Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pmarena schreef:Het topic gaat wel gestaag door zeg
Zijn we nu al met zijn allen tot de conclusie gekomen dat uren achter elkaar verplicht op stal staan niet ideaal is voor een paard , en het net zo min ideaal is om datzelfde dier urenlang verplicht in een wei met slechte bodem te zetten ?
Met als logische conclusie dat je voor het welzijn van het paard dus maar het beste kunt streven naar een fijne stal met altijd open deur , uitkomend op bestrating , uitkomend op ruime zandpaddock , uitkomend op wei , met overal voldoende goede kwaliteit ruwvoer voor handen en genoeg ruimte om samen met vriendjes te staan of zich juist even af te zonderen ?
Dan kan elk paard "nemen" wat hij nodig heeft , zonder eigenaar die het dier lastig valt met zijn / haar persoonlijke voorkeuren voor wei OF stal
kimmie261 schreef:Depende schreef:@ Kimmie. Kan je mij iets uitleggen over dat doorgefokken van paarden en dat dat een ander paard maakt. Dat snap ik namelijk nooit, waarom mensen dat zeggen. Waarom is het wezen paard zo veranderd dat zij niet meer dezelfde behoeftes heeft als 100 jaar geleden of 1000 jaar geleden? Het DNA is niet veranderd, de uiterlijke kenmerken van een paard zijn niet/nauwelijks veranderd. In jouw laatste post geef je aan dat een paard opzoek gaat naar eten en wat dat betreft heel primitief is. Waarom is dat dan op andere gebieden anders?
Als je kijkt naar ons, de mens, dan zijn wij in essentie ook niet veel veranderd. De behoefte piramide van Maslow is op iedereen toepasbaar en die is ook al bijna 60 jaar oud. In die tijd is de wereld om ons heen veranderd maar onze basisbehoeften zijn nog steeds hetzelfde.
Dit is niet aanvallend bedoeld, maar ik zie jou en anderen een paar keer zeggen dat paarden zo veranderd zijn. Maar ik zie dat niet en ben erg benieuwd waar dat dan vandaan komt.
tuurlijk,als je dat niet zelf kan bedenken wil ik wel helpen hoor..
dit is een type paard wat dicht bij de natuur staat en zich ( mits het land groot genoeg is en ze kunnen migreren naar land waar zat te eten is in winter tijden) zichzelf prima kunnen bedruipen: sobere kleine paardjes..:
wij mensen fokken al jaren paarden naar ons wens maatstaven,groot,slank hoog op de benen,prestatie gericht:
deze type paarden welke genetisch uit zijn verband zijn getrokken wat betreft een oerpaard kan je niet meer vergelijken met een paard die zich eeuwen geleden zelfstandig konden redden op grote landvlaktes.
laat ik het zo zeggen,een chinese naakthond is toch niet te vergelijken met een wolf? daar kan je toch niet van zeggen,ja een hond hoort te jagen dag en nacht buiten te leven enz,dat kan je zo'n naakthond niet aandoen,hoe "hond" hij ook wel niet mag zijn.
dat bedoel ik ermee,ik kan hier een 1.80m hoge reus toch niet met een winterharde en veel minder genetisch verne*kte shetlander met elkaar vergelijken,kwa specifieke levens behoeftes en onderhoud??
pmarena schreef:Op zich kan het natuurlijk best zo zijn dat je gewoon een hele fijne band hebt met het beestje / hij werklustig is / graag aandacht krijgt waardoor hij graag naar je toe komt , wakkerder met rijden is natuurlijk ook niet voor niets , als je zo lang op stal staat
Dat is voor veel mensen natuurlijk juist de reden om hun paarden niet teveel op de wei te willen , omdat ze op stal lekker wat energie opkroppen en dan wakkerder / alerter reageren en wat flitsender lopen....
Het kan best zijn dat een paard zich ergens waar ze buiten staan qua sfeer niet op zijn plek voelt , en de sfeer van een andere plek waar die toevallig dan meer op stal staat , beter bij hem past.
