Paard op stal wel zo zielig??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard op stal wel zo zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:09

Het valt mij ook vaak op dat paarden die ergens in een landje staan niet zo serieus gereden worden als paarden die op stal goed gemanaged worden.

DeniseM, veel paarden voelen zich van nature niet veilig in een omgeving met veel natte plekken en plassen. Het is niet voor niets dat paarden er liever omheen lopen of overheen springen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:11

pmarena schreef:
Het topic gaat wel gestaag door zeg :P

Zijn we nu al met zijn allen tot de conclusie gekomen dat uren achter elkaar verplicht op stal staan niet ideaal is voor een paard , en het net zo min ideaal is om datzelfde dier urenlang verplicht in een wei met slechte bodem te zetten ?

Met als logische conclusie dat je voor het welzijn van het paard dus maar het beste kunt streven naar een fijne stal met altijd open deur , uitkomend op bestrating , uitkomend op ruime zandpaddock , uitkomend op wei , met overal voldoende goede kwaliteit ruwvoer voor handen en genoeg ruimte om samen met vriendjes te staan of zich juist even af te zonderen ?

Dan kan elk paard "nemen" wat hij nodig heeft , zonder eigenaar die het dier lastig valt met zijn / haar persoonlijke voorkeuren voor wei OF stal :)

ja dat zou een mooi streven zijn,maar met een paardenbestand van zo'n 500.000 paarden in nederland en nu eenmaal niet zoveel plek in ons volgebouwde landje..,denk ik een utopia...

Depende,een naakthond is in wezen kwa maag en darmgestel en in zijn doen en laten ook gelinkt aan de wolf,maar daarom is deze wel genetisch door ons gecreeerd en daarom zul je hem anders moeten verzorgen als bv een husky.

dat paarden de vluchtdieren zijn is ook niet helemaal waar meer,want een echt wild paard laat zich niet berijden( in de meeste gevallen,uitzonderingen daar gelaten) paarden zijn nu eenmaal met het fokken zover gedomesticeerd dat niet alles wat een wild paard heeft zo overduidelijk meer aanwezig is,gelukkig maar hoor,anders zou je echt geen lol hebben aan een paard welke altijd en eeuwig op scherp staat om te vluchten..

daarmee wil dus ook zeggen,dat niet elk paard happy is om dag en nacht op een wei gezet te worden,maar zich prima redden met een stalleven en daar ook gelukkig in zijn,daarnaast niet te vergeten,houden wij mensen een paard als hobbydier en doen wij ook dingen met hun die ze ws nooit zelf zouden doen uit natuurlijke behoeftes ( bv hele parcoursen springen,op wedstrijd gaan,gewassen en ingevlochten worden,en zelfs het doodgewone bereden worden is al iets geheel tegennatuurlijks),waarom dan wel zo dat extreme in het houden van een paard waarin ze ineens gelinkt worden aan het natuurlijke wezen in het paard??

ik zeg dan ook niet dat een paard 24/7 in een stal moet staan,dat is natuurlijk een uiterste,maar andere uiterste is dat een paard zich altijd kan redden op een wei zomer en winter en dat een paard daar áltijd maar gelukkig op moet zijn..

beetje nuanceren hoor,kom je een heel eind mee :)
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 07-09-11 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:12

kimmie261 schreef:
Depende schreef:
@ Kimmie. Kan je mij iets uitleggen over dat doorgefokken van paarden en dat dat een ander paard maakt. Dat snap ik namelijk nooit, waarom mensen dat zeggen. Waarom is het wezen paard zo veranderd dat zij niet meer dezelfde behoeftes heeft als 100 jaar geleden of 1000 jaar geleden? Het DNA is niet veranderd, de uiterlijke kenmerken van een paard zijn niet/nauwelijks veranderd. In jouw laatste post geef je aan dat een paard opzoek gaat naar eten en wat dat betreft heel primitief is. Waarom is dat dan op andere gebieden anders?

Als je kijkt naar ons, de mens, dan zijn wij in essentie ook niet veel veranderd. De behoefte piramide van Maslow is op iedereen toepasbaar en die is ook al bijna 60 jaar oud. In die tijd is de wereld om ons heen veranderd maar onze basisbehoeften zijn nog steeds hetzelfde.

Dit is niet aanvallend bedoeld, maar ik zie jou en anderen een paar keer zeggen dat paarden zo veranderd zijn. Maar ik zie dat niet en ben erg benieuwd waar dat dan vandaan komt.

tuurlijk,als je dat niet zelf kan bedenken wil ik wel helpen hoor..

dit is een type paard wat dicht bij de natuur staat en zich ( mits het land groot genoeg is en ze kunnen migreren naar land waar zat te eten is in winter tijden) zichzelf prima kunnen bedruipen: sobere kleine paardjes..:

Afbeelding

wij mensen fokken al jaren paarden naar ons wens maatstaven,groot,slank hoog op de benen,prestatie gericht:
Afbeelding

deze type paarden welke genetisch uit zijn verband zijn getrokken wat betreft een oerpaard kan je niet meer vergelijken met een paard die zich eeuwen geleden zelfstandig konden redden op grote landvlaktes.

laat ik het zo zeggen,een chinese naakthond is toch niet te vergelijken met een wolf? daar kan je toch niet van zeggen,ja een hond hoort te jagen dag en nacht buiten te leven enz,dat kan je zo'n naakthond niet aandoen,hoe "hond" hij ook wel niet mag zijn.

dat bedoel ik ermee,ik kan hier een 1.80m hoge reus toch niet met een winterharde en veel minder genetisch verne*kte shetlander met elkaar vergelijken,kwa specifieke levens behoeftes en onderhoud??

