wel op manege betalen maar niet voor bijrijpaard ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:29

Mindim schreef:
idefix4 schreef:
Die vergelijking met die hond! Geweldig! Persoonlijk heb ik er meer moeite mee om mijn hond mee te geven dan mijn paard. :+ Dat vind ik toch nog persoonlijker. Ook al waren ze niet zo duur als mijn paard. Maar een goed opgeleide hond is ook duur, vergis je daar niet in. :j Ik heb ooit iemand heel goed geld zien verdienen met het ruilen van een shetlandertje tegen een Berner Sennenpup. :')

Zonder gekheid. Ik ben blijkbaar een egoist. Iemand mag mijn paarden bijrijden als ik daar zelf voordeel van heb. Zo niet, dan gebeurt het simpelweg niet. En ik blijf er bij, dat als je het niet kan betalen, dan moet je simpelweg niet aan paarden beginnen. Ik vind dat je je als eigenaar ongelooflijk afhankelijk opstelt, als je afhankelijk bent van de betalingen van je bijrijdster. Daar moet je het niet voor willen doen. Als eigenaar weet je gewoon wat de kosten kunnen zijn. Dan moet je geen exorbitante betalingen vragen voor het gebruiken van je paard. Ik kan er nog in komen dat mensen wel bereid moeten willen zijn om een kleine vergoeding te betalen als je twijfelt aan hun inzet, maar dan nog, zou ik er dan niet aan beginnen. Ik twijfel liever niet daarover. Gelukkig ben ik in de gelukkige positie dat mijn paarden aan huis staan. Maar toen mijn paard in pension stond met alle faciliteiten, mocht mijn bijrijdster kostenloos gebruik maken van mijn paard en de spullen. Ze moest wel zelf de kosten van het lessen en de wedstrijden zelf betalen. Ik vond dat logisch. Ze investeerde immers in haar eigen kunnen. Voor mij was het niet noodzakelijk dat het gebeurde. Er is nooit een verkeerd woord over gevallen en als ze jarig was, zorgde ik altijd voor een heel net kado, als er iets moest worden aangeschaft voor mijn paard deed ik dat. Voor ons allebei absoluut een win-win situatie.

Waarom ga je er van uit de mensen hun paard niet kunnen betalen, zonder de bijrijder? Die 50 euro bijvoorbeeld, dat schiet niet veel op hoor :')

Goed lezen, ik heb het hier over mensen die meer laten betalen om zelf uit de kosten te kunnen komen. Niet over die mensen die er 50 euro voor willen vangen. Ze moeten het zelf weten, maar ik zou het niet vragen. Ik zie het in mijn geval puur als 'win-win' situatie. Zelf heb ik ooit wel een paard bijgereden en de eigenares ingeschat hebbend zelf besloten er maandelijks toen nog 50 guldens voor te betalen. Puur, omdat ik dan gevoelsmatig minder afhankelijk was van haar. Ook daar heb ik geen spijt van. Zij hoefde er toen eigenlijk ook niets voor te hebben.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:33

HorsePhoto schreef:
Ik heb eigenlijk niet veel keus om te kiezen. (ben weer ene tijd opzoek naar een bijrijdpaard)
Als ik een bijrijdpaard vind waarvoor ik niet voor hoef te betalen dan mag ik maar beperkt komen, soms moet ik dan ook klusjes doen en is het niet eens een goed paard. (daarmee bedoel ik dan dat de basis er niet goed inzit of het is niet echt een echt spring of dressuurpaard)

Nu heb ik waarschijnlijk een goed paard gevonden maar moet ik redelijk wat voor betalen.
Het is een echt springpaard (doet parcours van 1m35) en heeft een goede basis dressuur.
Het is 10 minuten van mijn huis, staat op een goede privé stalling met lessen aanwezig, buiten en binnenpiste en galopbaan.
Mag het paard als het mijne beschouwen, alleen ik rij ermee, mag zoveel komen als ik wil en mag ook op wedstrijd. Ik moet per maand 150 euro betalen (de helft van de stalling) Ik moet niks van klusjes doen dat doen de mensen van de stalling zelf
De eigenaares gaat naar een paardenschool dus kan niet meer op haar rijden als ze op school is.
Vinden jullie dit te veel geld of ok?