Maar dan nog is er ook wel een plekje te vinden waar het allemaal te vinden is
Wel fijn voor je dat je paard ondanks de situatie niet ineens heel slecht in zijn vel zit , dat is wel mazzel
Lusitano schreef:euh Amanda, dit is echt een typische splinter/balk situatie.
er wordt niemand op de persoon aangesproken. De manier van huisvesten staat alleen ter discussie. Vanuit discussie ontstaat groei. Wellicht steken we nog iets van elkaar op.
Ik vraag me wel af wat er in jou gebeurt dat je het zo lastig vindt dat andere mensen een andere mening hebben over dit onderwerp.
kimmie261 schreef:een naakthond is in wezen kwa maag en darmgestel en in zijn doen en laten ook gelinkt aan de wolf,maar daarom is deze wel genetisch door ons gecreeerd en daarom zul je hem anders moeten verzorgen als bv een husky.
kimmie261 schreef:dat paarden de vluchtdieren zijn is ook niet helemaal waar meer,want een echt wild paard laat zich niet berijden( in de meeste gevallen,uitzonderingen daar gelaten
joenohoe schreef:pmarena schreef:Op zich kan het natuurlijk best zo zijn dat je gewoon een hele fijne band hebt met het beestje / hij werklustig is / graag aandacht krijgt waardoor hij graag naar je toe komt , wakkerder met rijden is natuurlijk ook niet voor niets , als je zo lang op stal staat
Dat is voor veel mensen natuurlijk juist de reden om hun paarden niet teveel op de wei te willen , omdat ze op stal lekker wat energie opkroppen en dan wakkerder / alerter reageren en wat flitsender lopen....
Het kan best zijn dat een paard zich ergens waar ze buiten staan qua sfeer niet op zijn plek voelt , en de sfeer van een andere plek waar die toevallig dan meer op stal staat , beter bij hem past.
Maar dan nog is er ook wel een plekje te vinden waar het allemaal te vinden is
Wel fijn voor je dat je paard ondanks de situatie niet ineens heel slecht in zijn vel zit , dat is wel mazzel
Wat een onzin, dat heeft niets met mazzel te maken, ze past gewoon goed op haar paarden en houdt voor ze. Mijn paard is in de zomer we 24/7 buiten (en loopt dan nog flitsend hoor), dus daar ben ik niet tegen 24/7 buiten, maar je moet niet zo overdrijven.
JoviBan schreef:kimmie261 schreef:een naakthond is in wezen kwa maag en darmgestel en in zijn doen en laten ook gelinkt aan de wolf,maar daarom is deze wel genetisch door ons gecreeerd en daarom zul je hem anders moeten verzorgen als bv een husky.
Een naakthond heeft geen vacht meer, en kun je dus niet vergelijken. Naaktpaarden bestaan niet.
Paarden hebben nog steeds hun vacht, maken nog steeds een wintervacht aan en de werking van de vacht is nog steeds perfect.
De gehele anatomie, fysiologie en het spijsverteringsstelsel is nog steeds hetzelfde, daar is niets in veranderd. Dit betekent dat het voor een paard bijv. nog steeds een noodzaak is om continue te kunnen bewegen, ruwvoer te eten, frisse buitenlucht in te ademen, en dat krachtvoer ongeschikt voer is voor een paard.
Je kunt wel twee uiterste confirmaties met elkaar vergelijken, maar een paard is nog steeds een paard en heeft ook nog steeds dezelfde instincten en behoeftes.kimmie261 schreef:dat paarden de vluchtdieren zijn is ook niet helemaal waar meer,want een echt wild paard laat zich niet berijden( in de meeste gevallen,uitzonderingen daar gelaten
Wanneer in ons gedomesticeerde paardenbestand een veulen wordt geboren dat niet in aanraking komt met de mens, na zoveel jaar opeens uit een groot weiland of natuurgebied wordt gehaald en het de bedoeling is om dit paard te berijden, dan zal dat paard exact hetzelfde gedrag vertonen als een “wild” paard.
kimmie261 schreef:pmarena schreef:Het topic gaat wel gestaag door zeg
Zijn we nu al met zijn allen tot de conclusie gekomen dat uren achter elkaar verplicht op stal staan niet ideaal is voor een paard , en het net zo min ideaal is om datzelfde dier urenlang verplicht in een wei met slechte bodem te zetten ?