Ik vind dat je hier een goed punt maakt, onze mooie gefokte paardjes zijn niet meer opgewassen om voor zichzelf te zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:18

pmarena schreef:
Op zich kan het natuurlijk best zo zijn dat je gewoon een hele fijne band hebt met het beestje / hij werklustig is / graag aandacht krijgt waardoor hij graag naar je toe komt , wakkerder met rijden is natuurlijk ook niet voor niets , als je zo lang op stal staat :P

Dat is voor veel mensen natuurlijk juist de reden om hun paarden niet teveel op de wei te willen , omdat ze op stal lekker wat energie opkroppen en dan wakkerder / alerter reageren en wat flitsender lopen....

Het kan best zijn dat een paard zich ergens waar ze buiten staan qua sfeer niet op zijn plek voelt , en de sfeer van een andere plek waar die toevallig dan meer op stal staat , beter bij hem past.

Maar dan nog is er ook wel een plekje te vinden waar het allemaal te vinden is :)

Wel fijn voor je dat je paard ondanks de situatie niet ineens heel slecht in zijn vel zit , dat is wel mazzel +:)+

Wat een onzin, dat heeft niets met mazzel te maken, ze past gewoon goed op haar paarden en houdt voor ze. Mijn paard is in de zomer we 24/7 buiten (en loopt dan nog flitsend hoor), dus daar ben ik niet tegen 24/7 buiten, maar je moet niet zo overdrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:26

Lusitano schreef:
euh Amanda, dit is echt een typische splinter/balk situatie.

er wordt niemand op de persoon aangesproken. De manier van huisvesten staat alleen ter discussie. Vanuit discussie ontstaat groei. Wellicht steken we nog iets van elkaar op.
Ik vraag me wel af wat er in jou gebeurt dat je het zo lastig vindt dat andere mensen een andere mening hebben over dit onderwerp.

Dat vindt ze helemaal niet lastig, ik ook niet, maar sommige mensen zijn zo blind dat ze niet zien dat het niet altijd zo kan zoals je het zou willen. Als ik mijn paard in een manegebox moest houden zou ik haar acuut verkopen en dat meen ik serieus. Nu heeft ze een stal een een uitloop van 6 meter lang en als ze wat hoort op de weg komt ze ook naar buiten om te kijken. Toch is ze veel in de stal. De shethengst heeft een kalverhut met uitloopje, die gaat ook in de winter in de wei. De shetmerrie heeft een stal met uitloopje van 2.75 bij 1.80 s nachts en overdag in de winter is ze bij mijn paard in het uitloopje of in haar eigen stukje, dan is het hekje er voor weg. De jaarling krijgt een stal van 4 bij bijna 3 met uitloopje van 4 bij 2 en in de winter overdag buiten. In de zomer staat alles 24/7 buiten. Beschutting is bomen en boerderij, maar als de wind vanuit het noorden komt is dat niet fijn. Grote merrie en andere shet gaan winters ook in de wei als de boel bevroren is, maar anders niet, anders verraggen ze de boel. Iets anders is hier niet mogelijk, op de vette klei. En heel eerlijk gezegd, s winters wil ik ze in elk geval s nachts bij huis hebben, ook voor het contact. En ze zijn perfect gelukkig... Zou ze nooit zomer en winter 24/7 buiten willen hebben in die drekbende die de wei dan is, en het is gedraineerd. Wat ik maar wil zeggen: heb ook eens oog voor andere mogelijkheden die in jullie ogen misschien niet perfect zijn, maar die ook prima kunnen.

En wat ook vergeten wordt: in veel gemeentes mag je geeneens een schuilmogelijkheid in de wei maken... Dus wat dan ???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:40

kimmie261 schreef:
een naakthond is in wezen kwa maag en darmgestel en in zijn doen en laten ook gelinkt aan de wolf,maar daarom is deze wel genetisch door ons gecreeerd en daarom zul je hem anders moeten verzorgen als bv een husky.

Een naakthond heeft geen vacht meer, en kun je dus niet vergelijken. Naaktpaarden bestaan niet.

Paarden hebben nog steeds hun vacht, maken nog steeds een wintervacht aan en de werking van de vacht is nog steeds perfect.
De gehele anatomie, fysiologie en het spijsverteringsstelsel is nog steeds hetzelfde, daar is niets in veranderd. Dit betekent dat het voor een paard bijv. nog steeds een noodzaak is om continue te kunnen bewegen, ruwvoer te eten, frisse buitenlucht in te ademen, en dat krachtvoer ongeschikt voer is voor een paard.
Je kunt wel twee uiterste confirmaties met elkaar vergelijken, maar een paard is nog steeds een paard en heeft ook nog steeds dezelfde instincten en behoeftes.

kimmie261 schreef:
dat paarden de vluchtdieren zijn is ook niet helemaal waar meer,want een echt wild paard laat zich niet berijden( in de meeste gevallen,uitzonderingen daar gelaten

Wanneer in ons gedomesticeerde paardenbestand een veulen wordt geboren dat niet in aanraking komt met de mens, na zoveel jaar opeens uit een groot weiland of natuurgebied wordt gehaald en het de bedoeling is om dit paard te berijden, dan zal dat paard exact hetzelfde gedrag vertonen als een “wild” paard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:42

joenohoe schreef:
pmarena schreef:
Op zich kan het natuurlijk best zo zijn dat je gewoon een hele fijne band hebt met het beestje / hij werklustig is / graag aandacht krijgt waardoor hij graag naar je toe komt , wakkerder met rijden is natuurlijk ook niet voor niets , als je zo lang op stal staat :P

Dat is voor veel mensen natuurlijk juist de reden om hun paarden niet teveel op de wei te willen , omdat ze op stal lekker wat energie opkroppen en dan wakkerder / alerter reageren en wat flitsender lopen....

