hoeveel moet een paard volgens jullie buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarKiJen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:24

Mijn ponies staan 24/7 buiten met een schuilstalletje.
Vorig jaar in de kou en sneeuw lag mijn appie languit op de grond in de sneeuw te slapen terwijl ze ook in het stalletje kon gaan liggen waar een dikke laag droog schoon stro lag. Dat zei voor mij wel genoeg :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:28

Dat zegt genoeg wat jouw ponies betreft.
Deze topics gaan uiteindelijk altijd weer over hoe men zelf paarden houdt.
En zo werkt het ook. Je kijkt naar waar jouw paard zich lekker bij voelt.
Het is niet goed om te denken dat er een standaard is die voldoet voor alle paarden.

Isistri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:28

Zo lang en vaak als mogelijk is natuurlijk. Helaas is dit soms niet mogelijk als je je paard op een stal of manege hebt staan...

MarKiJen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:46

Lusitana schreef:
Dat zegt genoeg wat jouw ponies betreft.
Deze topics gaan uiteindelijk altijd weer over hoe men zelf paarden houdt.
En zo werkt het ook. Je kijkt naar waar jouw paard zich lekker bij voelt.
Het is niet goed om te denken dat er een standaard is die voldoet voor alle paarden.

Maar dat zeg ik ook niet dat dat voor alle paarden geldt!
Het zegt voor MIJN ponies genoeg.
Ik ben er wel van overtuigt dat er mensen zijn die paarden "vermenselijken" en hun dieren op stal houden omdat het bijv.koud of nat is buiten.
Ik denk dat wel dat het belangrijk is voor alle paarden, dat ze dagelijks minimaal een aantal uren buiten zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:16

Nee, jij zegt het niet, maar een heleboel anderen wel en de stelling is al verkeerd opgezet alsof er een standaard zou zijn, snap je. Ik pakte je even als voorbeeld. Ik had ipv "je" en "jouw", "men" en "ieders eigen" kunnen gebruiken.
En ja, je hebt gelijk als je zegt dat er ook genoeg mensen zijn die denken dat een paard het koud heeft als ze het zelf koud hebben, dat is weer de andere kant.
Maar het is ook niet okee om te denken dat elk paard maar bestand is tegen de elementen én zich daar prettig in voelt.
Wat je zegt, het is belangrijk om wát tijd buiten door te brengen, met voorkeur samen met ander paarden, en dat kan vaak ook wel. Zelfs bij zogenaamde stalpaarden. Ik denk dat veel mensen ook wel een verkeerd idee hebben bij "stalpaarden".

liljebo

Re: hoeveel moet een paard volgens jullie buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:00

Zou 24/7 weidegang met soortgenoten en vrije toegang tot grote, droge , windvrijestal niet tegenmoet komen aan de wensen van de paarden die liever buiten staan én aan de wensen van een zg stalpaard?
Omdat ze dan zelf de keuze kunnen maken?
Buitenpaard kan dan lekker buiten staan en stalpaard kan zichzelf dan op stal zetten op ieder gewenst moment...

Goed... besef dat die mogelijkheid er niet overal is.
Maar gewoon als vraag....
Dek je daarbij niet de behoeften van beiden?
Hoe denken jullie daarover?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:07

Om over na te denken: groepje paarden 24/7 buiten. In het verleden niet eens zo'n heel kleine schuilstal. Werd zelden tot nooit gebruikt ( baas dacht dus dat ze het misschien ook niet nodig hadden). Groep is verplaatst naar wei met echt heel ruime schuilstal, en uitkijk mogelijkheid naar 2 kanten. Groep staat nu elke avond binnen....

Ander paard: baas wil paard graag zo veel mogelijk buiten... Paard zelf staat na ci 4 tot 6 uur dwingend aan het hek.... En springt de wei uit om zelf richting stal te gaan als het hem allemaal te lang duurt..

Merrie: doet het super op ci 4 to 6 uur per dag buiten, uur per dag werk, maar krijgt als 100% weipaard allerlei problemen: koliek, hoesten enz enz. Knapt weer op in meer "onnatuurlijke" huisvesting.

Kortom: natúúrlijk moet een paard zo veel mogelijk naar buiten en zéker sociaal contact met andere paarden hebben maar het is allemaal niet zo zwart wit..