Met als logische conclusie dat je voor het welzijn van het paard dus maar het beste kunt streven naar een fijne stal met altijd open deur , uitkomend op bestrating , uitkomend op ruime zandpaddock , uitkomend op wei , met overal voldoende goede kwaliteit ruwvoer voor handen en genoeg ruimte om samen met vriendjes te staan of zich juist even af te zonderen ?
Dan kan elk paard "nemen" wat hij nodig heeft , zonder eigenaar die het dier lastig valt met zijn / haar persoonlijke voorkeuren voor wei OF stal
ja dat zou een mooi streven zijn,maar met een paardenbestand van zo'n 500.000 paarden in nederland en nu eenmaal niet zoveel plek in ons volgebouwde landje..,denk ik een utopia...
pmarena schreef:Ik zie nu je nieuwe berichtje en schrik er van hoe je de situatie van jouw paarden omschrijft... Ben je wel goed bij je hoofd ???begrijp ik nu goed dat die in de wintermaanden alleen maar een stal met een miniscuul uitloopje hebben de hele dag , tenzij de wei hard bevroren is ? Nee, het jonge spul gaat wel de wei in, en de merrie wordt gereden. En minuscuul... het is meer dan de meeste paarden hebben... Ze staan nooit opgesloten.
Ik mag toch hopen dat ze nog minstens enkele uren op een grotere zandpaddock o.i.d. komen ? Anders vind ik dat ook schrijnend.... maar ik zal wel weer overdrijvenJep, dat heb je heel goed, je overdrijft gigantisch voor de verandering. Alle 4 kunnen ze kiezen of ze buiten willen zijn of binnen en kunnen ook nog wat rondwandelen, terwijl het jonge spul in de wei gaat.
Ik kan heel goed begrijpen dat je ze niet in die drekbende van een wei wilt hebben , zou ik ook niet willen Is geen kwestie van willen, wat ik niet wil is peesblessures, rondvliegende ijzers, uitglijers enzovoorts , maar ik begrijp niet zo goed waarom mensen in hemelsnaam niet de moeite nemen om dan een stuk wei aan te passen zodat de paarden daar wèl droog kunnen staan....in de vorm van een stuk bestrating of een zandpaddock.
Dat is echt geen enorm moeilijk iets om te realiseren in de meeste gevallen.... O jawel hoor, als de wei niet van jezelf is... En bij een pensionstal hoef je er al helemaal niet om te komen.
Misschien hebben jullie wel zoiets of heb je een goede reden om het niet te hebben , maar ik snap nooit zo goed waarom het nu zo zwart-wit moet zijn dat de paarden OF in een hokje moeten staan , OF op een drassig weiland..... waarom denken veel mensen dat daar de mogelijkheden stoppenTsja... ik heb andere mogelijkheden maar die keur je ook niet goed, dus wat wil je nou ???
kimmie261 schreef:ja dat zou een mooi streven zijn,maar met een paardenbestand van zo'n 500.000 paarden in nederland en nu eenmaal niet zoveel plek in ons volgebouwde landje..,denk ik een utopia...
