Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:46

JoviBan schreef:
vibabu schreef:
Ik denk dat het natuurlijke gedrag van iedereen van de oertijd wel veranderd is. Mensen jagen toch ook niet meer? Ik weet niet wat voor ras je heb, maar een aantal rassen zijn zodanig doorgefokt dat zij niet eens meer echt weten wat hun oergedrag is.

Je hebt helemaal gelijk hoor. Mijn hond is tenslotte ook geen wolf meer. Daarom kan ie best in een bench van 1 x 1 x 1 meter. Dan heeft hij best nog ruimte om een rondje te lopen en rond te snuffelen. Zijn hondebedje is lekker zacht en warm (hij poept en plast daar ook op), dus hij kan er heerlijk in slapen. Ik geef hem ook goed voer (samengestampte zuivelproducten, dat vindt hij heerlijk, ookal is het geen geschikt voer voor een carnivoor, maar àla, hij is tenslotte ook geen wolf meer), en elke dag vers water. Hij heeft ook leuke speeltjes, dus hij verveelt zich ook niet. En door de tralies heen kan hij z'n huisgenoten zien en er ook mee snuffelen. Eén keer per dag mag hij een uurtje los in de tuin en daarna in een stapmolentje wat ik voor hem gemaakt heb, dan kan hij nog een uurtje lekker bewegen, vindt ie heerlijk. En dan gaan we nog naar de hondenschool voor de dagelijkse hondentraining. En dan hup naar huis, dekentje op en z'n bench weer in, tot de volgende dag. Hij heeft een goed hondenbestaan, hij mag besist niet klagen en ik heb het allerbeste met hem voor!

_O- als jij dat ziet als de beste methode... goed dan toch ;) Je kan het natuurlijk ook overdrijven:)

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:46

Mijn paarden staan altijd buiten.
Ze kunnen in de wei en in de paddock, in de paddock (20x40m) staat een schuilstal van 6x3m.

In de winter mogen ze niet op de weide.
Ze staan dan in de paddock.

Toen we nog geen schuilstal ter beschikking hadden, deden we 's morgens om 6 uur de paarden buiten en haalden we ze 10 uur binnen, dat was 16 uur per dag.

Verder ben ik het met Ninx eens.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:47

Op zich is een paard in een stal natuurlijk ook wel een raar fenomeen :+ Maar mensen en dieren zijn gesteld op gewoontes...

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:50

Ninx schreef:
Ik vind het, Utixo, geen verstandige zet een pensionstal te beginnen wanneer je de basisvoorzieningen niet goed voor elkaar hebt... weide en/ of ruime paddocks zijn geen luxe maar een noodzakelijkheid.

Toch zal het er goed (genoeg) uitgezien hebben anders had ze er geen pensionstal van kunnen maken want dan had ze geen klanten gehad :z

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:56

vibabu schreef:
Ninx schreef:
Ik vind het, Utixo, geen verstandige zet een pensionstal te beginnen wanneer je de basisvoorzieningen niet goed voor elkaar hebt... weide en/ of ruime paddocks zijn geen luxe maar een noodzakelijkheid.

Toch zal het er goed (genoeg) uitgezien hebben anders had ze er geen pensionstal van kunnen maken want dan had ze geen klanten gehad :z

Jammer genoeg zijn er ook nog altijd mensen die niet te veel neer willen tellen, en hun paarden dus gerust willen stallen zonder weide of andere voorzieningen die opzich heel normaal zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:00

vibabu schreef:
Ninx schreef:

Je kunt de slapende smilie gerust verwijderen... het is geen slaapwekkende materie.
Het zal er wellicht goed genoeg uitgezien voor mensen die er geen moeite mee hebben dat een paard weinig tot nooit buiten komt.
Evengoed blijft het dan geen goede zet.
Je kunt nog zoveel hart zeggen te hebben voor dieren, maar wanneer je willens en wetens geld vraagt voor een stalling waar de dieren niet buiten kunnen lopen.... niet okay.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:08

Citaat:

Citaat:
Je kunt de slapende smilie gerust verwijderen... het is geen slaapwekkende materie.
Het zal er wellicht goed genoeg uitgezien voor mensen die er geen moeite mee hebben dat een paard weinig tot nooit buiten komt.
Evengoed blijft het dan geen goede zet.
Je kunt nog zoveel hart zeggen te hebben voor dieren, maar wanneer je willens en wetens geld vraagt voor een stalling waar de dieren niet buiten kunnen lopen.... niet okay.

maar daar gaat deze hele discussie al over... wat is veel buiten en wat niet :)* iets wat jij niet acceptabel vindt, vind iemand anders misschien wel. en zo gaat het hele balletje weer overnieuw rollen... de een vindt dit goed en de ander dat.. en wat is nou goed? dat weet niemand.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:10

vibabu schreef:
maar daar gaat deze hele discussie al over... wat is veel buiten en wat niet :)* iets wat jij niet acceptabel vindt, vind iemand anders misschien wel. en zo gaat het hele balletje weer overnieuw rollen... de een vindt dit goed en de ander dat.. en wat is nou goed? dat weet niemand.

Dat 2 a 3 uur naar buiten ronduit fout is leidt geen twijfel.
Alles wat daarbij komt zie ik als schone winst... maar een minimum van 8 uur vind ik wenselijk.
Zelf zit ik op meer, maar zou dus al blij zijn wanneer 8 uur het landelijke minimum zou worden.

chanouk

Re: Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:17

mijn ponys lopen zomers dag en nacht buiten, ik heb er 6 en voor 3 stuks komt dit jaar een schuilstal en die komen niet meer op stal en lopen straks 24 uur per dag buiten, de andere helft komt straks in de winter op stal maar loopt dan van sochtends vroeg tot savonds in de paddock

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:20

Ninx schreef:
vibabu schreef:

Dat 2 a 3 uur naar buiten ronduit fout is leidt geen twijfel.
Alles wat daarbij komt zie ik als schone winst... maar een minimum van 8 uur vind ik wenselijk.
Zelf zit ik op meer, maar zou dus al blij zijn wanneer 8 uur het landelijke minimum zou worden.

Nee, JIJ vindt dat 2 a 3 uur fout is.... er is geen wet beschreven die zegt dat dit fout IS.
Ik vind namelijk belangrijk dat een paard wat een paar uurtjes buiten staat (in een goed weiland, een goede paddock e.d.), goede voeding krijgt, contact met andere paarden heeft, leuk en afwisselend werk krijgt, aandacht krijgt en ga zo maar door.

Ik vind het zelfs veel slechter dat mensen denken och, mijn paard staat toch op het land, die kan ik daar wel een weekje laten staan zonder te rijden. Vervolgens gaan zij weer fanatiek rijden, rijdt paard in het zweet maar het ging toch niet zo lekker, hij had niet zoveel zin... en zet die vervolgens weer op het land met de illusie: hij loopt zichzelf wel droog. (ik zeg niet dat iedereen zo denkt maar het ik zeg ook niet dat het nooit zo gaat)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 08:40

Die dingen zijn altijd fout , ook bij een stalpaard dat toch wel vanwege het volpension verzorgt wordt , dus die dingen kun je allemaal tegen elkaar wegstrepen en dan blijft over : de huisvesting , hoe staat het paard erbij als jij er niet bent.

De hele dag in een keurslijf : in een hok , aan een touwtje.
Of mag het dier ook minimaal de helft van de dag zelf bepalen wat het doet ? En de vrijheid hebben om een eigen wil te tonen ?

Iedereen zou na moeten streven dat zijn paard minimaal een halve dag de vrijheid heeft om zelf te bepalen of het binnen of buiten wil staan. Tussen andere paarden of zich wat afzonderen. Rennen , spelen , eten of slapen.

Als je je paard dat niet gunt dan kun je nog zo hard roepen dat je het beste voor hebt met je paard ,
maar dat dier heeft daar dan geen fluit aan want die merkt daar niks van als je er niet bent en het weer vast zit.

En als je er wel bent zal die ook moeten luisteren. Lekker hoor de hele dag alleen maar doen wat een ander
van je wil , als een robotje eten en lopen wanneer dat moet...geef zo'n dier lekker zelf de keuze !