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:08

Mijn paard komt minimaal per dag 5 uur in de wei en dan het rijden er nog niet bij opgeteld.
Ik vind dat mijn paard gewoon iedere dag buiten móet komen.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:41

Ik vind het ook een absolute voorwaarde dat het paard elke dag buiten komt, met soortgenootjes, en liefst zoveel mogelijk uren op een dag.

Paard moet in mijn optiek ook daadwerkelijk 'paard' kunnen en mogen zijn, in alle opzichten.

Mijn leasepaard heeft van 's morgens tot 's avonds de keuze om buiten of binnen te staan.
Hij heeft de keuze om te gaan en staan waar hij wil.
Buiten grasjes bij elkaar sprokkelen, of binnen in z'n stal een flinke pluk hooi eten..
His choice, en dat idee vind ik heel fijn. :)

emilia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:55

Het liefst heb ik mijn paarden zolang mogelijk buiten staan. Helaas in de randstad met kleigrond is dat in de winter niet altijd mogelijk.
's zomers staan mijn paarden zo'n 10 uur buiten op de wei en in de winter 2 a 3 uurtjes in de paddock.

Het liefst heb ik een grote stal met uitloop dat ze zelf kunnen bepalen of ze naar binnen of buiten gaan. Zie wel regelmatig zulke stalletjes staan maar allemaal ver weg zo'n 50 a 60 km rijden van mijn huis vandaan. Helaas.....hopelijk kom ik ooit nog eens de ideale stal tegen. ;)

AgoyShadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:19

De pony die ik rijd staat 24/7 op het land zonder schuilstal. Er is wel een boom onder te schuilen, maar het is niet ideaal, helaas past het niet in het bestemmingsplan om er een schuilstal te bouwen volgens de regering.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:57

Waarom denken jullie dat die paarden zo graag naar hun stalletje willen..

Echt niet omdat ze het leuk vinden in een hokje gestopt te worden waar ze net hun kont kunnen keren..

Omdat ze daar eten krijgen natuurlijk!

Toen mijn paard nog maar 3 u per dag naar buiten mocht was ie ohh zooo blij als ik hem kwam halen.. daarna kwam die 24/7 buiten en hij heeft de eerste week na een paar uurtjes bij de poort staan wachten op baasje.
Toen hij gewend was dat er op de wei gevoerd werd kreeg je hem niet eens te pakken als je hem binnen wou halen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:12

Ik zal wel heel bokt over mij heen krijgen.

Mijn paarden staan zomer en winter 3 uurtjes buiten op de wei. Met erg mooi weer en in het weekend staan ze dan weleens 4 a 5 uurtjes.
Ik heb wel 20 stallen bekeken voordat ik naar deze stal verhuisde. Ik vind het erg belangrijk dat er goede rijmogelijkheden zijn en dat ze zomer en winter naar buiten kunnen.
veel stallen met goede bakken hadden alleen zomers een uurtje weidegang en dan s'winters helemaal niets. En bij de stallen waar ze de hele dag naar buiten konden. Waren geen goede rijmogelijkheden. Ik heb dus besloten om grof geld te betalen maar wel de luxe voor mijzelf en dat mijn paarden zomer en winter een paar uurtjes buiten komen.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:18

Ik ga voor 24/7 buiten. Maar dit is natuurlijk niet voor alle plaatsen realiseerbaar. Staan je paarden op de vlakte zonder schuilstal zullen ze het met veel regen en wind wel prettig vinden om beschutting te krijgen.

Hier heb ik alles buiten staan, met slecht weer gaan ze naar een andere paddock waar minder ruimte is maar meer beschutting.

Dus afhankelijk van het weer, wat de voorkeur heeft. Maar toch als het mogelijk is 24/7 buiten.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:20

ik denk dat de meeste het er wel overeens zijn dat paarden 24/7 buiten horen,
maar dat gaat niet altijd! Persoonlijk vind ik dat ze zeker een uur of 5 buiten horen!

