welke stalprijsverhoging door stro/hooiprijzen bij jullie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

realmagic

Re: welke stalprijsverhoging door stro/hooiprijzen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 23:38

4 balen stro per maand :o? zijn dat dan die van 20 kilo of van die hele grote?

4 x 20 voor een maand is wel bizar weinig

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:36

Villa schreef:
Doubtless schreef:
Lastige keuze Villa! Onze stalhouder 'lost het op' door in andere dingen te investeren: Boxen voor muziek in de bak, paardenvoetbal, spiegels in de binnenbak... Hij probeert dus wel echt iets terug te geven...

Bij ons is het alleen maar achteruit gegaan sinds ik er sta ( anderhalf jaar) vroeger werd er elke dag uit gemest, nu alleen een paar drollen per dag. Ze staan 8 van de 10 keer op een natte onderlaag, wel met een laagje stro erover heen.
Daarnaast word de bak niet goed bijgehouden, verlichting is minimaal en word al gezeurt als ik me paard wil poetsen en een licht aan doe.
Daarnaast is zaterdag en zondag les-dag dus kan je vrijwel de hele dag niet normaal rijden in de bak.
maaaaar me paard staat wel elke dag een aantal uren buiten en ze heeft contact met andere paarden. ik kan buiten rijden zonder een grote weg over te steken (niet verkeersmak) ik kan les nemen en er is springmateriaal. ik betaal er nu 400 euro voor..

De andere stal is heel simpel, maar 3 andere pension paarden, paarden staan zomers op de wei (snachts binnen) en nu in de winter paar uur los in de bak. (mag ze wel binnen zetten als je wilt rijden)
mijn paard zal dus alleen buiten staan (kan niet met de anderen) er is een bak met voldoende verlichting maar daar blijft het ook wel bij.. geen springmateriaal of dergelijke.
stal staat aan een (druk) landweggetje en om buiten te rijden moet je een minimaal 2 wegen oversteken. Ik mag wel mijn eigen instucteur meenemen. stalling kost maar 230 dus van het geld wat ik dan overhou kan ik de trailer huren en ergens anders lessen (betere bak- of spring les)of naar bos/strand kunnen gaan.
dilemmaaa... :Y)

grootste reden om weg te gaan bij mijn huidige stal is dat er afspraken niet nagekomen worden, maar of het me waard is om te verhuizen?..

Had je op je vorige stal ook een binnenbak?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:00

Wij gaan ook omhoog per 1.1.2012 10 euro van 385 naar 395, met trailerstalling erbij betaal ik dan 407,00.
Ik vind het begrijpelijk dat de prijs omhoog gaat, maar het is wel steeds moeilijker op te brengen. Salarissen stijgen niet en de kosten voor levensonderhoud, je verzekeringen, en niet te vergeten, de lokale (gemeente)belastingen) stijgen ook behoorlijk, zodat je steeds minder geld overhoudt voor leuke dingen. Vakantie zat er dus vorig jaar al niet meer in.
Er zijn wel wat stallen voor minder maar dan heb je geen binnenbak en betaal je nog 350,00. Minder duur is er wel maar verder weg en tja dan kost het weer meer benzine. Dus veel keus is er niet.
Ben wel tevreden over de stal; op stalbedekking en hooi wordt niet bezuinigd. Het hooi (voordroog) is van goede kwaliteit en ze krijgen er veel van. Stallen zijn ruim, er is onderling contact. Er zijn twee binnenbakken (losgooi) en rijbak en een overdekte buitenbak, longeermogelijkheid (overdekt) en een stapmolen. Goede instructie voor zowel dressuur als springen en gelegenheid om thuis wedstrijden te starten. Voor een buitenrit hoef je niet direct langs de weg. Alleen (helaas) geen weidegang, dus gaat mijn paard alleen zomers de wei op.

