan 2 merrie veulens,en de ruin is 2,5).maar koud/of volbloed hier doet iedereen het zelfde,niet schranzen,lekker eten slapen scharrelen elkaar vervelen,poepen en zo af en toe wat eten.dus ik merk niet of ik onbeperk voer aan koud/of volbloeden,en of het merrie of ruinen zijn

Dit merk ik wel..... Op een groep paarden van rond de 40.... Daar heb ik ze nu niet staan, maar mijn merrie stond daar eerder wel.
Ik zag absoluut een verschil tussen de merriegroep, de ruinen, de hengsten, het jonge spul...

Los daarvan hebben IJslanders (ik heb IJslanders) een langere dunne darm voor een grotere voedseleffectiviteit..... ze halen dus meer uit hun eten dan andere paarden en worden ook sneller dik.
Dat vraagt echt om een andere benadering.

Misschien zit ik te lang in de IJslanders, en werkt het echt volstrekt anders met andere typen paarden.....

Met graszaadhooi zou ik ze nog meer kunnen voeren, maar hiermee lopen de darmen van mijn merrie helaas hopeloos vast...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:41

terpentijn schreef:
Vind beide pony's van Sabine V op de foto's althans toch ook echt wel nog steeds te dik.
Maar wordt aan gewerkt, las ik.

Heb nu eens bij mijn 2 24/7 buitenpaarden uitgeprobeerd met gewone hooipakjes (standaard, met van twee van die oranje bindtouwtjes). Want "een grote kruiwagen" is natuurlijk een vaag begrip, ik lees hier veel over gewicht, hooi/kuil, rijke/arme kwaliteit, dus ja, dat zal allemaal mee tellen.

Als ik 'smorgens om 8.00 uur 1/2 standaard pak hooi geef, en in de namiddag 16.00 uur de andere helft, kom ik "tekort", aangezien dan de andere ochtend om 8.00 uur alles tot de laatste spriet op is.
Wel red ik het met om 8.00 uur 'smorgens een half pak standaard hooi, en om 16.00 een heel standaard pak hooi voor de hele nacht tot de andere ochtend, dan ligt er ook nog wat gespriet hier en daar.
Dan zit ik dus op 1.5 standaard pak hooi per etmaal.
Het valt mij gezien allerlei andere berichten in dit topic op, dat dit verhoudingsgewijze dus nogal weinig moet zijn voor mijn 7,5 jarige Tinker x Fries ruin (die ruim boven de 1.60 is) en 2,5 jarige (Fries x KWPN tuiger merrie), die 24/7 buitenstaan.
Toch blijft er over als ik meer geef. Er is ook geen rib aan beiden te voelen.
Zij krijgen geen krachtvoer bij. De merrie eens per twee-drie dagen apart een handje muesli.

Is dit nou zo weinig (als ik sommige hoeveelheden ruwvoer lees in dit topic staan de mijne op een "muizenhap"?). Of heb ik zulke sobere paarden?

Wat vinden jullie?

Als jouw paarden het daar goed op doen, waarom zou je dat willen veranderen?

Punz

Re: Ervaringen met onbeperkt hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:07

@ Aribren:
Artikelen gelezen. Artikel 1 gaat over herkauwers, slaat niet op paarden. Andere twee artikelen gaan over mensen, en 1 van de mogelijke veroorzakers van maagzweren bij mensen.
Natuurlijk ligt eea genuanceerder dan ik hier plaats, waar ik op reageerde is dat er verschillen zijn tussen de diersoorten, ook in werking van het maag darm kanaal, en dit heeft zo zijn effect op voedingspatroon.

Verder: ik heb gelezen hoe jij voert: daarmee kom je volgens mij heel dicht bij het ideale. het is niet onbeperkt, maar wel de hele dag door kleine porties zodat het maag/darmstelsel steeds gevuld is ( in principe is het dat wat je ook wil bereiken met het onbeperkt eten; dat paard gaat eten naar behoefte. En dat gaan ze ook ook doen, maar dan moet je dus niet te rijk/lekker/vet voeren. Je krijgt dan een situatie waar in een paard vaker kleine beetjes eet. In principe zoals jij handmatig voert dus. Helaas kan niet iedereen dat voor zijn paarden bewerkstelligen .