Op mijn oude stal kon dit helaas echt niet, als je geluk had mocht je paard een uur
los, maar ze mochten maar een halfuur los als er andere na je nog los wilden.
Gelukkig kwam die van mij wel vaker buiten, maar nu staan we sinds een half jaar
bij iemand aan huis, en mijn pony staat 24/7 buiten, namelijk een stal met uitloop!
De andere paarden staan binnen in grote stallen, maar staan meestal toch heel de
dag buiten!
In de zomer staan ze 24/7 buiten en kunnen ze de wei/bak/uitloop/stal gebruiken!
En moet zeggen dat ze er een stuk gelukkiger bij staan!

maar niet iedereen heeft helaas deze mogelijkheden!

melaniemagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:22

Mijne zolang mogelijk, van 7 uurr smorgens tot +/- half 7 uur savonds weer in zijn stalletje <3

melaniemagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:25

Blondie_ schreef:
Echt niet omdat ze het leuk vinden in een hokje gestopt te worden waar ze net hun kont kunnen keren...

Nou mijn paardje kan zijn kont makkelijk keren, wij hebben een enorm grote stal voor zo'n paardje *D je hebt wel gelijk, maar toch, als het donker is, wil je liever niet dat je paardje verdwaald in die donkere gladde wei :') :') :')

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:35

Sodeletuut schreef:
Poohbeer schreef:
Ik vind dit een beetje kort door de bocht. Ben het geheel met je eens dat een paard buiten hoort, maar om aan te nemen dat een stal uit luxe wordt gekozen vind ik erg kort door de bocht.

Als ik kijk naar mijn eigen paarden.....die staan 24/ 7 buiten....op mijn merrie na, die is nu bijna 19 en vind het gewoon lekker om in de nachten op stal te staan, geeft haar wat meer rust, die ze nu nodig gaat hebben. Voorheen vond ik het ook gezeur hoor, dekens, stal....maar ik merk aan haar dat ze gewoon een dekentje nodig heeft nu en wat meer rust nodig heeft.... Zo denk ik dat er meer redenen zijn om toch eens te kiezen voor een stal ipv 24/7 buiten :)

Hier in het noorden komt dat toch wel veel voor hoor. Er is hier namelijk zat mogelijkheid om je paard 24/7 buiten te hebben staan, maarja dan heb je geen mooie bak enzo. Tsja, dan zijn er toch veel mensen die kiezen voor een mooie pensionstal waar alles wordt gedaan en waar ze lekker kunnen rijden in een binnenbak..

Het noorden is een ruim begrip h`e ;)
Hier is het lang niet overal mogelijk. Zeker niet wat betreft weidegang.
Dan zit ik in de Regio Drachten met straal van zo'n 15 km. Op sommige weides zit je op zandgrond, en kan het wel, maar heel vaak heb je natte gebieden, met veengrond of gewoon laag gelegen. Weidegang in de winter is lang niet overal mogelijk. Veel mensen houden hun paarden in de bak of paddock in de winter. Ik heb paarden aan huis, maar hier is het, hoe graag ik het ook zou bieden, ook niet mogelijk ze de hele winter weidegang aan te bieden.
Ik heb ze dan wel zo veel mogelijk 24/7 buiten lopen. Zo lang er voldoende droge bodem in de paddock is, blijven ze dag en nacht buiten. Is alles natgeregend, dan gaan ze voor de nacht op stal tot het weer voldoende opgedroogd is.

Ik heb mijn paarden wel goede dekens om, en over het algemeen blijven ze prima schoon. Zeker onder de deken ;)
Als je ze op zand hebt lopen, dan worden ze ook niet zo heel vies. Na het rollen drogen ze snel op en dan valt het zand gewoon weer uit hun vacht. Misschien is het met drekkerige weides anders...

Aantal uren buiten in de winter, vind ik zelf minimaal een dagdeel (4 uur) met daarnaast nog elke dag uit de stal voor losgooien, longeren, rijden, wandelen, grazen aan de hand, stapmolen noem maar op. Bij elkaar zit je dan met voor en naverzorgen, het liefst verspreid over de dag, op zo'n 6 uur of meer uit de stal.

Liefst gewoon de hele dag van 's ochtends tot het donker is of langer.

In de zomer het liefst 24/7, maar anders ook de hele dag, liefst zolang het licht is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:11

Blondie_ schreef:
Waarom denken jullie dat die paarden zo graag naar hun stalletje willen..

Echt niet omdat ze het leuk vinden in een hokje gestopt te worden waar ze net hun kont kunnen keren..