Villa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:14

marjan1986 schreef:
Villa schreef:

Bij ons is het alleen maar achteruit gegaan sinds ik er sta ( anderhalf jaar) vroeger werd er elke dag uit gemest, nu alleen een paar drollen per dag. Ze staan 8 van de 10 keer op een natte onderlaag, wel met een laagje stro erover heen.
Daarnaast word de bak niet goed bijgehouden, verlichting is minimaal en word al gezeurt als ik me paard wil poetsen en een licht aan doe.
Daarnaast is zaterdag en zondag les-dag dus kan je vrijwel de hele dag niet normaal rijden in de bak.
maaaaar me paard staat wel elke dag een aantal uren buiten en ze heeft contact met andere paarden. ik kan buiten rijden zonder een grote weg over te steken (niet verkeersmak) ik kan les nemen en er is springmateriaal. ik betaal er nu 400 euro voor..

De andere stal is heel simpel, maar 3 andere pension paarden, paarden staan zomers op de wei (snachts binnen) en nu in de winter paar uur los in de bak. (mag ze wel binnen zetten als je wilt rijden)
mijn paard zal dus alleen buiten staan (kan niet met de anderen) er is een bak met voldoende verlichting maar daar blijft het ook wel bij.. geen springmateriaal of dergelijke.
stal staat aan een (druk) landweggetje en om buiten te rijden moet je een minimaal 2 wegen oversteken. Ik mag wel mijn eigen instucteur meenemen. stalling kost maar 230 dus van het geld wat ik dan overhou kan ik de trailer huren en ergens anders lessen (betere bak- of spring les)of naar bos/strand kunnen gaan.
dilemmaaa... :Y)

grootste reden om weg te gaan bij mijn huidige stal is dat er afspraken niet nagekomen worden, maar of het me waard is om te verhuizen?..

Had je op je vorige stal ook een binnenbak?

Nee geen binnenbak, maar wel 2 buitenbakken waarvan er 1 mooi groot is, en de andere eigenlijk iets te klein. Op de andere stal is er maar 1 bak en die is niet heel groot.
Ik ga er vandaag weer kijken, het heeft veel geregend dus ik wil even kijken hoe de bak erbij staat, als hij er redelijk uitziet wil ik wel een maandje op proef staan!

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:30

oké ik ga ook verhuizen met de paarden. Omdat we beperkt stro mogen gebruiken. Verlichting word erg op gelet. En ze mogen niet in de binnen en buiten bak los. Ga wel iets omhoog in prijs. Maar Ja.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:16

manie schreef:
Toch wel grappig hoe mensen die zelf niks met inkoop van doen hebben kunnen oordelen over de gestegen kosten van stro en daarmee de gestegen kosten van stalling.
Afgelopen jaren kocht ik grote balen stro voor 25-30 euro.
Dit jaar betaal ik 60 euro en raad eens mijn stro-boer heeft helemaal niks meer in de loods.
Oorzaak....de stro oogst is gewoon waardeloos dit jaar (ontzettend korte stam en veel water), iedereen heeft dit met eigen ogen kunnen zien!

Nu heb ik gelukkig nu een ander adres voor stro, dit komt uit Polen! Dus tja dat is duur (transport etc).
Gelijk maar een x-aantal pakken gereserveerd voor het zelfde geld, want je kunt nu al wel raden, dat er aan het eind vd winter echt een probleem ontstaat.

Nee ik zou geen pensionstal eigenaar willen zijn in deze tijd en al helemaal niet met klagende klanten die 0,0 inzicht in de prijzen hebben :n

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:30

maybe2 schreef:
manie schreef:
Toch wel grappig hoe mensen die zelf niks met inkoop van doen hebben kunnen oordelen over de gestegen kosten van stro en daarmee de gestegen kosten van stalling.
Dit jaar betaal ik 60 euro en raad eens mijn stro-boer heeft helemaal niks meer in de loods.
Oorzaak....de stro oogst is gewoon waardeloos dit jaar (ontzettend korte stam en veel water), iedereen heeft dit met eigen ogen kunnen zien!