Het is toch te triest voor woorden dat het eerst door de wet bepaald zou moeten worden wat acceptabel is
voordat sommige mensen eens gaan inzien dat je je dieren ook wat vrijheid terug hoort te geven voor hun werk.

Je kunt mensen en dieren niet 1 op 1 met elkaar vergelijken , maar vrijheid is zoiets dat wèl universeel is.
Zelf de hele dag op de plee opgesloten zijn of alleen onder begeleiding eruit mogen....je zou er toch gek van worden.

Als je jezelf laat breken kan het best een aardig leven zijn , maar iemand die ècht van je houdt doet dat je niet aan :n

Mensen zeggen gewoonweg veels te makkelijk dat het niet anders kan en dat hun paard het heerlijk vind op stal.

Denk toch eens na en gun je paard een eigen keus.

Omdat jij zo nodig een paard wil , is dat dier nu veroordeeld tot een leven in gevangenschap.

Nu is dat altijd wel zo , maar gevangenschap bestaat in vele gradaties en bij genoeg ruimte en veel keuzevrijheid is het een prima thuis , maar naarmate alles meer en meer voor je bepaald wordt en je andermans schema de hele dag moet volgen wordt dat steeds minder charmant.

Als je van je paard houdt gun je hem het beste en zal je je best doen om dat zoveel mogelijk na te streven.

En dat is zoveel mogelijk uren vrije keuze op een dag , de mogelijkheid om even als PAARD tussen de paarden te leven. Gun je dier een eigen sociaal leven ipv. dat het de hele dag maar op jou staat te wachten...

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 08:44

die van mij staat altijd buiten, tenzij het erg koud is 's nachts....

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 08:44

ik heb zelf een pensionstal en daar gaan de paarden elke dag even naar buiten of het moet al echt noodweer zijn,dan gaan ze allemaal even in de binnenbak.
ik ben van mening dat de paarden alle dagen er wel even uit moeten,ik heb medelijden met de paarden die alle dagen op stal staan.als ze ziek zijn is het wat anders natuurlijk.maar ik vind elk gezond paard moet zich alle dagen even uit kunnen rennen.

mensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:25

Die van mij staan 24/7 buiten omdat ik daar de mogelijkheid toe heb dit zou ook altijd mijn eerste keuze zijn!! Als het zou moeten komen ze in de nacht op stal maar langer dan dat zeker niet, dat vind ik niet meer paardwaardig.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:35

vibabu schreef:
Nee, JIJ vindt dat 2 a 3 uur fout is.... er is geen wet beschreven die zegt dat dit fout IS.
Ik vind namelijk belangrijk dat een paard wat een paar uurtjes buiten staat (in een goed weiland, een goede paddock e.d.), goede voeding krijgt, contact met andere paarden heeft, leuk en afwisselend werk krijgt, aandacht krijgt en ga zo maar door.

2 a 3 uur is fout.. dat leidt geen twijfel.
Alle andere zaken die jij noemt lijken mij vanzelfsprekend, jammer dat het dan niet vanzelfsprekend is dat een paard iets langer dan 2 a 3 uur zou mogen genieten van die paddock/ weide/ andere paarden...

Een paard dat wel wat meer buiten staat leidt niet automatisch een triest en verwaarloosd leven hoor ;) :D

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:39

Bij een paard wat dagelijks gereden wordt of gelongeerd e.d.dus zijn nodige beweging en aandacht krijgt van het baasje(ongeveer 3uur kwality-time) en in de sport loopt vindt ik het acceptabel 2-4 uur pd weidegang/paddock en in de zomer bij voorkeur 'sochtends in de winter/herfst bij voorkeur de middag.

Ik heb altijd medelijden met die dieren die heel de dag op een wei gegooid worden,onbeschut pal in de zon staan,met die hitte ook nog eens heel de dag de vliegen en horzels van dr lijf af moeten slaan en sávonds de muggen,veel te vet zijn en in de herfst of winter continue in de koude wind of regen staan en op de koude of blubbergrond moeten gaan liggen, waarvan de eigenaar eens maximaal 3 keer per week naar toe gaat om een ritje te maken of te aaien en een keertje de borstel overheen gooit,vervolgens krijgt het dier overal jeuk en zoekt een paal op begint staart en manen te schuren en is het ohhh hij heeft zomerexceem....nee je moet je paard/pony eens beter verzorgen/onderhouden!