Depende,een naakthond is in wezen kwa maag en darmgestel en in zijn doen en laten ook gelinkt aan de wolf,maar daarom is deze wel genetisch door ons gecreeerd en daarom zul je hem anders moeten verzorgen als bv een husky.
dat paarden de vluchtdieren zijn is ook niet helemaal waar meer,want een echt wild paard laat zich niet berijden( in de meeste gevallen,uitzonderingen daar gelaten) paarden zijn nu eenmaal met het fokken zover gedomesticeerd dat niet alles wat een wild paard heeft zo overduidelijk meer aanwezig is,gelukkig maar hoor,anders zou je echt geen lol hebben aan een paard welke altijd en eeuwig op scherp staat om te vluchten..
daarmee wil dus ook zeggen,dat niet elk paard happy is om dag en nacht op een wei gezet te worden,maar zich prima redden met een stalleven en daar ook gelukkig in zijn,daarnaast niet te vergeten,houden wij mensen een paard als hobbydier en doen wij ook dingen met hun die ze ws nooit zelf zouden doen uit natuurlijke behoeftes ( bv hele parcoursen springen,op wedstrijd gaan,gewassen en ingevlochten worden,en zelfs het doodgewone bereden worden is al iets geheel tegennatuurlijks),waarom dan wel zo dat extreme in het houden van een paard waarin ze ineens gelinkt worden aan het natuurlijke wezen in het paard??
ik zeg dan ook niet dat een paard 24/7 in een stal moet staan,dat is natuurlijk een uiterste,maar andere uiterste is dat een paard zich altijd kan redden op een wei zomer en winter en dat een paard daar áltijd maar gelukkig op moet zijn..
beetje nuanceren hoor,kom je een heel eind mee
Angeliekje schreef:Mijn tinker heeft jaren 24/7 buiten gestaan. Op de laatste stalling was ze humeurig, erg veel energie, schrikachtig, en ga zo maar door. Nu staat ze op een stalling waar ze s'avonds op stal komt te staan (s'zomers en s'winters komt ze dagelijks gewoon buiten), en de meeste mensen die haar kennen zeggen dat ze nu rust uitstraalt. Schrikken doet ze nog wel eens, maar niet meer zo spastisch als voorheen. Ik kan haar ook rustig borstelen als ik haar staldeur open laat. Ze gaat er niet uit! Ik heb mijn paard wel zien veranderen, maar dan op een positieve manier
Lovely schreef:Het valt mij ook vaak op dat paarden die ergens in een landje staan niet zo serieus gereden worden als paarden die op stal goed gemanaged worden.
DeniseM, veel paarden voelen zich van nature niet veilig in een omgeving met veel natte plekken en plassen. Het is niet voor niets dat paarden er liever omheen lopen of overheen springen.
Depende schreef:Mijn bezwaar zit bij de paarden die meer dan 12 uur per dag in een box staan, die paarden worden volgens mij gehinderd in het uitoefenen van hun natuurlijke gedrag. Het sociale, wandelende & grazende gedrag wat in een box gewoon niet uit te oefenen is. Het gaat er bij mij echt niet in, dat paarden denken als mensen 'oh een lekker warm stalletje, hier wil ik wel uren instaan.'
Dat de mijne veel buiten staan betekend helemaal niet dat ze in de modder en het water staan. Wij hebben d.m.v. drainage en bestrating gezorgd voor een geschikte ondergrond voor ieder seizoen.
kimmie261 schreef:ze zijn hier net om 18.00 naar binnen gegaan en denk dat ze morgenochtend rond 10 uur weer naar buiten gaan ( en dan is het echt niet zo dat ze de deuren eruit lopen,ze gaan gewoon op hun gemak naar buiten),en mijn paardjes zijn gewoon sociaal en gelukkigen zien er allemaal kern gezond uit,zie zelf het probleem eigenlijk niet zo,en moet ook nog zeggen,als het morgenochtend noodweer is gaan ze later naar buiten ligt echt 100% aan het weer deze dagen.
mika11 schreef:Als een paard een deel van de avond en 's nachts in een schone buitenstal staat, met een luik.
Met een leuke buurman/vrouw naast je en wat hooi voor de nacht om te eten.
Dat vindt mijn paard, en de 2 paarden naast haar, niet erg.
's Winters en met regen staan ze er zelfs graag.
Ze kunnen over het erf en de weg kijken, en staan ontspannen te kijken wat er allemaal op het erf gebeurt.
