Wormenkuur uit het buitenland?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 09:45

Tempus schreef:
Ik heb ook eens ontworming besteld uit Ierland. Paar weken later kreeg ik telefoon vd bank. Of ik een reis geboekt had naar ... voor meer als 800 euro. Bleek dat mijn mastercard gegevens misbruikt zijn. Ze hebben de verrichting ongedaan gemaakt. Maar sindsdien durf ik niet goed meer van hun site te bestellen. ( vermits ik enkel van hun site besteld had in die periode), als hun betalingsprogramma niet zo veilig is.
Ben ook van mijn mastercard af dus denk niet dat ik nog bij hun kan bestellen. Van de service verder trouwens niet te klagen, ik had alles redelijk snel thuis en steeds antwoord op mails.

Ik heb het gewoon zelf via de bank overgemaakt. Niks aan de hand.

Ontwormschema: Ik vind bij een veulen van 4 maanden Equest geven wel erg fanatiek. Lijkt me niet echt nodig en onnodig risico.
Ik geef ze met 7 dagen ivermectine en met 2 maanden Pyrantel en daarna gewoon met de rest mee.

JudithO

Re: Wormenkuur uit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 10:28

Wil iemand mij ook linkjes sturen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:01

Ierland is Orchard Equestrian en dat kan je zo googlen.
Engeland weet ik dus niet, die zoek ik ook nog.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:04

JamieShanin schreef:
bedenk wel het is medic! = medicijnen dit mag je eigenlijk alleen nog bij de dierenarts bestellen! je kan problemen krijgen ;)

ik ben benieuwd hopen voor u dat het gaat lukken!

Ik vraag me zelfs af of dit topic daarom is toegestaan, volgens de boktregels mogen illegale zaken niet via een topic mogelijk gemaakt/aangemoedigd worden.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:05

Beetje mosterd na de maaltijd Zoolgangster, het topic is net weer open. Op FZ kan je vinden waarom het nu weer open is en waarom dit niet illegaal is. :)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:11

Suzanne F. schreef:
jury schreef:
Wel vreemd dat ze aan je shetlanders Equest gaven. In de handleiding van equest staat dat deze niet gegeven mogen worden aan paarden onder de 200 kg. Geen idee waarom niet maar ik hou me hier altijd maar aan.
Nu zal het afhangen van de grootte van de shet (en dikte ;) ) of ze die 200 kg halen.

Ik zal het even opzoeken maar dat staat er volgens mij niet. Er staat iets over de leeftijd dacht ik of anders onder de 100 kilo.
Maar je mag gewoon een shet Equest geven hoor. :j Alleen geen veulens. Maar sowieso mogen veulens geen Equest.
Zal het eens even nakijken.

Ik ontworm mijn miniatuurpaarden ook met Equest en Pramox. Die halen de 100 kilo nog niet eens....

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:29

En toch wordt het op verschillende sites aangegeven dat het niet mag.
Ergens las ik dat het kan zijn dat hier dan nog geen onderzoek naar gedaan is en ze het daarom voor de zekerheid uitsluiten.
Aan de andere kant staat het niet in de bijsluiter dus zal het ook wel meevallen.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:05

Mijn dwergpony krijgt ook gewoon Equest, zij weegt 50kg. Kwestie van wel goed opletten dat de spuit niet perongeluk doorschiet maar dat voorkom ik door een beetje op mijn finger te doen.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:21

Ariebren schreef:
Die resistentie tegen Yvermectine valt best wel mee.
Er zijn onderzoeken naar gedaan, maar echte resistentie is nog niet aangetoond.

Enige uitzondering is de spoelworm zeggen ze.

Maar ik denk dat de yvermectine nooit gewerkt heeft bij de spoelworm.
Want oudere paarden bouwen zelf een resistentie op tegen spoelworm.