Het kan best zijn dat een paard zich ergens waar ze buiten staan qua sfeer niet op zijn plek voelt , en de sfeer van een andere plek waar die toevallig dan meer op stal staat , beter bij hem past.

Maar dan nog is er ook wel een plekje te vinden waar het allemaal te vinden is :)

Wel fijn voor je dat je paard ondanks de situatie niet ineens heel slecht in zijn vel zit , dat is wel mazzel +:)+

Wat een onzin, dat heeft niets met mazzel te maken, ze past gewoon goed op haar paarden en houdt voor ze. Mijn paard is in de zomer we 24/7 buiten (en loopt dan nog flitsend hoor), dus daar ben ik niet tegen 24/7 buiten, maar je moet niet zo overdrijven.

Aha , overdrijf ik alweer volgens jou , je bent lekker op dreef :P

Als je paard verhuist en ineens een behoorlijk ander leven krijgt , dan heb je gewoon mazzel dat het dier het goed oppakt.
Ook al doe je er heel erg je best voor , dan nog is het niet vanzelfsprekend namelijk dat het paard er zo blij mee is.

Wel grappig dat dat als een negatieve reactie wordt gezien terwijl het absoluut niet zo bedoelt was :)*

Ik zie nu je nieuwe berichtje en schrik er van hoe je de situatie van jouw paarden omschrijft...begrijp ik nu goed dat die in de wintermaanden alleen maar een stal met een miniscuul uitloopje hebben de hele dag , tenzij de wei hard bevroren is ?

Ik mag toch hopen dat ze nog minstens enkele uren op een grotere zandpaddock o.i.d. komen ? Anders vind ik dat ook schrijnend.... maar ik zal wel weer overdrijven :P

Ik kan heel goed begrijpen dat je ze niet in die drekbende van een wei wilt hebben , zou ik ook niet willen , maar ik begrijp niet zo goed waarom mensen in hemelsnaam niet de moeite nemen om dan een stuk wei aan te passen zodat de paarden daar wèl droog kunnen staan....in de vorm van een stuk bestrating of een zandpaddock.

Dat is echt geen enorm moeilijk iets om te realiseren in de meeste gevallen....

Misschien hebben jullie wel zoiets of heb je een goede reden om het niet te hebben , maar ik snap nooit zo goed waarom het nu zo zwart-wit moet zijn dat de paarden OF in een hokje moeten staan , OF op een drassig weiland..... waarom denken veel mensen dat daar de mogelijkheden stoppen :?

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:46

Mijn tinker heeft jaren 24/7 buiten gestaan. Op de laatste stalling was ze humeurig, erg veel energie, schrikachtig, en ga zo maar door. Nu staat ze op een stalling waar ze s'avonds op stal komt te staan (s'zomers en s'winters komt ze dagelijks gewoon buiten), en de meeste mensen die haar kennen zeggen dat ze nu rust uitstraalt. Schrikken doet ze nog wel eens, maar niet meer zo spastisch als voorheen. Ik kan haar ook rustig borstelen als ik haar staldeur open laat. Ze gaat er niet uit! Ik heb mijn paard wel zien veranderen, maar dan op een positieve manier :j

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:50

JoviBan schreef:
kimmie261 schreef:
een naakthond is in wezen kwa maag en darmgestel en in zijn doen en laten ook gelinkt aan de wolf,maar daarom is deze wel genetisch door ons gecreeerd en daarom zul je hem anders moeten verzorgen als bv een husky.

Een naakthond heeft geen vacht meer, en kun je dus niet vergelijken. Naaktpaarden bestaan niet.

Paarden hebben nog steeds hun vacht, maken nog steeds een wintervacht aan en de werking van de vacht is nog steeds perfect.
De gehele anatomie, fysiologie en het spijsverteringsstelsel is nog steeds hetzelfde, daar is niets in veranderd. Dit betekent dat het voor een paard bijv. nog steeds een noodzaak is om continue te kunnen bewegen, ruwvoer te eten, frisse buitenlucht in te ademen, en dat krachtvoer ongeschikt voer is voor een paard.
Je kunt wel twee uiterste confirmaties met elkaar vergelijken, maar een paard is nog steeds een paard en heeft ook nog steeds dezelfde instincten en behoeftes.

kimmie261 schreef:
dat paarden de vluchtdieren zijn is ook niet helemaal waar meer,want een echt wild paard laat zich niet berijden( in de meeste gevallen,uitzonderingen daar gelaten

Wanneer in ons gedomesticeerde paardenbestand een veulen wordt geboren dat niet in aanraking komt met de mens, na zoveel jaar opeens uit een groot weiland of natuurgebied wordt gehaald en het de bedoeling is om dit paard te berijden, dan zal dat paard exact hetzelfde gedrag vertonen als een “wild” paard.

dan nog is een paard zoals wij heden gecreerd hebben,de hoog in het bloed staande paarden niet vergelijkbaar met een paard wat veel meer bij de natuur staat,en ik heb hier ook een kwpn-er hoor,zo'n nerveus spillepootje,paard maakt 0,0 haar aan in de winter,die zou het echt veel en veel te koud hebben om in wind en regen buiten te moeten staan,hij zou er echt doodziek van worden,dus nee wat mij betreft vind ik niet dat je elk paard zomaar zich aan de natuur kan overleveren.

daarnaast wat nu weer krachtvoer niet goed voor paarden..pff sommige mensen slaan echt een beetje door,krachtvoer hier is niets anders als allerlei soorten granen gemengt in een korrel,wat is daar nu weer mis mee??tis een vraag hoor, daar het bijna 30 jarige paard al zo'n 10 jaar zo'n 9 kilo per dag wegstouwt...en mijn andere paarden al zo'n 24 jaar krachtvoer krijgen en er kern gezond uitzien...?

en zelfs konikspaardjes uit de oostvaardersplassen die nog nooit een mens hebben gezien,kunnen gevangen worden en ingereden worden,ook deze paardjes zijn al zover gedomesticeerd dat er een groot deel van het echte vluchtgedrag eruit gefokt is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:59

kimmie261 schreef:
pmarena schreef:
Het topic gaat wel gestaag door zeg :P

Zijn we nu al met zijn allen tot de conclusie gekomen dat uren achter elkaar verplicht op stal staan niet ideaal is voor een paard , en het net zo min ideaal is om datzelfde dier urenlang verplicht in een wei met slechte bodem te zetten ?

