eerste paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanso

Re: eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 21:23

idd ben veel te bang dat ik te veel doe

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:24

Wil je een renpaard?
Staat in je onderschrift. :+

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:27

ik had geen verwachtingen.
we namen me oude verzorgpony.
ik was in de wolken
kosten zijn 385 euro per paard per maand waar ik sta.

ik was 13 en ben lekker gaan doen en proberen.
en met probleme kreeg ik begeleiding.
ik ben nu 18 en bezit inmiddels 3 paarden ;)
maar verwactingen heb ik nooit gehad

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:28

Een renpaard lijkt me niet zo slim eigenlijk.... :o

optimized

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:30

ik zou voor een haflingertje gaan :°) 8-)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 21:30

ponieszlover schreef:
Wil je een renpaard?
Staat in je onderschrift. :+

van schleich HAHA

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:30

Ja haf of fjord idd. :)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 21:31

z0rr0 schreef:
ik had geen verwachtingen.
we namen me oude verzorgpony.
ik was in de wolken
kosten zijn 385 euro per paard per maand waar ik sta.

ik was 13 en ben lekker gaan doen en proberen.
en met probleme kreeg ik begeleiding.
ik ben nu 18 en bezit inmiddels 3 paarden ;)
maar verwactingen heb ik nooit gehad

ooh oke mooi :D

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 21:32

optimized schreef:
ik zou voor een haflingertje gaan :°) 8-)

why?

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:34

Soraya85 schreef:
ehh ja waarom niet? als ze het regelmatig laat controleren door een ervaren bekapper waarom niet?

Ze zal toch ook de hoeven uit moeten krabben? dus dan moet dat ook wel lukken!

hoeven bekappen is toch wel even wat anders als uitkrabben.. je kan behoorlijk wat schade aanrichten. er zijn niet voor niks opleidingen voor.
maargoed, gene discussie inderdaad.
maar ts, ik raad je niet aan om zelf te klungele met het bekappen. zeer gevaarlijk, aangezien de hoef toch erg gevoelig is, en je niet zomaar overal in kan gaan knippen. laat dit gewoon door een ervaren hoefsmid doen, die ervoor geleerd heeft ;)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 21:36

ja doe ik ook!!

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:36

Ha en fjord zijn meestal meegaand en koel in het hoofd, ideaal als eerste paardje. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:20

Ik denk ook niet dat ze bedoelde dat een meisje van 14 een shire moet gaan bekappen maar ze bedoelde dat het altijd handig is om niet alleen kennis te hebben van de "normale" verzorging van paarden maar ook wat meer kennis aangaande de hoeven en verzorging daarvan. Je ziet maar al te vaak paarden hoefproblemen krijgen omdat ze niet op tijd bekapt worden, kreupel lopen omdat mensen niet weten dat er vanalles vast kan gaan zitten in de witte lijn en denken dat ijzers wel 4 maanden lang onder de voeten kunnen blijven zitten wat meteen lekker goedkoop is.
Kennis is nooit weg en jong geleerd is oud gedaan.

Trouwens... bekappen hoeft niet mega zwaar te zijn als je je paard leert zijn voet in en op een hoefsteun te plaatsen. Ik ben zelf ook geen grote potige dame, ben zelfs kleiner dan TS en bekap ook een shire. Maar ik ben natuurlijk wel een stuk ouder!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-01-11 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

optimized

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:21

why?[/quote]
omdat deze koel in het hoofd zijn en meestal eerlijk ze tonen u toch wel respect als u er een band mee hebt .en het zijn sterke beesten bijna nooit ziek en is gemakkelijk in onderhoud ! <3

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 00:17

waarom geen renpaard? mijn eerste paardje was ook een draver die gekoerst had!!
Mijn god wat heb ik veel van hem geleerd en ik kon er alles mee!!!
JE moet gewoon geluk hebben kwa paardje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 01:22

Ik las in een ander topic dat je je paard in een manege wilt stallen...
Een shire in een manege stallen lijkt me niet erg praktisch. Je hebt ook zwarte tinkers met witte voeten en een witte bles, dat zijn net kleine shires. Dan heb je geen bonte en toch een handiger formaat.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 01:34

Elin_ schreef:
zeker GEEN shire nemen.
Je bent pas 14 en lang niet sterk genoeg (wie danook is zowieso niet sterk genoeg ,maar een 14 jarige helemaal niet) voor een Shire en het is je eerste paard ;)
begin met een rustige merens van een jaar of 7 t/m 14? Prima leeftijd , leuk ras ,maar begin
niet aan een shire!

net alsof je perse sterk moet zijn, Merens kan ook heel sterk zijn.

maar TS als je een shire neemt zou ik daar wel goed overna denken.
zeker op een manege waar meestal niet hele ruime boxen zijn is een shire wel heel groot.
en verder zijn ze natuurlijk ook duurder in onderhoud, ze eten meer en ze hebben andere ijzers nodig.
en ander tuig.
maar het zijn idd welerg vette beestjes!!

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 02:12

TS, ik vind het supergoed dat je je probeert in te lezen en zo een keuze probeert te maken.