De paarden die hier in de schuur staan, en geen uitzicht hebben, staan veel vaker te hinniken, schrapen en ongeduldig te zijn, of staan de hele tijd te suffen.
Dus de stal zelf maakt ook veel uit, of een paard er graag staat of niet.
joenohoe schreef:pmarena schreef:Ik zie nu je nieuwe berichtje en schrik er van hoe je de situatie van jouw paarden omschrijft... Ben je wel goed bij je hoofd ???begrijp ik nu goed dat die in de wintermaanden alleen maar een stal met een miniscuul uitloopje hebben de hele dag , tenzij de wei hard bevroren is ? Nee, het jonge spul gaat wel de wei in, en de merrie wordt gereden. En minuscuul... het is meer dan de meeste paarden hebben... Ze staan nooit opgesloten.
Ik mag toch hopen dat ze nog minstens enkele uren op een grotere zandpaddock o.i.d. komen ? Anders vind ik dat ook schrijnend.... maar ik zal wel weer overdrijvenJep, dat heb je heel goed, je overdrijft gigantisch voor de verandering. Alle 4 kunnen ze kiezen of ze buiten willen zijn of binnen en kunnen ook nog wat rondwandelen, terwijl het jonge spul in de wei gaat.
Ik kan heel goed begrijpen dat je ze niet in die drekbende van een wei wilt hebben , zou ik ook niet willen Is geen kwestie van willen, wat ik niet wil is peesblessures, rondvliegende ijzers, uitglijers enzovoorts , maar ik begrijp niet zo goed waarom mensen in hemelsnaam niet de moeite nemen om dan een stuk wei aan te passen zodat de paarden daar wèl droog kunnen staan....in de vorm van een stuk bestrating of een zandpaddock.
Dat is echt geen enorm moeilijk iets om te realiseren in de meeste gevallen.... O jawel hoor, als de wei niet van jezelf is... En bij een pensionstal hoef je er al helemaal niet om te komen.
Misschien hebben jullie wel zoiets of heb je een goede reden om het niet te hebben , maar ik snap nooit zo goed waarom het nu zo zwart-wit moet zijn dat de paarden OF in een hokje moeten staan , OF op een drassig weiland..... waarom denken veel mensen dat daar de mogelijkheden stoppenTsja... ik heb andere mogelijkheden maar die keur je ook niet goed, dus wat wil je nou ???
Ergens in een vorige post van jou pmarena dacht ik dat we het eens waren, wat je daar schreef wat wij willen voor de paarden. Maar zoals je hier weer reageert is ongelooflijk kortzichtig.
jesito schreef:Angeliekje schreef:Mijn tinker heeft jaren 24/7 buiten gestaan. Op de laatste stalling was ze humeurig, erg veel energie, schrikachtig, en ga zo maar door. Nu staat ze op een stalling waar ze s'avonds op stal komt te staan (s'zomers en s'winters komt ze dagelijks gewoon buiten), en de meeste mensen die haar kennen zeggen dat ze nu rust uitstraalt. Schrikken doet ze nog wel eens, maar niet meer zo spastisch als voorheen. Ik kan haar ook rustig borstelen als ik haar staldeur open laat. Ze gaat er niet uit! Ik heb mijn paard wel zien veranderen, maar dan op een positieve manier
Zoals ik al zei, sommige paarden hechten gewoon waarden aan rust en een eigen plek waar ze even weg zijn uit een door de mens samengestelde groep.
De mensen die de paarden in de vrije natuur vergelijken met onze paarden, zien nog steeds niet in dat onze weiden verre van voldoen aan het gebied waar een wild paard in leeft.
Wij zetten ze bij elkaar op vaak tamelijk kleine weides/ paddocks met andere paarden en sommige mensen verwachten dan dat zo'n paard zich gewoon 24/7 kan redden.
De ene zal dat makkelijker af gaan dan de andere.
Beweging en dus weidegang is en blijft voor ieder paard belangrijk en van de nachtjes op stal zal een paard geen schade oplopen anders hadden Anky en Edward ze vast ook wel 24/7 buiten staan