Met als logische conclusie dat je voor het welzijn van het paard dus maar het beste kunt streven naar een fijne stal met altijd open deur , uitkomend op bestrating , uitkomend op ruime zandpaddock , uitkomend op wei , met overal voldoende goede kwaliteit ruwvoer voor handen en genoeg ruimte om samen met vriendjes te staan of zich juist even af te zonderen ?

Dan kan elk paard "nemen" wat hij nodig heeft , zonder eigenaar die het dier lastig valt met zijn / haar persoonlijke voorkeuren voor wei OF stal :)

ja dat zou een mooi streven zijn,maar met een paardenbestand van zo'n 500.000 paarden in nederland en nu eenmaal niet zoveel plek in ons volgebouwde landje..,denk ik een utopia...

Dat zal inderdaad best zo zijn , maar in heel veel gevallen kunnen mensen vrij simpel 1 en ander aanpassen waardoor het paard meer zelf kan kiezen , en blijkbaar is die bereidheid er nog niet genoeg.

Hoeveel mensen hebben hier in dit topic alleen al , nu wel niet gereageerd met opmerkingen als : nou mijn paard wil graag naar binnen met rotweer hoor ! Alleen erkennen dat het dier met regen graag naar binnen wil....en totaal negeren dat het dier even later graag weer naar buiten zou willen. Of mensen die alleen maar zeggen dat hun paard er geen reet aan vindt op de wei als die zo drassig is , en dan als logische oplossing het dier maar in een stal zetten. Alsof dat DE oplossing is :?

Er wordt veels te weinig gezocht naar de tussenweg.

Mensen die een paard op stal hebben komen maar steeds met zielige zompige weide-verhalen terwijl een paard buiten houden helemaal niet gelijk staat met verpieteren op een weitje , zoals een paard binnen houden niet gelijk staat met staan in een donker hok met rondom tralies en verzeken en verscheten strooisel waar ze de hele dag in staan te soppen :P

Als mensen nu gewoon eens voorbij die nare plaatjes kijken en proberen zoveel mogelijk na te streven dat dieren een keuze krijgen....dus stalpaarden eerst eens een fatsoenlijke uitloop krijgen (en dan geen minuscuul strookje van 2 x 4 meter , daar hebben ze nog geen ruk aan :n ) waardoor ze ook even lekker buiten kunnen gaan staan / liggen / rollen in het zand en zelfs wat rond kunnen wandelen , en weidepaarden eerst eens een droog stukje krijgen waar ze kunnen schuilen en met droge voeten lekker wat hooi kunnen knabbelen en rond kunnen lopen zonder dat ze steeds wegzakken en wegglijden in de blubber....dan zijn we toch al een heel eind ? :)

Bij heel veel stallen / weides is dit echt wel te realiseren....maarja dan moet een stal van 20 boxen met een wei , natuurlijk niet met euro-tekens in de ogen de wei volbouwen met nog eens 30 stallen..... Als mensen zelf niet kunnen bedenken dat een paard niet alleen maar in een hokje of op een drassige wei moet lopen dan mogen ze wat mij betreft best geholpen worden door strengere regelgeving om te voorkomen dat het steeds erger wordt en om de veulens die nu geboren worden , dergelijke huisvesting te besparen :(:)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 18:12

hmmz,deels eens deels niet eens,als je als pensionstal een weide hebt betekend niet dat deze dan zo ideaal ligt dat je (eenvoudig)stallen met uitloop kan maken,zeker niet als een paard individueel gestald staat,niet iedere paarden eigenaar wil dat hun paard samen met andere paarden staat,niet ieder paard is geschikt om samen op een (kleinere) oppervlakte samen te staan.

daarnaast zitten pensionstallen ook nog eens aan tig wensen van klanten,en ja laten we eerlijk zijn,heel veel mensen hebben toch graag luxe als ze hun beest stallen en gaan dan voor binnenbakken,solaria,ruime boxen enz enz .

dat wil dus eenvoudig zeggen,dat als een stal met weidegang stallen met grote uitloop zouden moeten maken,want een kleine uitloop is dus ook niet goed,dat dat ten koste gaat van weide grond,welke ze ws weer heel hard nodig hebben in de zomer om de paarden op buiten te zetten,en dan zeker in gebieden als de randstad,daar is het allemaal niet zo weids en groots,plus dat het soms constructief niet haalbaar is.

blijf ik er nog bij,dat heel veel paarden het dus prima doen als ze op stal gehouden worden en verzorgd worden door hun eigenaar die hen dan beweging geeft,en dat al járen mss wel al eeuwen,en nu ineens is het allemaal zo not done...

en gaat het mij soms tever in uitersten,laten we eerlijk zijn,we nemen huisdieren/dieren omdat wij dat zelf leuk vinden,en geven daarbij de dieren een voor ons zo goed mogelijk haalbaar leven,mijn honden zouden ws ook heel graag hier voor op de straat rondrennen en op hondjes jagen enz enz,maar de voordeur blijft dicht,en ze doen het maar met de achtertuin,is dat nu ook zielig omdat ik ze niet naar hun wens laat staan en gaan waar ze willen??