Ik vind dat je behoorlijk generaliseert. Mijn paard is ook dressuurmatig op orde en kan ook niet onverdienstelijk springen. Mijn bijrijdster reed hem, jawel gratis en was in een jaar tijd van de B klaar voor de M1. Ze reed er ook wedstrijden mee. 150 x 12. Dan heb je tegenwoordig best een leuk eigen paard. Helemaal voor je zelf. :+ Ik ken er al die hun paard weggeven als ie maar een goed adres krijgt. Maar ja, het zal in België dan wel anders zijn dan hier. In mijn omgeving knijpen we de handen dicht als we een goede bijrijdster treffen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:37

Mindim schreef:
Ik heb een gezin met kinderen en een hypotheek, als ik mijn paard niet kan betalen, dan betekent dat ik voor de rest ook al krap zit en dan moet paard eruit, heb nog meer verantwoordelijkheden.

Helemaal mijn visie! Zo is het maar net. En het zou ook mij zeker wel moeite kosten, want ook ik ben erg gehecht aan mijn paardjes. Maar wat niet kan, dat kan niet. Helaas is het momenteel niet echt de tijd om te verkopen, maar er is mij eens voorgerekend wat je bespaard, als je je paard 'weggeeft' aan een goed adres. Zelfs dan ben je, als je echt al krap zit, beter af.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:43

Ik vind het wel een soort wederdienst die je elkaar doet.

Ik help iemand uit omdat hij/zij op een bepaalde manier niet genoeg beweging kan geven aan het paard en ik mag rijden en leren. Ook klusjes ben ik niet vies van hoor. ;)

Ik vind niet dat ik dan als bijrijder dan 100 p.m. moet gaan betalen. Dat wil ik ook gewoon niet.
Het argument dat je geld vraagt omdat je dan zeker bent dat hij/zij komt vind ik bullshit. Als je twijfelt aan de persoon die je kiest moet je haar niet ''aannemen''. Je moet toch zeker een goed gevoel bij iemand hebben en verantwoordelijkheid kunnen verwachten? Ik denk niet dat 50 euro daar nu zoveel bij helpt.

Ook denk ik dat de kwaliteiten van het paard wel meespelen. Ik zou dan wel weer sneller bereid te zijn om wat geld neer te leggen voor een goed onderlegd dressuur paard dan een boshobbel pony.
Zo had ik laatst iemand die haar 22 jarige paard wel wilde aanbieden, maar die haast niets meer kon wegens ouderdom o.i.d. maar omdat hij vroeger Z had gelopen (en daarom een erg goed paard was) wilde ze er toch iets van 70 euro p.m. voor hebben, maar ik mocht maar 1x hoogstens 2x rijden. Ja dikke doei!
Ander geval vroeg een meisje zich ook zeker 100 euro per maand en dat ik zei; sorry dat vind ik te veel voor wat je ''teruggeeft'' en dan krijg ik terug 'ja hallo, weet je hoe duur de hoefsmid en wormenkuren en weet ik wat zijn..' daar heb ik echt maling aan. := jij wilt een paard, dus je zal dat ook moeten betalen. Anders lease ik wel een paard, dan heb ik ook veel meer rechten.

Dan de andere kant.. ik vind het logischer als mensen hun paard aanbieden in de trant van: ''Jij wilt een wedstrijdpaard/leren'' je mag mijn paard hiervoor gebruiken maar ik lever hierdoor 2 dagen in dus ik verlang van jou X bedrag'.

Dat vind ik een totaal andere situatie. :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:43

Jenkins schreef:
vuurneon schreef:
Voor mij wel haha, dan betaal je meer dan de helft mee :D
maar goed, ik verbaas mij wel over mensen die uit financiële nood een bijrijder moeten nemen. Dat lijkt mij zeer onwenselijk. Wat moet er dan gebeuren als de dierenarts moet komen?

Het kan toch zo zijn dat je altijd een paard hebt kunnen onderhouden en miss later een beetje krap kan gaan zitten?
Dan wil je niet aan je spaarcenten komen voor mocht er wat gebeuren, dus kan komt een betalende bijrijder goed van pas.
Kan jij je paard houden, want over een tijdje heb je misschien wel weer het geld ervoor :)

Kijk je moet geen paard kopen en dan rekening houden met het geld wat je krijgt als je een bijrijdster neemt.