Die resistentie valt niet echt mee hoor ;)
Hier verkopen ze ook vooral ivermectine,en het resultaat is er: onverwoestbare wormen ook op de oudere paarden

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:49

Zoolgangster schreef:
JamieShanin schreef:
bedenk wel het is medic! = medicijnen dit mag je eigenlijk alleen nog bij de dierenarts bestellen! je kan problemen krijgen ;)

ik ben benieuwd hopen voor u dat het gaat lukken!

Ik vraag me zelfs af of dit topic daarom is toegestaan, volgens de boktregels mogen illegale zaken niet via een topic mogelijk gemaakt/aangemoedigd worden.

Illegaal of niet?
Tot 4 jaar geleden was het geen probleem een wormenkuur te bestellen.
Heb zelf nooit problemen ondervonden door ontwormen.
Nu krijg ik allerlei vreemde problemen, sinds de wet hierin is aangesterkt.....en het alleen nog te krijgen is via de da.
Ik heb recent een mest onderzoek laten doen op wormen , geen worm te vinden in de mest.
Echter na het ontwormen wel waar te nemen in de mest (heb toch ontwormt!)
Ik kan en kon me niet voorstellen, dat ze in december, geen wormen hadden en de laatste kuur in februari gekregen hadden (zomerseizoen daarna)

Voor honden en katten is het nog steeds gewoon toegestaan.

Bovendien worden wij nederlanders hier bedot, door vlees dat geimporteerd is uit andere landen, vol buut zit (dus daar nemen ze het niet zo nauw) en als rundvlees verkocht wordt.

Het is 1 groot toneelspel.

Zolang er voor een paard natuurgewijs geen product (bewezen) is die wormbesmetting aanpakt? blijf ik de wormenkuren bestellen uit landen die ze kunnen leveren.

Het zijn tenslotte mijn paarden, waar ik de verantwoording voor draag.
Mocht het fout gaan in de toekomst, door deze logge wet, dan zijn de dierenartsen en overheid echt nergens meer te bekennen hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:39

Ik zal mezelf even quoten uit een ander topic:

stukje van de site van rijksoverheid:

Een aantal malen tijdens het uitvoeren van dit evaluatieonderzoek, zowel tijdens gesprekken, het doen van eigen onderzoek als uit de enquête, hebben we vernomen dat er wegen zijn om zonder een recept URA-middelen te kunnen aanschaffen. Het gaat dan ten eerste om de mogelijkheid om in het buitenland via het internet URA-middelen te kopen; daartoe wordt in een aantal gevallen geen recept gevraagd.

Zo is de internetverkoop via Britse websites ter sprake gekomen en nadien door ons onderzocht. De nationale wetgeving in het Verenigd Koninkrijk (zie bijlage F) maakt het mogelijk dat als de persoon of instantie die uitlevert ook voorschrijft, er geen recept nodig is.Deze handelswijze druist in tegen wat in Nederland legale praktijk is, maar is in het Verenigd Koninkrijk toegestaan, en daarmee NIET illegaal.

Dit voorbeeld laat zien dat ondanks de beoogde gelijktrekking van de wet- en regelgeving op dit onderwerp, onderlinge verschillen in de nationale omzetting van de regelgeving in de verschillende lidstaten overeind zijn gebleven.
de bron;
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... delen.html

Dus een wormkuur in het buitenland kopen en zelf geven ,mag gewoon.Niks illegaal aan

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:44

ah, das mooi ;-) toch legaal bezig geweest. (niet naar de gevangenis ;-) )
maar zelfs als het illegaal was? had ik het ook gedaan :-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:04

Ariebren schreef:
Dat is een goeie over pony's onder de 200 kg en equest.
Ik weet wel dat er in de bijsluiter staat, veulens onder de 4 maanden niet gebruiken.
Agradi heeft op zijn website dit uitgebreid naar drachtige merries.

Dit is allemaal flauwe kul, wat wel geldt is dat 6 X over doseren schadelijk is voor een paard.