zo is het ook met de paarden hier hoor,zo straks gaan ze weer op stal met de deur dicht en morgenochtend gaat ie weer open,en ze doen het er maar mee,en dat bepaal ik voor ze als eigenaar en baasje zijnde...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 18:13

pmarena schreef:
Ik zie nu je nieuwe berichtje en schrik er van hoe je de situatie van jouw paarden omschrijft... Ben je wel goed bij je hoofd ???begrijp ik nu goed dat die in de wintermaanden alleen maar een stal met een miniscuul uitloopje hebben de hele dag , tenzij de wei hard bevroren is ? Nee, het jonge spul gaat wel de wei in, en de merrie wordt gereden. En minuscuul... het is meer dan de meeste paarden hebben... Ze staan nooit opgesloten.

Ik mag toch hopen dat ze nog minstens enkele uren op een grotere zandpaddock o.i.d. komen ? Anders vind ik dat ook schrijnend.... maar ik zal wel weer overdrijven :PJep, dat heb je heel goed, je overdrijft gigantisch voor de verandering. Alle 4 kunnen ze kiezen of ze buiten willen zijn of binnen en kunnen ook nog wat rondwandelen, terwijl het jonge spul in de wei gaat.

Ik kan heel goed begrijpen dat je ze niet in die drekbende van een wei wilt hebben , zou ik ook niet willen Is geen kwestie van willen, wat ik niet wil is peesblessures, rondvliegende ijzers, uitglijers enzovoorts , maar ik begrijp niet zo goed waarom mensen in hemelsnaam niet de moeite nemen om dan een stuk wei aan te passen zodat de paarden daar wèl droog kunnen staan....in de vorm van een stuk bestrating of een zandpaddock.

Dat is echt geen enorm moeilijk iets om te realiseren in de meeste gevallen.... O jawel hoor, als de wei niet van jezelf is... En bij een pensionstal hoef je er al helemaal niet om te komen.

Misschien hebben jullie wel zoiets of heb je een goede reden om het niet te hebben , maar ik snap nooit zo goed waarom het nu zo zwart-wit moet zijn dat de paarden OF in een hokje moeten staan , OF op een drassig weiland..... waarom denken veel mensen dat daar de mogelijkheden stoppen :?Tsja... ik heb andere mogelijkheden maar die keur je ook niet goed, dus wat wil je nou ???

Ergens in een vorige post van jou pmarena dacht ik dat we het eens waren, wat je daar schreef wat wij willen voor de paarden. Maar zoals je hier weer reageert is ongelooflijk kortzichtig.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 18:23

kimmie261 schreef:

Depende,een naakthond is in wezen kwa maag en darmgestel en in zijn doen en laten ook gelinkt aan de wolf,maar daarom is deze wel genetisch door ons gecreeerd en daarom zul je hem anders moeten verzorgen als bv een husky.

dat paarden de vluchtdieren zijn is ook niet helemaal waar meer,want een echt wild paard laat zich niet berijden( in de meeste gevallen,uitzonderingen daar gelaten) paarden zijn nu eenmaal met het fokken zover gedomesticeerd dat niet alles wat een wild paard heeft zo overduidelijk meer aanwezig is,gelukkig maar hoor,anders zou je echt geen lol hebben aan een paard welke altijd en eeuwig op scherp staat om te vluchten..

daarmee wil dus ook zeggen,dat niet elk paard happy is om dag en nacht op een wei gezet te worden,maar zich prima redden met een stalleven en daar ook gelukkig in zijn,daarnaast niet te vergeten,houden wij mensen een paard als hobbydier en doen wij ook dingen met hun die ze ws nooit zelf zouden doen uit natuurlijke behoeftes ( bv hele parcoursen springen,op wedstrijd gaan,gewassen en ingevlochten worden,en zelfs het doodgewone bereden worden is al iets geheel tegennatuurlijks),waarom dan wel zo dat extreme in het houden van een paard waarin ze ineens gelinkt worden aan het natuurlijke wezen in het paard??

ik zeg dan ook niet dat een paard 24/7 in een stal moet staan,dat is natuurlijk een uiterste,maar andere uiterste is dat een paard zich altijd kan redden op een wei zomer en winter en dat een paard daar áltijd maar gelukkig op moet zijn..

beetje nuanceren hoor,kom je een heel eind mee :)

Maar ik zeg nergens dat een paard van mij 365/24/7 buiten in een weiland moet staan. Met opstallen heb ik ook absoluut geen moeite. Ik vind het het fijnste om het dier de keuze te geven tussen binnen en buiten en daar heb ik voor gezorgd. Niet iedereen heeft die mogelijkheid en kiest voor andere oplossingen.

Mijn bezwaar zit bij de paarden die meer dan 12 uur per dag in een box staan, die paarden worden volgens mij gehinderd in het uitoefenen van hun natuurlijke gedrag. Het sociale, wandelende & grazende gedrag wat in een box gewoon niet uit te oefenen is. Het gaat er bij mij echt niet in, dat paarden denken als mensen 'oh een lekker warm stalletje, hier wil ik wel uren instaan.'