Nu heb ik gelukkig nu een ander adres voor stro, dit komt uit Polen! Dus tja dat is duur (transport etc).
Gelijk maar een x-aantal pakken gereserveerd voor het zelfde geld, want je kunt nu al wel raden, dat er aan het eind vd winter echt een probleem ontstaat.

Nee ik zou geen pensionstal eigenaar willen zijn in deze tijd en al helemaal niet met klagende klanten die 0,0 inzicht in de prijzen hebben :n

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik denk als staleigenaren zouden uitleggen waarom en bijtijds, dat mensen daar best voor openstaan, maar weet genoeg voorbeelden dat er in oktober een briefje word opgehangen dat per 1 november de stalling met 30 euro omhoog gaat en verder niets, dan krijg je ergernissen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:36

maybe2 schreef:
manie schreef:

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik denk als staleigenaren zouden uitleggen waarom en bijtijds, dat mensen daar best voor openstaan, maar weet genoeg voorbeelden dat er in oktober een briefje word opgehangen dat per 1 november de stalling met 30 euro omhoog gaat en verder niets, dan krijg je ergernissen.[/quote]

ach kom nou toch , de meeste mensen die een beetje om zich heen kijken en luisteren naar de rondgaande gesprekken vangen heus wel de verhalen over de oogst op. plus dat als je hier in de omgeving links en rechts tarwe van 20 cm hoog op het land kon zien staan =daar komt dus bijna geen stro-opbrengst vanaf... en toen t gemaaid was lag t erg ernstig lang op t land omdat t niet geperst worden kon door dat de grond te nat was voor de machines en te korte droge periodes om droog te persen. beetje logisch nadenken wordt dan 1+1=2 toch?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:37

Wij gaan ook van 235 naar 245 door de hogere prijzen.
(ponys 220 >230)

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:40

ik betaal al drie jaar het zelfde.....voor mijn stal en stro...stal eigenaar gaat nu ook niet om hoog. en toch verdiend hij der aan hoe hij het doet geen idee.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:44

Bij mij is er geen verhoging. Ik koop al jaren mijn hooi zelf en de prijzen zijn niet ernstig gestegen. In 5 jaar max 5 euro en dat is dan nog weer afhankelijk van de baal, want soms ben ik minder kwijt dan vroeger.
Biks is ook de laatste jaren niet gestegen.
Vlas was wel gestegen met 1 euro per pak, maar is nu alweer langzaam aan het dalen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:57

dat zou mooi zijn, want ik koop zelf ook strooisel in voor onze stallen en die prijzen waren flink gestegen... Heb nu dure houtkrul, maar wil de prijzen voor gehakseld koolzaadstro graag weten, want dat blijft bij ons beter.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:21

Voorheen betaalden wij per pak vlas 6,65 euro. Een half jaar geleden was dit 7,75 en nu alweer 7,35, dus gaat de goede kant op.
Hooi en biks dus niet duurder.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 00:30

hier is het wel duurder, in elk geval heb ik vanaf land 50 cent per pakje meer betaald (helaas stoffig geworden, dus net niet droog genoeg geweest) en als je marktplaats mag geloven liggen de prijzen nu rond de €5,- tot €7,- voor een goed pakje hooi. En rond de €45,- tot €50,- voor grote (ronde) voordroogbalen.
Ook dat is hoger dan vorig jaar.

Wees dus zuinig op jullie hooiboer ;)

nmpo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 01:46

Als staleigenaren het inzichtelijk kunnen maken, moeten prijsverhogingen geen probleem vormen. Het probleem zit m meer in dat jouw loonstrookje niet meestijgt.. Dus klanten zeuren niet omdat ze het niet begrijpen, integendeel, maar omdat ze het netto gewoon hard voelen. En tja, natuurlijk je kiest voor een eigen paard.. Maar ook als paardeneigenaar kun je een keer in zwaar wind terecht komen..