Niet te vergeten dat ze van het vochtige gras of de modder waar ze heel de dag in staan vaak mok oplopen,na het rijden waardoor ze lekker bezweet geworden zijn van de dikke winterharen of geen conditie hebben ze zo de wei op gegooid worden zonder op te borstelen van het gedroogde zweet of zelfs nog nat zijn.
Nou fijn wat hebben ze het toch goed die dieren.

Vervolgens gaan ze zich een keertje inschrijven voor een wedstrijdje en zijn ze gefrustreerd dat ze geen winst of prijs rijden en krijgt de jury waarschijnlijk de schuld en houdt volgens hun niet van Fjorden/haflingers e.d.en dan dit alles bij elkaar gaan zitten afgeven hier op bokt dat de eigenaren die wel hun paard/pony goed onderhouden,verzorgen(en daar hoort ook het op peil houden van de conditie) en de dagelijkse aandacht geven hun dier "mishandelen" of niet paardwaardig houden omdat zij ze niet heel de dag op de wei gooien.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:43

pmarena schreef:
Die dingen zijn altijd fout , ook bij een stalpaard dat toch wel vanwege het volpension verzorgt wordt , dus die dingen kun je allemaal tegen elkaar wegstrepen en dan blijft over : de huisvesting , hoe staat het paard erbij als jij er niet bent.

De hele dag in een keurslijf : in een hok , aan een touwtje.
Of mag het dier ook minimaal de helft van de dag zelf bepalen wat het doet ? En de vrijheid hebben om een eigen wil te tonen ?

Iedereen zou na moeten streven dat zijn paard minimaal een halve dag de vrijheid heeft om zelf te bepalen of het binnen of buiten wil staan. Tussen andere paarden of zich wat afzonderen. Rennen , spelen , eten of slapen.

Als je je paard dat niet gunt dan kun je nog zo hard roepen dat je het beste voor hebt met je paard ,
maar dat dier heeft daar dan geen fluit aan want die merkt daar niks van als je er niet bent en het weer vast zit.

En als je er wel bent zal die ook moeten luisteren. Lekker hoor de hele dag alleen maar doen wat een ander
van je wil , als een robotje eten en lopen wanneer dat moet...geef zo'n dier lekker zelf de keuze !

Het is toch te triest voor woorden dat het eerst door de wet bepaald zou moeten worden wat acceptabel is
voordat sommige mensen eens gaan inzien dat je je dieren ook wat vrijheid terug hoort te geven voor hun werk.

Je kunt mensen en dieren niet 1 op 1 met elkaar vergelijken , maar vrijheid is zoiets dat wèl universeel is.
Zelf de hele dag op de plee opgesloten zijn of alleen onder begeleiding eruit mogen....je zou er toch gek van worden.

Als je jezelf laat breken kan het best een aardig leven zijn , maar iemand die ècht van je houdt doet dat je niet aan :n

Mensen zeggen gewoonweg veels te makkelijk dat het niet anders kan en dat hun paard het heerlijk vind op stal.

Denk toch eens na en gun je paard een eigen keus.

Omdat jij zo nodig een paard wil , is dat dier nu veroordeeld tot een leven in gevangenschap.

Nu is dat altijd wel zo , maar gevangenschap bestaat in vele gradaties en bij genoeg ruimte en veel keuzevrijheid is het een prima thuis , maar naarmate alles meer en meer voor je bepaald wordt en je andermans schema de hele dag moet volgen wordt dat steeds minder charmant.

Als je van je paard houdt gun je hem het beste en zal je je best doen om dat zoveel mogelijk na te streven.

En dat is zoveel mogelijk uren vrije keuze op een dag , de mogelijkheid om even als PAARD tussen de paarden te leven. Gun je dier een eigen sociaal leven ipv. dat het de hele dag maar op jou staat te wachten...