Dan overweeg ik wel serieus om het paard te verkopen (of mijn ouders lief aankijken of ik mag lenen), maar ik zou absoluut niet afhankelijk willen zijn van een bijrijdster daarvoor. Want als die niet betaald, dan zit jij met de gebakken peren.
Ik ben daar heel realistisch in, ik houd van mijn paard maar niet ten koste van mijn basis behoeften.
(al zou ik natuurlijk wel eers kijken of ik nog goedkoper kan staan etc.)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:52

Zoek schreef:
VogeltjeM schreef:
Ik ben een beetje klaar met deze discussie.. Steeds als ik reageer op een bepaald argument, roept iemand 2 posten erna weer hetzelfde argument :+ Ik denk niet dat men elkaar nog gaat overtuigen hier. Denk dat dit een eeuwige discussie blijft. Ikweet alleen dat het hier in de buurt logisch is om niks te betalen. Eigenaren hebben wel degelijk het gevoel een probleem te hebben en de bijrijder helpt ze daarbij. En dan zeg ik niet dat ze de bijrijder op hun blote knietjes moeten bedanken: bijrijder moet ook heel blij zijn met de geboden kans. Maar dat ik door weer en wind een pony van een ander ga verzorgen, ook als ik ziek ben, eigenlijk een feestje heb etc.., en dat de eigenaar dan een lintje verdient omdat ze zo goed is mij te laten? Ja dag. De eigenaar heeft er net zo goed baat bij. Beide partijen hebben er baat bij (in de situaties waarin ik mij heb bevonden dan, vroeger)

:oo :oo -:(- in deze discussie ga ik me maar niet mengen want wat kan ik als ik dit lees teleurgesteld zijn in sommige mensen, hoop toch dat ik een bijrijder vind met een wat andere insteek....

Ik ben het eigenlijk wel met VogeltjeM eens :) Ik kom ook in weer en wind, ben de hele winter van afgelopen jaar/dit jaar gewoon trouw op mijn dagen gekomen door de sneeuw op de fiets om poep te ruimen, paardjes binnen te zetten en te voeren, rijden doe ik niet op ze :P Tis dus puur verzorgen en ik vind het heerlijke tijdsbesteding! Er word nu wel heel denigrerend richting "de verzorger/bijrijder" gedaan.
De eigenaar van Whitney verdient in mijn ogen echt een gouden beker, waarom? omdat hij iedereen het plezier gunt een "eigen paard" voor een dag te hebben met alleen de lusten, en hij mij, samen met nog meerdere meiden, de kans geeft om te genieten van de duinen, strand en zee zonder dat hij er ook maar iets voor terug hoeft. Hij vind het heerlijk om zijn paarden weg te geven en de vrolijke gezichten te zien. Hij rijd zelf ook nog met zijn niet meer zo jonge leeftijd, echt, voor deze eigenaar heb ik zoveel respect en kan hem niet genoeg bedanken dat hij mij en de rest de kans bied om lekker te rijden :j Ik ben dus ook van plan een nieuw hoofdstel voor Whitney te kopen, ben er nog naar aan het zoeken, maar hoop met kerst wel iets leuks te kunnen geven :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:01

ik heb ook gezin, en mijn kind zal ik er niet onder laten lijden, maar zou toch proberen me paard te kunnen houden, al zou het dan zijn dankzij een betalende bijrijder die bedraagt in de maandelijkse kosten...

Het is niet zo dat je geen reserves hebt, maar die spreek je liever zo min mogelijk aan. Toen ik studeerde en mijn pony overkocht, had ik het ook niet ruim. een betalende verzorgster (50 gulden) voor 3x per week was wel zo fijn, maar toen zij stopte was er geen man overboord... Had alleen verder weinig meer te besteden voor kleding, kapper, vakantie en uitgaan etc. Maar goed, dat zijn keuzes die je dan maakt. En als een betalende bijrijdster betekend dat je dan wel je paard kan houden en ook nog gewoon een keertje een nieuwe rijbroek kunt halen, of een spijkerbroek, schoenen of shirtje, dan is dat mooi, en anders teer je eerst in op je kleding en andere luxe, tot het echt niet meer kan... Maar paard gaat echt niet zomaar de deur uit, je hond of poes doe je toch ook niet zo simpel even weg?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:02

Ik vind dat de eigenaar van Whitney wel begrijpt hoe of het zit. ;) Die is zuinig op zijn bijrijdster. En zo hoort het ook.

Er is idd wat voor te zeggen dat je je wedstrijdpaard ter beschikking stelt aan een ander om er van te leren. Als iemand mijn paard zou willen lenen voor Deurne bijvoorbeeld, zou ik dat niet kostenloos doen. Maar dat komt ook een beetje door ervaringen uit het verleden. Ik ken iemand die het wel heeft gedaan en als er dan wat gebeurt daar met je paard, dan geven ze daar een 'niet thuis'. De kosten zijn dan simpelweg voor de eigenaar, terwijl je niet bij je paard mag komen. Dát zijn situaties, waarin ik zeg: "Ik wil een vergoeding" Simpelweg, dat ik een buffer heb voor als er idd wat gebeurt. Het moet dan ook een heel schrijnende situatie zijn, wil ik dit al doen. Voor de rest doe ik het ook puur uit eigenbelang en zo'n wedstrijdruiter gewoonlijk ook. Die leent zijn paard niet zo maar uit, want een bijrijder kan ook alles 'stuk maken', wat hij of zij heeft opgebouwd. Een bijrijdster vragen is echt meestal eigenbelang van de eigenaar.