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:46

Goed lezen is heel moeilijk, daarom worden de lange topics vaak rommelig en off topic.

Eén zin gekopieerd uit het artikel.

"° bij de zoogdieren, behalve bij de volwassen herkauwers, wijzigt de samenstelling van het maagsap naargelang het dier zich in een digestieve of een interdigestieve fase bevindt : "

En daarnaast is het maag systeem van mens en één magige dieren bijna allemaal het zelfde qua functioneren.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:48

:o diagnonaal lezen heeft zo zijn nadelen...

Got me...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:04

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:18

Ik denk dat ze in Lemmer maar weer eens in de boeken moeten gaan duiken.
Spijsvertering is nu eenmaal een heel moeilijk en ingewikkeld proces.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:26

Ariebren schreef:

En waar kan ik jouw wetenschappelijke publicaties over de spijsvertering van paarden vinden?
Dan bedoel ik natuurlijk niet de stukjes over andere dieren en/of mensen *D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:00

hollywood86 schreef:
Ach, ga vooral door met zelf interpreteren van onderzoeken die niet op paarden slaan. Ik houd het wel bij echt goede bronnen, zoals http://www.dierenklinieklemmer.nl/info_ ... index.html

Ik vraag me af hoe groot de groep paarden is, waarbij maagzweer ook werkelijk met een endoscopie is vastgesteld, waarop deze cijfers gebaseerd zijn.
Daarnaast als een maag eigenlijk altijd kleine beetjes vulling moet krijgen om maagzweren te voorkomen, hoe kan een veulen van een paar maanden met lijkt mij adlib moedermelk al maagzweren hebben?
Dat maagzweren een probleem zijn zal best, maar ik heb mijn twijfels bij de percentages. Er zouden dan nl veel meer paarden met gezondheidsklachten moeten rondlopen en daarvoor zijn er teveel paarden gewoon aan het werk. Dat zou bij zoveel zieken niet kunnen, dan moeten "klachtenvrij" verhaal ten spijt veel meer dieren regelmatig een DA nodig hebben.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:09

hollywood86 schreef:
Ariebren schreef:

En waar kan ik jouw wetenschappelijke publicaties over de spijsvertering van paarden vinden?
Dan bedoel ik natuurlijk niet de stukjes over andere dieren en/of mensen *D

Dus een artikel wat in het kort beschrijft hoe de maag werking is bij één maag, 4 magen en 2 magen is dus niet van toepassing op een paard.
Denk toch dat ik de professoren in Utrecht en Gent moet benaderen dat ze het volgens Bokt het helemaal bij het verkeerde eind hebben.
Lees het nu eens goed.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:18

@Tamary
Helaas kunnen paarden niet praten...
Een paard is een heel sterk dier en laat niet zo snel zijn pijn zien.

Gapen, schrapen, luchtzuigen, lusteloos of juist super druk zijn allemaal symptomen van maagzweer.
Bij een enkeling komt er maar maagzweer naar boven, omdat het paard dan zo een grote maagzweer heeft dat hij echt hondsberoerd is.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 01:13

@jesito: ik zeg niet dat ik iets wil veranderen, maar gezien toch wel heel veel posts hier, wat men dan verstrekt, ook aan paarden die dan ook nog deels op stal (dus beschut) staan, die dan kwa ruwvoer volgens de verhalen nog meer krijgen dan mijn paarden, was ik in de veronderstelling dat die van mij met 24/7 dan wel erg weinig krijgen. Met 1,5 hooipakje voor de 2 paarden per etmaal.
Is dat normaal?
Wil iemand hier nog op reageren?
Ik heb overigens ook nog een Shetlander aan huis staan die eet een half pak geperst hooi per etmaal.(24 uur dus) Dat vind ik veel, hoewel hij niet dik is. Dus in 2 dagen 1 standaard pakje hooi.
Ben toch benieuwd naar reacties!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 09:32

Terpetijn; staan je paarden op zand of op het land? Dat scheelt ook wel. Op het land, ondanks dat er weinig staat of weinig in het gras zit, zouden die van mij ook minder hooi eten dan als ze op stal zouden staan gok ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 09:59