De inhoud van een spuit is voor 600 kg paard, dus als de afstel ring niet goed vast zit heb je kans dat een veulentje onder de 100 kg zijn 6 maal overdosering krijgt.

Als je niet precies weet hoe het zit moet je ook gewoon niet beginnen aan het beweren van onzin.....

Het kan gevaarlijk zijn omdat veulens (en paarden met ondergewicht) te weinig lichaamsvet hebben. Moxidectine is vetoplossend.
Zonder lichaamsvet is de concentratie in het bloed te hoog. En waar zit dan wel veel vet? Juist ja, om de zenuwbanen......
Bij een jong dier is de bloed-hersen-bariere nog niet perse zo ondoorlaatbaar als het zou moeten zijn en dan kun je dus pats-boem je veulen nog even naschokkend voor je ogen zien doodvallen. Wil jij dat risico nemen....ga je gang. Maar ga niet tegen een ander roepen dat het geen enkel proleem is.

Shetlanders hebben zelden te weinig vet :+
Daar moet je dus gewoon de dosering naar het gewicht aanpassen en dan is er inderdaad niets aan de hand.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:28

@Sizzle, waar haal je die kennis vandaan ??

Ben er heel benieuwd naar, want ik ken verhaal niet over hersen bariere, enz.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 19:56

Ariebren schreef:
@Sizzle, waar haal je die kennis vandaan ??

Ben er heel benieuwd naar, want ik ken verhaal niet over hersen bariere, enz.

Ik heb ooit eerder in mijn leven een Biologie studie gedaan :P
Daar heb ik welliswaar niet direct specifiek iets over de wormenkuur geleerd, maar je weet wel hoe de bloed -hersen barriere werkt. Als je dan later in je leven met muizen werkt leer leer je dat wel heel snel aangezien die ook wel eens stuiptrekkend aangetroffen worden na een wormenkuurtje. Als je dan op de bijsluiter leest dat het om laag gewicht en jonge dieren gaat dan weet ik al genoeg.
Elke wormenkuur pakt bepaalde type ionen kanalen in de zenuwen aan. Bij de worm liggen deze onbeschermt. Wij hebben deze specifieke ionenkanalen alleen in ons centrale zenuwstelsel, maar dat hoort beschermt te zijn. Nu is dat in jonge dieren en bij bepaalde afwijkingen dus nog niet zo mooi beschermt. Als je daar bovenop nog vetoplossende eigenschappen hebt is het gewoon 1+1.
Dat gebrek aan een goede bloed-hersenbarriere is ook waarom sommige hondenrassen absoluut geen ivermectine en aanverwante soorten mogen.

Het staat vast ook wel ergens op internet trouwens. Zal eens googelen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:24

weer wat geleerd

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:29

met google vind je:

(Equine Emergencies: Treatment and Procedures)
Moxidectin Coma
Foals less than 4 months of age may develop coma following administration of Moxidectin.
This is a result of excessive gamma-aminobutyric acid (GABA) production in the brain and may occur in young foals because of increased permeability of blood-brain barrier to the drug. The identical syndrome is reported in a premature foal administered ivermectin.

Volgens de officiele veiligheidstesten zal je vinden dat het in principe geen gevaar mag zijn in de juiste dosis. Zo ook bij drachtige merries. Maar omdat er wel degelijk gevallen gerapporteerd zijn van moxidectine coma zie ik niet in waarom je bewust dat risico wil lopen als je ook gewoon een paar maanden kunt wachten?
het is echt niet voor de grap in de bijsluiter opgenomen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:49

Ik koop mijn wormenkuren vaak juist in Nederland of Belgie (mijn buitenland :+ ) en haal ze dan op. In Zwitserland zijn ze veel duurder en in Duitsland kom ik ook niet aan de receptplicht langs.
Ik durf ze niet goed te laten versturen omdat Zwitserland geen EU is en de pakketcontrole daarom veel strenger.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:09

Sizzle schreef:
met google vind je:

(Equine Emergencies: Treatment and Procedures)
Moxidectin Coma
Foals less than 4 months of age may develop coma following administration of Moxidectin.
This is a result of excessive gamma-aminobutyric acid (GABA) production in the brain and may occur in young foals because of increased permeability of blood-brain barrier to the drug. The identical syndrome is reported in a premature foal administered ivermectin.