Dat is dus niet altijd waar. Hoewel eten een grote motivator is, kan ik bv zelf een voorbeeld geven waar het helemaal niet op gaat.
Mijn merrie heb ik thuis. Die kan zelf het land op of de stal in.
Ze kan dan gewoon in de gang staan, of in een stal van 3x8m ofzo, of in een stal van 3x3m of onder afdak. Er zijn nl geen deuren. De grote stal heeft een zachte natuurlijke ondergrond, in de kleine is beton zonder enige bedekking, die is nl niet bedoeld als stal.
Raad eens waar ze het grootste deel van de dag doorbrengt?
In het kleinste hokje met de betonnen vloer met haar hoofd over de niet bestaande deur.
Eten krijgt ze in de grote stal. Ze eet dan meestal vanaf de gang met haar hoofd over de rand, ze gaat de stal niet in.
Hooi krijgt ze onder een afdak, weer op een andere plek.
Ze heeft dus geen enkele reden die met eten in verband staat om op de plek te gaan staan waar ze het liefste staat.
De laatste dagen heeft het hier veel geregend en heeft ze geen seconde op het land doorgebracht.
Als het te warm is graast ze 'snachts en staat ze overdag de hele dag in dat kleine hok. Als het regent komt ze niet eens het land op....
Met andere woorden, als je haar de keuze geeft (en die heeft ze), vind ze het soms prettiger om op stal te staan en alleen als het weer lekker is het land op.

En ik ben niet de enige die zo'n voorbeeld kan noemen.

Je kunt er niet vanuit gaan dat elk paard het liefst 24/7 buiten is, en ook niet dat elk paard zich opgesloten voelt of op stal staan als onprettig ervaart!!!!
Het is net zo oneerlijk om een paard dat zich binnen prettiger voelt buiten te zetten omdat je denkt dat het zo hoort, als een paard dat zich buiten prettiger voelt binnen te zetten.
Je moet naar de behoeften van het individuele paard kijken en niet ervan uit gaan dat alle paarden hetzelfde zijn omdat ze eigenschappen delen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 02:11

Het liefst zou ik mijn paarden 24/7 buiten houden, máár wel met een goede schuilstal, betonnen uitloop, genoeg droge plekken enzovoorts. Dit kan ik ze nu niet bieden helaas.
Ze staan in de zomer 24/7 buiten (behalve de mini ivm hoefbevangenheid) en in de winter overdag. Meestal zo'n 6 tot 8 uur.
Met extreem weer staan we soms wel eens een paar dagen binnen. Dan proberen we dit onderling te regelen. Gaan ze los in de bak, mogen ze even op de wei voor mesten enzo. Dan komen ze er toch ook wel 3 tot 6 uur per dag uit.
Werkt op deze manier prima :) Ik merk dat mijn paarden blij staan als ze buiten staan, maar toch ook graag binnen staan. De balans is precies goed nu. Als ze binnen staat krijgen ze ook regelmatig hooi, verdeeld over een aantal beurten.
Ik heb lang moeten zoeken, en zit dagelijks best een tijd in de auto, maar mn paarden zijn gelukkig en dat is het belangrijkste :)

*edit, Ik heb helaas wel een slechte, in de winter bijna niet berijdbare bak, maar dat is een keuze die ik weloverwogen heb gemaakt. Ik heb liever dat mn paarden dagelijks genoeg buitenkomen, dan een luxe bak. En gelukkig heb ik 300 meter verderop 3 binnenbakken ter beschikking :)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:53

[quote="Blondie_"]Waarom denken jullie dat die paarden zo graag naar hun stalletje willen..

Dit vind ik ook een beetje kort door de bocht. Mijn paarden staan in een wei met heerlijk gras wat ze nog steeds het allerlekkerst vinden en als ze naar stal gaan krijgen ze niks, pas savonds laat weer. Toch gaan ze graag mee naar de stal waar dus geen bak met lekker eten wacht. Dus als het ze om het eten ging dan zouden ze liever buiten blijven want daar hebben ze volop eten.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:28

@lusitana: Helemaal, volkomen, compleet met je eens! Lang leve de nuance, de redelijkheid en de eerlijkheid!!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:51

liljebo schreef:
Zou 24/7 weidegang met soortgenoten en vrije toegang tot grote, droge , windvrijestal niet tegenmoet komen aan de wensen van de paarden die liever buiten staan én aan de wensen van een zg stalpaard?
Omdat ze dan zelf de keuze kunnen maken?
Buitenpaard kan dan lekker buiten staan en stalpaard kan zichzelf dan op stal zetten op ieder gewenst moment...