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 08:22

Ik zit met de balen al langer op 40 euro en dat is nu nog zo. Ze worden ook wel voor 50 aangeboden, maar dat gebeurde eerder ook al. Die moet je gewoon niet nemen!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 09:56

knollentuin schreef:
ach kom nou toch , de meeste mensen die een beetje om zich heen kijken en luisteren naar de rondgaande gesprekken vangen heus wel de verhalen over de oogst op. plus dat als je hier in de omgeving links en rechts tarwe van 20 cm hoog op het land kon zien staan =daar komt dus bijna geen stro-opbrengst vanaf... en toen t gemaaid was lag t erg ernstig lang op t land omdat t niet geperst worden kon door dat de grond te nat was voor de machines en te korte droge periodes om droog te persen. beetje logisch nadenken wordt dan 1+1=2 toch?

vergeet niet, dat veel paarden eigenaren, niet eens weten, dat de tarwe die ze zien staan op de akkerlanden (of niet eens weten dat het tarwe is) maar niet weten, dat dat stro wordt uiteindelijk voor destallen van hun paarden
:D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:00

trouwens, is het een idee dat als iemand het heeft over ik betal 25 euro voor een baal ,dat je er dan bij vermeld hoe zwaar zo een baal is? ik denk dat dat meer duidelijkheid geeft..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:12

knollentuin schreef:
trouwens, is het een idee dat als iemand het heeft over ik betal 25 euro voor een baal ,dat je er dan bij vermeld hoe zwaar zo een baal is? ik denk dat dat meer duidelijkheid geeft..
grote baal is ongeveer 400 kilo
kleine baaltjes tussen de 19 en 22 kilo.

reken maar uit
klein baaltje kost tegenwoordig hier 6 euro
daar doe je met 1 paard, bij een box van 320 by 320 ongeveer 2 dagen mee.
dat is dus 15 baaltjes per maand.
dat kost een staleigenaar 1 paard aan stro nu al 90 euro.
Nu kopen veelal de staleigenaren groot in, maar dan nog zijn de prijzen enorm gestegen.

Een stal eigenaar is het voordeligst uit als hij grote balen inkoopt, een vrachtwagen vol (is volgens mij 10 ton, en dat zijn heel wat grote balen, dus daar moet dan wel droge opslag voor zijn) (10 ton is 10.000 kilo)
als je bij zon grote stal staat met paard, is voor de staleigenaar het stro wel voordeliger, maar de opslag moet ook meegenomen worden in het kostenplaatje verhaal.
verlichting....., water, eventueel boiler (is ook niet weinig aan stroomverbruik)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:17

Dat is een fikse verhoging ja.
Nu moeyt ik wel zeggen..een paard eet ongeveer 1 grote rondbaal per maand en die grote rondbalen zijn hier van 30euro naar 60 euro gestegen in 2 maanden tijd!!! Das 30euro en als een staleigenaar dan een verhoging van 25euro rekent, valt dit nog mee (als je de uitleg weet en de exacte inkoop), want dat houd in dat de staleigenaar moet beknibbelen op andere zaken en daar weer geld vandaan moet halen om de pot aan te vullen.
We gaan nu een stal openen en baal als een stekker, want wil het betaalbaar houden voor de klant, maar door die enorme hooirpijzen, zijn wij wel genoodzaakt wat meer te vragen, voor t geval er toch een strenge winter aankomt en de paarden dus meer eten dat die ene baal pm (die is staandaard erin berekend)..doodziek, want omdat het hooi zo omhoog is gegaan, worden het enorme stalprijzen, maar dan wel zonder de luxe van een binnenbak bv.
Paarden houden voor die prijzen is haast niet leuk meer..maar op andere dingen korten gaat ook weer niet, want het is al vrij primitief en veel werkuren en onderhoud.
Ik begrijp die 25euro dus ook wel..