Joyce: Ook ik zou hemel en aarde bewegen om mijn paard kunnen houden. Maar als het niet kan, dan kan het niet en in dat geval gaat mijn gezin dan echt voor. Een keer niet naar de kapper kunnen, vind ik te overzien. En mijn rijbroeken draag ik ook tot ze op de draad versleten zijn. Maar mijn gezin moet wel fatsoenlijk kunnen eten. Je zegt het zelf ook al hè?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:08

inderdaad...
Ik ga zelf niet zo vaak naar de kapper (vind het erg duur) maar in onze studie tijd ben ik begonnen met knippen van mijn vriend, nu man, omdat de kapper het zo beroerd deed en omdat het veel goedkoper was als ik het deed, en dat doe ik nu dus nog steeds... Terwijl het financieel nu absoluut niet nodig is. Maar toch is het fijn als je op dingen kunt besparen. Zo ook op 2e hands kleding of spullen via zusje of vriendinnen, voor mijzelf, maar ook voor onze dochter. Niets mis mee! En een betalende bijrijder kan ook een steentje bijdragen, bijvoorbeeld om het potje voor de dierenarts te laten groeien, of voor de zadelmaker. Maar er is een grens aan hoeveel je kunt besparen en wanneer het verantwoord is en wanneer niet meer. Als je je gezin niet meer kan voeden en kleden en schulden moet gaan maken om je paarden te houden, dan kun je beter verkopen...

Ik heb niet zo'n moeite met betalen voor een bijrijdpaard, als ik geen eigen paarden zou hebben, omdat ik inderdaad op een manege ook geld kwijt zou zijn voor een uurtje paardrijden (les of vrijrijden) of veel geld voor een buitenrit ergens.
Daarbij is het met een bijrijdpaard makkelijker om afscheid te nemen als het niet klikt met paard of eigenaar, of wanneer het dier niet meer gereden kan worden. een eigen paard is toch meer je huisdier waar je niet zo makkelijk afscheid van neemt. Ik voel me er in el k geval verantwoordelijk voor. En als ze dan wat mankeren, vind ik niet dat je ze zo maar weg kunt doen. Weet jij veel wat een ander er dan mee gaat doen, of de eigenaar daarna?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:45

idefix4 schreef:
Goed lezen, ik heb het hier over mensen die meer laten betalen om zelf uit de kosten te kunnen komen. Niet over die mensen die er 50 euro voor willen vangen. Ze moeten het zelf weten, maar ik zou het niet vragen. Ik zie het in mijn geval puur als 'win-win' situatie. Zelf heb ik ooit wel een paard bijgereden en de eigenares ingeschat hebbend zelf besloten er maandelijks toen nog 50 guldens voor te betalen. Puur, omdat ik dan gevoelsmatig minder afhankelijk was van haar. Ook daar heb ik geen spijt van. Zij hoefde er toen eigenlijk ook niets voor te hebben.

Hier in het topic wordt dat echter als een van de pijlers genoemd , waarom eigenaren een bijrijder nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:48

idefix4 schreef:
Mindim schreef:
Ik heb een gezin met kinderen en een hypotheek, als ik mijn paard niet kan betalen, dan betekent dat ik voor de rest ook al krap zit en dan moet paard eruit, heb nog meer verantwoordelijkheden.

Helemaal mijn visie! Zo is het maar net. En het zou ook mij zeker wel moeite kosten, want ook ik ben erg gehecht aan mijn paardjes. Maar wat niet kan, dat kan niet. Helaas is het momenteel niet echt de tijd om te verkopen, maar er is mij eens voorgerekend wat je bespaard, als je je paard 'weggeeft' aan een goed adres. Zelfs dan ben je, als je echt al krap zit, beter af.