Ik kan het niet beter vertellen. Maar ik denk er precies zo over.
Een paard is geen robot die je van stal haalt berijd en weer terug zet.
Dat is geen paardwaardig leven. Waarom begrijpen ze dat niet??
Ik kan hier zo kwaad om worden hoor. Echt stoom komt uit mijn oren. :( :( :(

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:43

PERENBOOMPIE schreef:
Bij een paard wat dagelijks gereden wordt of gelongeerd e.d.dus zijn nodige beweging en aandacht krijgt van het baasje(ongeveer 3uur kwality-time) en in de sport loopt vindt ik het acceptabel 2-4 uur pd weidegang/paddock en in de zomer bij voorkeur 'sochtends in de winter/herfst bij voorkeur de middag.

Ik heb altijd medelijden met die dieren die heel de dag op een wei gegooid worden,onbeschut pal in de zon staan,met die hitte ook nog eens heel de dag de vliegen en horzels van dr lijf af moeten slaan en sávonds de muggen,veel te vet zijn en in de herfst of winter continue in de koude wind of regen staan en op de koude of blubbergrond moeten gaan liggen, waarvan de eigenaar eens maximaal 3 keer per week naar toe gaat om een ritje te maken of te aaien en een keertje de borstel overheen gooit,vervolgens krijgt het dier overal jeuk en zoekt een paal op begint staart en manen te schuren en is het ohhh hij heeft zomerexceem....nee je moet je paard/pony eens beter verzorgen/onderhouden!

Niet te vergeten dat ze van het vochtige gras of de modder waar ze heel de dag in staan vaak mok oplopen,na het rijden waardoor ze lekker bezweet geworden zijn van de dikke winterharen of geen conditie hebben ze zo de wei op gegooid worden zonder op te borstelen van het gedroogde zweet of zelfs nog nat zijn.

Vervolgens gaan ze zich een keertje inschrijven voor een wedstrijdje en zijn ze gefrustreerd dat ze geen winst of prijs rijden en krijgt de jury waarschijnlijk de schuld en houdt volgens hun niet van Fjorden/haflingers e.d.en dan dit alles bij elkaar gaan zitten afgeven hier op bokt dat de eigenaren die wel hun paard/pony goed onderhouden,verzorgen(en daar hoort ook het op peil houden van de conditie) en de dagelijkse aandacht geven hun dier "mishandelen" of niet paardwaardig houden omdat zij ze niet heel de dag op de wei gooien.

Hihihi, wat een veronderstellingen allemaal!

Paarden moeten goed verzorgd worden, of ze nu binnen of buiten staan...
Maar 2 a 3 uur kan gewoon niet, die 3 uur die jij als ruiter bezig bent met het dier wegen niet op tegen de lol van het klooien met de groep, de frisse lucht en het zonlicht!

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:01

Ninx schreef:
PERENBOOMPIE schreef:

Hihihi, wat een veronderstellingen allemaal!

Paarden moeten goed verzorgd worden, of ze nu binnen of buiten staan...
Maar 2 a 3 uur kan gewoon niet, die 3 uur die jij als ruiter bezig bent met het dier wegen niet op tegen de lol van het klooien met de groep, de frisse lucht en het zonlicht!

@Ninx:Bij verzorging en welzijn hoort meer dan alleen buiten staan ,dus ook het rijden of longeren e.d zoals ik al gezegd heb dus de conditie op peil houden,vachtverzorging,hoefverzorging,opvoeding,aandacht geven,ect en als je 1 paard hebt dan kost je dat dagelijks per paard al minimaal 3 uur wil je het goed doen,lijkt me sterk dat wanneer je er meerdere hebt die in een wei bij elkaar staan dag en nacht je daar als 1 persoon allemaal de tijd voor hebt wanneer je gewoon werkt(in mijn geval) of naar school bent of huismoeder of iets dergelijks bent,door weer en wind en wanneer het swinters al vroeg donker en koud is.