Dat de mijne veel buiten staan betekend helemaal niet dat ze in de modder en het water staan. Wij hebben d.m.v. drainage en bestrating gezorgd voor een geschikte ondergrond voor ieder seizoen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 18:40

Angeliekje schreef:
Mijn tinker heeft jaren 24/7 buiten gestaan. Op de laatste stalling was ze humeurig, erg veel energie, schrikachtig, en ga zo maar door. Nu staat ze op een stalling waar ze s'avonds op stal komt te staan (s'zomers en s'winters komt ze dagelijks gewoon buiten), en de meeste mensen die haar kennen zeggen dat ze nu rust uitstraalt. Schrikken doet ze nog wel eens, maar niet meer zo spastisch als voorheen. Ik kan haar ook rustig borstelen als ik haar staldeur open laat. Ze gaat er niet uit! Ik heb mijn paard wel zien veranderen, maar dan op een positieve manier :j

Zoals ik al zei, sommige paarden hechten gewoon waarden aan rust en een eigen plek waar ze even weg zijn uit een door de mens samengestelde groep.
De mensen die de paarden in de vrije natuur vergelijken met onze paarden, zien nog steeds niet in dat onze weiden verre van voldoen aan het gebied waar een wild paard in leeft.
Wij zetten ze bij elkaar op vaak tamelijk kleine weides/ paddocks met andere paarden en sommige mensen verwachten dan dat zo'n paard zich gewoon 24/7 kan redden.
De ene zal dat makkelijker af gaan dan de andere.

Beweging en dus weidegang is en blijft voor ieder paard belangrijk en van de nachtjes op stal zal een paard geen schade oplopen anders hadden Anky en Edward ze vast ook wel 24/7 buiten staan :D

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 19:07

Lovely schreef:
Het valt mij ook vaak op dat paarden die ergens in een landje staan niet zo serieus gereden worden als paarden die op stal goed gemanaged worden.

DeniseM, veel paarden voelen zich van nature niet veilig in een omgeving met veel natte plekken en plassen. Het is niet voor niets dat paarden er liever omheen lopen of overheen springen.

Dat weet ik maar als het ook maar een beetje regend of wat wilt hij ook echt niet naar buiten..
Echt een miep is het !!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 19:25

Depende schreef:
Mijn bezwaar zit bij de paarden die meer dan 12 uur per dag in een box staan, die paarden worden volgens mij gehinderd in het uitoefenen van hun natuurlijke gedrag. Het sociale, wandelende & grazende gedrag wat in een box gewoon niet uit te oefenen is. Het gaat er bij mij echt niet in, dat paarden denken als mensen 'oh een lekker warm stalletje, hier wil ik wel uren instaan.'

Dat de mijne veel buiten staan betekend helemaal niet dat ze in de modder en het water staan. Wij hebben d.m.v. drainage en bestrating gezorgd voor een geschikte ondergrond voor ieder seizoen.

ze zijn hier net om 18.00 naar binnen gegaan en denk dat ze morgenochtend rond 10 uur weer naar buiten gaan ( en dan is het echt niet zo dat ze de deuren eruit lopen,ze gaan gewoon op hun gemak naar buiten),en mijn paardjes zijn gewoon sociaal en gelukkig :) en zien er allemaal kern gezond uit,zie zelf het probleem eigenlijk niet zo,en moet ook nog zeggen,als het morgenochtend noodweer is gaan ze later naar buiten ligt echt 100% aan het weer deze dagen.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 19:53

kimmie261 schreef:
ze zijn hier net om 18.00 naar binnen gegaan en denk dat ze morgenochtend rond 10 uur weer naar buiten gaan ( en dan is het echt niet zo dat ze de deuren eruit lopen,ze gaan gewoon op hun gemak naar buiten),en mijn paardjes zijn gewoon sociaal en gelukkig :) en zien er allemaal kern gezond uit,zie zelf het probleem eigenlijk niet zo,en moet ook nog zeggen,als het morgenochtend noodweer is gaan ze later naar buiten ligt echt 100% aan het weer deze dagen.

Dan verschillen wij gewoon van mening over wat goed is voor een paard. Jij ziet het probleem niet zo, ik zie het belang niet zo. Iedereen heeft een andere visie. De mijne zijn ook gezond, sociaal en gelukkig en staan nooit in een box. Ik ga echt niet zeggen wat jij met jouw paardjes moet doen (zal wel gek zijn).

Voor mij blijft het 'moderne paard' gewoon een paard, jij ziet dat anders. Wij gaan elkaar toch niet overtuigen van iets anders daar ga ik dus ook niet over door.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 19:54

Als een paard een deel van de avond en 's nachts in een schone buitenstal staat, met een luik.
Met een leuke buurman/vrouw naast je en wat hooi voor de nacht om te eten.
Dat vindt mijn paard, en de 2 paarden naast haar, niet erg.
's Winters en met regen staan ze er zelfs graag.
Ze kunnen over het erf en de weg kijken, en staan ontspannen te kijken wat er allemaal op het erf gebeurt.

De paarden die hier in de schuur staan, en geen uitzicht hebben, staan veel vaker te hinniken, schrapen en ongeduldig te zijn, of staan de hele tijd te suffen.

Dus de stal zelf maakt ook veel uit, of een paard er graag staat of niet.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:05

Mijn paard vindt het volgens mij niks aan in haar stal als er geen eten is, maar dat is helaas niet anders. :(:) Ze staat van 06.30 t/m zeker 18.30 buiten. In de zomer staat ze in de wei met een maatje en in de winter staat op een zwart stukje grond (paddock) waar ze 's ochtends een bak met hooi krijgt. De paddock wordt helaas wel snel modderig, maar droogt wel erg snel weer op. (Als het heel nat en vies is, dan zet ik haar wel wat eerder binnen.) Niet ideaal, maar beter dan dit kan ik haar niet bieden hier in de buurt. :n

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:05

mika11 schreef:
Als een paard een deel van de avond en 's nachts in een schone buitenstal staat, met een luik.
Met een leuke buurman/vrouw naast je en wat hooi voor de nacht om te eten.
Dat vindt mijn paard, en de 2 paarden naast haar, niet erg.
's Winters en met regen staan ze er zelfs graag.
Ze kunnen over het erf en de weg kijken, en staan ontspannen te kijken wat er allemaal op het erf gebeurt.