Hier gaat het paard ook alleen weg als het moet hoor en dan met veel pijn in het hart, mijn ene paard heb ik van kleins af aan, heb hem zien opgroeien. Maar je kan niet nee vaan je gezin verkopen en op hetn bezuinigen, omdat het paard moet blijven. De verkoopprijs van het paard gaat het niet eens om, maar het stalgeld, de da (heb er ook eentje van 26) en alles rondom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:52

lifaya schreef:
Ik ben het eigenlijk wel met VogeltjeM eens :) Ik kom ook in weer en wind, ben de hele winter van afgelopen jaar/dit jaar gewoon trouw op mijn dagen gekomen door de sneeuw op de fiets om poep te ruimen, paardjes binnen te zetten en te voeren, rijden doe ik niet op ze :P Tis dus puur verzorgen en ik vind het heerlijke tijdsbesteding! Er word nu wel heel denigrerend richting "de verzorger/bijrijder" gedaan.
De eigenaar van Whitney verdient in mijn ogen echt een gouden beker, waarom? omdat hij iedereen het plezier gunt een "eigen paard" voor een dag te hebben met alleen de lusten, en hij mij, samen met nog meerdere meiden, de kans geeft om te genieten van de duinen, strand en zee zonder dat hij er ook maar iets voor terug hoeft. Hij vind het heerlijk om zijn paarden weg te geven en de vrolijke gezichten te zien. Hij rijd zelf ook nog met zijn niet meer zo jonge leeftijd, echt, voor deze eigenaar heb ik zoveel respect en kan hem niet genoeg bedanken dat hij mij en de rest de kans bied om lekker te rijden :j Ik ben dus ook van plan een nieuw hoofdstel voor Whitney te kopen, ben er nog naar aan het zoeken, maar hoop met kerst wel iets leuks te kunnen geven :D

Niet denigrerend hoor, ik zou in mijn handjes knijpen als ik iemand had met jou instelling, zo blij zelfs dat je hier ook niks zou hoeven betalen. Helaas lopen er ook nog een heleboel bijrijders rond met minder hart voor het paard en als je daar een paar van hebt mee gemaakt, dan wordt je toch iets wantrouwiger..

Rennie89

Re: wel op manege betalen maar niet voor bijrijpaard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:54

ja dat begrijp ik hoor :j absoluut, maar vind het zo jammer dat er altijd over "bijrijders/verzorgsters" word gesproken, en ja, dan voel ik me ook aangesproken :P
Vind het zo zonde dat die rotte mensen het verpesten voor zichzelf en de rest, kijk, als er geen klik is, bespreek dit met de eigenaar, maar niet meer op komen dagen vind ik zo vreselijk kinderachtig en triest... ik zou dat niet eens durven, het enige waar ik altijd te laat was, was op school (was ik een kei in :') ) verder niet.

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:56

Een bijrijder kan toch heus wel iets mee betalen hoor.
Op de manege betaal je toch immers ook, en ze maken gebruik van jou paard.
Want waarom zou de eigenaar dan heen vergoeding mogen vragen. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:59

lifaya schreef:
ja dat begrijp ik hoor :j absoluut, maar vind het zo jammer dat er altijd over "bijrijders/verzorgsters" word gesproken, en ja, dan voel ik me ook aangesproken :P
Vind het zo zonde dat die rotte mensen het verpesten voor zichzelf en de rest, kijk, als er geen klik is, bespreek dit met de eigenaar, maar niet meer op komen dagen vind ik zo vreselijk kinderachtig en triest... ik zou dat niet eens durven, het enige waar ik altijd te laat was, was op school (was ik een kei in :') ) verder niet.

Ik was vroeger net als jij, ik zat dagelijks op stal, ik had er het rijk alleen en mijn 2 grootste vrienden stonden op stal. De eigenaar nam me mee met de trailer wanneer ze ging rijden en dan mocht 'mijn' pony ook mee. Ik ging ook mee naar de DA en was zo trots als een pauw dat ik dan de pony mocht vasthouden en geruststellen. Ik heb enorm veel kansen daar gehad en veel geleerd en ik heb enorm gebofd met die eigenaren. Ik rijdt nog weleens langs die stal en moet dan toch altijd met een glimlach aan die tijd terug denken, de pony is inmiddels al weer 19 jaar dood, maar herinner me de draak nog steeds heel goed :D

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 23:00

Lifaya: Mee eens wat je schrijft. Zo is het maar net. Om die reden vind ik, dat als ik iemand zo als jij tref, dat ik er niet ook nog eens geld voor moet gaan vragen. Met een verzorgster met een instelling zoals de jouwe, moet je gewoon heel blij zijn. Helaas ben ik de 'andere' soort ook al veelvuldig tegengekomen. Bij mij hoeven die ook niet te betalen, maar ze hoeven na 3 keer de afspraak niet na te komen, ook niet meer terug te komen. Zo simpel is het.