Die van mij gaat sochtends met 7 andere de wei op en wat dat dollen en klooien betreft is weinig spraken,dat is 1 rondje rennen en die neuzen gaan aan de grond en na een halve dag gaan ze in die hitte weer allemaal graag naar binnen wanneer de horzels en vliegen beginnen te irriteren en komen ze vanzelf naar de draad,je hoeft er geen 1 te gaan vangen.

jeanetJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:05

Die van mij (4 jaar) staat met nog een 4 jarige en een 2 jarige op de wei van 7 uur tot +/- 5 uur 's middags dus zo'n 10 uur per dag. 's winters komt ze met dezelfde tijden in de paddock/buitenbak!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:07

PERENBOOMPIE schreef:
@Ninx:Bij verzorging en welzijn hoort meer dan alleen buiten staan ,dus ook het rijden of longeren e.d zoals ik al gezegd heb dus de conditie op peil houden,vachtverzorging,hoefverzorging,opvoeding,aandacht geven,ect en als je 1 paard hebt dan kost je dat dagelijks per paard al minimaal 3 uur wil je het goed doen,lijkt me sterk dat wanneer je er meerdere hebt die in een wei bij elkaar staan dag en nacht je daar als 1 persoon allemaal de tijd voor hebt wanneer je gewoon werkt(in mijn geval) of naar school bent of huismoeder of iets dergelijks bent,door weer en wind en wanneer het swinters al vroeg donker en koud is.

Die van mij gaat sochtends met 7 andere de wei op en wat dat dollen en klooien betreft is weinig spraken,dat is 1 rondje rennen en die neuzen gaan aan de grond en na een halve dag gaan ze in die hitte weer allemaal graag naar binnen wanneer de horzels en vliegen beginnen te irriteren en komen ze vanzelf naar de draad,je hoeft er geen 1 te gaan vangen.

Bij ons staan er nu bijna 20... allemaal buiten, dat is inderdaad uuuuuuuuren werk op een dag. Dit is dan ook een bedrijf, dus dat kan ik niet vergelijken met iemand die een aantal paarden voor eigen gebruik heeft staan.
Je hebt echter gelijk dat een paard heel veel werk is, ook ik ben er (met het buitenpaard) elke dag uuuren zoet mee.
Het 1 sluit het ander niet uit.
Je paard kan EN naar buiten, EN evt 's nachts naar binnen, EN goed verzorgd worden... het is toch geen kwestie van kiezen?

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:37

@Ninx Idd uren werk,en ja natuurlijk moet je het en....en combineren,maar ik vind een halve dag weidegang genoeg voor een paard en niet omdat dat mijn mening is maar omdat je wanneer je lang genoeg met paarden omgaat en het gedrag observeert je echt wel weet wat een paard wel of niet leuk vind en wat goed is voor zo'n dier.

Ik vind het hartstikke sneu wanneer ik die dieren moedeloos in een weiland zie staan beschuttingzoekend bij elkaar in de regen en gure wind tot dr kooten in de modder zonder droog plekje om te gaan liggen,of in een hoopje staartslaand om bij elkaar de horzels en vliegen weg te houden uit noodzaak.

"savonds laat of snachts naar binnen vind ik in ieder geval een must aangezien er van die mafkezen rondlopen die je paard iets kunnen aandoen of de draad doorknippen zodat ze op straat lopen.

En dan vind ik het een must om je paard tegen extreme weersveranderingen te beschermen en zorgen dat ze in iedergeval de optie hebben om droog te kunnen staan of beschut tegen de felle zon en een droge ondergrond.

Ik weet niet of jij dat ooit geobserveerd hebt maar paarden doen ook middagdutjes dus dan is het wel fijn dat ze dat op een droge plek kunnen doen,zonder horzels op een koele plek.

En dat door de wei rennen doen ze zomers vaak na half 8-8uur omdat het dan wat koeler wordt,het ongedierte minder lastig wordt en ze volgevreten zijn een dutje gedaan hebben en de overtollige energie er even uitmoet.

Aangezien ik mijn paard voor de sport(amateur)heb vind ik het fijner om rond die tijd te rijden want je paard wordt vind ik van heel de dag op de wei wel luier met rijden,voor de fok wordt het weer anders alhoewel een fokmerrie ook niet te dik moet zijn!