Als ze alles opeten en niet vet zijn...dan is het niet te veel...als er nog wat gras staat en ze vinden dat interessant, kunnen mijn paarden daar heel de dag mee bezig zijn en een groot deel van het hooi laten liggen...voeren op het oog. Mijn paarden krijgen ook meer dan de statistieken laten zien...maar als ik dat aan houdt, dan is 1 tje een gratenpak en vervelen ze zich beiden kapot....dus waarom....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:23

terpentijn schreef:
@jesito: ik zeg niet dat ik iets wil veranderen, maar gezien toch wel heel veel posts hier, wat men dan verstrekt, ook aan paarden die dan ook nog deels op stal (dus beschut) staan, die dan kwa ruwvoer volgens de verhalen nog meer krijgen dan mijn paarden, was ik in de veronderstelling dat die van mij met 24/7 dan wel erg weinig krijgen. Met 1,5 hooipakje voor de 2 paarden per etmaal.
Is dat normaal?
Wil iemand hier nog op reageren?
Ik heb overigens ook nog een Shetlander aan huis staan die eet een half pak geperst hooi per etmaal.(24 uur dus) Dat vind ik veel, hoewel hij niet dik is. Dus in 2 dagen 1 standaard pakje hooi.
Ben toch benieuwd naar reacties!

Ik zou het gewoon uitrekenen.
Bereken hoe zwaar ze zijn en ga op zo'n 1,5 kilo hooi per 100 kg lichaamsgewicht zitten....
Je kunt altijd bijstellen als het nodig is.
Wegen is simpel en kost geen tijd, hooi in Ikea zakken, hangweegschaaltje eraan... tadaaaaaaaaaa!!!!! Praten in plakken en/of pakken is te abstract, praten over een ras is ook te abstract....
Lichaamsgewicht (uitgaan van een gezond lichaamsgewicht) is je uitgangspunt en van daaruit op het oog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:30

Je kan een pak op de weegschaal leggen, weet je meteen of je er een hebt van 17 kg of 20 of 22 kg

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:36

russel schreef:
Je kan een pak op de weegschaal leggen, weet je meteen of je er een hebt van 17 kg of 20 of 22 kg

Dan kan ook.... Ik heb echter geen weegschaal waar dat op past.
Bovendien zijn de plakken die ik van een pak af haal eigenlijk nooit gelijk in dikte.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:38

Ik heb ze op een gewone personen weegschaal gezet met de korte kant, dat past gewoon.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:51

russel schreef:
Ik heb ze op een gewone personen weegschaal gezet met de korte kant, dat past gewoon.

Hiihi, slimmerik!

Maar zijn de plakken niet heel erg van een divers gewicht bij jou dan?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:59

Ik weeg het hooi voor de avond & ochtend altijd af. Ze krijgt 3-4 kg sochtends, en 3-4 kilo savonds. Het avond hooi gaat in een hooinet, dat is makkelijk wegen. Het ochtend hooi weeg ik in een speciekuip. Ik heb zo'n hang-weegschaaltje zeg maar, met een haakje. HOe zwaar mijn baaltjes zijn, geen idee, dat verschilt idd best flink tussen balen heb ik het idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:02

Ninx schreef:
terpentijn schreef:

Ik zou het gewoon uitrekenen.
Bereken hoe zwaar ze zijn en ga op zo'n 1,5 kilo hooi per 100 kg lichaamsgewicht zitten....
J

1,5 per 100 kg?
Mijn paard van 1.48 eet al rond de 15kg per dag weg....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:08

Ninx schreef:
russel schreef:

Hiihi, slimmerik!

Maar zijn de plakken niet heel erg van een divers gewicht bij jou dan?

Nee hoor, je kan de pers zo zetten dat je 20 kg krijgt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:11

Moet je wel een goeie pers hebben, niet zo'n rammelend oud ding.
En je bent ook nog afhankelijk van de gelijkmatigheid van de hooi rug op het land en de rijsnelheid van de trekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:32

zo een rammelend oud ding. _O- zullen ze ook niet gebruiken als ze een paar duizend pakken gaan persen....