Goed... besef dat die mogelijkheid er niet overal is.
Maar gewoon als vraag....
Dek je daarbij niet de behoeften van beiden?
Hoe denken jullie daarover?

Klopt,
De pony van een vriendin die hier bij ons staat, is zo'n dier die zich wat afzijdig houdt soms en ze staat graag droog en beschut binnen.
Bij slecht weer overdag vind je haar bijna de hele dag wel in de schuilstal, ze eet er vaak het hooi (kunnen kiezen: 3 plekken buiten, waarvan 2 dubbele, 2 plekken met XL hooinet van 2 meter in de schuilstal. Zij staat af en toe buiten bij de andere 2, maar meestal kiest ze toch voor de stal.
De 2 anderen slapen als het droog is graag in het zand, zij slaapt in het strooisel in de schuilstal.
Zij staat bij slecht weer als 1e bij het hek om voor de nacht naar binnen te mogen, en als ik haar niet aan het touwtje mee zou nemen, zou ze er in draf heen snellen...

Ik ben dus wel blij dat ik ze in de paddock, zowel overdag als dag en nacht, een schuilstal kan bieden. Hij is niet zo groot (3 bij 6 meter), maar als het moet staan ze er met hun drieën in.

Ik denk dat wanneer je zorgt voor een mooie, ruime, lichte stal, waar voor elk paard voldoende ruimte is, en strooisel of schoon zand ligt, met daarbij vrije uitloop naar een ruime paddock en eventueel een stuk weide, dat je voor elk paard wat wils hebt. Mits! de groep stabiel en rustig is, zodat elk paard tot zijn recht (en rust) komt...

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:28

En nu krijg ik heel bokt over me heen:

Ik heb mijn paardje nu van september (waar hij nog 24/24 buiten kon met schuilstal) nu is het inmiddels november waardoor ze van de staleigenaar niet meer buiten mogen zolang de weides nat liggen (het is nog niet gestopt met regenen => weides=zwembad)
Waardoor hij nu al een tijdje binnen staat.

Ik ga wel regelmatig met hem wandelen,borstelen,kleine oefeningetjes, maar dat is toch helemaal niet hetzelfde.
Ook is er geen paddock of piste aanwezig waar ze buiten kunnen.
Nu slaat de stress bij mij heel erg toe,omdat ik het beste wil voor mijn paard.

Afgelopen dagen was het weer beter en heeft het niet meer geregend waardoor ik dacht dat hij ze buiten gezet had, tot mijn grote teleurstelling was dat niet het geval geweest.
Ik ben echt furieus,en ben al heeltijd op zoek naar een nieuwe plek waar alles aanwezig is voor een schappelijke prijs,want nu betaal ik 150 euro,wat op zich niet veel is,maar toch te veel zonder uitloop/bewegingsvrijheid. (ook al is me beloofd geweest dat hij elke dag buiten mocht.)

Ik vind het zo jammer dat hij daar zou wegmoeten van zijn vriendjes en van het erf opzich wat heel erg goed ingericht is met ruime boxen en er een leuke sfeer is.
dus heb ik nog een laatste voorstel gedaan: de kleinste weide gebruiken om enkel en alleen daar de paarden op te zetten in de winter en deze dan te gebruiken als piste/paddock.

Als hij niet op dit voorstel ingaat,verplaats ik Othello,kan me niet schelen of het me 200 euro meer kost,maar ik wil het beste voor hem.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:39

Bij ons is het precies omgekeerd
2009 was er geen winter weide gang mogelijk
Er was een stukje land beschikbaar en een zandpaddock waar je ze even in kon doen voor een uurtje.
Dit jr dus voor t eerst wel mogelijk, omdat er steeds meer mensen winterweide willen en de staleigenaar met lege boxen zat, dus voor hem was het kiezen of delen!!!!
Nu moeten we als staller er wel extra voor betalen, maar het komt op 10 euro per paard uit voor de hele winter periode
Voor mij is dat het echt wel waard.
Er zijn nu 5 percelen beschikbaar met groepjes van max 6 per stuk

We proberen ze zo tussen de 4 en 6 uur uit te hebben
soms iets langer soms iets korter!

En natuurlijk gaat de vk uit naar buiten
Maar voor ons is dit al zoveel meer als dat we hadden, dat ik al blij ben met ieder uur dat ze buiten staan!!!