En in het andere geval, dat je krap bij kas zou zitten en daarom geld vraagt. Ik denk dat je dan eerlijk moet zijn tegen je bijrijdster. Dan kan de bijrijdster besluiten of ze het wil doen of niet. Persoonlijk vind ik dan weer wel, dat als je dat verkocht krijgt bij een bijrijdster, dat je een geboren commercieel talent bent. Jij kan verkopen!! Ja toch? :+ Helaas tref ik nou nooit zulke verzorgers die me zo veel geld bieden om voor mijn paard te mogen zorgen. Die heb je in deze contreien gewoon simpelweg niet.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 23:00

haffie83 schreef:
Een bijrijder kan toch heus wel iets mee betalen hoor.
Op de manege betaal je toch immers ook, en ze maken gebruik van jou paard.
Want waarom zou de eigenaar dan heen vergoeding mogen vragen. :+

Ik zou het topic even een beetje lezen.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 23:03

Ik vind het geheel liggen aan wat het paard kan, wat de bijrijder kan & waarom de eigenaar een bijrijder zoekt. Wil je een bijrijder die lekker rondhobbelt en bosritjes maakt omdat je zelf te weinig tijd hebt vind ik dat je best een kleine bijdrage kan vragen van bijvoorbeeld 25 euro per maand voor 3 dagen per week. Wil je een bijrijder omdat dat scheelt in de kosten, vind ik eigenlijk dat je geen paard had moeten nemen, een paard kost geld. Wil je iemand een leerpaard bieden, bijvoorbeeld een Z paard, vind ik dat je best wat meer mag vragen maar ik ga er dan wel vanuit dat de eigenaar ook helpt en begeleid zo nu en dan.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 03:01

Toen ik een bijrijd/ verzorgpaard zocht was het voor mij dagbesteding. Heb dus in de advertentie op marktplaats dat duidelijk vermeld. Ik wil best betalen, maar ik kan het niet. En heb ook in de advertentie vermeld dat ik in ruil daarvoor gerust ALLE voorkomende werkzaamheden op een stal wil doen. Dus ook weideonderhoud, tuigonderhoud, bakonderhoud en natuurlijk alles wat er bij de verzorging komt kijken. Maar ook dat ik vooral geen wedstrijdpaard zocht, maar een recreatiepaard dat niet strikt gebonden is aan een vaste training op bepaald nivo.

En ik heb, heel snel ook nog, de beste eigenares denkbaar gevonden. Iemand die me na 1 keer kennismaken meteen vertrouwde met haar paard, en daar ben ik inmiddels al jaren. We hebben goede tijden meegemaakt en slechte. Paard is een keer zo ziek geweest dat ze er bijna niet meer geweest was, en ondanks dat ik geen cent bij kan dragen (had graag gedeeld in de kosten van de kliniek, als ik het zou kunnen missen!) heb ik geen dag verzaakt en ben dagelijks naar Utrecht gereden die week om paardlief te vertroetelen. In haar vakanties kom ik elke dag, door weer en wind. Elke dag zorg ik dat haar paard minstens een paar uur buiten heeft gestaan, hoewel ik moet zeggen dat onze stalgenootjes daar ook een aanzienlijk aandeel in hebben, net zoals ik in het feit dat hun paarden buiten komen. Maar op de dagen dat ik haar verzorg regel ik dat ook. Ik rij erop, ja. Op het moment nog vooral buiten (revalidatie en slechte bak). Let daarbij op dat ik haar niet slechter maak. Hoewel ik haar niet kan verbeteren. Maar dat hoeft ook niet. Ik werk met de dubbele longe, iets wat de eigenares niet kan/ wil. Zij vraagt mij of ik dat minstens 1 keer per week wil doen, want ze merkt meteen verbetering als ik dat gedaan heb. En dat vind ik prima! Het gaat om het paard, en dat we er beiden plezier van hebben en dat het paard zo goed is/ blijft/ wordt als mogelijk en zo lang mogelijk gezond blijft. Als zij dagen op rij heeft gereden dan rij ik niet maar longeer ik, of wandel ik, of als madam de hele dag al buiten staat poets ik alleen, als zij het paard dagen heeft laten staan dan rij ik. En ik onderhoud het tuig, dat is het minste wat ik kan doen. Uitmesten en voer klaarzetten vind ik zo normaal dat ik het vermelden eigenlijk niet echt waard vind. Ook haal ik voer als het zo uitkomt.

Op dit moment durf ik te zeggen dat de revalidatie van ons paard zo goed gaat, deels door mijn inbreng. Inmiddels heeft de eigenares ook zoveel vertrouwen in mij dat ze me regelmatig raadpleegt voor advies en dan zitten we altijd op 1 lijn. Toeval, maar wel een gelukkig toeval. In al die jaren hebben we nog nooit een conflict gehad en eigenares heeft haar hart op haar tong. Wij zitten toevallig zo op een lijn dat we precies hetzelfde denken over het houden van een recreatiepaard en onze kennis vult elkaar aan. Zij heeft meer rijtechnische kennis, ik meer kennis van het wezen paard. Samen komen we er wel.