Volgens de officiele veiligheidstesten zal je vinden dat het in principe geen gevaar mag zijn in de juiste dosis. Zo ook bij drachtige merries. Maar omdat er wel degelijk gevallen gerapporteerd zijn van moxidectine coma zie ik niet in waarom je bewust dat risico wil lopen als je ook gewoon een paar maanden kunt wachten?
het is echt niet voor de grap in de bijsluiter opgenomen.

Bedankt voor het antwoord, maar, daar ben ik weer.

In elke bijsluiter van elk middel of medicijn staan dit soort opmerkingen.
Dat is een beetje op safe spelen van de fabrikant, want stel je voor dat ....

Op zijn Nederlands, klote klaren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:19

Zeker niet elke ontworming heeft de leeftijdswaarschuwing. En als je er niet aan aan wil, dan negeer je het toch lekker. Niet mijn probleem.

Maar aangezien Mox zijn sterkste toepassing heeft bij het doden van ingekapselde wormen snap ik sowieso niet waarom je dat bij een jong veulen wil gebruiken. Het grootste probleem met ingekapselde wormen ontstaat pas tijdens de winter en dan zijn de meeste veulens al weer bijna jaarlingen.
Maar hoe dan ook: Doe vooral wat je niet laten kan.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:21

Mox heeft het voordeel dat het minimaal 12 weken werkzaam is. (tegen bijna alles)
En omdat ik in het najaar mox geef aan de paarden, gaan de 4 maands en ouder veulens ook mee.

(Mox is moxidectine en merknaam equest.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:27

Aangezien jij tinkers hebt die meestal niet onder het slankste paardenras ingedeelt worden zal jij ook niet direct in de risico groep vallen, maar ga dat dan op 'n minst niet aan anderen promoten. Strakt probeert iemand dat met een zeer jong schraal volbloed of pony veulen dat wel in coma valt terwijl dat niet nodig was geweest.

Bovendien is 4 maanden en ouder niet onder de 4 maanden. En daar hadden we het over ivm de waarschuwing.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 05-03-13 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:27

Je kan ze ook nog steeds in Nederland bestellen bij prolako.
Duurt alleen een tijd voor je ze hebt

Tip: pas betalen na ontvangen

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:36

Sizzle schreef:
Aangezien jij tinkers hebt die meestal niet onder het slankste paardenras ingedeelt worden zal jij ook niet direct in de risico groep vallen, maar ga dat dan op 'n minst niet aan anderen promoten. Strakt probeert iemand dat met een zeer jong schraal volbloed of pony veulen dat wel in coma valt terwijl dat niet nodig was geweest.

Bovendien is 4 maanden en ouder niet onder de 4 maanden. En daar hadden we het over ivm de waarschuwing.

Ik heb hele mooie Tinkers, maar ook een paar dure Quarters en 2 kwpn paarden staan.
Maar wat is het verschil met een tinker of een schraal volbloedje ??
Dat schrale volbloedje is gewoon slecht gevoerd geweest, trouwens de moeder ook tijdens de dracht.

Ik houd die onder grens van 4 maand aan.

Maar ik heb nog een grote voorraad van de vrije koop tijd wat betreft wormen spuiten.
Dus eerst opmaken en dan een open recept van de DA verder gaan gebruiken.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 10:47

Ik wil ook graag bestelling, maar even de vraag: heeft iemand ervaring met dat betalen via Paypal?
Komen er dan nog extra kosten bij oid?