terpentijn schreef:Vind beide pony's van Sabine V op de foto's althans toch ook echt wel nog steeds te dik.
Maar wordt aan gewerkt, las ik.
Heb nu eens bij mijn 2 24/7 buitenpaarden uitgeprobeerd met gewone hooipakjes (standaard, met van twee van die oranje bindtouwtjes). Want "een grote kruiwagen" is natuurlijk een vaag begrip, ik lees hier veel over gewicht, hooi/kuil, rijke/arme kwaliteit, dus ja, dat zal allemaal mee tellen.
Als ik 'smorgens om 8.00 uur 1/2 standaard pak hooi geef, en in de namiddag 16.00 uur de andere helft, kom ik "tekort", aangezien dan de andere ochtend om 8.00 uur alles tot de laatste spriet op is.
Wel red ik het met om 8.00 uur 'smorgens een half pak standaard hooi, en om 16.00 een heel standaard pak hooi voor de hele nacht tot de andere ochtend, dan ligt er ook nog wat gespriet hier en daar.
Dan zit ik dus op 1.5 standaard pak hooi per etmaal.
Het valt mij gezien allerlei andere berichten in dit topic op, dat dit verhoudingsgewijze dus nogal weinig moet zijn voor mijn 7,5 jarige Tinker x Fries ruin (die ruim boven de 1.60 is) en 2,5 jarige (Fries x KWPN tuiger merrie), die 24/7 buitenstaan.
Toch blijft er over als ik meer geef. Er is ook geen rib aan beiden te voelen.
Zij krijgen geen krachtvoer bij. De merrie eens per twee-drie dagen apart een handje muesli.
Is dit nou zo weinig (als ik sommige hoeveelheden ruwvoer lees in dit topic staan de mijne op een "muizenhap"?). Of heb ik zulke sobere paarden?
Wat vinden jullie?
dan heb je gewoon sobere paarden

Zoals ik al eerder postte maakt het ook veel uit hoe het hooi smaakt.
Vorig jaar deden mijn paarden met een grote ruif ongeveer 2 dagen.
(nou, de eerste dag deed ik 4 plakken van een grooooote baal erin, en dan kon ik eigenlijk de volgende 4 dagen een plak bijdoen, en dan was het eens bijna op, deed ik weer 4 plakken, dus gemiddeld 2 plakken per dag (= 1 plak per dag per paard, geen al te dikke, wel grote baal)
ik vulde de ruif wel vol voor het gemak, als ik eens een dag later kon komen gaf het niet.
Vorig jaar was het hooi wel erg droog, het was bijna stro eigenlijk.
Dit jaar is het hooi van veel betere en rijkere kwaliteit.
dus toen ze op de paddock kwamen vulde ik weer de ruif met 4 plakken.
Ochtend erop, ALLES weg.
hu?
weer gevuld, weer ALLES weg, ze hebben het twee weken volgehouden om samen ruim 5-6 plakken te eten per dag (geen idee hoeveel dat zou zijn in kg?)
Tot ik weer een baal van vorig jaar gevonden heb, en nu krijgen ze onbeperkt oud hooi, en krijgen ze elk een hooizak nieuw hooi erbij (ong 1 grote plak).
en plots hadden ze wel genoeg met 1 plak hooi, en aten ze bijna niks meer van het oude hooi (als ik geen nieuw gaf aten ze er wel van.)
en feitelijk moesten ze vorig jaar meer gegeten hebben dan dit jaar, daar er vorig jaar niks in zat, en dit jaar het erg rijk is.
conclusie: beesten hadden absoluut geen honger, maar vonden het gewoon lekker

En nu doen ze het goed op een halve plak vers hooi per paard per dag, en onbeperkt oud hooi (waar ze mss elk een half plakje per dag opeten?), en 1 schep biks, aangevuld met soms wat wortels of oud brood ...