Stalprijzen omlaag..ja uiteraard, zodra de boeren ook met hun hooi en stroprijs omlaag gaan..zolang de inkoop nog steeds hoger blijft worden, zijn wij helaas ook genoodzaakt om eraan mee te doen..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:25

wat ik ook bedoelde, tendance bv, meld dat ze 50 euro voor een baal betaald, maar hoe zwaar is die baal? ik betaal bv 75 euro voor een baal maar die is tegen de 500 kilo.. rondbalen zijn rond de 350 kilo dacht ik?
en idd amy, de kostprijzen gaan hard omhoog,dan moet je je prijs wel aanpassen dat is logisch,helaas..
ik maak het hier niet mee dat de prijzen gelijk blijven t\o van 2-3 jaar terug

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:39

knollentuin schreef:
wat ik ook bedoelde, tendance bv, meld dat ze 50 euro voor een baal betaald, maar hoe zwaar is die baal? ik betaal bv 75 euro voor een baal maar die is tegen de 500 kilo.. rondbalen zijn rond de 350 kilo dacht ik?
en idd amy, de kostprijzen gaan hard omhoog,dan moet je je prijs wel aanpassen dat is logisch,helaas..
ik maak het hier niet mee dat de prijzen gelijk blijven t\o van 2-3 jaar terug

je hebt tegenwoordig ook vierkante (rechthoekig) die groter zijn.
Niet handig voor het vervoer, of de meeste trekkers ;)
de gangbare hooibalen zijn veelal tussen de 350 en 450 kilo
dat is afhankelijk ook, van de vocht in het nog gras, en heeft dus weinig met de uiteindelijke meerwaarde te maken.
een paard heeft per dag een bepaalde hoeveelheid droge stof nodig. (was het niet 7kilo aan droge stof per dag? per paard?)
is het hooi "natter" dus niet droog, dan zal het meer moeten krijgen aan gewicht van het nattere kuil of hooi.
ik heb ze allemaal gehad hier.....rond, vierkant, groot....
gemiddeld doe ik 2 weken met een baal, en 4 paarden.
de ronde balen zijn nu tussen de 50 en 60 euro .
das dus rond de 120 euro per maand voor 4 paarden.
hooi is dus tegenwoordig goedkoper (voeding) dan bodembedekker in de stal ;( stro

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:45

ja, ik heb grote strobalen van 400 kilo en ik heb kuil -mooi droog van 500-550 kilo betaal voor beide hetzelfde..ook heb ik nog gewoon weidehooi en die zijn in kleine baaltjes geperst 25-30 kilo .
er wordt idd uitgegaan van 1 kg droge stof per 100 kilo paard om te overleven. kuil is lager in droge stof en mag dus meer

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:50

Bij ons € 15 omhoog, maar vorig jaar geen stijging gehad, ik betaal nu voor mijn pony van 1.45 € 320 in de maand, daar zit 2 x ruw- 2 x krachtvoer bij, in de zomer 6 uur op 't land. 1 les per week gratis. Pony kijkt over de weilanden uit met haar koppie naar buiten wat een luxe is in de randstad. Zitten vlakbij het bos, 1 binnenbak, 2 buitenbakken. Tis zeker niet goedkoop, maar zeker niet de duurste in de omgeving en wij hebben het er prima naar ons zin. Nadelen zijn er overal wel. :j

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:55

nombrado schreef:
knollentuin schreef:

vergeet niet, dat veel paarden eigenaren, niet eens weten, dat de tarwe die ze zien staan op de akkerlanden (of niet eens weten dat het tarwe is) maar niet weten, dat dat stro wordt uiteindelijk voor destallen van hun paarden
:D

idd veel mensen komen behalve op de stal waar hun paard staat nergens anders waar paarden zijn, hoe moeten ze dit dan te weten komen, ik kom op meerdere stallen en dan spreek je nog wel eens iemand ook eigenaren, toen ik nog vast op een pensionstal stond hoorde ik dit soort dingen ook nooit en dan denk je bij een verhoging alleen hoe moet ik dit nu weer gaan betalen?!