Ik moet trouwens zeggen dat ik, onder aanmoediging van de eigenares, met dit paard dingen doe die ik met geen enkel ander paard zou durven of proberen. Wij zijn allebei ietwat gek en proberen graag dingen uit, zij iets meer dan ik en ze moedigt me dan ook aan de grenzen op te zoeken. Maar een buitenrit achterstevoren maken op je 36e terwijl de eigenares ernaast loopt en zij (ook in de 30) de andere helft achterstevoren zonder zadel rijdt terwijl ik ernaast loop is iets wat je niet zomaar bedenkt, maar zij moedigt me aan om dergelijke gekke dingen te doen met haar paard. Of met z'n tweeen op haar paard. Ik zou het niet bedenken, al helemaal omdat het mijn paard niet is. Maar leuk is het wel. Of paardlief haar achterwerk als glijbaan gebruiken... Achterstevoren een reeks balkjes draven, of in galop een ieniemieniesprongetje maken... Dan voelen we ons allebei weer even een onbezorgd 10 jarig penny-meisje. Goed, daar hebben we het paard ook naar. En dat soort dingen doe ik alleen als de eigenares erbij is natuurlijk, en ze moet me dan ook echt wel even aanmoedigen.

Die dingen zou ik met geen enkel ander paard doen, het zou niet eens in me opkomen! Veiligheid staat wat mij betreft voorop. Veiligheid voor het paard op de eerste plaats, voor mezelf op de tweede plaats. Het dier is niet van mij, dus heb ik er maar voor te zorgen dat het dier weer gezond en wel terugkomt op stal, ookal levert mij dat wat butsen en bulten op. En als ik schade maak dan vind ik het niet meer dan logisch dat ik dat vergoed, al dan niet via de verzekering. En het beschadigde vervang. Nu zijn we allebei zuinig op de spullen, dus is er in al die jaren niets vervangen en alles is nog steeds in dusdanige staat dat het nog jaren mee kan. Alleen de beugelriemen moeten binnenkort vervangen worden, en die verzorg ik dan natuurlijk. Maar dat is normale slijtage, die moet iedereen elke zoveel jaar vervangen. Net zoals ik zorg dat er altijd een reserve halster is en een paar extra touwtjes. Die verdwijnen wel eens op magische wijze, of slijten van het vastknopen en heel af en toe wordt er eens eentje stukgetrokken. En soms is het ook gewoon leuk om zoiets te kopen.

Maargoed, "mijn" eigenares heeft al aangegeven dat als ik niet zelf stop ik tot de dood van de paardlief blijf, gewoon omdat het werkt. Wij hebben elkaar trouwens dus via Marktplaats leren kennen aangezien ik toen volledig vreemd was in deze omgeving. En ik ben haar eeuwig dankbaar dat ze mij een eigen paard gunt. Want dat wil ze, dat ik de dagen dat ik kom haar paard beschouw als van mij en haar als zodanig verzorg. En dat doe ik dus met grote liefde. Maar geld ga ik er niet voor betalen. Ik ben er in goede tijden en in slechte tijden en als de eigenares niet kan, en we hebben niet veel voorzieningen op stal, een buitenbak die de helft van het jaar onbegaanbaar is en 2 paddocks en vooral heel erg veel blubber. In de zomermaanden weilanden die ik ook onderhoudt. Warm water is er niet, een kantine al helemaal niet en de hele winter is het er godgruwelijk koud. Ik sta regelmatig in m'n uppie de bak met een hark bij te werken zodat ie berijdbaar blijft en op het moment doe ik dat niet eens voor mezelf, want de bak is sowieso nog te slecht voor ons paardje's revalidatie. Ik zou het best wel een beetje van de zotte vinden als ik daar ook nog voor zou moeten betalen!

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:42

Mindim schreef:
ilsexxx schreef:
Dat vind ik dus ook :j Ik krijg betaald om mijn 'verzorg'paarden te trainen. Vind het een omgekeerde wereld als ik zelf zou moeten betalen.
Als je een goede trainster bent, gericht traint en ook verzorgd vind ik dat de eigenaar er geen geld voor zou mogen vragen, want het paard word beter qua conditie/niveau en misschien ook wel wedstrijdervaring en dan ook nog zelf moeten betalen, nehhh fout!