Ik weet niet wat voor paardenbedrijf je hebt maar ik heb op een springstal gewerkt met 23 paarden en die gingen ook allemaal 2 uur de wei op om beurten maar die moesten toch ook nog dagelijks getraind worden en is er toch echt geen tijd om die heel de dag op de wei te zetten en dan allemaal pas savonds te rijden?!

Kijk en als je 20 fokmerrie's hebt waar verder niks meegedaan wordt tja dan snap ik dat die heel de dag op de wei kunnen.
En wanneer je 20 pensionpaarden van andere hebt tja die rijden en verzorgen hun paarden zelf neem ik aan.
Tja en heb je 20 opfokpaarden of pony's tja oke logisch dat die dag en "nacht" de wei opgaan,die hoeven alleen maar te groeien en zich zo goed mogelijk te ontwikkelen.

Dus ligt er allemaal een beetje aan waar het paard voor dient en hoe dingen uitgebreidt of ingekort kunnen worden met als belangrijkste einddoel het welzijn van het dier en niet van de eigenaar!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:40

Doordeweeks word hij buiten gezet rond een uur of 9 en gaat hij naar binnen rond een uur of 5! op zondag is dit wat korter, gaat hij vaak om 9 uur de wei op en om 1 uur haal ik hem eruit, maar dan ga ik wel rijden, dus hij staat dan nog niet op stal! Hij is er heel tevreden mee volgens mij!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:42

Tegenover paarden die verwaarloosd worden in de wei , zet je paarden die verwaarloosd worden in de stal.
Het is allebei fout. Verwaarlozing is verwaarlozing.

Dat is een heel ander onderwerp en staat los van de huisvesting op zich :)

De discussie binnen of buiten heeft geen fluit te maken met de kwaliteit van de verdere verzorging.

Het is nogal een zwaktebod om over verwaarlozing te beginnen eigenlijk , blijkbaar kun je het opstallen dan alleen
verantwoorden en positief laten lijken door het met een verwaarloosd paard met meer vrijheid te vergelijken :-P

Overigens : vrije beweging / eigen keuze is veel belangrijker dan training hoor. Vrij beweging is belangrijk voor een PAARD.

Training is voor de mens die wil rijden , voor een RIJDIER. Het paard op zich heeft geen training nodig om paard te zijn.

Zolang je niet ineens je paard uit de wei trekt en er vanalles van verwacht wat hij conditioneel of lichamelijk niet aankan ,
is er niks mis met geen of weinig belasting. Lomp rijden en overvragen en dat soort dingen kan wederom ook bij stalpaarden.
En daarbij is het dan eigenlijk nog een graadje erger omdat die dieren ook nog eens zelf niet bewegen.

Bij een weidepaard kun je dan al snel minder kwaad doen omdat die zichzelf nog "warm" en in beweging houden :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:50

PERENBOOMPIE schreef:
Ik weet niet wat voor paardenbedrijf je hebt maar ik heb op een springstal gewerkt met 23 paarden en die gingen ook allemaal 2 uur de wei op om beurten maar die moesten toch ook nog dagelijks getraind worden en is er toch echt geen tijd om die heel de dag op de wei te zetten en dan allemaal pas savonds te rijden?!

.....

Dus ligt er allemaal een beetje aan waar het paard voor dient en hoe dingen uitgebreidt of ingekort kunnen worden met als belangrijkste einddoel het welzijn van het dier en niet van de eigenaar!

Kijk , en daar zit hem dus de kneep : een mooie tegenstelling :)

Die dieren mogen dus duidelijk maar 2 uur naar buiten voor het gemak van de mens.
Ze hoeven toch niet allemaal 's avonds gereden te worden :?

Ik neem aan dat er 1 , 2 of maximaal 3 tegelijk gereden worden , daarvoor hoeven ze toch niet alle 23 op stal :?

Doe het dan per dagdeel , in groepjes van 6 ofzo.

Er vanuit gaande dat ze misschien allemaal gereden o.i.d. moeten worden :

Er gaan er 18 naar buiten , 6 blijven er binnen om gereden te worden.
Zodra die klaar zijn , gaan zij naar buiten en komen er 6 andere naar binnen. Enz.

Hoef je hooguit wat vaker voor heen en weer te lopen , en als je dat er al niet voor over hebt...