De paarden die hier in de schuur staan, en geen uitzicht hebben, staan veel vaker te hinniken, schrapen en ongeduldig te zijn, of staan de hele tijd te suffen.

Dus de stal zelf maakt ook veel uit, of een paard er graag staat of niet.

Klopt helemaal. Mijn paard kan ook gewoon om haar keek als ze op stal staat. Ook de hoeveelheid licht is belangrijk. :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:21

joenohoe schreef:
pmarena schreef:
Ik zie nu je nieuwe berichtje en schrik er van hoe je de situatie van jouw paarden omschrijft... Ben je wel goed bij je hoofd ???begrijp ik nu goed dat die in de wintermaanden alleen maar een stal met een miniscuul uitloopje hebben de hele dag , tenzij de wei hard bevroren is ? Nee, het jonge spul gaat wel de wei in, en de merrie wordt gereden. En minuscuul... het is meer dan de meeste paarden hebben... Ze staan nooit opgesloten.

Ik mag toch hopen dat ze nog minstens enkele uren op een grotere zandpaddock o.i.d. komen ? Anders vind ik dat ook schrijnend.... maar ik zal wel weer overdrijven :PJep, dat heb je heel goed, je overdrijft gigantisch voor de verandering. Alle 4 kunnen ze kiezen of ze buiten willen zijn of binnen en kunnen ook nog wat rondwandelen, terwijl het jonge spul in de wei gaat.

Ik kan heel goed begrijpen dat je ze niet in die drekbende van een wei wilt hebben , zou ik ook niet willen Is geen kwestie van willen, wat ik niet wil is peesblessures, rondvliegende ijzers, uitglijers enzovoorts , maar ik begrijp niet zo goed waarom mensen in hemelsnaam niet de moeite nemen om dan een stuk wei aan te passen zodat de paarden daar wèl droog kunnen staan....in de vorm van een stuk bestrating of een zandpaddock.

Dat is echt geen enorm moeilijk iets om te realiseren in de meeste gevallen.... O jawel hoor, als de wei niet van jezelf is... En bij een pensionstal hoef je er al helemaal niet om te komen.

Misschien hebben jullie wel zoiets of heb je een goede reden om het niet te hebben , maar ik snap nooit zo goed waarom het nu zo zwart-wit moet zijn dat de paarden OF in een hokje moeten staan , OF op een drassig weiland..... waarom denken veel mensen dat daar de mogelijkheden stoppen :?Tsja... ik heb andere mogelijkheden maar die keur je ook niet goed, dus wat wil je nou ???

Ergens in een vorige post van jou pmarena dacht ik dat we het eens waren, wat je daar schreef wat wij willen voor de paarden. Maar zoals je hier weer reageert is ongelooflijk kortzichtig.

Komop , je hebt het over stalletjes met "uitloopjes" van bvb. 2 x 4 meter , dat is een stukje voor een cavia , niet voor een paard....ligt je standaard dan zo laag dat je dat een goede plek vindt voor een paard , de hele dag in een stalletje met een strookje buiten ter grootte van een flat-balkonnetje ?

Als het niet anders kan dan is dat 1 ding , maar serieus denken dat dat een goede manier van huisvesting is... dat vind ik heel triest. Niet aanvallend bedoeld , ik vind het gewoon oprecht heel erg jammer dat mensen zulke dingen als "goed" kunnen zien en blijkbaar niet beter weten....

De wei is van IEMAND , als huurder heb je dan misschien geen invloed maar de pensionhouder is dan degene die zou kunnen kijken naar een verbetering.

Het probleem zit hem erin dat mensen op stallen gaan staan die eigenlijk gewoon niet geschikt zijn voor het houden van paarden....wel voor het houden van sportartikelen , maar niet voor PAARDEN. Waarom zouden pensionhouders dingen veranderen als er genoeg mensen zijn die het wel okee vinden om een stal te hebben zonder ruimte voor het dier om wat te wandelen..... de ruimte die ze dan hebben wordt vervolgens ook nog volgebouwd met stallen omdat dat meer oplevert en de mensen toch wel komen....

Niemand wil peesblessures, rondvliegende ijzers, uitglijers enzovoorts. Maar je paard dan maar in een stal zetten is niet de enige oplossing :n

Wat ik wil ?

Dat mensen wat kritischer worden over de huisvesting van hun paard en wat meer gaan eisen van pensionhouders. Pas een paard kopen als ze er een goede plek voor hebben. En zolang als dat ze geen beter plekje hebben , dat ze dan nog wel zo eerlijk zijn om toe te geven dat een plekje zoals ik omschrijf , het fijnste zou zijn.

En niet gaan lopen blaten dat het niet hoeft omdat hun paard zo gelukkig is op stal / de wei zo nat is / de stal niet goed is.... voor vrijwel elk probleem dat ik hier langs zie komen is een vrij simpele oplossing mogelijk (uitloop bij stallen / verharding en zand bij weilanden) maar daar wordt gewoon totaal overheen gekeken en men gaat direct maar naar het andere uiterste....

Ik begrijp dat niet iedereen er iets aan kan of wil doen dat zijn paard in een dergelijke situatie terecht is gekomen , maar zou willen dat we met zijn allen af gaan van het idee dat het wel best is om een paard op zo'n klein stukje te houden waar ze net hun kont kunnen keren....om te voorkomen dat er nog meer mensen een paard kopen en het zo neerzetten.

Laat het paardenbestand maar flink inkrimpen , en geen nieuwe stallen meer bouwen op plekken die gewoonweg niet geschikt zijn voor deze dieren om hun soorteigen gedrag te kunnen vertonen.