Voor gerichte training breng ik mijn paard wel naar een professionele stal, dat zou ik niet aan een bijrijder vragen. Is er iemand die mijn paard opleidt, dan wil ik daar prima voor betalen. Als een Z bijrijder mijn paard een paar niveaus hoger wil tillen, prima dan betaal ik. Anders niet. Ik ben zeer voor het win/ win ssyteem, er zijn helaas veel gevallen dat er eentje aan het veel te korte eind trekt en dat kan zowel de bijrijder als de eigenaar zijn.

Snap ik, maar hoezo zou een bijrijder niet goed kunnen rijden en een prof. stal wel? daar lopen ook meiden rond die niet eens gestart zijn. Ik ben ook niet geklasseerd omdat ik daar gewoonweg geen geld voor heb, maar ik heb ervaring genoeg en weet ook donders goed hoe ik een paard moet rijden en trainen. Heb ook niks voor niks instructie en naar mijn mening word een paard ook dáár alleen maar beter van, ongeacht welk niveau de bijrijdster is. Het is gewoon de wijze waarop een paard word gereden ;)

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:36

Zelf vind ik het niet meer dan normaal dat een bijrijdster een deel van de kosten op zich neemt. Mijn hobby kost toch ook geld, dus waarom die van haar niet?? En dan is het bedrag wat ze moeten betalen vaak nog maar een schijntje van het hele geheel.

En tuurlijk ben ik degene die kiest voor een eigen paard... maar mijn bijrijdster is ook degene die ervoor kiest om een 'eigen paard' te gaan rijden in plaats van verder te hobbelen op de manege.

Hier in de omgeving vind je alleen 'poetspaarden' voor nop, maar ga je voor een 'rijpaard' is het normaal om hiervoor een bijdrage te leveren. Zo ging het in mijn tijd ook. Wilde ik rijden moest ik ervoor betalen en enkel poetsen en mesten mocht voor nop.

En het uitmesten van de stal een wederdienst?? Dat is gewoon iets wat bij de basisverzorging hoort. Voor het 5 dubbele wat ik betaal sta ik ook gewoon die stal uit te mesten.

Het is overigens ook niet zo dat ik een bijrijdster heb, omdat ik er geen tijd of geld voor heb :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:18

Ik heb het anders opgelost. Ik hoef geen bijdrage, verzorgster van Jip helpt mij door verzorging van Jip 2 dagen uit handen te nemen, ik help haar door haar lekker met mijn pony te laten rommelen en als het allemaal goed blijft gaan, mag ze van de zomer ook naar het bos enzo.
Enige dat ik gevraagd heb, is om 1x per maand met mijn pony te gaan lessen, op eigen kosten. Op die manier investeert ze in zichzelf én in Jip (en leert ze op vergelijkbare wijze rijden als hoe ik met Jip rijd).
En dan is de vergelijking tussen manegeles of bijrijdpaard ook redelijk te trekken, aangezien ze les krijgt op mijn pony.

Als ik geld van mijn bijrijder nodig had om mijn pony te onderhouden, had ik niet aan een pony moeten beginnen, maar dat is mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 01:59

ilsexxx schreef:
Snap ik, maar hoezo zou een bijrijder niet goed kunnen rijden en een prof. stal wel? daar lopen ook meiden rond die niet eens gestart zijn. Ik ben ook niet geklasseerd omdat ik daar gewoonweg geen geld voor heb, maar ik heb ervaring genoeg en weet ook donders goed hoe ik een paard moet rijden en trainen. Heb ook niks voor niks instructie en naar mijn mening word een paard ook dáár alleen maar beter van, ongeacht welk niveau de bijrijdster is. Het is gewoon de wijze waarop een paard word gereden ;)

Als ik mijn paard naar een professionele stal breng waar ik 200 euro in de week moet betalen, dan verwacht ik niet dat mijn paard ingereden of doorgereden wordt door een verzorgmeisje van de stal. Dat vind ik een beetje te prijzig, voor dat geld verwacht ik professionaliteit, om een africhtstal te vergelijken met de meeste bijrijders die zich aandienen, vind ik geen vergelijk.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:20

Het is mooi dat je mensen laat betalen voor je kunde, maar mij zou je er niet voor krijgen. Idd kies ik dan ook voor een africhtingsstal. En dan ga ik regelmatig kijken om te zien waar ik voor betaal. Grote voordeel is dan ook dat ik les krijg in de stijl van de africhter, waardoor ik mijn paard op dezelfde wijze train en alleen maar kan beteren. Ik ga een bijrijdster echt niet betalen.

xx_star_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:40

Vaak willen mensen niet betalen, omdat je de eigenaar helpt met het verzorgen van zijn/haar paard. Maar ik zou het dan bijv. wel redelijk vinden als je zelf betaald voor de lessen die je dan bijv. op dat paard kan nemen;)