Wil toch ook even reageren op de reacties dat een fjord zo 'koel en meegaand' is, of een 'perfect beginnerspaard'.
Da's namelijk precies wat mijn fjordlief naar z'n hoofd krijgt. Hij ziet er zo schattig uit, is zo braaf, als ik 'm zat wordt weten diverse mensen nog wel een leuk (klein)kind waarvoor hij uitermate geschikt zou zijn...
Mijn fjord is een geweldige kinderpony voor een half uur, maar dan heeft hij het wel weer gezien. Hij wil echt aan het werk, heeft uitdagingen nodig en als hij die niet krijgt verzint hij ze zelf wel. En nee, op het moment dat ze het zelf gaan bedenken wil je echt niet meer dat je kind erop zit ;)

Fjorden zijn geweldige paarden, maar ze zijn absoluut niet (allemaal) zo makkelijk.
Bijna alle fjorden die ik ken of heb gehad zijn enorm intelligent en hebben een geheel eigen mening. Dat moet je willen en moet je mee om kunnen gaan. In de goede handen is een fjord een wereldpaard, maar ik ken genoeg mensen die een fjord als 'ideaal eerste paard' aanschaffen en na een paar maanden met de handen in het haar zitten omdat fjordlief alles doet wat niet de bedoeling is en vooral niet de dingen die wél de bedoeling zijn.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:49

Raya: Oeh, zo ontzettend herkenbaar! Zo lief als ze zijn bij de eigen baas, zulke draken worden het wanneer ze doorhebben dat ze iemand op de rug hebben waar ze ook best gewoon niet naar kunnen luisteren! Inderdaad niet direct een ras waarvan ik zou zeggen 'doe maar voor een 14 jarige', hoe leuk ze ook zijn. Dan heb je echt goede begeleiding nodig.

TS: Overweeg heel goed waarom je graag een paard wilt van een formaat als een Shire.
Ik wilde ook graag iets groots, een Belg/Shire o.i.d. omdat ze zo verschrikkelijk mooi en imposant zijn, maar ben daar goed van genezen toen ik eens met een paard van iemand hier op stal mocht rijden.
Ik ben 1.72, dus niet heel klein, maar ik kon amper de rug borstelen of zelf zadelen en opstappen word érg lastig.
Dat ging om een paard van 1.65, wat echt niets is vergeleken met de gemiddelde Shire.
Ik ben erg blij dat ik toch voor mijn huidige Fjordje van 1.44 ben gegaan. Je kunt altijd en overal op en afstappen, met of zonder tuig, wanneer hij dwars zijn kop in de lucht houdt pak je zijn baard en trek je hem naar beneden enz.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 22:13

ja dankje voor al jullie reacties :D

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 17:43

heeft er misschien iemand ervaring met ijslanders?
ze lijken leuk maar zijn ze niet wat te klein(ik ben 1.76)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 18:51

sanso schreef:
heeft er misschien iemand ervaring met ijslanders?
ze lijken leuk maar zijn ze niet wat te klein(ik ben 1.76)

ohja je hebt blijkbaar ook speciale zadels voor ijslanders!?
maar zijn die heel duur?

Fritsfrats

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:59

ik heb iets meer dan 1,5 jaar een eigen pony en het bevalt me super goed!
je krijgt echt een band met zo'n beestje en ik kan echt niet meer zonder haar op dit moment.
ik verwachte van een eigen pony niet heel veel ik wilde gewoon heel graag een eigen pony :D
het is me echt meegevallen, ik dacht dat het nog veel duurder zou zijn.
een eigen pony kost veel geld, maar ik dacht dat het nog meer was.
we zijn zoiezo iedere maand 250euro kwijt aan stalling en dan in de winter 40euro voor naar buiten gaan
1x in de 2 à 3 maanden 45 euro voor de hoefsmid (bekappen)
1x per jaar griepspuit en paar keer per jaar ontwormen.
het enige wat ik betaal is de helft voor het naar buiten gaan, lessen en de spullen(dekjes, enz.) de rest betalen mijn ouders!

Coolio2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:01

Bij ijslanders varieert de stokmaat (schofthoogte) van 1,30 tot 1,45 meter. Natuurlijk bestaan hierop uitzonderingen. Voor een meisje van 1.76 zou ik toch een groter paard willen waar je ook langer mee kan. Ijslanders zijn echt geweldig hoor maar als je echt jaren plezier er van wilt hebben zou ik wat groter willen als ik jou was. Ik ben zelf een stuk kleiner dus zit altijd met het probleem zouden ze niet te groot voor me zijn:P...
En jah even over dat Shires zo sterk zijn. Zelfs een fries lukt het om met mij er vandoor te gaan en ik erachteraan glijd:P. De paarden moeten respect voor je hebben ze zijn altijd sterker als ons!!Maar ik geef ze toch gelijk de stallen die bij een manege zijn, zijn vaak op het gemiddelde paard gebouwd en dan zijn ze wel aan de krappe kant voor Shires. Ik ben net verhuist van stal en daar heeft mijn paardje een grotere box en hij geniet ervan!!!Ik weet dat een fries wat saai van kleur is maar die zijn ook super hoor. Lekker koel in het hoofd ideaal voor buitenritten!!!

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 19:06

oke dankjewel ja daar ben ik ook bang voor...
en een fries is idd leuk

en ik heb een andere betere stalling gevonden we gaan binnenkort kijken :D