Het is al erg zat dat het zover gekomen is , dat mogen we best toegeven met zijn allen ! En streven naar een verbetering van de situatie , niet naar het in stand houden er van , wapperend met het idee dat iedereen recht heeft op een paard dus het dier dan maar te veel van zijn eigen behoeftes in moet leveren voor de behoeftes van het baasje.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:30

ik denk dat er een groot verschil zit tussen in een stal gaan staan waar ze ten alle tijden weer ff uit kunnen en in een stal staan waar ze geen kant opkunnen.

Ik ben nog steeds van mening dat paarden buiten horen en dat het liefst 24/7 echter ben ook van mening dat er zowel in de zon als andere weersomstandigheden een schuilstal moet zijn zodat ze heel de dag zelf kunnen kiezen waar ze op dat moment willen staan.

Er zijn nu eenmaal paarden die harde wind en regen niet echt waarderen en dan tijdelijk ff een schuilplekje opzoeken, maar deze wel ALTIJD kunnen verlaten als het weer droog is. Zo zijn er ook paarden die met heel warm weer de stal in gaan om wat verlossing van de vliegen te krijgen of de knallende zon, ook deze kunnen ten alle tijden dan weer naar buiten.

Dat ze soms even liever schuilen betekent in mijn ogen niet dat ze het ook echt leuk vinden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:35

jesito schreef:
Angeliekje schreef:

Zoals ik al zei, sommige paarden hechten gewoon waarden aan rust en een eigen plek waar ze even weg zijn uit een door de mens samengestelde groep.
De mensen die de paarden in de vrije natuur vergelijken met onze paarden, zien nog steeds niet in dat onze weiden verre van voldoen aan het gebied waar een wild paard in leeft.
Wij zetten ze bij elkaar op vaak tamelijk kleine weides/ paddocks met andere paarden en sommige mensen verwachten dan dat zo'n paard zich gewoon 24/7 kan redden.
De ene zal dat makkelijker af gaan dan de andere.

Beweging en dus weidegang is en blijft voor ieder paard belangrijk en van de nachtjes op stal zal een paard geen schade oplopen anders hadden Anky en Edward ze vast ook wel 24/7 buiten staan :D

Rust en een eigen plek kan een paard ook vinden op een goed ingerichte wei , daarvoor hoef je geen hokje met een deurtje te hebben waarin je het dier opsluit :)

De grap is dat de opmerkingen over "de natuur" gaan over de natuurlijke behoeftes van een paard (èlk paard) zoals veel lopen , vrijwel constant ruwvoer eten , socialiseren met andere paarden , lekker eens een sprintje kunnen trekken en gek kunnen doen , wat rollen of slapen , verschillende plekjes hebben waar wat te halen valt , zoals een zandplek , een plek waar ze droog kunnen staan enz.

Dat zijn zaken die een paard gewoon nodig heeft , dat is dat natuurlijke gedrag en een meer natuurlijke manier van houden.

Dat heeft niks te maken met steppes en roofdieren en rijden , dat staat er allemaal los van. Mensen die er zulke onzin bij betrekken als "dan moet je ook niet meer gaan rijden" hebben ècht geen idee waar het om gaat....

Je kunt een paard rijden en hem de rest van de tijd in een hok zetten (of iets anders) of je kunt hem rijden en proberen het hem de rest van de dag zo aangenaam mogelijk te maken door hem een eigen leven te gunnen , met een ritme dat hij verder zelf mag bepalen.

Wat topsporters met hun paarden doen vind ik al helemaal niet interessant want over het algemeen zijn die paarden eerst een onvestering = sportartikel , en dan pas paard. Wat ook logisch is gezien de situatie....je kunt wel denken : het zou fijn zijn voor het dier om lekker op de wei of in de paddock even vrij rond te lopen , maar die paarden zijn gewoon te duur om ze lekker hun gang te laten gaan.

Net zoals prinsjes en prinsesjes niet zomaar lekker spontaan naar het strand kunnen ofzo , dat vinden we toch ook sneu voor die kinderen dat ze in zo'n glazen kooitje zitten. Bij een paard is dat niet anders. Of een konijn of cavia in zo'n walgelijk klein hokje van de dierenwinkel , verschrikkelijk dat we met zijn allen niet inzien wat we die dieren eigenlijk aandoen :n

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:41

Ik ben eigelijk helemaal met je eens pmarena. :j Maar het kan ook echt lastig zijn om goede omstandigheden voor je paard te creëren. Helemaal als pensionhouders niet mee willen werken. Zo heb ik echt een hele tijd moeten "zeuren" om het voor elkaar te krijgen dat mijn paard in de winter 's ochtends ook hooi krijgt in de paddock en niet alleen 's avonds op stal. De staleigenaar zag het gewoon niet in. :n Hij had het zo altijd al gedaan en nooit problemen gehad..

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:51

Onze paarden staan 's avonds ook te trappelen om naar binnen te gaan. Zowel zomer als winter staan ze overdag buiten (van 's morgens 8 uur tot 's avonds 1/210) met inloopstal, betegelde paddock buitenbak en weiland en ze komen 's nachts op stal. Dit vinden ze heeeerlijk.

Bij heel slecht weer staan ze met z'n drieen op elkaar in de inloopstal te wachten tot ze naar binnen mogen. Of ze staan naar binnen (huis) te turen en hinniken heel hard als ze je zien "mogen we op stal?" (en nee, ze krijgen dan niet standaard voer).

Ik ben dus ook van mening dat paarden het heeerlijk vinden buiten te staan, en ja, ik ben tegen 24 uur per dag op stal (dan veeeeel liever 24/7 buiten met schuilstal) maar ik ben er ook zeker van overtuigd dat paarden het heerlijk vinden om 's nachts lekker binnen te staan.